Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.980
    Antall liker
    81.832
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Mine 3 Technics trives best med type II bånd og jeg synes jeg får best lyd med TDK SA-X, men nå er det tomt for disse. Så om noen har?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.280
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Eierglede er én ting ja men min LX5 har vært henvist til lagring siden jeg kjøpte 440A og det er pga lyden.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Mitt inntrykk er at et av kjennetegnene ved trehodede toppspillere er nettopp at de henter ut mye av type 1. Og som @Terje-A er min erfaring at super ferro bånd er noe helt for seg selv, og det er kanskje særlig her toppspillerne kommer til sin rett.

    Som tenåring på nittitallet og ivrig mixtaper var det viktig å ha best mulig type 2 kassett (jeg tror ikke jeg var klar over at type 4 ekstisterte) på Technicsen jeg hadde for å få bra resultat. Det var nok fordi spilleren var helt midt på treet, eller kanskje også litt under.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Mitt inntrykk er at et av kjennetegnene ved trehodede toppspillere er nettopp at de henter ut mye av type 1. Og som @Terje-A er min erfaring at super ferro bånd er noe helt for seg selv, og det er kanskje særlig her toppspillerne kommer til sin rett.

    Som tenåring på nittitallet og ivrig mixtaper var det viktig å ha best mulig type 2 kassett (jeg tror ikke jeg var klar over at type 4 ekstisterte) på Technicsen jeg hadde for å få bra resultat. Det var nok fordi spilleren var helt midt på treet, eller kanskje også litt under.
    de fleste gamle er gode på type 1. trenger ikke og være en 3 hoder. men de trenger og være justert. kalibrert og av magnitesert.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Eierglede er én ting ja men min LX5 har vært henvist til lagring siden jeg kjøpte 440A og det er pga lyden.
    Dette er overraskende. Jeg har alltid ment min LX3 spiller veldig bra, men har ikke sjekket de forskjellige båndtypene inngående mot hverandre. Har riktignok aldri eid en 440A eller noen av de dyrere Tandberg, så det hadde vært spennende. Nå vurderer jeg å få tatt full service på en defekt Tandberg 420 A jeg fikk tak i for noen år siden. Den skal jo være en del forbedret sammenlignet med alle mine i 300-serien, bl.a med muligheten til å benytte metalbånd. Hvordan vil den kunne stå seg lydmessig mot 440A hvis den blir i topp stand?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.280
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    LX3 er en af de beste to hoders maskiner derute, ingen tvil om det men med en to hoder er det et helvete å bytte bånd, du har ingen formening om hva resultatet blir før du spoler tilbake og spiller det igjen. Det sagt, LX3 spiller fantastisk med alle bånd, har bilder av frekvensgangen på kanskje ti forskjellige bånd og ser ikke forskjell på kurverne, bortsett fra litt ubalanse på gamle bånd.
    420 er en fin spiller, i topp stand vil du få veldig flotte resultater.
    Tips, om du trenger å bruke bias, om du skifter type bånd, ta av frontplaten og vær forsiktig med potentiometrene! Det er litt vrient på Tandberg da bias er delt i to kanaler, på LX3 bare vrir du på bias fine og lager et notat når du vet hvilken verdi et bånd trenger, det blir veldig vanskeligt på Tandberg! Du trenger faktisk software til å vise frekvensgangen, jeg bruker hvit støy for justering men bias er egentlig justert etter maks nivå ved 1000hz.
    IKKE gi kapstan motoren olje på akslen, dette er en FG Servo motor, ikke samme type som på 300 serien.
    Om du trenger må du prøve FRB 12,6, dette strammer litt i forhold til originale veldig løse tynne belter men w/f kuttes til det halve, ihvertfald her hos meg.
    440A hvit støy kilde, bias og playback level justert på Basf CSII. Ipad'en, eller usb dac kutter av over 19khz, vet ikke hvorfor. Måling tatt ved 8000hz, tilfeldigt.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Takk for tilbakemelding og mange nyttige tips. Hvor får man kjøpt dette FRB 12,6 beltet? Har en god del helt nye belter til 300-serien, skaffet av norsk Tandberg-kjenner. De kan vel også benyttes? 12,6 er vel totallengden i tommer?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg lurer forsatt på hvordan bic 2 speed deck fungerer:p har ikke holdt på med så mye kassetter i vinter da det har vert mye annet kluss. men jeg har 2 maskiner stående og venter på nye belter.og ryktet sier de er knall gode på type 1..... og de andre og... time will show. om de må stå et år til får det være.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    20220120_184149.jpg

    Agfa Rensekasset har jeg også brukt. Det var spesielt et båndmeke som smittet av mye på lydhodene! husker dere hva det var for et merke? :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    Det jeg hadde dårlig erfaring med, var dette båndet. Er det noen som har erfart det?
    Scotch Classic.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det jeg hadde dårlig erfaring med, var dette båndet. Er det noen som har ærfart det?
    Vis vedlegget 783004
    Noen av Scotch Classic tapen er å finne på denne lista, og det er ikke positivt for å si det pent.

     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, lydhodene ble veldig skitne med Scotch Classic. Veit ikke om de laget for båndmaskiner/båndopptaker. 3M er bedre på all annen type bånd/tape eller folie for biler osv. Også woodgrain på gamle amerikanske stasjonsvogner 🙂
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    Disse rensekasettene er praktisk i bil, da det er vaskelig å komme til på disse spillerne :)
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Bare en observajon om TDK MA-XG, min Tandberg hater dette båndet, den vil gjerne spise det, på Nakamichi spiller det fint. Tandberg kan være kresne på bånd. Dette er et eldre bånd, har bare det ene, desuten spiller Tandberg så vanvittig bra med type I så der er nesten ikke vits i å bruke andre typer.
    Min TCD 3014 likte heller ikke TDK metall, men A og 910/911 går det greit i. Tandberg byttet til capstan akslinger med en anelse grovere overflate på de seinere og også på 3014, som var til service p.g.a. samme problem. Tipper du refererer til din 440A og den har vel samme finish på akslingene, som første 3014
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke si at de Nakamichiene jeg hadde var særlig glad i TDK de heller, Jeg hadde best opptak med BASF Maxima på dem.
    Det virker rart. Var etter det, som sies TDK, som laget alle båndene til Nakamichi og det jeg i de siste par år har kalibrert mine Nakamichi spillere for. (de jeg skal ha selv og de jeg selger, men en kjøper kan evt be om at jeg justerer inn for andre bånd om han sender til meg om jeg ikke har)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Vedr 3014en som er til salgs, annonsen er oppdatert med: "Liten feil antagelig: Når spilleren står i stop eller play UTEN kassett i, går den i spolemodus.".

    Det skal kanskje være sånn? Spilleren prøver å stramme båndet først ved å spole?
    Ja, mine gjør også det, men ikke 3004
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fant et par firmaer i USA som har deler til kassettspillere og annet snadder. (Anbefales i en tråd på Tapeheads)



     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Koser meg med opptak i dag, både på metal, chrome og normaltape. Har prøvd både Pioneer CT-S610 og Sony KA3ES. Foreløpige konklusjoner er at Pioneers Super Auto BLE fungerer glimrende, men det kan se ut som om autojusteringen favoriserer en anelse frisk diskant på bekostning av bittelitt sus. Men nå er jeg pirkete, sitter med headsett og finlytter :).
    Men denne normaltapen imponerer stort, tåler minst + 8,10 db før det vrenger, men jeg la meg på +5 db (samme som Sony metal )
    Så dette er en tape jeg gjerne vil ha flere av. Hvis noen har noen liggende så kan vi kanskje bytte mot chrome, metal....

    IMG_20220125_161428966.jpg
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Enig i inntrykket ditt her. Jeg har lenge ment å teste de opp mot HF-S og HF-X for å se hvilke forskjeller det eventuelt er. Rettere sagt, om jeg merker noen forskjeller :)
    Har du prøvd de, og gjort deg noen tanker om det?

    In other news ser det ut til at det endelig er en BeoCord 9000 på vei hit. Det har bare tatt 13 år å finne et eksemplar som er 100 % funksjonelt og som kun har blitt skrudd på at kyndige mennesker, så det gikk jo kjapt. Dessverre i rosewood og ikke hvite lister så ikke 100 % match med BeoMaster 8000 og Beogram 8002, men det får stå sin fare.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enig i inntrykket ditt her. Jeg har lenge ment å teste de opp mot HF-S og HF-X for å se hvilke forskjeller det eventuelt er. Rettere sagt, om jeg merker noen forskjeller :)
    Har du prøvd de, og gjort deg noen tanker om det?

    In other news ser det ut til at det endelig er en BeoCord 9000 på vei hit. Det har bare tatt 13 år å finne et eksemplar som er 100 % funksjonelt og som kun har blitt skrudd på at kyndige mennesker, så det gikk jo kjapt. Dessverre i rosewood og ikke hvite lister så ikke 100 % match med BeoMaster 8000 og Beogram 8002, men det får stå sin fare.
    Jeg har prøvd de, og det jeg husker er at begge er veldig gode. Men jeg har ikke sammenlignet de mot hverandre på samme dag, med like ører og sinnsstemning :D
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Jeg har prøvd de, og det jeg husker er at begge er veldig gode. Men jeg har ikke sammenlignet de mot hverandre på samme dag, med like ører og sinnsstemning :D
    Nei, det er akkurat det -det må som du sier gjøres i samme økt skal det mene noe. I hvert fall for meg som ikke har noe mer meningsfullt måleutstyr enn en decibelapp på telefonen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    TT: Jeg har noen TDK MA110er som kan selges for riktig pris. Noe du har lyst til å kjøpe hjem igjen? Solgte det jeg hadde av TDK type 2 ifjor.. Kun disse som noengang blir solgt fra min beholdning av metal. Og da kun som pakke, 12x, stykkpris rimelig, ift iboende kvaliteter.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    da fikk jeg et fint eksemplar ma-xg til i samlingen min:) takk for bytte handel TT
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Sammenlikninger av Tandberg og Nakamichi er temmelig uforståelig for meg...da det ALLTID er DRAGON som utfordres.
    Det er langtfra beste Nakamichi, MEN det er verdens beste AUTO-REVERS-spiller.
    Prøv Tandberg mot en oppegående ZXL1000...
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Noen her inne som sitter med et par pressvalser til Tandberg 300-serien som de kan selge?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Autorevers er greit av og til. Men den er grunnen til at en av spillerne mine nå står i påvente av en praktisk talt uoppdrivelig del. Hva som er beste spiller vil for evig være et generasjonsspørsmål. Samt om hva man foretrekker. Objektivt finnes ingen omnipresente svar på akkurat det..ikke alle elsker Nakamichi betingelsesløst, og de beste nittitallsspillerne overgår dem lett på lyd. Og spørsmålet blir da HVA ENS EGET REFERANSEBEGREP INNEBÆRER. Maskinen en velger må ligge tettest mulig opptil de preferanser og referanser ens egen tid foreskriver en selv. Hvis det var på syttitallet, vil referansen mao. speile det..som det vi også ser med LP. Vintagister hadde ikke hatt livets rett om ikke så var tilfelle…
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.280
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Noen her inne som sitter med et par pressvalser til Tandberg 300-serien som de kan selge?
    Hvorfor må du ha nye? Går du til nrhf sin side, under annonser, der ser du kanskje Lasse, han kan slipe dine eksisterende valser, men han har kanskje også nye, vet ikke.
    Prøv fixyouraudio. Ikke kjøp fra revox.de medmindre du har lyst å kaste penger ut vinduet.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har vært i kontakt med Lasse. Sendte 2 pressvalser til regummiering like før jul, men posten har tydeligvis klart å rote vekk pakken.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    ser det er en bic t4m til salgs på ebay nå. lenge siden det var en til salgs sist blir spennede og se hva den går for:unsure:. jeg må snart se og få ut fingern og se på t3 og t4m min selv. har noe forvetninger til de
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.980
    Antall liker
    81.832
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    TT: Jeg har noen TDK MA110er som kan selges for riktig pris. Noe du har lyst til å kjøpe hjem igjen? Solgte det jeg hadde av TDK type 2 ifjor.. Kun disse som noengang blir solgt fra min beholdning av metal. Og da kun som pakke, 12x, stykkpris rimelig, ift iboende kvaliteter.
    Og hva er riktig pris?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    TT: Interessenter sender meg en PM..du har en i boksen👍
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Jeg har noen forseglede av disse UX-Pro som er avbildet til høyre her:
    1643306301478.png


    Lurer på om noen er interessert i å bytte likt med en eldre type UX-Pro? Er da ute etter forseglede kassetter av denne sorten, 2, 3 eller 4 stykker:
    1643306375629.png
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen: Sony har jeg dessverre ikke…men de Fujiene kunne tenkes…
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn