Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når vi først er inne på kassetter og de ulike typene så er det greit å lese denne artikkelen som jeg fant på Wikipedia.
    Her står det bl.a.
    Remanence of ferricobalt cassettes is around 1750 G, resulting in around 4 dB gain in MOL and 2–3 dB gain in sensitivity compared to basic Type I tapes; their hiss level is on par with contemporary microferric formulations. Dynamic range of the best ferricobalt cassettes (true superferrics) equals 60–63 dB dB; MOL at lower frequencies exceed MOL of Type IV tapes. Overall, superferrics are a good match to Type IV especially in recording acoustical music with a wide dynamic range. This was reflected in the price of top-of-the-line superferrics like Maxell XLI-S or TDK AR-X, which by 1992 matched the price of 'entry-level' metal tapes.

     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    This was reflected in the price of top-of-the-line superferrics like Maxell XLI-S or TDK AR-X, which by 1992 matched the price of 'entry-level' metal tapes.
    Og der lå vel litt av problemet med superferrics også? Folk flest så på det som galskap å betale så mye for noe som "bare er en type 1" når de kunne få en type 4 for samme prisen. Mao de hadde ikke kunnskap om egenskapene til kassetter som f.eks. AR-X.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og der lå vel litt av problemet med superferrics også? Folk flest så på det som galskap å betale så mye for noe som "bare er en type 1" når de kunne få en type 4 for samme prisen. Mao de hadde ikke kunnskap om egenskapene til kassetter som f.eks. AR-X.
    Og resultatet ser vi jo, de gode type 1 kassettene er sjeldne.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Lurer på hvorfor superferrics ikke tok over for vanlige type 1, var de så mye dyrere å produsere? Eller handlet det kanskje om at produsentene tjente mer penger på å selge kassetter i en rekke ulike kvalitetsgrader også innenfor type 1? (hadde høyere avanse på "premium"-produktene)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Jeg tror du er inne på noe der, @torstej I det hele tatt var kassettmarkedet ganske uoversiktlig og vanskelig å navigere. De samme utgavene hadde gjerne forskjellige navn i forskjellige markeder, noen typer var ikke tilgjengelig i alle markeder. Det var nok rett og slett mye penger i dette i en periode i og med det var overflod av forskjellige type 1 fra enkelte av produsentene.

    Vil også tro at for den jevne forbruker var rangstigen enkel, type 1 var lavest på rangstigen, type 2 hakket over og type 4 var best. At det f eks finnes type 1 som er bedre enn både type 2 og 4 tror jeg ikke mange var klare over.

    Dette gir et inntrykk av hva man teoretisk sett hadde å velge i av type 1 fra TDK opp gjennom årene

    1643632850297.png


    Fra: http://vintagecassettes.com/tdk/tdk_files/tdk_type/tdk_type.htm
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Lurer på hvorfor superferrics ikke tok over for vanlige type 1, var de så mye dyrere å produsere? Eller handlet det kanskje om at produsentene tjente mer penger på å selge kassetter i en rekke ulike kvalitetsgrader også innenfor type 1? (hadde høyere avanse på "premium"-produktene)
    Og hvor ble det av Ferrochrome type III båndene. Husker jeg hadde et BASF FerroChrome og det var det meget bra lyd på

    49898B4D-24F6-4AC8-8707-F38AF80D426D.jpeg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Og resultatet ser vi jo, de gode type 1 kassettene er sjeldne.
    Men det var en periode det var lett å kjøpe virkelig gode type 1 til langt hyggeligere pris enn f eks TDK SA og Maxell XLII. Det går an nå også, men det er lenger mellom de gode kjøpene. Og for AR-X, XLI-S, RD-XS og ESI og HF-Pro er nok det toget gått med mindre man har skikkelig flaks.

    Det sagt er det fortsatt mange gode type 1 om man ikke ha TDK, Maxell og Sony. Fuji/Axia har K1, PS-Ix, AU-Ix. RD-Z, RD-X og RD-XS (DX3 og DX4 osv i europa/USA,) fra Denon. Maxell UDI er en sleeper i mine øyne som er god på tvers av årganger og generelt selges mye billigere enn XLI. That's har også gode type 1, og i det hele tatt.
    Så langt er jeg forbløffet over hvor mye bedre kassettene er så fort man tar ett steg opp fra typisk UR og D, så nå måtte jeg slumpet over et veldig godt tilbud skulle jeg slått til på type 2.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men det var en periode det var lett å kjøpe virkelig gode type 1 til langt hyggeligere pris enn f eks TDK SA og Maxell XLII. Det går an nå også, men det er lenger mellom de gode kjøpene. Og for AR-X, XLI-S, RD-XS og ESI og HF-Pro er nok det toget gått med mindre man har skikkelig flaks.

    Det sagt er det fortsatt mange gode type 1 om man ikke ha TDK, Maxell og Sony. Fuji/Axia har K1, PS-Ix, AU-Ix. RD-Z, RD-X og RD-XS (DX3 og DX4 osv i europa/USA,) fra Denon. Maxell UDI er en sleeper i mine øyne som er god på tvers av årganger og generelt selges mye billigere enn XLI. That's har også gode type 1, og i det hele tatt.
    Så langt er jeg forbløffet over hvor mye bedre kassettene er så fort man tar ett steg opp fra typisk UR og D, så nå måtte jeg slumpet over et veldig godt tilbud skulle jeg slått til på type 2.
    Jeg fant en Maxell UDI for en stund siden og den er veldig bra. Kanskje jeg får sjekke eBay for noen gode type 1... :unsure:
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Ikke kommet over noen SKC så langt, dessverre. Det var en periode de produserte tape for Denon, så det er sikkert skikkelige saker.

    Bortsett fra å endelig ha komplettert settet er noe av det jeg gleder meg mest til med å få BeoCord 9000 i hus at jeg kan lese av resultatene av autokalibreringen. Det er sikkert ikke en universell sannhet i resultatet den gir, men det vil i hvert fall være et sammenligningsgrunnlag for meg i og med at alle kassettene er testet på samme spiller.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Interessant samtale om superferrics! Jeg prøvde å spille inn Portishead på en Sony HF-S, men synes ikke det helt rev skinnet av pølsa. Kanskje feil type musikk å spille inn på en slik kassett? Har også en del That's FX liggende og lurer på å lage en Jokke-mixtape, kanskje det er mer egnet musikk?

    1643648724176.png
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.335
    Antall liker
    10.919
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    CC6CC41F-FD54-4CC8-BBC5-2572E0A23400.jpeg


    Hei. Hva må man være obs på om man vil skaffe seg en Sony pro wm-d6c? Fins det alternativ som kan være omtrent like bra?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Marantz PMD430 er en "bærbar" klassiker, jeg har ikke testet begge -men den går for å være vel så bra om minnet står seg.
    Det er dog ikke sikkert den er noe billigere.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ser ikke "problemet" med prisen på mine TDK-MA-c110 , - prøv å finne/importere nye rimeligere, med frakt & mva...
    - du er redd for å bruke c-110 ?, - jeg ville ikke brukt dem i første og beste bil-spiller, men de fleste BEDRE spillere har ingen problemer.
    Tynnere bånd? -kanskje, men c-110/c-120 fra anerkjente leverandører holder spesifikasjonen.

    Om kvalitet/sammenlikning av Type1 vs Type IV, verdensmarkedet hadde mange "billig"-merker, som vi stort sett slapp å se i Norge/skandinavia...
    - og derav ville ett merkevare mellomklasse type1 være bedre enn jalla-super-duper-high-special-METAL...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Sånn for ordens skyld, @Cobra2 -det er så vidt jeg har fått med meg ingen som har hatt noe å utsette på prisen på "dine" MA110. Det noen lurte på var om ikke 7500,- for 12 MA110 var i høyeste laget. I ettertid har da også prisen på denne annonsen blitt endret.

    Gratulerer med en framifrå bra Sony, @komfort! Om du ønsker å hoppe ned i kaninhullet er det veldig mange diskusjoner der ut om vm-d6c vs TC-D5M fra Sony. Men sistnevnte ligner mer på Marantz PMD430 og klassifiseres nok mer som "bærbar."
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Sånn for ordens skyld, @Cobra2 -det er så vidt jeg har fått med meg ingen som har hatt noe å utsette på prisen på "dine" MA110. Det noen lurte på var om ikke 7500,- for 12 MA110 var i høyeste laget. I ettertid har da også prisen på denne annonsen blitt endret.
    625/stk var nok i overkant, spesielt i større "pakke", da det somregel er mer å spare ved "volum-kjøp"
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det var vel også en spesiell type hodetelefoner til disse Sonyopptakerne med mikrofoner på utsiden av "klokkene"
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Kjøpte akkurat en sånn 👌 Min trenger nye reimer og justering på skjevhet høyre og venstre kanal. Lydmesssig er vel dette på topp av Sony bærbart?!
    Hvis kanalene har ulikt nivå også etter nye reimer og rengjøring, ville jeg definitivt vurdert tilstand på komponenter på kretskortet før man begynner med nivå-justeringer. Det er veldig vanlig med defekte komponenter på gamle walkmans.

    Min DC2 ble restaurert i 2020, da ble alt av elektrolytter byttet som del av jobben. Har ikke noe bilde av akkurat den delen av jobben, men her ser du (deler av) DC2en skrudd fra hverandre
    1643660999417.jpeg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cobra2: Type 4- 110 holder, ja. Men med et metalbånd skal du vite hva du gjør, og ikke minst hvorfor. Det betyr også at du IKKE gjør samme feil som omtrent hele landet, og kjøper metal fordi det ER metal. For så å bruke det i en Hitachi 3D Super Woofer. Den typen KREVER noe av eieren sin, og det er grunnen til at så mange av dem - inkludert de jeg kaller mellomtyper- blir undervurdert og ødelagt før de i det hele tatt får våkna til jobben sin. Ellers er Afen inne på noe essensielt her: Kassetten selv skal i tillegg bestemme sitt innhold, basert på egne, iboende kvaliteter. En kassett er nemlig absolutt ikke så universell som man skulle tro..Maskintilpasning er EN ting, men alle kassetter har OGSÅ musikk de er bedre på enn annen.. Det er ubeskjedent nok punkt C i Auditors matchlære for formatet. Bak TYPE og MASKIN. Jeg bruker den metoden på 35. året nå..Lærte det som barn..Opptak tar den tid de tar. Fordi det nedlagte arbeidet har direkte innvirkning på resultatet..like mye som for LP og klassisk systemsynergi. Exposure, Rega, Naim og de andre britiske elektronikkprodusentene har forstått den synergien bedre enn noen andre, imo. På samme måte som kassetten , søker deres komponenter da EIERE som FORSTÅR.. Den delen av pakka blir med andre ord like viktig som musikken..for den som virkelig vil lære, er det faktisk også like interessant. Målet er den fantastisk kommunikative helheten. Der intet kan fjernes før totalen kollapser helt og fullstendig. Den helheten skal oppnås, men er avhengig av eieren. Og et anlegg er sjelden og aldri HELT ferdig, nettopp av samme grunn. Dette er ett av de viktigste, men også lettest glemte punktene i generell Hi-Fi- , og digitalistene glemmer det oftest. På detaljnivå er det faktisk sånn at HVERT ENKELT FORMAT er et system i og med seg selv.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg tror du er inne på noe der, @torstej I det hele tatt var kassettmarkedet ganske uoversiktlig og vanskelig å navigere. De samme utgavene hadde gjerne forskjellige navn i forskjellige markeder, noen typer var ikke tilgjengelig i alle markeder. Det var nok rett og slett mye penger i dette i en periode i og med det var overflod av forskjellige type 1 fra enkelte av produsentene.

    Vil også tro at for den jevne forbruker var rangstigen enkel, type 1 var lavest på rangstigen, type 2 hakket over og type 4 var best. At det f eks finnes type 1 som er bedre enn både type 2 og 4 tror jeg ikke mange var klare over.

    Dette gir et inntrykk av hva man teoretisk sett hadde å velge i av type 1 fra TDK opp gjennom årene

    Vis vedlegget 786705

    Fra: http://vintagecassettes.com/tdk/tdk_files/tdk_type/tdk_type.htm
    Denne stemmer ikke helt, TDK DS-X er samme bånd som i AR, men skallet er ikke samme!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Interessant samtale om superferrics! Jeg prøvde å spille inn Portishead på en Sony HF-S, men synes ikke det helt rev skinnet av pølsa. Kanskje feil type musikk å spille inn på en slik kassett? Har også en del That's FX liggende og lurer på å lage en Jokke-mixtape, kanskje det er mer egnet musikk?

    Vis vedlegget 786820
    HF-S imponerer meg egentlig ikke men fin for piano uten Dolby. That's FX er det beste båndet der er laget i denne verden! Bedre enn mange metal. Pass på haken din, den vil falde ned på gulvet! Ser ut som du har et halvt oljefond i FX der.....
    Min Tandberg spiste et FX da jeg prøvde nye pressvalser fra vennen i revox_de, dum som jeg var prøvde jeg ikke med en Maxell UR først. Har bare det ene FX båndet!
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Denne stemmer ikke helt, TDK DS-X er samme bånd som i AR, men skallet er ikke samme!
    Og noen av super CDing-I årgangene inneholder AR.
    Denne oversikten inneholder alle årganger, så den interne rangeringen blir ikke riktig, men gir fin oversikt over utbudet av type 1 fra TDK.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Niels: Har man ikke tilgang på FX, bruk gjerne CDMH. De er bare enda mer fleksible😋
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Interessant samtale om superferrics! Jeg prøvde å spille inn Portishead på en Sony HF-S, men synes ikke det helt rev skinnet av pølsa. Kanskje feil type musikk å spille inn på en slik kassett? Har også en del That's FX liggende og lurer på å lage en Jokke-mixtape, kanskje det er mer egnet musikk?
    Nei, det kommer litt an på pølsa, og HF-S går vel heller ikke inn under superferric betegnelsen, så det er sagt. auditor er jo også inne på det med horses for courses, og det er ingen tvil om at det spiller inn her. Der har jeg en jobb å gjøre, samme opptak på masse forskjellige merker, typer osv.
    Her er tallenes tale på HF vs HF-S

    That's FX, derimot -faller inn i superferric kategorien, så å gjøre helt samme opptak på en slik som du har på HF-S burde gi deg noen forskjeller.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Sjekket litt prisnivået på chrome og metal på ebay og ble litt satt ut av prisene på bl.a TDK MA-R og MA-XG. Hva skiller egentlig disse fra standard MA, bortsett fra huset? Kan man f.eks forvente bedre opptak, lyd og varighet på selve båndet? Mange her inne som benytter slike bånd?

    Jeg registrerte også at det for det meste averteres 90 min bånd. Hva kan dette skyldes?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Sjekket litt prisnivået på chrome og metal på ebay og ble litt satt ut av prisene på bl.a TDK MA-R og MA-XG. Hva skiller egentlig disse fra standard MA, bortsett fra huset? Kan man f.eks forvente bedre opptak, lyd og varighet på selve båndet? Mange her inne som benytter slike bånd?

    Jeg registrerte også at det for det meste averteres 90 min bånd. Hva kan dette skyldes?
    mye av kostnadene ligger i huset. samme som sony metal master.denon ma-xg er av ceramic. er ikke lagd på 123.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Da MA-R kom, ble det sagt at disse hadde mer stabil gange og dermed mindre wow & fllutter.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Da MA-R kom, ble det sagt at disse hadde mer stabil gange og dermed mindre wow & fllutter.
    Mulig det er riktig, men jeg tipper wow and flutter kanskje i minst like stor grad kan tilskrives drivverket, slik at man kanskje ikke får nyttiggjort seg denne fordelen som skapes av et bedre hus. Ser likevel ikke bort fra at det kan finnes drivverk som er gode nok for slike bånd.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Budweiserkassett har jeg ikke sett før. Kanskje den egner seg best for drikkeviser eller fyllesvin? 😃
    95A41617-C7DC-47D5-B762-006A4C22E0E4.jpeg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Mulig det er riktig, men jeg tipper wow and flutter kanskje i minst like stor grad kan tilskrives drivverket, slik at man kanskje ikke får nyttiggjort seg denne fordelen som skapes av et bedre hus. Ser likevel ikke bort fra at det kan finnes drivverk som er gode nok for slike bånd.
    eneste postivet med et sterkere chassi er at den kanskje ikke vrir seg. og resonansen i shellet er bedre. mange billig cassetter ligger ikke korrekt i transporten hvis formen ikke er helt 100. og er da for meg en ubruklig kassett..
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    eneste postivet med et sterkere chassi er at den kanskje ikke vrir seg. og resonansen i shellet er bedre. mange billig cassetter ligger ikke korrekt i transporten hvis formen ikke er helt 100. og er da for meg en ubruklig kassett..
    Enig, men jevnt over er vel det meste av kassettene med vanlige hus fra TDK, Maxell m.fl. stabile nok. Jeg har aldri opplevd noen problemer i så måte, men kanskje jeg bare har vært heldig. Uansett, kunne vært artig å eid en slik kassett med "jernhus".
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega: Sånn for ordens skyld: MA-XG er ingen Denon..

    Anheuser- Busch fikk laget de Bud-tapene som promo, tidlig 80s, om jeg husker..
    Syns å ha lest et sted noe om at det var Memorex som laget dem. Som BASF for Coca-Cola..Filtputene i kassetten smuldra iallefall lett, og det var et kjennetegn for Memorex pre-clears..Is it real or is it Memorex? Det var spørsmålet den gang..Memorex clears ble forøvrig svært gode kassetter etterhvert❤ På VHS var de helt konge, og jeg har flere forseglede Memorex HS med det klassiske rød-grå-hvit-gull-coveret fra åttitallets videotapes. Gleder meg stort til å begynne med dem igjen..
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Vil lydhoder beregnet kun for normal/chrome-bånd (Tandberg 300-serie) kunne bli skadet hvis man en sjelden gang avspiller metallbånd?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn