PLATESPILLERI FOR ET DIGITALT OPPSETT MED FOKUS PÅ «NØYTRAL» AVSPILLING
Det er nesten et halvt år siden forrige innlegg, men det har skjedd litt i mellomtiden. Det har bl.a. kommet tre platespillere - en Technics SL-1500C, en SL-1200G og en SL-1210GAE - i hus. Så de svarte plastdiskene har fått prøvd seg i ulike rom og settinger.
@coolio skrev at «Gutten har blitt tullerusk og mistet forstanden. Og muligens ekskludert fra målemafiaen for all fremtid
».
«Tullerusk og mistet forstanden» stemmer sikkert
Men «ekskludert fra målemafiaen» er jeg uenig i. For er det på ett område innenfor hifi at målinger og et fokus på intuitive sammenhenger fra fysikken teller, så er det vel på det «anakronistiske» platespilleriet? Det er ingen andre som legger mer vekt på målinger enn de nerdete vinylistene.
Technics har som alle vet oppgradert sine gamle spillere. Paul Miller i Hifi-News ordla seg slik om SL-1200GAE for noen år siden: «This turntable/arm combination is, in short, a technical triumph». Med andre ord finnes det knapt spillere som måler bedre enn 1200G(AE), heller ikke SP10R/SL10000R måler betydelig bedre.
Jeg har vært litt redd for at armen på min 1210GAE likevel ville være et åpenbart svakt punkt. Jeg har brukt armen til MM-pickuper som Nagaoka JT-1210, Ortofon 2M Black, AT VM760SLC og en MC som Ortofon Cadenza Black. Alle pickupene har hatt særtrekk, som indikerer at armen er god nok til å la pickupens egenskaper skinne gjennom. Jeg har vært litt redd for at en virkelig god MC-pickup ville være perler for svin, men tok en sjanse før jul. Da bestilte jeg en Ortofon A90 fra USA som er lagd relativt nylig. Ortofon satt på et restlager med A90-hus/-kropper og fylte dem med innmat tidligere i 2020. Det var en av disse siste «Mohikanerne» jeg fikk, og som
@MakkinTosken hjalp meg med å kvalitetssikre (man vet jo ikke om man blir lurt når man kjøper på nettet). Heldigvis viste det seg at den nye Technics-armen i magnesium(legering) passer veldig fint til A90. Det sier nok en del om kvaliteten på denne armen - som jeg mistenker er bedre enn mange erfarne vinylister tror - og skodd med en A90 spiller Technicsen helt etter boka.
At det ble en platespiller, er kanskje ikke så rart? Hvis man har et anlegg som spiller relativt «korrekt» og har et stort headroom over hele frekvensregisterer fra 14 Hz til 20 kHz, er det - i mine øyne, i alle fall - spennende å kople til en platespiller for å høre egenlyden av platespilleren. Sånn sett er nok min iver i platespillerspørsmålet i stor grad drevet av nysgjerrighet på lyden av komponenter som ikke er «nøytrale» i den forstand vi er vant til fra digital avspilling. Pickuper har en egenlyd, og phonoforforsterkere er alltids en utfordring. Vibrasjoner og resonanser er et tema som det ikke blir plass til her, osv. Så hvis man ønsker å prøve seg frem med ulike komponenter for å teste hvordan de låter, er platespilleriet stedet...
Med MM-pickuper og sågar Cadenza Black er det tydelig at man lytter til en platespiller. Så jeg ble litt overrasket da jeg koplet til A90. Med en A90 høres Technicsen nesten digital ut i mangel av en bedre beskrivelse. (Nesten) borte var de litt irriterende artefaktene og så sitter man igjen med et intrykk av å høre mer av kvaliteten på mastringen, pressingen og originalmaterialet. Lyden av eller med A90 var mer asvlappende enn med andre PUer. Intet mindre enn fascinerende!
Det finnes noen virkelig gode platespilleroppsett, men enn så lenge er en Technics med A90 noe av det bedre jeg har hørt av platespilleri. Kanskje godlyden fra Technics også skyldes det hvite porselensheadshellet - som kan tenkes er en god match med armen? Headshellet i porselen/keramikk er relativt resonansfritt og kan kanskje tenkes å hjelpe Technics-armen noe (armen har en målt resonans ved 300 Hz). Kanskje matchen keramikk, magnesium og A90 i stål er en heldig kombinasjon?
Betyr det at en Technics SL-1210G(AE) med en god pickup og et headshell fra en målemafioso er toppen av vinylavspilling? Neida, jeg påstår ikke noe slikt... Jeg kan fortsatt se for meg forbedringer av det eksisterende oppsettet mitt (dyrt, omstendelig...), og det finnes konstruksjoner som er større og bedre - og ikke minst mye dyrere (sjekk prisen på en arm fra SAT).
Så litt om platespillerkjeden og oppsettet:
=> Plinth/underlag i Ottaskifer, 40x50x7 cm (40 kg), med DMSD 60-føtter (
https://www.dmsd.it/buy-now) som er lakkert i hvitt av Brekke Roe Billakering (
https://www.facebook.com/brbillakkering/).
=> ECP 2 MKII phonoforforsterker
=> Lake People ADC RS 04 analog-til-digitalkonverter (
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...g_Digital_Converter_Brochure.pdf?v=1599594740)
=> Pickuper: Ortofon A90, Ortofon Cadenza Black, Ortofon 2M Black, AT VM760SLC, Nagaoka JT-1210
=> Headshell: Bl.a. Korf HS-A02 (
https://korfaudio.com/blog66)