Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Niels: Teknisk ( avspilling) går det fint, men kvaliteten varierer. Spilleren BØR dog ha valg for metal, da det sikrer blant annet best mulig informasjonsnivå i toppen. For et opptak skal Type 4 være tilstede blant posisjonene.. eller så f…er du automatisk opp ved bruk av den. I tillegg kommer kalibreringa på toppen av det. Dette veit vel de fleste tapeheads, ettersom det dreier seg om et sekstitallsformat👍 informasjonen har altså hatt noen år på seg for at være feset ind…hehe..sitat, vårt kjære nabospråk fra sør..
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Vega: Sånn for ordens skyld: MA-XG er ingen Denon..

    Anheuser- Busch fikk laget de Bud-tapene som promo, tidlig 80s, om jeg husker..
    Syns å ha lest et sted noe om at det var Memorex som laget dem. Som BASF for Coca-Cola..Filtputene i kassetten smuldra iallefall lett, og det var et kjennetegn for Memorex pre-clears..Is it real or is it Memorex? Det var spørsmålet den gang..Memorex clears ble forøvrig svært gode kassetter etterhvert❤ På VHS var de helt konge, og jeg har flere forseglede Memorex HS med det klassiske rød-grå-hvit-gull-coveret fra åttitallets videotapes. Gleder meg stort til å begynne med dem igjen..
    jeg har begge deler så jeg vet hva forskjellen er og favoritten for meg er marginalt sannsynlighvis denon mg-x. thats' em-x metal bånd og funker bra.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Har lagt ut en hel masse forskjellige type I bånd på finn idag. Fast lavpris på 35kr uansett type/lengde. Har også fortsatt noen igjen av Sony CDit II 90.


    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    VEGA: DEN er derimot en Denon, og det valget forstår jeg godt. Jeg har 5 blant firerne: Rangert fra 1 til 5.

    DENON HD-M, sisteversjon
    TDK MA-XG, sisteversjon
    THATS CD IV
    EMTEC TP IV
    THATS MAGICA

    Legg merke til at Thats Suono IKKE står der..Verdens dyreste metal, det..EMX er ikke et metalbånd, men derimot en metalhybrid type 2, som CDMH. Perfekt til spillere som ikke takler annet enn normal og chrome, men også j..ig krevende på partner. Den forteller deg det om den ikke trives, men gir igjen som bare det hvis den trives.

    Snacky: Takk skal du ha.. Nå håper vi på et topp OL.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Mye RAKS har du? Bare EDXer?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.424
    Antall liker
    83.980
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ikke noe problem med å spille av type IV bånd i maskiner som ikke har Metal innstilling. Sett gjerne båndvelgeren i Crome stilling ved avspilling for å få mer korrekt frekvenskurve. Opptak med Type IV i maskiner uten metalinnstilling blir helt feil og er fullstendig bortkastet
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ikke noe problem med å spille av type IV bånd i maskiner som ikke har Metal innstilling. Sett gjerne båndvelgeren i Crome stilling ved avspilling for å få mer korrekt frekvenskurve. Opptak med Type IV i maskiner uten metalinnstilling blir helt feil og er fullstendig bortkastet
    [/QUOTE]
    TT: Det var jo det jeg sa..😎
    Auditor; Det opprinnelige spørsmålet gjaldt altså kun hvorvidt det var mulig å spille av metal på spillere uten valg for metal, f.eks Tandberg 300-serie, uten å skade lydhoder, noe Niels svarte på. Opptak ble overhodet ikke nevnt, men du måtte selvfølgelig dokumentere kunnskaper ved å blande inn det også i ditt tilsvar til Niels. Og nå i svaret til TT.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Er det noen som gjør opptak med DBX her?
    Jeg hadde en Technics M240X en liten stund. En gammel, umoderne spiller egentlig som hverken var godt konstruert ei heller i særlig god stand; men den hadde da iallefall både Dolby B og DBX. Opptakene med DBX ble faktisk likevel veldig gode, spesielt sammenlignet med Dolby B (no contest overhodet). Hadde spilleren vært i topp stand, så ville opptakene sannsynligvis vært helt fantastiske, og graden av fravær av støy var helt fantastisk, spillerens alder og pris tatt i betraktning. Det er nok ingen tvil om at DBX-utstyrte spillere jevnt over gav mye bedre opptak enn enheter basert på Dolby B og C på tidspunktet disse spillerne var i handelen (sent 70-tall til tidlig 80-tall).


    Snacky
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.424
    Antall liker
    83.980
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har en Technics 245x med DBX som jeg har kjøpt for noen år siden fra ebay. Grunnen til jeg kjøpte denne, er at jeg hadde slik på 80tallet. Dengang tok jeg opp mye med DBX og det ble, som du sier, veldig gode opptak dengang. Har desverre kassert alle bånd fra dengang, men har lyst til å prøve litt igjen. Denne gang blir jo det å avspille på samme maskin. Skal komme tilbake med en rapport når jeg har gjort en opptak.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Kunne tenkt meg å prøve de der igjen…sammen med et solid parti Memorex clears..

    TT: Pioen min har DBX, men det brukes aldri..
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Snacky: Kunne tenkt meg å prøve de der igjen…sammen med et solid parti Memorex clears..
    Du mener RAKS'ene? Memorex får jeg faktisk i morgen iflg posten ;)

    TT: Pioen min har DBX, men det brukes aldri..
    Akkurat hvilken Pioneer er det du har?

    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: CT3070R.. og Exposure er oppe for et kvarter sia..hehe..👍🎶
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Snacky: CT3070R.. og Exposure er oppe for et kvarter sia..hehe..👍🎶
    Kjøpte du den som lå ute på finn for litt siden; selger var en fyr fra Mysen om jeg ikke husker feil. Eller har du hatt din lenge? Var på nippet til å kjøpe akkurat denne modellen, og angrer litt på at jeg ikke trykket på knappen ... (men kjøpte jo CT-W505R'en bare noen uker senere; kongemaskin det også, og vesentlig rimeligere, dog uten det attråverdige DBX-systemet).

    Uansett, håper du nyter ny CD-spiller, og heldigvis var den ikke så tung :)


    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Hatt i snart fem år. Og for min del er DBX kun en forlengelse av signalvei.. Analogsystemet her begynner å bli farlig komplett😈 Ikke et eneste mikrosystem der ute som klarer dette, imo..😎 Den lille forsyninga klarer ikke å brette lyden så altfor langt UTAFOR høyttalernes grenser, men det som skjer derimellom….🎶 Bare stjerner..Som det skal være: Tonalitet, balanse og musikalsk lagdeling i absolutt topp klasse. Med en mer enn god antydning til dynamikk. Som om jeg ikke visste det allerede..hehe..Typisk UK❤ Tips: Prøv å få tak i noen seine RAKS SP1 og SP2❤ og gi meg beskjed om Mems..
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg må få i stand min kx1200 som står for øyeblikket TT :p. men ja har en dbx maskin men har lyst på flere. en technics neste muligens...
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    dbx er kun brukende til "anbient" musikk, kompresjon/pumping høres lett ved rytmisk musikk
    iallfall på opptak/avspilling - samme maskin av både Yamaha og Technics....
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    1643929705773.jpeg


    Da har det vært utprøving i heimen, og dette var saker! AR-X var ingen smågutt, men jeg må nok si at FX tok seieren, og muligens også har rykket opp som min favoritt-kassett! Voldsomt til dynamikk og detaljrikdom på begge to! Prøvde alt fra Sivert Høyem til Jokke og feit østkyst-hip-hop med gode resultater.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Intet slår FX, den klarer også mye input, helt suveren.
    Hvor har du alle de bånd fra?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte avhende tre FXer for fem år sia…Hadde ligget uten cover i altfor variable temperaturer over år.

    Niels: Jeg regner med du har prøvd Emtec FE1 og Denon DX1/DX4? Referanser i klassen, som lett kan ta hatten av FX eller AS..De ALLER mest fleksible normaler - hvis de ikke styres ut for hardt- er imo Fuji DR, ovennevnte nittitalls DX1 og TDK D😊 Emtec kan utstyres opp i verdensrommet..Ekstremt dynamiske på riktig setup. Hadde jeg hatt finanser til det på nittitallet, gikk jeg ut fra Hi-Fi Klubben med 500-1000 stykk Denons, fordelt på alle modeller. Med halvparten av det igjen idag🤬😎
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Noen som shopper kassetter på tradera.se? Prisene begynner å bli vel høye der også synes jeg, og dette er jo helt galimatias spør du meg ...

    1644062643092.png



    Snacky
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Joa, men det kommer jo aldri til å bli solgt til den prisen :) Selv ikke på ebay oppnås de prisene. Men det er alltid lov til å være optimist og sette de prisene man har lyst til at noe skal selges for.

    EDIT: ser at det har kommet inn 18 bud, så det er det prisen står i nå. Jaja, jeg må lære meg å lese nøyere, og folk må lære seg å google så de slipper å betale slike priser.




    1644064017398.png
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Noen som shopper kassetter på tradera.se? Prisene begynner å bli vel høye der også synes jeg, og dette er jo helt galimatias spør du meg ...

    Vis vedlegget 788356


    Snacky
    Følger litt med på Tradera. Virker som om man kan gjøre seg en god handel på kassettspillere der, men det er stive priser på kassettene.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kassetter koster, og det må forventes priser av det kaliberet fremover også. Jeg forstår at det kan være vanskelig, men da er jo normalene veien å gå, da..
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Helt greit at kassetter koster, men et kjapt søk på salgshistorikken på ebay viser at eksempelet fra Tradere på ingen måte er normalen. Her er noen som er solgt i år. Kassetter er dyrt og smalt nok som det er, ikke noe poeng i å blåse opp inntrykket av hva ting faktisk selges for.

    1644070077151.png


    1644070142395.png


    1644070142158.png


    1644070183746.png


    1644070238061.png
     

    Vedlegg

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg solgte sa-x for 100kr tapen som jeg syntes var for billig.. forventet 150 ca pr stykk men men. hvis man får tak i store kvanta er prisene mye mer fornuftige. men stykk pirs. er noe høyere. og det hender man må lete litt etter et godt kjøp.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roberten: Helt ærlig, det er et svar fra en som helst ønsker fortsatte giveaway-priser. Det kan du glemme😎 Prisene varierer utfra tilgang i salgslandet også..Bygg opp et lager for de neste ti år nå, så slipper du å tenke pris..
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Roberten: Helt ærlig, det er et svar fra en som helst ønsker fortsatte giveaway-priser. Det kan du glemme😎
    Må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan du kommer frem til den konklusjonen, jeg viser jo reelle salgspriser på ebay?
    Synes du det er bedre at folk tror at en enslig TDK SA-X90 koster over firehundre kroner? Selv tenker jeg det er fint om noen som lurer på å skaffe seg en kassettspiller eller blåse støv av kassettspilleren sin vet at den prisen fra Tradera er en statistisk uteligger.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roberten: Fordi du fortsatt ikke aksepterer de priser en sånn hobby har i ditt eget land.. Se siste edit her oppe.. De prisene du viser til vil øke etterhvert som tilgangen minker. Men velg gjerne brukt, åpnet stock - her i huset kalt PUS- hvis du vil, du…
     
    Sist redigert:

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Synes vitterligen det står Brand New på annonsene i bildet.
    Prøver du å selge Passaten din til A6 pris, så virker Passaten kanskje litt mer eksklusiv..
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Roberten: Helt ærlig, det er et svar fra en som helst ønsker fortsatte giveaway-priser. Det kan du glemme😎 Prisene varierer utfra tilgang i salgslandet også..Bygg opp et lager for de neste ti år nå, så slipper du å tenke pris..
    Roberten: Se siste edit her oppe.. De prisene du viser til vil øke etterhvert som tilgangen minker. Men velg gjerne brukt, åpnet stock hvis du vil, du…
    Først og fremst; de siste 2-3 årene har jeg kjøpt 2000 + NOS kassetter fordelt på type 1, 2 og 4. Ikke at det har noe med saken å gjøre.
    Jeg skjønner ikke heller hvor du vil med den siste setningen din, og ikke har du svart på spørsmålet mitt, du har bare flyttet målstangen ved å redigere og legge til utsagnet ditt.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Roberten: Fordi du fortsatt ikke aksepterer de priser en sånn hobby har i ditt eget land.. Se siste edit her oppe.. De prisene du viser til vil øke etterhvert som tilgangen minker. Men velg gjerne brukt, åpnet stock - her i huset kalt PUS- hvis du vil, du…
    Hva i alle dager snakker du om? Noen ganger virker det som om du hamrer løs på tastaturet uten mål og mening.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at kassetter er et produksjonsmessig defunkt format. Hvor mye ville dere vært villig til å betale for en halv kilo smør til jul, dersom alle norske gårder ikke kunne levere en dråpe melk ut til folket i et år, og vi ikke kunne søke hjelp av danskene? Samme problemstilling.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Roberten: Fordi du fortsatt ikke aksepterer de priser en sånn hobby har i ditt eget land.. Se siste edit her oppe.. De prisene du viser til vil øke etterhvert som tilgangen minker. Men velg gjerne brukt, åpnet stock - her i huset kalt PUS- hvis du vil, du…
    Du redigerer og endrer kjappere enn jeg klarer å fange i svarene mine. Du svarer fortsatt ikke på mine spørsmål. Og hvordan du konkluderer med at jeg ikke aksepterer priser en hobby har "i mitt eget land," og hvilket meningsinnhold den setningen har sliter jeg med å se.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Poenget er at kassetter er et produksjonsmessig defunkt format. Hvor mye ville dere vært villig til å betale for en halv kilo smør til jul, derrsom alle norske gårder ikke kunne levere en dråpe melk ut til folket i et år? Samme problemstilling.
    Fint. Jeg ville fortsatt ment det var viktig at folk visste at de ikke trengte å betale 400 + kroner for en halvkilo smør, at gjengs pris for en halvkilo smør var 100,- 150,- kroner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn