KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    KEFs egenskaper, er de dokumentert?

    Høyttaler som summerer korrekt på 30 cm og spiller flatt på denne avstanden, spiller også flatt på 1,5 meter (snakker om målinger i åpent rom/anekoisk).. Hvorfor skulle de ikke det? 🤔
    Fordi diskant har mye større tap i luft. Så uansett hvor jævlig bra Genelec er, så vil diskantresponsen faller jo lengre vekk man beveger seg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fordi diskant har mye større tap i luft. Så uansett hvor jævlig bra Genelec er, så vil diskantresponsen faller jo lengre vekk man beveger seg.
    Hvor mye faller diskanten I FORHOLD TIL BASSEN i åpent rom på 1 meter?

    NB! Redlgert for klarhet
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    «The critical distance is the distance where the direct sound from the monitor and the reverberant sound in the room have equal level in midrange frequencies (approximately between 200 Hz and 4 kHz). The critical distance is affected by the room volume,
    the room reverberation time (referred to ITU-R BS.1116-1 Recommendation), and the directivity of the monitor».


    Vis vedlegget 838512
    Denne tabellen viser at det er grønt til venstre for kritisk avstand.

    Hvis man bruker samme kriterier som i akustikkrapporten din - så skulle:
    • Alt til høyre for kritisk distanse være rødt
    • Så skulle det være oransje i et området til venstre for kritisk distanse (frem til 3dB økning av direktelyden)
    Altså er kritiske distanse det som markerer overgangen fra rødt til oransje.

    Screenshot (40).png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Velkommen etter - selv om du er langt fra i mål ennå.
    Håper du biter deg merke i at til tross for stikk og aggressiv undertone blir du møtt med saklige og høflige svar fra trådens eier.

    @svart-hvitt har presentert en usminket rapport hvor alle feil er blottlagt. Slår det deg ikke at herren prøver å være objektiv og at din "gotcha!" holdning er overflødig.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    Mye misforståelser ute og går her. Og ser ut til at Genelec ikke forstår forskjellen på småroms akustikk og storroms akustikk.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    KEFs egenskaper, er de dokumentert?

    Høyttaler som summerer korrekt på 30 cm og spiller flatt på denne avstanden, spiller også flatt på 1,5 meter (snakker om målinger i åpent rom/anekoisk).. Hvorfor skulle de ikke det? 🤔
    Kef er vel en av de få som dokumenterer responsen via Klippel-målinger i sine white papers. Jeg antar du tenkte på coax-høyttalere når du sa ultra nærfelt høyttalere, så Kef var et eksempel på det. Ellers har du sikkert mange andre også i proff-verden.

    Du har vel rett ang avstand, jeg så bare på nærfelts-målinger av driverne som Amir har gjort og da så det ikke mye flatt ut. Men det endrer seg nok sikkert fra 5 cm til 65 cm når jeg tenker meg om.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og ser ut til at Genelec ikke forstår forskjellen på småroms akustikk og storroms akustikk.
    Det later til å være temmelig utbredt. Kan det være at det ikke er mye penger i å fokusere på små rom slik at den eneste godt dokumenterte vitenskapen er i store rom?

    Men du som brenner for dette. Hvilke feil oppstår om man prøver å bruke storsals teori på små rom? Overdemping?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Håper du biter deg merke i at til tross for stikk og aggressiv undertone blir du møtt med saklige og høflige svar fra trådens eier.
    Ja, jeg lar meg vel kanskje provosere litt av det jeg oppfatter som litt "verdensmester" holdning fra SH.

    Men, for å oppsummere - i en noenlunde "fin" tone.

    Jeg vil anbefale SH å jobbe med akustikken. Rapporten viser:
    1. Tidlig refleksjoner - disse er alt for høye, spesielt for høyre høyttaler.
    2. Miksen tidlig/sene refleksjoner viser et alt for livlig rom. Her kan det være greit å være klar over at "tidlig" også inkluderer siderefleksjonene som er alt for høye ref punkt 1. Så det at høyre høyttaler tilsynelatende er bedre på dette punktet skyldes nok ene og alene at her inkluderer man siderefleksjonene i direktelyden.
    3. Det er generelt kupert bassgjengivelse, spesielt for høyre høyttaler - akustikktiltak vil kunne hjelpe
    Disse resultatene er vel omtrent som forventet i et lite hardt rom som ikke er akustikkbehandlet - hvor det er alt for mye refleksjoner til å få troverdig lyd.

    Det oppsummeres ganske greit compliance bildet helt på slutten av rapporten, hvor rapporten viser at decay time er langt utenfor anbefalingene.

    Screenshot (41).png



    Det positive er selvsagt at her kan man få veldig mye bedre lyd med små tiltak.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det later til å være temmelig utbredt. Kan det være at det ikke er mye penger i å fokusere på små rom slik at den eneste godt dokumenterte vitenskapen er i store rom?

    Men du som brenner for dette. Hvilke feil oppstår om man prøver å bruke storsals teori på små rom? Overdemping?
    Jepp, jeg tror rapporten er ganske god på å illustrere klassiske problemer i norske hjem. De som lager rapporten, og sannsynligvis har sett tusenvis av slike målinger, vet godt hvor store problemene er i en hjemmesituasjon.

    Hovedlærdommen er kanskje å leve med den akustikken man har eller være mer opptatt av akustikk neste gang man flytter.

    Det er jo ikke rocket science å se at et klassisk bibliotek av en viss størrelse kanskje er det beste utgangspunkt for god lyd i hjemmet samtidig som interiøret fortsatt ikke blir påfallende for den uinnvidde.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, jeg lar meg vel kanskje provosere litt av det jeg oppfatter som litt "verdensmester" holdning fra SH.
    Det skjønner jeg. 😂 Men om du kjente karen hadde du nok fort innsett at det faktisk ikke ligger noen selvgodhet i hans argumentasjon. Han er bare en ensporet nerd, som flere her inne!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det skjønner jeg. 😂 Men om du kjente karen hadde du nok fort innsett at det faktisk ikke ligger noen selvgodhet i hans argumentasjon. Han er bare en ensporet nerd, som flere her inne!
    Det høres kanskje rart ut, men for meg er det viktig å skjønne hvor skoen trykker - og så kan jeg leve med et utfall som i henhold til en referanse er middelmådig. Jeg trenger ikke nødvendigvis referanselyd hjemme hvis veien dit ikke passer mine…preferanser. Mange hobbyer inkl. sport/idrett fungerer kanskje best for oss hvis vi søker det fullkomne i middelmådigheten i stedet for jakten på lærebokens definisjon av perfeksjon?

    Rapporten er glimrende for å se hvor det skorter på den opplevde lyden. Samtidig viser rapporten også hva som er styrken. Husk Toole, som jeg har diskutert (kritisert) tidligere. Han sier at en anekoisk flat høyttaler høres bra ut i et rom. Og når frekvensresponsen i rommet mitt er innenfor referansestandarden, så burde vel lyden være veldig god hos meg (flat høyttaler som måler relativt flatt i rommet)? Jeg har jo kritisert Toole tidligere for å gjøre det hele litt for enkelt, og denne rapporten er sånn sett god for å bevege seg bortenfor Tooles forenklede fokus på frekvensrespons i åpent/anekoisk rom.

    Og jeg gjør det litt enkelt i det jeg skriver her. Det er egentlig litt mer komplisert, men håper poenget kom frem sånn noenlunde.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.366
    Torget vurderinger
    0
    Takk for info om Genelec rapport SH. Interessant å se:)

    Mitt inntrykk etter å ha skummet rapporten er at deres system er bygget opp med tanke på kundesegmentet deres som skal bruke høyttalerene til lydproduksjon. På bakgrunn av egne erfaringer med kort lytteavstand og bruk av DSP tror jeg Genelec sin figur med lytteavstand vs størrelse på rom kan gi en pekepinn på minimumskrav for akustikk for lydproduksjon.
    At lytteavstand har mye å si i forhold til å andelen direktelyd vs reflektert lyd er jo en nobrainer. Jo nærmere jo mer hodetelefoner blir det. Lyttevolum er også viktig i disse sammenhengene. Mitt inntrykk er at kort distanse i små rom kan bli veldig detaljert og tydelig, men på den analytiske siden og kanskje ikke på den emosjonelle musikknyter siden.

    Hvis vi tenker best mulig lyd så opplever jeg rapporten som for grov for de som er over gjennomsnittet oppegående på akustikk her inne, men for mange tipper jeg rapporten vil gi god pekepinn på retningen man kan bevege seg mot. Helt ferdig blir man jo egentlig ikke.

    Krav til lydproduksjon vs god lyd er jo et interessant tema i seg selv.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja, jeg lar meg vel kanskje provosere litt av det jeg oppfatter som litt "verdensmester" holdning fra SH.

    Men, for å oppsummere - i en noenlunde "fin" tone.

    Jeg vil anbefale SH å jobbe med akustikken. Rapporten viser:
    1. Tidlig refleksjoner - disse er alt for høye, spesielt for høyre høyttaler.
    2. Miksen tidlig/sene refleksjoner viser et alt for livlig rom. Her kan det være greit å være klar over at "tidlig" også inkluderer siderefleksjonene som er alt for høye ref punkt 1. Så det at høyre høyttaler tilsynelatende er bedre på dette punktet skyldes nok ene og alene at her inkluderer man siderefleksjonene i direktelyden.
    3. Det er generelt kupert bassgjengivelse, spesielt for høyre høyttaler - akustikktiltak vil kunne hjelpe
    Disse resultatene er vel omtrent som forventet i et lite hardt rom som ikke er akustikkbehandlet - hvor det er alt for mye refleksjoner til å få troverdig lyd.

    Det oppsummeres ganske greit compliance bildet helt på slutten av rapporten, hvor rapporten viser at decay time er langt utenfor anbefalingene.

    Vis vedlegget 838578


    Det positive er selvsagt at her kan man få veldig mye bedre lyd med små tiltak.
    Rommet mitt har en åpning ut til et stort atrium, resten av huset, og derfor er de beregnede toleranselinjene i figuren feil. Selve målingen av venstre og høyre høyttaler er korrekt.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Takk for info om Genelec rapport SH. Interessant å se:)

    Mitt inntrykk etter å ha skummet rapporten er at deres system er bygget opp med tanke på kundesegmentet deres som skal bruke høyttalerene til lydproduksjon. På bakgrunn av egne erfaringer med kort lytteavstand og bruk av DSP tror jeg Genelec sin figur med lytteavstand vs størrelse på rom kan gi en pekepinn på minimumskrav for akustikk for lydproduksjon.
    At lytteavstand har mye å si i forhold til å andelen direktelyd vs reflektert lyd er jo en nobrainer. Jo nærmere jo mer hodetelefoner blir det. Lyttevolum er også viktig i disse sammenhengene. Mitt inntrykk er at kort distanse i små rom kan bli veldig detaljert og tydelig, men på den analytiske siden og kanskje ikke på den emosjonelle musikknyter siden.

    Hvis vi tenker best mulig lyd så opplever jeg rapporten som for grov for de som er over gjennomsnittet oppegående på akustikk her inne, men for mange tipper jeg rapporten vil gi god pekepinn på retningen man kan bevege seg mot. Helt ferdig blir man jo egentlig ikke.

    Krav til lydproduksjon vs god lyd er jo et interessant tema i seg selv.
    Jepp, og dette med hodetelefon er et interessant poeng. Problemet med hodetelefoner er HRTF, hoderelatert transferfunksjon. Så UNF er, slik jeg ser det, et veldig interessant alternativ til hodetelefon for den lydinteresserte.

    For øvrig har Genelec en tjeneste som har til hensikt å redusere betydningen av HRTF, nemlig Aural ID. Jeg har vurdert å kjøpe den for «forskningens» (😅) skyld. For proffer er den mer en no-brainer for å få referanselyd på reise og i små kott.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    Det later til å være temmelig utbredt. Kan det være at det ikke er mye penger i å fokusere på små rom slik at den eneste godt dokumenterte vitenskapen er i store rom?
    Det er i grunnen veldig godt dokumentert kunnskap, men den har ikke nådd ut. Studiene har i stor grad foregått i mindre miljøer hvor medlemskap var nødvendig for å få tak i infoen. Det skjedde også lenge før internett kom på banen.
    Men du som brenner for dette. Hvilke feil oppstår om man prøver å bruke storsals teori på små rom? Overdemping?
    Ulinær demping som påvirker frekvensspekteret, demping av energi som ikke bør fjernes og kanskje også utstikkende refleksjoner som blir stående igjen som påvirker stereobildet og tonaliteten. Typisk er veldig boomete bass og generell resonant og pløsete gjengivelse fra nedre mellomtone og ned kombinert med overdemping av deler av energien i øvre frekvensområdet. Slike rom låter alt annet enn bra.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ulinær demping som påvirker frekvensspekteret, demping av energi som ikke bør fjernes og kanskje også utstikkende refleksjoner som blir stående igjen som påvirker stereobildet og tonaliteten.
    Selv om det ideelle sikkert er lineær demping fra 20-20k, hvor langt ned anser du etter din erfaring er akseptabelt for å kunne si seg fornøyd?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.596
    Antall liker
    14.505
    Sted
    Langesund
    Selv om det ideelle sikkert er lineær demping fra 20-20k, hvor langt ned anser du etter din erfaring er akseptabelt for å kunne si seg fornøyd?
    Jeg la ut et diagram til i den posten du lo av i går, der jeg viser en ETC som er filtrert 1/1 ved 125Hz. Da ser du etterslepet ned mot schroeder frekvensen.

    Faller jo ikke på langt nær så fort, men det er vel vanskelig å få til
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    Selv om det ideelle sikkert er lineær demping fra 20-20k, hvor langt ned anser du etter din erfaring er akseptabelt for å kunne si seg fornøyd?
    Spekulere refleksjoner går ned til Schrøder, og som er i 200-300 Hz området i de fleste rom. Effektivt ned til det er i utgangspunktet godt nok for refleksjoner, selv om ytterligere bassdemping i de samme punktene er selvsagt en fordel.

    Under Schrøder så er det veldig forskjellig fra rom til rom hva som er nødvendig. Noen er heldige og har ganske lite resonanser. Hvor langt ned man bør behandle handler vel om hva man bruker anlegget til, budsjett, estetiske krav og hvor perfeksjonistisk man skal være. På ene siden kan man si at demping under 40-35 Hz ikke er viktig til musikk da det er lite musikkmateriale som går lavere. På andre siden vil behandling av lavere romnnoder påvirke høyere harmoniske, noe f.eks EQ ikke vil.

    Finnes vel ikke noe fasitsvar her og ikke akkurat enkelt å gjøre en AB sammenligning for å vite hvor stor forskjellen i praksis er. For et optimalt resultat bør man gå etter de laveste romnodene og jobbe seg oppover, men de færreste kan det. Og det fungerer bra og primært fokusere på det over 40/50 Hz IMO. Området fra 70/80 Hz og oppover er helt klar mer hørbart enn det under og ikke minst enklere å behandle.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er i grunnen veldig godt dokumentert kunnskap, men den har ikke nådd ut. Studiene har i stor grad foregått i mindre miljøer hvor medlemskap var nødvendig for å få tak i infoen. Det skjedde også lenge før internett kom på banen.

    Ulinær demping som påvirker frekvensspekteret, demping av energi som ikke bør fjernes og kanskje også utstikkende refleksjoner som blir stående igjen som påvirker stereobildet og tonaliteten. Typisk er veldig boomete bass og generell resonant og pløsete gjengivelse fra nedre mellomtone og ned kombinert med overdemping av deler av energien i øvre frekvensområdet. Slike rom låter alt annet enn bra.
    Er ikke det du beskriver her, en form for et lappverk av akustiske tiltak, en mulig kilde til dårlig lyd? Hvis man demper, men demper ujevnt, blir også etterklangen ujevn?

    I kapittel 5 i GRADE er etterklangen beskrevet. Målingene viser en uniform etterklang i dette rommet. Ved å dempe etter innfallsmetoden kunne man endt opp med en etterklang som ikke lenger er uniform, men lavere i enkelte deler av frekvensbåndet?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    Er ikke det du beskriver her, en form for et lappverk av akustiske tiltak, en mulig kilde til dårlig lyd? Hvis man demper, men demper ujevnt, blir også etterklangen ujevn?

    I kapittel 5 i GRADE er etterklangen beskrevet. Målingene viser en uniform etterklang i dette rommet. Ved å dempe etter innfallsmetoden kunne man endt opp med en etterklang som ikke lenger er uniform, men lavere i enkelte deler av frekvensbåndet?
    Etterklangstid eksisterer ikke i rom med din størrelse. Det er her Genelec roter og blander inn storromsakustikk i et rom som ikke oppnår de kriteriene. Lydenergien blir aldri stokastisk i slike små rom , men består i stedet av diskrete refleksjoner og romnoder. At målingen viser en jevn etterklang i dette rommet når man ser avvikene i de andre målinger beviser bare for feil slike målinger er. ETC grafene viser tidlige spekulere refleksjoner med svært høyt nivå og vannfallet viser markante lavfrekvente resonanser. Det er med andre ord ikke et uniformt tidsdomene i det hele tatt.

    Ellers ser man det som er typisk for en høyttaler som dette. Høyttaleren mister direktiviteten relativt høyt i frekvens og minimerer ikke gulvrefleksjonen. Resultatet blir da for lite nivå i grunntoneområdet og litt for mye nivå enkelte steder høyere i frekvens. Det er svakhet i høyttalerdesignet som man ikke kan EQe seg ut av med virkelig godt resultat. Noe av det kan minimeres med akustiske tiltak, men en bedre løsning er å begynne først med et bedre høyttalerdesign og deretter gjør de tiltak man kan.
    left S360A.jpg
    right S360A.jpg


    Det er IMO veldig lite optimalt å bruke EQ til disse avvikene i responsen som Genelec legger opp til. Det er primært ikke minimum fase området og dra opp dipper vil øke forvrengning i forsterkere. Allikevel vil jeg tippe det låter bedre med EQ, siden responsen i utgangspunktet er veldig avvikende og da blir bruk av EQ gjerne et mindre kompromiss.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Etterklangstid eksisterer ikke i rom med din størrelse. Det er her Genelec roter og blander inn storromsakustikk i et rom som ikke oppnår de kriteriene. Lydenergien blir aldri stokastisk i slike små rom , men består i stedet av diskrete refleksjoner og romnoder. At målingen viser en jevn etterklang i dette rommet når man ser avvikene i de andre målinger beviser bare for feil slike målinger er. ETC grafene viser tidlige spekulere refleksjoner med svært høyt nivå og vannfallet viser markante lavfrekvente resonanser. Det er med andre ord ikke et uniformt tidsdomene i det hele tatt.

    Ellers ser man det som er typisk for en høyttaler som dette. Høyttaleren mister direktiviteten relativt høyt i frekvens og minimerer ikke gulvrefleksjonen. Resultatet blir da for lite nivå i grunntoneområdet og litt for mye nivå enkelte steder høyere i frekvens. Det er svakhet i høyttalerdesignet som man ikke kan EQe seg ut av med virkelig godt resultat. Noe av det kan minimeres med akustiske tiltak, men en bedre løsning er å begynne først med et bedre høyttalerdesign og deretter gjør de tiltak man kan.
    Vis vedlegget 839401
    Vis vedlegget 839402


    Det er IMO veldig lite optimalt å bruke EQ til disse avvikene i responsen som Genelec legger opp til. Det er primært ikke minimum fase området og dra opp dipper vil øke forvrengning i forsterkere. Allikevel vil jeg tippe det låter bedre med EQ, siden responsen i utgangspunktet er veldig avvikende og da blir bruk av EQ gjerne et mindre kompromiss.
    Diskusjonen om refleksjoner i små rom har vel så mye med standardene (EBU osv.) for reproduksjon av lyd å gjøre. Som du vet har alle slike standarder for lyd med et avsnitt om refleksjoner (i små rom). Det ville være rart om Genelec ikke forholdt seg til standardene for lyd. Disse standardene ble utviklet av bl.a. norske og nordiske akustikere for omtrent 50 år siden. Kanskje de misforsto noe og standardene alltid var feil?

    GRADE-rapporten har flere kapitler som er ment å gi et helhetsbilde. Jeg tror ikke det har vært meningen å skjule noe som helst; verken høyttalernes egenskaper eller rommets påvirkning. Sånn sett er transparensen i rapporten god. Det tror jeg vi er enige om?

    Når det gjelder boost (maks. 5dB) i lavere frekvenser som øker fordreining i forsterkerne, så er jeg ikke så redd for det. En subwoofer tar seg av de lavere frekvensene og forsterkeren i S360A har mer enn nok kraft til oktavene over 80-100 Hz. Wooferen er i S360A er relativt effektiv og trenger lite kraft for et normalt lyttevolum inkl. «peaks».
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    En ny standard ser ut til å være Spinorama. Til tross for at den er relativt misvisende i forhold til hvilke frekvensrespons man faktisk får når høyttalerne plasseres i et lytterom. Bare se på estimert respons av høyttalere som scorer høyt vs faktisk målt i rommet respons. Toole har også delvis innrømmet det. Og vi har det motsatte: Enkelte høyttalere som vil score relativt dårlig på Spinorama, vil måle langt bedre plassert i lytterommet enn høyt scorete høyttalere. Da er det åpenbart noe feil med standarden og det er også tilfellet med EBU.

    Kunnskap når ikke alltid fram og det kan være forbeholdt en mindre gruppe. Kunnskap om hvilke høyttalere som vil måle jevnt i lytterommet var godt forstått allerede på 70 og 80 tallet i riktige miljøer, men i dag forstår f.eks veldig få av entusiastene dette på ASR forumet. Mange der kjøper Spinorama målingene og velger høyttalere utfra det.

    Og tilsvarende er det innen akustikk. Utdannete akustikere er opplært i storroms akustikk og feilaktig overfører de dette til mindre rom. Akustikk i mindre rom er et helt eget fagfelt med helt andre akustiske egenskaper som svært få kan. Hvis man behandler et mindre rom som et stort rom, så blir resultatet slik jeg beskrev tidligere. Man kan også enkelt bevise at etterklangsmålinger er feil og misvisende ved å se på en filtrert ETC/IR. Ifølge en etterklangsmåling så vil tynn demping gi jevn demping, men ser tydelig på båndbegrensete ETC målinger (og evt. vannfall) at det er feil. Det kreves langt tykkere demping i et lite rom enn et stort rom fordi lydenergien opptrer helt forskjellig. En absorbent i en konsertsal demper mye lenger ned i frekvens enn i en stue. Ego ser vi at etterklangsmålinger ikke gir oss det riktige bildet i stuer.

    The question really becomes centered on the definition of reverberation. Wallace Clement Sabine who first formulated the equation to calculate reverberation time described reverberation in this way: “Reverberation results in a mass of sound filling the whole room and incapable of of analysis into its distinct reflections” Meaning, for true reverberation to exist, there needs to be a homogeneous and isotropic sound field. Usually such conditions are approached in physically large rooms that do not contain much absorption.

    Unfortunately reverberation is popularly understood to be equivalent to decay. Sabine also wrote: “The word ‘resonance’ has been used loosely as synonymous with reverberation and even with echo and is so given in some of the more voluminous but less exact popular dictionaries. In scientific literature the term has received a very definite and precise application to the phenomenon where ever it may occur. A word having this significance is necessary; and it is very desirable that the term should not, even popularly, by meaning many things, cease to mean anything exactly.”

    “What is often overlooked in the attempted measurement of RT60 in small rooms is that the definition of RT60 has two parts, the first of which is unfortunately commonly overlooked.

    1 RT60 is the measurement of the decay time of a well mixed reverberant sound field well beyond Dc, a real critical distance.

    2 RT60 is the time in seconds for the reverberant sound field to decay 60 dB after the sound source is silenced.

    Since in small rooms, there is no Dc, no well mixed sound field, hence, no reverberation but merely a series of early reflected energy, the measurement of RT60 becomes meaningless in such environments.

    What becomes meaningful is the control of early reflections because there is no reverberation to mask them.”
    Man ser i kalibreringsresponsen at det også løftes dipper godt utenfor subwooferen sitt virkeområdet. Blant annet mellom ca. 120 Hz og 280 Hz på ene høyttaleren. En mer fornuftig måte å EQe dette på slik jeg ser det, vil vært og heller senket frekvensområdet over. Da mister man riktig nok følsomhet, men man unngår å belaste forsterkerne mer.
    left S360A.jpg right S360A.jpg

    Rapporten er transparent, men den til dels misvisende slik jeg ser det. Og bruk av EQ slik Genelec legger opp til vil aldri gi et veldig godt resultat, men innebærer et stort kompromiss. Kompromiss er vanlig, så ikke noe gale med det. Men er trolig mange som ikke vet dette, ser ikke ut til at det informeres om det, og er i grunnen litt alvorlig at man benytter seg av noe som dette i studioverden hvor Genelec har sin største kundegruppe.
    Men dette er helt vanlig i markedet. Å gi folket enkle løsninger som tilsynelatende ser veldig bra ut selger desidert best.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er i grunnen veldig godt dokumentert kunnskap, men den har ikke nådd ut. Studiene har i stor grad foregått i mindre miljøer hvor medlemskap var nødvendig for å få tak i infoen. Det skjedde også lenge før internett kom på banen.
    Du viser til en navnløs liten gruppe som kun har interne publiseringer og du fremlegger ingen dokumenter på dine påstander, selv om du hevder det er veldokumentert.

    Jeg sitter og leser ITU-R BS.1116-3 og de har klare anbefalinger hva gjelder etterklang og tid, 8.2.3 side 14. De begrenser sin anbefaling til mellom 200-8000 med forbehold i området under 200 hvor de fleste normale rom domineres av resonanser. Men formelen under punkt 8.2.3.1 på lik linje med RT60 formelen til Sabine tar hensyn til volum og overflate. Så hvor grensen for romstørrelse er, er ikke åpenbart for meg.

    Slik jeg leser Genelecs rapport er den helt i henhold til ovennevnte anbefaling, som de i tillegg referer til flere steder og ligger åpent tilgjengelig. Denne anbefalingen understøttes fra flere hold og brukes både i forbindelse med mindre kontrollrom, som større multikanal oppsett.



    Jeg vil avslutte med litt kritikk.

    Dette er riktignok et åpent forum med lav terskel. Men flere medlemmer her inne fremviser stor iver i å gjøre bransjen og hobbyen mindre preget av fanteri. Da finner jeg det svært betenkelig at noen bransjeaktører som går under dekket av å opptre som ekte fagmenn involverer seg slik lydogakustikk gjør her, uten å fremlegge noen form for dokumentasjon som kan diskuteres. Vil påpeke at lydogakustikk faktisk ikke er den eneste. Jeg vet jo at flere her inne, slik som @coolio er nysgjerrige og leter stadig etter informasjon som kan bidra til bedre lydopplevelse uten å ty til udokumentert dyr magi som promoteres av velmenende og ivrige aktører. Jeg finner det da underlig at noen aktører slipper unna med udokumenterte påstander, uten at det er selvsagt for alle(meg) at deres ord er lov.

    Jeg har notert meg at også andre såkalte bransjeaktører har angrepet Genelec og forsåvidt andre i bransjen på samme måte som lydogakustikk gjør her, uten å fremlegge noen referanser eller dokumentasjon. Personlig synes jeg det er en uting, men det virker som det stort sett er akseptabelt for målemafian, så lenge ikke aktøren selger boutique kabler.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    Hadde du spurt om referanser til dokumentasjon fremfor surmuling og oppgulp MakkinTosken, så kunne du ha fått noe. Men du kan jo forkaste ETC og vannfallsmålinger og holde deg til RT60, og se hvilke resultat du får. Gir masse tynn demping spredt rundt i rommet god akustikk i et mindre rom, tror du? Hva viser en båndbegrenset ETC oss av den type behandling? Det er faktisk konkrete praktiske og teoretiske bevis, hvis du vel og merke forstår noe av dette.

    Kritiserer Genelec? Jeg påpeker åpenbare svakheter. Kunne like gjerne vært et annet merke. Det spiller ingen rolle. La oss holde oss til sak.
    Ta f.eks en titt på det området som boostes her:
    left S360A_boosting of dip.jpg


    Man høyner deler av dette området med gjennomsnittlig ca. 10-12,5 dB med EQ. Dette trekker ekstremt mye fra forsterkeren. Hver 3 dB dobler tross alt effektbehovet. Det er åpenbart problematisk.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    En ny standard ser ut til å være Spinorama. Til tross for at den er relativt misvisende i forhold til hvilke frekvensrespons man faktisk får når høyttalerne plasseres i et lytterom. Bare se på estimert respons av høyttalere som scorer høyt vs faktisk målt i rommet respons. Toole har også delvis innrømmet det. Og vi har det motsatte: Enkelte høyttalere som vil score relativt dårlig på Spinorama, vil måle langt bedre plassert i lytterommet enn høyt scorete høyttalere. Da er det åpenbart noe feil med standarden og det er også tilfellet med EBU.

    Kunnskap når ikke alltid fram og det kan være forbeholdt en mindre gruppe. Kunnskap om hvilke høyttalere som vil måle jevnt i lytterommet var godt forstått allerede på 70 og 80 tallet i riktige miljøer, men i dag forstår f.eks veldig få av entusiastene dette på ASR forumet. Mange der kjøper Spinorama målingene og velger høyttalere utfra det.

    Og tilsvarende er det innen akustikk. Utdannete akustikere er opplært i storroms akustikk og feilaktig overfører de dette til mindre rom. Akustikk i mindre rom er et helt eget fagfelt med helt andre akustiske egenskaper som svært få kan. Hvis man behandler et mindre rom som et stort rom, så blir resultatet slik jeg beskrev tidligere. Man kan også enkelt bevise at etterklangsmålinger er feil og misvisende ved å se på en filtrert ETC/IR. Ifølge en etterklangsmåling så vil tynn demping gi jevn demping, men ser tydelig på båndbegrensete ETC målinger (og evt. vannfall) at det er feil. Det kreves langt tykkere demping i et lite rom enn et stort rom fordi lydenergien opptrer helt forskjellig. En absorbent i en konsertsal demper mye lenger ned i frekvens enn i en stue. Ego ser vi at etterklangsmålinger ikke gir oss det riktige bildet i stuer.



    Man ser i kalibreringsresponsen at det også løftes dipper godt utenfor subwooferen sitt virkeområdet. Blant annet mellom ca. 120 Hz og 280 Hz på ene høyttaleren. En mer fornuftig måte å EQe dette på slik jeg ser det, vil vært og heller senket frekvensområdet over. Da mister man riktig nok følsomhet, men man unngår å belaste forsterkerne mer.
    Vis vedlegget 839623 Vis vedlegget 839624

    Rapporten er transparent, men den til dels misvisende slik jeg ser det. Og bruk av EQ slik Genelec legger opp til vil aldri gi et veldig godt resultat, men innebærer et stort kompromiss. Kompromiss er vanlig, så ikke noe gale med det. Men er trolig mange som ikke vet dette, ser ikke ut til at det informeres om det, og er i grunnen litt alvorlig at man benytter seg av noe som dette i studioverden hvor Genelec har sin største kundegruppe.
    Men dette er helt vanlig i markedet. Å gi folket enkle løsninger som tilsynelatende ser veldig bra ut selger desidert best.
    @lydogakustikk, jeg synes du gjør HIFI som hobby en bjørnetjeneste når du skriver følgende:

    «Kunnskap når ikke alltid fram og det kan være forbeholdt en mindre gruppe (…) Utdannete akustikere er opplært i storroms akustikk og feilaktig overfører de dette til mindre rom. Akustikk i mindre rom er et helt eget fagfelt med helt andre akustiske egenskaper som svært få kan».

    Her høres det ut som om dette med akustikk er bare noe du og noe få andre kan. Å gjøre lyd til et område som bare noen få innvidde forstår, er å sette hobbyen 20 år tilbake.

    Og så skriver du følgende:

    «Å gi folket enkle løsninger som tilsynelatende ser veldig bra ut selger desidert best».

    Denne kritikken henger ikke på greip. Hvis formålet var «enkle løsninger» som «selger desidert best», hvorfor lage en rapport som fremstiller produktet i et dårlig lys? Jeg forstår ikke denne logikken.

    Du skriver også:

    «Og bruk av EQ slik Genelec legger opp til vil aldri gi et veldig godt resultat, men innebærer et stort kompromiss».

    Å bruke ordet «aldri» betyr at du mener å ha et veldig godt dokumentert poeng, men hvor er denne dokumentasjonen? All EQ er under Schroeder, hvilket er lite kontroversielt. Å heve med - i dette tilfellet 5 dB i et begrenset området (og ikke 10-12,5dB som du skriver) - gjøres ikke med alle produkter fra Genelec, men bare med de produktene hvor kraftressursene gir rom for en slik heving.

    Du utdyper kritkkken slik:

    «En mer fornuftig måte å EQe dette på slik jeg ser det, vil vært og heller senket frekvensområdet over. Da mister man riktig nok følsomhet, men man unngår å belaste forsterkerne mer».

    Å heve eller å senke gjennom EQ er to sider av samme sak. Å være mot det ene og for det andre - når det i prinsippet er samme øvelse, er ikke logisk. Høyttalerne er uansett konstruert slik at de begynner å blinke når fordreining blir for høy; da reduseres krafttilførselen automatisk. Disse høyttalerne, størrelsen tatt i betraktning, er for øvrig konstruert for å ha mye ressurser før en slik begrensning inntreffer.

    I sum synes jeg kritikken din bommer på det som er hovedpoenget med GRADE-rapporten, nemlig å avdekke et roms akustiske egenskaper. Slik jeg ser det, gir rapporten et fyldig og veldokumentert innspill om rommet som et sett med høyttalere spiller i.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hadde du spurt om referanser til dokumentasjon fremfor surmuling og oppgulp MakkinTosken, så kunne du ha fått noe.
    Ja, det er også en måte å gjøre det på. 😁 Vente til en krysser deg slik at du har en unnskyldning for holde igjen materialet du sitter på

    Det er faktisk konkrete praktiske og teoretiske bevis, hvis du vel og merke forstår noe av dette.
    Trenger vel ikke å påminne deg om rollene her? Jeg trenger ikke bevise for andre enn meg selv at jeg har forstått. Du som selger vil vel gjøre ditt ytterste for å avfeie all tvil om din innsikt? Jeg mener det er vel dumt å holde igjen på dokumentasjon som posisjonerer deg som en nestor på akustikk, all den tid du livnærer deg på det?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    @lydogakustikk, jeg synes du gjør HIFI som hobby en bjørnetjeneste når du skriver følgende:

    «Kunnskap når ikke alltid fram og det kan være forbeholdt en mindre gruppe (…) Utdannete akustikere er opplært i storroms akustikk og feilaktig overfører de dette til mindre rom. Akustikk i mindre rom er et helt eget fagfelt med helt andre akustiske egenskaper som svært få kan».

    Her høres det ut som om dette med akustikk er bare noe du og noe få andre kan. Å gjøre lyd til et område som bare noen få innvidde forstår, er å sette hobbyen 20 år tilbake.
    Den kunnskapen som jeg besitter kommer fra andre. Den er godt kjent innen småroms akustikk i flere miljøer. Men totalt sett er det miljøet lite sammenlignet med storroms akustikere. Og ikke minst virker det nok lite når det kommer ut standarder som mange følger blindt og det ikke finnes et miljø som reagerer offentlig på dette.

    Men innimellom finner man noe. Selv Toole, som ikke er akustikerer, har forstått dette og han publisert i 2014 en AES artikkel hvor han berører det. Her er noen sitater fra den:
    but we seem to have lost focus on what the numbers mean in the small, dead, rooms in which we live, listen, and work. We continue to talk about reverberation times and invoke notions of critical distance, etc. The properties of acoustical materials are measured as if they were to be placed in diffuse sound fields: random incidence absorption coefficient for example. These are mismatched concepts and this is where problems arise.

    Hvor tar Toole dette fra tror du? Tilfeldige tanker? Han har åpenbart lest tilstrekkelig faglitteratur om det fremfor å bare kjøpe noe uten dokumentasjon. Og det finnes i høyeste grad hvis man er villig til å lete.

    Du skriver "sette hobbyen tilbake 20 år". Her bare tar du for gitt at noen som deles av noen er vitenskapelig uten å ta hensyn til annen kunnskap eller hva det faktisk består i. Vitenskap står på empiri. Ikke hva mange mener eller skriver. Men det har aldri vært populært å gå imot strømmen. Hadde det ikke vært for at mange hadde gjort det i historien, så hadde verden stått stille. Se f.eks på det arbeidet nå Purif har gjort innen driverteknologi. De har stilt spørsmål ved mye at det som er gjort tidligere og har oppnådd banebrytende resultater på noen områder.

    Å ta for gitt at noe er korrekt og vitenskapelig faller på sin egen urimelighet. Jeg merker meg at verken du eller andre her har gått i rette med noen argumentasjonen som jeg har kommet med. Forstår du det i sitatet under, så har du i grunnen "dokumentasjonen" din. Dette går tilbake til blant annet arbeidet til akustikeren Theodore J Schultz.
    RT60 is the measurement of the decay time of a well mixed reverberant sound field well beyond Dc, a real critical distance.

    Since in small rooms, there is no Dc, no well mixed sound field, hence, no reverberation but merely a series of early reflected energy, the measurement of RT60 becomes meaningless in such environments.
    Og så skriver du følgende:

    «Å gi folket enkle løsninger som tilsynelatende ser veldig bra ut selger desidert best».

    Denne kritikken henger ikke på greip. Hvis formålet var «enkle løsninger» som «selger desidert best», hvorfor lage en rapport som fremstiller produktet i et dårlig lys? Jeg forstår ikke denne logikken.
    Men det ser jo ikke det for deg og folk flest. Du reagerer jo ikke på at dipper i bassområdet heves betydelig. Man EQer dessuten det som ikke er minimum fase her over Schrøder til en viss grad. Og da bekrefter jo du hele poenget mitt. Det ser tilsynelatende veldig bra ut for folk flest fordi grafen nå er penere, men uten at folk skjønner kompromisset det medfører. Men som jeg sa tidligere, jeg tviler ikke på at totalt sett låter bedre med EQ enn ingen. Det kommer derimot ikke uten nye kompromiss.

    Du skriver også:

    «Og bruk av EQ slik Genelec legger opp til vil aldri gi et veldig godt resultat, men innebærer et stort kompromiss».

    Å bruke ordet «aldri» betyr at du mener å ha et veldig godt dokumentert poeng, men hvor er denne dokumentasjonen? All EQ er under Schroeder, hvilket er lite kontroversielt. Å heve med - i dette tilfellet 5 dB i et begrenset området (og ikke 10-12,5dB som du skriver) - gjøres ikke med alle produkter fra Genelec, men bare med de produktene hvor kraftressursene gir rom for en slik heving.

    Du utdyper kritkkken slik:

    «En mer fornuftig måte å EQe dette på slik jeg ser det, vil vært og heller senket frekvensområdet over. Da mister man riktig nok følsomhet, men man unngår å belaste forsterkerne mer».

    Å heve eller å senke gjennom EQ er to sider av samme sak. Å være mot det ene og for det andre - når det i prinsippet er samme øvelse, er ikke logisk. Høyttalerne er uansett konstruert slik at de begynner å blinke når fordreining blir for høy; da reduseres krafttilførselen automatisk. Disse høyttalerne, størrelsen tatt i betraktning, er for øvrig konstruert for å ha mye ressurser før en slik begrensning inntreffer.
    Å korrigere med EQ framfor å løse det med roten blir ikke det samme. For å høre i forskjellen i praksis må du erfare det selv. Rent teoretisk handler om at man behandler det som ikke er minimum fase og da introduserer man automatisk faseforvrenging. Og så kommer hevingen av dipper. Grafen som jeg viste viser mer heving enn 5 dB. Men uansett om det er 5 dB eller mer, så belaster man forsterkeren mye mer. Hvis vi sier det er 5 dB og ikke 10-12 dB, så er det fremdeles nærmere en firedobling av watt ekstra ifra forsterkeren som kreves. Det er klart det vil øke forvrengningen uavhengig av klippeindikatoren.

    Poenget mitt er at det innebærer kompromiss sammenlignet med f.eks et høyttalerdesign som ikke får disse dippene. Er ikke det innlysende? Man har da mer nivå i grunntoneområdet uten at forsterkeren trenger å presses mer og fasen blir korrekt. Dessuten, selv med denne EQen så er jo grunntoneområdet for lavt i nivå. Man klarer altså ikke å få nok nivå her selv med EQ.

    Og heve dipper i bassen sammenlignet med å senke frekvensområdet ovenfor med shelving blir ikke det samme. Førstnevnte belaster forsterkeren mye mer med samme nivå.

    Her er to høyttalere hvor elementbestykningen er helt lik. Eneste forskjellen er at den ene høyttaleren er designet for å minimerer gulvrefleksjonene. De er målt med fem ulike posisjoner og det er laget et gjennomsnitt av dette.
    V1 red V2 green 5 various positions to 100 Hz.jpg


    Legge merke til ene høyttaler (rød grad) har en bred dip i grunntoneområdet og for mye nivå høyere oppe. Mens høyttaleren som er konstruert for å minimere gulvrefleksjoner (grønn graf) er mye jevnere. Det gir stor lydmessig forskjell og dette kan man ikke utligne med bruk av EQ. Den "grønne" høyttaleren vil alltid låte bedre med mer fylde og mer korrekt tonalitet.

    I sum synes jeg kritikken din bommer på det som er hovedpoenget med GRADE-rapporten, nemlig å avdekke et roms akustiske egenskaper. Slik jeg ser det, gir rapporten et fyldig og veldokumentert innspill om rommet som et sett med høyttalere spiller i.
    Sier ikke at hele rapporten er dårlig, men setter fingeren på noen punkter.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Den kunnskapen som jeg besitter kommer fra andre. Den er godt kjent innen småroms akustikk i flere miljøer. Men totalt sett er det miljøet lite sammenlignet med storroms akustikere. Og ikke minst virker det nok lite når det kommer ut standarder som mange følger blindt og det ikke finnes et miljø som reagerer offentlig på dette.

    Men innimellom finner man noe. Selv Toole, som ikke er akustikerer, har forstått dette og han publisert i 2014 en AES artikkel hvor han berører det. Her er noen sitater fra den:


    Hvor tar Toole dette fra tror du? Tilfeldige tanker? Han har åpenbart lest tilstrekkelig faglitteratur om det fremfor å bare kjøpe noe uten dokumentasjon. Og det finnes i høyeste grad hvis man er villig til å lete.

    Du skriver "sette hobbyen tilbake 20 år". Her bare tar du for gitt at noen som deles av noen er vitenskapelig uten å ta hensyn til annen kunnskap eller hva det faktisk består i. Vitenskap står på empiri. Ikke hva mange mener eller skriver. Men det har aldri vært populært å gå imot strømmen. Hadde det ikke vært for at mange hadde gjort det i historien, så hadde verden stått stille. Se f.eks på det arbeidet nå Purif har gjort innen driverteknologi. De har stilt spørsmål ved mye at det som er gjort tidligere og har oppnådd banebrytende resultater på noen områder.

    Å ta for gitt at noe er korrekt og vitenskapelig faller på sin egen urimelighet. Jeg merker meg at verken du eller andre her har gått i rette med noen argumentasjonen som jeg har kommet med. Forstår du det i sitatet under, så har du i grunnen "dokumentasjonen" din. Dette går tilbake til blant annet arbeidet til akustikeren Theodore J Schultz.



    Men det ser jo ikke det for deg og folk flest. Du reagerer jo ikke på at dipper i bassområdet heves betydelig. Man EQer dessuten det som ikke er minimum fase her over Schrøder til en viss grad. Og da bekrefter jo du hele poenget mitt. Det ser tilsynelatende veldig bra ut for folk flest fordi grafen nå er penere, men uten at folk skjønner kompromisset det medfører. Men som jeg sa tidligere, jeg tviler ikke på at totalt sett låter bedre med EQ enn ingen. Det kommer derimot ikke uten nye kompromiss.


    Å korrigere med EQ framfor å løse det med roten blir ikke det samme. For å høre i forskjellen i praksis må du erfare det selv. Rent teoretisk handler om at man behandler det som ikke er minimum fase og da introduserer man automatisk faseforvrenging. Og så kommer hevingen av dipper. Grafen som jeg viste viser mer heving enn 5 dB. Men uansett om det er 5 dB eller mer, så belaster man forsterkeren mye mer. Hvis vi sier det er 5 dB og ikke 10-12 dB, så er det fremdeles nærmere en firedobling av watt ekstra ifra forsterkeren som kreves. Det er klart det vil øke forvrengningen uavhengig av klippeindikatoren.

    Poenget mitt er at det innebærer kompromiss sammenlignet med f.eks et høyttalerdesign som ikke får disse dippene. Er ikke det innlysende? Man har da mer nivå i grunntoneområdet uten at forsterkeren trenger å presses mer og fasen blir korrekt. Dessuten, selv med denne EQen så er jo grunntoneområdet for lavt i nivå. Man klarer altså ikke å få nok nivå her selv med EQ.

    Og heve dipper i bassen sammenlignet med å senke frekvensområdet ovenfor med shelving blir ikke det samme. Førstnevnte belaster forsterkeren mye mer med samme nivå.

    Her er to høyttalere hvor elementbestykningen er helt lik. Eneste forskjellen er at den ene høyttaleren er designet for å minimerer gulvrefleksjonene. De er målt med fem ulike posisjoner og det er laget et gjennomsnitt av dette.
    Vis vedlegget 839674

    Legge merke til ene høyttaler (rød grad) har en bred dip i grunntoneområdet og for mye nivå høyere oppe. Mens høyttaleren som er konstruert for å minimere gulvrefleksjoner (grønn graf) er mye jevnere. Det gir stor lydmessig forskjell og dette kan man ikke utligne med bruk av EQ. Den "grønne" høyttaleren vil alltid låte bedre med mer fylde og mer korrekt tonalitet.


    Sier ikke at hele rapporten er dårlig, men setter fingeren på noen punkter.
    Et par kommentarer:

    - - - - - - -

    (1) Les rapporten

    I rapporten er det flust av bemerkninger om akustiske tiltak. Bruk søkefunksjonen i leseren for bl.a. følgende ord:

    «treatment», «absorption», «absorbent», «active sound absorbers», «Helmholtz»…


    Om slike tiltak skriver rapporten følgende:

    «While there may well be some simple improvements that you can make yourself, you should also find the depth of information in this report useful when discussing your room with acoustic treatment suppliers, acousticians and studio designers».


    Poenget er at rapporten etterlater en hel del mat (næringsgrunnlag) for kompetente lydfolk som jobber med det akustiske. Det er ingen steder i rapporten hvor EQ anbefales fremfor akustiske tiltak. Så jeg skjønner ikke hvorfor du er så negativ til det hele.


    (2) Bruk ørene


    Du har sterke meninger (negative) om et oppsett du aldri har hørt. I Toole-artikkelen du siterer, skriver Toole bl.a. følgende:

    «If one thinks for a moment, it seems preposterous that such simple data, ignoring direction entirely, equates with the multidimensional timbral, temporal and spatial perceptions of two ears and a brain».


    Det er litt rart at du har så sterke (negative) meninger om et oppsett når disse meningene utelukkende er basert på en rapport du kritiserer. Når det er sagt, finner jeg selv at rapportens bemerkninger om oppsettets sterke og svake sider gir mening og gjenspeiler min egen oppfatning av lyden - som tilsier at tonaliteten er god, mens imaging blir skadelidende.

    - - - - - - -

    Når det gjelder målinger som er gjort av etterklang, følger de bransjestandarden for lyd i kontrollrom. Det ville være rart om en leverandør av høyttalere til det profesjonelle markedet ikke leverer målinger som bransjestandarden krever, ikke sant? Og så blir diskusjonen om bransjestandarden er god eller ei noe man kan ta på siden.

    Hva angår bemerkningen din om at forsterkerne ikke klarer en heving på 5 dB uten høy fordreining, så er det vanskelig å forstå hva poenget ditt er. For det første er det feil at hevingen er på mer enn ca. 5 dB. Figurene 3.1 og 3.3. i GRADE-rapporten viser at korreksjonen er på omtrent 5 dB rundt 200 Hz, jf. blå linje i figurene. I tidligere versjoner av DSP-verktøyet GLM ble ikke slike dipper hevet. I den nyeste versjonen gjør Genelec likevel dette (men hevingene er relativt små i forhold til korreksjoner i mange andre DSP-verktøy). Årsaken til at Genelec nå hever dipper i noen grad, er kanskje at spesielt forsterkere har mer kapasitet enn før. Å korrigere under Schroeder er relativt ukontroversielt, noe også Toole - som du viser til - poengterer i andre AES-artikler. Husk også at Genelec leverer en hel pakke - høyttalere, forsterkere og DSP - som gjør dem i stand til å vite hvor langt man kan strekke korreksjoner før ulempene (f.eks. fordreining) overstiger gevinstene.

    I sum ser jeg ikke helt grunnlaget for å bli opprørt av en rapport som gir mat til kompetente akustikere.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Forteller rapporten noe nytt i forhold til det du var klar over på forhånd?
    Godt spørsmål.

    «Seeing is believing»…

    Jeg visste jo at rommet hemmer imaging, samt følelsen av omslutning (immersion, envelopment).

    Det rapporten gjør, er å identifisere mer konkret og detaljert hvor de akustiske problemene er og hva som må jobbes med akustisk hvis man ønsker å gå systematisk til verks for å forbedre. Selv har jeg ikke kompetanse til å løse dette, og jeg tror ikke et par plater på en vegg eller i taket vil gjøre dette rommet til en referanse for avspilling av lyd.

    Rommet brukes i all hovedsak til film. Til det formålet tror jeg den tonale balansen er viktigst, mens imaging blir viktigere ved avspilling av musikk.

    Rapporten viser hvordan et helt vanlig rom påvirker lyden fra høyttalere som måler skolerett. Sånn sett håper jeg rapporten er av interesse for å illustrere typiske akustiske problemer på avspillingsstedet.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    Hva angår bemerkningen din om at forsterkerne ikke klarer en heving på 5 dB uten høy fordreining, så er det vanskelig å forstå hva poenget ditt er. For det første er det feil at hevingen er på mer enn ca. 5 dB. Figurene 3.1 og 3.3. i GRADE-rapporten viser at korreksjonen er på omtrent 5 dB rundt 200 Hz, jf. blå linje i figurene
    Jeg ser nå at du har rett i dette ved nærmere øyesyn. Det legges ikke på mer en maks 5 dB. Så rett skal være rett. Det er sted mellom en tredobling og firefobling av forsterkerkraft. Uansett svært mye.

    Vi er derimot uenige at dette er fornuftig fremgangsmåte og lar det ligge med det.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel egentlig ikke mulig, ihvertfall er det slik på Trinnov, å se direkte hvor mye man egentlig presser forsterkeren ved en slik boost. For før en evt korreksjon foretar jeg en gainjustering mellom de forskjellige elementene. Dermed er det frem med fingrene og telle.

    Ville kanskje byttet "ikke fornuftig" med "ikke optimalt". For å legge 20000,- i rombehandling for dermed muligens å få en utjevning på 2-3dB, kontra å booste forsiktig - er kanskje mer optimalt, men ikke nødvendigvis fornuftig. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kanskje greit å ha i bakhodet at enkelte bransjeaktører prediker sine produkter som den eneste sannhet, og alt annet som tøys....
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    Det er vel egentlig ikke mulig, ihvertfall er det slik på Trinnov, å se direkte hvor mye man egentlig presser forsterkeren ved en slik boost. For før en evt korreksjon foretar jeg en gainjustering mellom de forskjellige elementene. Dermed er det frem med fingrene og telle.

    Ville kanskje byttet "ikke fornuftig" med "ikke optimalt". For å legge 20000,- i rombehandling for dermed muligens å få en utjevning på 2-3dB, kontra å booste forsiktig - er kanskje mer optimalt, men ikke nødvendigvis fornuftig. :)
    Helt enig med det. Poenget er at det er kompromiss. Å pøse på med mye watt til høyttalerelement i relativt liten kasse med bassrefleks kan også stilles spørsmål ved. Men der hjelper det mye med ekstern subwoofer. Området som EQes er i stor grad ikke minimum fase. Noe som betyr at når man endrer magnituden, så følger ikke fasen etter. Refleksjonene er der til tross alt fremdeles. Når Genelec retter seg mot studioverden hvor korrekt gjengivelse og høy ytelse er viktig, så synes jeg dette er betenkningsfult.

    Å akustikkbehandle store deler av dette er sjelden mulig. Og det vil fort blir dårligere igjen på andre områder. Det overlegent beste er å løse det i høyttalerdesignet som jeg var inne på tidligere.

    At enkelte allikevel tolker mine svar som at jeg ønsker å selge akustikkprodukter for så være. Jeg vet derimot utmerket godt å gå i rette med kunder er den dårligste salgsmetoden man kan bruke. De fleste kunder vil høre bekreftelse av de allerede tror på. Å utfordre det for mye er sjelden lurt. Jeg sa nøyaktig de samme tingene før jeg ble bransjeaktør.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel egentlig ikke mulig, ihvertfall er det slik på Trinnov, å se direkte hvor mye man egentlig presser forsterkeren ved en slik boost. For før en evt korreksjon foretar jeg en gainjustering mellom de forskjellige elementene. Dermed er det frem med fingrene og telle.

    Ville kanskje byttet "ikke fornuftig" med "ikke optimalt". For å legge 20000,- i rombehandling for dermed muligens å få en utjevning på 2-3dB, kontra å booste forsiktig - er kanskje mer optimalt, men ikke nødvendigvis fornuftig. :)
    For de fleste er det vel kanskje det praktiske snarere enn økonomien som begrenser akustiske tiltak. 20,000 gir trolig ganske mye effekt sammenlignet med å putte 20,000 i andre "remedier" folk bruker penger på.

    Når det er sagt så er jo EQ / DSP et enkelt og usynlig tiltak som kan være veldig effektivt forutsatt at man vet hva man holder på med.

    Det kreves uansett innsats for å lære seg hvordan man benytter tiltakene man setter inn, enten det er akustisk eller i form av DSP, og resultatet blir nok best hvis man kombinerer begge. :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil avslutte med litt kritikk.

    Dette er riktignok et åpent forum med lav terskel. Men flere medlemmer her inne fremviser stor iver i å gjøre bransjen og hobbyen mindre preget av fanteri. Da finner jeg det svært betenkelig at noen bransjeaktører som går under dekket av å opptre som ekte fagmenn involverer seg slik lydogakustikk gjør her, uten å fremlegge noen form for dokumentasjon som kan diskuteres. Vil påpeke at lydogakustikk faktisk ikke er den eneste. Jeg vet jo at flere her inne, slik som @coolio er nysgjerrige og leter stadig etter informasjon som kan bidra til bedre lydopplevelse uten å ty til udokumentert dyr magi som promoteres av velmenende og ivrige aktører. Jeg finner det da underlig at noen aktører slipper unna med udokumenterte påstander, uten at det er selvsagt for alle(meg) at deres ord er lov.

    Jeg har notert meg at også andre såkalte bransjeaktører har angrepet Genelec og forsåvidt andre i bransjen på samme måte som lydogakustikk gjør her, uten å fremlegge noen referanser eller dokumentasjon. Personlig synes jeg det er en uting, men det virker som det stort sett er akseptabelt for målemafian, så lenge ikke aktøren selger boutique kabler.
    Kjekt at noen tenker på meg 🥰

    Jeg er i prinsippet enig ang udokumenterte påstander og dette med flying pass til utvalgte. Har ved mange anledninger både på hfs, ASR, mail og PM diskutert med Bjørn ang ting og tang som jeg har lurt eller reagert på. Jeg har fått referanser og anbefalte bøker å lese, men som han sier, stort sett fagstoff produsert for lenge siden som ikke er så lett å få tak i på Internett eller AES greier man må betale for å få tak i.

    Resultatet av at man ikke gidder å lese referansene skikkelig blir fort at det oppleves som name-dropping når referanser gis i hytt og gevær, men er enig i at det burde gjøres oftere fra fagfolk.

    For min del synes jeg at mye av uenighetene handler om definisjoner av ord og uttrykk, altså rene teknikaliteter, og da blir det jækla kjedelig for meg å gnage meg gjennom tørt materiale for å få ca samme svar som jeg allerede har fått ved å lese Do's and Don't's fra diverse akustikere.

    Det er en del forskjeller i filosofier på hva man foretrekker eller ønsker å oppnå ang akustikk, så har jeg sagt meg fornøyd med å forstå Bjørns standpunkt på definisjoner og forskjellen på små rom og store rom og har akseptert at han har langt høyere standarder og mer rigide krav for enkelte ting enn jeg og de fleste andre har.

    @svart-hvitt Boosting av SBIR som Genelec driver med har jeg sterke tvil om uavhengig av forsterkerkraft. Single-point measurement automatiske korreksjoner vil alltid gjøre det til en viss grad, men i min erfaring ikke alltid en god idé.
    Sjekk før og etter group delay i REW for enkel fremstilling av hva som skjer og sjekk også forvrengning på høyere volum før og etter. Dirac anbefaler faktisk at man detaljerer target kurven til å følge dippene slik at det unngås.

    Til slutt kan man ta en MMM måling for å bekrefte at SBIR kompensasjon basert på Single-point measurement stort sett vil gi altfor mye energi i øvre bass/nedre mellomtone.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn