Jag har ägt ett Sony TC-KA6ES i silver som jag tyckte lät bra, och det var även snyggt att se på. Tyvärr har jag ingen bild på det. Just nu så står det två Nakamichi på stereobänken, ett RX-505E och ett Dragon (båda totalt genomgångna till nyskick). Detta Dragon hade jag en så fantastisk tur att lyckas köpa för, håll i er nu,
1000 kronor! Det händer ju bara en gång i livet, i vart fall i mitt ...
I söndags så hämtade jag "den fula ankungen" i kassettdäcks-världen, ett NAD 6300 som jag fick ge 1.375 kronor för, faktiskt 375 kronor mer än för mitt Dragon ... he-he. Det ser inte mycket ut för omvärlden, det är lite plastigt i jämförelse mot
alla andra kassettdäck jag ägt (AKAI, Sony, Nakamichi, TEAC, Yamaha, Pioneer, JVC, Technics), och det har lite av ett "öststatsutseende" i sin NAD-grå framtoning (fast ganska coolt ändå)
, men det är ju ändå insidan som räknas, säger de som vet.
Det var det "bästa" kassettdäcket från NAD och det enda från dem med tre tonhuvuden, inte för att tre tonhuvuden per automatik gör ett kassettdäck välljudande ... det var även det dyraste däcket från NAD med ett utpris om $899(!) år 1987
... fast dyrt är ju inte alltid bra ...
Eftersom det var så dyrt (för att vara NAD) finns det inte så många där ute.
Jag har läst en hel del gott om detta kassettdäck på en del sidor, det ser ju inte ut att kunna ge de stora drakarna en match enbart av utseendet att döma ..., men det skall kunna låta som ett kassettdäck från den översta hyllan om man bara ger det lite tid och omtanke vid inspelning. OM man får tro på det jag läst.
Det finns två saker som sticker ut lite extra på det. Det första är att det har samma Sankyo transport som t.ex. Nakamichi CR-4 och CR-7 ... och de däcken är ju inte något att rynka på näsan åt. Jag har själv ägt ett CR-7E. Det andra är att de har något som heter "Dolby HX Pro" och "DynEQ" inbyggt i en och samma låda, och det är de faktiskt ensamma om. Det är just det som skall kunna ge det så bra förutsättningar för att kunna ge bra inspelningar.
Nad Cassette Deck Should Be Darling Of The Cognoscenti - tribunedigital-chicagotribune
Jag bifogar en bild på nyförvärvet och återkommer med ett lyssningsintryck när det varit hos min "kassettdäcks-trollkarl" för en total genomgång. Det skall bli kul att höra om det jag läst stämmer. Om inte så har jag ju inte ruinerat mig på affären ...