KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    2.119
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Tipper godt under halvparten bruker anlegget til TV og film?
    Usikker, mange som har TVen hengende mellom ht.

    Har hatt tilgang på alt fra nettet siden 2005 med mitt oppsett. Ordinær lineær TV titting har jeg ikke gjort siden 2008, så her alt av film og annet rent streamingbasert via en PC. Synes det absolutt er en fordel med PC permanent oppkoblet, da mange deler YT-videoer og test/demoklipp slik Snickers gjorde tidligere i tråden.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.360
    Antall liker
    461
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    84
    Min erfaring er at om man setter en bassdriver med pålitelige T/S-parametre i en lukket kasse og måler uten refleksjoner så får man resultater som er så lik simulering at forskjellene er høyst subtile. Uansett hvilken bassdriver jeg putter i en slik kasse klarer jeg ikke for mitt bare liv å få noe over 10ms ved 10Hz. Ved 20Hz får jeg kanskje 6ms på det meste, ved 40Hz ca halvparten av det osv.

    Så hvordan dere får nærmere 10 ganger så mye, det forstår jeg ikke, og heller ikke hvordan dere klarer å få en så ujevn kurve.
    Det er intet galt med våre grunnplansmålinger. Alle målinger gjøres 3 ganger for verifisering. I tillegg er noen av de samme sub'ene testet av andre, bl.a. i Finland, og resultatene er sammenlignbare.

    Forsinkelsen skyldes nok i stor grad bruken av DSP i denne sub'en. I tillegg har akkurat denne sub'en en betydelig kasseresonans rundt 18 Hz og det er dette som er årsaken til at GD er så høy ved denne frekvensen (se vannfallsdiagrammet under).

    sub12_csd48.png


    Men dette får være nok avsporing av tråden :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    1.842
    Det er intet galt med våre grunnplansmålinger. Alle målinger gjøres 3 ganger for verifisering. I tillegg er noen av de samme sub'ene testet av andre, bl.a. i Finland, og resultatene er sammenlignbare.

    Forsinkelsen skyldes nok i stor grad bruken av DSP i denne sub'en. I tillegg har akkurat denne sub'en en betydelig kasseresonans rundt 18 Hz og det er dette som er årsaken til at GD er så høy ved denne frekvensen (se vannfallsdiagrammet under).

    Vis vedlegget 643539

    Men dette får være nok avsporing av tråden :)
    Ikke noe problem med avsporing. Helt fint👍🏻

    Finnes kun én lov i denne tråden:

    «Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre som man vil.»

    😀
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    1.842
    SKREDDERSØM: Når ett eller annet ikke fås kjøpt i butikken

    Er det så farlig med detaljene, eller teller de også? Hva om butikken ikke har akkurat det du trenger?

    Et gulv av tre med etasjeskillere i tre er fint, men litt rystelser kan det bli når man går på det. Helt uten måleverktøy for hånden tenkte jeg at det er bedre med dekopling og et lag med gummi mellom gulv og høyttalerststativ. «Spikes» rett på tregulv virker ikke som en åpenbart god idé av flere grunner. Dessverre var ikke føttene til stativet i samme farge RAL9010 som stativ og utstyr for øvrig. Da er det fint med litt hjelp.

    Brekke Roe Billakkering fikk i jobb å gjøre føttene hvite, og jobben ble utført med største presisjon og faglige dyktighet. Verkstedeier Åse Brekke Roe har tidligere vunnet NM i billakkering og deltatt i VM. Tidligere i år startet hun sitt eget verksted. Jeg har stor sans for folk som trekker interessen og håndverket sitt litt lengre enn det som trengs for å få fagbrev. I innlegg #2 skrev jeg om «Handel mellom parter: Et spørsmål om tillit». «Fotarbeidet» var tillitvekkende godt arbeid, vel verdt en reise til Telemark👍🏻

    Litt bakgrunn:

    Dette er for øvrig bare ett eksempel på hva en dyktig håndverker kan få til og er en påminner om at ting vi hadde tenkt til å kaste fordi det ikke hadde rett farge eller finish, kan bli som nytt i hendene på dyktige håndverkere.

    Resten av utstyrslisten inkl. stativene mv. ble listet opp i innlegg #21.

    80FA5FFC-A546-42A4-9AC8-323A58237CB1.jpeg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    1.842
    Benytter anledningen til å takke for hyggelig besøk av @The Shy og @Roald i dag. Spesiell takk går til de to herrenes mødre som har oppdratt dem godt; vinen fra Napa Valley blir verdsatt ved første grillaften😋

    Håper sesjonen ga litt inntrykk av moderne «studiohøyttalere» i rom med store beskrankninger😀
     

    MakkinTosken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    2.119
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Nå er jo du temmelig hyggelig selv @svart-hvitt , selv om du plager en stakkars sjukling med masse meldinger bare fordi han meldte forfall i dag. Kona er litt sur på meg også, takket være mitt forslag om stevnemøte etter besøket ble hun shanghaiet av svigers til å hjelpe til med litt flytting mens jeg var hos deg. Hun skulle egentlig shoppe. Nå dro hun. 0 stevnemøte, 0 shopping. :sick:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    1.842
    Nå er jo du temmelig hyggelig selv @svart-hvitt , selv om du plager en stakkars sjukling med masse meldinger bare fordi han meldte forfall i dag. Kona er litt sur på meg også, takket være mitt forslag om stevnemøte etter besøket ble hun shanghaiet av svigers til å hjelpe til med litt flytting mens jeg var hos deg. Hun skulle egentlig shoppe. Nå dro hun. 0 stevnemøte, 0 shopping. :sick:
    Ditt avlyste besøk betyr i stedet en to retters frokost på byens triveligste kaffebar for meg. Nå har jeg bare påfyllet av kaffen igjen. Et tap selvsagt, men jeg overlever😉

    GOD BEDRING! 👍🏻
     

    The Shy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    5.150
    Antall liker
    4.902
    Sted
    Langesund
    Var de nøyd?😊
    Nysgjerrig nå? :)

    Har som sagt tidligere, fått veldig lite behov for å mene alt for mye om andre anlegg og vinklinger, men skal si noen enkle ord. Mye blir jo basert på mine sære lyttevaner.
    Anlegget til S-H er nøytralt og kapabelt til godt over 120 db peak. Et anlegg som er så forvrengningsfritt og detaljert som mulig med dagens teknologi - størrelsen tatt i betraktning. Slike anlegg passer best i noe dempede rom etter min hørsel.
    'Fin og jevn bassrespons i rommet, og her kan det stilles etter ønske med flere forskjellige muligheter. Resten av frekvensspekteret er med en anelse lysere klang en jeg er vant med i den grunnleggende innstillingen. Her er også muligheter for tilting og diverse forandringer i respons.
    Kunne nok sittet her og finjustert så klangbalansen hadde truffet perfekt. Det som plager meg mest er at det er mindre direktelyd enn min vante situasjon og det oppleves noe rotet i lydbilde og jeg kommer ikke helt i kontakt med musikken. - det var dagen bombe tenker jeg:oops:

    Ellers et oppsett som glir fint inn i et litt minimalistisk hjem

    Takk for at vi fikk røvet noen av dine timer.

    Tor
     

    MakkinTosken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    2.119
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Flott tilbakemelding The Shy !

    Denne leser jeg som en ren oppskrift på hvordan du med enkle og veloverveide grep kan ta den helt ut broder svart-hvitt. Kan bli en morsom høst dette!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    1.842
    Nysgjerrig nå? :)

    Har som sagt tidligere, fått veldig lite behov for å mene alt for mye om andre anlegg og vinklinger, men skal si noen enkle ord. Mye blir jo basert på mine sære lyttevaner.
    Anlegget til S-H er nøytralt og kapabelt til godt over 120 db peak. Et anlegg som er så forvrengningsfritt og detaljert som mulig med dagens teknologi - størrelsen tatt i betraktning. Slike anlegg passer best i noe dempede rom etter min hørsel.
    'Fin og jevn bassrespons i rommet, og her kan det stilles etter ønske med flere forskjellige muligheter. Resten av frekvensspekteret er med en anelse lysere klang en jeg er vant med i den grunnleggende innstillingen. Her er også muligheter for tilting og diverse forandringer i respons.
    Kunne nok sittet her og finjustert så klangbalansen hadde truffet perfekt. Det som plager meg mest er at det er mindre direktelyd enn min vante situasjon og det oppleves noe rotet i lydbilde og jeg kommer ikke helt i kontakt med musikken. - det var dagen bombe tenker jeg:oops:

    Ellers et oppsett som glir fint inn i et litt minimalistisk hjem

    Takk for at vi fikk røvet noen av dine timer.

    Tor
    Takk for tilbakemelding👍🏻

    Jeg deler bemerkningene dine. Sånn sett er vi ganske enige😃

    Når det gjelder opplevelsen av lyden, kan det ha noe med måten ting har blitt mastret på opp gjennom årene. Det er viktig å være klar over at kontrollrom historisk - og i mange tilfeller fortsatt - er satt opp med en lyd som farges betydelig av rommet, spesielt nedover i frekvens. Dermed er lyden implisitt mastret med og dermed for en avtakende romkurve, Fordi kontrollrommene aldri fulgte en standard, er det ingen som helt vet hvor avtakende og jevn denne romkurven var i mastringssituasjonen. Genelecs romkompensasjon kutter topper i frekvenskurven, den tilfører aldri energi i tomme lommer. Dette kan ha noe å si for opplevd lyd.

    Jeg ser mest film med dette oppsettet. Filmlyden var i regelen tynn og dårlig før 1995-2000. I dag er den fyldig og naturlig. Det som skjedde fra ca. 1995 av, er at filmprodusentene standardiserte mastringen. I musikk er det fortsatt det reneste kaos som regjerer. At jeg med dette anlegget umiddelbart avkler filmlyd som er bare 15-25 år gammel, er interessant; for det viser hvor mye mastringen betyr for opplevd lyd, og de samme høyttalerne kan høres dårlige ut på film fra 1995 og fantastisk ut på film fra 2015. Spesielt helt nye produksjoner har veldig god lyd. På tyske «Dark» (2017) slo det meg forleden hvor lite påfallende bildet er (det er naturlig uten fiksfakserier), mens det er lyden som gjør inntrykk fordi den er så intim og sitter som støpt. Jeg tror musikklyden fortsatt minner mer om filmlyden før 1995-2000.

    Men selv justert for dette fenomenet (mastring), er lyden noe annerledes i S360 (kompresjonsdriver i dyp waveguide) enn i mine 8351a (koaksialdrivere i grunnere waveguide). Jeg tilskriver dette til de to ulike teknologiene; det er slikt som gjør høyttalere spennende, og det var av bl.a. slike grunner jeg valgte S360 fremfor de nyeste koaksialhøyttalerne fra Genelec. Sånn sett er de to settene jeg har med Genelec-høyttalere også ment å gi meg praktisk erfaring med to vidt forskjellige teknologier. Kanskje litt nerdete, men jeg har glede av å finne ut av slikt.

    Så til rommet... Rommet er gorillaen i...rommet... Kurvene mine i dette rommet er fine fra 14 til 100 hertz. Jeg viste deg ikke så tydelig hva som skjer over 100. Der er det en stor kansellering på den ene høyttaleren (venstre). Høyre høyttaler sliter også med kurven i oktavene over 100. Her mangler det altså energi pga. opphopning av energi like under 100. Dette betyr nok litt for opplevd lyd. Å få gjort noe med dette, er vrient. Genelecs W371 (https://www.genelec.com/w371a) er en åpenbar løsning. Jeg tenker også å teste ut noe annet som også påvirker etterklang, så vi får se.

    Når det gjelder kapasitet, er det klart at en S360 med integrert 15-tommer (S360 har en ekstremt kapabel 10-tommer) eventuelt med hjelp fra W371 ville gitt enda mer headroom. Nå klippet mikrofonen min på iPhone allerede ved ca. 120 dB, og man trenger 130 dB for å gjengi et trommesett på realistisk vis. Et par med S360 klarer peaks på ca. 128 dB @ 1m, og over dette med hjelp fra subwooferen 7382. Men det er ikke ofte man hører på noe med et slikt krav til kapasitet. Det er heller ikke sunt... Så kapasitet har i min bok mer med fravær av fordreining på referansevolum å gjøre samt anleggets evne til å produsere flat og jevn bass fra bunn og opp til ca. 500 hertz. Jeg mangler noe der nede, ikke på SPL-kapasitet, men evne til å tilpasse lyden på intelligent vis (slik man kan gjøre med W371). Benum vil ha W371 utstilt for prøvelytt utover høsten. Det blir spennende.

    En tilleggsbemerkning til: S360 er ekstremt effektive høyttalere. Det skyldes kompresjonsdriveren og ladingen i waveguiden. Derfor produseres referansevolum (si 85 dB) pluss headroom (si pluss 25 dB) nesten uten kraft og dermed fordreining («less heat than sound») i forsterker og drivere. Jeg lurer på - og nå er vi langt inne i synseland - om det vi hører fra S360 er en så ren og ufordreid lyd fra 1400 hertz og oppover at det virker uvant. Kombinasjonen av gamle triks (høy effektivitet) med nye triks (produksjon av en waveguide med state of the art-teknologi i kombinasjon med mange erfarne ører i utviklingsprosessen) er kanskje en øyeåpner for noen hver? Faktum er at andre teknologier vil fordreie på referansevolum, mens fordreiningen er lav på S360. Jeg tror også dette bidrar til forskjeller i lyd mellom mine 8351a og S360. Vet at dette er et kontroversielt tema og jeg har ikke ønske om å starte en het debatt om det, men rett og slett beskrive mine erfaringer med mine egne 8351a vs S360😀

    Uansett finnes det logiske forklaringer på det meste og opplevd lyd har mange flere fasetter enn jeg får plass til her og har kompetanse til å skrive om. Dessuten har jeg skrevet veldig mye om høyttalere her, mens jeg og mange andre i stor grad lytter til rommet også.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    3.346
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Av og til kan det være at Rema har rett, det enkle er ofte det beste.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    1.492
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nysgjerrig nå? :)

    Har som sagt tidligere, fått veldig lite behov for å mene alt for mye om andre anlegg og vinklinger, men skal si noen enkle ord. Mye blir jo basert på mine sære lyttevaner.
    Anlegget til S-H er nøytralt og kapabelt til godt over 120 db peak. Et anlegg som er så forvrengningsfritt og detaljert som mulig med dagens teknologi - størrelsen tatt i betraktning. Slike anlegg passer best i noe dempede rom etter min hørsel.
    'Fin og jevn bassrespons i rommet, og her kan det stilles etter ønske med flere forskjellige muligheter. Resten av frekvensspekteret er med en anelse lysere klang en jeg er vant med i den grunnleggende innstillingen. Her er også muligheter for tilting og diverse forandringer i respons.
    Kunne nok sittet her og finjustert så klangbalansen hadde truffet perfekt. Det som plager meg mest er at det er mindre direktelyd enn min vante situasjon og det oppleves noe rotet i lydbilde og jeg kommer ikke helt i kontakt med musikken. - det var dagen bombe tenker jeg:oops:

    Ellers et oppsett som glir fint inn i et litt minimalistisk hjem

    Takk for at vi fikk røvet noen av dine timer.

    Tor
    Ja egentlig var jeg det😅
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    3.346
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nysgjerrig. Hva tenkte du på?
    At forklaringen på opplevelse av lyd kunne blitt oppsummert med tre ord, romklang og tonal balanse, istedenfor den dypdykkingen :D
    Jeg tenker at hverken anlegget eller miksing er det som setter begrensninger for potensialet i nåværende øyeblikk hos deg, et kompliment det er veldig få forunt.

    Man kan diskutere om Shy sine preferanser akustisk sett er overførbart til deg eller andre pga hans ekstreme tilnærming, men det er ikke tvil om at veggene rundt knollen og høyttalerne setter begrensninger for absolutt lydkvalitet som ikke kan reddes inn av avansert teknologi, drivere og fancy dsp.

    Høstprosjektet ditt er nå bestemt, det skal bli glavabule! En hvit glavabule! :LOL:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    1.842
    At forklaringen på opplevelse av lyd kunne blitt oppsummert med tre ord, romklang og tonal balanse, istedenfor den dypdykkingen :D
    Jeg tenker at hverken anlegget eller miksing er det som setter begrensninger for potensialet i nåværende øyeblikk hos deg, et kompliment det er veldig få forunt.

    Man kan diskutere om Shy sine preferanser akustisk sett er overførbart til deg eller andre pga hans ekstreme tilnærming, men det er ikke tvil om at veggene rundt knollen og høyttalerne setter begrensninger for absolutt lydkvalitet som ikke kan reddes inn av avansert teknologi, drivere og fancy dsp.

    Høstprosjektet ditt er nå bestemt, det skal bli glavabule! En hvit glavabule! :LOL:
    Godt sagt👍🏻

    Så la meg utbrodere igjen...🤣

    Dypdykket var en måte å fortelle på at det å finne riktig tonal balanse er vanskelig. Hvis man stiller den inn basert på innspillinger fra 1970-tallet, mangler det ofte en del bass i Genelecs normalinnstillinger. Men lytter man til en del moderne ting - ikke minst film - kan det være at Genelecs grunninnstilling sitter som en kule. Sånn sett har den tonale balansen over tid nærmet seg det du får ut av Genelec i sin grunninnstilling (dvs. Genelecs romkompensasjon). Å justere kurven etter en viss type lyd, sjanger og tidsperiode gir av den grunn ikke nødvendigvis god lyd i alle sammenhenger. Det er et poeng jeg har tatt opp mange ganger, også i @The Shy sin egen tråd.

    I tillegg kommer dette med lydvolum inn og kompliserer det hele. Når du drar opp lyden til et høyt referansevolum, si 85 dB, reagerer vi annerledes på høyfrekvente signaler enn om lyden er på 65 dB. Av den grunn endrer lyttevennlig kurve seg avhengig av lydvolum. Min grunninnstilling for filmlyd er eksempelvis håpløs om jeg drar opp lyden fordi jeg har lagt til 12 dB i bassen opp til 100 hertz. Men det fungerer greit på moderate lydnivåer. Om ikke dette var nok, oppfører myke diskantdomer seg annerledes på høyt volum enn harde domer. Og direktiviteten bidrar også til forskjeller i opplevd høyfrekvent lyd. Noen høyttalerdesignere tuner kanskje diskanten etter menneskestemmens direktivitet. Så det er en del tekniske valg som påvirker opplevd tonalitet, og en høyttaler som er optimalisert for stemmer er ikke nødvendigvis den beste for reproduksjon av andre lyder.

    Jeg synes slike nyanser er litt artige. Noen ganger merker man at et anlegg er tunet for en viss type lyd. Kanskje ubevisst i en del tilfeller? Mitt ideal er nok at reproduksjonen skal være et greit nok minste felles multiplum; ikke optimalisert for én type lyd, men altetende i den grad at det blir mer som en tikampkjemper enn en spektakulær diskoskaster eller hundremeterløper.

    Og så må jeg bare innse at rommet skaper uoverkommelige problemer. Jeg kommer ikke til å følge @The Shy i valg av akustiske tiltak...😉
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    2.119
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Dypdykket var en måte å fortelle på at det å finne riktig tonal balanse er vanskelig. Hvis man stiller den inn basert på innspillinger fra 1970-tallet, mangler det ofte en del bass i Genelecs normalinnstillinger. Men lytter man til en del moderne ting - ikke minst film - kan det være at Genelecs grunninnstilling sitter som en kule. Sånn sett har den tonale balansen over tid nærmet seg det du får ut av Genelec i sin grunninnstilling (dvs. Genelecs romkompensasjon). Å justere kurven etter en viss type lyd, sjanger og tidsperiode gir av den grunn ikke nødvendigvis god lyd i alle sammenhenger. Det er et poeng jeg har tatt opp mange ganger, også i @The Shy sin egen tråd.
    Ingenting verdt å gjøre er enkelt!

    Synes du har en litt merkelig innstilling til problemet. Jeg opplever større forskjeller mellom individuelle innspillinger over alle tidsperioder enn hva jeg gjør mellom disse periodene. Klart noen markante forskjeller er det, men føler i få tilfeller at et løft i bunnen har vært noen ulempe likevel, men jeg har en preset på preamp som gjør at bassen kan dempes ca 3dB om behovet skulle være der. Ikke vært brukt mye. Hos meg synes jeg det går bra, med alt fra Dusty til Infected, men klart helt universelt er det nok ikke. @Roald påpekte at han synes hans syngedamer var litt tynne i målet, det kan være riktig, da jeg i svært liten grad hører på slikt og følgelig ikke har vært oppmerksom på dette registeret. Sikkert andre ting som også har gått under radaren som folk rundt meg vil påpeke og jeg må ta stilling til om er viktig for meg eller ikke. Poenget er: Det later til at du ikke er helt uenig i Shys vurdering og du har da to valg - drite i det eller forsøke å gjøre noe med det. Om ikke du føler at du kan ha annet en flat respons, kan det hende skoen klemmer et annet sted.

    Du har gjentatte ganger understreket at dette oppsettet er ment som lydplanke for å heve filmopplevelsen for familien. Da er det kanskje ikke noen vits å legge mer energi i dette og bare akseptere Shys vurdering og fortsette med ditt. Om du derimot også ser på dette som en musikkformidler og et eksperiment i p&p direktelyd vs loungelyd, så kan det late til at du fortsatt har et lite stykke å gå. Jeg måtte jo akseptere litt DSP, kanskje du må tenke på et minimum av rombehandling? Men som sagt, du har rett til å følge din egen preferanse og hva @The Shy, Joe Palooka, jeg måtte mene er da irrelevant.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    6.089
    Antall liker
    6.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du svart-hvitt, de andre mindre Genelecene du har.
    Er det 8341 SAM?
    Jeg ser de er på tibud hos Prolyd.
    Egner de seg fint som pc høyttalere mon tro?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    3.346
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alt det der er greit, optimal lyd for alt av innspillinger, materiale og lydnivå kan kun fikses med en tonekontroll gitt at man har gode høyttalere. Den filmstandard-kurven du refererer til er vel flat fra 20-2000 hz og deretter 6 dB tilt?
    Hvis du justerer den tonale balansen i anlegget etter det blir det jo ekstremt blodfattig og lyst på det meste av musikk.

    Den eneste software-løsningen jeg kan se for meg som skal gjøre det problemet der "KISS" er å legge inn en digital signatur før hver film/avspilling som dekodes av en dsp og justerer klangbalansen etter standarden som henvist til av den digitale signaturen.

    :eek: Steike for en idé! Jeg blir rik! 😍

    Klangbalanse er vanskelig. Jeg fiklet veldig med klangbalanse her om dagen og brukte en del musikkvideoer på youtube som relativ pekepinn for å treffe noenlunde. Ble veldig fornøyd og satte så på Spotify. Altfor mørkt og basstungt. WTF!
    Brukte en haug av Spotify musikk til å gjøre det motsatte, og plutselig var alt på youtube for lyst. Mistet viljen til å leve og slo av :LOL:
    Måtte ha en pustepause før jeg gikk på med ny giv...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    1.842
    Du svart-hvitt, de andre mindre Genelecene du har.
    Er det 8341 SAM?
    Jeg ser de er på tibud hos Prolyd.
    Egner de seg fint som pc høyttalere mon tro?
    Mitt andre sett fra Genelec er 8351a.

    Alle koaksialhøyttalerne fra Genelec integreres (dvs. at driverne summeres korrekt) på svært korte avstander, 50 cm eller så. Så disse høyttalerne kan man sitte helt klint inntil, og da blir lyden også ekstrem ren og fri for refleksjoner. Det er noe som bør prøves av alle hifi-interesserte.

    8341a med en sub blir til et velfungerende anlegg også for et litt større rom enn om man sitter foran pc-en. 8341a med sub er svært dugelige som tv-høyttalere i finstua.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    1.842
    Alt det der er greit, optimal lyd for alt av innspillinger, materiale og lydnivå kan kun fikses med en tonekontroll gitt at man har gode høyttalere. Den filmstandard-kurven du refererer til er vel flat fra 20-2000 hz og deretter 6 dB tilt?
    Hvis du justerer den tonale balansen i anlegget etter det blir det jo ekstremt blodfattig og lyst på det meste av musikk.

    Den eneste software-løsningen jeg kan se for meg som skal gjøre det problemet der "KISS" er å legge inn en digital signatur før hver film/avspilling som dekodes av en dsp og justerer klangbalansen etter standarden som henvist til av den digitale signaturen.

    :eek: Steike for en idé! Jeg blir rik! 😍

    Klangbalanse er vanskelig. Jeg fiklet veldig med klangbalanse her om dagen og brukte en del musikkvideoer på youtube som relativ pekepinn for å treffe noenlunde. Ble veldig fornøyd og satte så på Spotify. Altfor mørkt og basstungt. WTF!
    Brukte en haug av Spotify musikk til å gjøre det motsatte, og plutselig var alt på youtube for lyst. Mistet viljen til å leve og slo av :LOL:
    Måtte ha en pustepause før jeg gikk på med ny giv...
    Enig i det du skriver.

    Uansett er det påfallende at en del moderne musikk - i mine ører - må være mastret for en helt flat romkurve, mens eldre musikk oftere trenger en kurve med helning. Men som @MakkinTosken påpekte, er dette mine anekdotiske inntrykk og det finnes mange eksempler på at mine inntrykk ikke følger noen regel.

    At det skal være så vanskelig å finne riktig klangbalanse, vitner om fravær av standarder. Merk at Norden var veldig tidlig ute med å innføre slike standarder i kringkastingen. Resten er litt Wild West.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    1.842
    Ingenting verdt å gjøre er enkelt!

    Synes du har en litt merkelig innstilling til problemet. Jeg opplever større forskjeller mellom individuelle innspillinger over alle tidsperioder enn hva jeg gjør mellom disse periodene. Klart noen markante forskjeller er det, men føler i få tilfeller at et løft i bunnen har vært noen ulempe likevel, men jeg har en preset på preamp som gjør at bassen kan dempes ca 3dB om behovet skulle være der. Ikke vært brukt mye. Hos meg synes jeg det går bra, med alt fra Dusty til Infected, men klart helt universelt er det nok ikke. @Roald påpekte at han synes hans syngedamer var litt tynne i målet, det kan være riktig, da jeg i svært liten grad hører på slikt og følgelig ikke har vært oppmerksom på dette registeret. Sikkert andre ting som også har gått under radaren som folk rundt meg vil påpeke og jeg må ta stilling til om er viktig for meg eller ikke. Poenget er: Det later til at du ikke er helt uenig i Shys vurdering og du har da to valg - drite i det eller forsøke å gjøre noe med det. Om ikke du føler at du kan ha annet en flat respons, kan det hende skoen klemmer et annet sted.

    Du har gjentatte ganger understreket at dette oppsettet er ment som lydplanke for å heve filmopplevelsen for familien. Da er det kanskje ikke noen vits å legge mer energi i dette og bare akseptere Shys vurdering og fortsette med ditt. Om du derimot også ser på dette som en musikkformidler og et eksperiment i p&p direktelyd vs loungelyd, så kan det late til at du fortsatt har et lite stykke å gå. Jeg måtte jo akseptere litt DSP, kanskje du må tenke på et minimum av rombehandling? Men som sagt, du har rett til å følge din egen preferanse og hva @The Shy, Joe Palooka, jeg måtte mene er da irrelevant.
    Dynaudioene er vel kjent for - på godt og vondt - at de er mestere til å formidle stemmer (myke domer av svært høy kvalitet). Sånn sett er jeg nok uenig med @Roald hvis han ikke fant glede i å lytte på stemmer fra dine Master-Dynaudioer. Det hele kan som tidligere nent ha noe med lydvolum å gjøre. Når lyden passerer 75 dB eller så (A-vekting), synes jeg det av og til skjer det noe med ørets toleranse for visse frekvenser på en del innspillinger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    21.300
    Antall liker
    16.331
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    20
    Hvorfor må en spille på så høyt volum? En av de beste anlegg jeg har hørt spilte fullfrekvent på 64 dB. Imponator lyd fordi det kan spille høyt, gjør det ikke nødvendigvis imponerende. Men tidvis er det kun en ting, slitsomt. Selv hører jeg mer og mer på lavt volum. Sikkert fordi en er ferdig med verste puberteten.. :giggle:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn