Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Hvilke planer har dere andre for 2017 da ?
    Baluba ?
    Auditor ?
    Frog79 ?
    BirgerG?
    Niels ?
    Marcus74 ?
    pekaill ?
    Jim.Y-A ?
    Hej Terje-A (och även alla andra) och god fortsättning.

2017 har jag tänkt att söka upp en god Walkman, jag blir ju lite inspirerad av dig och denna sida ... he-he ... men det verkar var svårt att hitta någon bra maskin i gott skick. Men jag tittar runt lite och ser vad som dyker upp. I väntan på "The Walkman" så har jag införskaffat mig en Yamaha CR-1020 som är i MINT och en Sansui AX-7 mixer i samma skick som jag kan koppla in tre kassettdäck till. Tillsammans med min "nya" Yamaha-förstärkare som tar två däck så har jag nu fyra tape-lopp, kan ju (kanske) vara bra att ha tänkte jag. De nyare förstärkarna ha ju alltid bara en tape-loop, om de nu har någon alls vill säga. De lite äldre kan ju ha två och i bland tre tape-loop, inte så ofta dock.

För övrigt så har jag statat att snegla på de lite äldre vintage-receivrarna, de har en cool design tycker jag, och ibland ett väldigt bra ljud ... se inlägg under Yamahas vänner.

Det kommer en bild på Sansuin i dagarna, jag väntar på att den skall bli levererad idag eller imorgon. Under tiden lägger jag upp en bild på de två par Marshall Major II hörlurar jag köpt idag, ett par till mig själv och ett par till min fru. Vi måste ju kunna lyssna båda två på våra kommande Walkmans ... :rolleyes: :cool:

Jag är övertygad om att 2017 kommer bli ett väldigt fint år för oss som gillar de (nästan) utdöda kassettdäcken, men som verkar ha fått en liten renässans, vilket är roligt, tycker jag. :D

DSCN7230[1].jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei, jeg tror også at 2017 kan bli et veldig bra år.
    Walkmans er også moro, min WM20 var enkel å bytte reim på hvis du får tak i en WM10, WM20 eller WM30, dette til info:)
    Nå jakter jeg på en Sony Professional. Jeg hadde en i kikkerten men det ser ut til å skjære seg. Hadde vært fint å finne en D3,DC2 eller en D6C til en akseptabel pris i Norge. På eBay er de dyre og vi må regne med at de uansett trenger TLC.

Jeg lurer også på om jeg skal klemme til å prøve å få tak i en sort Sony med Dolby S til å ha i stereobenken, men da må noe ut.
    Hmmm. Vi får se hva som dukker opp.:)

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Tack för informationen angående Walkmans, då vet jag lite mer vad jag skall hålla utkik efter. Jag har sett några Sony xxx på eBay till höga priser ... :( annars så gjorde väl Aiwa goda Walkman, eller ...? Men som sagt, vi få se vad som dyker upp. Kanske det blir något helt annat stickspår som tar min uppmärksamhet ... det har ju hänt förut. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Artig den mikseren fra Sansui. Ser en smule mer seriøs ut enn min Rotel fra omtrent samme tid, som jeg solgte til en DJ da jeg drev med utleie og service av slikt utstyr i en periode ved siden av den ordinære jobben min. Hvor mye måtte du betale for den?

rotel rz 8 ad.jpg

Jeg kommer nok snart til å ha behov for en switch av rimelig og passiv type for å kunne koble kassettspiller til preampen i selve krypten. Det betyr at jeg kommer til å ha kassettspiller og streamer koblet til switchen for å dele den ene ledige inngangen etter at platespiller og CD-spiller (eventuelt en framtidig seriøs DAC) er koblet opp. CD-er kopieres på soverommet, og når vinyl skal kopieres kan jeg jo koble RIAA til switchboksen for anledningen.

Noen gode forslag til slike switch-bokser som er i salg i dag?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Sjekk sidene til QED i UK- de har flere sånne...Det er en input extender du vil ha?

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Baluba: Jag tycker din Rotel ser seriös (och manlig) ut, med snygga VU-mätare och allt. Jag är lite svag för VU-mätare ... jag fick ge 1.000 kronor jämt för min Sansui AX-7, men då var det både original-kartong och manual till. Vet inte om det var ett bra eller dåligt pris, men gammal hifi kan ju kosta hur mycket eller hur lite som helst ... och jag uppskattar då sakerna ser helt nya ut ger hellre några kronor mer än om det finns märken eller skavanker. Men det är jag det.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Sjekk sidene til QED i UK- de har flere sånne...Det er en input extender du vil ha?
    Ja, men aller helst bestående av tapelooper. I alle fall en tapeloop slik at opptak kan foretas. Men en ren extender vil også hjelpe.

Baluba, jeg bruker denne, fungerer bra og koster ikke en formue.
    B-Tech BT31s AUX Velger for 3 ekstra innganger - INTERCONNECT
    Vis vedlegget 420979
    Den er høyaktuell siden den er en billig fiks på problemet, selv om den ikke løser noe med tapeloop-problematikken. Står høyt på listen til jeg får sjekket om det finnes noe mer aktuelt som ikke koster for mye i Qed-katalogen. Husker Clas hadde en til omtrent samme pris som hadde to eller tre tapeloops engang i tiden.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, men aller helst bestående av tapelooper. I alle fall en tapeloop slik at opptak kan foretas. Men en ren extender vil også hjelpe.

Baluba, jeg bruker denne, fungerer bra og koster ikke en formue.
    B-Tech BT31s AUX Velger for 3 ekstra innganger - INTERCONNECT
    Vis vedlegget 420979
    Den er høyaktuell siden den er en billig fiks på problemet, selv om den ikke løser noe med tapeloop-problematikken. Står høyt på listen til jeg får sjekket om det finnes noe mer aktuelt som ikke koster for mye i Qed-katalogen. Husker Clas hadde en til omtrent samme pris som hadde to eller tre tapeloops engang i tiden.
    Flere av nettbutikkene har sluttet med denne, så det kan være greit å bestille en tror jeg.
    Jeg tenkte også på det med tapeloop, men jeg slo det fra meg. Jeg bruker kun 1 deck til opptak, de andre er til avspilling. Og hvis jeg vil ta opp på en av de andre så er det veldig enkelt å koble om.
    Disse kan du jo også bruke hvis du har en tape out fra før og vil ha to (248,- på hifiklubben)
    arg5481_1.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Om B-Tech har DEN, har de andre også. Med passende spesifikasjoner. Dessuten trenger du ikke mer enn EN utgang. Det ene decket skal jo brukes til avspilling, og trenger da kun en linjeinngang ekstra. Ref oppkobling av to tapedecks på eldre Denon minianlegg.

Forresten kan det se ut som om de amerikanske VHSene er redda her- min lille videodemon har jo for pokker et merke med påskriften NTSC PB on PAL TV.​ Det hadde jeg glemt. Sånne maskiner kan ta opp NTSC i PAL Australia, så hvorfor ikke her??:cool: Dessuten sa dama jeg kjøpte av at hu hadde brukt dem til opptak i Norge..hehe...På tide å gå i min magnetiske barndom og grave opp info der..

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en moderne passiv linjepreamp med trafoer til å regulere impedansen for å unngå at den kun yter optimalt på et volum. Selv om faenskapen låter flott og koster ti kilokroner så har den kun tre innganger og ingen tapeloop. Sjekker Amazon side for side og det virker rett og slett som om slik produkter ikke eksisterer lenger. Har ikke lett gjennom alt enda, men til nå har jeg bare funnet disse gammeldagse videoswitchene:

https://www.amazon.com/InstallerPar...1484405104&sr=1-50&keywords=line+level+switch

https://www.amazon.com/InstallerPar...=1-121-spons&keywords=line+level+switch&psc=1

Det jeg leter etter eksisterer rett og slett ikke lenger.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har en moderne passiv linjepreamp med trafoer til å regulere impedansen for å unngå at den kun yter optimalt på et volum. Selv om faenskapen låter flott og koster ti kilokroner så har den kun tre innganger og ingen tapeloop. Sjekker Amazon side for side og det virker rett og slett som om slik produkter ikke eksisterer lenger. Har ikke lett gjennom alt enda, men til nå har jeg bare funnet disse gammeldagse videoswitchene:

https://www.amazon.com/InstallerPar...1484405104&sr=1-50&keywords=line+level+switch

https://www.amazon.com/InstallerPar...=1-121-spons&keywords=line+level+switch&psc=1

Det jeg leter etter eksisterer rett og slett ikke lenger.
    Kjøp deg en Node2 og bruk ekstern DAC, Noden sender ut signaler både på optisk/koaksial ut og analog ut. Jeg bruker den løsningen for å få 2 tape out.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.108
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Søker du etter tape recorder selector eller tape deck selector på ebay finner du slike for flere kassettspillere

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Node er nok ingen quick fix, for den fordrer at jeg har ekstern DAC som er bedre enn den innebygde. Dessuten vil den ikke gjøre noe for muligheter til å ta opp andre kilder. Når det gjelder slike vintagebokser fra Sony etc så koster de så mye at det med frakt og moms kjapt kommer opp mot to kilokroner. Det er totalt uaktuelt på betale mer enn noen hundrelapper for noe som tross alt er en jallaløsning. Fant denne, men den vil også bli uforholdsmessig dyr i forhold til hva det er og bruksområde til slutt. Den er egentlig perfekt til mitt bruk, men jeg bruker ikke over 500 kroner inkludert frakt og mva på noe som jeg har sett for meg å betale 250 kroner for på Clas. Ikke noen positiv opplevelse, dette her.

Edit: Regnet på det, og den kommer på i overkant av 555 kroner levert i Norge.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    550? Den B-Tech´en kan være verd det, ja...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken Luxman er det? Jeg har hatt en i samme serie, K8.

550? Den B-Tech´en kan være verd det, ja...
    B-Tech koster mindre enn halvparten av de vintageboksene på bukta, så det er nok det fornuftige alternativet her og nå. Men det bør da også være mulig å finne noe vintage her på sentralen? Har skrevet en post i egen tråd. Blant annet lagt ut bilde av en relativt moderne Sony-boks som jeg tipper er fra åttitallet. Noe slikt hadde vært ab fab!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    I så fall bygget hos Luxman, vel? BirgerG har en AL85- DET er den Alpine, det- komplett med gressgrønt lys..Men det var Lux som bygde den og.

Espege: Fra spøk til atombomber: Er den i topp stand eller vil du ha den fiksa? Hva er feilen i så fall?:mad:

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    @ pekaill; godt sett – alpine ja.

innkjøpt av min far (på jobbreise i frankrike) ca. 1982. ble koblet opp i stuen med Huldra 10 og en B&O 1700. var nok meg som brukte den mest.

stått uvirksom noen år, men regner med at den fremdeles er i teknisk brukbar stand (i motsetning til både Huldra og B&O, dessverre).

e

Vedlegg

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Espege: OK, da er det ute av verden. Ta den opp av kjelleren og prøv, da vel? Så får vi se hva den trenger..Rens er uansett en no-brainer som gjøres på alle mine - uansett opphav.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, for vi liker ikke bare kassettspillere men også Luxman som merke. Kunne godt ha levd med en K8 i hus igjen.
    Det skjer mye i tråden for tiden. Skal si dere er aktive med å støvsuge markedet for gode bånd.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Ikke i det hele tatt. Men store prosjekter fordrer sitt, ja..

Terje-A: Nå husker jeg hvorfor jeg har fått bedre resultat med Fuji JP2 enn en tilsvarende Sony. Og kan så levende tenke meg til hvorfor du har fått såpass greie resultater med tilsvarende Axiaer på Sonydeckene dine. Ett hint var tydelig ved sammenligning av navene, for eksempel: JP2 har nav av Sonypatent. JP2/Axia ble produsert av Sony- med Fujis bånd. En liten oppmuntring til vår alles Mr. Sony. :cool: Blir spennende å teste ut spesielt Fuji DR2 igjen- som i anseelig antall er på vei fra UK. Skulle du en gang se noe Fuji K2, husk da at de ble produsert i Korea, hos SKC. Heldigvis har jeg aldri hatt store problemer med det merket heller. Flere gamle SKC AXer funker fortsatt bra her.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Fuji: Håper de er her kommende fredag..

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Dette er den siste posten fra deg der bildet vises: #2261
    forsvant for meg også nå. noe som ikke er som det skal. får ikke fjernet vedlegg uten at bildet forsvinner i innlegget – blir for dumt å ha dobbelt opp. et par andre ting som ikke funker etter boken heller. kunne fjernet bilder og latt vedlegg stå, men gidder ikke styre mer med det – antakelig noe med serverbytte å gjøre. får heller poste når ting er på stell.

e

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Definitivt med en viss logo på, da?? Det er bare noe som foresvever meg...og kanskje er pakka noe mindre enn min bestilling? Frua ville ha noen flere Mitsubishier, så da bestilte vi..

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Definitivt med en viss logo på, da?? Det er bare noe som foresvever meg...og kanskje er pakka noe mindre enn min bestilling? Frua ville ha noen flere Mitsubishier, så da bestilte vi..
    En pakke med Sony ja, hvis det klaffer da, men jeg tror det:) og Aurex, That's og en kjekk "å ha" ting på verkstedet....

Pakka med Sony er ikke tape...:eek:

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Du får forevise byttet når det er i hus, Terje. Kan lønne seg å være litt Predator av og til..hehe .. Håper bare jeg slipper å vente et år på utleggsfakturaene fra DHL...Ikke ofte jeg gleder meg til regninger, men det skal bli godt å få disse ut av verden en gang denne uka- forhåpentlig. Siste parti er forresten på 50+ stk. Half of which are Fuji DR2s... Fikk mye bra kritikk, disse, og regnes i enkelte kretser som et pari med XL2S...;) K2 KAN ha produksjonsfeil. Noe som har hjulpet betraktelig på å holde Ebay-prisene nede. Men den som får til DR vil også få gode resultater med K2. Problemmakerne har feil deck til dem. De er uhyggelig rimelige på Bayen også, så med din økte kapasitet..Her har jeg vel plass til etpar hundre til, hvis jeg omorganiserer litt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn