Frog: Hvis Denonen din er i topp stand og ellers gjør det den skal , behøver du ikke å tenke på bias, egentlig. Det justeres automatisk ved valg av riktig båndtype for den forestående oppgave. La være å åpne den, sa jeg. Skal du eksperimentere med det, bruk et annet deck i en lavere klasse. Og kassetter du ikke er redd for. Der er det ofte nødvendig å tenke mer på det også..spesielt pre 1985, da kassettene hadde bittesmå skruer i shellet..De hadde mye med azimuth å gjøre også.. Er det noe feil med det interne, ta den til Bassengbakken!
Rent mekanisk sett så er denne 100%. Jeg lurer litt på om det kan være en ubalanse på VU meteret evt en reel ubalanse på rec level/utgang.. Måling med multimeter viser meg ingen forskjell på noen av kanalene men VU meteret viser ofte 1-2db høyere på venstre kanal enn høyre. Jeg greier ikke å høre noen forskjell og som sagt så viser multimeteret ingen markant forskjell imellom kanalene så vil tro dette er en feilavlesning på selve VU meteret.
Tar man den 3000hz test tapen jeg har som jeg vet er tatt opp i +3db (Quartz Sony ES deck) så viser VU meteret 0db. Jeg legger meg derfor like under 0 på denne når jeg tar opptak. Under avspilling så oppfatter jeg volum som det er jeg vant til under opptak på mine tidligere deck på rundt +3db når det gjelder denne Aurex Chrome tapen som jeg bruker. Så igjen mistenker jeg VU meteret i å være noe ukalibrert.
Dette er noe jeg kan leve med.. Enda..
Azimuth er justert men selve designet jobber imot deg når man skal gjøre slike ting.. Man må av med topplokket som er festet med 8 skruer.. Det samme gjelder rens av hoder, capstan og pinch roller.. Rensekassett hadde nok vært en løsning men jeg mistenker at mine q tips med isopropanol gjør jobben noe bedre.
Så heretter er lokket kun skrudd inn med sine 4 skruer på siden
En liten advarsel bør jeg også gi da det er en arm som holder kassetten ned som må fjernes for å komme til mekanismen. Under den armen er det en fjær og den er stor og stram..... Holdt på å bli den enøyde fetter Anton av Trondheim den første gangen jeg plukket av den armen.. Skikkelig KLM øyeblikk med "Sprrrroooiiinnng".. Fikk den rett i trynet.
Så det positive.. Vannvittige gode opptak. Veldig jevn hastighet (til og med jeg er fornøyd!) Jeg har faktisk troen i Dolby NR igjen pga dette decket. Det gir uforskammet bra opptak selv med moderne Maxell UR ifra Clas hvis man bruker noe NR for å få ned susen.
Bassengbakken utgår til det ytterste før jeg blir nødt. Den eneste fordelen med de er at man faktisk har noen å klage til i tilfellet noe blir ødelagt. Slik som dette decket er så vil jeg tro det er kun justering av pot metere ang VU level. Det skal jeg greie selv med noe hjelp ifra dette forumet evt amerikanske.
Jeg har jo alltids ønsket meg et skikkelig Oscilloskop
Frog79