Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Takk skal dere ha for tips om rensing ,må få meg tak i dette, skulle hatt meg ein manual også til maskina hadde vore greit er ikkje nokon som har slikt på lur som det gjekk an å kopiere .

noaa
    Kjære noaa, etter at du seilte avgårde på den flytende dyrehagen har vi fått et internet der mye kan finnes. Her finner du både servicemanual og brukermanual. Lykke til. :)
    Hei, jo eg har funne service manual , men brukarmanual (bruksanvisning) finn eg ikkje og skulle helst vert på Norsk då men sikkert for mykje å håpa på :)

noaa
    Det eneste du trenger å tenke på er å justere bias og opptaksvolum, i tillegg er det greit å vite at den utvendige døra på kassettskuffen er lett å ta av hvis du skal komme bedre til ved rens o.l. Det er bare å løfte opp så får du dratt den av. Da kan du også sjekke det som skjer når spilleren er i funksjon. Sony er ikke så vanskelig:)

Ok ja får prøva litt om gangen her trur eg ,kjekt att dere kan hjelpa litt så eg får gang på det.

noaa

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jo eg har funne service manual , men brukarmanual (bruksanvisning) finn eg ikkje og skulle helst vert på Norsk då men sikkert for mykje å håpa på :)

noaa
    Hadde du scrollet bittelitt ned så hadde du sett at det stod Operation Instructions Manual. Å forvente å finne den på norsk er vel litt som å håpe på nordlys i Afrika. Det har neppe vært solgt så fryktelig mange av dem i Norge, og hvor mange som har overlevd er et åpent spørsmål. Og av dem, hvor mange har fortsatt manualen liggende? Du skal være ekstremt heldig for å møte en av dem her inne.

Så du får ty til Google igjen, denne gang Google Translate. :)
    No har eg scrollet meir enn bittelitt og fremdeles bare service manual :) så var ikkje lett å finn den .

noaa
    Jeg merker at du ikke er så veldig vant med å bruke verdensveven, men scroller du bare bittelitt ned så finner du den. Dessuten lenket jeg til den i det siste svaret mitt til deg, tekst som har en annen farge enn svart er ei lenke. De er markert med mørkeblå tekst i postene på Hifisentralen. :)

Screenshot av den første lenken jeg ba deg scrolle litt i.

sony brukermanual.jpg

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2

noaa
    Hadde du scrollet bittelitt ned så hadde du sett at det stod Operation Instructions Manual. Å forvente å finne den på norsk er vel litt som å håpe på nordlys i Afrika. Det har neppe vært solgt så fryktelig mange av dem i Norge, og hvor mange som har overlevd er et åpent spørsmål. Og av dem, hvor mange har fortsatt manualen liggende? Du skal være ekstremt heldig for å møte en av dem her inne.

Så du får ty til Google igjen, denne gang Google Translate. :)
    No har eg scrollet meir enn bittelitt og fremdeles bare service manual :) så var ikkje lett å finn den .

noaa
    Jeg merker at du ikke er så veldig vant med å bruke verdensveven, men scroller du bare bittelitt ned så finner du den. Dessuten lenket jeg til den i det siste svaret mitt til deg, tekst som har en annen farge enn svart er ei lenke. De er markert med mørkeblå tekst i postene på Hifisentralen. :)

Screenshot av den første lenken jeg ba deg scrolle litt i.

Vis vedlegget 433339
    Tc-k808es er det no eg har då så blir nå feil spiller du finner fram til meg , alle kan jo bomme litt i blant :).

noaa

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Ja har sett på den tc-k909 es får lasta ned den ,er ikkje så stor forskjell ser eg.

noaa

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut til at dette nok går bra, ja..Fint! Så slipper vi å være urolige..hehe...

Baluba: Slepebrøleren min skal altså ut- må bare hente emballasjen hos frua først..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Ville du overta den, kanskje? Håper å få henta emballasjen i neste uke..En JVC ST1..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I dag kom det inn en Sony som ble reddet fra elreturen. Føles godt å få de i sikkerhet før de havner i Afrika eller hvor pokker de havner. Denne er ifølge tidligere eier ubrukt, og den ser sånn ut også. Men jeg merker at capstanhjulet henger fast. Kanskje ikke så rart da den har stått i et rack ubrukt 23 år.
    Her har vi et bilde av herligheten:
    20170331_151830.jpg

Og jeg kan jo legge til noe som er Off-Topic men jeg tror jeg får tilgivelse. Jeg har jo fått et rykte som en
    Sony dude. Jeg måtte derfor slå til på en FA30ES for å prøve en Sony forsterker også. Hvordan det gikk kan den som vil, lese om i Sonytråden. Men den skarpe observatør vil se at noe har skjedd i min signatur;)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med 2xSony på en dag.

Selv har jeg hatt en liten magisk kassettopplevelse i får kveld. Endelig fikk min bror koblet Beocord 4500 skikkelig til sin Audio Innovations pre, og lyden som kom ut var organisk, vakker og faktisk mye mer romslig enn jeg trodde. Spilte av opptak gjort med Dolby B på min NAD, men det var likevel ikke noe hørbar støy i lytteposisjon når jeg spilte Chet Bakers No Problem fra en Maxell UR når det ble spilt av uten Dolby. Crispe symbaler og en nydelig atmosfære som det er lett å bli litt forelsket i. Min yngre bror var henrykt og koset seg tvers igjennom.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takk for det Baluba, ja det blir mye Sony her nå ;). Og det er hyggelig at lillebror også liker kassettformatet.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer , Terje. Godt å se at det har blitt litt mindre forvokste lyspærer! Den elreturen din skulle jeg vært innom en tur, du...Og jeg skulle tro den ampen har krefter til å blåse liv i noe såpass lettdrevent som Focal, ja..Du er Sentralens største Sony-dyr...;)

Baluba: Det er utrolig hva ordentlig rens kan få til. Beocord er god, den- med og i de riktige forutsetninger!

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer , Terje. Godt å se at det har blitt litt mindre forvokste lyspærer! Den elreturen din skulle jeg vært innom en tur, du...Og jeg skulle tro den ampen har krefter til å blåse liv i noe såpass lettdrevent som Focal, ja..Du er Sentralens største Sony-dyr...;)

Baluba: Det er utrolig hva ordentlig rens kan få til. Beocord er god, den- med og i de riktige forutsetninger!
    I Sonytråden har jeg lagt merke til at det er et par andre som også har blitt alvorlig bitt av Sonybasillen;)

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Og jeg trodde jeg var heldig med NAK`n! Ubrukt Dolby S gratis slår min deal rimelig greit ja!

Frog79

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og jeg trodde jeg var heldig med NAK`n! Ubrukt Dolby S gratis slår min deal rimelig greit ja!

Frog79
    Ja, vi kan vel si 1-0 til meg;) Men Nakamichi CR-1 er absolutt noe å ha det også. Og hundre kroner er jo bare et brød og et par melk i butikken:eek: Men det har skjedd litt her; Onkyoen som lå på torget forsvant ut døra, og K511S kom inn døra i dag. Og Sony forsterkeren hentet jeg i Asker for et par dager siden.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Venter bare på beltekitet ifra statene her så braker det løs med Nak`n og..

Demonterte det helt ned til å ta ut transporten her igår og satte sammen igjen for å se hvordan ting sto til.. Hvis man ser bort ifra noen snodige løsninger på ting så ser dette ut til å bli relativt grei plankekjøring..

Eject demperen er noe løs.. Den er festet stødig nok til transporten og til kassettluken men den har mye slark både sidelengs og frem og tilbake.. Kan ikke se at noen deler mangler heller ifølge service manualen. Mulig den bare skal være slik?

Capstan motoren lager mye lyd men jeg har en mistanke om at det er pga at den nå går i "fri".. Vil tro det fikser seg når beltet kommer på.

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Tar det lang tid?? Hvis det er snakk om en DHL-pakke vil det nok ta ca ei uke. Via hovedsorteringa i Brussel. Enkelte veit tydeligvis ikke det minste om hva de sitter på av elektronisk gull. Det er faktisk ganske nedslående, det...Siste faktum retta til deg, Terje..Dog, var det jeg som hadde den ES´en ble den radig solgt. Nord av fem tusen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tar det lang tid?? Hvis det er snakk om en DHL-pakke vil det nok ta ca ei uke. Via hovedsorteringa i Brussel. Enkelte veit tydeligvis ikke det minste om hva de sitter på av elektronisk gull. Det er faktisk ganske nedslående, det...Siste faktum retta til deg, Terje..Dog, var det jeg som hadde den ES´en ble den radig solgt. Nord av fem tusen.
    :confused:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    :confused:
    Jeg skjønner hvorfor Terje blir litt forvirret her. Det kan virke som om du har et intenst hat mot Sony noen ganger, kompis. Du bør virkelig tone ned meningene dine om Sony, for Sony er like bra som ethvert annet toppmerke fra Japan. Ikke så bra som Nakamichi, selvfølgelig. :rolleyes: Men ingen grunn til å hele tiden skrive noe negativt om merket uten noen grunn. Hvorfor selge et knallgodt kassettdeck fra Sony bare fordi det er Sony?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det er hverken et hat eller udelt negativitet hos meg ang Sony. Det har det aldri vært. Men hadde jeg hatt en ES, ville den ikke vært hovedspiller her. Altså mer logisk at den ville blitt solgt- for det den er verdt i bruktmarkedet. De der er- som DRS og delvis Naka- for entusiastene. Spillere som fortjener hovedkildestatus i ethvert analogt oppsett.

Jeg rangerer dem helt der oppe, men altså ikke så høyt at jeg ukritisk bytter ut DRS810 med en ES. Det betyr ikke at jeg ikke en gang kunne tenkt meg en. Noe annet er det med bil: Jeg hadde ikke engang vurdert ei Merce. Hvorfor? Fordi fjæringen deres-uansett modell - har gjort meg bilsyk helt siden jeg var liten. På HVER ENESTE TUR. Så : Ta det med ro.

Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Dog er det ett snev av dagen derpå her hos meg, men uansett, blir lei tullpratet ditt.
    Vanskelig å ta de åpenbare kvalitetene dine seriøst mann!

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror at Auditor drømmer om å eie et Sony produkt sånn som han holder på. Men han vil bare aldri innrømme det. Så heretter tenker jeg slik; Hver gang han slenger dritt om Sony så er det egentlig en kjærlighetserklæring;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A, Lyntoft: : Vel...det er det IKKE- ikke ukritisk. Og hva mine drømmer går ut på tror jeg nok ikke du kjenner meg godt nok til å vite. Det gjør ingen av dere. Ikke ennå. Utvalget har en modell for alle.

Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Jeg bryr meg virkelig ikke om deg og ditt, det er helt sant.
    Men jeg prøver å være hyggelig.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Lyntoft: Ved å misforstå innlegga mine en gang og bestandig? Jeg setter Sony svært høyt- hovedsaklig for ingeniørarbeidet merket står for. Men jeg syns de låter bra også. Og kan både forklare det og matche dem riktig. Såpass burde du skjønt uten å gå til et personangrep til. Tapeverdenen har basically fire referanser igjen- alle med egne kvaliteter og berettigede die hard fans:

a) Nakamichi
    b) Denon
    c) Sony ES
    d) Tandberg

I tillegg kommer alle de andre merkene.

Jeg respekterer alle leire- og kjenner dem godt.. Samme finner du i vinylverdenen også. Tre ikoner, grovt sett- hver med sitt driftsprinsipp og oppheng:

DD: Technics 12xx
    FAST: Rega
    FLYT: Linn LP12

Husk: Status kommer av et sett med gode grunner.

Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Men du har helt rett Aud dette bør forbli en hyggelig og informativ tråd, for dèt er den.
    Men den er verken din eller ihvertfall ikke min, egen tråd.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå må vi ta oss en fredspipe her. Min observasjon er at ALLE prøver å være hyggelige, men at Auditor lett tror at han blir utsatt for personangrep. Om dette skyldes at han har en fysisk funksjonshemming, (Noe han selv har nevnt i flere innlegg her på Sentralen) og av den grunn har hatt noen ubehagelige opplevelser vet ikke jeg. Denne tråden er til for å gi hverandre gode råd og veiledninger om hvem/hva/hvor/hvorfor/hvordan.
    Det er viktig med en tråd som dette, la oss fortsette med godt humør og glimt i øyet:cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Jeg liker ikke misforståelser, urettferdighet eller annet nedsettende. Det har du rett i. :rolleyes: Og jeg ser også svært lett de tilfeller der det utarter til personangrep. Lyntoft har åpent betvilt meg, det liker jeg heller ikke- som nevnt over. Fredspipa er oppe hele tida her. Ingen fare sånn. Det er som sagt ganske nedslående- sett under ett- at enkelte kan finne på å levere sånt elektronisk gull på E-returen. Men desto hyggeligere at det finnes folk som en viss østfolding til å redde landets bortkomne Sonys:rolleyes: Kunnskap er til for å brukes- ellers forsvinner den.:cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi har det nesten utelukkende hyggelig i denne tråden, jeg synes bare ikke vi skal blande oss bort i om noen av oss samler på overprisede eller underprisede merker og modeller. I dag, nå som denne teknologien nesten ikke er i produksjon lenger, så får vi nok dessverre det markedet tilbyr oss hvis vi ønsker enkelte modeller og merker. Noen ganger er vi heldige og ramler over samleobjekter til lav pris, og da skal vi juble for den heldige. Hvis en annen legger uanstendig mye penger i en gammel drøm så beundrer vi pågangsmotet og offerviljen, og gleder oss over akkurat det fete decket i vår venns rigg.

Snakker om prisutvikling, har dere fulgt med på den dragen som er til salgs på Voss? Ifølge annonsen på Finn er nå høyeste bud 10k, i går var det 9000. Jeg tror faktisk det er mulig for den å strekke seg enda lenger, de internasjonale kjøperne er nok også på den her. Den som kjøpte den som lå ute til 4500 for et drøyt år siden gjorde et varp, hvis ikke den også endte med budrunde.

Selgeren på Voss visste hva han hadde så han åpnet med budrunde uten å angi noen pris.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med det sexy beistet her? Sorry til ES-fans, jeg vet at Esprit liksom er regnet som en litt uglesett periode i ES-historien, men dette er da det visuelt feteste Sony noensinne har kommet opp med. Gud bedre som jeg har lyst på en 100% velfungerende slik. :D

Sony TC-K88B web.jpg

Noe av det aller feteste jeg har sett av hifi. Slår alle japanske konkurrenter med unntak av de feteste fra Naka med det designet der.
    Fetere enn det Naka-designet jeg fortsatt sitter og venter på. Standby ved telefonen hele tiden, tar den til og med på toalettet.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Var denne ES forsterkeren den samme som har ligget på Finn en god stund til "nesten" god pris?

Isåfall så vurderte jeg den selv.. Greit at den endte opp til noen som verdsetter den istedet for at den dro nedover Europa for videresalg..

Frog79

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Var denne ES forsterkeren den samme som har ligget på Finn en god stund til "nesten" god pris?

Isåfall så vurderte jeg den selv.. Greit at den endte opp til noen som verdsetter den istedet for at den dro nedover Europa for videresalg..

Frog79
    Tja, hvis det er min TA-FA30ES du tenker på så lå den på Finn til 1200,- men dama som skulle selge satt den ganske raskt ned til 1100,-
    Jeg satt meg ned og googlet og oppdaget at den kunne passe bra til mine høyttalere, jeg bestemte meg for å gi den en sjanse. Og for en match det var. Sonys siste forsterkere FA30ES og FA50ES produsert 1996-2001 og FA70ES produsert 1996 til 1999 og FA777ES produsert 1999-2001 må være de mest undervurderte forsterkerne man kan tenke seg. Rørforsterkeren jeg har ligger nå på Torget. Jeg ser meg ikke tilbake, skal jeg bytte forsterker igjen så blir det en av storebrødrene til 30ES. Makan til fin lyd til en billig penge.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen som har erfaring med det sexy beistet her? Sorry til ES-fans, jeg vet at Esprit liksom er regnet som en litt uglesett periode i ES-historien, men dette er da det visuelt feteste Sony noensinne har kommet opp med. Gud bedre som jeg har lyst på en 100% velfungerende slik. :D

Vis vedlegget 433937

Noe av det aller feteste jeg har sett av hifi. Slår alle japanske konkurrenter med unntak av de feteste fra Naka med det designet der.
    Fetere enn det Naka-designet jeg fortsatt sitter og venter på. Standby ved telefonen hele tiden, tar den til og med på toalettet.
    Her behøver du absolutt ikke si sorry, dette er absolutt innafor. The Vintage Knob beskriver pornoen slik:)
    Most visible at first is what makes the K88B almost invisible : the Power Loading Module.
    Despite the somewhat overblown name, Sony didn't do this the gimmicky way with a cheap-but-complex arrangement of belts and gears but with a straight hardware system : one motor rotating a big endless screw moves the entire drawer/drive/display assembly, the latter sliding on extruded aluminium rails. Mechanically simple, frightfully reliable and silent as can be - very elegant.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719

Frog79
    Tja, hvis det er min TA-FA30ES du tenker på så lå den på Finn til 1200,- men dama som skulle selge satt den ganske raskt ned til 1100,-
    Jeg satt meg ned og googlet og oppdaget at den kunne passe bra til mine høyttalere, jeg bestemte meg for å gi den en sjanse. Og for en match det var. Sonys siste forsterkere FA30ES og FA50ES produsert 1996-2001 og FAA70ES produsert 1996 til 1999 og FA777ES produsert 1999-2001 må være de mest undervurderte forsterkerne man kan tenke seg. Rørforsterkeren jeg har ligger nå på Torget. Jeg ser meg ikke tilbake, skal jeg bytte forsterker igjen så blir det en av storebrødrene til 30ES. Makan til fin lyd til en billig penge.
    Innbiller meg den lå en god del høyere enn 1200,-.. Godt over 2k som jeg husker men så har jeg tatt noen Dahls.. Uansett gratulerer med godt kjøp:)

Frog79

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn