Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.433
    Sted
    vest
    Jeg bruker dolbyb å da kan jeg presse noen mere db ut av båndene
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.010
    Antall liker
    1.344
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Virkelig? Å presse bånd er ikke noen god ide, hvorfor vil du det?
    Når jeg lager opptak er jeg nesten aldrig over 0db, trenger ikke Dolby heller.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.433
    Sted
    vest
    Får mye bedre s/n med dolby å da kan peak være på dolby symbole
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.010
    Antall liker
    1.344
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmm, ja, men prøv uten Dolby or litt lavere volum.
    Decks har litt forskjellig kalibrering og Dolby markeringer.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    94
    Antall liker
    153
    Sted
    Ryfylke
    Behovet for Dolby varierer mye med musikksmak.
    Tar man opp rock og moderne musikk med begrenset dynamikk kan man droppe Dolby.
    Tar man opp klassisk, jazz eller annen musikk med dynamikk vil det hjelpe godt med Dolby.

    Dolby B kan avspilles på det meste, men gir minst støydemping.
    Dolby C blir ikke bra ved avspilling med Dolby B, da forsvinner diskant og detaljer, men bra med Dolby C avspilling.
    Dolby S har jeg bare på en spiller, og dermed liten erfaring med.
    Avspilling av Dolby-opptak uten Dolby gir for mye diskant, og mye sus.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.012
    Hehe, bra click-bait å legge ut bildet av Sony Metal Master som hovedbilde med den annonseprisen. Må innrømme at jeg skvatt til, men da jeg leste hele annonseteksten fant jeg heldigvis ut at jeg ikke hadde gått glipp av et kupp :)
    1649065321828.png
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    1.191
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, bra click-bait å legge ut bildet av Sony Metal Master som hovedbilde med den annonseprisen. Må innrømme at jeg skvatt til, men da jeg leste hele annonseteksten fant jeg heldigvis ut at jeg ikke hadde gått glipp av et kupp :)
    Vis vedlegget 806510
    800 pr er iikke så ille men ille nok . tror jeg betalte rundt det samme for min metal master hvis ikke opp mot en 1000lapp. galskap ja men måtte ha en hvertfall. jeg betalte og litt mye for en pakke ma'r men det var fordi det var i orginal forpacking. og vansklig og få fatt på slikt.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.433
    Sted
    vest
    Frister med en slik MM å se hvor mye bedre den er en TDK MA R. Sony MM skal vist være det beste iflg gurune her inne
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Guruer har til alle tider vært uenige. Så la egne "Gull" ører bestemme hva, du synes er best. Jeg samler ikke på kassetter, ellers gikk det fort noen kroner på de jeg mener er best: Maxell Vertex, så TDK MA-XG kunn etter egne ører, men egentlig er slike helt unødveendige når innspilling skjer på TCD 3000 serie, Nakamichi ZX7/9, Cr-7, 1000/700 ZXL. Med de hører ikke jeg og antagelig ingen av dere heller, en forskjell, som er verd 800 til 1000 kroner pr. kassett. (og det finne mange flere super kassettspillere enn disse jeg nå nevner.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    1.414
    Takk for dolby-tilbakemeldinger! Jeg har aldri likt "dolby-lyden," så det er sikkert 26 år siden jeg har gjort noe skikkelig forsøk med det. Men i og med at det er 26 år siden skal jeg gjøre noen øvelser, det kan jo være både jeg og verden har endret seg siden den gang. Kassettspilleren har i hvert fall endret seg siden gutterommet, så da kan det være gøy å prøve.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.433
    Sted
    vest
    Ike alle har råd til spilere i 20-30000 klassen, så da kompanserer jeg med bånd 😉
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Vel, kjøper heller en spiller til 15, enn 50 bånd for 50
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    1.191
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Ike alle har råd til spilere i 20-30000 klassen, så da kompanserer jeg med bånd 😉
    tror jeg betalte rundt 1500 for min strøkne kx1200u(med manual og remote). noe som var et røver kjøp. kx300rs betalte jeg et par tre hundre for ny i eske...jeg har heller ikke lyst og bruke masse penger på en spiller som trenger omsorg uansett. hold øya oppe og du finner sikkert en god billig spiller som er high end.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.596
    Antall liker
    9.936
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bare en mening om kasettavdpilling. Dolbly greiene gir tam lyd og ullen topp. Ingen jeg kjenner eller kjente syns det er/var bra. Er det blitt bedre siden 1974?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.647
    Antall liker
    21.957
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Støtste problemet med Dolby-C er, at det er pisse vanskeligt å kombinere mellem flere maskiner.
    Er hastighetavhengigt, og om flere spillere ikke kjører samme hastighet (med 0,00% avvik) "pumper" lyden.
    Dolby-C på samme maskin (opptak/avspill) funker greit inntil spillen trenger å serviceres.
    Etter nye belter/service kan det være et problem etterpå.
    Bruker aldrig Dolby;) Liker ikke B..... Har aldrig haft S
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    tror jeg betalte rundt 1500 for min strøkne kx1200u(med manual og remote). noe som var et røver kjøp. kx300rs betalte jeg et par tre hundre for ny i eske...jeg har heller ikke lyst og bruke masse penger på en spiller som trenger omsorg uansett. hold øya oppe og du finner sikkert en god billig spiller som er high end.
    Har hatt min dragon på service 1 gang siden -91 og min TCD 3014A en gang siden -90 (etter at det først var på topp) En ZX-7 i topp "kondisjon" er mulig å få til 15 og sikkert under det, men da kan det hende den trenger en tur til en spesialist. Gode type 2 bånd har det vært mulig å få til ca 100,- for stykk. Da kan jeg spille inn all musikk jeg måtte ønske med super analog kvalitet. Er jeg ikke fornøyd med det, har jeg noen DAT spillere hvor innstegs pris kanskje ligger rundt 5 og kassetter inntil r. 200,- Trengert ikke type lV for tusner av kroner. Men om DU gjør, så er det DU, som bestemmer :love:
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    1.191
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg samler mest type 1 og 2 bånd og kd95 leverer den og og resten av jvc linja... de få type 4 er kun for og tilfredstille mitt sinn. for meg holder type 1 mer en nok for mye av den sjangeren jeg liker. men ja jeg må nok koste på meg en skikkelig service på kd 95 etterhvært. og få skjekket at alt er innafor spec. (den er nylig recappa) men jeg er usikker på hvor nøye repratør har hvært. da selger var hobby repratør. men opptakene den lager er gode. jeg tror også opptaket fungerte fint på kassettspiller'n til TT.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.010
    Antall liker
    1.344
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    jeg samler mest type 1 og 2 bånd og kd95 leverer den og og resten av jvc linja... de få type 4 er kun for og tilfredstille mitt sinn. for meg holder type 1 mer en nok for mye av den sjangeren jeg liker. men ja jeg må nok koste på meg en skikkelig service på kd 95 etterhvært. og få skjekket at alt er innafor spec. (den er nylig recappa) men jeg er usikker på hvor nøye repratør har hvært. da selger var hobby repratør. men opptakene den lager er gode. jeg tror også opptaket fungerte fint på kassettspiller'n til TT.
    Du kan sjekke den litt selv om du et multimeter og evt litt software til å se hva der skjer.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.729
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Stavanger
    Dudes,, på min Tandberg 3600xd hvis jeg bruker Dolby fjernes støyen jeg klarer å høre. men på kassettspillere med dolby høres alt ut som det magler noe/lyddødt rom..
    Dolby kortet i 3600XDen er på størrelse med 2 stk walkman heheh og kostet 800kr i 1976 inflasjonskalkudlatoren sier å gange beløp fra 1976 med 6,15. betydelig. Var det bedre før?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Har 3600 selv og det høres nok bedre ut enn 3300 og 3400 spillerne mine. Men med extern dolby enhet blir det en annen verden. Forøvrig noe var absolutt bedre før.
    Tascam 302 var en ganske bra spiller og til dobbel deck å være så pass at jeg har beholdt denne. Men har aldri brukt den til kopiering, som også kan gjøres i dobbel hastighet. Tascam er vel enste, som lager kassett spillere i dag? Men ytelsene på dagens er vel, som en så der walkman.
    277689961_342258151293704_4361728473193860536_n.jpg
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    1.191
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    den tascamen er nok bedre en mk2 og mk3-4. husker ikke helt hva jeg har stående selv..om det er en mk2 eller mk3. står i kjeller'n og der blir den. de faller fort utenfor specs de plastikk spillerne. og er heller ikke noe fryd for øyet. engangspillere kaller jeg det. noe man ikke tar service på. men tascam har en del andre fine modeller.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    231
    Antall liker
    720
    Spretta en lekkerbisken i dag og, steike for en god kassett dette er! Tipper det er ca. samme bånd som ZII, men det er da heller ingen smågutt! Spilte inn alt fra grov hip-hop til Basement Jaxx og Massive Attack, holdt meg til ca. +4dB uten problemer. Kunne vel svidd inn på +6 og, men det hadde nok blitt akkurat i overkant på de groveste bass-partiene.
    1649107250064.jpeg


    Side-om-side med ZII:
    1649107287016.jpeg
     
    S

    Snacky

    Gjest
    Støtste problemet med Dolby-C er, at det er pisse vanskeligt å kombinere mellem flere maskiner.
    Er hastighetavhengigt, og om flere spillere ikke kjører samme hastighet (med 0,00% avvik) "pumper" lyden.
    Dolby-C på samme maskin (opptak/avspill) funker greit inntil spillen trenger å serviceres.
    Etter nye belter/service kan det være et problem etterpå.
    Der lærte jeg faen meg noe idag også :)


    Snacky
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn