Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Dolby, både B & C var bra fra tidligste tider, men innspillingene ble utrolig mye bedre etter "Dolby" HX (alt. Dyneq) ble implementert... dbx...hører snautt hjemme i kassett-verdenen...uansett versjon.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Spørsmål: Ved grunnstilling av bias for bånd(-typer), har noen forslag for mer "gjennomsnitts-bånd" enn TDK? Opplever stadig å finne bånd som må "maxe ut" på innstilling når spilleren er satt opp for TDK I/II/IV bånd...
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ok! Enklere når en skal sette opp en spiller som har begrenset / ("fine"-/kanskje ingen?) bias-justering...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Spørs vel mer på om ikke 95% av all gjenlevende Nak i Norge er et kassettdeck..og 50% av den gjenlevende-pr nå befintlige i Norge-parken står hos deg? Hva tror du?😊
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg ikke. Svært mye av hva jeg har kjøpt er import. Riktignok. mine tre/fire 700ZXL/ZXE er norske, samme med mine to Dragoner og CR-7. Men tre 1000ZXL, ZX9/7, det aller meste av 480/580/680 seriene er også import. Likedan CR, MR, DR. 250,350,550 er Norske/svenske, samme med 500 og dens varianter med andre navn (Sonab..)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Det virker som det ble solgt en god del 2-hode Nakamichier her i Norge, spesielt BX-100 og BX-125. Ihvertfall hvis man ser på hvor ofte det dukker opp brukte på finn.no
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Virker også, som veldig mange RE/RX 202. Og siste er en fantastisk god spiller, som vel bygger på en av BXene, men husker ikke om det er 125, evt 150.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Er ikke RE-betegnelsen hos Nakamichi forbeholdt forsterkere/receivere?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Tror du faktisk har rett og at jeg har benyttet feil betegnelse over lang tid. Har nok tatt etter fra andre, men feil! Takk for korrigering!
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei alle sammen. Jeg skal nå samle noen av mine kassett spillere i et eget rack og da trenger jeg en rca kabel på 2,5-3,0 Lm for enkelt å bytte mellom spillerne, er det noen som har en formening om dette og eventuelt anbefaling❓🙋‍♂️
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei alle sammen. Jeg skal nå samle noen av mine kassett spillere i et eget rack og da trenger jeg en rca kabel på 2,5-3,0 Lm for enkelt å bytte mellom spillerne, er det noen som har en formening om dette og eventuelt anbefaling❓🙋‍♂️
    Jeg kjøpte noen kabler på Clas i de lengdene du ønsker....
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Hei alle sammen. Jeg skal nå samle noen av mine kassett spillere i et eget rack og da trenger jeg en rca kabel på 2,5-3,0 Lm for enkelt å bytte mellom spillerne, er det noen som har en formening om dette og eventuelt anbefaling❓🙋‍♂️
    Jeg er veldig fornøyd med Blue Jeans Cable, de koster litt mer enn diverse "skolisser", men kvaliteten er upåklagelig!

    Ellers kan jeg varmt anbefale RCA-kabler beregnet på bilstereo. God kvalitet, og de har god skjerming for å forhindre støy på signalet. Jeg har flere Focal bil-RCA i mine anlegg, og de er meget bra.
    Eksempel: https://www.bassbrothers.no/bilstereo-tilbehor/kabler-og-tilbehor/signalkabler/focal-er3-elite
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Farmen: VDH THE NAME eller CHORD C-LINE gjør jobben og vel så det. Dyre er de ikke. Men ville det ikke være lettere med en switch, for så å bruke kortere kabel? Velg hvor du setter opptageren, veksle på avspillere. Vil iallefall holde lenger enn konstant inn- og utkobling av decks ved fysisk kabelflytt.. Det sliter ikke bare på kabelen, men kan lett ødelegge bøssinger og loddinger og. Switchen funker som ekstra inngangsblokk, men har også et fysisk knappesett som velger de inngangene.

    Torstej: Det ble det, ja. Men den kvaliteten hadde høy pris. Det begrenset markedet. Og vi veit begge hva som skjedde med Nak. De siste Nakamichier solgt i Norge var minianleggene SoundSpace 6 og 8. Solgt gjennom Elnor..som lå i glassbygget til KPMG på Majorstua, seint 90s. Der POWER Colosseum ligger idag. Der fant du også merker som Avance, Cairn, EC, Revel og Vienna😊 Hentet selv Poul Rossings Avance Signature 3 der, og husker med glede de utmerkede, franske Cairndelene , samt Revels deilige Performa M22 - design, Kev Voecks. Han sto også bak Snell M. En høyttaler jeg har eid to ganger, som jeg fortsatt elsker høyt. Proppa med dansk råvare..Men så er det det med meg, da, at jeg anser alle høyttalere-omtrent- med en høyde over 85 cm som »for store». Og det står jeg også for..
     
    Sist redigert:

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er veldig fornøyd med Blue Jeans Cable, de koster litt mer enn diverse "skolisser", men kvaliteten er upåklagelig!

    Ellers kan jeg varmt anbefale RCA-kabler beregnet på bilstereo. God kvalitet, og de har god skjerming for å forhindre støy på signalet. Jeg har flere Focal bil-RCA i mine anlegg, og de er meget bra.
    Eksempel: https://www.bassbrothers.no/bilstereo-tilbehor/kabler-og-tilbehor/signalkabler/focal-er3-elite
    Takk, det var et supert kabeltips! Inakustik har vært min goto for rimelige og godt skjermede kabler så langt
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Da vant jeg auksjon på en Sony TC-KA3ES fra US :) Det ble ikke billig.....:
    (Konkurranseinstinkt er ikke nødvendigvis en god egenskap på auksjon)
    1 itemUS $600.00
    ShippingUS $109.88
    Import chargesUS $188.51
    Order totalUS $898.39

    Trøsta var at det medfulgte 56stk uåpnede Maxell og TDK chrome bånd. Litt usikker på verdien av disse 16stk XLII, 23stk XLIIS og 17 stk SA-X ?
    Det medfulgte også utslitte reimer så er det noen i Norge med slike reimer på lager ?
    Er det noen spesielle reim produsenter man bør styre unna/styre mot?
     
    Sist redigert:

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Kjøpte disse 3 meterne på Finn.no idag, 200,- + 70,- i frakt, verdt et forsøk da😉
    F460D9F4-D380-4DBE-A6E9-183448567194.png
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Hvor mye de kassettene er verd kommer an på alder, versjon og tilstand. Maxellene er ihvertfall mer verd for Tandbergerne i Norge. XL2 er et referansebånd der. SA-X kan du vel gange opp med stykkpris mellom 75 og 100 på antallet- som en pakke bør vel de ta inn 1500 kr for 17 stk.. Men de er langt mer fleksible, imo..Ellers håper jeg du blir fornøyd, på tross av 900 dollars pris..😎 Du burde kunne ta inn halvparten av det på et videresalg av tapen. Såpass gode er de Maxellene der. Evt, se om Snacky har liggende noe tradeable Sony chrome..hehe..
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Komfort: Hvor mye de kassettene er verd kommer an på alder, versjon og tilstand. Maxellene er ihvertfall mer verd for Tandbergerne i Norge. XL2 er et referansebånd der. SA-X kan du vel gange opp med stykkpris mellom 75 og 100 på antallet- som en pakke bør vel de ta inn 1500 kr for 17 stk.. Men de er langt mer fleksible, imo..Ellers håper jeg du blir fornøyd, på tross av 900 dollars pris..😎 Du burde kunne ta inn halvparten av det på et videresalg av tapen. Såpass gode er de Maxellene der. Evt, se om Snacky har liggende noe tradeable Sony chrome..hehe..
    XLII-S blir nok værende da disse er mine favoritt chrome bånd. Jeg liker det gummierte shellet veldig godt.
    XL2 ser litt eldre ut muligens 80 tallet
    SA-X nyere bånd blir gøy å teste på begge deck.
    s-l1600 (1).jpg
    s-l1600 (2).jpg
    s-l1600.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Bilde 1: De der er det jeg har kalt Versjon 2 i årevis. Pass på at DE ER OK.
    Bilde 2 er sisteversjon..en definite keeper😎 Veldig fleksible.
    Bilde 3? Mid 80s. Gull for noen, trash for others.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje jeg bruker XLII båndene til Commodore 64 spill 😊
    Når vi er inne på Commodore, jeg har i ett svakt øyeblikk klart å justere bort kassetspilleren på min. Er det noen som vet om det er mulig å lage en sånn kassett man trenger for å justere den inn igjen på noe annet en commodore?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Bilde 3? Mid 80s. Gull for noen, trash for others.
    Jeg har en litt annen prioritering enn deg @Auditor. For meg så er kvaliteten på en kassett en sum av lydkvalitet, byggekvalitet og design/utseende. Så de XLII-ene er gull for meg. Ikke bare er de objektivt sett veldig gode kassetter lydmessig (selv om de ikke er best i dette kjøpet), de slår også knockout på alle de andre der når det gjelder design/utseende. Jeg har også veldig sansen for XLII-S av den typen uten mannen i sofaen på wrapperen. De shellene får man følelsen av at man kan kjøre over med en bil og de vil fortsatt være hele etterpå. I dette partiet så liker jeg i rekkefølge:
    1. XLII
    2. XLII-S (sent 80-talls)
    3. TDK SA-X
    4. XLII-S (90-talls)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Det medfulgte også utslitte reimer så er det noen i Norge med slike reimer på lager ?
    Er det noen spesielle reim produsenter man bør styre unna/styre mot?
    Ikke som jeg vet om. Jeg skriver som jeg skriver til alle andre som er ute etter belter (og gummivalser) til Sony kassettspillere: Send en henvendelse til Marian på Fixyouraudio
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Dersom du liker disse på audiopreferanser, da er de gull. Hvis de i tillegg har alle de andre sakene intakt, helt OK. Men å elske en kassett som ikke gjør det en vil, det går altså ikke. Så da har du et deck som funker med dem. Punktum finale. Maxeller av den årgangen funker ikke for meg. De er lukka i toppen, har feil housing og alle jeg har eid derav slipper partikler😎 Pioneeren min var så full av dem at jeg kunne åpna gruve da jeg kjørte den på rens etter overtagelse. Jeg har heller aldri spist så mye båndsalat som den vi baserte på hhv BASF LH og XL2 80s..hehe.. Det å slippe partikler gjør av og til Denon DX3 og, bare så det er sagt. Men gi meg en forsegla HD8 fra samme tiår..eller sisteversjon HD-M❤ Det mest fleksible Maxell noensinne har laget er UR, og fra tidlig nittitall er de smått geniale.

    Maxell var for min del kongen av VIDEOBÅND på åttitallet. De funka etter å ha blitt valsa med Dynapac, omtrent. Og det i inntil førti år👍 For eksempel de gamle, sølvgrå EXene. Og familien min veit hva VHS er, for å si det sånn. Hadde selv 3 bortimot komplette OL på tape. Pluss et utall films og ESC-sendinger. Fra UK og Norge. Ski-VM 1991, Val di Fiemme? Det også. På TDK HS..kommentert av Carlsen & Rike. Alt fra de kjente merkene til Bush, Susumu Clydesdale, Goodmans, Ritz, Ferguson i tapestock. De jeg sleit mest med var tidlig nittitalls Sony Vivax, forresten..De holdt i tre år etter opptakene fra Albertville i 1992. Pensjonerte min siste EX med klassisk tegnefilm i 2008. Etter ca 25 års bruk, Skottland OG Norge. De aller siste britiske originalkassettene med tegnefilm-kjøpt i 1989- ble resirkulert for ei uke sia-rett før snøen kom.😎 Nå har jeg kun musikkvideo og film igjen. Dessverre..Men sitter på et lite parti forseglede US VHS opptakstapes, som vi håper å kunne bruke med Multisystem Panasonic Super Drives😈 Familiens første spiller var forøvrig en TANDBERG TBV3❤ Ble litt dyrt med Esselte Moviebox i lengden, så modern kjøpte. Selv har jeg eid spillere fra Akai, LG, TANDBERG, SONY, PANASONIC, PHILIPS OG JVC. For video, altså..Partiet har kassetter fra Memorex, BASF, Fuji, SKC, Kodak, ACME Victor, TDK. Mest T-120 totimere, men også en fempack E-180 tretimers euro. Hvis du lurer på om jeg fortsatt elsker videokassetter og deres avspillere, har jeg nå bevist nettopp det. VHS er og var undervurdert genialitet, oppfunnet av JVC😊 Noen vil hevde det motsatte, men den som har fulgt med i timen skjønner..Alle systemer har sine svakheter, men av og til blir det en del av ei pakke, hvis fordel og logikk kansellerer negativene. Kan forøvrig avsløre at jeg iløpet av 2022 henter inn BD-brenner. Det er langt på overtid å få opptaksfunksjonen tilbake i gjenkjennbar guise her. Når TV-leverandøren ikke har skjønt det, vend deg til selskapet som har produsert TVn..Og Panasonic, de har👍🤩
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: skal mye til før det blir mer 80s enn XL2 og C64👍 Måtte være gammel, finskprodusert Salora TV og den originale , grå NESen fra Nintendo, i så fall..Heldigvis sikra jeg meg en Flashback NES i håndflatestørrelse for noen år sia. Har spilt masse Dr. Mario i noen mnd nå.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Tipper de der kommer til å bli borte fort til den prisen😎 Jeg avventer dog til jeg finner annet merke…
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.280
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Bruker ikke CDIT da noen har hatt veldig dårlige erfaringer med dette båndet, bruker også bare senere TDK D da disse fortsatt er rimelig i pris. Var jeg millionær hadde det blitt That's FX over hele fjølen....
    Med Nakamichi fungerer det helt fint med å bruke andre bånd, og bruke Bias Fine, frekvensganger er alltid flatt, med en gammel Tandberg er det litt mye styr å skifte båndtype og da alt skal være perfekt gidder jeg ikke det så jeg bruker bare to bånd som maskinen er justert 100% til, TDK DS-X og Basf CSII. Trenger ikke Dolby heller.
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Bruker ikke CDIT da noen har hatt veldig dårlige erfaringer med dette båndet, bruker også bare senere TDK D da disse fortsatt er rimelig i pris.
    De historiene (bl.a. på Tapeheads) med dårlige CDit-kassetter gjelder kun en av de tidligere USA-utgavene med «leftover» OEM Aurex-tape fra Mexico. «Mine» kassetter er utelukkende produsert i Thailand med ekte Sony-tape, og kun solgt i EU-markedet. Vær så snill og gjør litt ordentlig research før du skremmer mine potensielle kunder ;)

    Den litt eldre TDK-kassetten jeg har lagt ut, appellerer vel til dem som liker det litt retro vintage-utseende akkurat denne kassetten (og andre kassetter på den tiden) hadde, og i så måte ikke er så opptatt av lydkvaliteten som selvsagt ikke er fullt så god som senere utgaver (men heller ikke så veldig langt unna). Prisen på akkurat denne TDK-utgaven på eBay er forøvrig fra det dobbelte og oppover ... :)

    Jeg tester alle kassettene jeg selger, slik at jeg aldri er i tvil om at kvaliteten er slik jeg beskriver den i annonsene mine.


    Snacky
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Det er det som er så fint med kassetten. Bånd, preferanser, kalibrering og research…alt må være der. Noen tror at match ikke har noe å si, men fakta er at brukeren lærer det enten det er ønska eller ikke😈 Brukeren TVINGES til å lære. Kassetten er verdens beste læreverktøy da.👍❤ Jeg har selv prøvd alle disse du til nå har lagt ut.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Snacky: Det er det som er så fint med kassetten. Bånd, preferanser, kalibrering og research…alt må være der. Noen tror at match ikke har noe å si, men fakta er at brukeren lærer det enten det er ønska eller ikke😈 Brukeren TVINGES til å lære. Kassetten er verdens beste læreverktøy da.👍❤ Jeg har selv prøvd alle disse du til nå har lagt ut.
    Da må det jo bli løb og kjøp!
    For de av dere her inne som vil prøve disse (Sony CDit II), kan jeg tilby en pris på kr 49,- pr. stk. :) (med full returrett til og med)


    Snacky
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn