Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En feit Sony eller Pioneer er heller ikke umulig. Må du ha Dolby S så begrenser det utvalget en smule. Hvis du går på vintagecassette.com og legger inn Dolby S som et filter får du opp noen go'biter som kan gi deg vann i munnen;) Det er for mange å ramse opp her men sett deg ned og lag en oversikt og deretter kan jakten begynne. Mye fint det er helt sikkert.
    Fin side,hvor mange kassettspillere må en ha for å vere en ekte tapehead? :cool:
    Det spørs nok veldig hvem du spør.:)
    Men det enkle svaret er kanskje så mange du har plass til;)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Hm. Ca halv spiller pr kmv ??????
    Jo, har en walkman: Sony TC-D6C ??????
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Hallo, jeg sa jeg mangla kaffe. Har siden sjekka avstandene. Og har ALDRI hatt problemer med geo, språk og samfunnsfag. Bare så du vet det....Du foreslo den turen selv.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Har en bærbar sak fra tidlig åttitall,har enda ikke fått sjekket hvilket merke.
    Har ikke plass til de 2 jeg allerede har men det kan endre seg ganske fort,har endelig funnet en møbel som har de målene jeg var ute etter og samtidig ser bra ut og innenfor budsjett.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    HeyHo: Fiind, fix + photograph 4 us. Tnx!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Hallo, jeg sa jeg mangla kaffe. Har siden sjekka avstandene. Og har ALDRI hatt problemer med geo, språk og samfunnsfag. Bare så du vet det....Du foreslo den turen selv.
    Jeg kan da aldri ha foreslått en tur til Møre og Romsdal? Mine ni uker i Romsdal på nittitallet holder, hører banjomusikk i bakgrunnen. Men for å være ærlig ante jeg ikke hvor dette stedet lå før jeg sjekket Google, og da slo det meg at det nok ikke er i nabolaget. Enten jeg skulle oppholde meg i Kopervik eller Bergen. Så jeg tøyser litt med deg med overdrivelsene, skjønner du. :)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Tviler på at det er noe interessant men det skal sjekkes
     

    Marcus74

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    Quiz for kvelden var en kassettspiller som ble produsert først,
    modell og merkenavn?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken som ble produsert først, mener du? Vet ikke, men kan Google. Philips tipper jeg var merkevaren, modell må googles.

    _1496192400.jpg


    Synes forresten ikke dette var et godt tilbud, kroner 300 pr. tape. :eek:
    Finn.no
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Er det en i Norge som har MANGE sånne må det være meg, men du har visstnok en del, du og..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for mange, jeg har egentlig aldri syntes de har vært spesielt gode i forhold til TDK D og Maxell UR. Men kanskje jeg endrer oppfatning nå som jeg har Naka? Verdt å teste, men ikke til noe i nærheten av 300 kroner. Del prisen på 20 så kan jeg diskutere saken. ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Marcus74: Recap: Philips laget MC- formatet, lanserte det i Berlin,1963 etter å ha fått utviklet fungerende spillere i 1962- i Hasselt, Belgia. Teamet ble ledet av Lou Ottens, hvis du lurte. Philips konkurrerte med Telefunken og Grundig, men som vi alle vet var selskapets design det som vant kampen på den tid. Masseproduksjon av kassetter startet i Hannover, DE, 1964. Og den første for bilbruk kom i 1968. Som er ca ti år før de ovenstående BASF LH kom til---
     

    Marcus74

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    Marcus74: Recap: Philips laget MC- formatet, lanserte det i Berlin,1963 etter å ha fått utviklet fungerende spillere i 1962- i Hasselt, Belgia. Teamet ble ledet av Lou Ottens, hvis du lurte. Philips konkurrerte med Telefunken og Grundig, men som vi alle vet var selskapets design det som vant kampen på den tid. Masseproduksjon av kassetter startet i Hannover, DE, 1964. Og den første for bilbruk kom i 1968. Som er ca ti år før de ovenstående BASF LH kom til---
    Riktig svar Auditor, først kassett inneholder bånd BASF PES-18.
    Først kassettspiller Philips EL 3300.
    Cassette_Player.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Marcus74: Man prøver å kunne sin formathistorie. Takk! Er det noe du har i samlingen din? Eller har du solgt deg noe ned, som på spolebånd? Som en kuriositet her kan nevnes at CDen også er et av Lous "barn"..I dag er han 91 år gammel, men hvilken annen nederlender kan påberope seg å ha oppfunnet musikkhistoriens to viktigste medier?? Må være Alt-Jouk v.d. Hul...
     
    Sist redigert:

    Marcus74

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    Marcus74: Man prøver å kunne sin formathistorie. Takk! Er det noe du har i samlingen din? Eller har du solgt deg noe ned, som på spolebånd? Som en kuriositet her kan nevnes at CDen også er et av Lous "barn"..I dag er han 91 år gammel, men hvilken annen nederlender kan påberope seg å ha oppfunnet musikkhistoriens to viktigste medier??

    Auditor Se lenker:

    NRHF - Aktiviteter

    åpne pdf nr 133 hyggelig lesing :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Marcus74: Jeg har vært medlem i NRHF tidligere...
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Marcus74: Man prøver å kunne sin formathistorie. Takk! Er det noe du har i samlingen din? Eller har du solgt deg noe ned, som på spolebånd? Som en kuriositet her kan nevnes at CDen også er et av Lous "barn"..I dag er han 91 år gammel, men hvilken annen nederlender kan påberope seg å ha oppfunnet musikkhistoriens to viktigste medier??

    Auditor Se lenker:

    NRHF - Aktiviteter

    åpne pdf nr 133 hyggelig lesing :)
    Takk for lenke.
    NHRF er en utmerket kilde, med medlemmer som brenner for det faktisk korrekte.
    Heldigvis har de hatt god indre justis og kvitter seg gjerne med medlemmer som ikke bidrar fornuftig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Lyntoft: Jeg for min del valgte å gå ut selv...i motsetning til andre.
     

    Marcus74

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er medlem fordi jeg vil dele det jeg har med andre i tillegg til at jeg kjenner mange fantastiske mennesker.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Marcus74: Det ER en grunn til at foreninga lever- og det håper jeg den fortsetter med:rolleyes:

    PS: Dere ser at de LHene i annonsen er forsegla? Prisen er fortsatt noe høy, men hu bør få iallefall 200 pr stk, da den standen ER sjelden. Skal lure på om ikke de ville funka bra på Hon-Fi..siden Gammel- Erich og Egon Krenz måtte slippe makten i DDR er jo uansett BASF som samtysk å regne. Og fremstår som nærmest default match- sammen med Agfa..
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Mye bra folk og ikke minst viten i NRHF det er det ikke tvil om.
    Befriende fritt for synsing og missforståtte forestillinger om egen grandeur.
    Folk som har peiling ganske enkelt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Da håper jeg mitt første DDR-deck er på vei over vannet nordover. For å få tilbake en positiv tone i tråd igjen etter unødvendig digresjon ovenfor. Slike ubegrunna stikk bruker jeg svært lite tid på, men synd, det er det. Spesielt i en tråd som beviselig oser av goodwill, kunnskap og vitebegjær. Jeg skal istedet besvare en haug produktiv følgemail og -meldinger.. :rolleyes: Funnet en RFT SK3000 i strøken stand. Som tydeligvis ikke kommer til å trenge annet enn den omnipresente Nagaokarensen. Dette lille decket veier seks kilo, er selvfølgelig bygget etter DDR-standard med EN motor. Og har et frekvensområde smalt som et massivdekk til manuell rullestol. MEN: Proveniensen. Hva hadde DDR-borgerne til kassettene sine kontra Vestens samtidige utstyr? DET er poenget. Å få endelig svar på det spørsmålet, altså...Grail deck...
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Auditor: Spennende!
    Bilde eller link ?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    HeyHo: Får ikke lagt ut, men det er flere videoer med denne på YT....Ser direkte urkul ut;)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Den var flott ja,veldig kompakt ser det ut som.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Takk, BirgerG!

    HeyHo: Det formatet er det man på 80-tallet kalte midistørrelse. Midt mellom fullsize og mini/micro. Legg merke til kassettilegget..Separat kassettspor:rolleyes: Gjenstår bare å få i et bra adapterledd om handelen går i boks. Farge er sølv.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @Auditor: gratulerer med en liten artig sak, den er det ikke mange av i Norge (eller Japan og USA) tenker jeg. Fint at vi velger å ta vare på historien, for det er det dette er. Jeg slettet forøvrig akkurat min salgsannonse med K7B'n. Jeg har bestemt meg for å få den restaurert skikkelig. Koste hva det koste vil:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Virkelig en kul, liten maskin. Gratulerer med det kjøpet, håper det befinner seg i Oslo så fort som f..n. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Terje, Baluba! Det gjør jeg også!! Maskinen har forresten to motorer. Den er liten nok til at jeg kan håndtere den aleine, sjelden utafor Østblokken, representerer en tid med europeisk intern spenning av en type vi nesten ikke ser lenger. Jeg har også lært tysk. Og historie SKAL tas vare på. Det gjør du med K7B og. Og Baluba med Nakamichi. Hva tror du er feil med den, og kan Mihok hjelpe?

    Wenn der Trabi nicht vorhanden ist, warum nicht RFT?
    Sowas gab es nicht zu kaufen in der BRD.
    Damit kommen nochmal die Kassetten mit ins Spiel
    In Deutschland nennt man sowas noch für immer einfach Stil!
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takk, Terje, Baluba! Det gjør jeg også!! Maskinen har forresten to motorer. Den er liten nok til at jeg kan håndtere den aleine, sjelden utafor Østblokken, representerer en tid med europeisk intern spenning av en type vi nesten ikke ser lenger. Jeg har også lært tysk. Og historie SKAL tas vare på. Det gjør du med K7B og. Hva tror du er feil med den, og kan Mihok hjelpe?

    Wenn der Trabi nicht vorhanden ist, warum nicht RFT?;)
    Reimbytte må til og jeg har lyst på at noen tar en skikkelig gjennomgang av elektronikken. Spørs om ikke Teletor får en jobb på nyåret....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Kan være lurt å bestille full gjennomgang der, ja...;) Da får du den tilbake som fra fabrikkoverhaling...

    Ang RFT: Es hat geklappt! Decket kommer til Norge:cool: Bekreftet pr mail for en halv time sia...Det finnes faktisk en kompakt Ossie-måte å få fullt potensial ut av denne på: Få inn en RFT SV V3000. Forforsterker for hodetelefon m/6,3 jack. Den har DIN-bøssinger for signal fra SK, samt for inntil to effekter/ auf deutsch: Endstufen. Das heisst: Mulighet til å koble på 2 aktive høyttalere, dersom passende spesialkabler skaffes....Og hele anlegget får standard treogførti cm bredde. Har funnet en av de, men selger sender kun innen Tyskland...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Biz. Morsomt, Uvitende barn...Men de bør lære det før eller siden...De skjønte iallefall delvis hvor hodetelefonenes plass var..:cool: Mine nieser lærte det å spille kassetter som toåringer. Idag koser de seg med dem, og all annen musikk enn listepop anno 17. Selv om eldstejenta er åtte. Varmer et analoghjerte, det.

    RFT sendt idag...Jetzt abwarten.. Und die Reinigung vorbereiten..Weihnachten steht vor der Tür..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Stay Away!! Den der er for printere og annet datautstyr med rollers. Det funker der, men for en kassettspiller vil det ødelegge mer enn det er godt for, da reaksjonen med bånd blir forskjellig fra ditto med papir. Sammensetninga av rollerne i en printer er forskjellig fra et tapedeck, det middelet skal rense vekk blekk, ikke metallpartikler. Vil du ha et annet stoff enn Nagaoka, gjør som Terje-A, ta inn løsninga til American Recorder. Det har gått hardt utover HC800 her i det siste, og jeg tipper RFT hverken har blitt rensa eller demagnetisert på årevis- på tross av nytt reimsett.Pelsa lydhue er tatt med i beregninga, som også glatte rollers. Men rollerne tilhører altså det tyskerne kaller Antriebsgummi, så jeg håper de har blitt skiftet med reimene..Antriebsgummi er ny her..Og etter en runde gummirens ble de håpløse rollerne på WM2051 helt som nye..Men det var en fire-fem Q-tips som i prosessen ble helt nattsvarte også:cool:
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Fikk levert fra meg Pioneer CT 91'n til service i går så nå er den inne i køen.
    Fikk et godt inntrykk av Service Kompaniet avd. Bergen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn