Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har også mine hang ups. Fra før liker jeg enkelt forsterkermerker og høyttalermerker spesielt godt, og har nå bestemt meg for å bli en Nakamichi-fanboy. Synes det kler en kladd som meg. Er jo tross alt en krypt jeg vokter, så avdøde supermerker er særdeles velkomne her. >:D
    Jeg er 100% sikker på at du og Nakamichi kler hverandre godt og det skader ikke med et par rør og noen Monopulser heller. Og så inne i en krypt da gitt. Det må jo bli bra ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også mine hang ups. Fra før liker jeg enkelt forsterkermerker og høyttalermerker spesielt godt, og har nå bestemt meg for å bli en Nakamichi-fanboy. Synes det kler en kladd som meg. Er jo tross alt en krypt jeg vokter, så avdøde supermerker er særdeles velkomne her. >:D
    Jeg er 100% sikker på at du og Nakamichi kler hverandre godt og det skader ikke med et par rør og noen Monopulser heller. Og så inne i en krypt da gitt. Det må jo bli bra ;)
    Dark and gloomy, but cozy in it's own strange way. :cool:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Er dette den i Trondheim som opprinnelig ble annonsert til 850 som fungerende? Og så har eier funnet ut at tidens tann har spist opp reimene. Gratulerer uansett, denne er virkelig verdt å sette i stand. Nye reimer og ny idler koster ikke all verden, og det er mer enn en vanlig innstegsmodell. For ingenting fra Nakamichi var egentlig entry level, de var som merke hevet over entry level. Akkurat som japanske Accuphase.
    Stemmer det ja. Samme spiller.. Ble litt satt ut da jeg satt på jobb med kaffekoppen og sjekket Finn og fant ordene "Nakamichi" og "gis bort" i samme annonse.. Ikke hverdagskost de to ordene til sammen tror jeg..

Frog79

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Det var en bra pris :) De er bra på avsilling og god plass for å komme til for å ta ut transporten. Den bør nok ut for å rense vekk "tyggegummien" , som har klint seg på kapstan hjul og annet. Fra denne plassen får du kjøpt både belter og idler: Nakamichi Belt Kits

Når du skal ha av idler, kan det lønne seg å klebe en tapebit over låseplast hjulet og lirke løs dette. Da er det bare å løfte av idler "felg ;-" med "dekk". Husker ikke om det også er ei fjær der. Så lirke av gummien og få på ny og motsatt vei tilbake.
    Takk for linken du!

Det har vært en eller annen nede i denne før meg ser jeg. Han har dog ikke kommet langt før han har gitt opp..
    Han har derimot greid å bytte om fullt av skruer så nå sitter jeg her og prøver å finne hvor de opprinnelig sto.. Han har også greid å fått ut halve capstan beltet og halve timer beltet uten å ha tatt ut transporten. Resten ligger på bunnen..

Fullt mulig jeg trenger noe råd ifra deg når det gjelder denne hvis du har erfaring med denne ifra før av. Denne er rimelig langt unna de Alps mekanismene jeg snart må ha doktorgrad i..

Nå må jeg bare få litt fri igjen så jeg kan få tid til å holde på med denne :)

Frog79

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Hvis noen skulle sitte på en service manual til denne så hadde det vært helt glimrende..

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at vi alle har våre favoritter- også Lyntoftj. Det betyr altså ikke at for eksempel jeg ikke kan like mye om- og KAN VÆRE like spesifikk på for eksempel Sony som deg. Terje-A. Jeg velger bare å la være. :rolleyes: Fordi jeg anser dere alle som trivelige, kunnskapsrike venner av meg i denne tråden. Men å bli såpass betvilt kunnskapsmessig, Lyntoftj- det liker jeg ikke. Absolutt ikke !!:mad:Og da sier jeg fra om det.

Frog: Gratulerer.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det var en bra pris :) De er bra på avsilling og god plass for å komme til for å ta ut transporten. Den bør nok ut for å rense vekk "tyggegummien" , som har klint seg på kapstan hjul og annet. Fra denne plassen får du kjøpt både belter og idler: Nakamichi Belt Kits

Når du skal ha av idler, kan det lønne seg å klebe en tapebit over låseplast hjulet og lirke løs dette. Da er det bare å løfte av idler "felg ;-" med "dekk". Husker ikke om det også er ei fjær der. Så lirke av gummien og få på ny og motsatt vei tilbake.
    Takk for linken du!

Det har vært en eller annen nede i denne før meg ser jeg. Han har dog ikke kommet langt før han har gitt opp..
    Han har derimot greid å bytte om fullt av skruer så nå sitter jeg her og prøver å finne hvor de opprinnelig sto.. Han har også greid å fått ut halve capstan beltet og halve timer beltet uten å ha tatt ut transporten. Resten ligger på bunnen..

Fullt mulig jeg trenger noe råd ifra deg når det gjelder denne hvis du har erfaring med denne ifra før av. Denne er rimelig langt unna de Alps mekanismene jeg snart må ha doktorgrad i..

Nå må jeg bare få litt fri igjen så jeg kan få tid til å holde på med denne :)

Frog79
    Det der var gunstig du, hvis doktorgraden i Alps er i havn, så er neste trinn å få en doktorgrad i Nakamichi nå. Hmmm:). Det blir ikke feil det der. Skulle jeg valgt noe annet enn Sony ES, ( noe som selvfølgelig er helt utenkelig8) )så hadde det blitt Nakamichi.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Vel..det betyr reimskifte, det. Veit ikke helt hva det er med dere trøndere, men en hundring??? Det grenser omtrent til uanstendig og unfair overfor selger..Tror du ikke det??

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.015
    Torget vurderinger
    1
    Dersom belta har gått i oppløsning, ligger de gjerne i bunn og kan se ut, som noen har forsøkt å ta av, men ikke lyktes. Uansett må du bytte alle belter og da du også mest sansynlig må ta av "tyggegummi på en del områder, er det greiest å ta den ut fra kabinettet.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at vi alle har våre favoritter- også Lyntoftj. Det betyr altså ikke at for eksempel jeg ikke kan like mye om- og KAN VÆRE like spesifikk på for eksempel Sony som deg. Terje-A. Jeg velger bare å la være. :rolleyes: Fordi jeg anser dere alle som trivelige, kunnskapsrike venner av meg i denne tråden. Men å bli såpass betvilt kunnskapsmessig, Lyntoftj- det liker jeg ikke. Absolutt ikke !!:mad:Og da sier jeg fra om det.

Frog: Gratulerer.
    Min intensjon var kun å henvise til, samt gi litt ære til han som er litt mer enn vanlig glad i Sony produkter, og derfor sikkert også kjenner disse bedre enn de fleste.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dersom belta har gått i oppløsning, ligger de gjerne i bunn og kan se ut, som noen har forsøkt å ta av, men ikke lyktes. Uansett må du bytte alle belter og da du også mest sansynlig må ta av "tyggegummi på en del områder, er det greiest å ta den ut fra kabinettet.
    Som Birger skriver; det ligger sannsynligvis "tyggegummirester" rundt omkring i mekanikken. Jeg slurvet litt med rensingen når jeg monterte på nytt belte på min Walkman og jeg greide såvidt å unngå å ødelegge det nye beltet. Det var en lærepenge. Gummiklinet legger seg på de rareste steder.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Walkman/Freestyle/bærbar, jeg er på jakt etter en billig og fungerende. Ikke noe high end ala din Sony, mer type entry level som leverer varene sånn passe bra. Tenkte noe slik kunne fungere som en liten døråpner inn i analog lyd for junior når han er hjemme hos mor.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Apropos Walkman/Freestyle/bærbar, jeg er på jakt etter en billig og fungerende. Ikke noe high end ala din Sony, mer type entry level som leverer varene sånn passe bra. Tenkte noe slik kunne fungere som en liten døråpner inn i analog lyd for junior når han er hjemme hos mor.
    Jeg kjøpte meg en WM-20 (WM-10 i USA) defekt for en billig penge på Finn. Den var enkel å bytte belte på, og fungerer glimrende. Det var et godt kjøp. Så hvis du jakter på en Walkman til Junior så er det muligens en greie du burde jakte på. De dyrere utgavene med opptak og Dolby er krevende å ta service på. jeg kjøpte meg nå nylig en WM-D3 som også var defekt. Den er vesentlig mer krevende å få i orden. Full av elektronikk, 2 printkort oppå hverandre og trangt som fy. Den har jeg gitt opp. Hvis du vil ha den for en svært billig penge ev. bytte den mot et par Metaltape C90 så kan du jo sende en PM. For det var vel slik at du kan få den til Roma og dottore Walkman ? Jeg tror den trenger et drev og belter. Hvis du koster på deg den operasjonen så har Junior en konge Walkman.
    Jeg har også lyst på en liten slepebrøler, vi får se hva som dukker opp, jeg skal jo ut på en lang reise om drøye 2 måneder og jeg er betinget optimist når det gjelder go'saker som jeg har lyst på. Hvis jeg finner noe så tror jeg ikke det blir billig men kanskje såpass spesielt at det blir vanskelig å la være. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et par anstendige slepebrølere har vi i huset, og den Walkman-en jeg søker skal være av den enkle typen, men selvfølgelig av adekvat kvalitet. Ikke noen avansert DD, altså. Slike slimline-saker er mer for far i huset, og han bryr seg ikke mye om musikk på farten selv. Det blir helst Tidal på hotellrommet for min del.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    De har ikke blitt til "tjære" nei. De har blitt rett og slett sprøe.. ryker bare man napper litt i de.. Fant halvparten av capstan beltet, timer beltet lå delvis på trinsen sin og i bunn av kabinettet ved RCA kontaktene.

Flywheel, motortrinse og timerbeltetrinse er helt rene.. Heldigvis..

Frog79

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Veldig offtopic dette men..

Fikk faktisk liv i den døde pæren i tuneren her.. Den til høyre trenger av og til en "Fleksnes" light (No pun intended) for å lyse opp.. Merkelig nok så var venstre helt død til jeg loddet den av, prøvde en 12v pære jeg fant på jobb som ga alt for lite lys.. (tuneren gir 6.2v AC ut) for så å lodde den på igjen bare for en test..

37-38 år og de gir ifra seg mere varme enn sola.. Men de funker.. :S

DSCF7389.jpg

Frog79

Sist redigert:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Frog: Vel..det betyr reimskifte, det. Veit ikke helt hva det er med dere trøndere, men en hundring??? Det grenser omtrent til uanstendig og unfair overfor selger..Tror du ikke det??
    Ikke når selger opprinnelig ville gi den bort?

Frog79

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke når selger opprinnelig ville gi den bort?

Frog79
    Det er helt fair. Skulle du levert den til servicetekniker hadde regningen kommet på et par tusen kroner, og det er vel kanskje den maksimale verdien av en slik spiller, ferdig oppusset.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Han ville da ha 850 kroner for den??? Fair da er det halve- i min bok. Men heldig, det har du vært. Pass på den. I topp stand spiser den dine to andre. Og kos deg med tuneren de måneder den har igjen. Mitt tips deretter er altså å glemme FM helt. Uansett hvor vondt det måtte være. Ta heller da ei opprydding i vintageskapet og bruk innkommende penger på en ordentlig referansedeck som partner til CR1.Denon DRS640, feks...

Lyntoftj: Uklart uttrykt- mildt sagt! Men OK! Er ferdig med den saken.

Baluba: Blir spennende å se hva Knuth får ut av sin Hitachi D85S. Men fire reimer tar sin tid, det. Men den minien- må det nødvendigvis være Sony??

Sist redigert:

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Hei k.spiller venner.

Har noen ting eg lurer på når det gjeld denne kassettspilleren min (Sony tc-k808es ), er ein spiller fra 1994 som aldri har vert i noe bruk , da eg lurer på er driverket som belter og ellers om det er noe eg må tenke på no når eg har tatt den i bruk ,alt virker som det skal no då men vil spørre dere som har greie på dette .

noaa

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei k.spiller venner.

Har noen ting eg lurer på når det gjeld denne kassettspilleren min (Sony tc-k808es ), er ein spiller fra 1994 som aldri har vert i noe bruk , da eg lurer på er driverket som belter og ellers om det er noe eg må tenke på no når eg har tatt den i bruk ,alt virker som det skal no då men vil spørre dere som har greie på dette .

noaa
    Det er noe som heter "If it ain't broken don't fix it" og det er en god leveregel. Det du sannsynligvis får problemer med etterhvert er venstre gummihjul. Begynner den å "curle" tapen i starten på kassetten så må den sannsynligvis byttes. Det er ingen umulig oppgave å gjøre sjøl.
    Sony TC-K850ES-Old-Pinch-Roller.jpg

Det over er mitt gamle gummihjul. Det under er det nye:)
    Sony TC-K850ES-New-Roller-In-Place.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Noaa: Hva?? En fullstendig strøken, mekanisk "ny" ES? I Norge?? Hønsetenner!! Begynn da med et Nagaokasett, type HC800II, slik at du kan få rensa den ordentlig. Ellers er det nok fint lite, da disse maskinene er- som Terje-A nok sier- panservogner! Har du emballasjen og manualen også? Isåfall har du en maskin såpass god at du aldri må finne på å kvitte deg med den.. Så kjøper du inn noen Metal XRer fra samme merke. Finnes knapt et merke som er så "huseget " som Sony. Men om ESer er gode?? JA!!:rolleyes:

ELEKTRONISK BUREAU- ALT AV TILBEHØR FOR ANALOG MUSIKKGJENGIVELSE

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Hei k.spiller venner.

noaa
    Det er noe som heter "If it ain't broken don't fix it" og det er en god leveregel. Det du sannsynligvis får problemer med etterhvert er venstre gummihjul. Begynner den å "curle" tapen i starten på kassetten så må den sannsynligvis byttes. Det er ingen umulig oppgave å gjøre sjøl.
    Vis vedlegget 433141
    Vis vedlegget 433142

Takker for da rullene ser bra ut dei ikkje noko curling enno men ka med belte trur du etter så mange år er det noen problem å skifta dei sjølv ?
    ellers så er eg inponert over kor godt den spiller overraskende flott.

noaa

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Noaa: Hva?? En fullstendig strøken, mekanisk "ny" ES? I Norge?? Hønsetenner!! Begynn da med et Nagaokasett, type HC800II, slik at du kan få rensa den ordentlig. Ellers er det nok fint lite, da disse maskinene er- som Terje-A nok sier- panservogner! Har du emballasjen og manualen også? Isåfall har du en maskin såpass god at du aldri må finne på å kvitte deg med den.. Så kjøper du inn noen Metal XRer fra samme merke. Finnes knapt et merke som er så "huseget " som Sony. Men om ESer er gode?? JA!!:rolleyes:

ELEKTRONISK BUREAU- ALT AV TILBEHØR FOR ANALOG MUSIKKGJENGIVELSE
    Hei, ja ny i Norge låg lenge på lager i butikk da ein fekk tak på den ca år 2000 han hadde ikkje den i bruk, han bytte den inn i ein Tandberg 3014 som ein kammerat av meg hadde og han har aldrig bruka den meir enn att han hadde prøvd den på dei åra. Har ikkje embalasje og bruksanvisning, skulle jo hatt da då ,flott spiller etter så mange år og spiller veldigt overaskende godt

noaa.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei k.spiller venner.

noaa
    Vis vedlegget 433141
    Vis vedlegget 433142

Takker for da rullene ser bra ut dei ikkje noko curling enno men ka med belte trur du etter så mange år er det noen problem å skifta dei sjølv ?
    ellers så er eg inponert over kor godt den spiller overraskende flott.

noaa
    Jeg har aldri hatt behov for å bytte belte på noen av de ESene jeg har:cool: så jeg kan ikke snakke av erfaring her.
    Mulig noen andre kan bidra litt:confused:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig herlig med slike maskiner som har lagt i opplag i butikk i flere år før en kunde får den med seg hjem, for å ikke bruke den veldig mye. Hvis reimer og andre slitedeler ikke viser noen tendens til slitasje er den nok som ny. Det er ingen grunn til å fikse det som funker. Men rensesett kan være greit å kjøre uansett, for støv vil uansett legge seg på lydhoder og sette seg fast over tid.

Når det kommer til Walkman/Freestyle/Gåmann så ser jeg helst etter andre merker enn Sony, ikke fordi Sony er dårlig men fordi det er for høye priser på dem hvis de er i god stand. Det er liksom merket for bærbar kassettlyd for mange, selv om Aiwa var minst like gode på de maskinene som ikke konkurrerte med D6C, som for alltid vil være tidenes udiskutabelt beste Walkman. Den er faktisk på nivå med de bedre stasjonære tohodesmaskinene. Med Dolby C er det ingen maskiner som måler så godt med metallbånd, hele 80 db signal/støynivå.

Men jeg er som nevnt på jakt etter en allerede fungerende gåmann, aller helst Aiwa men alt fra Sanyo/Fisher til Sony er aktuelt. Til og med ukjente merker sålenge den låter greit og fungerer fint. På åttitallet hadde jeg flere av ukjente merker som faktisk låt helt ok med de originale Koss Porta Pro (som jeg kjøpte i 1982) og ganske greie Kenwood ørepropper. Husker en maskin som hadde innebygde høyttalere som foldet seg ut som vinger, det var faktisk en relativt vellydende maskin.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sony eide over 50% av aksjene i Aiwa i en årrekke før de kjøpte resten i 2002. Aiwa er innafor;) Synd de ble lagt ned i 2006.Det var vel Epleproduktene som tok livet av dem:mad: Og jeg er ikke en fanboy av Steve Jobs & Co.
    Aiwa produserte mye fint utstyr, både minianlegg (Bl.a. A60 serien), Walkmans, ørepropper, masse småelektronikk og flere fine kassettspillere.
    Denne her f.eks.
    last ned (1).jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Begynn å bruke dem, så skjønner du nok hvorfor de er så gode- eplene , altså.

Noaa: La den være mekanisk sett. Kun rens. Følg anvisningene, så går det helt strøkent med den der. Tipper tilogmed Terje sliter med teknisk stand på sine ESer mer enn deg. "Opplagsmaskiner" er strøkent, det. Jeg har to selv.:rolleyes:

Baluba: Keep searching.. Jeg har lyst på Walkman selv, men kommer ikke til å gjøre noe med den lysten. Men jeg skal se etter en.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Begynn å bruke dem, så skjønner du nok hvorfor de er så gode- eplene , altså.

Noaa: La den være mekanisk sett. Kun rens. Følg anvisningene, så går det helt strøkent med den der. Tipper tilogmed Terje sliter med teknisk stand på sine ESer mer enn deg. "Opplagsmaskiner" er strøkent, det. Jeg har to selv.:rolleyes:

Baluba: Keep searching.. Jeg har lyst på Walkman selv, men kommer ikke til å gjøre noe med den lysten. Men jeg skal se etter en.
    Unnskyld for OT;
    Jeg er ikke ukjent med Eple. Mitt eple brukte Leopard, og var bra. Men det passet ikke meg. Kona overtok, og epler passer godt til de som ikke har noen erfaring med PC i det hele tatt. Det skal Steve Jobs ha. Etter dette har jeg stått for supporten av Macbook, Macbook Air, Macbook Pro, iPhone og iPad. Og min erfaring er at eplenes software gradvis har blitt dårligere og dårligere. Det beste epleproduktet etter min mening var Macbook Air når den kom i 2011 med Lion OS.
    Og så tilbake til Topic;
    Jeg sliter overhodet ikke med mine ES som jeg har i bruk. 3KAES er feilfri, 770ES er også helt hundre etter bytte av venstre gummihjul. Og K7BII er jo god som gull.

Eneste vedlikeholdet jeg gjør er å holde gummihjul og lydhoder rene.. En bomullspinne eller to fuktet med rensevæska fra Nagaoka av og til gjør susen. (Når biasjustering er vanskelig å justere så er det et sikkert tegn på at ting er møkkete)
    Men jeg skal innrømme at min 850ES kjøpt inn fra Polen ikke er helt frisk, der ble jeg smålurt. Noen har vært slemme med den. Men jeg har trua på at den skal bli bra.:)

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2

Unnskyld for OT;
    Jeg er ikke ukjent med Eple. Mitt eple brukte Leopard, og var bra. Men det passet ikke meg. Kona overtok, og epler passer godt til de som ikke har noen erfaring med PC i det hele tatt. Det skal Steve Jobs ha. Etter dette har jeg stått for supporten av Macbook, Macbook Air, Macbook Pro, iPhone og iPad. Og min erfaring er at eplenes software gradvis har blitt dårligere og dårligere. Det beste epleproduktet etter min mening var Macbook Air når den kom i 2011 med Lion OS.
    Og så tilbake til Topic;
    Jeg sliter overhodet ikke med mine ES som jeg har i bruk. 3KAES er feilfri, 770ES er også helt hundre etter bytte av venstre gummihjul. Og K7BII er jo god som gull.

Eneste vedlikeholdet jeg gjør er å holde gummihjul og lydhoder rene.. En bomullspinne eller to fuktet med rensevæska fra Nagaoka av og til gjør susen. (Når biasjustering er vanskelig å justere så er det et sikkert tegn på at ting er møkkete)
    Men jeg skal innrømme at min 850ES kjøpt inn fra Polen ikke er helt frisk, der ble jeg smålurt. Noen har vært slemme med den. Men jeg har trua på at den skal bli bra.:)
    Hei Terje
    korleis lurer du spilleren til å gå slik att du får rensa gummirullene ?

noaa

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Unnskyld for OT;
    Og så tilbake til Topic;

Hei Terje
    korleis lurer du spilleren til å gå slik att du får rensa gummirullene ?

noaa
    Jeg dytter gummihjulet rundt med bomullspinnen. Og så bruker jeg rensekassetten fra Nagaoka av og til:)

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Ok så enkelt :) må skaffe meg ein sånn rensekassett vist den renser lydhodene den då , bomullspinne med sprit hjelper vell også kommer ikkje på type sprit .isoproanol trur eg ?

noaa

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ok så enkelt :) må skaffe meg ein sånn rensekassett vist den renser lydhodene den då , bomullspinne med sprit hjelper vell også kommer ikkje på type sprit .isoproanol trur eg ?

noaa
    Bestiller du en rensekassett fra KASSETT TILBEHØR - ELEKTRONISK BUREAU så følger det med en rensevæske som garantert ikke spiser opp gummihjulene.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Noaa: Det du skal ha er:

Nagaoka HC800II- ett sett. For grovere rengjøring. Inneholder capstanrens, gummirens og bomullstips. Anbefales dersom det er lenge siden siste rens.
    Nagaoka QC220- så mange du vil. Dette er kassetten som brukes til LETTERE vedlikehold. Renser ikke like godt som ovennevnte, men er altså meget bra. Jeg har 4 sånne.

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Takk skal dere ha for tips om rensing ,må få meg tak i dette, skulle hatt meg ein manual også til maskina hadde vore greit er ikkje nokon som har slikt på lur som det gjekk an å kopiere .

noaa

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Takk skal dere ha for tips om rensing ,må få meg tak i dette, skulle hatt meg ein manual også til maskina hadde vore greit er ikkje nokon som har slikt på lur som det gjekk an å kopiere .

noaa
    Kjære noaa, etter at du seilte avgårde på den flytende dyrehagen har vi fått et internet der mye kan finnes. Her finner du både servicemanual og brukermanual. Lykke til. :)
    Hei, jo eg har funne service manual , men brukarmanual (bruksanvisning) finn eg ikkje og skulle helst vert på Norsk då men sikkert for mykje å håpa på :)

noaa

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

noaa
    Kjære noaa, etter at du seilte avgårde på den flytende dyrehagen har vi fått et internet der mye kan finnes. Her finner du både servicemanual og brukermanual. Lykke til. :)
    Hei, jo eg har funne service manual , men brukarmanual (bruksanvisning) finn eg ikkje og skulle helst vert på Norsk då men sikkert for mykje å håpa på :)

noaa
    Det eneste du trenger å tenke på er å justere bias og opptaksvolum, i tillegg er det greit å vite at den utvendige døra på kassettskuffen er lett å ta av hvis du skal komme bedre til ved rens o.l. Det er bare å løfte opp så får du dratt den av. Da kan du også sjekke det som skjer når spilleren er i funksjon. Sony er ikke så vanskelig:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

noaa

noaa
    Hadde du scrollet bittelitt ned så hadde du sett at det stod Operation Instructions Manual. Å forvente å finne den på norsk er vel litt som å håpe på nordlys i Afrika. Det har neppe vært solgt så fryktelig mange av dem i Norge, og hvor mange som har overlevd er et åpent spørsmål. Og av dem, hvor mange har fortsatt manualen liggende? Du skal være ekstremt heldig for å møte en av dem her inne.

Så du får ty til Google igjen, denne gang Google Translate. :)

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2

noaa

noaa
    Hadde du scrollet bittelitt ned så hadde du sett at det stod Operation Instructions Manual. Å forvente å finne den på norsk er vel litt som å håpe på nordlys i Afrika. Det har neppe vært solgt så fryktelig mange av dem i Norge, og hvor mange som har overlevd er et åpent spørsmål. Og av dem, hvor mange har fortsatt manualen liggende? Du skal være ekstremt heldig for å møte en av dem her inne.

Så du får ty til Google igjen, denne gang Google Translate. :)
    No har eg scrollet meir enn bittelitt og fremdeles bare service manual :) så var ikkje lett å finn den .

noaa

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn