Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.243
    Antall liker
    7.145
    Torget vurderinger
    4
    Hva spiller man på en kassettspiller i 2017 ?

    Vet det gis ut nye utgivelser på kassett, men det er vel heller smalle sjangere vil jeg tro.
    Eller spiller man inn egne greier?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De aller fleste spiller nok inn selv, enten fra strømmetjenester eller lånt musikk. Selv legger jeg opp bittelitt chrometape for å ta opp noen vinylplater som kan være litt vanskelige å få tak i nå i samme mastring/pressing. Mye kan jo også få en ny dimensjon når du analogiserer via tape igjen. Ble overrasket over noen opptak jeg tok for min bror som bruker min Beocord 4500. De var så utrolig organiske, selv om originalen var CD.

    Men jeg har også fått øynene opp for originalkassetter fra sent åtti- og nittitallet. De låter faktisk godt hvis du har en spiller som kan gjengi dem godt, som min NAD 613. Er litt spent på min nye Naka i så måte, men de skal vel tradisjonelt være gode på slike. Derfor kommer jeg nok til å rote i kassetthauger på loppemarkeder framover, til og med i bruktbutikker i inn- og utland. For The Doors-soundtrackete fra starten av nittitallet sjokkerte meg da jeg prøvde den på 613. Trodde ikke en originalkassett kunne låte så bra. Og siden slike pleier å gå for en femmer på loppemarkeder og i bruktbutikker så er det mye god musikk for småpenger der.

    Og så er det den nye kz-bevegelsen som du selv nevner. Den spenner fra punk til prog, så det er litt av hvert å finne der også.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Se der. DEN er noe annet:rolleyes: Mer interessant på Torget...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Kanhende jeg har noen få til...men er ikke helt sikker enda..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Attenzione til alle Nakamichitroll her!!! Flere godsaker på Finn for den som har 2500 kr.. En 700 TriTracer er ikke akkurat hverdagskost på våre breddegrader, og de fakta at

    a) Eieren er ei dame

    og

    b) Maskinen er fra 1973

    bør gjøre den ekstra interessant.

    Jeg kommer ikke til å legge følere ut selv etter den...bare så det er sagt..Men den ser ut til å trenge litt jobb. Noe for deg, BirgerG??:cool:

    Baluba: Se boksen! Meget spennende på tysk Ebay for tida..hehe..En av Averys beste..
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    Hart observert for et par dager siden. Men en spiller av den alder, vil 99% sikkert trenge grundig gjennomgang og da kan jeg trygt legge til 3000 og det er den ikke verd.

    Ser dog veldig pen ut.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Altså kan den være alt fra strøken til BFP-maskin (Broken For Parts) ?
    Ser ut til at neste deck inn her blir et bærbart et- av klassisk lommeformat. Funnet et par interessante i UK/US..

    Terje-A: Klarer du å få tak i volumkontrollen til en Sony Sports Wlakman?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    BirgerG: Altså kan den være alt fra strøken til BFP-maskin (Broken For Parts) ?
    Ser ut til at neste deck inn her blir et bærbart et- av klassisk lommeformat. Funnet et par interessante i UK/US..

    Terje-A: Klarer du å få tak i volumkontrollen til en Sony Sports Wlakman?
    Tror ikke Servicekompaniet kan skaffe den og da blir det vår kjære venn; eBay:eek:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vel, Terje. Da skifter vi merke- til NOS Aiwa...Men du kan nok ha glede av den Sports-saken som ligger på Finn for 375 kr..? Hva tror du? Ville du ha de XR/UX-S´ene? Cash only..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vel, Terje. Da skifter vi merke- til NOS Aiwa...Men du kan nok ha glede av den Sports-saken som ligger på Finn for 375 kr..? Hva tror du? Ville du ha de XR/UX-S´ene? Cash only..
    XR kassettene dine er for dyre, sjekk eBay:eek:. I utgangspunktet jakter jeg på metal i C90 og C100. Jeg har brukbart lager med 60, men som jeg skrev i PM så kan jeg bytte 20 Chrome mot dine 10 XR. Men it's your call. (Jeg skal jo også til Tokyo om 2 måneder og det er mulig at kofferten blir fyllt opp med snadder der. Ikke for at det er billig, men fordi det er tilgjengelig (muligens)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Litt lite bytte, Terje. 30, så kanskje...Men hold meg da gjerne oppdatert om Tokyoturen..stikkord Denon...
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Attenzione til alle Nakamichitroll her!!! Flere godsaker på Finn for den som har 2500 kr.. En 700 TriTracer er ikke akkurat hverdagskost på våre breddegrader, og de fakta at

    a) Eieren er ei dame

    og

    b) Maskinen er fra 1973

    bør gjøre den ekstra interessant.

    Jeg kommer ikke til å legge følere ut selv etter den...bare så det er sagt..Men den ser ut til å trenge litt jobb. Noe for deg, BirgerG??:cool:

    Baluba: Se boksen! Meget spennende på tysk Ebay for tida..hehe..En av Averys beste..
    Lekker Naka 700. Mulig den har blitt restaurert, men det er likevel en for gammel maskin for meg. Jeg setter Dolby C-generasjonen av spillere som et slags punktum nedover hvis prisen ikke er veldig riktig. Eneste pre Dolby C jeg kunne tenkt meg er et topp deck fra rundt 1980, gjerne en Tandberg TCD 440 eller lignende. Men de koster skjorta. Alt jeg finner interessant av maskiner eldre enn 1982 er altfor dyre til at jeg kan forsvare et slik kjøp, da skal jeg heller bruke mer penger på tape til de to (snart tre) maskinene jeg allerede har.

    41_2060087764.jpg


    Det jeg finner mest interessant fra Naka på Finn akkurat nå er den tunerforsterkeren som inneholder en variant av Treshold Stasis 200 effektforsterker. Til 4000 kroner er jeg usikker på om det er et godt kjøp, men strengt tatt tror jeg du skal slite litt for å finne en SS effektforsterker innenfor prisrammene som er klart bedre. Og den har pre out og power in.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Stasis er en Nakamichikrets..
    Nei, Stasis er en Nelson Pass-krets som ble benyttet i alle Treshold-forsterkere sett bort fra en ekstrem modell som var uten ordinær strømforsyning. Nelson Pass eier rettighetene til Stasis, og lisensierte det først bort til Nakamichi og i våre dager til Usher i Taiwan. Deres effektforsterker til rundt 30k er en Treshold Stasis 400 som kjøres litt mindre i klasse A enn originalen.

    Husk at jeg er noen år eldre enn deg, Auditor. Jeg har solgt flere sett med Treshold Stasis 200/300/400 med Fet One (da de var nye) enn du noensinne har sett, antar jeg. Det var nesten hovedmerket for audiofile på Haugalandet tidlig på åttitallet. To av mine nærmeste venner hadde Treshold, og jeg har selv testet det hjemme. Absolutt blant det beste av SS som har blitt laget. Det er en grunn til at en Treshold Stasis 300 fortsatt går for mellom 11 og 13.000 brukt, det er rett og slett kjempegode konstruksjoner. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vel..man kan ikke huske all historie heller..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel..man kan ikke huske all historie heller..
    Neida, men akkurat nå ble jeg litt overrasket fordi Nelson Pass og Stasis er så og si synonymt. Historisk er det Stasis han vil bli mest husket for den dagen han ruller inn årene og Pass Labs ikke finnes lenger.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer, det.. Jeg har bare ikke fått kaffe nok idag.. Litt for mye å gjøre på tapefronten også. Mangler du forresten en av toppene til Nagaokasettet? Fant en ekstra her idag..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer, det.. Jeg har bare ikke fått kaffe nok idag.. Litt for mye å gjøre på tapefronten også. Mangler du forresten en av toppene til Nagaokasettet? Fant en ekstra her idag..
    Nei, mine sett har kun vært åpnet to ganger så det er nok helt intakt. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vel..man kan ikke huske all historie heller..
    Neida, men akkurat nå ble jeg litt overrasket fordi Nelson Pass og Stasis er så og si synonymt. Historisk er det Stasis han vil bli mest husket for den dagen han ruller inn årene og Pass Labs ikke finnes lenger.
    Jeg greier ikke å la være; Nelson Pass kjøpte alle Sony VFET han fikk tak i for å lage 2 gromme forsterkere.
    Nelson Pass er med i Sony klubben ;)
    Pass Labs Pays Tribute to Sony | Stereophile.com
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel..man kan ikke huske all historie heller..
    Neida, men akkurat nå ble jeg litt overrasket fordi Nelson Pass og Stasis er så og si synonymt. Historisk er det Stasis han vil bli mest husket for den dagen han ruller inn årene og Pass Labs ikke finnes lenger.
    Jeg greier ikke å la være; Nelson Pass kjøpte alle Sony VFET han fikk tak i for å lage 2 gromme forsterkere.
    Nelson Pass er med i Sony klubben ;)
    Pass Labs Pays Tribute to Sony | Stereophile.com
    Det er ganske kult, men det er også verdt å tenke litt over at Sony faktisk valgte Pass Lab-forsterkere til å demonstrere sine topp-høyttalere på CES det året.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vel..man kan ikke huske all historie heller..
    Neida, men akkurat nå ble jeg litt overrasket fordi Nelson Pass og Stasis er så og si synonymt. Historisk er det Stasis han vil bli mest husket for den dagen han ruller inn årene og Pass Labs ikke finnes lenger.
    Jeg greier ikke å la være; Nelson Pass kjøpte alle Sony VFET han fikk tak i for å lage 2 gromme forsterkere.
    Nelson Pass er med i Sony klubben ;)
    Pass Labs Pays Tribute to Sony | Stereophile.com
    Det er ganske kult, men det er også verdt å tenke litt over at Sony faktisk valgte Pass Lab-forsterkere til å demonstrere sine topp-høyttalere på CES det året.
    Bekrefter vel at Nelson Pass og Sony v/bl.a. Takashi Kanai er to giganter innen det vi synes er jævlig moro;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg greier ikke å la være; Nelson Pass kjøpte alle Sony VFET han fikk tak i for å lage 2 gromme forsterkere.
    Nelson Pass er med i Sony klubben ;)
    Pass Labs Pays Tribute to Sony | Stereophile.com
    Det er ganske kult, men det er også verdt å tenke litt over at Sony faktisk valgte Pass Lab-forsterkere til å demonstrere sine topp-høyttalere på CES det året.
    Bekrefter vel at Nelson Pass og Sony v/bl.a. Takashi Kanai er to giganter innen det vi synes er jævlig moro;)
    Ja, og det bekrefter min tanke om at det systemet nok var et av de bedre på CES i 2014, som artikkelen påstår. Kan også forestille meg at Pass vil passe fint med de større fra Yamaha, som Soavo NS-F901 som jeg nylig hørte på. Det ligger en Stasis 300 brukt lokalt her, men slikt er for dyrt for meg nå. Det ville jo blitt til en tredje rigg som jeg ikke har plass til nå. :D
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg greier ikke å la være; Nelson Pass kjøpte alle Sony VFET han fikk tak i for å lage 2 gromme forsterkere.
    Nelson Pass er med i Sony klubben ;)
    Pass Labs Pays Tribute to Sony | Stereophile.com
    Det er ganske kult, men det er også verdt å tenke litt over at Sony faktisk valgte Pass Lab-forsterkere til å demonstrere sine topp-høyttalere på CES det året.
    Bekrefter vel at Nelson Pass og Sony v/bl.a. Takashi Kanai er to giganter innen det vi synes er jævlig moro;)
    Ja, og det bekrefter min tanke om at det systemet nok var et av de bedre på CES i 2014, som artikkelen påstår. Kan også forestille meg at Pass vil passe fint med de større fra Yamaha, som Soavo NS-F901 som jeg nylig hørte på. Det ligger en Stasis 300 brukt lokalt her, men slikt er for dyrt for meg nå. Det ville jo blitt til en tredje rigg som jeg ikke har plass til nå. :D
    Ja, det er viktig å begrense seg, jeg har jo bare anlegget i stua her i Moss. Men jeg skal jo rigge opp et "hytteanlegg" nede i fjerne Østen til sommeren også. Så det som blir til overs her havner der nede.:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bekrefter vel at Nelson Pass og Sony v/bl.a. Takashi Kanai er to giganter innen det vi synes er jævlig moro;)
    Ja, og det bekrefter min tanke om at det systemet nok var et av de bedre på CES i 2014, som artikkelen påstår. Kan også forestille meg at Pass vil passe fint med de større fra Yamaha, som Soavo NS-F901 som jeg nylig hørte på. Det ligger en Stasis 300 brukt lokalt her, men slikt er for dyrt for meg nå. Det ville jo blitt til en tredje rigg som jeg ikke har plass til nå. :D
    Ja, det er viktig å begrense seg, jeg har jo bare anlegget i stua her i Moss. Men jeg skal jo rigge opp et "hytteanlegg" nede i fjerne Østen til sommeren også. Så det som blir til overs her havner der nede.:)
    Jeg har hele tiden et anlegg i Kampala i tankene. Mor til junior skal forhåpentligvis begynne å bygge nytt hus ved siden av det lille som er av betydelig større format. Der er det lagt inn "study for PM" i tegningene. Men der kommer jeg til å bruke lokale møbelsnekkere eller en kompis som bygger PA i Port Bell til å bygge en form for horn eller et annet fint kabinett (eventuelt open baffle) etter mål fra meg, og ta med meg høyttalerelementer ned når den tid kommer. Den Nakamichi tunerforsterkeren jeg omtalte tidligere i tråden hadde vært perfekt, for FM er gangbart der nede og de har flere stasjoner som sender god musikk. En som stort sett spiller country har de også. Derfor er det ikke utenkelig at jeg kjøper en receiver av god kvalitet på et tidspunkt for å ta den med til Viktoriasjøens bredder. :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Sommerens prosjekt, det...Tror jeg skal krympe størrelsen på prosjektet- til montering av en Alpine EziDAB/Rockford coax i bil + Aiwa bærbart, type strøken...
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Sommerens prosjekt, det...Tror jeg skal krympe størrelsen på prosjektet- til montering av en Alpine EziDAB/Rockford coax i bil + Aiwa bærbart, type strøken...
    Har du bil? Eller er det konemors du mener her? Lykke til med det, enkelt men knotete. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Jeg har...
    Kom plutselig på at du nevnte noe slik, ja. Er ikke det du har pratet mest om. Har selv noen Philips coax som jeg hadde i mine Honda og Peugot liggende. Etter det har jeg bare kjørt biler med integrert stereo som jeg ikke har brydd meg å gjøre noe med. Men de Philips-ene er sabla gode, så jeg finner nok bruk for dem igjen.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke, men om du leser det, som er skrevet rundt den i første, som linkes, har jeg stor tro på det.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da kan det være aktuelt å være med på noe slik. Hvis du gjør research på kostnader og slikt så blir sikkert flere med.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er med. Skal vi ta en hver, eller skal vi kjøpe en eller to og helle over på mindre flasker ?
    Selges jo som 1quarter, og det er jo nesten en liter....


    Edit;
    Ser at sjappa har i mindre kvanta også.
    Jeg kjøper en flaske på egenhånd slik at jeg kommer under mva.grensa.
    Takk for informasjonen Birger, det er snadder ser det ut til.

    Edit; ser at ingen har trykket på liker eller sitert mitt innlegg her, velger derfor å legge til litt mer;
    Jeg ser ingen hensikt i å gå sammen om å kjøpe inn noe herfra. Vi kommer over mva. grensa slik at vi får 25% tillegg på innkjøp og frakt. For deretter å sende dette rundt i Norge. Portoen i Norge er for høy.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Ligger nok heller på LINJE med Nagaokasettet. Dog kan jeg være med dersom det blir en quart på hver. Som dere vet, er det da snakk om en metrisk liter. Det burde holde for de fleste..
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    Sendt en forespørsel. Ser at de har solgt mye, men også fått noen negative karakter anførsler. Spurt etter porto for 5 kanner.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eneste er om det ikke spørs om prisen blir like lav når hver enkelt kjøper mindre flasker som kommer under momsgrensen?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Poenget er altså å passe på å ha rensealternativ når Nagaoka ikke lenger er tilgjengelig...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er det jo ikke sikkert at Nagaoka er verdens beste rensevæske heller da, kanskje denne ART S-721 H er bedre......
    Og hva var det svensken sa? Jo; Nu jäklar, nu kör vi!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har iallefall 20x Fuji K2-90 på vei fra Nederland..Og ang den rensen: Det er verd det kun hvis du får nok av den til å holde LENGE. For eksempel en liter. I tillegg skal kvaliteten overgå forventninger til pris. Det kan man trygt si Nagaoka gjør. Og American Recorder har dette oppe til bevis enn sålenge. Men foreløpig er jeg villig til å prøve en liter, da samlinga av decks nok ikke er "komplett" enda, Terje..Det mangler fortsatt etpar vintage dinodecks og noe bærbart i blisterpack.. Spørs bare når de riktige dukker opp.
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    662
    Antall liker
    719
    Kom pakke ifra Vintage Electronics idag..

    Så morroa er igang!

    Kun capstan/timer beltebytte da denne ikke bruker idler.. Heldigvis..

    DSCF7428.jpg


    Frog79
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn