Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.401
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Etter det jeg kan finne av info om denne, er at den visstnok er fra 1986

    EDIT: Den er visst fra 1981
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.401
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Til salgs om noen samler på slike
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LHene ble produsert svært lenge, så det kan nok legges på en femmer til…Regn dog med at den. FORLENGST er gått ut på dato. Altså: Samleobjekt som skal forbli evig forseglet.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.401
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    LHene ble produsert svært lenge, så det kan nok legges på en femmer til…Regn dog med at den. FORLENGST er gått ut på dato. Altså: Samleobjekt som skal forbli evig forseglet.
    Jeg tipper det blir som gammel, lagret vin. Man vet ikke tilstanden før den er åpnet.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    1981-1984 ja med det designet. Ser den har den såkalte "security mechanism"-patenten (SM). Var det noe med at de plast-kloene kan gjøre fæle ting med båndet på så gamle kassetter, eller husker jeg feil?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Det var et BASF-patent, også lisensiert til AGFA. Over tid kan den mekanismen gi noen uhorvelig høye nivåer W&F, men i ca halve kassettens levetid vil den funke etter forskrift, og gi jevn, stabil båndtransport. Jeg opplevde det første fenomenet da jeg åpna en forsegla AGFA jeg kjøpte av TT en gang…

    TT: Åpner du den, ødelegger du dens verdi…som et sjeldent leketøy blir herpa så fort den originale emballasjen brytes. Alle andre kjøp funker forøvrig fortsatt gull. NAD står på kontoret og frua bruker TR300..🎶
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da ligger det tolv små gullbarrer ute på Finn…metal..
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    så vidt jeg vet er 110 metal bånd tynnere i håret en de fleste andre tapes.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega: Nå skal du huske på at de du har avbildet der er en nyere generasjon, kjent for flere feil enn mitt lille dusin… De har en uvanlig lengde, men prøv de der opp mot en totimers normal eller like lang type 2: Disse holder lenger😎 Det er jo ingenting i veien for å gå sammen flere her, da..og et bud med et sekstall først er jo heller ikke feil..Men inntil videre blir det stående der, da stykkprisen fortsatt er rimelig..Du står fritt til å velge annen type,de MÅ ikke selges. Men dette blir de eneste metals jeg noengang vurderer å selge. Så er det sagt..
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    det jeg har lest meg fram til er at coatingen på 110 bånd er mye tynnere enn det meste. og det stemmer nok. dine er intet unntak. for 7500 skal du få ei pakke ma'r 60 av meg. ingen bytte. ps 5stk i eske
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    man må se litt realistisk på faktisk salgs priser og ikke ebay priser her i norge auditor. jeg solgte akurratt et parti med både basf og tdk type 2 til en meget hyggelig pris. 100 kr kassetten. ..du kan ikke forvente mer en rundt 300 kr for en metal av den slags. det skal sies at jeg kjøpte det partiet med tapes billig på ebay. var heldig og slapp tull og toll osv. hadde det ikke vært for det måtte jeg tatt mere for de jeg solgte. og det kommer nok ikke sa-x og basf refrence til 100 kr kassetten her i norge til salgs igjen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Du står fritt, Vega..men det er et for dårlig bud.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    prøver bare og være saklig og realistisk. .ikke ta det som et dårlig bud for jeg har ikke gitt noe bud kun et tips.. det er det jeg har sett kassetter blitt solgt for på finn og sikkert mange andre her kan skrive under på. snacky selger litt han og . og hvis man leser på de fleste tape forumer putter ingen 110 bånd i en grom spiller. noe som igjen gjør de mer uatraktive for oss kassett elskere. du må nok halvere prsien din og litt til muligens. hvis du skal bli kvitt de.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    så vidt jeg vet er 110 metal bånd tynnere i håret en de fleste andre tapes.
    En test av MA110 fant ut at plasten var tynnere, men coatingen tykkere enn tilsvarende 90-minutter.

    Selv synes jeg ikke MA110 var noe å henge i grana sånn lydmessig, men det handler vel mest om smak og behag.

    prøver bare og være saklig og realistisk. .ikke ta det som et dårlig bud for jeg har ikke gitt noe bud kun et tips.. det er det jeg har sett kassetter blitt solgt for på finn og sikkert mange andre her kan skrive under på. snacky selger litt han og . og hvis man leser på de fleste tape forumer putter ingen 110 bånd i en grom spiller. noe som igjen gjør de mer uatraktive for oss kassett elskere. du må nok halvere prsien din og litt til muligens. hvis du skal bli kvitt de.
    På eBay kan man huke av for å se hva ting faktisk har blitt solgt for, og det ser ut som man enkelt kan få i MA110 til mellom 200-350 kroner kassetten inkludert frakt og moms. De "amerikanske" er noe rimeligere, men også de som er produsert i Japan og Vest-Tyskland kan man få til under halve prisen sammenlignet med de som ligger på Finn. Så er det også kjipt å ikke ha med bilder i annonsen, særlig når man forventer å få igjen topp-pris.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    og hvis man leser på de fleste tape forumer putter ingen 110 bånd i en grom spiller.
    Dette høres litt rart ut. Nå har jeg ikke lest hele internett, men det har jeg ikke kommet over. Et kjapt søk gir ikke det inntrykket heller.
    Min forståelse (og den trenger ikke være rett,) er at tykkelsen på tapen ikke har noe særlig å si på type 4.
    Jeg tror jeg har noen type 4 i 110 lengde, jeg får sette opp på lista at jeg skal prøve de opp mot 46, 60, 70, 80 og 90 lengder.

    EDIT: jeg snakker om type 4 i 110 lengde, ser nå at @vega jon ikke spesifiserte at det gjaldt type 4, så kan være jeg har en samtale med meg selv her :)
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Dette høres litt rart ut. Nå har jeg ikke lest hele internett, men det har jeg ikke kommet over. Et kjapt søk gir ikke det inntrykket heller.
    Min forståelse (og den trenger ikke være rett,) er at tykkelsen på tapen ikke har noe særlig å si på type 4.
    Jeg tror jeg har noen type 4 i 110 lengde, jeg får sette opp på lista at jeg skal prøve de opp mot 46, 60, 70, 80 og 90 lengder.

    EDIT: jeg snakker om type 4 i 110 lengde, ser nå at @vega jon ikke spesifiserte at det gjaldt type 4, så kan være jeg har en samtale med meg selv her :)
    Jeg har noen TDK CD Power 110 på vei i posten nå, blir spennende å se hvordan de oppfører seg! "Tape made in Japan" lover jo godt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette høres litt rart ut. Nå har jeg ikke lest hele internett, men det har jeg ikke kommet over. Et kjapt søk gir ikke det inntrykket heller.
    Min forståelse (og den trenger ikke være rett,) er at tykkelsen på tapen ikke har noe særlig å si på type 4.
    Jeg tror jeg har noen type 4 i 110 lengde, jeg får sette opp på lista at jeg skal prøve de opp mot 46, 60, 70, 80 og 90 lengder.

    EDIT: jeg snakker om type 4 i 110 lengde, ser nå at @vega jon ikke spesifiserte at det gjaldt type 4, så kan være jeg har en samtale med meg selv her :)
    Samtaler med seg selv skal man ikke kimse av :D , men for å komme til topic:; Jeg unngår tape som er lengre enn C90, både pga.lydkvalitet og funksjonalitet. De beste kassettene jeg har er på C60 eller kortere.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Samtaler med seg selv skal man ikke kimse av :D , men for å komme til topic:; Jeg unngår tape som er lengre enn C90, både pga.lydkvalitet og funksjonalitet. De beste kassettene jeg har er på C60 eller kortere.
    Interessant. Jeg har en del TDK AR, Denon HD-XS, Denon HD-M, Sony Metal XR, Sony Metal SR og Sony ES IV i 90 og 100, jeg klarer ikke å oppleve noe forskjell i hvordan de oppfører seg eller lyder. Men jeg har jo ikke spilt de 100 ganger hver og spolt masse etter opptak, så det kan være det er noen forskjeller som dukker opp etterhvert.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    man må se litt realistisk på faktisk salgs priser og ikke ebay priser her i norge auditor. jeg solgte akurratt et parti med både basf og tdk type 2 til en meget hyggelig pris. 100 kr kassetten. ..du kan ikke forvente mer en rundt 300 kr for en metal av den slags. det skal sies at jeg kjøpte det partiet med tapes billig på ebay. var heldig og slapp tull og toll osv. hadde det ikke vært for det måtte jeg tatt mere for de jeg solgte. og det kommer nok ikke sa-x og basf refrence til 100 kr kassetten her i norge til salgs igjen.
    Jeg solgte et par Sony Metal-ES90 (1986) til en heldiggris i Bergen for 500kr stykket forleden. Har imidlertid solgt dem dyrere tidligere, så jeg var nok i godt humør den kvelden, heldigvis for den formodentlig lykkelige kjøper :)


    Snacky
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hva kan disse være verdt for salg i Norge?
    Maxell XLII 90min
    Maxell MX 60min
    TDK MA 60min
    TDK MA 90min
    Vet ikke noe om årstall, men på plasten rundt står det "for cd og ideal for cd", så jeg tviler på at de er spesielt gamle. Ikke så mange år siden de ble kjøpt heller.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva kan disse være verdt for salg i Norge?
    Maxell XLII 90min
    Maxell MX 60min
    TDK MA 60min
    TDK MA 90min
    Vet ikke noe om årstall, men på plasten rundt står det "for cd og ideal for cd", så jeg tviler på at de er spesielt gamle. Ikke så mange år siden de ble kjøpt heller.
    Tja, hva er de verdt?
    Jeg ville betalt mest for MX60en og minst for XLII, et prisnivå mellom 100-300 for disse er kanskje realistisk.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Tja, hva er de verdt?
    Jeg ville betalt mest for MX60en og minst for XLII, et prisnivå mellom 100-300 for disse er kanskje realistisk.
    Takk for svar. Er ikke XLII et bra band da? Jeg har en rekke Tandberg og mener å huske at de skulle passe godt sammen med XLII.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.401
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg ville betalt mest for TDK og minst for Maxell
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Tja, hva er de verdt?
    Jeg ville betalt mest for MX60en og minst for XLII, et prisnivå mellom 100-300 for disse er kanskje realistisk.
    Jeg er enig, har solgt både XLII og SA på Finn for rundt 100,-/stk.

    Metals er dyrere, men når de dukker opp på Finn så går de ofte fort når de ligger ut til 2-300,-/stk.

    Hva med TDK SA Chrome?
    Samme som XLII, kanskje en tier mer.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Hva kan disse være verdt for salg i Norge?
    Maxell XLII 90min
    Maxell MX 60min
    TDK MA 60min
    TDK MA 90min
    Vet ikke noe om årstall, men på plasten rundt står det "for cd og ideal for cd", så jeg tviler på at de er spesielt gamle. Ikke så mange år siden de ble kjøpt heller.
    TDK (og sikkert andre,) merket noen av kassettene sine "for cd" etc fra slutten av 80-tallet, så det kan være gode årganger det der.

    Her er en grei oversikt over årganger for MA og SA:


    Og med litt leting finner du sikkert årgangene på XLII og MX her:


    Selv er jeg blant minoriteten som nok liker standardversjonene, dvs SA og XLII bedre enn -X og -S versjonene, jeg synes de er mer konsekvente og uniforme i oppførselen enn -X og -S.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    TDK (og sikkert andre,) merket noen av kassettene sine "for cd" etc fra slutten av 80-tallet, så det kan være gode årganger det der.

    Her er en grei oversikt over årganger for MA og SA:


    Og med litt leting finner du sikkert årgangene på XLII og MX her:


    Selv er jeg blant minoriteten som nok liker standardversjonene, dvs SA og XLII bedre enn -X og -S versjonene, jeg synes de er mer konsekvente og uniforme i oppførselen enn -X og -S.
    Takk for tips i forhold til årganger. Skal prøve å sjekke dette.
    Det siste du skriver passer meg i så fall bra. Det meste jeg har er SA og XLII. Uansett gode nok for meg. Skulle jeg finne på å selge en del uinnspilte kassetter blir det nok mest de på 90min. Liker best 60min med spilletid 30min pr.side.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Av rent solidariske grunner har jeg nå endret annonsen, og åpna for ANSTENDIGE BUD…Men jeg regner med at enkelte her ikke ønsker MA110 også. Interessenter herfra bruker PM.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Takk for tips i forhold til årganger. Skal prøve å sjekke dette.
    Det siste du skriver passer meg i så fall bra. Det meste jeg har er SA og XLII. Uansett gode nok for meg. Skulle jeg finne på å selge en del uinnspilte kassetter blir det nok mest de på 90min. Liker best 60min med spilletid 30min pr.side.
    Enig der, jeg bruker 90 for det meste til mixtapes, ellers er jeg sabla glad i 60 og kortere, det passer bedre med lengden på albumene jeg hører på. 46 er en personlig favoritt, 1 album og noen singler passer som regel brillefint på slike.
    Og virker som om 90 minutter er en favoritt blant mange, så sikkert enklest å få solgt til en pris du er fornøyd med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn