Fikk med meg det. Den funker jo på et par av de kraftige resonansene i de lave frekvenser, gitt at den er plassert riktig og har nok kapasitet til å henge med. Skjønte det slik at den var for puslete og gjorde lite fra eller til?
Uansett er det ikke det området som gjør størst skade på lyden når man har EQ, det er i dipp-området mellom 100-400 og alle de sterke refleksjonene som trekker mest oppmerksomhet sånn umiddelbart.
Jeg er enig med OMF i at Genelec legger listen litt lavt når de gir grønt på -10 dB. Synes det burde vært grensen for gult med -20 som diskutabelt for grønt.
Noen hørselseksperter (bla J_J på ASR) mener riktignok at veldig tidlige refleksjoner ikke registreres av våre ører annet enn den rene frekvensrespons forandringen som oppstår pga interferens, men for lytterom i praksis er det gjerne slik at den tidlige refleksjonen ender opp som den refleksjonen man hører klart lenger ut i tid, gjerne både to og tre ganger etterhvert som den spretter rundt. Da har den både kødda med direktelyden slik vi opplever den og den indirekte ambiens lyden.
Jeg gjorde forsøk med mine 4 absorbenter hvor jeg sammenlignet effekten av å plassere dem på forskjellige steder, som førsterefleksjon på siden, på gulvet, bak hue og bak høyttalere. Den største effekten var på siderefleksjonen. Kjerringa har lagt meg så rekker ikke å lete etter det i øyeblikket, men poenget er at det er en veldig lavt-hengende frukt å plukke med seg.
Må gå, kjerringa sier vi har ferie og jeg må sove slik at jeg kan stå tidlig opp for å nyte ferien...