Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En slik mod må han vel synes er fornuftig, i alle fall hvis topplokket likevel er oppskrapt og stygt. For dette er ren fornuft, eliminering av en liten designsvakhet. Men hadde jeg hatt en i perfekt stand så ville jeg ikke gjort det.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Hjerteflimmer er å ta hardt i, men jeg tror ikke du skal regne med å få den solgt som annet enn delemaskin..om den lysten skulle komme. Fornuftig å ta høl i transporten ? Kommer an på hvem du spør. Jeg synes IKKE det. Det er fornuftig hvis man har en alutransport som blir sterkere av å spare vekt, Som feks en Barnett-bue. Dessverre. Dog, den transporten er i mine ører det eneste fornuftige med de TDene. Lydmessig har H/K aldri tiltalt meg. Som å få øra fulle av nåler..Hva er forresten feil med å bruke åtte skruer kontra 2 eller 4? Ingenting. For det første , får du en mer stabil kostruksjon, med færre feil. Det er EN av grunnene til at 810 er såpass uslitelig som den er. Mekanisk stabilitet er et hovedkriterie for topp tapeavspilling- in case you forgot.. Se på Nakamichi også..Det er så solid av en grunn. Hvis transporten er oppskrapt, tyder det på at maskinen har vært åpnet av evt ukyndige før. Det er ikke bestandig positivt heller. Finn heller en ny, og bytt ut hele.

Baluba: Selvfølgelig er lokal tilgjengelighet bedre i langt de fleste tilfeller. Jeg, om noen, burde vite det, så grunnleggende negativ til omnipresent E-Life som jeg med rette er. Men det ER greit å SLIPPE å gå ut også. Hvorfor tror du jeg storhandler etpar-tre ganger i året?:cool: Dessuten sparte jeg minst 30% på K2 fra NL kontra å hente UR i sentrum av byen min. Lydkvaliteten kan ikke sammenlignes heller. En K2 walkover..Selv fra analog kilde.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo fornuftig å ha ei luke som gir adgang til lydhoder og annen mekanikk, så man slipper å måtte skru av hele topplokket for å foreta en enkel rens. Ikke så viktig at ei fin topplate ofres for det, men er den likevel ripete så kan ei fint utført luke og gjerne et lag lakk bli fint. Luken kan i tillegg lages i plexi eller annet gjennomsiktig materiale. For eneste to ulempene som jeg ser med denne typen mekanisme er 1: at båndet er synlig slik at du kan foreta en fysisk sjekk av hvor langt uti det er, og 2: At det ikke er lett tilgang til lydhoder, pinchroller og kapstan. Jeg kunne fint levd med å måtte ta av topplokket selv, men det er jo mer praktisk å slippe det.

Å hevde at HK ikke har tatt det rette valget som også Denon burde foretatt er ren fanboyism for Denon, for på det området er det hevet over enhver tvil om at HKs løsning er mye bedre. Rett og slett fordi de har en løsning, Denon har ikke engang tenkt på en løsning.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Ikke? Lydhodet ligger bare enda mer åpent på 810...eller har du ikke sett internbildene i det siste?:rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men du må jo skru opp åtte skruer for å fjerne hele topplaten. Du kan vel ikke på ramme alvor mene at det er tilnærmet like praktisk som ei luke du åpner uten skrujern og uten å måtte sette spilleren på kjøkkenbordet for å få gjennomført rensen. Her er det hevet over enhver tvil at HK har en bedre løsning. Denon har jo ingen løsning i det hele tatt. Det å ta av topplokket betydde forøvrig at garantivilkår egentlig var brutt.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Du renser lydhodene med feks Nagaoka HC en gang annethvert år. Den luka kan ha sine fordeler, ettersom det underletter rens for forbrukeren å kunne slippe å ta lokket av. Men den luka KAN være FOR tilgjengelig også- hvis man har småbarn, feks.. Får toåringen din øye på den, kan du si farvel til Harmans lydhode(r). Da tar jeg heller Denons setup, ja..Lydhodet er mer beskyttet der. Nettopp fordi det involverer såpass mye jobb å åpne for rens. Dessuten: En sånn rens KAN utføres av Klubbens verksted også.. med Nagaoka, om jeg vil. Det kombinerer jeg med et reimskifte når den tida kommer. Forhåpentlig ikke før om minst tre år. Onkyoen min trenger forresten et..

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja ja, ikke det største problemet. En fancy mekanisme er det uansett, så de kommer nok til å bevare en stor popularitet i lang tid framover. Hvis ikke trenden går i retning av at unge og nye brukere foretrekker å se båndet bevege seg. Det er litt annerledes med de som husker da kassett var "håpløst gammeldags". Det var nok den holdninger som gjorde at Denon, Teac, HK og eventuelt andre kom med slike løsninger, for å få deckene til å framstå som mer moderne enn de med tradisjonelt utseende.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Det, samt mekaniske årsaker. Den horisontalmekken er altså mer stabil enn det aller meste, men hvis Denon hadde kunnet ta enda litt mer for den hos forhandleren ville nok mekanismen vært sentrert i kabinettet. OG horisontal- som en top load CD.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Toploader som er nyere enn 1980 og ikke entry level, det hadde vært noe det. :D

Dette, derimot, synes jeg ikke er noen praktisk mekanisme. Eneste måte å rense på uten å demontere hele skitten er med rensekassett.

SABA CD 936 (04) (1).jpg

Denslags mekanismer er fornuftig når plassen er svært liten, som i biler. Men i fullsize hifi blir det bare et fjollete fancy påfunn.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Saba visste hva de gjorde med den mekanismen der. Skal tro om ikke den var av Blaupunktsk herkomst.. Samme som på bilstereo, tilpasset designet på den gamle receiveren jeg engang hadde. Sto i stua da jeg var liten, med en Sharp RT12 og passende Radionette TKer:rolleyes: Selvfølgelig låt det greit med gammal Agfa og BASF..hehe..tyskere bruker tysk..Lurer litt på om jeg ikke brente av Sharpens motor en gang, Funka ikke da jeg pensjonerte den i en alder av tenåring..

Sist redigert:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Hva er forresten feil med å bruke åtte skruer kontra 2 eller 4?
    Mere prakk.

For det første , får du en mer stabil kostruksjon, med færre feil.
    Har du sett hvor de skruene er skrudd inn eller? De står skrudd inn i bakplaten og forplaten. Hadde det vært avstivninger som hadde gått på tvers inni der som de hadde vært skrudd inn i eller vertikale søyler så kanskje.. Kanskje! jeg hadde skjønt vitsen.. Dette er et forbanna tape deck uansett. Det er inget måleinstrument laget for CERN.. Egentlig forbauset over at de ikke trødde 3 eller 4 skruer inn i bakplaten i samme slengen bare for å gjøre det enda mer unødvendig.

Jeg har sett dette SÅ mange ganger på såkalt High End utstyr og det har vært rimelig unødvendig i 95% av tilfellene.. Min teori er at de trør skruer i topplata for at det skal se tøft og bra ut. Design selger det og..

Hvis transporten er oppskrapt, tyder det på at maskinen har vært åpnet av evt ukyndige før. Det er ikke bestandig positivt heller. Finn heller en ny, og bytt ut hele.
    Nå må du lese hva jeg skriver. Topplata er skrapet opp. Ikke transporten. Ingen har vært nede i denne før meg såvidt jeg kan se.

Lydhodet ligger bare enda mer åpent på 810...eller har du ikke sett internbildene i det siste?
    Nei tvert imot. Lydhodet ligger faktisk enda mere bortgjemt enn i HK sin løsning.. Selv med luken deres.. Der armen som presser og holder kassetten nede i HK`n har en åpning som er stor nok til både Azimuth og til å komme til selve lydhodet har Denon en åpning som er halvparten så stor.. Man kommer til Azimuth og thats it. Så ikke nok med 8 skruer men man må faen meg huke av en arm i tillegg.. Derfor blir dette lukeprosjektet mitt skrinlagt ettersom jeg da må modifisere denne armen i tillegg.. Dremle i plastikk som er skjør ifra før av gjør jeg ikke. Iallefall ikke før jeg har en reservearm i tillegg det går til helvete..

Transport.jpg

Men den luka KAN være FOR tilgjengelig også- hvis man har småbarn, feks.. Får toåringen din øye på den, kan du si farvel til Harmans lydhode(r).
    Det argumentet blir for dårlig.. Hva med horisontale skuffer som går inn og ut ved trykk av en knapp da? DET er morsomt for små barn det.. Mye artigere enn en kjedelig luke man må pirke av.. Endeløs morro å trykke på den knappen og se noe gå inn og ut. Helt til poden gir den en kakk eller finner ut at den ikke går langt nok ut og begynner å røske i den.. Skal man starte katastrofe tenkning så er det der mye mer sannsynlig.

En sånn rens KAN utføres av Klubbens verksted også..
    Den dagen jeg leverer noe for rens til Hifi Klubben og betaler for det blir den samme dagen jeg ligger i full life support på St Olavs hospital.

Men nå har jeg laget en aldeles fortreffelig fin løsning. Ingen skruer i det hele tatt.. Lokket sitter som støpt uansett i sporene på frontplaten. Problem solved.

Skruene vurderer jeg å samle i en tom ølboks og bruke som Maraca under festlige lag. Det er igrunn alt de er gode for.:cool:

Frog79

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Men det kom kanskje noe positivt ut av dette uansett..

Belter til denne 810`n har vært kronglete å få tak i.. Hvis man ser bort ifra ymse halvsuspekte selgere på Ebay som jeg ikke stoler på.. Nå er beltene på denne 810`n helt greie såvidt jeg kan se men engang må det sikkert byttes uansett.

Derimot så er belter til HK TD 450 enkle å skaffe selv ifra hva jeg vil kalle respektable sjapper. Deriblant Thakker i Tyskland.. Og jeg er 99% sikker på at denne transporten er den samme (Må sjekke begge service manualene før jeg er helt sikker) som i 810`n. Sjansen er stor for at det er en god løsning..

Thakker er billige og.. Anton liker slikt.

Frog79

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men det kom kanskje noe positivt ut av dette uansett..

Belter til denne 810`n har vært kronglete å få tak i.. Hvis man ser bort ifra ymse halvsuspekte selgere på Ebay som jeg ikke stoler på.. Nå er beltene på denne 810`n helt greie såvidt jeg kan se men engang må det sikkert byttes uansett.

Derimot så er belter til HK TD 450 enkle å skaffe selv ifra hva jeg vil kalle respektable sjapper. Deriblant Thakker i Tyskland.. Og jeg er 99% sikker på at denne transporten er den samme (Må sjekke begge service manualene før jeg er helt sikker) som i 810`n. Sjansen er stor for at det er en god løsning..

Thakker er billige og.. Anton liker slikt.

Frog79
    Thakker er bra, har handlet der jeg også:)

teafortwo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    4
    Teafortwo: Pokker heller. Den Yamahamotoren der er produsert på lille julaften 1981;)
    Ja hvis jeg er heldig får jeg kanskje en motor på store julaften 2017 ;)
    Hadde faktisk helt glemt denne motoren.. Får du trinsen av akslingen eller sitter den dønn? Hvis motoren er finito så er det bare å kjøre på med wd40 eller noe lignende og prøve å dra den av. Ta en tollekniv eller lignende, sett bladet imellom motorhuset og trinsen og vri kniven til den kommer av.

Frog79
    En liten oppdatering fra meg om denne spilleren. En lokal reparatør fant en ny motor i roteskuffen, så motor er byttet av ham + noe annet smårusk. Så nå fungerer den som en kassettspiller skal fungere. Han som eier spilleren ønsker ikke å beholde den, heller ikke avkommene, så den kommer nok for salg.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Du har altså fjernet "bulletproof" i utsagnet "mechanically bulletproof"- som er ett av salgsargumentene til denne? Vel, kan du bruke reimer laget originalt til Harman på den, så er nok det helt OK. Kommer an på struktur, materiale, dimensjon, profil og elastisitet. Men jeg hadde regna med at du hadde de reimene allerede. Skruene er der for å HOLDE SAMMEN maskinen:rolleyes: Over Engineering er BARE KOS! Hvis man da ikke lever for å pelle fra hverandre elektronikk- med de risker det medfører. Anbefaler å sette inn alle skruer. Så har du maskinen lenger. Den er ikke ønsket sammen , heller.. men det er en grunn til bygget. Akkurat de reaksjonene hadde jeg forstått hvis det var snakk om en DRM400, men en DRS810 skal i min bok være det engelskmennene kaller "in pristine condition" hvis det lar seg gjøre. Med alt intakt. Som min:cool: Samme ønskene finner du nok både hos Terje-A (ES) og Baluba (Dragon/1000ZXL) Tips: Begynn med å lakkere skiva. Poenget her er topp mekanikk, estetikk og lyd.
    Ellers, Tea. meget gode nyheter. Du har PMen min...

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, jeg innrømmer glatt at original vare er ekstra godt. Men det som frog79 beskriver angående Denon og HK er jo interessant:). Er topp-plata full av riper så er det jo bare en ting å gjøre, skru den av, pusse den med fint slipepapir og lakkere den. Akkurat det samme som jeg gjorde med min Sony TA-FA7ES. Og diskusjonen om små barn og stereo. Uff. Hold de langt unna høyttalerelementer og kassettspillere, stolte foreldre som kommer på besøk holder godt fast i kyllingen her i stua i hvertfall.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp, Terje. Ungene skal læres opp til å sette pris på det onkel ( i mitt tilfelle) bruker sin tid på. Og de skal skjønne hva de skal- og ikke skal gjøre. :rolleyes: Det gjør mine fire. Så Denon gjør det helt riktig- så vanskelig at det blir uinteressant for barn å søke etter lydhoder..hehe..
    Får se hvor vanskelig det blir å få tak i reimer til Denon.. Ang. over-engineering: Regner med at du kjenner meget godt til dets fordeler, ettersom Sony ikke er ukjente med begrepet på ES, akkurat? Og DERSOM du fikk henda på deres absolutte krem-deck ville du garantert hatt den i toppstand, sant? Ikke en eneste manglende skrue noe sted...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nettopp, Terje. Ungene skal læres opp til å sette pris på det onkel ( i mitt tilfelle) bruker sin tid på. Og de skal skjønne hva de skal- og ikke skal gjøre. :rolleyes: Det gjør mine fire. Så Denon gjør det helt riktig- så vanskelig at det blir uinteressant for barn å søke etter lydhoder..hehe..
    Får se hvor vanskelig det blir å få tak i reimer til Denon.. Ang. over-engineering: Regner med at du kjenner meget godt til dets fordeler, ettersom Sony ikke er ukjente med begrepet på ES, akkurat? Og DERSOM du fikk henda på deres absolutte krem-deck ville du garantert hatt den i toppstand, sant?
    Selvfølgelig skal det være i topp stand. Det er alle enige om. Men noen liker å modifisere, andre liker å ha det 100% originalt. Jeg tilhører sistnevnte gruppe. Jeg føler forresten at min KA3ES er et krem-deck. På slutten av nittitallet var det bare et deck som var bedre og det var KA7ES.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Du har nok skjønt hvor jeg står og, Terje... Vurdert å hente en KA7ES?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du har nok skjønt hvor jeg står og, Terje... Vurdert å hente en KA7ES?
    Finner jeg en i champagne til riktig pris så vil fristelsen bli veldig, veldig stor. Vi får se.... Skal først jakte på forforsterkeren....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Auditor og Terje i at det topplokket bør/må pusses og lakkes. Ikke store jobben, og en mod vil jo ikke ha noen hensikt likevel slik det ser ut under panseret. Få den vakker som ny, det er slikt vi liker det best selv om en ærlig arbeidshest med riper i lakken også har sin sjarm. :)

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Nu är det väldigt nära för en kassett-revival, på bred front. Inte bara för oss "TapeHeads". Här är ett klipp från NBCNEWS. :) Förra året såldes över 20.000.000 kassettband! Vad jag förstår så är det bara färdiginspelade band, men ändå, kul.

http://www.nbcnews.com/nightly-news/...s-538367555962

Tur att vi redan startat hamstra band och köpt på oss bra kassettdäck ... :D

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nu är det väldigt nära för en kassett-revival, på bred front. Inte bara för oss "TapeHeads". Här är ett klipp från NBCNEWS. :) Förra året såldes över 20.000.000 kassettband! Vad jag förstår så är det bara färdiginspelade band, men ändå, kul.

http://www.nbcnews.com/nightly-news/...s-538367555962

Tur att vi redan startat hamstra band och köpt på oss bra kassettdäck ... :D
    Linken din fungerer ikke, men jeg fant denne fra 2015 ?

Old-School Cassettes Make Comeback as Consumers Yearn for the Antique - NBC News

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Tjue mill? Vi får se om det holder seg.. Isåfall tror jeg- eller rettere sagt håper- at båndproduksjonen hos feks Fuji kan gjenopptas. De har flere varemerker, som feks Subaru (Fuji Heavy Ind.), men Fuji ( Photo Film Co.) var også oppe på siden av Kodak i fotofilmdisiplinen. Jeg visste det kom til å skje noe der...hehe..Får huke inn fra Ginza i neste mnd..

Sist redigert:

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Terje-A: Samma klipp, men jag såg det först idag ... men då kanske bandförsäljningen ökat ändå mer sedan dess ...?! :D

Auditor: Ginza har redan sålt slut alla de band de hade från Fuji ... tyvärr. Men det finns några Maxell UD, Sony HF och BASF kvar ...

Sist redigert:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Enig med Auditor og Terje i at det topplokket bør/må pusses og lakkes. Ikke store jobben, og en mod vil jo ikke ha noen hensikt likevel slik det ser ut under panseret. Få den vakker som ny, det er slikt vi liker det best selv om en ærlig arbeidshest med riper i lakken også har sin sjarm. :)
    Vi får se. De skrapene er rimelig dype. Og det metallet er ikke altfor tykt heller.. Kan hende det blir et vinterprosjekt.

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Jim: Og forhåpentlig også en del Agfa? Uansett, takk for info. Jeg har flere Denon HD8 på vei fra USA.;) Dessverre bare åtte stykker, men når de er såpass dyre, så...Totalen kryper opp, det er det viktigste..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Det er ikke upraktisk i det hele tatt. Du må bare venne deg til decket. Omvendt av de meste, men det er OK.
    KX10? Om du sliter med å få tak i Denon, lykke til med Yamaha..>:D Men pen er den...og uhyre god. De skrapene kan være så dype de vil. Det løser seg med tålmodighet. Bruk fint nok sandpapir, ta deg tid med sliping og lakk, ikke spar på lakkens kvalitet. Match fargen utfra Denons originale kode. Så går det bra. Kan nok ta etpar mnd for full kabinettlakkering, men det er et sånt deck verdt. Håper du er tålmodig nok, bare...Sandpapiret skal være så fint at korna ikke merkes, slipinga lett og over tid.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Vil du ha KX10? Ligger tre stk i Tyskland- mellom 500-1200 kr...Ikke helt for meg, men altså svært bra saker!! Forøvrig skal kassetten legges i på samme måte som 810, samt at KX er fysisk lettere. 4,8 kg, veier den. Mens Denon legger seg på Sumo Super 6,6 kg. Sier litt om hviken japansk produsent som fikk mest ut av sitt kremdeck, det. Og hvem av de to nevnte som er mest solid. Men KX10 i toppstand ER et kremdeck.Pris pr nå er tett over NOK 460,00. "Voll Funktionsfähig", altså fullt fungerende. Står i Barsinghausen, DE..Hadde dog ikke venta et sånt salig rot innvendig i den- det er lenge sia jeg så en åpna.. Men jeg tipper Yamaha har strippa den for over-engineering, så den er kanskje noe mer for deg? Jeg, for min del , liker at Denon definitivt IKKE strippa den faktoren med DRS..
    På pur f... har jeg kjørt en demag til på både CT og DRS. 185X trenger en liten service. Så den vil ta etpar mnd å få til. Dog, blant annet reima skal skiftes såfort jeg får tak i verkstedet over ferien.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Går rykter på byen at Fred Marrs sin hjemmeside ikke fungerer, jeg får den frem her jeg sitter i bushen i Thailand i hvertfall.

HOME | Marrs Communications

Men Fred kan være variabel med servicen. Etter hva jeg forstår har det vært flom på lageret og flytting av businessen.
    Denne tråden forteller litt om variabel service.
    Problems with Marrs Communication? | Audiokarma Home Audio Stereo Discussion Forums

Jeg får skynde meg å legge til at jeg bestilte og fikk reimer til min vulgaris, brutalis Technics RS-7500:cool: etter et par uker i posten. No Problemo:) Men da snakker vi 2015 tror jeg.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og når vi først er i støtet angående deler og ulike leverandører av dette.
    Mr. Marian som er ivrig på Tapeheads produserer diverse småting som er utrolige viktige å få tak i.
    Venstre pinchroller til Sony ES decket for eksempel.
    Han finnes på eBay med dette navnet; mihokm
    Han får skryt på Tapeheads og har dette svaret å gi;

Thank you very much for positive feedback. The reason why I started to produce them is that there were no suitable alternatives. The version from German seller has very hard rubber. He probably processes them using lathe. Only very hard rubber can be lathe processed. Correct way of making them is using standard but more expensive way - injection molding, vulcanization...

Now I also have plastic pinch roller hubs available. By the way, quality is better than original.
    I'm working on brass version, too. I already have sintered bronze bearings, brass collar is in progress.

These rollers can be used in older Sony mechanics, as well. Plus all decks based on Sankyo dual capstan transport - most Nakamichi decks use them for example.

Marian
    --------
    Jeg har handlet av han flere ganger og han er 100% seriøs.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Frog: Vil du ha KX10? Ligger tre stk i Tyskland- mellom 500-1200 kr...
    Nei, prøver å unngå kjøp av usette ting generelt da jeg har brent meg før der.. Finner jeg en lokalt en vakker dag så kjøper jeg den nok men regner med det ikke er i hopetall av denne. Skal på bruktbutikk raid idag feks.. Finner sikkert en da med min flaks:cool:

Frog79

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Frog: Vil du ha KX10? Ligger tre stk i Tyskland- mellom 500-1200 kr...
    Nei, prøver å unngå kjøp av usette ting generelt da jeg har brent meg før der.. Finner jeg en lokalt en vakker dag så kjøper jeg den nok men regner med det ikke er i hopetall av denne. Skal på bruktbutikk raid idag feks.. Finner sikkert en da med min flaks:cool:

Frog79
    Skulle ikke forundre meg det minste om du finner en slik i mint condition;)

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Dårlig med Yamaha.. Dårlig med det meste slik det bruker å være på denne tiden av året..

Fant enda et eksemplar av Laura Brannigan "Self Control" som jeg endte opp med å kjøpe selv om jeg har lovt meg selv i å ikke kjøpe flere originalutgivelser ettersom de som regel låter som bæsj iforhold til mine egne opptak.. Denne så derimot ut til å være mer eller mindre ubrukt.. Så den ble med hjem. 5,-

Ubrukt Marty Robbins LP.. Generelt lite Country/Western fan men har minner med "Big Iron" 10,-

Fant en Phillips portabel CD/kassettspiller ifra 90/00 tallet som så ut til å funke noenlunde greit. Cd spiller delen er 100%, kassettdelen funker unntatt Rewind som kun greier å virke uten last.. Dvs mest trolig er det et belte som må byttes. Phillips har dog gjort det kunststykket og bruke torx skruer som har den størrelsen jeg ikke har bits til.. Så det får bli et prosjekt til en annen gang.. Uansett en grei deal til 60,- da jeg har en liten plan med denne..

Siste gang jeg var på hytten så fant jeg to BASF C90 inni et skap som jeg mistenker kommer ifra opptak tatt opp på samme hytte under "lystige lag" sammen med venner ifra 96 og oppover.. Jeg vurderte å ta med disse ned hjem og høre på de men jeg er rimelig sikker på at dette er noe jeg egentlig ikke vil høre.. Iallefall ikke edru..

Så jeg vurderer å samle samtlige å høre på dette mens vi sitter på samme hytte.. Noe sier meg dette blir flauere enn flaut men det må bli gjort;)

Gruer/gleder meg allerede..

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: KX10 i Norge? Forget it. Til det var det for mange som var/er ES-dyr eller Denonister. Yamaha har dessuten deleryktet sitt, vet du. Men han Marian, skaffer han andre deler også? Som en Bias-bryter til TC-FX120, feks? Definitivt ikke Sonys beste, men et greit starterdeck..Såpass enkel at jeg nok kanskje kunne bytta de to reimene selv..

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: KX10 i Norge? Forget it. Til det var det for mange som var/er ES-dyr eller Denonister. Yamaha har dessuten deleryktet sitt, vet du. Men han Marian, skaffer han andre deler også? Som en Bias-bryter til TC-FX120, feks? Definitivt ikke Sonys beste, men et greit starterdeck..Såpass enkel at jeg nok kanskje kunne bytta de to reimene selv..
    En slik del tviler jeg sterkt på at han har. Det går mest i kritiske slitedeler til Sony ES og Walkmans. Men det kan se ut som om du er i ferd med å få deg et høstprosjekt:) De enkle spillerne er jo fine til å spille av med og de er enklere å vedlikeholde. Finner du en til for en hundrings så har du plutselig to og da kan du jo klore og mekke litt sjøl. Kos deg med det og en god kaffe når det blåser nordavind fra alle kanter i november:)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Jeg har nok å henge fingra i i november, om jeg ikke skal reparere Sony også. Se på YT, du. Enkelte der legger visse modellbetegnelser og merker til grunn for at en TC ikke funker.. Noe sånt som: "Of course it doesn´t work. It´s a S....y....." Vel, jeg velger å se litt bort fra det, da en TC i god stand er en habil maskin for aspiranten, og ESer er noe av det mest over-engineered som finnes i tape, sammen med Denon DRS. Ett sted måtte også Sony spare. De 110/120ene er såpass enkle at jeg faktisk ikke taper noe på det hvis mekken ryker i belteskiftet. Men jeg ønsker ikke å brenne blokka ned. Bare så utrolig irriterende at jeg ikke fikk tak i selgeren av en strøken DRS640 i Hokksundstrakten for litt siden..

Edit: Hørt fra Fred Marrs. Er det flere tapeheads her inne som vil ha reimer til sitt deck?? Bruk PM--:cool:

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Jeg har nok å henge fingra i i november, om jeg ikke skal reparere Sony også. Se på YT, du. Enkelte der legger visse modellbetegnelser og merker til grunn for at en TC ikke funker.. Noe sånt som: "Of course it doesn´t work. It´s a S....y....." Vel, jeg velger å se litt bort fra det, da en TC i god stand er en habil maskin for aspiranten, og ESer er noe av det mest over-engineered som finnes i tape, sammen med Denon DRS. Ett sted måtte også Sony spare. De 110/120ene er såpass enkle at jeg faktisk ikke taper noe på det hvis mekken ryker i belteskiftet. Men jeg ønsker ikke å brenne blokka ned. Bare så utrolig irriterende at jeg ikke fikk tak i selgeren av en strøken DRS640 i Hokksundstrakten for litt siden..

Edit: Hørt fra Fred Marrs. Er det flere tapeheads her inne som vil ha reimer til sitt deck?? Bruk PM--:cool:
    Mange rykter om Sony, det meste er bare bullshit. Men jeg er ikke mer fanboy enn at jeg synes det er fordømt mange gode spillere fra forskjellige produsenter. Sony, Nakamichi og Pioneer ligger mitt hjerte nærmest. Sånn er det bare:)
    Og for å spore litt av, jeg synes det er tøft gjort av Denon og bare kjøre på med gode 2 kanals integrerte forsterkere. De ser jo ut som om de er 40 år gamle. Kudos for design og kvalitet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn