KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.842
    Hvorfor må en spille på så høyt volum? En av de beste anlegg jeg har hørt spilte fullfrekvent på 64 dB. Imponator lyd fordi det kan spille høyt, gjør det ikke nødvendigvis imponerende. Men tidvis er det kun en ting, slitsomt. Selv hører jeg mer og mer på lavt volum. Sikkert fordi en er ferdig med verste puberteten.. :giggle:
    Tror man lytter på høyt volum i en del hifi-sammenheng fordi man tester et anleggs kvaliteter. Når blir fordreiningen hørbar? Råopptak av trommer høres ikke korrekt ut på 65 dB. Men bare trommer er jo ikke noe man lytter til med glede...

Når man tester en kapabel bil, har man også lyst til å teste slike ting som fra 50 til 120 km/t, hvordan den sitter i kurver fra 30 til 80 km/t, hvordan den bremser og mye slikt. Men ingen kjører slik i hverdagen.

For helsens del bør man unngå for lange partier over 75 dB. 100 dB er helseskadelig.

Og så må man enes om vekting når man måler lyd. Flat vekting blir dratt opp av bassen og gir gjerne høyere målinger enn A-vekting.

F66DF41B-9A6D-4DB9-AE2D-74C37B58733A.png

Kilde:https://www.genelec.com/-/dangerous-decibels

• Liker
    Reaksjoner: HCS

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Hvorfor må en spille på så høyt volum? En av de beste anlegg jeg har hørt spilte fullfrekvent på 64 dB. Imponator lyd fordi det kan spille høyt, gjør det ikke nødvendigvis imponerende. Men tidvis er det kun en ting, slitsomt. Selv hører jeg mer og mer på lavt volum. Sikkert fordi en er ferdig med verste puberteten.. :giggle:
    Det er lov å mene hva man vil, men visse musikkstykker blir unaturlige på lavt volum. Jeg sier ikke med det at det skal være nødvendig å kjøre på til øra blør, men et noenlunde naturlig volum må til.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    16.331
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    20
    Isåfall har jeg blitt lat, tester lite. Hverken bil eller stereo i ytterkant. Og er det automatikk at kapasitet automatisk gir bedre lyd på normalt lyttevolum enn anlegg med lavere kapasitet? Nei, vil jeg si.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.842
    Det er lov å mene hva man vil, men visse musikkstykker blir unaturlige på lavt volum. Jeg sier ikke med det at det skal være nødvendig å kjøre på til øra blør, men et noenlunde naturlig volum må til.
    En del klassiske stykker vil vel naturlig gå fra 50 dB til godt over 100-120 dB.

Film svinger også enormt, helt opp mot peaks rundt 130 dB i velutstyrte kinoer.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.842
    Isåfall har jeg blitt lat, tester lite. Hverken bil eller stereo i ytterkant. Og er det automatikk at kapasitet automatisk gir bedre lyd på normalt lyttevolum enn anlegg med lavere kapasitet? Nei, vil jeg si.
    Om du lytter lavt, vil du kanskje ha et ønske om å skru opp bassen med 10-15 dB? Det betyr i så fall at bassdriverne må ha den ekstra kapasiteten uten å høres anstrengte ut.

Men det er et tankekors at det å ha et anlegg med kapasitet er mye dyrere og større enn et anlegg som måler godt på lavere volum. Derfor er det å lytte nært og lavt en snarvei til lyd av teknisk høy kvalitet😀

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Men det er et tankekors at det å ha et anlegg med kapasitet er mye dyrere og større enn et anlegg som måler godt på lavere volum. Derfor er det å lytte nært og lavt en snarvei til lyd av teknisk høy kvalitet😀
    Er redd for å mene så mye om denne påstanden. Kanskje jeg ikke forstår den. Men et eller annet skurrer.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.842
    Er redd for å mene så mye om denne påstanden. Kanskje jeg ikke forstår den. Men et eller annet skurrer.
    Det er bare å se på høyttalerutvalget til Genelec. Der er det primært kapasitet som skiller minstemann på størrelse med en håndball til størstemann (1236a) som veier 200 kg stykket. Størstemann har bl.a. 2 stk. 18-tommere og to mellomtonedrivere.

E1DC6FE7-31DA-4833-8BFB-3C8816AC6CAD.jpeg

Kilde:https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...5e346d/Immersive_Audio_Solutions_Brochure.pdf

The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    4.902
    Sted
    Langesund
    Nå må dere ikke analysere Shy sine meninger opp og ned og i mente. Rimelig mye synsing fra den kanten.

Dette er bare lek og tull

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Nå må dere ikke analysere Shy sine meninger opp og ned og i mente. Rimelig mye synsing fra den kanten.

Dette er bare lek og tull
    Ta det nå som et kompliment! Observasjoner utenfra kan hjelpe en videre. Det er lett å overse ting som kan skjules av egen musikksmak og lyttevaner. Håper du etterhvert kan lage en slik god observasjonliste for meg også. Din mening er verdifull.

The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    4.902
    Sted
    Langesund
    Ta det nå som et kompliment! Observasjoner utenfra kan hjelpe en videre. Det er lett å overse ting som kan skjules av egen musikksmak og lyttevaner. Håper du etterhvert kan lage en slik god observasjonliste for meg også. Din mening er verdifull.
    Takker jo for tillitten, men det var bare det at det var irriterende lite å sette fingeren på i oppsettet ditt. Skal prøve

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Takker jo for tillitten, men det var bare det at det var irriterende lite å sette fingeren på i oppsettet ditt. Skal prøve
    Jeg har uansett planer om å feire Olsok med deg, så vi kan jo diskutere litt da. Kan hende jeg oppfatter ting selv når jeg får et gjenhør med ditt. Anlegget ditt ga jo meg en leksjon i viktigheten av et godt fundament sist gang. :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.842
    Tips: Ta ham på design (høyttaleren var enten for høy, for lav, for tykk, for smal eller for dyp, for tung, for lett, for blank eller noe annet), eller rett og slett ta mannen: Dårlig barbering? Servering? Manerer? Fravær av en bunke med sedler i grå konvolutt?

😂🤣😂

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Det er bare å se på høyttalerutvalget til Genelec. Der er det primært kapasitet som skiller minstemann på størrelse med en håndball til størstemann (1236a) som veier 200 kg stykket. Størstemann har bl.a. 2 stk. 18-tommere og to mellomtonedrivere.

Vis vedlegget 651024
    Kilde:https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...5e346d/Immersive_Audio_Solutions_Brochure.pdf
    Men jeg forstår nok fortsatt ikke helt hvor du vil. @HCS og @TrompeteN likte det, så det er nok jeg som har tungt for det.

The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    4.902
    Sted
    Langesund
    Skøyerfanten som er oppvokst i plankebyen er bare snill og hyggelig, men en ting er sikkert, høyttalerne er for små og lette. Om han hadde barbert seg kommer jag inte ihåg, men mener kona var....

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.842
    Men jeg forstår nok fortsatt ikke helt hvor du vil. @HCS og @TrompeteN likte det, så det er nok jeg som har tungt for det.
    «Dyrt» kan bety så mangt. Som at man trenger 4-6 mann for å flytte en høyttaler eller at man skyter spurv med kanon. En god ingeniør passer alltid på at ressursene tilpasses formålet. Men du har rett i at store høyttalere ikke diskvalifiserer seg selv i mindre rom eller på lavere lydvolum. Lyden blir aldri (?) dårligere pga. kapasitet.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    1.566
    Torget vurderinger
    0
    Ikke bry deg om mine liker. Jeg synes bare at prinsippet størrelse, kapasitet og storskala henger mye sammen med lyttevolum og derfor likte jeg det utsagnet. Så er det noen (egentlig ganske mange), «men» der som blir forfektet så ofte at man lett kan glemme utsagnet til sh. 😊

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Ikke bry deg om mine liker. Jeg synes bare at prinsippet størrelse, kapasitet og storskala henger mye sammen med lyttevolum og derfor likte jeg det utsagnet. Så er det noen (egentlig ganske mange), «men» der som blir forfektet så ofte at man lett kan glemme utsagnet til sh. 😊
    Det er bare det at jeg innimellom misforstår ting som blir skrevet. Kan være at jeg er litt dum eller at hodet og tankegangen er et annet sted. Prøver å unngå diskusjoner basert på misforståelser, de er så kjedelige. :)

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    18
    Enig. Selv hører jeg sjelden noe særlig over 50dB. Det er jo selvfølgelig mye pga at jeg bor i blokk 😏... Men også pga at det er behagelig, og det virker som rommets innvirkning avtar kraftig med lydvolumet.

The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    4.902
    Sted
    Langesund
    Jeg har uansett planer om å feire Olsok med deg, så vi kan jo diskutere litt da. Kan hende jeg oppfatter ting selv når jeg får et gjenhør med ditt. Anlegget ditt ga jo meg en leksjon i viktigheten av et godt fundament sist gang. :)
    Ja det blir feiring :) 29 juli er midt i en jobbuke for min del, men er ferdig ved tretiden. Og ikke nok med det så har andre del av denne vertikaldelte boligen jeg bor i, fått feriegjestene innlosjert. Anlegget forplanter seg greit i den retningen også, så det må varsles om når galskapen settes i gang.

Er jo også litt usikker på det var en spøk....den Olsok feiringen?

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Ja det blir feiring :) 29 juli er midt i en jobbuke for min del, men er ferdig ved tretiden. Og ikke nok med det så har andre del av denne vertikaldelte boligen jeg bor i, fått feriegjestene innlosjert. Anlegget forplanter seg greit i den retningen også, så det må varsles om når galskapen settes i gang.

Er jo også litt usikker på det var en spøk....den Olsok feiringen?
    Bare jeg som fisket for over en uke siden. Vi finner nok raskt en dato etter Olsok, bare komme meg hjem fra Møre kysten:)

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    3.004
    Sted
    BygdaMellomByene
    Har tro på denne herrens tilnærming.

Var på en lenger visitt hos den gode svart-hvitt tirsdagen som var og fikk høre noe nytt, noe "gammelt" og mye musikk.

Det nye, som kun var innom på lån, var Genelec 8361 ute i stuen. Selv om korreksjonen og rommet krasjet litt fikk jeg høre at de hadde et potensiale. Rommet fra innspillingen formet seg og lydbildet var klart og luftig. Straks korreksjonen ble bypasset kom også bassen frem, om enn noe upresis. Om det skyldes programvaresvakhet eller høyttalers utforming må svart-hvitt selv utdype.

Av annet nytt teste vi AVAA aktive bassfeller. Ingen effekt på lydbilde som jeg kunne oppfatte, men virket som algoritmen til Genelec oppfattet dem, så skal ikke påstå de ikke virker.

Vi tilbrakte mesteparten av tiden foran lydplanken, Genelec S360 og 7382, hvor det tonale i langt større grad var på plass enn sist gang jeg var der. Faktisk vil jeg påstå at jeg ikke klarte å finne noe negativt og musikken kunne bare nyttes. Vi diskuterte de uheldige konsekvensene av den usymmetrisk plasseringen av anlegget i rommet, som medførte et mindre omsvøpende lydbilde enn jeg er vant med. Faktisk usikker på om det kan løses, håpe noe eksperter kan komme med noen velfunderte tips med tiden. Men likevel mener jeg at det tonale er det primære og det var som sagt på plass.

Med tanke på at de fleste som er opptatt av korrekt og kildetro gjengivelse bruker årevis med tilpassing, har mr s-h kommet svært langt med sitt, ennå så unge, anlegg. Jeg er temmelig sikker på at hans nysgjerrighet og engasjement vil løse alle små "problemer" og at han om ikke lenge har temmet det hvite monsteret i det tilsynelatende ugunstige rommet. Blir også spennende å se hva som skjer i stua og om han der setter opp noe state of the art 20-20 taffelanlegg på sikt.

Jeg må si at finnene nok vet hva de driver med og at Genelec fanboyen ikke er helt på jordet når det gjelder tilnærming og valg av utstyr.

Takk igjen!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.842
    Takk for betraktninger😀

Hyggelig med besøk igjen. Og man inspireres av noen bemerkninger, og så blir det kanskje noen ørsmå skritt av det.

La meg reflektere litt...selv om jeg ser at ordene blir mange...

Rommet med mine Genelec S360A+7382A er usymmetrisk og sånn sett er det en «medfødt» skjevhet i refleksjonene. Men til tross for dette tror jeg de nevnte høyttalerne er en heldig kombinasjon i dette rommet; mer flaks enn dyktighet. Jeg forsøkte å erstatte S360A (https://www.genelec.com/s360a) med 8361A (https://www.genelec.com/8361a) i TV-rommet, og S360 fremstår som en bedre match med 7382A (https://www.genelec.com/7382a) i dette rommet, under mitt korte forsøk. Hvorfor det er slik, er vanskelig å si. Hvis jeg hadde justerte 8361As posisjon noe mer, hadde kanskje resultatet blitt motsatt. Det viser bare hvor uforutsigbar samhandlingen mellom rom og høyttaler er, samt at når lyden kommer på et visst nivå (fullfrekvent og avstemmet), så blir det mye preferanser og ikke nødvendigvis noen åpenbar fasit. Hva angår 8361A for øvrig, er lydbildet uhyre interessant. Løser man bassproblematikken i ukurante rom, er dette en teknologi som bør interessere alle lydinteresserte fordi lyden er målemessig fremragende både i det horisontale og vertikale planet, og til forskjell fra 8351A - som jeg har - har de nye 8361A og 8351B fått nye drivere med høyere kapasitet for lydvolum og lavere fordreining. De nye driverne er hørbart annerledes enn driverne i mine «gamle» 8351A.

Jo mer jeg lytter til S360A+7382A, er det for meg åpenbart - en såkalt «no-brainer» - å gå for et fullfrekvent system før man vurderer andre ting f.eks. på elektronikksiden. Det er «lett» å høre at noe mangler hvis høyttalerne ruller av ved 30 eller 40 Hz. Et velfungerende system for bassavspilling fremstår som den smarteste oppgraderingen før en del andre ting. Heldigvis er ikke god bass bare for oligarker, men oppnåelig for de fleste. Dessverre er det en del butikker som ikke promoterer bass fordi subwoofere ikke egner seg i butikk hvor man flytter på ting hele tiden; subber er følsomme for plassering pga. lydbølgelengdene nedover i frekvens.

Og dette med bass er interessant fordi det muligens er her hvor gode oppsett likevel skiller seg litt fra hverandre? Jeg er ikke i stand til å si hva som er «best» bass når målingene er på stell, så her kommer nok både preferanser og kanskje musikkstil og det man tilfeldigvis spiller av inn i bildet. Husk at de fleste (eldre) innspillinger sannsynligvis er produsert på systemer uten meget god bass. Det gjør det uforutsigbart om ens favorittlåter høres gode ut på fullfrekvente systemer. Kanskje er bassen noe av det mest interessante å lytte etter i ulike fullfrekvente systemer? Heldigvis er bass noe man fortsatt vil kunne høre etter som årene går og ørene blir eldre.

Ellers vil jeg rette en takk til Alan i @Gjallarhorn Audio for lån av PSI AVAA C20 (https://www.psiaudio.swiss/avaa-c20-active-bass-trap/). AVAA-bassfellene hadde målemessige bidrag i frekvensresponsen i rommet litt, men etter min DSP-baserte romkompensasjon var det ikke mulig å høre forskjell med og uten AVAA. Jeg hadde håpet på hørbar endring i etterklangen, men det var heller ikke mulig. Det forteller meg at jeg har vært litt heldig med bassen i rommet og at huskonstruksjonen er bedre for bass enn det kan se ut til på bilder. Jeg anbefaler alle som er interessert i bass å prøve AVAA-ene. Dette er aktive bassfeller utviklet og produsert i Sveits av dyktige ingeniører der nede. Det er også skrevet en egen AES-artikkel om teknologien, så dette er langt fra noe «snake-oil». AVAAene griper utvilsomt inn i bassen i rommet, og det er ikke sikkert at DSP for bass fungerer like godt overalt som i mitt rom. Alan i @Gjallarhorn Audio er dessuten en hyggelig kar som det er en fornøyelse å slå av en faglig prat med👍🏻. Det bør også nevnes at @Gjallarhorn Audio har Norges kanskje (?) beste rom (mht. størrelse, volum, estetikk, praktisk innrettet osv.) for avspilling av lyd; et rom som er bygd og dedikert til lyd. Her får du utvilsomt primært lyttet til høyttalere slik de er tenkt å låte i stedet for å lytte til rommet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn