Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Prøv Fuji DR på den først, Baluba....PUS-stocken burde ha en..Så går du videre med JP2..Funker disse, vil både Thats og Sony funke.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.154
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Beocord 4500 (1988-1993). Fin forhistorie der siste to eiere er kjent for gjengen her.

Så nå er jo spørsmålet, hvilke taper passer med denne skjønnheten som tar like stor plass på toppen av hyllen som en platespiller? Lekkert er det selv om det skaper utfordringer til innredningen med den layouten, og låter fint gjør det sikkert også. Men hvordan få best mulig lyd ut av den?
    Det var da en flott maskin ;)

O

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Syns å huske de er like altetende som dansker flest. Dessuten er aktså JPII produsert av Sony, så dersom de funker. er sjansen stor for at også Sony gjør det. Fuji DR er avslørende til normalbånd å være, fullt på høyde med UR og HF. Sonys dyrere bånd er imo rimelig topptunge, så da vil også hybridene fra That´s funke bra om Sony Metal XR- eller altså JP-2 gjør det.. Ettersom også de har litt av det trekket..Utstyringsmarginen, derimot er nok fordel CDMH...Ved bruk av PUS-stock slipper du dessuten å sprette nye.

Ex-TT betyr nok lite rensebehov på den dansken også. Spørs på stand ved salgstidspunktet, det.

Men prøv, du..

NAD vil iallefall bli en god del bedre.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ellers har jeg fått inn et aldri så lite parti i dag også. Tyske og japanske NOSer.. Begynner å nærme seg full kapasitet her:rolleyes:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    De røde hubene på de Tapeline kassettene var snasne og se til.. Angrer meg litt på at jeg ikke bestilte de selv. Ble blanke og knall røde på meg.

Menmen. Tapen er viktigst!

Frog79

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Beocord 4500 (1988-1993). Fin forhistorie der siste to eiere er kjent for gjengen her.

Så nå er jo spørsmålet, hvilke taper passer med denne skjønnheten som tar like stor plass på toppen av hyllen som en platespiller? Lekkert er det selv om det skaper utfordringer til innredningen med den layouten, og låter fint gjør det sikkert også. Men hvordan få best mulig lyd ut av den?
    Det var da en flott maskin ;)

O
    Du synes vel det, ja. Trengte bare å true med å begynne å sende nyutgitte kz-er over fjellet som gave så var den kjapt til salgs. ;)
    Her lager aldrende mann bruksanvisning i farger til seg selv. Hvorfor har ikke engang den aldrende herre funnet ut enda.

Note to myself: Det var tre dråper her hvis jeg skal kopiere Auditors rens av hans nye Denon.

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Kan fylles på litt mer, ettersom Denon var omtrent ubrukt. Det er ikke NAD, og iallefall ikke Beo. Overfyll ikke!!

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Frog: Bestilt noen i rød metallic?:rolleyes:
    Ikke enda.. Skulle hatt metallic grønn som matcher Mazda`n som står ute på gårdsplassen her.. Mazda skulle forøvrig ha 15000,- for å bygge om anlegget til DAB. Da installerer jeg heller en kassettspiller..

Frog79

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan fylles på litt mer, ettersom Denon var omtrent ubrukt. Det er ikke NAD, og iallefall ikke Beo. Overfyll ikke!!
    Fram til for et år siden tilhørte den en vintage wizard ned mot fleskegrensen, og nåværende eier kom aldri i gang med kassettprosjektet. Jeg tror nok den har levd et mer beskyttet og vedlikeholdt liv enn min 613.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vel..det går nok uansett.

Frog: Grønne fins, de..
    Monter inn fex en nyrensa Alpine og fyll opp lageret med Fuji GT-de er laget for bilstereo..:rolleyes:

Eller finn en Alpine CDE136BT, legg til en EZiDAB Go til kr 1800...Courtesy of Bilradiospesialisten på Sørenga..Dog, en annen sak..

Sist redigert:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Pioneer CT-449... 100,-

Fint lite info om denne på nett.. Noen her som har kjennskap til den? Tape transporten er slående lik den i Denon`n jeg har stående her. Hodet har dog sett bedre tider desverre.. Men det gjenstår og se hvor ille det er.. Først må jeg få ut 3kg med støv ifra transporten.

Frog79

Vedlegg

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Frog: 449 er en maskin fra tidlig nittitall. 2 motorer, 2 hoder. Grei synk med CD for opptak også. Reimdrift, hvis jeg husker. Enkel , men solid. Godt passende til bånd i Mitsubishiklasse, men vil du ha det beste ut av den henter du det monsterpartiet med 132x standard Fuji DR som ligger på Bayen. I California. Få ut det støvet, kjør vanlig prosedyre. Tipper den vil legge seg en klasse under DRM400 når den er ferdig. Den generasjonen Pio er noe mer nøytrale i signaturen. Fuji-pakka kommer visst imorra, da sjåførdusten ikke greide å ta en enkel telefon for å finne adressen..:mad:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke du går tom for taper i natt, Auditor, så ta det helt med ro. Tapene kommer nok tidsnok til at du får testet dem i helgen. Når det kommer til den Pioneer-en så var det noe slik jeg var på jakt etter før jeg fikk tak i Beocord 4500. Den er forresten oppgitt til å kunne bruke C120 på Beoworld så jeg tror jeg gjemmer mine Maxell XLIIS C110 og Denon DH8 C100 til den, og lar NAD ta lengder under det. Men først så vil jeg kanskje prøve å ta opp på ny på den ene jeg har åpnet etter å nå ha kjørt rensekassett gjennom 613.

Har ikke foretatt noen rens med swab eller Q-tip med de væskene som kalles Nagaoka HC-800II. Head/Capstan-væsken er nok den samme som følger med rensekassett QC-220, tipper jeg. Så den får være uåpnet til jeg går tom i den blå spruteflasken. Men gummirensen, er det noe jeg bør foreta kjapt? Og bør jeg isåfall bruke de medfølgende Q-tipsene?

Her er et par bilder av B&O-en som jeg skal hente når jeg kommer meg til Oslo i februar. Min maskin, ikke et bilde fra nett som sist.

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Så den står her, altså??? Vel, da kjører du kun vanlig kassettrens på NAD, samt gummirens fra settet hvis valsene har en tendens til å sette seg fast.. Ferdig sak- til Beo kommer i hus. La tørke ordentlig.
    Bare så du vet det er HD8 og 613 en meget god kombinasjon..Huset der er såpass stabilt at det nok går helt fint.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror faktisk jeg lar gummirens ligge foreløpig. Kunne ikke høre noen hastighetsproblemer da jeg spilte av et opptak av Ole Paus' Noen Der Oppe istad, så jeg tror ikke det er nødvendig med noe mer på den. Du har jo selv flere opptak fra meg og jeg regner med at det ikke er noen hørbar svai eller wow & flutter på de opptakene heller. Da tror jeg kanskje jeg lar gummirens ligge foreløpig, men vil ta det på et senere tidspunkt. Bør kanskje kjøpe forstørrelsesbriller på Biltema først? Er jo sterke saker.

Beocord tviler jeg på at trenger noen særlig rens. Kan jo høre med eier før nåværende eier hva han gjorde med maskinen først.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg har nevnte OP-tape også- på nyere stock, dog overstyrt. Hvis det funka med 220, la resten ligge. Det settet kommer tidsnok i bruk:rolleyes: Sånne greier kjøper du for å være sikker på videre liv for det fine lille formatet. Går nok ikke tom med det første, men jeg har hatt nok irritasjonsmomenter denne uka. En stor del av Norge kommer til å slite ekstra i år- believe you me..Grunnen er en viss Jensen...Her i huset har vi idag herr og fru Strert:mad:

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OP, hva var det igjen? Jeg satt ikke og hørte etter og sjekket metere underveis på kassettene. Hvis en er overstyrt må vi fikse det.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ole Paus. Har det meste. Og alle er overstyrte. Oppdaterer lista etterhvert-her er de jeg husker:

-Noen der oppe
    -Garman
    -Stopp pressen
    -Sanger fra et hvitmalt gjerde..
    -Salmer fra rennesteinen

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å, sånn sett. Trodde du mente overstyring på kassettopptaket. Det er massevis som er overstyrt både på CD og på strømmetjenester. Har sluttet å irriterer meg for mye over det, plater som Garman og Noen Der Oppe er for gode til å bry seg for mye om lyden. Var jo litt nedtur å gå fra krypten med Lush Life til soverommet med Ole Paus rent lydmessig, men slik klarer vi også å overse.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Ingen flere kryptiske bilder, takk. Show the beasts instead.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det ble en WM-D3 med alt av utstyr, ifølge selger så går den tregt rundt. Jeg betalte en tusenlapp med porto. ( Fant den på Finn)
    Jeg bestiller det jeg trenger av min trofaste slovakiske eBay pusher mihokm. Han er billig, pålitelig og sender kjapt. Har mye stasj til det vi driver med. ( Han er også på Tapeheads, og bruker sitt eBay navn der også) Som dere ser av bildet over så er det line ut på denne og da er planen å bruke den i bilen. I bilen har vi line inn og da blir det jo kassett i bilen også. Greit i disse ulvetider når DAB kommer og tar oss.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lillebror til D6C, jo! Husker jeg vurderte den helt til samboeren og jeg bestemte oss for å ta et midtukecruise fra Bergen til Newcastle med Venus. Da hadde jeg plutselig nok til storebror isteden på Sony Center i Eldon Square. Gratulerer med kul maskin. En tusenlapp er faktisk en grei pris for den hvis den er frisk. Kunne brukt en slik også som #2-deck. Heldigvis er det et skikkelig deck på gang i krypten. I morgen tror jeg at jeg skal forsøke å få lånt Dragonfly igjen for å foreta 24 bit-kassettprosjektet. Det blir som følger:

• Van Morrison - Moondance, side A på en RAKS SP2 C74. Platen er 38 minutter, altså et minutt for lang for tapen. Tror det går bra likevel, det pleier jo å være noe plass på slutten av tapen. Men er det et helt minutt? Irriterende hvis det ikke er det.
    • Dr. John - Gris Gris, side B på samme RAKS SP2 C74. Den er godt under 37 minutter.
    • Refused - The Shape of Punk To Come, begge sider av en That's CD/MH C60. Er like under en time, så den bør kunne deles på halvveien. Ikke fordi jeg har tenkt å bruke den til testing, men fordi det passer med båndlengden jeg har mest av og fordi jeg synes den platen passer på kassett.

Jeg kommer til å gjøre i alle fall de første opptakene på RAKS med Dolby C. De er ment som en test for å finne ut hvor godt jeg får til å ta opp fra 24 bit, og hvordan det står seg i forhold til CD og Redbook fra samme DAC som jeg tok opp fra. Jeg er uansett ikke redd for å bruke Dolby C, for spilt av på andre kassettspillere er det bare å spille av med Dolby B hvis det oppstår pumping eller diskantfall på grunn av annerledes kalibrering. Dolby C er heldigvis bakoverkompatibel med Dolby B, omvendt er ikke mulig uten å få pumping.

Hva tror dere om resultatet? Hørbar forskjell vil det selvsagt være, men hvilken og i hvor stor grad er den ene å foretrekke framfor den andre? Litt gøy å pusle med.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Kan være morsomt , det..Spesielt Dr. John- og seinere Kitaro og noe Moroder,... De skivene har en solid produksjon. Nå er jo 613 klar for jobben, og spesielt CDMH kommer nok til å låte bra..på tross av punken.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat punken havner på kassett fordi den finnes i MQA og jeg vil gjerne ha den. De andre to er valgt fordi de finnes i MQA, vanlig lossless og på CD i krypten. Alt som ikke finnes i minst MQA og vanlig lossless på Tidal, og gjerne CD hos meg, er ikke aktuelt til denne leken med kassett. Som sagt er poenget å prøve det opp mot andre digitale medier som er Redbook.

Analog 24 bit-kopi vs digital 16 bit.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Bilder kan med fordel tas med stativ, eller form for støtte, slå av blitsen, har man et polfilter er dette veldig bra for å fjerne reflekser.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, og aller helst med studiolys og arrangert bakgrunn. Men jeg tar til takke med mobilbilder og gamle Instamatic hvis det er eneste alternativ. Det er bedre med et godt motiv som er dårlig utført enn et dårlig motiv godt utført. Jeg synes bildene er gode nok her inne, selv om de kan være av den litt provisoriske typen noen ganger. :)

Men en dag, når jeg har ominnredet krypten, skal jeg dra fram et skikkelig kamera og ta noen gode bilder med indirekte blits for dere. Både av hovedrigg og soveromsrigg, rør og transe, vinyl, CD og kassett.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Jauda. Dette skal bli "morro" å få satt sammen igjen ja! Disse japsene må være rene supermenn hele gjengen..

Frog79

Vedlegg

Sist redigert:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Gikk som en drøm dette. Funker utmerket. Om det er noe bedre enn Denon decket får tiden vise..

Fikk forøvrig også Tapeline pakke i posten idag. Så i helgen blir det testerunde!

Frog79

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bilder kan med fordel tas med stativ, eller form for støtte, slå av blitsen, har man et polfilter er dette veldig bra for å fjerne reflekser.
    Her bruker vi det vi har av kamera og det er selvfølgelig mobilen:).(Samsung A5)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vi har visst nok å gjøre, alle sammen:cool: Rette opp noen feil av det offentlige om så lar seg gjøre imorra. Og selvfølgelig ta inn Fuji- om jeg så skal henge på tlf med DHL hele dagen imorra, så SKAL de inn. Dessuten har vi jo noe spennende å vente på både fra grenseområdene i øst, ca fylkesgrensa i vest og ikke minst nord av trøndergrensa. Skifter du reimene samtidig, Frog? Var det fem kilo støv i ?

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Reimer ble ikke byttet da jeg ikke har noen. Men den som var i virket ok... Får se hva jeg gjør etterhvert.

Vet hvordan jeg får transporten ute nå da så det vil bli enklere neste gang..

Støv var det nok av ja.. Gikk vel ivei 40-50 Q tips på transporten alene. Resten ble trykkluft.

Up and running!

Vedlegg

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Vel.. Nei.. Det er slitasje. Hvor ille det er vanskelig for meg å si ettersom jeg ikke har store erfaringen med det.

Men det høres greit ut igjennom mine hodetelefoner. Etter litt azimuth justering så kan jeg ikke si jeg enser noe forskjell kontra Denon decket jeg har hjemme. Men det gjenstår og se når jeg setter disse opp i mot hverandre..

Disse to decka bruker VELDIG like transporter.. Alps. Igrunn den største forskjellen imellom de to mekanismene som jeg kan se utenom å ha begge foran meg samtidlig er ledningene ifra transport til pcb.. Skal vedde på at dette decket bruker samme belter og..

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje samme dimensjon, men ikke samme gummiblanding og struktur- mest sannsynlig. Bestilte du et HC800-sett fra Nagaoka? Hvis lydhodet er urenset, og den var så full av støv: Gi den en rens med samme sett som Baluba og jeg har her- avbildet over:cool: Det vil nok hjelpe på dem begge. Man får ikke fem kilo støv i et deck uten at det går utover andre deler også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn