Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Snacky: Når den Sonyen vel er oppe å gå har jeg ETT tips: Den bruker du BARE SONY TAPE på. Det garanterer beste resultater. Og de lure japanerne sørga for å spre tapeproduksjonen over hele verden, det betyr grei båndtilgang også. I mange tilfeller lettere enn for oss non-Sony users. Men hvor lenge du beholder den..det er en annen sak😎 Håper bare du ikke betalte for mye for den.
    Kan være lurt å se nærmere på Cobra2s innlegg her. Regner med det verket er lettere å bytte rett inn for det gamle- etter belteskift og rens. Selv lurer jeg nå litt på hvorfor du solgte Onkyo..Jeg veit hvilket av dem jeg hadde beholdt, var det meg😊 Men så har vi allerede to fine Onkyodecks her, da..
    Sony TC-K611S er "altetende" med sin fleksible manuelle kalibreringsløsning med testtoner. Ingen grunn til å begrense seg til Sony tapes. Det kommer du til å merke selv @Snacky dersom du får den opp i god stand igjen etter gjennomgang.

    Det er ikke noe å tjene på å bytte hele transporten, når man uansett må rense og bytte belter. Men greit å vite at man potensielt har en backup hos @Cobra2 dersom en standard rens + belter ikke løser problemet med W&F, det er det jo.

    @Snacky kjøpte ikke TC-K611s-en som erstatning for Onkyoen, det var Nakamichi Cassette Deck 1 som erstattet Onkyoen hvis hukommelsen min er riktig.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Har fått slått kloa i en Hitachi D-900. Tilstand er ukjent (og pris deretter), men det er en eier på den fra ny og den skal ha fungert tipp-topp da den ble satt bort "en del år siden". Har lest/sett YT og disse er komplekse og tunge å skru på.

    Wish me luck. 🙈😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sterha: Den er både solid og morsom. For den som vil bruke det nå defunkte type 3, Ferrochrom😎 Og hvem var de siste til å produsere det? SONY🤬 Jeg har EN MASKIN som - i likhet med D900- ikke kan ta type 4..En enda tøffere, østtysk RFT SK3000. Bygd i Sonneberg, DE. 1986. Dens beste opptak er - som med Pioneer- på Emtec normal, uten bruk av NR. De, og TDK D vil nok funke bra hos deg. Og det er sjelden kost å finne eneiersmaskiner av den årgangen. Et 43 år gammelt bygge, det du har der. Fra 1978. Åtte og en halv kilo teknikk..netto. RFTen tar forøvrig kun typene 1 og 2😎 Men vis meg det deck som har lignende historisk betydning- produsert i et land som ikke lenger eksisterer. Det finner du ikke! Etter det jeg veit, er mitt eksemplar det eneste i Norge. Men moderator Kjell her har ei større samling RFT.
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Det jeg ville gjort:
    - capstan-belte og kontrollmotor-belte fra FixYourAudio (man får ikke søkt opp på modellnr der, men jeg har kjøpt fra han tidligere til TC-K711S så kan være en ide å sende en inquiry)
    - gummirulle/vals (pinch roller) fra samme sted. Sony sine er kjent for å bli stein harde med alderen. På TC-K611S har man single capstan så det er svært enkelt å bytte, og man trenger ikke å justere transporten etterpå
    - grundig rengjøring
    - par dråper olje på indre del av capstan-aksel ved montering etter belte-bytte
    - dråpe olje på fremre motorlager
    Her er en video som viser hvordan man demonterer en Sony TC-KA3ES. Det er samme hovedtype kassettransport som i TC-K611S (tcm200) så det er mange likheter (og noen forskjeller). Måten han f.eks. bytter kontrollmotorbelte er veldig smart.

    Kontrollmotorbeltet er kanskje ikke nødvendig å bytte nå, men det er av typen som gradvis strekker seg og til slutt blir til "grøt" så på et tidspunkt så må det byttes. Du merker det godt, for et dårlig belte gjør bl.a. at den automatiske kassettholderen sliter med å åpne og lukke seg.
    Takk for alle tips.

    Følgende har jeg nå fått gjort:

    - Renset drivverket (flere ganger, da drivverket var lite vedlikehold overall egentlig)
    - Dratt litt sandpapir på pinchrolleren (den var noget blankpolert). W&F ble litt bedre, men ikke helt bra (foreløpig)
    - Oljet kapstan flywheel bearing og fremre kapstan motor bearing (mulig jeg må gjøre dette på nytt, da jeg ikke helt vet om oljen havnet på riktig sted).
    - Polert display og kassettluke (det ble virkelig en forbedring). Brukte Novus Fine Scratch Remover #2.
    - Vasket maskinen utvendig med blå vindusrens og tildels alkoholholdig væske (for å fjerne tusjmerker). Det hjalp betraktelig på totaltilstanden. Maskinen var full av fingermerker og fett på frontpanelet og knappene. Nå ser den faktisk ganske så presentabel ut.

    Skal la maskinen gå noen timer/døgn fremover, for å se om W&F går seg til. Nye belter er bestilt, men jeg har lest meg til at man nok må demontere hele drivverket for å få byttet dem på en forsvarlig måte. Ser ikke frem til den jobben for å være helt ærlig, da jeg ikke er noe god på sånt. Er jo mye enklere på Onkyo/Nakamichi med Sankyo-drivverk. Noen som vet om noen (ikke Teletor) som kan utføre dette i Oslo-området?


    Snacky
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Snacky: Når den Sonyen vel er oppe å gå har jeg ETT tips: Den bruker du BARE SONY TAPE på. Det garanterer beste resultater, uten en hel masse ekstra kalibreringskødd.. Og de lure japanerne sørga for å spre tapeproduksjonen over hele verden, det betyr grei båndtilgang også. I mange tilfeller lettere enn for oss non-Sony users. Men hvor lenge du beholder den..det er en annen sak😎 Håper bare du ikke betalte for mye for den.
    Kan være lurt å se nærmere på Cobra2s innlegg her. Regner med det verket er lettere å bytte rett inn for det gamle- etter belteskift og rens. Selv lurer jeg nå litt på hvorfor du solgte Onkyo..Jeg veit hvilket av dem jeg hadde beholdt, var det meg😊 Men så har vi allerede to fine Onkyodecks her, da..
    Jeg har masse Sony type II-tape på vei (fant et større parti i italia). Legges ut på finn.no etterhvert til fast lavpris (og da mener jeg lav). Rabatt for tapeheads :)
    Betalte IKKE for mye for Sony-maskinen, det er helt sikkert ...
    Onkyo ble solgt til en entusiast i Trøndelag, og den ble solgt fordi jeg liker Nakamichi'en bedre, selv om den ikke har kalibreringsmuligheter (og så låter den en tanke bedre etter min mening, selv om Onkyo'en stort sett var knallbra). Dessuten liker jeg å kjøpe og selge litt mer enn de fleste (spesielt med en "liten profitt")


    Snacky
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Sony TC-K611S er "altetende" med sin fleksible manuelle kalibreringsløsning med testtoner. Ingen grunn til å begrense seg til Sony tapes. Det kommer du til å merke selv @Snacky dersom du får den opp i god stand igjen etter gjennomgang.
    Kjekt å vite. Har forsøkt noen forskjellige allerede med varierende resultat.

    Det er ikke noe å tjene på å bytte hele transporten, når man uansett må rense og bytte belter. Men greit å vite at man potensielt har en backup hos @Cobra2 dersom en standard rens + belter ikke løser problemet med W&F, det er det jo.
    Thnx for tips.

    @Snacky kjøpte ikke TC-K611s-en som erstatning for Onkyoen, det var Nakamichi Cassette Deck 1 som erstattet Onkyoen hvis hukommelsen min er riktig.
    Korrekt.


    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Da veit du hvor du skal bruke dem😎. Bra. Valsen bruker du ikke sandpapir, men gummirens på!! Poenget er å rense dem , slik at de igjen blir myke og gjenvinner sine ønskede friksjonsegenskaper😈
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Snacky: Da veit du hvor du skal bruke dem😎. Bra. Valsen bruker du ikke sandpapir, men gummirens på!! Poenget er å rense dem , slik at de igjen blir myke og gjenvinner sine ønskede friksjonsegenskaper😈
    Hadde ikke gummirens, men tror (meget forsiktig) sandpapirbehandling og påfølgende alkoholrens delvis gjorde susen iallefall. Mulig den rolleren burde skiftes egentlig (siden det er så enkelt på denne maskinen), men W&F ble merkbart bedre iallefall. Så få vi se hvordan det går ...


    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Japanske Nagaoka har komplette rensesett😎 De gjør det de skal, og vel så det. Men sørg for å få tak i nye deler også. For sikkerhets skyld.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Hadde ikke gummirens, men tror (meget forsiktig) sandpapirbehandling og påfølgende alkoholrens delvis gjorde susen iallefall. Mulig den rolleren burde skiftes egentlig (siden det er så enkelt på denne maskinen), men W&F ble merkbart bedre iallefall. Så få vi se hvordan det går ...
    Snacky
    Hva bruker du for å måle W&F? Jeg vil påstå at veldig mange av de W&F-testkassettene man kan få kjøpt ikke er pålitelige da de også lider av W&F fra spilleren som ble benyttet til opptak, som man dermed får på toppen av W&F fra sin egen spiller. De egner seg i praksis bare til å justere hastighet med (og å måle forbedringer/forverringer av W&F utfra en baseline). Jeg kan uten forbehold anbefale A.N.T. audio sine testkassetter, der får man kvalitet (de koster også mer enn hos andre).
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Hva bruker du for å måle W&F? Jeg vil påstå at veldig mange av de W&F-testkassettene man kan få kjøpt ikke er pålitelige da de også lider av W&F fra spilleren som ble benyttet til opptak, som man dermed får på toppen av W&F fra sin egen spiller. De egner seg i praksis bare til å justere hastighet med (og å måle forbedringer/forverringer av W&F utfra en baseline). Jeg kan uten forbehold anbefale A.N.T. audio sine testkassetter, der får man kvalitet (de koster også mer enn hos andre).
    Her var det såpass mye W&F at jeg kunne høre det, og selv om det ble bedre kan jeg fortsatt høre det. Har ikke målt hverken med instrumenter eller datamaskin (ennå). Hvis jeg får forbedret dette ytterligere, slik at jeg ikke lengre kan høre det (ved å høre på et stykke egnet pianomusikk) vet jeg ikke egentlig om jeg gidder å måle det heller, iallefall ikke før etter jeg evt. har fått byttet belter og/eller pinchroller.


    Snacky
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Nye belter er bestilt, men jeg har lest meg til at man nok må demontere hele drivverket for å få byttet dem på en forsvarlig måte. Ser ikke frem til den jobben for å være helt ærlig, da jeg ikke er noe god på sånt. Er jo mye enklere på Onkyo/Nakamichi med Sankyo-drivverk. Noen som vet om noen (ikke Teletor) som kan utføre dette i Oslo-området?
    Drivverksenheten må tas ut av kassettspilleren ja. Jeg har gjort det mange ganger med TC-K711S. Det er endel arbeid å gjøre den første gangen, når man har gjort det en gang så går det raskt neste gang. Alle relevante ledninger kan løsnes (og festes igjen etterpå) uten behov for avlodding. Trikset er å være tålmodig, være forsiktig, ha riktig verktøy og ta masse bilder underveis.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Drivverksenheten må tas ut av kassettspilleren ja. Jeg har gjort det mange ganger med TC-K711S. Det er endel arbeid å gjøre den første gangen, når man har gjort det en gang så går det raskt neste gang. Alle relevante ledninger kan løsnes (og festes igjen etterpå) uten behov for avlodding. Trikset er å være tålmodig, være forsiktig, ha riktig verktøy og ta masse bilder underveis.
    Hmmm ... ja, det ante meg. Tror jeg avventer dette litt; se noen videoer på youtube, lese litt etc. først. Er helt sikker på at jeg kommer til å rote det til på en eller annen måte. For denne gutten er det dårlig skarpsyn og ti tommeltotter som gjelder dessverre. Hvis jeg ikke finner noen som kan ta på seg jobben for en billig (nok) penge, må jeg vel til slutt gjøre det selv.


    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    RDNZL: Med den der burde det bli jul, ja😎
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Om man tar opp 3000 hz på aktuell spiller og måler opptaket under avspilling av samme, blir oppnådd resultat doble av utgangspunkt (transportens ujevnhet i gange er jo samme både ved inn og avspilling) Da får en i hvert fall svært god indikasjon på W/F
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei.
    har dessverre kommet i denne samle mani sinn tilstanden. Denon DRS-810 og Sony TC-k666ES er det ok spillere og hva skal man betale for disse ❓
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Om jeg bare hadde disse å velge; Sony... pris? - etter tilstand... - men du har allerede en 850ES? Og den har HX-Pro ...
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Om man tar opp 3000 hz på aktuell spiller og måler opptaket under avspilling av samme, blir oppnådd resultat doble av utgangspunkt (transportens ujevnhet i gange er jo samme både ved inn og avspilling) Da får en i hvert fall svært god indikasjon på W/F
    som birger forteller er en fin måte og teste på. bruk gjerne en pc med wow og flutter programmvare og. mye gratis ute på nettet. hvis ikke man har et analogt et. det står noe om dette tidligere i tråden.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Om jeg bare hadde disse å velge; Sony... pris? - etter tilstand... - men du har allerede en 850ES? Og den har HX-Pro ...
    Hei. Jeg har flere spillere men ikke skrevet dem opp i signaturen enda 🤓 men den TC-K666ES er vel over 850❓
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Hvordan unngår du copyright claims når du legger ut YT-video med kommersiell musikk?
    Du får beskjed når du laster opp videoen. Så enten går det eller så går det ikke. Enkeltlåter går nesten alltid bra, men hele album får man gjerne ikke lov til å legge ut.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.522
    Antall liker
    9.295
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei.
    har dessverre kommet i denne samle mani sinn tilstanden. Denon DRS-810 og Sony TC-k666ES er det ok spillere og hva skal man betale for disse ❓
    666ES er en spennende spiller, fra tidlig åttitall, hva man skal betale ? Etter min mening er en 666ES verdt et sted mellom 5-10,, skal det betales mer for en spiller så må den være i absolutt i topp stand og da mener jeg ikke gått over med q- tips av en amatør.

    Hvis du ikke har googlet så kan du lese litt mer her;
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    666ES er en spennende spiller, fra tidlig åttitall, hva man skal betale ? Etter min mening er en 666ES verdt et sted mellom 5-10,, skal det betales mer for en spiller så må den absolutt i topp stand og da mener jeg ikke gått over med q- tips av en amatør.

    Hvis du ikke har googlet så kan du lese litt mer her;
    Hei Terje.
    he he Selger ber om 14K noe som er uaktuelt🤮
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Hei. Jeg har flere spillere men ikke skrevet dem opp i signaturen enda 🤓 men den TC-K666ES er vel over 850❓
    Er en 80-modell mercedes bedre enn en 90-modell? Spørs hva du vil ha, en utslitt legende, eller noe som fremdeles er brukbart i hverdagen...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Spørs om det ikke ville være lurere å styre unna en maskin med selve Belzebubs modellnummer…666 : The Number Of The Beast…😈😊 Mangler bare da at den evt kommer på døra neste fredag den 13. I fjor hadde vi den datoen hele tre ganger.,
     
    Sist redigert:

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    92
    Antall liker
    149
    Sted
    Ryfylke
    En pent brukt 80-modell kan være mer fristende for både samlere og brukere enn en slitt 90-modell, både når det gjelder kassettspillere og biler (1996-2003 modellene av Mercedes rustet vekk).
    Det er noe eget med en solid mekanisme i metall, istedenfor plast. (Riktignok kan noen deler i metall ryke fortere enn en godt konstruert plastdel).
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.966
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, som Birger, jeg tar opp 3150hz fra Spotify, det går via utgangen og usb dac til PlatterSpeed på Ipad, da får jeg en indikering, som her ved skifte av belte.
    Denne måling er bare gjort én gang, kunne ha kjørt noen flere.
    Har man windows kan wfgui jo lastes ned.
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    FroBe: Jeg har TO velkonstruerte sånne åttitallsere. Hvorav EN vil vare lenger enn meg. Det betyr ikke at disse holder lydmessig følge med min enda bedre konstruerte referanse for det. Til det er toppen for lite utstrakt og mellomtonen altfor maskert på dem begge. Det er ikke poenget, dessverre..Og den som virkelig er glad i tysk motor, hva gjør han? Holder seg langt unna enhver tretagget stjerne, og velger istedet Boble, Golf, Audi eller Porsche😈😈
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Justerte inn record levels internt i Sony'en (TC-K611S) i går kveld. Den var ørlite sterk på høyre kanal, men ørlite svakere igjen på venstre, så det ble jo rettet på et blunk, etter å ha sjekket hvilke pots det dreide seg om i servicemanualen (de var forresten godt markerte på printkortet). Imidlertid har dessverre ikke W&F "gått seg til" etter at jeg oljet lagrene slik jeg håpte på, så jeg må nok bite i gresset og få transporten demontert for å få byttet beltene (som jeg kanskje muligens snart mottar, hvis den hersens eBay-selgeren får ut fingern og sender skiten snart) og deretter evt. pinchrolleren (selv om den jo ser grei ut iallefall), men det er nok bare det som står igjen for å få maskinen tilbake til opprinnelig spec, da et påfølgende testopptak med Dolby S innkoblet viste seg å være svært klart, dynamisk og ikke minst støyfritt. Lurer derfor på om jeg (offisielt) skal spørre forumet om tips som fører frem til noen som kan dette (noen knepp bedre og mer forsvarlig enn jeg selv kan få det til), slik at jeg ikke i vanvare presterer å ødelegge noe. Jeg har (vanligvis) ikke hverken ferdigheter eller tålmodighet til å utføre slike finmekaniske oppgaver, så om noen vet om noen (bortsett fra han dere vet), så hadde jeg vært svært takknemlig for tips.


    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Og hvorfor vil du ikke ha Teletors hjelp der?
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Snacky: Og hvorfor vil du ikke ha Teletors hjelp der?
    Teletor er nok kjempeflink han etter det jeg har hørt (sannsynligvis den flinkeste, og mest erfarne) men har også hørt han har lang «kø» (lead-time) og for akkurat denne spilleren betaler det seg nok ikke å legge ut de par laknene han nok må ta for å utføre dette oppdraget.

    Men, selvsagt, jeg er jo åpen for at jeg tar feil her …


    Snacky
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Justerte inn record levels internt i Sony'en (TC-K611S) i går kveld. Den var ørlite sterk på høyre kanal, men ørlite svakere igjen på venstre, så det ble jo rettet på et blunk, etter å ha sjekket hvilke pots det dreide seg om i servicemanualen (de var forresten godt markerte på printkortet).


    Snacky
    Hva brukte du for å justere nivå?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn