Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er ikke så veldig lett å lage en fake kassett for en amatør og markedet er alt for lite til at noen vil gjøre det profesjonelt.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.010
    Antall liker
    1.344
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du kan jo åpne noen TDK MA-R XG, ta ut båndet og legge i noen gamle brukte TDK AR bånd i istedet, da selge de på Ebay for en formue, da tenker jeg du blir beryktet....ikke noen vits i å gjøre det så klart men muligheten er der jo...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du kan jo åpne noen TDK MA-R XG, ta ut båndet og legge i noen gamle brukte TDK AR bånd i istedet, da selge de på Ebay for en formue, da tenker jeg du blir beryktet....ikke noen vits i å gjøre det så klart men muligheten er der jo...
    Du kan selge noen brukte bånd på den måten, men de er uansett billige, Og tilbakemeldingene i systemet ville ødelagt for videre salg. Nye forseglede kassetter er dyrere og selvfølgelig mye tryggere å kjøpe. De viser bilder av både front og bakside av kassetten og med 100% positive tilbakemeldinger og salg over flere år føler jeg med trygg. Jeg har kjøpt ganske mye på eBay i de siste årene og det har gått bra. Nei, jeg greier ikke å se noen risiko det er verdt å bekymre seg for i dette.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Niels; Åpne de beste noen sinne fra TDK, ta ut båndet, erstatte med AR.bånd? Og hva skal du så gjøre med MAens rekorddyre meter? Liten vits?? Totalt uforståelig..hehe..Da bruker du heller MA-XG selv;D De er sjeldne nok som de er, om ikke de svært få som fortsatt ligger i folien sin skal brukes i svindel. Penger ut av vinduet OG purken på døra? NIX!! Jeg har et AR Special Edition også. Det blir her..Som å smelte en platinabarre, legere den med bly og markedsføre resultatet som ren platina. FEIL....
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har omsider fått tak i slepebrøleren jeg har jaktet på i et års tid. Auditor mente jo at den var bortimot umulig å få tak i, den er sjelden som hønsetenner.:) Men jaggu meg greide jeg å finne et objekt. Utrolig hva som finnes i Norge. Radioen fungerer og lyden er knallbra, akkurat som jeg husker den. Når jeg får ånden over meg så skal den inn på hospitalet for rens og sjekk. Trenger sikkert noen småsaker, bl.a. knotten som er borte på mic justeringa, blir sikkert ikke lett å finne, men nå har jeg noe å jakte på. ;)
    IMG_20171006_095507.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dumpet også borti et par kuriositeter,
    Tandberg C-60 XD normaltape. (Made in Japan) Kanskje noen her som vet hvem som produserte disse for Tandberg?
    Track 2 90 chrometape. Her står det ikke made in noe sted. Men teksten er som følger; (både på svensk og engelsk)
    "Track versus The Giants. We challenge them with Swedish quality and high technology" Vet noen om hva som er fakta her?

    IMG_20171006_100735.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Track er faktisk et svensk merke fra midten av åttitallet. Jeg har i alle fall en slik som du viser her i samlingen, vet jeg brukte to eller tre av dem. Men det var Denon og Fuji jeg brukte mest av på den tiden. Når det kommer til Tandberg-tapen så er vel den laget av Maxell hvis den skal matche Tandberg-spillerne perfekt mht bias. Eller var det TDK Tandberg hadde som forhåndsinnstilt bias? Mener å huske Maxell, og det er enten det eller TDK uansett siden de ikke produserte sine egne taper.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, Terje-A: Tipper det var JVC som laget Tandbergerne- de sto bak de mobile språklabmaskinene, så.. Ellers ser det jo unektelig Maxellsk ut, det shellet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Da er også min innventede, klassiske Aiwa ankommet husholdet. Både den og Sony WM35 trenger før eller siden reimskifte, men det er i planen. Og ikveld skal HS-T06Mk2 få Nagaokarensen sin, hu spiller, spoler og ser bra ut. Selv om luka til kassettene "klemmer" litt og volumet hennes skraper..Alt i alt som forventet- hu er tredve år;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Da er også min innventede, klassiske Aiwa ankommet husholdet. Både den og Sony WM35 trenger før eller siden reimskifte, men det er i planen. Og ikveld skal HS-T06Mk2 få Nagaokarensen sin, hu spiller, spoler og ser bra ut. Selv om luka til kassettene "klemmer" litt og volumet hennes skraper..Alt i alt som forventet- hu er tredve år;)
    Gratulerer med Aiwaen. Hyggelig med damer i tredveårene. For jeg regner med at våre klenodier er damer ?
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    94
    Antall liker
    153
    Sted
    Ryfylke
    Jeg fikk endelig tak i en av mine egne favoritter av slepebrølere, Sony FH-5, fant den på Finn.

    Sony_FH-5.jpg

    https://youtu.be/Bfp5EqcNfO0
    (ikke min video)

    14 kg uten batterier...

    Kassettspilleren er ikke helt i orden, må nok reparere den.

    Fikk også tak i storebroren FH-11 med Dolby C fra UK, men den regnes kanskje ikke som slepebrøler siden den ikke har mulighet for batteridrift?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Noen av dem, så.. Men det er ett problem til her: Volumet skraper, så en av kanalene faller ut av og til. Hvis man setter phonespluggen HALVT i, kommer de begge to inn. Så jeg tipper en elektrorens også er nødvendig her. Av både pot og innganger.. Det er assistanseområde for min del. Tipper du finner det potmeteret på Boomboxery.


    Etter rensen låter denne lille dama stort, åpent og varmt. Ikke FULLT så PÅ som WM35 rent dynamisk, men jeg har gått over alt bortsett fra skraping og reim. Litt mer forsiktig med ørene, Aiwa, men dette kan leves med:cool: Som om ikke det var nok er hu bygget på samme fabrikken -sannsynligvis- som bygde den gamle Fisheren min..Made In Singapore var et kvalitetstegn i Walkmansammmenheng.

    FroBe:Håndtak og batteridrift. FH 11 er "Portable Micro Hi-Fi"
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, Terje-A: Tipper det var JVC som laget Tandbergerne- de sto bak de mobile språklabmaskinene, så.. Ellers ser det jo unektelig Maxellsk ut, det shellet.
    Der var nok Maxwell. Jeg hadde en nabo familie på 70 tallet. Faren der var høyt i ledelsen på Tandberg og fikk noen av de første Tandberg merkede kassettene. Det ble da opplyst at det var Maxwell, som produserte dem.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, Terje-A: Tipper det var JVC som laget Tandbergerne- de sto bak de mobile språklabmaskinene, så.. Ellers ser det jo unektelig Maxellsk ut, det shellet.
    Der var nok Maxwell. Jeg hadde en nabo familie på 70 tallet. Faren der var høyt i ledelsen på Tandberg og fikk noen av de første Tandberg merkede kassettene. Det ble da opplyst at det var Maxwell, som produserte dem.
    Der var mysteriet oppløst. Altså henholdsvis Sverige og Maxell for de to tapene. Det er gøy å se disse boomboxene, spesielt den til Sanyo vekker varme minner. Sanyo hadde flere heftige boomboxer i 1980, det året jeg konfirmerte meg. Blant annet husker jeg en som ytte 2x40 watt, slettes ikke ille for en kassettspiller med innebygde høyttalere. ;D

    Jeg skal ha en av de lave og breie med omtrent 3" bredbåndselement og juksediskant på hver side. Silver, of course.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    HS-T06 Mk2 har samme Aiwa TN52-mekk som G35Mk2. Samme knapper og kontrollpanel og. Så da er reimene kompatible derimellom:rolleyes: Og langt mer tilgjengelige enn jeg kanskje trodde..hehe...
     
    Sist redigert:

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    :) Trur jeg har noen kassetter med vinylripp etter fattern som jeg kan prøve. Blue oyster cult, Deep purple, Wishbone ash m.m
    Kan bli morro
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    P226: Garantert! Den er relativt spesiell, den der. Legg merke til det lille jubileumsmerket- det betyr at den er fra 1994.:rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    P226: Hvis du regner med å bruke den Sonyen anbefaler jeg å erstatte de originale hodetelefonene. Det er det svakeste leddet på enhver Walkman, være seg Sony, Aiwa eller Fisher..Frankrike har nettopp laga et eksellent alternativ: Focal Listen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En gang under gymnastiden i første halvdel av åttitallet hadde jeg med walkman på en aktivitetsdag som vi brukte til å sykle rundt søndre del av Karmøy. Det var en av ukjent merke med noen bittesmå høyttalere som kunne åpnes opp som vinger. Hodetelefonene hadde jeg erstattet med de helt nye pluggene fra Kenwood, jeg tror de var de første ørepluggene på markedet i 1983 eller noe slikt.

    En lærer fikk høre på pluggene som var tilkoblet walkmanen, og han uttrykte prompte at han ikke ante at det var mulig å få så god lyd ut av en portabel spiller.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Hadde single deck versjonen av denne i 84, den ble borte uten at jeg husker detaljene.
    Frøktelig tung og drøye batterikostnader, men stas på stranda ja.

    edit:
    Var nok samme modell som på bildet men kopiering / "neste kassett" virket ikke minnes jeg.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Heftig sak er det i alle fall, og hadde du hatt mer penger enn vett ville du vært en god kandidat til å kjøpe den. Hadde jeg vært multimillionær og hatt herlige minner fra stranden og deilige sommerdager/netter som knyttes opp mot en slik som bare "forsvant" hadde det kanskje rykket litt i kjøp-nå-knappen, he he he. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Klassisk eksempel på overprising. Som motstykke til den WM2051en som kommer inn her til uka. Prefikset forteller deg merket..Kun fordi jeg har lyst..En venn nordpå har hatt lyst på ekte Walkman igjen lenge nå, så det er planen til jul der. Overhale først, selvfølgelig. Og spare Aiwaen litt:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Ei reim du hiver inn på en halv time, Frog. Sålenge du har den i pakka di, da.. Nå skal du jo også huske på at akkurat NAD er noget skjøre mekanisk.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Kjøper kun slike ting lokalt. Men såvidt jeg husker er det folk ifra Bergen i denne tråden. Så sikkert verdt en tur for å sjekke om ikke annet.

    Modellen er ifra 81 så beltet er nok problemet vil jeg tro.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Det- og generelt vedlikehold. Eller mangel derpå---
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Billig NAD 6050c i Bergenområdet:

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106013526

    Edit: Selger påstår: "Jeg trykker på «play» men ingenting skjer..." Så 98% sjanse på at den bare trenger nytt belte.

    Frog79
    2 reimer, single capstan. Servicekit på eBay koster 30 euro. Men vi kan vel ikke ta ansvar for alle kassettspillere i Norge (og utlandet:p) Noen må vel rett og slett bare gå i elektronikkreturen.
    Sant nok, men det frister litt siden jeg skal til Bergen på jobbtur denne uken. Som de fleste av dere vet har jeg varme minner fra 6050C, som var mitt første kvalitetsdeck. Mange gode opptak gjorde jeg, og jeg angret på at jeg kvittet meg med den. Ikke i dag, jeg har jo bedre spillere i dag, men det er likevel fristende av nostalgiske årsaker. Sikkert bare reima, men gidder jeg egentlig å bry meg? Som du skriver, vi kan ikke ta på ansvaret for alt som finnes av hel og halvdefekte spillere på berget. Men det jeg merker meg er at plastdekslet som står der når du ikke har en kassett i spilleren fortsatt er intakt. Skal ikke se bort fra at det alene kan være verdt 250 kroner på eBay.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: No Questions Asked! Ta den med hjem!!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: No Questions Asked! Ta den med hjem!!
    Vet ikke helt om jeg orker. Den kan jo være ureparerbar og dermed delemaskin, og de finnes det nok av på eBay (har sjekket). Siden jeg ikke direkte driter penger og har ubegrenset med plass (tre forsterkerlik av samme merke som nevnte deck i boden, for eksempel) heller jeg mot å la noen andre ta seg av den redningen. Og jeg har lite lyst til å kaste penger i dass, selv om spilleren ser ut til å være i kosmetisk fin stand.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Bør vel være tid for å begrave de NAD- likene nå, vel??
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Bør vel være tid for å begrave de NAD- likene nå, vel??
    Å, nei da! Såvidt jeg skjønner har de gamle NAD-ene clip on kondiser, så det er bare å skifte hele rekka på to av dem i alle fall. Forhåpentligvis den tredje også, som er fra siste halvdel av nittitallet. Glimrende forsterkere alle tre, selv om to av de er receivere basert på 3020-plattformen. 3155 Power Envelope som er den eneste rene forsterkeren er helt død på høyttalerutgangene, og jeg har ikke sjekket den skikkelig så det kan være en banal feil. Og i dens tilfelle er det fortsatt mulig at preamp fungerer helt fint, og da vil den funke fint sammen med et gammelt og billig transe-effekttrinn eller aktive høyttalere, eventuelt en klasse D-sak fra eBay. Vi har faktisk et sett av de minste Behringer-monitorene som er selvskrevne partnere for en NAD-pre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Billig NAD 6050c i Bergenområdet:

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106013526

    Edit: Selger påstår: "Jeg trykker på «play» men ingenting skjer..." Så 98% sjanse på at den bare trenger nytt belte.

    Frog79
    2 reimer, single capstan. Servicekit på eBay koster 30 euro. Men vi kan vel ikke ta ansvar for alle kassettspillere i Norge (og utlandet:p) Noen må vel rett og slett bare gå i elektronikkreturen.
    Sant nok, men det frister litt siden jeg skal til Bergen på jobbtur denne uken. Som de fleste av dere vet har jeg varme minner fra 6050C, som var mitt første kvalitetsdeck. Mange gode opptak gjorde jeg, og jeg angret på at jeg kvittet meg med den. Ikke i dag, jeg har jo bedre spillere i dag, men det er likevel fristende av nostalgiske årsaker. Sikkert bare reima, men gidder jeg egentlig å bry meg? Som du skriver, vi kan ikke ta på ansvaret for alt som finnes av hel og halvdefekte spillere på berget. Men det jeg merker meg er at plastdekslet som står der når du ikke har en kassett i spilleren fortsatt er intakt. Skal ikke se bort fra at det alene kan være verdt 250 kroner på eBay.
    Varme minner må man ta vare på og pleie videre. Dette er jo en veldig god grunn til å ta med seg denne hjem. Spesifikasjonene indikerer jo også at den kan være enkel å ta en service på. Kanskje en jobb som kan utføres av baluba personlig på kjøkkenbordet en regnfull torsdag i november ? Mulig med en liten dram ved siden av også:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Du ville retta den der på en time, Terje...og skifta reim på en WM 2051 på et kvarter..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du ville retta den der på en time, Terje...og skifta reim på en WM 2051 på et kvarter..
    Det er mulig det, Auditor. Jeg har i grunnen veldig sansen for enkle spillere til avspilling. Tok meg forresten en tur opp på Fretex på Jeløya i går. Og hvis det som har skjedd der gjelder alle Fretexer så bør noen følge med kjapt. Det var ikke en eneste kassett igjen. Ser ut til at det snart bare er oss 10 som er her i denne tråden som koser seg med kassettdelen av hobbyen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn