KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    At enkelte allikevel tolker mine svar som at jeg ønsker å selge akustikkprodukter for så være.
    Næh, det er vel greit at du har mest tro på å løse rommet direkte og ikke gjennom hårete EQing. 👍 Hverken jeg eller trådstarter er uenig i det tror jeg.

    Å booste fra 150Hz og oppover er jo litt risikabelt. Å gjøre slikt ved feks 20-80Hz og man har mulighet til å styre flere basser individuelt for jukse seg til en hørbart god respons synes jeg virker mer innafor.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @svart-hvitt Boosting av SBIR som Genelec driver med har jeg sterke tvil om uavhengig av forsterkerkraft. Single-point measurement automatiske korreksjoner vil alltid gjøre det til en viss grad, men i min erfaring ikke alltid en god idé.
    Sjekk før og etter group delay i REW for enkel fremstilling av hva som skjer og sjekk også forvrengning på høyere volum før og etter. Dirac anbefaler faktisk at man detaljerer target kurven til å følge dippene slik at det unngås.

    Til slutt kan man ta en MMM måling for å bekrefte at SBIR kompensasjon basert på Single-point measurement stort sett vil gi altfor mye energi i øvre bass/nedre mellomtone.
    Man skal i det minste være litt forsiktig med dette. Erfaringsmessig / tommelfingerregel så booster jeg aldri mer enn 3dB i dette området. Og som du er inne på er det lurt med multipunktsmåling da SBIR-dippene ofte plutselig er borte eller til og med peaker hvis man måler i litt forskjellig høyde, så det er greit å kun løfte det som går igjen over flere målepunkter. Det er også en fordel (selvfølgelig) å lytte til resultatet, hvor man da gjerne oppdager at en forsiktig boost gir bedre resultat enn en kraftigere "jevn kurve"-boost, da den som du sier gjerne ender med at du får for mye opplevd energi i praksis.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Boosting av SBIR som Genelec driver med har jeg sterke tvil om uavhengig av forsterkerkraft. Single-point measurement automatiske korreksjoner vil alltid gjøre det til en viss grad, men i min erfaring ikke alltid en god idé.
    Ja, du husker kanskje den 14dB boosten Trinnov ønsket i samme området hos meg? 😂 En må ha tunga rett i kjeften når en driver med dumme datamaskiner. Heldigvis er det lett å overstyre min boks, når noe virker helt på trynet, hvordan er mulighetene til det for deg @svart-hvitt?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For de fleste er det vel kanskje det praktiske snarere enn økonomien som begrenser akustiske tiltak. 20,000 gir trolig ganske mye effekt sammenlignet med å putte 20,000 i andre "remedier" folk bruker penger på.
    Nå foregår heldigvis ikke diskusjonen i denne tråden på det nivået. Ingen som driver med spirituell hifi her. 😁

    Klart jeg kunne kanskje brukt de x tusen jeg bruker på glitter og stas til noe mer fornuftig, men det får være mitt problem. Trenger feks ikke en stygg, tom boks, med lysende logo på benken. Men er nå en gang fra bøgda... 👨‍🌾

    DSC_0705.jpg
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Å trekke ned peaker i bassen mye er et annet kompromiss IMO. Trekker selv sjelden ned mer enn maks 3 dB. Drar man ned mye, så mister man dynamikk og det låter fort tammere. Selv med 3 stk 15" i bassrefleks så synes jeg det har vært tydelig. Men det er klart det blir totalt sett bedre hvis peaken er ekstrem og vil dominere veldig. Man må da velge mellom to klare kompromiss slik jeg ser det.

    Når noen gjorde en test på dette med en 140 Hz resonanse, så er det som beskrives her veldig vanlig:
    Equalization is an obvious first-try solution, but the required deep filter created a subjective impression of “something missing that should be there, and something there that shouldn’t be.” It just sounded bad.
    REW_Modal-1500x662.png


    Først når det ble behandlet akustisk, så falt det på plass lydmessig. Men hvor mange er klar over dette når de ikke kan høre begge deler? Og sette opp en ABX test for noe slikt er også alt annet en enkelt. Hørbarheten vil blant annet være avhengig av mange faktorer.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det kan vel fort være et spørsmål om tid også det? Greit å sjekke med wavelet når man driver å trekker i bassen. Kan jo fort være at den toppen du trekke nådeløst ned faktisk ikke oppstår før en halvtime ut i låta og dermed egentlig bare er et problem under visse forutsetninger.

    wave150.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Nå foregår heldigvis ikke diskusjonen i denne tråden på det nivået. Ingen som driver med spirituell hifi her. 😁

    Klart jeg kunne kanskje brukt de x tusen jeg bruker på glitter og stas til noe mer fornuftig, men det får være mitt problem. Trenger feks ikke en stygg, tom boks, med lysende logo på benken. Men er nå en gang fra bøgda... 👨‍🌾

    Det blir enklere for kameraet å regulere lyset fornuftig om du hever det slik at ikke ereksjonen kommer med på bildet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja, du husker kanskje den 14dB boosten Trinnov ønsket i samme området hos meg? 😂 En må ha tunga rett i kjeften når en driver med dumme datamaskiner. Heldigvis er det lett å overstyre min boks, når noe virker helt på trynet, hvordan er mulighetene til det for deg @svart-hvitt?
    Genelecs GLM er enkel å bruke. Man kan justere filtre manuelt, slå korreksjonene av og på med et museklikk (mens musikken spiller) osv. Det er lett å lytte seg til om korreksjonene påvirker lyden i riktig eller gal retning. Sånn sett går jeg ikke med uro i magen hvis noen sier de ikke liker korreksjonen slik den fremstår på papiret; jeg kan lett lytte meg til om korreksjonen er ok eller ikke.

    GLM er sånn sett ingen tvangstrøye som tvinger deg til å bruke filtre som popper ut av en svart boks. Likevel har jeg ikke sett noe behov for å gjøre justeringer i de filtrene som kommer ut automatisk.

    Det eneste jeg har justert manuelt, er crossover mellom høyttalere og sub. Her deler jeg på 100 Hz for å få en jevnere kurve fra 15-100 Hz.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nå foregår heldigvis ikke diskusjonen i denne tråden på det nivået. Ingen som driver med spirituell hifi her. 😁

    Klart jeg kunne kanskje brukt de x tusen jeg bruker på glitter og stas til noe mer fornuftig, men det får være mitt problem. Trenger feks ikke en stygg, tom boks, med lysende logo på benken. Men er nå en gang fra bøgda... 👨‍🌾

    Ser at reaksjonen under teppet er ekte nok, i det minste….
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja, kanskje, men med så mange og kraftige refleksjoner, hvem vet hva som skjuler seg? 😁

    På den ene siden fremstår du som veldig nerdete, på den annen side.
    Kjeden av forklaringsledd er enkel:

    (1) Høyttalerne spiller helt rett før vi tar hensyn til rommets påvirkning.
    (2) Rommet påvirker lyden ved avspilling.

    Jeg kan lytte til (2) både med og uten korreksjonsfiltre. Korreksjonsfiltrene har til hensikt å utelukkende kompensere for rommets påvirkning.

    Når jeg lytter til (2) med og uten filtre, foretrekker jeg å lytte med filtrene på. Det forteller meg at anekoisk «korrekte» høyttalere spiller ok i et vanlig rom, men at lyden blir bedre ved å kompensere for de største svakhetene i rommet. Forbedringen kommer som følge av korreksjon (inkl. fase) i basspresponsen.

    Ga det mening?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kjeden av forklaringsledd er enkel:
    Om du er fornøyd er jo egentlig saken avsluttet.

    Du fokuserer på det du fokuserer på. Det er ikke dermed sagt at du er oppmerksom på alt. Det kan være at jomfruelige ører vil høre artefakter og unoter du er døv for. Blir du gjort oppmerksom på det vil du mest sannsynlig høre det også.

    Dagens tema er boost. En annen fare med boost er resonerende objekter i rommet. Om du har en suckout der du sitter og datamaskinen forsøker kompensere dette med en boost, er det store sjanser for at du ikke hører tonen bedre. Du kan derimot risikere å fremheve en artefakt forårsaket av løsøre mm som trigres av nettopp den tonen. Mao du blir sittende å kun høre på forvrengningsproduktet i det området.

    Klart alle rom skramler mer eller mindre, men ofte maskeres disse bilydene av det andre som skjer i musikken.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når jeg lytter til (2) med og uten filtre, foretrekker jeg å lytte med filtrene på. Det forteller meg at anekoisk «korrekte» høyttalere spiller ok i et vanlig rom, men at lyden blir bedre ved å kompensere for de største svakhetene i rommet. Forbedringen kommer som følge av korreksjon (inkl. fase) i basspresponsen.
    Det største problemet med lytterommet ditt er at det er alt for livlig, og at du har alt for kraftige refleksjoner. Det får ikke filteret ditt (Som er en parametrisk EQ så vidt jeg kan skjønne)gjort noe med.

    Beklager at jeg gnager på dette - men akustikken din er så dårlig at du har ikke noe grunnlag for å si noe om hva som vil låte best i et gitt rom.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Men etterklangstiden er jo jevn og lav. ;)
    Og forstår man hva etterklangstid er for noe, så er den kombinasjonen ikke mulig. En av målingene er med andre ord feil.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Om du er fornøyd er jo egentlig saken avsluttet.

    Du fokuserer på det du fokuserer på. Det er ikke dermed sagt at du er oppmerksom på alt. Det kan være at jomfruelige ører vil høre artefakter og unoter du er døv for. Blir du gjort oppmerksom på det vil du mest sannsynlig høre det også.

    Dagens tema er boost. En annen fare med boost er resonerende objekter i rommet. Om du har en suckout der du sitter og datamaskinen forsøker kompensere dette med en boost, er det store sjanser for at du ikke hører tonen bedre. Du kan derimot risikere å fremheve en artefakt forårsaket av løsøre mm som trigres av nettopp den tonen. Mao du blir sittende å kun høre på forvrengningsproduktet i det området.

    Klart alle rom skramler mer eller mindre, men ofte maskeres disse bilydene av det andre som skjer i musikken.
    Fornøyd? Tja, det er godt nok slik det står nå😃 Jeg vet hva virkelig god lyd er og har ingen ambisjoner om referanselyd for musikk i dette rommet slik det brukes i dag. Til film finner jeg at lyden er god i forhold til kinoer.

    Jeg har spilt både med og uten boost. Boosten skaper ingen problemer slik den er nå.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det største problemet med lytterommet ditt er at det er alt for livlig, og at du har alt for kraftige refleksjoner. Det får ikke filteret ditt (Som er en parametrisk EQ så vidt jeg kan skjønne)gjort noe med.

    Beklager at jeg gnager på dette - men akustikken din er så dårlig at du har ikke noe grunnlag for å si noe om hva som vil låte best i et gitt rom.
    Du «gnager» på noe som står uttrykt allerede i oppsummeringen på side 4 i rapporten:

    «The Early reflection level (dB), Early vs late sound ratio (dB) of your monitoring system and room are showing some significant issues that may considerably reduce the audibility of details in the audio, and your ability to create the highest quality work. These are marked in red. Please consider the recommendations in this report to help reduce or remove these problems. If the improvements are not possible, it would be advisable to try and use a second monitoring room for checking your work».

    Med andre ord sier rapporten uttrykkelig at man bør bruke et annet rom hvis man skal kontrollere kvaliteten på lydmaterialet.

    Det jeg imidlertid finner interessant, er at rapporten bruker ordet «details» her. Det er nok litt forskjellig hva folk legger i «details», for detaljene er klare på enkelte områder (som i taletydelighet), mens det skorter på detaljer knyttet til imaging/3D i forhold til et oppsett hvor direktelyden er mer fremtredende. Rapporten er kanskje inne på dette i oppsummeringen, hvor det står:

    «The Operational room response (%), T60 flatness, inside window (%) of your monitoring system and room are showing excellent performance. This provides good audibility of acoustic details».
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det står tydelig i rapporten - og førsterefleksjonene hos deg er enda verre enn det du refererer til, men det synes ikke som om du skjønner hva det innebærer.

    Rapporten sier ganske tydelig at lyden hos deg er som bilde til venstre, mens man ønsker jo bildet til høyre.

    Du referer til punktet i rapporten som sier at det er like mye av alle fargene i de to bildene og det er det jo. Men det er altså ikke så veldig viktig.

    klarhet.jpg
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det står tydelig i rapporten - og førsterefleksjonene hos deg er enda verre enn det du refererer til, men det synes ikke som om du skjønner hva det innebærer.

    Rapporten sier ganske tydelig at lyden hos deg er som bilde til venstre, mens man ønsker jo bildet til høyre.

    Du referer til punktet i rapporten som sier at det er like mye av alle fargene i de to bildene og det er det jo Men det er altså ikke så veldig viktig.

    Vis vedlegget 839997
    Nå synes jeg du er vanskelig. Jeg refererer til rapporten og da er det rart om ting er enda verre enn det som står i rapporten. Hvordan kan du vite at ting er verre enn det som står i rapporten?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå synes jeg du er vanskelig. Jeg refererer til rapporten og da er det rart om ting er enda verre enn det som står i rapporten. Hvordan kan du vite at ting er verre enn det som står i rapporten?
    Det er ikke meningen å være vanskelig, men jeg føler vel litt "God dag mann økseskaft" her. :)

    Dashboardet i rapporten har 5 ulike forhold som den summerer opp.
    Du referer til det ene punktet i rapporten ( The Early reflection level (dB), Early vs late sound ratio), men du har jo en krise på "Early reflection Level også - det var det jeg henviste til. Også har du problemer med "Deepest Notch".

    I beste mening , men jeg oppfatter alle disse kommentarene dine:
    • Early-late-balanse viser at rommet er livlig, men bedre enn normalt for et vanlig hjem, etter det jeg forstår.
    • Mange rom sliter med klang relatert til virkelig harde flater som betong. Det problemet er heldigvis mindre hos meg.
    • Jepp, jeg tror rapporten er ganske god på å illustrere klassiske problemer i norske hjem
    • Og når frekvensresponsen i rommet mitt er innenfor referansestandarden, så burde vel lyden være veldig god hos meg
    • Jeg visste jo at rommet hemmer imaging, samt følelsen av omslutning (immersion, envelopment).
    • Rapporten viser hvordan et helt vanlig rom påvirker lyden fra høyttalere som måler skolerett. Sånn sett håper jeg rapporten er av interesse for å illustrere typiske akustiske problemer på avspillingsstedet.
    • Med andre ord sier rapporten uttrykkelig at man bør bruke et annet rom hvis man skal kontrollere kvaliteten på lydmaterialet.
    • Det jeg imidlertid finner interessant, er at rapporten bruker ordet «details» her. Det er nok litt forskjellig hva folk legger i «details», for detaljene er klare på enkelte områder (som i taletydelighet), mens det skorter på detaljer knyttet til imaging/3D i forhold til et oppsett hvor direktelyden er mer fremtredende.
    Så virker det på meg som om du tenker at akustikken gir deg litt dårligere holografi men at resten er bra - og at resultatet er omtrent slik andre som har anlegget i en normal stua har det. Det er ikke tilfelle slik jeg tolker rapporten, slik jeg tolker rapporten så farger rommet ditt så mye av gjengivelsen at det ikke lengre er en troverdig gjengivelse av det som avspilles.

    Videre tolker jeg rapporten slik at din akustikken er en god del verre enn det som er "vanlig" (ihvertfall her på sentralen.), og at akustikken ødelegger langt mer enn holografi. Og det blir for meg litt rart at du til stadighet prater om viktigheten av flat høyttaler-respons også i neste øyeblikk ikke bryr deg om den berg og dalebanen kamfiltereffekten av refleksjoner vil gjøre med frekvensresponsen din i lytteposisjon. (Jada jeg vet at EQ og glatting har gjort at den ser grei ut i rapporten, men med en refleksjon fra sidevegg som kun er 1,8dB lavere så får man ikke rattet seg ut av de problemene med EQ.).

    Men - du er i den heldige situasjon av det skal lite til for å få dette veldig mye bedre. En god start er faktisk en bredbåndet absorbent i førsterefleksjonen, og om du har mulighet til å plassere noen flere absorbenter rundt i rommet så vil det også hjelpe.

    Lykke til.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For å illustrere mitt poeng så enkelt som mulig - du har vel vært hos MakkinTosken og hørt hans oppsett.

    Det oppsettet du har i dag har transparent elektronikk, drivere med lav forvrenging, godt designede høyttalere og tilstrekkelig kapasitet både i bass og mtp lydtrykk.

    Så hvis jeg skal være litt tabloid (og hvis du likte lyden hos MakkinTosken ;-)) så er vel 90% av lydforskjellen, mellom oppsettene rom og akustikk - så viktig er akustikken.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke meningen å være vanskelig, men jeg føler vel litt "God dag mann økseskaft" her. :)

    Dashboardet i rapporten har 5 ulike forhold som den summerer opp.
    Du referer til det ene punktet i rapporten ( The Early reflection level (dB), Early vs late sound ratio), men du har jo en krise på "Early reflection Level også - det var det jeg henviste til. Også har du problemer med "Deepest Notch".

    I beste mening , men jeg oppfatter alle disse kommentarene dine:
    • Early-late-balanse viser at rommet er livlig, men bedre enn normalt for et vanlig hjem, etter det jeg forstår.
    • Mange rom sliter med klang relatert til virkelig harde flater som betong. Det problemet er heldigvis mindre hos meg.
    • Jepp, jeg tror rapporten er ganske god på å illustrere klassiske problemer i norske hjem
    • Og når frekvensresponsen i rommet mitt er innenfor referansestandarden, så burde vel lyden være veldig god hos meg
    • Jeg visste jo at rommet hemmer imaging, samt følelsen av omslutning (immersion, envelopment).
    • Rapporten viser hvordan et helt vanlig rom påvirker lyden fra høyttalere som måler skolerett. Sånn sett håper jeg rapporten er av interesse for å illustrere typiske akustiske problemer på avspillingsstedet.
    • Med andre ord sier rapporten uttrykkelig at man bør bruke et annet rom hvis man skal kontrollere kvaliteten på lydmaterialet.
    • Det jeg imidlertid finner interessant, er at rapporten bruker ordet «details» her. Det er nok litt forskjellig hva folk legger i «details», for detaljene er klare på enkelte områder (som i taletydelighet), mens det skorter på detaljer knyttet til imaging/3D i forhold til et oppsett hvor direktelyden er mer fremtredende.
    Så virker det på meg som om du tenker at akustikken gir deg litt dårligere holografi men at resten er bra - og at resultatet er omtrent slik andre som har anlegget i en normal stua har det. Det er ikke tilfelle slik jeg tolker rapporten, slik jeg tolker rapporten så farger rommet ditt så mye av gjengivelsen at det ikke lengre er en troverdig gjengivelse av det som avspilles.

    Videre tolker jeg rapporten slik at din akustikken er en god del verre enn det som er "vanlig" (ihvertfall her på sentralen.), og at akustikken ødelegger langt mer enn holografi. Og det blir for meg litt rart at du til stadighet prater om viktigheten av flat høyttaler-respons også i neste øyeblikk ikke bryr deg om den berg og dalebanen kamfiltereffekten av refleksjoner vil gjøre med frekvensresponsen din i lytteposisjon. (Jada jeg vet at EQ og glatting har gjort at den ser grei ut i rapporten, men med en refleksjon fra sidevegg som kun er 1,8dB lavere så får man ikke rattet seg ut av de problemene med EQ.).

    Men - du er i den heldige situasjon av det skal lite til for å få dette veldig mye bedre. En god start er faktisk en bredbåndet absorbent i førsterefleksjonen, og om du har mulighet til å plassere noen flere absorbenter rundt i rommet så vil det også hjelpe.

    Lykke til.
    Takk for fin oppsummering. La meg kommentere det ene sitatet (fet font), som i sin helhet var slik:

    »Rapporten er glimrende for å se hvor det skorter på den opplevde lyden. Samtidig viser rapporten også hva som er styrken. Husk Toole, som jeg har diskutert (kritisert) tidligere. Han sier at en anekoisk flat høyttaler høres bra ut i et rom. Og når frekvensresponsen i rommet mitt er innenfor referansestandarden, så burde vel lyden være veldig god hos meg (flat høyttaler som måler relativt flatt i rommet)? Jeg har jo kritisert Toole tidligere for å gjøre det hele litt for enkelt, og denne rapporten er sånn sett god for å bevege seg bortenfor Tooles forenklede fokus på frekvensrespons i åpent/anekoisk rom».

    Jeg gir med andre ord Toole en del rett samtidig som jeg sier at fokus på utelukkende anekoisk frekvensrespons blir litt for enkelt.

    Når det gjelder rapporten og hvordan den kan se ut i et lett behandlet rom og en vanlig stue, er lenken nedenfor fin å følge. Der illustreres utslag i målingene i de forskjellige rom:


    De som har sett hundrevis av slike målinger, finner at mitt rom slett ikke skiller seg ut negativt i «stueklassen». At HFS-rommene ser bedre ut, skyldes nok primært et par-tre faktorer:

    (1) Rommene på HFS er ikke et tilfeldig utvalg av vanlige stuer.
    (2) De som viser frem målinger av rommene sine på HFS, skiller seg ut fra den vanlige HFSer.
    (3) De som viser frem målinger av rommene sine på HFS, viser ikke målingene hvis målingene er dårlige.

    Så jeg tror vi har med et ytterst selektivt utvalg å gjøre på HFS som er synlig. Sånn sett håper jeg målingene mine kan bidra til litt lavere skuldre. Det er dumt om folk føler de må inn med kubikkmeter av fyllmateriale i stuene sine for å bruke anlegget.

    Samtidig håper jeg at også målemafiaen på HFS finner inspirasjon i rapporten. Er det ikke noen av disse målingene/illustrasjonene som kan «stjeles» for å illustrere egenskaper i ens eget rom? Og for utviklere som @Bx kan en slik autogenerert rapport kanskje være noe å tenke på?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    For å illustrere mitt poeng så enkelt som mulig - du har vel vært hos MakkinTosken og hørt hans oppsett.

    Det oppsettet du har i dag har transparent elektronikk, drivere med lav forvrenging, godt designede høyttalere og tilstrekkelig kapasitet både i bass og mtp lydtrykk.

    Så hvis jeg skal være litt tabloid (og hvis du likte lyden hos MakkinTosken ;-)) så er vel 90% av lydforskjellen, mellom oppsettene rom og akustikk - så viktig er akustikken.
    Jepp, jeg tror du har rett i logikken ovenfor. Samtidig tror jeg signaturen i høyttalerne kommer frem til tross for forskjellene i rom.

    Likevel er hovedpoenget dette, og her tror jeg vi er enige: Når man kommer til folk på lyttebesøk, lytter man i hovedsak til rommet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    (3) De som viser frem målinger av rommene sine på HFS, viser ikke målingene hvis målingene er dårlige.
    Har du kikket gjennom REW tråden? Mange av oss som har presentert mye av heller gjennomsnittlig nivå der. Tydelig noen som tror at vi som legger ut målinger gjør det kun for å skryte. Faktumet er at dette med måling er såpass komplekst at jeg er glad vi har mulighet til å dele og diskutere.

    Noen av mine bidrag i tråden:

    1659984020201.png

    1659984086294.png
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har du kikket gjennom REW tråden? Mange av oss som har presentert mye av heller gjennomsnittlig nivå der. Tydelig noen som tror at vi som legger ut målinger gjør det kun for å skryte. Faktumet er at dette med måling er såpass komplekst at jeg er glad vi har mulighet til å dele og diskutere.

    Noen av mine bidrag i tråden:

    Vis vedlegget 840074
    Vis vedlegget 840076
    Vet at du ikke har prestasjonsangst😂

    (Nei, er ikke storbruker av REW-tråden, dessverre. Er mer innom anleggstrådene. Kanskje jeg søker mot et selektivt utvalg selv…).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De som har sett hundrevis av slike målinger, finner at mitt rom slett ikke skiller seg ut negativt i «stueklassen».
    Hvor leser du det?
    Siden du tross alt har satt monitorer i stua - så tenkte jeg vel at du var interessert i å høre hva som var på kilden.
    Det ligger jo en eksempelrapport ute - slik ser dashbordet ut der:
    Screenshot (42).png

    Så kan man jo sammenligne det med ditt:
    Screenshot (39).png

    Vi snakker omtrent 10 ganger så mye refleksjoner hos deg som i eksempelrapporten.

    Så jeg tror vi har med et ytterst selektivt utvalg å gjøre på HFS som er synlig. Sånn sett håper jeg målingene mine kan bidra til litt lavere skuldre. Det er dumt om folk føler de må inn med kubikkmeter av fyllmateriale i stuene sine for å bruke anlegget.
    Kan du ikke slutte med disse stråmennene ang kubikkmeter med fyll. Du raljerer med tveaks, kabler og elektronikk - men er ganske motvillig til å akseptere helt grunnleggende ting om akustikk - som her på sentralen er ganske godt etablert som enormt viktig. Prøv en absorbent på siderefleksjonen, vinkle høyttalerne mer mot deg, prøv en diagonalplassering - osv.

    Du har jo veldig godt utstyr - det er jo trist at du muligens kun får ut en brøkdel av potensialet. Et anlegg til nærmere 200 000 hvor pengene er brukt riktig (som ditt) vil jo spille helt helt i øverste liga i et godt lytterom. Nå er det jo ikke så mange lytterapporter fra anlegget ditt, og jeg kan jo ta feil, men målingen indikerer at dette ikke spiller i øverste liga.

    Samtidig håper jeg at også målemafiaen på HFS finner inspirasjon i rapporten. Er det ikke noen av disse målingene/illustrasjonene som kan «stjeles» for å illustrere egenskaper i ens eget rom? Og for utviklere som @Bx kan en slik autogenerert rapport kanskje være noe å tenke på?
    Hvorfor skal noen finne inspirasjon i dette, når du ikke gjør det selv engang?
    REW som gratisprogram gjør vel det meste denne rapporten gjør bedre - dvs den lager ikke fargekoder og slikt, du må tenke skjøl.


    Beklager igjen hvis tonen er litt "irritert", men jeg føler jo du sitter med veldig bra utstyr som du ikke får ut potensialet i, mens du tror det låter bra og at det kreves et billass med Glava for at det skal bli marginalt bedre. Jeg tror du kan få dramatisk mye bedre lyd med en håndfull pene absorbenter og litt jobbing med plassering.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo lite tro på prat og mye tro på testing, slik har jeg alltid vært. Mitt første akustikkforsøk var noen GIK tri-traps, som er hjørneabsorbenter som de påstår funker til bass. Jeg fikk de veldig billig og forsøkte å plassere dem i hjørnet bak ene høyttaleren som står i hjørnet og bak i hjørnet bak sofaen.

    Dette var før akustikktak og absorbenter bak knotten. Her var forskjellen;

    bassfelle vs uten bord + felle.jpg

    Grønn er med bassfeller. Effekt fra rundt 100 hz.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av OMF sitt fine lytterom gikk jeg løs på taket med 10 cm rockwool og glava ecophon plater.

    før og etter på impulsresponsen, merk at her hadde jeg nok 4 absorbenter bak hue på begge om jeg husker riktig;

    Før takbehandling- impulse-1.jpg
    Etter takbehandling- impuls-1.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har jo lite tro på prat og mye tro på testing, slik har jeg alltid vært. Mitt første akustikkforsøk var noen GIK tri-traps, som er hjørneabsorbenter som de påstår funker til bass. Jeg fikk de veldig billig og forsøkte å plassere dem i hjørnet bak ene høyttaleren som står i hjørnet og bak i hjørnet bak sofaen.

    Dette var før akustikktak og absorbenter bak knotten. Her var forskjellen;

    Vis vedlegget 840157
    Grønn er med bassfeller. Effekt fra rundt 100 hz.
    Prøvde denne i sin tid da @MakkinTosken var her:


    PS: Bassfellene får en veldig god omtale av en av de mest kompetente testerne der ute:

    https://www.soundandrecording.de/equipment/psi-avaa-c20-aktiver-bass-absorber-im-test/
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde denne i sin tid da @MakkinTosken var her:

    Fikk med meg det. Den funker jo på et par av de kraftige resonansene i de lave frekvenser, gitt at den er plassert riktig og har nok kapasitet til å henge med. Skjønte det slik at den var for puslete og gjorde lite fra eller til?

    Uansett er det ikke det området som gjør størst skade på lyden når man har EQ, det er i dipp-området mellom 100-400 og alle de sterke refleksjonene som trekker mest oppmerksomhet sånn umiddelbart.

    Jeg er enig med OMF i at Genelec legger listen litt lavt når de gir grønt på -10 dB. Synes det burde vært grensen for gult med -20 som diskutabelt for grønt.

    Noen hørselseksperter (bla J_J på ASR) mener riktignok at veldig tidlige refleksjoner ikke registreres av våre ører annet enn den rene frekvensrespons forandringen som oppstår pga interferens, men for lytterom i praksis er det gjerne slik at den tidlige refleksjonen ender opp som den refleksjonen man hører klart lenger ut i tid, gjerne både to og tre ganger etterhvert som den spretter rundt. Da har den både kødda med direktelyden slik vi opplever den og den indirekte ambiens lyden.

    Jeg gjorde forsøk med mine 4 absorbenter hvor jeg sammenlignet effekten av å plassere dem på forskjellige steder, som førsterefleksjon på siden, på gulvet, bak hue og bak høyttalere. Den største effekten var på siderefleksjonen. Kjerringa har lagt meg så rekker ikke å lete etter det i øyeblikket, men poenget er at det er en veldig lavt-hengende frukt å plukke med seg.

    Må gå, kjerringa sier vi har ferie og jeg må sove slik at jeg kan stå tidlig opp for å nyte ferien... :oops:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fikk med meg det. Den funker jo på et par av de kraftige resonansene i de lave frekvenser, gitt at den er plassert riktig og har nok kapasitet til å henge med. Skjønte det slik at den var for puslete og gjorde lite fra eller til?

    Uansett er det ikke det området som gjør størst skade på lyden når man har EQ, det er i dipp-området mellom 100-400 og alle de sterke refleksjonene som trekker mest oppmerksomhet sånn umiddelbart.

    Jeg er enig med OMF i at Genelec legger listen litt lavt når de gir grønt på -10 dB. Synes det burde vært grensen for gult med -20 som diskutabelt for grønt.

    Noen hørselseksperter (bla J_J på ASR) mener riktignok at veldig tidlige refleksjoner ikke registreres av våre ører annet enn den rene frekvensrespons forandringen som oppstår pga interferens, men for lytterom i praksis er det gjerne slik at den tidlige refleksjonen ender opp som den refleksjonen man hører klart lenger ut i tid, gjerne både to og tre ganger etterhvert som den spretter rundt. Da har den både kødda med direktelyden slik vi opplever den og den indirekte ambiens lyden.

    Jeg gjorde forsøk med mine 4 absorbenter hvor jeg sammenlignet effekten av å plassere dem på forskjellige steder, som førsterefleksjon på siden, på gulvet, bak hue og bak høyttalere. Den største effekten var på siderefleksjonen. Kjerringa har lagt meg så rekker ikke å lete etter det i øyeblikket, men poenget er at det er en veldig lavt-hengende frukt å plukke med seg.

    Må gå, kjerringa sier vi har ferie og jeg må sove slik at jeg kan stå tidlig opp for å nyte ferien... :oops:
    Grensen på 10dB er nok satt ut fra den tidligere nevnte standarden:

    «8.3.3.1 Early reflections
    Early reflections caused by the boundary surfaces of the listening room, which reach the listening area during a time interval up to 15 ms after the direct sound, should be attenuated in the range 1-8 kHz by at least 10 dB relative to the direct sound».
    Lenke: https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-3-201502-I!!PDF-E.pdf

    Opplevelsen av bassfellen var at den ikke bedret lyden. Men den går bare opp til 150 Hz og det er refleksjoner over dette også.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Opplevelsen av bassfellen var at den ikke bedret lyden. Men den går bare opp til 150 Hz og det er refleksjoner over dette også.
    Den bassfellen gjør jo ingenting med det som er hovedproblemet hos deg - så det er jo ikke så rart. (Den gjør jo ingenting med refleksjoner)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvor hørbare refleksjoner er avhenger av kildematerialet. Med "riktig" type musikk, eller signal om du vil, kan vi fint detektere refleksjoner under -20 dB.
    Er enig i at -10 dB ikke holder mål.

    Jeg kikket raskt over rapporten, og er vel enig i at dette neppe kan låte mer enn ytterst middelmådig.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Den bassfellen gjør jo ingenting med det som er hovedproblemet hos deg - så det er jo ikke så rart. (Den gjør jo ingenting med refleksjoner)
    Nei, men det kunne løst utfordringen med søkk rundt 100-200 Hz som @lydogakustikk påpekte.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det at akustikktiltak kan løse suckouts i bass og nedre mellomtone er BS på høyt plan. Det er i grunn to ting som gjelder - plassering først og fremst, og så multisub eller array-løsning av noe slag i bassen. Dette kan dog ikke løse problemer med decay, kun respons. Ekstremt kort decay i bassen er fullt mulig selv uten akustikktiltak. Både jeg og OMF har løsningen - double bass array. Det er i praksis aktiv absorbsjon.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nei, den er ikke egnet for det heller.
    Anselm Goertz testet AVAA-fellene i et miljø som ga denne bassresponsen:

    B0B984A5-A1CD-4061-B6B7-A1504F39CCE8.jpeg


    Han konkluderte slik (Google-oversettelse):

    «Men det enda viktigere spørsmålet er: Hvordan endrer AVAA-ene det auditive inntrykket? Førsteinntrykket er klart. Det skjemmende brølet i rommet er betydelig mindre når AVAA-ene er aktive. Lytter du litt lenger og tettere, vil du også merke den mer balanserte bassgjengivelsen, som merkes i hele rommet og ikke bare i lytteposisjonen».
    Lenke: https://www.soundandrecording.de/equipment/psi-avaa-c20-aktiver-bass-absorber-im-test/
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Nei, men det kunne løst utfordringen med søkk rundt 100-200 Hz som @lydogakustikk påpekte.
    Det bør helst løses i høyttalerdesignet. Det er blant annet akkurat på dette området hvor det finnes bedre høyttalerdesign. Spinorama er misvisende på flere områder.

    En slik bassfelle vil ikke uansett ikke fungere til dette. Og løse det alene akustisk vil nok i dette tilfellet gjøre at det blir dårligere på andre områder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn