Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Noen tror at match ikke har noe å si, men fakta er at brukeren lærer det enten det er ønska eller ikke😈 Brukeren TVINGES til å lære.
    Bildet er noe mer nyansert enn du fremstiller det som vil jeg si. Ja, klart at dersom spilleren man sitter med er en Tandberg TCD330, da bør man holde seg til de kassett-modellene som den ble kalibrert til fra fabrikk (som du mener er diverse Maxell-bånd?). Og tilsvarende dersom man har en 2-hodet Nakamichi som f.eks. en BX-125, så får man supre opptak med TDK. Men for eksempel så har @komfort mye mer fleksibiltet med sin nyerværvede Sony TC-KA3ES som har mulighet for manuell kalibrering med testtoner ifm opptak. Han er ikke avhengig av å bruke Sony sine modeller for å få supre opptak, han kan også bruke for eksempel tidligere nevnte Maxell og TDK (og mange flere).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Mye styr, liten gevinst, vil jeg si. Vit hva du kan bruke, gå etter det og la resten av utvalget være. Dog, vit også hvilke decks som funker med de bånd en selv velger bort. Mye mer demokratisk. Den researchfasen tar tid, men lær det, så sitter det. Personavhengig, dette. Enkelte liker visst å ta fra hverandre ting som ikke skal demonteres. For så å støvsuge markedet. Noe som gjør det noe verre for oss andre å finne alternativer. Som tidligere nevnt, liker jeg absolutt ikke å måtte hente merker jeg VEIT at ikke gir ønskede resultater. Det er penger ut av vinduet når man allerede har gjort den feilen EN gang. Men for å skjønne må man prøve.Og da får man enkelte overraskelser, positive som negative.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Torstej: Mye styr, liten gevinst, vil jeg si. Vit hva du kan bruke, gå etter det og la resten av utvalget være. Mye mer demokratisk.
    Om det er mye styr kommer jo helt an på personen egentlig. Jeg liker variasjon, så for meg er det ikke styr. Tvert imot, noe av det gøye er å samle inn mest mulig ulike kassetter. Blant mine kassettspillere har jeg derfor minst en spiller til enhver tid som takler variasjon når det skal gjøres opptak. Og da vet jeg hva jeg kan bruke av bånd til den kassettspilleren, jeg kan bruke alt (nesten da...). Så jeg kan kose meg med opptak til en Basf Ferro Extra I en dag, Sony HF en annen dag, TDK SA-XS tredje dag, SKC AX fjerde dag osv.... På den samme fleksible kassettspilleren. Da koser jeg meg. Hmm.. jeg må lage årets jule-mixtape snart forresten.... :unsure:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Mye må prøves før mer målretta båndvalg seinere kan foretas. Sånn er det kassettbrukere modnes. Jeg har vært gjennom den fasen selv, og lært av det😎 Det gjør du også.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Torstej: Mye må prøves før mer målretta båndvalg seinere kan foretas. Sånn er det kassettbrukere modnes. Jeg har vært gjennom den fasen selv, og lært av det😎 Det gjør du også.
    Tja, jeg vil vel kalle Tony fra CassetteComeback for en moden kassettbruker, og noe av det han setter pris på er nettopp mangfold - å kunne hygge seg med en rekke forskjellige kassetmerker og modeller. Om Maxell MX: "If this was the only cassette I had access to - I would be really annoyed because I love variety ... "
    Han postet også for en tid tilbake en video over sine favorittkassetter (det ser ut som han har fjernet den igjen nå), og det som gikk igjen var variasjon, variasjon, variasjon.

    Det er et ganske godt eksempel på at det finnes modne kassettbrukere som fortsatt setter pris på variasjon og utvalg spør du meg. Jeg er ganske sikker på at det finnes flere av de her på forumet også.

    Jeg liker uttrykket "whatever floats your boat". Folk er forskjellige og praktiserer hobbyen ulikt. Det finnes ikke kun en "den rette vei" til kassettspiller-nirvana :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Det har jeg poengtert. Absolutt hele veien, gjennom alle mine innlegg her. I absolutt alle tråder. I motsetning til endel her inne, disrespekterer jeg ikke annerledeshet. En disrespekt jeg har funnet ut ofte beror på redsel og uvitenhet. Ad variasjon: Det gjør da jeg også..Hvorfor har jeg flere decks? Nettopp for å kunne gjøre som Tony på CC. Han også har kunnskapen, men hans personlige preferanser skinner mer enn klart igjennom. Som det skal være. De viser deg nemlig din personlige hovedretning. Og selvinnsikten er matchens beste verktøy. Tony gjør som meg- og de fleste andre seriøse tapeheads: Har de decks han har for å få best mulig resultat på breiest mulig utvalg. Inklusive egne referansebånd og favoritter. Og han er åpen for å lære mer. Da vokser erfaringskontoen. Legg forresten merke til hva Tony sier om de japanske favorittene mine…😊👍 Kun prisen i UK holder dem fra førsteplass på alle hans relevante lister…Testene speiler også mye av det kassettutvalget man vanligvis ser i UK. Som jeg også så i Skottland som liten, om enn i noe for oss eldre utgave pr 2021.Mye stock laget spesielt for UK- det gjorde man for VHS og. Nevnt her oppe. Men også de mer verdensomspennende typene- noen av dem sågar produsert i UK. Maxell sitt Europa-HQ ligger fortsatt i England. Du bør prøve BUSH SF90. På tal om helbritisk stock. Dessverre brukte jeg mine fem i Pioneeren. Og opptakene skulle vært foretatt med digital kilde..men de redda hele ti albums fra en verre skjebne.
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Når vi er inne på Commodore, jeg har i ett svakt øyeblikk klart å justere bort kassetspilleren på min. Er det noen som vet om det er mulig å lage en sånn kassett man trenger for å justere den inn igjen på noe annet en commodore?
    Har et C64 kassett prosjekt pågang der jeg skal lage kassetter fra digitale filer (revitalisere). Da er det muligheter for å lage tuning kassett også vil jeg tro.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    XLII-S blir nok værende da disse er mine favoritt chrome bånd. Jeg liker det gummierte shellet veldig godt.
    XL2 ser litt eldre ut muligens 80 tallet
    SA-X nyere bånd blir gøy å teste på begge deck. Vis vedlegget 768905 Vis vedlegget 768906 Vis vedlegget 768907
    Med mindre du har evig nok kassetter og er i beita for lagringsplass ville jeg beholdt alle disse. Om du liker chromebånd er det enten litt jobb eller helt passe kostbart å kjøpe likeverdige erstatninger dersom du selger noen av de.
    Bestemmer du deg for å selge er nok tålmodighet og ebay den sikreste måten å finansiere kassettspillerkjøpet.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    For de av dere her inne som vil prøve disse (Sony CDit II), kan jeg tilby en pris på kr 49,- pr. stk. :) (med full returrett til og med)


    Snacky
    Har så jeg klarer meg av akkurat denne typen, men det er absolutt ikke noe å si på prisen her! Har lagd mixtape på et par slike, og det er en meget habil kassett. Tidligere nevnte Tony sier ofte at han aldri har tatt i et dårlig Sony-bånd, og min erfaring er den samme. Jeg har tatt opp en del på europeisk-produserte HF, og som en så fint sa det: "Type 1 has no business sounding this good!".
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Med mindre du har evig nok kassetter og er i beita for lagringsplass ville jeg beholdt alle disse. Om du liker chromebånd er det enten litt jobb eller helt passe kostbart å kjøpe likeverdige erstatninger dersom du selger noen av de.
    Bestemmer du deg for å selge er nok tålmodighet og ebay den sikreste måten å finansiere kassettspillerkjøpet.
    Jeg vil si meg enig her! Alle disse er prima kassetter, og om du ikke har sterkt behov for å "hente inn" litt av utlegget så ville jeg beholdt de. SA-X er kanskje den kassetten som har overrasket meg mest. Selv om jeg "visste" at det er et godt bånd så var jeg ikke klar over hvor bra det faktisk ble! Null problem å mate den med saftig hip-hop langt over "rødstreken".
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kommer jo litt an på hvilken spiller man har, og viktigst, hvordan betjene den. Hadde en Aiwa AD-F770 med D.A.T.A system der den tilpasser seg båndet, virket ikke alltid etter hensikten da den vil "jevne ut" parametre om den har problemer og man kan ikke overstyre noe.
    Som sagt, har brukt masse forskjellige bånd på Nak LX5, ikke noe problem om man ser bort fra justering av etter bånd volum om man vil være hysterisk men andre spillere er veldig sensitive til andre bånd enn maskinen er justert til.
    Sony HF har jeg masse glede av, spesiellt på Tandberg. med Tandberg er det ikke vits i å bruke type II eller Metal.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen, Niels: Erfaringene med nettopp Sony er derimot en av nøkkelforskjellene på Tony og meg😊 Du, Niels, har også skjønt hva Tandberg EGENTLIG skal ha. Og jeg ser i all beskjedenhet både hvem , hva og hvor Sony og Maxell funker for. Det betyr at vi alle kan få disse merkene til. Hvis vi vil😎 Ad forskjellig vei. Jeg foretrekker forresten å slippe å justere meg bort, og det gjenspeiles i mine valg og min tilnærming til formatet. Jeg henter ikke kassetter ukritisk fordi de er kassetter, men liker variasjon. Velger heller nyere enn eldre. Pga de svakheter eldre bånd har vist. Research skal være med, og match er det viktigste av alt. Ellers får man aldri gode resultater. Halvgjort jobb kverker musikken. Kompromisser har nok ingen av oss tid til heller.🎶 Det er tvertimot DE som skal elimineres. I størst mulig grad, men med fokus på hva som for en selv utgjør kassettens sjarm, morofaktor, logikk , fordel og autentisitet..Hele tida..Det er min tilnærming. Tar opptaket en måned å få til? Da gjør det det😊❤ Den tida blir nemlig brukt til noe som for noen av oss er mer terapi enn hjemmelekse. Og resultatet varer mest sannsynlig lenger enn en selv. Bare det er en deilig tanke. Kall det gjerne testamente, arv eller legacy..på en måte er det nettopp det det er. Samme hvilken del av riggen du jobber med. Anlegget ditt ER deg. Og kun du veit alt om hvorfor det ser ut som det gjør. Det samme gjelder for musikken din.
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Kom over et parti pent brukte chrome-bånd av beste kvalitet:

    Har flere forseglede av alle disse, men det smerter jo litt hver gang man spretter en ny kassett. Nå har jeg så jeg klarer meg en stund!
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    263
    Antall liker
    595
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Kom over et parti pent brukte chrome-bånd av beste kvalitet:

    Har flere forseglede av alle disse, men det smerter jo litt hver gang man spretter en ny kassett. Nå har jeg så jeg klarer meg en stund!
    Hvordan blir kvaliteten på disse når du tar over ?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Det kommer nok helt an på hvordan de er tatt hånd om og lagret. Jeg har god erfaring med noen brukte metallbånd fra tidlig 90-tallet, men vanskelig å si noe eksakt da jeg ikke hadde tilsvarende forseglet eksemplar jeg kunne teste opp mot. Har et par brukte TDK MA-XG jeg tenkte jeg skulle teste snart, de vet jeg at har vært lite brukt og lagret godt.

    Kunne godt tenkt meg å kjøpe flere brukte metallbånd, terskelen er litt lavere for å bruke en sånn enn å sprette wrappingen på en ubrukt en til potensielt flere hundre kroner.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du kan teste med hvit eller lyserød støy og se på avspillingen med software, da ser du tydelig dropouts og forskjell på kanalbalanse, om du ser dette har du betalt for ingenting. Ikke kjøp Maxell CD metall....
    Har testet mange bånd fra slutten av 80 tallet og opp, mange røyk i søpla, mange er fortsatt som nye.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen: Som å se Denonskuffa her😎 Men jeg bruker standard HD8, sisteversjon HD8 og HD-M, europeisk DX1, DX3, DX 4 , DX7 og midtversjoner av HD6, HD7. S-shellet har jeg på HD6S og S-Port Metal. Det huset er forresten eneste forskjell på HD8 og 8S.


    69Variant: Det er da enkelt. Finn en brukt sisteversjon HD8 eller HD-M. Spol den fullstendig begge veier etpar ganger. Kjør sletting på begge sider. Gjerne også det to ganger. Da tar du rett og slett over HELE BÅNDET MED STILLHET. Det eliminerer crosstalk. Så kjører du det opptaket du vil ha på vanlig måte, merker det og knekker av tabs. Med en DRS av det kaliber vi har , får vi da prima vare. Såfremt båndet ikke er skada fra før. Du , Torstej, kommer til å storkose deg med XG hvis du bruker samme prosess😎. Men for all del..ta ikke opp på samme bånd FOR MANGE GANGER. Gjør du det, slites båndet unødig, og crosstalk vil bli umulig å få vekk. Her i huset gjøres det EN gang pr kassett.
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Det gjør den nok, det jeg lurer på er hvilken kvalitet kan man forvente på ett metallbånd som er brukt en gang eller to før :)
    Har lest litt både og om dette på nettet, men så lenge båndet har blitt pent behandlet tidligere så har jeg aldri hatt noen problemer med å spille over de.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er ikke noe problem å ta opp flere ganger på samme tapen, utfordringen med å kjøpe brukte kassetter er hvordan de er lagret og om selgers spiller har mishandlet tapen. Jeg har kjøpt en god del brukte metaltape og feilprosenten har vært lav, 10-20% såvidt jeg husker.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Jeg har et lite antall TDK metall bl.a MA-XG som har ligget på et loft siden ca 1994. Loftet har også hatt dårlig ventilasjon i perioden med høy fuktighet. Lurer på om det er noen triks man kan gjøre i forkant i forsøk på å blåse liv i dem igjen?
    -Varme opp /kjøle
    -Spole/ ikke spole
    -Spole sakte /fort
    -
    -
    -
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Ta dem ned. Gi dem etpar døgn i VARM romtemperatur, ca 30 grader. Så lagrer du dem tørt og ikke for kaldt til de skal brukes Spol fullstendig noen ganger før bruk. Så tar du opptak på dem. Jeg har alle mine forseglede lagra trygt i stua..der er det svært sjeldent under 26 grader, selv på svarte vinteren..Noe særlig kaldere enn det, så bånnfryser jeg..
    Nå spørs det vel bare på HVA SLAGS TDK du har, og hvilken tilstand de er i..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cobra2, Komfort: Nå er jo belegget på normaltape jernoksid, da. AKA rust..😎 Eneste logiske bruk av den, det. Men fukt og desslike er aldri bra, uansett type. Der er det bare å håpe på at forseglinga har beskyttet dem, For den som trenger: Jeg har altså liggende et STORT kabinett for god oppbevaring derav fra åttitallet. Kan fint byttes i en forsegla HD-M eller to. Bruk det, så holdes de tørre. Sitter og lurer på hvordan jeg best kan bruke en liten, nyervervet pakke Fuji..

    Hold akevitten unna kassettene. Sånt skal gjøres i edru tilstand😈 Alkohol og lyd går absolutt ikke sammen, selv om det er noen som tror det.😡 Rusen består ENTEN i musikk ELLER sprit.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Andre her der bruker 120us eq på chrome bånd?
    Eksperimenter litt her, fortsatt. Synes 70us ikke gir det forventede resultat, avspilling med 70us lyder litt matt selvom målinger er identisk med kilden faktisk!
    120us gir et tab i bassen men fin mellomtone og diskant, klarer ikke bestemme meg her!
    Kan jo bare bruke 70us og avspille med 120us men hifi politiet sier jo det ikke er lov....
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Niels: Ukonvensjonelt er det iallefall. Og jeg gjør det aldri. Velg deg heller tape som gir ønsket karakteristikk på standard, korrekt setting. Det betyr at du gjerne kan gå utenom merker som utstyret ditt er kalibrert for. Uten å kalibrere om. Hvis det gjøres korrekt. Det er nettopp av den grunn jeg får såpass gode resultater med That`s på DRSen. Hybridene derfra gir toppen og mellomregisteret til metalbånd i toppklasse, sammen med en bass som kan sammenlignes med min type 2 referanse HD8. Ved dennes anvendelse på 810. Så, stopp fake. Velg heller riktig bånd😎
     
    Sist redigert:

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    263
    Antall liker
    595
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    671_1518663898.jpg

    Noen som har erfaring med noe lignende som denne? Hodene er ikke lett tilgjengelig på min spiller så i teorien skal jo dette være helt ypperlig :)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Har et par slike. Blir nesten aldri brukt. Er det spiller med to, eller tre hoder? Evt "sandwich" hode?. (Mange spillere får automatisk avmagnetisert avspillingshodet i rec)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    69Variant: Den der bruker du en gang i året. Koble vekk ALT annet enn DRSen, kjør EN demag. Det holder. Tar bokstavlig talt ett sekund. Jeg har selv Tonars demag, og den funker gull, den. Punkt 1 i læreboka på båndspillere og kassettspillere : Hold hodene reine og vedlikeholdte. Det innbefatter regelmessig demag også😎 Så fleksibel som 810 er, kan du deretter bare velge riktig bånd, så får du resultater der vil noget. Bruk Nagaokas sett eller - kassett til rensen. Hodene blir lett tilgjengelige dersom du åpner lokket og kassettluka. For deretter å skru av strømmen mens de er åpne. Rens, la tørke og steng så. Gi maskinen et døgn tørketid. Så kan den brukes igjen. Grovrens gjør du også kanskje en gang i året👍
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    ser det er en veldig strøken 700zxe 1 eiers til salgs over grensa nå.:unsure:
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Hvor mange ekstra kassetter tror dere ble solgt fordi den ekstremt blonde artisten Alex var blikkfang i reklamen? :)
    alex grønn_skjært.jpg


    EDIT: Skulle jo tro dette egentlig skulle ha vært en reklame for damebind :)


    Snacky
     
    Sist redigert:

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    263
    Antall liker
    595
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Har et par slike. Blir nesten aldri brukt. Er det spiller med to, eller tre hoder? Evt "sandwich" hode?. (Mange spillere får automatisk avmagnetisert avspillingshodet i rec)
    Det er vel sandwich avspilling og opptak vil jeg tro og slette hode i tillegg. Er auditors favoritt, en drs-810 :)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg forstått som rec. del av hodet avmagnetiserer innspillings hodet. Sitter jo rimelig tett!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn