Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Den kombinasjonen er bra , den, Unisas. Anbefaler å få Teletor til å justere den, ja...Tar kanskje litt tid, men den blir bra etterpå. Garantert. Bytt gjerne reimene, gi den en rens og demag samtidig. Forslag til vedlikeholdsutstyr er nevnt flere ganger over her..

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    767
    I 1980 hadde jeg sommerjobb i en, den gang vanlig på bygda, Kjøleskapfiskeutstyrstøvsugerplatersyklersportsutstyr og STEREObutikk. Hovedmerket var JVC. Ledige stunder (nok av dem) ble tilbrakt i stereohjørnet. Jeg var konfirmert samme året og pengene svei i lomma. Det ble ingen handel, men i alle år etterpå har jeg tenkt på den ene komponenten som jeg hadde så inni he.. lyst på. Et JVC kassettdeck med fluoriserende VU.meter. For en 14-åring var det ikke mulig å komme høyere i stereoverden, hvordan det låt var helt underordnet. Prisen var dessverre for stiv for mine finanser, kr.3400.

"Techmoan" har mange artige snutter på Youtube, og i en av dem.......
    Spol fram til 1.44, er ikke det decket for gutter, i alle fall i 1980?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Finnes det andre Sony ES spillere som kan være verdt å sjekke ut? Helst uten treverk på sidene.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Burde være noen av de siste, champagnefargede som ikke har tresider, TT...spør Terje..

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ser det er en 950ES på ebay i sort uten plank! for ca 4500,- den likte jeg. Takk for tisp evo

IMG_6359.jpg

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Jag har ägt ett Sony TC-KA6ES i silver som jag tyckte lät bra, och det var även snyggt att se på. Tyvärr har jag ingen bild på det. Just nu så står det två Nakamichi på stereobänken, ett RX-505E och ett Dragon (båda totalt genomgångna till nyskick). Detta Dragon hade jag en så fantastisk tur att lyckas köpa för, håll i er nu, 1000 kronor! Det händer ju bara en gång i livet, i vart fall i mitt ... :D

I söndags så hämtade jag "den fula ankungen" i kassettdäcks-världen, ett NAD 6300 som jag fick ge 1.375 kronor för, faktiskt 375 kronor mer än för mitt Dragon ... he-he. Det ser inte mycket ut för omvärlden, det är lite plastigt i jämförelse mot alla andra kassettdäck jag ägt (AKAI, Sony, Nakamichi, TEAC, Yamaha, Pioneer, JVC, Technics), och det har lite av ett "öststatsutseende" i sin NAD-grå framtoning (fast ganska coolt ändå) :cool:, men det är ju ändå insidan som räknas, säger de som vet. :rolleyes: Det var det "bästa" kassettdäcket från NAD och det enda från dem med tre tonhuvuden, inte för att tre tonhuvuden per automatik gör ett kassettdäck välljudande ... det var även det dyraste däcket från NAD med ett utpris om $899(!) år 1987 :eek: ... fast dyrt är ju inte alltid bra ... :rolleyes: Eftersom det var så dyrt (för att vara NAD) finns det inte så många där ute.

Jag har läst en hel del gott om detta kassettdäck på en del sidor, det ser ju inte ut att kunna ge de stora drakarna en match enbart av utseendet att döma ..., men det skall kunna låta som ett kassettdäck från den översta hyllan om man bara ger det lite tid och omtanke vid inspelning. OM man får tro på det jag läst.

Det finns två saker som sticker ut lite extra på det. Det första är att det har samma Sankyo transport som t.ex. Nakamichi CR-4 och CR-7 ... och de däcken är ju inte något att rynka på näsan åt. Jag har själv ägt ett CR-7E. Det andra är att de har något som heter "Dolby HX Pro" och "DynEQ" inbyggt i en och samma låda, och det är de faktiskt ensamma om. Det är just det som skall kunna ge det så bra förutsättningar för att kunna ge bra inspelningar.

Nad Cassette Deck Should Be Darling Of The Cognoscenti - tribunedigital-chicagotribune

Jag bifogar en bild på nyförvärvet och återkommer med ett lyssningsintryck när det varit hos min "kassettdäcks-trollkarl" för en total genomgång. Det skall bli kul att höra om det jag läst stämmer. Om inte så har jag ju inte ruinerat mig på affären ... :rolleyes:

DSCN7141[1].jpg

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    950es er bra. Veier 12 kg. Greier du deg uten Dolby S så er den innafor så det holder.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sony lagde 2 værsting deck i sort med Dolby S også. ( De ble produsert i sølv eller sort og var beregnet på det japanske markedet)
    Den helt hinside, vulgaris, brutalis TC-K555ESJ med treverk produsert tidlig nittitall. Veide 13,6 kg. Og den som overtok; TC-KA7ES veide litt mindre og ble produsert i perioden 1994 til 1999. Uten treverk.

Men som tidligere nevnt, tresidene er lette å hekte av.
    (Jeg har gjort det på min 850ES for å få satt den inn i benken)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    En av de skal inn hit hvis jeg noengang gidder å prøve å få tak i..Dog tror jeg det kan bli lenge til--

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fikk RS-AZ7 i går, fikk montert den og prøvd litt. Så langt fungerer det bra. Tester nå en Sony UX-S C90 spilt inn på min 770ES uten Dolby. Lyden er god, fyldig bass. Liker det jeg hører.
    Men nå må min gamle K7B ha litt pleie. Ser ut til at den trenger ny reim. Blir neste prosjekt.
    20161109_123706.jpg

20161109_123615.jpg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En ekte japansk drage til en tusenlapp? Hadde jeg fått et slik tilbud hadde jeg slått til selv om det var månedens siste tusenlapp. :D

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    En ekte japansk drage til en tusenlapp? Hadde jeg fått et slik tilbud hadde jeg slått til selv om det var månedens siste tusenlapp. :D
    Ungefär så var det, månadens sista tusenlapp ... Och inte skulle jag köpa något mer kassettdäck heller ... MEN då detta Dragon dök upp för försäljning på Blocket en tidig söndagsmorgon (då min fru var på kurs ...) :rolleyes: så kunde jag ju inte låta det gå mig ur händerna, eller hur? Jag är ganska övertygad om att de allra flesta "Tapeheads" skulle gjort samma sak som jag gjorde, alltså kasta sig på telefonen och ropa - Jag köper ditt Dragon - så fort säljaren svarade i telefonen. Sedan var det bara att hålla tummarna i några dagar tills det dök upp med Bussgods. Och tro det eller ej, det var både helt och i ett bra kosmetiskt skick! Jag skulle ge det 9.5/10 då eloxeringen blivit lite blekt med åren, men det var allt. Att det sedan är till åren som alla Dragon och behövde en kärleksfull genomgång var ju inget jag inte tagit med i beräkningen. Som tur är så har jag hittat en "kassettdäcks-trollkarl" som fixar allt som det står Nakamichi på med en Schweizisk-urverks-precision som övergår mitt förstånd, men tur för mig är ju det. :D Det är ju inget lättjobbat kassettdäck det inte, NAAC och allt ... :p

När min fru kom hem var det bara att erkänna min synd ... som tur är så är hon väldigt snäll och förstående, men ..., det var bara att sälja mitt Nakamichi DR-1, för fler saker på stereobänken gick hon dock inte med på (hur nu NAD:en lyckades komma in ...). Fast det gjorde jag ju så gärna ... ha-ha ... :)

Jag har aldrig vare sig ägt eller hört ett Dragon i levande livet utan bara dräglat över dem i någon tidning eller så. De säljs ju för väldigt mycket på t.ex. ebay ... men efter att ha fått ett helt genomgånget Dragon på stereobänken så kan jag bara sälla mig till alla de som hyllar detta kassettdäck. Men jag har ju självklart inte hört alla de övriga bra däcken som finns där ute, t.ex. Tandberg och Revox. Men för mina öron räcker detta gott. :D :D :D

Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Fikk RS-AZ7 i går, fikk montert den og prøvd litt. Så langt fungerer det bra. Tester nå en Sony UX-S C90 spilt inn på min 770ES uten Dolby. Lyden er god, fyldig bass. Liker det jeg hører.
    Men nå må min gamle K7B ha litt pleie. Ser ut til at den trenger ny reim. Blir neste prosjekt. Vis vedlegget 409374

Vis vedlegget 409375
    Gratulerer med flott spiller Terje-A. Nesten så jeg vil grave fram min fra Mausoleet

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takk for det. Liker lyden veldig bra på den også. ATC er artig:).
    Men jeg skal legge til en liten ting. Denne ble bestilt på eBay og kom på 3 laken med frakt og moms.
    Jeg nevnte jo i en tidligere post at jeg hadde en på gang fra Berlin til en lavere sum. Det skar seg. (Kostet meg ingenting)

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå dukket det jaggu opp en kassettspiller til. Den kom vandrende inn døren, reddet fra elektronikkreturen. Ifølge eier er reima ferdig og kassetter var han ferdig med. Ja, ja, da får jeg være den som redder klassikerne fra å bli en Daewoo Dab radio eller hva pokker de blir til.
    Onkyo Integra R1 TA-2400 3 motorer, 2 hoder. Fra 1990. Ikke en skramme å se på. Nok et prosjekt.:)
    Jeg lånte et bilde fra nettet:
    P1050028.JPG

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må også ha meg en ekstra kassettspiller. Det holder ikke å ha en. Hva hvis den bryter sammen under forventingspresset på sengekanten? Ikke bra. Det har vært nok utgifter denne høsten, men dukker det opp noe til en virkelig lav pris (og med Dolby C) så slår jeg nok likevel til. ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Jeg holder øya åpne! Se ellers boksen.:cool:

Terje-A: Der var du heldig. Skift reimene, rens og avmagnetiser, så blir den helt knall, den:rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke jeg kan huske å ha vært borti den personlig, og jeg var borti et par tidlig på åttitallet. Har hatt Luxman selv også.

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte denne for to år siden, men gamle belter fallt av under transport og med mange andre prosjekter tok ting tid :rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ærlig talt at det gode kassettopptaket selv over YouTube låter klart bedre enn 320 kbps mp3 i denne testen. Den digitale filen låter åpenbart mer blodfattig enn kassettopptaket foretatt på Sony-decket. Gidder ikke laste ned lossless-filen fordi det er åpenbart nok over YouTube.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt på musikk som opprinnelig er tatt opp på et firespors Portastudio, White Lord Jesus' CD-utgivelse av kz-en Amen. Det er utrolig hvor mye de har fått ut av dette kassettformatet som var en liten revolusjon for prosjektstudioer på virkelig lavbudsjett. Alle hadde et Portastudio, så og si. I alle fall var det flere i min omkrets. Fikk prøvd flere av variantene, blant annet denne her, som min bror eide.

Teac 144.jpg

Det var høyst sannsynlig en slik Amen ble tatt opp på i 1984, eventuelt en 244. Det var i alle fall Teac. Uansett, for de som er interessert i å sjekke hvor mye de klarte å få ut av et firespors Teac Portastudio så finnes CD-en på både Tidal og Spotify. Og kan vel fortsatt bestilles ny fra CDON eller Platekompaniet. Som CD er den gitt ut som selvtitulert album.

amen.jpg

Slik kassetten så ut i 1984. Skulle ønske jeg kom over et fint eksemplar når som jeg bruker kassetter igjen. Det samme gjelder noen av Sophisticated Artwork-utgivelsene til Morten Rønneberg. Og jeg vet at jeg kommer til å kjøpe nyutgitte kz-er med smal musikk igjen, de ligger jo på disken i alle skikkelige platebutikker nå.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bruce Springsteen brukte også en slik når han spilte inn albumet Nebraska:) . Det var i utgangspunktet demolåter, men Springsteen ga de ut som de var. Nakent og sårbart på en måte... Mye god historie vi kan grave frem om kassetter....:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nebraska er vel det mest kjente eksemplet på plater innspilt på akkurat 144, men jeg lurer på om det kan ha vært en Tascam-variant. De så i alle all litt annerledes ut. Det var mulig å lage musikk med holdbarhet også på så primitive redskap som dette, det var jo i praksis de samme mulighetene som Beatles hadde før de fikk åtte spor, men med dårligere båndformat enn de store båndmaskinene.

Wu Tang produserte vel også sin debutskive på et Portatudio? Finner nok mange eksempler hvis vi leter.

Fant noen svært snodige eksperimentelle saker jeg selv laget på en 144 ferdig mikset på kassett forleden. Der har jeg brukt det å snu kassetten kreativt, med atmosfæriske lyder fra gitarstrenger spilt av baklengs. Lo godt da jeg hørte det, tror neppe jeg kommer til å publisere det noe sted. Men gøy å finne. Laget til og med et mystisk cover. :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så må vi heller ikke glemme Michelle Shockeds debutskive som ble tatt opp utendørs rundt bålet med en slik og en stereomikrofon.

SONY-Walkman-WM-D6C-Boxed-vender-08.jpg

En av hovedårsakene til at jeg kjøpte meg en, som jeg fortsatt har. Den må jeg få ta en kikk på en dag. Lurer på om det svarer seg å sende en slik til service? Kanskje noen av sentralens guruer kunne gitt den en overgang? Tror kanskje den kan ha godt av litt justering og TLC etter mange års lagring.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er en dr. Walkman som fikser disse. De er visst ikke bare, bare å fikse. Problemer med deler også. Tror doktoren er en italiener. Mener at jeg leste om dette på et Walkman forum. Hvis du googler så finner du han. Tar jobber fra hele verden. Du må uansett ta vare på den.:)

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne har nå kommet seg ut av stua og inn på hospitalet for litt TLC:)
    20161114_185634.jpg

Dette er hjertebarnet mitt, rå design, god lyd og 40 år gammel. Snadder for far.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange tror at Aiwa bare laget noe billig skrap. Dette er langt unna sannheten. Aiwa var ordentlig i dytten til vi kom et stykke inn på nittitallet.
    Det tror jeg gjerne. Selv har jeg bare erfaring med min egen CD-Walkman, som jeg synes er helt adekvat med glimrende batterikapasitet. Har nesten ingenting for seg å bruke noe annet enn batterier på den, et glimrende apparat til mitt bruk. Og sannelig fant jeg ikke bruk for den igjen da jeg var i London med min bror mens jeg hadde pause fra HFS. Istedenfor å ta med oss PC, nettbrett og noe slikt tok vi med oss nevnte Aiwa og en liten Music Angel Friendz. På den hørte vi CD-er kjøpt da vi kom tilbake til hotellet. Det var faktisk ganske gøy, så CD-spiller blir gjerne med på tur igjen. Selv om det kanskje blir mer vinyl på framtidige reiser til metropoler blir det alltid noen CD-er med på lasset hjem i tillegg. Kanskje jeg skal gi WM-D6C litt TLC og begynne å reise med CD og kassettspiller? Finner sikkert mye på kassett i metropolene nå. :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Er det rart vi elsker kassettformatet, gutter.? Bruk det ordentlig, så kan man få det utroligste til. Ang Aiwa..selv Sony sleit med bedre kassettlyd enn dem en tid, og den her oppe er et virkelig funn. Kudos, Birger. Walkmen fra Aiwa låt dobbelt så bra som Sonys originaler- som også Denons bærbare CD-decks gjorde kontra tilsvarende Sony. Den Fisher PH64en jeg selv haddde KNUSTE de gule Sports-dyra til Morita-san på lyd..men tålte ikke helt den samme røffe behandling. Da hadde jeg fortsatt hatt den. Men den kom ikke opp mot en Aiwa jeg visste om på skolen- noe som irriterte meg noe så grønnj...:cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn