Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    10
    Kjøpte en ny Tandberg 310 sent syttitall. Etter hvert kom det mer avanserte spillere i hus, så 310'en ble lite brukt. Likevel tatt fram av og til og fungerte greit til for rundt ett år siden. Da virket det å være slutt, for ved påslag suste begge viserindikatorene helt opp til høyre. Hadde derfor egentlig avskrevet denne, men har liksom ikke hatt hjerte til å kaste den heller, siden feilen kanskje er en bagatell som lett lar seg ordne. Derfor lurer jeg på om noen her inne har vært borti lignende og eventuelt vet hva som er feil og om dette er verdt å reparere til en rimelig penge.

Bare glem saken. For skøys skyld plukket jeg fram 310'en og nå synes alt å virke ok igjen. Har derfor en mistanke om at RCA pluggene på kablene som da ble påsatt kanskje ble for grove, slik at skjermen berørte chassis. Vet ikke, kanskje hadde dette ingen betydning uansett, men nå fungerer i alle fall viserindikatorene som normalt, vel å merke uten at 310'en er tilkoblet anlegget.

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    10
    Men mens jeg er i "siget"; hvordan langtidslagre kassettspillere på mest skånsom måte? Er det greit å oppbevare i tørre rom uten oppvarming, eller bør de stå temperert?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    K.H: Tørt, godt emballert og temperert! Lave temperaturer har samme effekt på dem som på oss, og reduserer levetida. 810en har nok ikke stått kaldt før jeg fikk den.

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    10
    K.H: Tørt, godt emallert og temperert! Lave temperaturer har samme effekt på dem som på oss, og reduserer levetida.
    Ok, høres ikke usannsynlig ut, men hva kan gå galt ved kald lagring, så lenge det er tørt?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gummien blir tørr over tid, tipper jeg. Noe som gjør meg optimistisk mht Sony WM-D6C som jeg ikke har funnet fram og testet enda. Den har vært tørt og temperert oppbevart.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Tenk bil , gutter. Gummien blir kald, endrer egenskaper og sprekker lettere. Akkurat som ei platespillerreim som slites over tid. Kald mekanikk har vanskelig for å "starte" riktig og evt smøring størkner, blr hard og mister effekten. Plastdeler i kassetter begynner da ofte å "skrike", og det tar tid å få det hele "varmet opp" igjen. Som med en motor- og kupevarmer i førti minus på Golfen.

Bartesam: Takk skal du ha! Blir litt å teste på nå. Sier fra når 810en er implementert ordentlig her. Da blir det kaffe m.m her hos meg:cool:

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du får forevise byttet når det er i hus, Terje. Kan lønne seg å være litt Predator av og til..hehe .. Håper bare jeg slipper å vente et år på utleggsfakturaene fra DHL...Ikke ofte jeg gleder meg til regninger, men det skal bli godt å få disse ut av verden en gang denne uka- forhåpentlig. SIste parti er forresten på 50+ stk. Half of which are Fuji DR2s... Fikk mye bra kritikk, disse, og regnes i enkelte kretser som et pari med XL2S...;) K2 KAN ha produksjonsfeil. Noe som har hjulpet betraktelig på å holde Ebay-prisene nede. Men den som får til DR vil også få gode resultater med K2. Problemmakerne har feil deck til dem.
    Jeg fikk utleggsfaktura fra FedEx i dag. (Rørene fra thetubestore.com ble levert på døra på fredag som var) Ble moms selvfølgelig på rørene og det kostet 119,- i utleggsfaktura, ( inkl.mva)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    40 minus! Ka faen? Går'kje utåv dørå i sådert ver! Sitta hima å hørra musikk, få levert middag på dørå.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Vel..det var standard med etpar sånne dager pr. vinter da jeg var liten. Kaldeste målt hos meg da var -46 grader. Det mest vanlige vinterværet var dog mellom femten og tredve blå.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Jeg ble lært opp ordentlig i det å takle vinteren, nordfra som jeg er. Modern sammenligna meg en gang med den sibirske salamanderen mht kuldetålighet:cool: Dog , idag har jeg nok ikke de toleransene lenger. Men det britiske Forsvaret lærte å tåle kulde hjemme hos meg, ja- vær du sikker..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Innen den tid har du nok tigerstriper...Nøkkelen er MASSE varme, flerlagsbekledning og påpasselighet mht varmetap. Mest varme går tapt via huet, beina og midtseksjonen..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Med de vameovnene, så... Fuji er forresten på DHL-terminalen i Manchester...

Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.108
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det skjer noe rart når jeg legger inn bilde. Vises bildet i inlegget over?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bildet er dobbelt, men jeg trenger nok et par eksemplarer av C90 chrome for å vurdere hvor godt kjøp du har gjort. :rolleyes:

Med de vameovnene, så... Fuji er forresten på DHL-terminalen i Manchester...
    Steg for steg... MS-3 avgir forresten like lite varme som en middels klasse A-transe. Veldig lite varme og lys i forhold til EL34, for eksempel.
    Vel, hold deg til kassettene. Fuji snart framme, tror jeg vi sier.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Pekaill: Der var du definitivt heldig, ja! Tilogmed ferrobåndene der er ordentlig gode. Jeg har ETT av dem i bruk fra før. Pluss endel PUS-stock CM/TP.Resten av det lageret er det jeg kaller topp referanser;) Tape for den som veit hva han gjør- som oss her inne. Ingen fare, Baluba..den er go´nok...

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kunne godt tenkt meg flere av de fjonge, brune That's-tapene. Trenger alltid C60 i framtiden. Men mest av alt trenger jeg chrome og premium type I i nitti minutters lengde. Heldigvis har Clas valgt å selge C90, men UR er ikke premium type I. Det er gode standardbånd, ikke mer.

Hvilken Luxman er det? Jeg har hatt en i samme serie, K8.

550? Den B-Tech´en kan være verd det, ja...
    Luxman 5K50 ;)
    Den er så lekker at jeg virkelig fikk lyst på den. Jeg hadde valgt den framfor bedre spillere bare på grunn av designet. Og hvis ikke Dolby B er godt nok så er det bare å koble til en Sanyo SuperD. Den er faktisk såvidt jeg husker krysskompatibel med Dolby B og betydelig bedre ut fra min hukommelse. Vurderer alvorlig å skaffe meg en, spesielt i tilfelle jeg skulle finne en ny Sanyo Plus Series D64 som er restaurert. Til og med kombinasjonen svart deck (ikke solgt i Norge) og silver SuperD-enhet ville vært dritkult. Jeg har mine drømmer selv om jeg legger grunnambisjonene litt lavt, men slike saker som Sanyo Plus Series blir tydeligvis ikke verdifulle.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, Pekaill: Trolig fordi Iue-sans merke er sterkt undervurdert og delvis glemt i slike sammenhenger. Blant type 1 er de Ferro Extraene nettopp i premiumsjiktet. Sony HF/TDK D90 av ny type er heller ikke verst. Men jeg tror dere kan gjette dere til hvilke som er mine personlige favoritter. Dessuten kommer det noen få meget gode normalbånd med det innventede partiet: Fuji DR1X...Knall, om jeg husker dem riktig, da. Paribånd med D90- minst. Det er såpass lenge siden jeg kjøpte Fuji i større kvanta. Ikke siden man kunne velge mellom dem og et visst annet japansk merke på Klubben. Et merke jeg dessverre kjøpte alt for få av på den tida. Men DR2 er en skikkelig spennende re-acquaintance. nå som opptakerne mine er såpass mye bedre enn før. Iallefall gjelder det for DRSen. Og den som kimser av standard DRs gjør nok så på egen risk. Nesten like spennende, de- på UR-nivå..

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Brukte endel av disse på åttitallet. Gode bånd til lavere pris enn konkurrerende fra de større merkene som Maxell og Sony. Fuji og Denon var faktisk rimeligere enn disse på første halvdel av åttitallet, min mest aktive kassettperiode.

Vedlegg

Marcus74

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    Jeg testet i går fire kassetter Sony HF-ES 60,90 Basf LH Maxima XI 90 på Kenwood KX 9050S og Nakamichi CR-7.
    Jeg kan gi en skala fra ett punkt til ett hundre.

Kenwood KX 9050S liker best Sony HF-ES 92-95 poeng og Basf LH Maxima XI 90 fikk 90-92 poeng. Uten Dolby!
    Nakamichi CR-7 likker begge kassetter så den fikk for begge 95-97 poeng.Uten Dolby

Har testet også andre men de er beste jeg må teste de på Tandberg så jeg skrive hva skjer ;)

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Marcus74: Med den samlingen du har bør det være lov å sprette noen av og til..

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Hej på er, här skall ni få se vad katten släpade hem idag ... ett Alpine AL-90 :D, dock inte i MINT, men i helt O.K. skick ändå tycker jag. Som vanligt så får det åka iväg till min "kassettdäcks-trollkarl" för en riktig genomgång. Det skall dock var i ett ganska bra skick som det står med slitdelar bytta, men jag litar bara på min egen reparatör.

En bild på skönheten innan jag farit fram över det med mina TOPZ ... he-he ... pedanten i mig kallar ... ;-) :rolleyes:

Jag skulle önska att jag hade en bättre kamera och var duktigare på att ta kort för då skulle ni ju se de fina skenet från allt som lyser och VU-märtarnas varma fina blå-gröna ljus, men ni får hålla till godo. Men nu ser det ut som om något av alla mina fina kassettdäck måste ge sig av , frugan har talat ... ;-) Vilket det blir får vi se efter jag får tillbaks AL-90:an ... :cool: men här är i vart fall två bilder på nyförvärvet, ni får hålla till godo (även om min fotografiska ådra inte är den bästa). :)

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Meget bra, Jim! Der har du en svært sjelden japaner- omtrent ikke mulig å finne den her. Men heldigvis har man Alpine i bilen:cool:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sony TC-K7BII, TC-K770ES, (Ikke avbildet TC-K850ES, er på hospitalet) Onkyo TA2400, Technics RS-A7Z, og RS-7500.
    Jakter på værtingdeckene til Sony. Planen er å ha en 770ES, 850ES, 970ES eller 990ES i hyllla + en KA7ES/KA6ES/KA5ES/555ESJ i perfekt stand. Og for å matche K7BII så må jeg ha en Pioneer CT-F1000 også. Så hvis det er noen som er svette på en Technics RS-7500 med masse kassetter til en hyggelig pris så er det bare å sende PM.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En liten plan: Ta opp et album jeg har på CD fra Tidal MQA til kassett. Og sammenligne med CD etterpå, for å se om kassettopptaket av 24/96 med sin karakter vil være å foretrekke framfor en Redbook original? Kan jo også teste opp mot Redbook fra samme DAC som ble brukt til strømmingen for å gjøre testen rettferdig.

En gøyal test for oss kassetthoder, for å demonstrere for de vannhellige at Gud sitter i magnetbånd. Vi trenger jo ikke fortelle dem vi utsetter resultatet for at tapen var basert på 24 bit og ikke CD... :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Se der, ja..Den planen høres forresten genial ut. Er på vei til Posten selv..

Terje-A: Det der er prewound Tapeline- stock, det , vel? Skal du selge Technics MED passende stock, sier du? Hva har du? Er det kanskje noe Axia der? Eller mer TDK?

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Baluba: Se der, ja..Den planen høres forresten genial ut. Er på vei til Posten selv..

Terje-A: Det der er prewound Tapeline- stock, det , vel? Skal du selge Technics MED passende stock, sier du? Hva har du? Er det kanskje noe Axia der? Eller mer TDK?
    Det er Aurex tape som du kan bestille i den lengden du vil. Det er ganske billig og jeg sitter og hører på et opptak nå. Og dette er bra saker.
    Technics RS-7500 med ca. 20 kassetter er Elcaset:) saker, (har Sony og Technics tape til den).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant! Det trenger ikke være fjonge cover og fancy grafikk sålenge båndet er godt og transporten holder mål. Her er det forresten store ting på gang. I ordets rette forstand, men ikke i flertall. :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Vel, Elcaset er ikke for Auditor. Jeg foretrekker den mindre, mer hardføre varianten:rolleyes: og firmaet i Stockport kan sin tape.
    Baluba: Spennende...

Pekaill: Se boksen!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Beocord 4500 (1988-1993). Fin forhistorie der siste to eiere er kjent for gjengen her.

Så nå er jo spørsmålet, hvilke taper passer med denne skjønnheten som tar like stor plass på toppen av hyllen som en platespiller? Lekkert er det selv om det skaper utfordringer til innredningen med den layouten, og låter fint gjør det sikkert også. Men hvordan få best mulig lyd ut av den?

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn