Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Den UD1en der er en av få Maxells som også i mine ører låter svært bra. Har brukt en sprell ny sånn en en gang i 2020. Men Tony flippa vel like mye på SHELLET her, om jeg husker.. Og han laga seinere en enda bedre resensjon av det som ER min favoritt blant metals og type 2. Som jeg gjerne skulle hatt tak i etpar til av..Sa noe sånt som: If you find them, rip the seller´s arm off..they´re THAT good...
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Det som slår meg med valgene hans - og her snakker vi jo om en person som har prøvd det meste og sitter på masse kunnskap - er at de ikke er de kassettene som objektivt og målbart sett gir best lyd. Valgene er en sum av erfart kvalitet vs. forventet kvalitet, utseende, nostalgi m.m. Også er det gøy å se at han omfavner så mange merker, han er ingen merke-fan. Alle de 5 kassettene er fra forskjellige produsenter :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Tony har flere merker spillere, altså kan han- som her også- BRUKE forskjellige merker. Kassetten kan lyde helt forferdelig på ett deck, men finn det riktige til den, så vil også vanskelige tapes levere. Som den Philipsen her oppe..
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: Tony har flere merker spillere, altså kan han- som her også- BRUKE forskjellige merker. Kassetten kan lyde helt forferdelig på ett deck, men finn det riktige til den, så vil også vanskelige tapes levere. Som den Philipsen her oppe..
    Det at kassetten kan lyde helt forferdelig på et deck, da antar jeg du snakket om opptak, i og med at alle kassettspillere skal spille av kassetter med standard-korrekte opptak på en riktig måte, uavhengig av merke på kassetten.

    Det med at opptak kan bli helt feil er vel mest et problem for 2-hodede kassettspillere der man ikke har muligheten til å monitorere og juster bias under opptak. Da er det en fordel å bruke kassetter som spilleren ble kalibrert for på fabrikken. 3-hodede kassettspillere er langt mer altetende siden de fleste av de har bias-justering, så da kan man prikke inn rett kalibrering for de fleste kassetter. Med unntak av veldig sære kassetter som vi har snakket om tidligere, f.eks. Philips MCII og UCII

    Du kan få en Sony UX av meg ved anledning, og hvis du kalibrerer opp DRS-810-en riktig, så kommer du til å få et strålende opptak :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Ja takk..Den UXen er faktisk den eneste Sony-bortsett fra HF-deckene mine liker. Fikk noen fine opptak rett på en eldre UX Pro her for noen år sia.. ;) UX-S, derimot er IKKE for meg og "mine"..hehe..Kalibrering trengs ikke..jeg bruker rett og slett et annet deck til den ;)
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Fikk tak i et par brukte chromekassetter på lokal bruktsjappe, dessverre hadde begge krøllede bånd på begynnelsen. men synes de ga noe bedre opptak enn RTM Fox. Opplevde TDKen som best.
    IMG_20210307_200454.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: Pass bare på at du kjøper med de delene som tilpasser den til strømnettet våres..
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Siden jeg allerede nå etter et par mnd har for mange kassettdeck så har jeg bestilt en Akai DS-5 fra japan. Så veldig strøken ut på bildene iaf: Akai DS-5 Tape Deck Selector Used Silver From Japan rare iz74 | eBay
    Jeg har også en sånn. Veldig praktisk!

    Hvis du opplever skurring ved bruk, så kan du kvitte deg med det ved å vri mange ganger på hver av bryterne for å friske opp kontaktflatene. Det beste er nok å rense med en skikkelig kontaktspray som Dexoit D5 (fåes ikke kjøpt i Norge men f.eks. fra USA på eBay). Det er enkelt å skru den fra hverandre så man kommer til smørepunktene til hver av bryterne.

    1615312644949.jpeg
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Har et spørsmål til forumets kyndige medlemmer: Har en Sony Walkman "sort" DC2 kassettspiller med Dolby C og det hele. Tror det var den nest dyreste modellen i sin tid (den dyreste hadde opptaksfunksjon). Jeg tror drivmekanismen er slitt. Kjenner dere til om det er noen "eksperter" som driver og reparerer denslags greier? Hadde vært kult å få den til å virke igjen.
    Sony DC2.jpg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Har et spørsmål til forumets kyndige medlemmer: Har en Sony Walkman "sort" DC2 kassettspiller med Dolby C og det hele. Tror det var den nest dyreste modellen i sin tid (den dyreste hadde opptaksfunksjon). Jeg tror drivmekanismen er slitt. Kjenner dere til om det er noen "eksperter" som driver og reparerer denslags greier? Hadde vært kult å få den til å virke igjen.
    Den drivmekanismen har et stor tannhjul av plast som knekker når det blir gammelt. Det skjer med alle. Jeg skrev om restaurering av min DC2 i denne tråden. Kort oppsummert så sendte jeg den utenlands til en som er ekspert på restaurering av walkmans. Det beste du kan gjøre er å bruke/teste den så lite som mulig da det bare gjør vondt verre, og sende den rett til restaurering. Det er som regel ikke bare tannhjulet som må byttes, det kan også være andre deler som er defekt (f.eks. vanlig med defekte elektrolytter) og for å få den i god stand igjen så må den også smøres opp og kalibreres. Her er en guide som en av disse walkman-ekspertene har skrevet som beskriver steg for steg hva man må gjøre. Techmoan laget for noen år siden en interessant video om Sony sine walkmans.
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    320
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Har et spørsmål til forumets kyndige medlemmer: Har en Sony Walkman "sort" DC2 kassettspiller med Dolby C og det hele. Tror det var den nest dyreste modellen i sin tid (den dyreste hadde opptaksfunksjon). Jeg tror drivmekanismen er slitt. Kjenner dere til om det er noen "eksperter" som driver og reparerer denslags greier? Hadde vært kult å få den til å virke igjen.
    Vis vedlegget 704318
    Du kan høre med on/off om han kan hjelpe deg med dette når verden begynner så smått å komme på rett kjøl igjen.

     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Trenger man deler til Walkman eller andre kassettspillere så har han som laget reparasjonsveiledningen for DD-Walkman en egen nettbutikk:

    Jeg hadde en velbrukt DC2 fra før som fungerer (volumkontroll spraker, og senterhjul klikker), men i februar var jeg heldig og fikk tak i en komplett DC2 i originaleske som ser ubrukt ut.
    Kabelen til hodetelefonene er fortsatt bundet sammen med strips, men skumputene var gått i oppløsning og blitt klissete. Har fått tak i nye skumputer.
    Dessverre har ikke plastdelene i mekanismen tålt lagringen, men jeg har allerede liggende et reparasjonssett til senterhjulet, og flere spillere som kan slaktes for deler om nødvendig. Nå må jeg bare få satt av litt tid til å skru på den. Dessverre er begge nyere årganger uten det gamle spisse hodet.
     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Ser ut till at jeg fik tilslaget på en marskin på finn i dag og denn er vist alerede på veg med posten. Skal ike selge bjørnen før skinet er skut, så jeg komer med mere innfo når dwn duker op her i huset. Gleder meg som en unnge å få noe nyt
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser ut till at jeg fik tilslaget på en marskin på finn i dag og denn er vist alerede på veg med posten. Skal ike selge bjørnen før skinet er skut, så jeg komer med mere innfo når dwn duker op her i huset. Gleder meg som en unnge å få noe nyt
    Gratulerer, alltid spennende med en pakke i posten. Håper det blir bra :)
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Ramla over et parti kassetter til en meget hyggelig pris! Prøvde å spille inn noe på en as:I og kan ikke akkurat si den overbeviste, Sony HF er mye bedre!
    Skal spille inn Portishead på en HF-S etter hvert, tipper det blir en mer behagelig opplevelse.



    Fikk også tak i en DR-M44HX, etter en liten service så viser det seg å være en meget habil spiller!


    Fikk også inn en snedig sak i et annet parti:
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Ramla over et parti kassetter til en meget hyggelig pris! Prøvde å spille inn noe på en as:I og kan ikke akkurat si den overbeviste, Sony HF er mye bedre!
    Skal spille inn Portishead på en HF-S etter hvert, tipper det blir en mer behagelig opplevelse.



    Fikk også tak i en DR-M44HX, etter en liten service så viser det seg å være en meget habil spiller!


    Fikk også inn en snedig sak i et annet parti:
    Hvor rammler mann over slikt, finn?
    Har forøvri slik Torenskasett. Ser flot ut når den snurer i spillern å har god lydkvalitet
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Denon DR-M44HX, skal etter mye av hva jeg leser være en av de beste spillerne deres. Litt i tenkeboksen om jeg skal skaffe meg, eller begynne salg av mine Denon(er)
    DRS-810
    DRM-800A
    DN-790R
    DR-M33
    DR-M4
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Da har spileren annkomet heimen. Fungerer perfekt å er helt strøken. Fik med 14 kaseter + rensekaset å demagnetiser kaset. Spileren er en Technik rsm 253x.med trehoder Bilde fra første test på kjøkenbenk!
    9E2520BE-388F-44F0-8BB5-D2858B31E47A.jpeg
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Ser at spileren har ingang for remote RP-9645. Tror jeg skall få tak i en slik. Blir lit letere og gjøre optak.
    Fines kankje på ebay?
    BACFC753-1289-4A24-9B89-77BD9348C7D4.jpeg
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Hvor rammler mann over slikt, finn?
    Har forøvri slik Torenskasett. Ser flot ut når den snurer i spillern å har god lydkvalitet
    Det er "bare" å følge med på eBay, og bla forbi side etter side med Maxell UR og Memorex-bånd.

    Denon DR-M44HX, skal etter mye av hva jeg leser være en av de beste spillerne deres. Litt i tenkeboksen om jeg skal skaffe meg, eller begynne salg av mine Denon(er)
    DRS-810
    DRM-800A
    DN-790R
    DR-M33
    DR-M4
    Jeg har flere andre Denon-spillere, DRM-800A, DRM-740 og DR-M33. Har ikke testet 44HX så mye enda, men den er nok den beste, etterfulgt av 800A.
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Hvis noen sitter på et par forseglede Sony Metal ES (med det store vinduet) og ønsker å bytte i noen av That's-båndene, ta kontakt!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Har ikke bestemt meg. Etter tips vurderer jeg å legge de på eBay.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har disse 134 ubrukte til overs som snart vil bli lagt ut på Finn:

    Vis vedlegget 706620
    Fant at det er mye jobb da jeg la ut en Marantz på ebay, Men det gikk. kan nok hende du får et par hundre for dem samlet her i landet også :)

    Nei. er nok verd ganske mye for de, som vil ha. Metall kassetter er ettertrakter. men gode spillere. som B&O 9000 og 1000 ZXL gjør kort prosess med det meste og leverer!
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    man kan sikkert komme til en enighet her kan melde meg på på noen tdk bånd:)
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Ingen problem å få normale penger for kassetter her til lands, det er nok heller de som "vet hva de går for på eBay" som sliter med å få solgt bånd. På eBay kan man se når auksjonen først ble lagt ut, og det er mye kassetter der som ligger leenge uten å bli solgt.

    Så har du jo også drømmere, akkurat nå kan man for eksempel få kjøpe Memorex dBSI til 150 spenn stykket, eller Sony Metal XR for 250 spenn på Finn, og det ser ikke ut som de båndene flyr ut av hylla akkurat.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn