Terje-A, de Sonyband som jag (helt ovetenskapligt) har testat hos mig är följande: EF super Heat resistent (Typ I), HF (Typ I), CD it (Typ II), UX-S (Typ II), UX-ES (Typ II), XR (Typ IV) och slutligen Esperit-IV (Typ IV).
Jag kalibrerade och spelade in på dem med mitt Dragon, ingen brusreducering. Varför jag inte använde någon brusreducering är för att jag faktiskt aldrig använt någon sådan sedan jag var ung ... kanske dumt, men nu är det så. Dock så gjorde jag några inspelningar till en kompis här om dagarna med Dolby-C och kunde bara konstatera att det lät väldigt fint och brusfritt, även på höög volym. Så kanske jag gjort dumt hela mitt liv ...
En av anledningarna till varför jag struntat i Dolby (B-C och S) är för att det kan bli knepigt att spela upp banden på andra maskiner, för det är just med Dolby kretsarna (aktiverade) som det kan ske ljudmässiga nackdelar mellan olika fabrikat. Så har jag fått lära mig i vart fall, men har man bara ett kassettdäck och spelar in och av från det så är Dolby (eller dbx, Super ANRS från JVC och allt vad de nu kan heta) förmodligen inte så dumt ... det är svårt att lära gamla hundar sitta (har jag hört).
Så, åter till mina Sony band.
Sony EF super (heat resistent) C-60 Typ I, OK ekonomi band med ganska hög brusnivå som jag gett 20 kronor styck för.
Sony HF C-90 Typ I, över förväntan bra Typ I band med ganska låg brusnivå, helt klart under EF super i vart fall. Dessa har jag gett 10 kronor styck för så de måste ju anses som mycket prisvärda.
Sony CD it Typ II, helt OK kromband med låg brusnivå, men de är inte helt jämna i kvalitet, tyvärr, somliga är väldigt bra medans andra är lite sämre, speciellt kassetthusen. Mina var inte så dyra, runt 20 kronor styck, så de måste väl anses som prisvärda hur som.
Sony UX-S Typ II, detta band är väldigt snarlikt UX-ES tycker jag. De UX-S jag har är "modernare" än de UX-ES jag har. Men någon liten skillnad till UX-ES fördel finns det säkert om jag skulle sätta mig och verkligen finlyssna. Dock så är mina UX-ES kassetthus stabilare, kanske även detta kan bidra till ett något bättre ljud?
Sony UX-ES Typ II, ett mycket bra kromband både ljudmässigt och konstruktionsmässigt, dessa band kan i mina öron lätt kan ta upp kampen med de övriga bra krombanden från till exempel TDK, That´s, Fuji, (förmodligen) Denon och så vidare. Dessa har jag gett 20 kronor styck för, så de måste ju anses som rejält prisvärda.
Sony XR C-60 Typ IV, bra metalband som jag gett 60 kronor styck för.
Och så slutligen Sony Esperit-IV C-100 Typ IV, ett mycket bra metalband som ger ett väldigt fint ljud mot en sammetssvart och len bakgrund, om man nu kan säga så, men ni förstår nog vad jag menar. Hur som, ett mycket bra metalband i mina öron. Dessa har jag gett 100 kronor styck för så mot det priset sett så är de ett mycket bra köp, tyvärr så finns det inte så många att få tag på, speciellt inte till ett vettigt pris som min plånbok tycker om.
Så det var en liten genomgång av de Sonyband jag testat hemma hos mig. Nu har jag ju inte testat så många band av all de som finns på marknaden ... men några olika märken och varianter har det ju blivit genom åren. BASF har några bra band de med med några (äkta) kromband som låter väldigt fint. Fuji ska ha ett Typ I band (vilket jag glömt beteckningen på) som ska vara något av det bästa marknaden kan uppbringa(!), så man ska inte stirra sig blind på Typ heller (har jag läst någonstans). TDK har jag drivor med SA och SF liggandes, samt några CDing-II. Några Fuji K2 och DR både vanliga DR och DRII finns det i gömmorna med. That´s och Maxell gör båda mycket bra band. Av Maxell har jag bara testat UR, DR, SQ och MX-S. That´s har jag några CD-MH och några MR-X Pro liggandes, dock har jag aldrig testat några Denon, men om jag lyckas hitta några så ska jag testa även dessa. Utöver de "vanliga" märkena så har jag en del mindre vanliga och kända liggandes, de flesta ger dock ett helt fullgott ljud tycker jag. Några verkliga bottennapp har jag inte stött på hittills, men den dagen kommer säkert. Jo, Maxell SQ Typ II, är lite sisådär i kvalitet, de är inte helt jämna om jag säger så, vare sig i ljud (oftast, så låter de dock helt OK) eller kassetthus (ibland så får man "knixa" till dem så de blir raka, lite som med de moderna Maxell UR). Men de såldes ju i tre pack på LiDL för 5 kronor(!) packet, så det är väl inte så mycket att gnälla över egentligen. Du får vad du betalar för ...
och de presterar hur som långt över sitt försäljningspris!
Slutligen så tror jag att bara du har ett kassettdäck som kan kalibrera banden ordentligt så ger det sig vilket band du använder, de flesta låter faktiskt bra i mitt Dragon. Självklart så låter metall banden bäst hos mig, men de övriga banden "duger" fint även de. Jag tycker det är roligt att det över huvud taget går att köpa obrutna NOS band i drivor så här år 2020, bara det gör ju hobbyn väldigt trevlig och underhållande.
Over and out!