Du spør svart-hvitt hva en referansehøyttaler er? Seriøst?Hva er en referansehøyttaler?
Du spør svart-hvitt hva en referansehøyttaler er? Seriøst?Hva er en referansehøyttaler?
Ser ut som du har rett, GLM gjør ingen forsøk på å korrigere rommet. På godt og vondt, kanskje?GLM er vel i praksis romkorreksjon anno år 2006, som i grunn bare korrigerer flat respons under ca 500Hz uten å se på tidsdomenet i det hele tatt. Korreksjonen den har gjort i trådstarter sitt rom er full krise - og må også låte som full krise. Om de bruker samme korreksjon på statement høyttalere er det jo bare pinlig. Men for de som er interessert i god og nøytral lyd - så kan man jo få en dramatisk mye bedre resultat ved å slå av GLM og heller bruke Audiolense og få korreksjonen inn et sted i kjeden før høyttalerene.
Vis vedlegget 924564
Kan man ikke bare bygge noe bedre?Nja, 8381A har kalibrerte forsterkere og GLM kjenner høyttalerens respons for mindre gjetting i kompensasjon for rombidrag. Hvis man klarte å dekonstruere 8381A for annen forsterkning og DSP, ville ytelsen falt.
Og 12kW forsterkning ville kostet mer enn 8381A hvis man går for merkevarer som McIntosh og Accuphase. Jeg tipper de 12kW kan levere ca. 5kW kontinuerlig. Det koster minst en million hvis man skal ha merkevare. Selv med "billige" moduler fra Vera Audio ville forsterkningen alene fort kostet halvparten av 8381A.
GLM følger med 8381A, mens en Trinnov med minst 10 kanaler ville kostet over 200k.
Det gir altså liten mening å forsøke å bygge tilsvarende 8381A med merkevarer fra McIntosh og Trinnov.
Tipper at de to 5629 W PA ampene leverer 939W kontinuerlig så dette krever ingen million investering for å realisere ihh til din skisse.Nja, 8381A har kalibrerte forsterkere og GLM kjenner høyttalerens respons for mindre gjetting i kompensasjon for rombidrag. Hvis man klarte å dekonstruere 8381A for annen forsterkning og DSP, ville ytelsen falt.
Og 12kW forsterkning ville kostet mer enn 8381A hvis man går for merkevarer som McIntosh og Accuphase. Jeg tipper de 12kW kan levere ca. 5kW kontinuerlig. Det koster minst en million hvis man skal ha merkevare. Selv med "billige" moduler fra Vera Audio ville forsterkningen alene fort kostet halvparten av 8381A.
GLM følger med 8381A, mens en Trinnov med minst 10 kanaler ville kostet over 200k.
Det gir altså liten mening å forsøke å bygge tilsvarende 8381A med merkevarer fra McIntosh og Trinnov.
Hver høyttaler har totalt 5926 watt. For liknende løsninger fra Genelec er oppgitt følgende:Tipper at de to 5629 W PA ampene leverer 939W kontinuerlig så dette krever ingen million investering for å realisere ihh til din skisse.
Stiller du med høyttalere skal jeg stå for sterkeri og rom.
Modell | Full output, long-term | Full output, peak |
1236A | 1000W | 2400W |
1234A | 1000W | 2500W |
GLM er utviklet siden den ble lansert i 2006. Målingene tar hensyn til tidsinformasjon, som direktelyd og reflektert lyd. Du må huske på at Genelec leverer verktøy til profesjonelle lydfolk som har et større behov for nøytral referanselyd enn vanlige lyttere. Hvis Genelec ikke hadde utviklet seg på 17 år, som du sier, så hadde de neppe overlevd i konkurransen.GLM er vel i praksis romkorreksjon anno år 2006, som i grunn bare korrigerer flat respons under ca 500Hz uten å se på tidsdomenet i det hele tatt. Korreksjonen den har gjort i trådstarter sitt rom er full krise - og må også låte som full krise. Om de bruker samme korreksjon på statement høyttalere er det jo bare pinlig. Men for de som er interessert i god og nøytral lyd - så kan man jo få en dramatisk mye bedre resultat ved å slå av GLM og heller bruke Audiolense og få korreksjonen inn et sted i kjeden før høyttalerene.
Vis vedlegget 924564
Poenget mitt er at en del på HFS viser fine kurver uten å kjenne høyttalerens anekoiske respons. Da er det umulig å vite hvor mye høyttaleren er korrigert.Hvis dette stemmer, som jeg tror det gjør. Hva har vi egentlig diskutert da?
Bare for the record. Jeg tror at de brukerene som tegner en teoretisk riktig target og tvinger anlegget dit uten å verifisere med ørene er et veldig lite tall, hvis noen gjør det i det hele tatt. Jeg tror flertallet begynner med en ganske rett strek og ender opp med en liten heving i bunn og en avrulling i toppen.
Genelecs subwoofere fasekorrigeres og deres nyeste høyttalere er fasekorrekte.Nå er det ikke akkurat responskurven som er det store med Lyngdorf, det er heller fasevinklingen som foregår i DSP som gjør at bassen strammes opp og ikke direkte EQ-relatert som det nevnes for mye av. Responskurven er det nok for stor fokus på hos enkelte, men fase derimot glemmes helt.
Hva er en referansehøyttaler?
Utfordringen for Genelec er at tidskorreksjon skaper latency og det virker logisk at Genelec holder seg unna latency som grunnregel. Det er ikke gøy å sitte i et kontrollrom vegg i vegg med opptaksrom med for eks trommer med latency på anlegget. Selv må jeg skru bufferen på minimum når jeg sitter inroom med headset.GLM er utviklet siden den ble lansert i 2006. Målingene tar hensyn til tidsinformasjon, som direktelyd og reflektert lyd. Du må huske på at Genelec leverer verktøy til profesjonelle lydfolk som har et større behov for nøytral referanselyd enn vanlige lyttere. Hvis Genelec ikke hadde utviklet seg på 17 år, som du sier, så hadde de neppe overlevd i konkurransen.
Se f.eks. appendiks 3 om «Reference Monitor Loudspeakers» i EBUs Tech 3276:Du spør svart-hvitt hva en referansehøyttaler er? Seriøst?
Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal kjenne høyttalerens anekoiske respons i bassen der rom og bass uannsett er et. I mellomtonen har man grei kontroll faktisk og siste halvannen oktav i diskanten bør man uannsett være forsiktig med å korrigere. Ved autoløsningene henger målingen sammen med korreksjonen så hvis man følger avrulling er det uproblematisk. Ved manuell EQ er det verre siden måling og target ikke nødvendigvis følger hverandre.Poenget mitt er at en del på HFS viser fine kurver uten å kjenne høyttalerens anekoiske respons. Da er det umulig å vite hvor mye høyttaleren er korrigert.
Jeg tipper det er mye viktigere med anekoisk informasjon om høyttaler over Schroeder enn under.Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal kjenne høyttalerens anekoiske respons i bassen der rom og bass uannsett er et. I mellomtonen har man grei kontroll faktisk og siste halvannen oktav i diskanten bør man uannsett være forsiktig med å korrigere. Ved autoløsningene henger målingen sammen med korreksjonen så hvis man følger avrulling er det uproblematisk. Ved manuell EQ er det verre siden måling og target ikke nødvendigvis følger hverandre.
Det endrer fortsatt ikke det faktum at det er i stor grad en automatisk korreksjon hvor bruker ikke/i liten grad har innsyn i hva oms korrigeres og hvordan det korrigeres. Og da er det veldig langt fra SOTA innen korreksjon i dag.GLM er utviklet siden den ble lansert i 2006. Målingene tar hensyn til tidsinformasjon, som direktelyd og reflektert lyd. Du må huske på at Genelec leverer verktøy til profesjonelle lydfolk som har et større behov for nøytral referanselyd enn vanlige lyttere. Hvis Genelec ikke hadde utviklet seg på 17 år, som du sier, så hadde de neppe overlevd i konkurransen.
Nedenfor er fra GLM-manualen. Det er fullt mulig å gå inn selv og gjøre manuelle korreksjoner.Det endrer fortsatt ikke det faktum at det er i stor grad en automatisk korreksjon hvor bruker ikke/i liten grad har innsyn i hva oms korrigeres og hvordan det korrigeres. Og da er det veldig langt fra SOTA innen korreksjon i dag.
Korreksjonene som vises i akustikkrapporten din viserer jo at korreksjonen er alt for aggressiv - omtrent slik Tact 2.0 gjorde.
Ok, vi kan godt runde opp til 1000Hver høyttaler har totalt 5926 watt. For liknende løsninger fra Genelec er oppgitt følgende:
Modell Full output, long-term Full output, peak 1236A 1000W 2400W 1234A 1000W 2500W
Gitt samme forhold mellom long-term og peak i 8381, får vi at full output, long-term, er 2,4-2,5kW pr. høyttaler, slik:
- 5926W*(1000/2400)=2469W
- 5926W*(1000/2500)=2370W
Bak apparatet er oppgitt 1100W pr. forsterker, se bildet nedenfor. Det følger med 2 slike forsterkere til hver 8381A, til sammen 2200W.
Kraftforbruket i seg selv er imidlertid ikke hovedpoenget her. For et stereooppsett trenger man 10 separate forsterkere. Kombinasjonen av 10 separate forsterkere og et kortsiktig kraftpotensial på 12kW blir fort dyrt å løse med merkevarer som McIntosh og Accuphase. Hvordan ville du løst oppgaven med løse McIntosh-forsterkere?
PS: Når det gjelder bemerkningen om at Genelec-forsterkerne er PA, så har de gamle en fordreining som tilsvarer en SINAD på mer enn 90dB. De nye ampene er neppe dårligere. Dette er omtrent på nivå med Accuphase?
Vis vedlegget 924886
Du bommet med 50 prosent: «Tipper at de to 5629 W PA ampene leverer 939W».Ok, vi kan godt runde opp til 1000
Har for øyeblikket 2x5 kanaler som samlet leverer 14960WDu bommet med 50 prosent: «Tipper at de to 5629 W PA ampene leverer 939W».
Men til det andre spørsmålet: Kan du sette sammen 10 separate McIntosh forsterkere med peak watt på til sammen 12kW (eventuelt ratet til 4,4kW ifølge apparatinformasjonen) til under en million kroner?
Hva er THD i disse kanalene?Har for øyeblikket 2x5 kanaler som samlet leverer 14960W
Har scrollet litt i manualen.Nedenfor er fra GLM-manualen. Det er fullt mulig å gå inn selv og gjøre manuelle korreksjoner.
Profesjonelle som har erfaring med GLM, finner gjerne at den fungerer bedre enn andre løsninger, inkludert Trinnov.
Vis vedlegget 924900
Lenke: https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...478c083c419/GLM_4_System_Operating_Manual.pdf
Du skrev: «Og man får veldig mye informasjon ved å måle rommet med feks REW - da er det plutselig ikke "kjempemystisk" hva osmer romrelatert og hva som er høyttalerelatert».Har scrollet litt i manualen.
Ok - så du kan justere EQ punktene litt og med subwoofer management - så er det vel kanskje mer relevant å samnmenlinge med Tact 2.2 - som er et par år nyere.
Men - dette er altså banalt i forhold til hva moderne utstyr som Audiolense gjør.
Og man får veldig mye informasjon ved å måle rommet med feks REW - da er det plutselig ikke "kjempemystisk" hva osmer romrelatert og hva som er høyttalerelatert.
Bare fordi jeg er nysgjerrig: Hva vet du om dette, egentlig?Målinger i rommer kan gi et estimat på anekoisk respons, men det er store feilkilder i dette estimatet
OMF, kva latens har eit typisk Audiolense-oppsett? Eg skjønar det slik at Genelec har mellom 4 og 8 ms, og iflg @TrompeteN er låg latens kjempeviktig i eit produksjonsmiljø, så det er sikkert greie tal?Men - dette er altså banalt i forhold til hva moderne utstyr som Audiolense gjør.
Jeg har sammenliknet Stereophiles/Atkinsons målinger med ASR.Bare fordi jeg er nysgjerrig: Hva vet du om dette, egentlig?
Du viste ingenting, men argumenterte, så det blir ord mot målinger.De målingene som jeg viste at ikke var SÅ forskjellige?
Jeg kan svare for min del. Et tidskorrigert filter med AL kan ha lang latens. Opptil et sekund. Det er programmets superkraft. Men man kan enkelt ha to filtre som man bytter mellom hvor det ene har latens tid og det andre har.OMF, kva latens har eit typisk Audiolense-oppsett? Eg skjønar det slik at Genelec har mellom 4 og 8 ms, og iflg @TrompeteN er låg latens kjempeviktig i eit produksjonsmiljø, så det er sikkert greie tal?
Og her nærmer vi oss nok kjernen.Målinger i rommer kan gi et estimat på anekoisk respons, men det er store feilkilder i dette estimatet.
Det viktigste er vel at du er fornøyd med lyden selv om du ikke kjenner til høyttalers faktiske egenskaper.
Det kan du velge litt selv.OMF, kva latens har eit typisk Audiolense-oppsett? Eg skjønar det slik at Genelec har mellom 4 og 8 ms, og iflg @TrompeteN er låg latens kjempeviktig i eit produksjonsmiljø, så det er sikkert greie tal?
Skjønar. Då er jo det eit formildande argument for GLM; ikkje for “den kritiske lyttaren” i godstolen, men for dei som skal bruka systemet i studio/produksjon.Det kan du velge litt selv.
Jeg mener det er en del bruker som bruker det i hjemmekinooppsett uten å få trøbbel med lip-sync, men for meg som bare spiller musikk så spiller det jo ingen rolle.
Litt usikker på hva du mener, jeg mener GLM har korrigert romproblemer som ikke burde vært korrigert, samt at det ikke gjør noe i tidsdomenet eller lar brukeren få innsikt i prosessen.Skjønar. Då er jo det eit formildande argument for GLM; ikkje for “den kritiske lyttaren” i godstolen, men for dei som skal bruka systemet i studio/produksjon.
Ok, det er mogleg eg er på villspor. Eg tenkte at GLM kanskje ikkje gjorde korreksjon i tidsdomenet fordi det ville gje latens-problem.Litt usikker på hva du mener, jeg mener GLM har korrigert romproblemer som ikke burde vært korrigert, samt at det ikke gjør noe i tidsdomenet eller lar brukeren få innsikt i prosessen.
Latency er et tema uavhengig av dette.
Mulig det er litt innforstått fra min side, i så fall beklager jeg det, poenget er at det er helt umulig å gjøre målinger uten å a) ha et teoretisk og teknisk utgangspunkt å måle ut fra (dvs. en idé om hva man skal måle, hvorfor og hvordan), og b) tolke dataene målingen gir.Du viste ingenting, men argumenterte, så det blir ord mot målinger.
Det kommer helt an på hva du skal bruke målingene til, altså den biten jeg kalte «a)» over.Jeg har ennå ikke sett gode bevis for at målinger i rommet gjør anekoiske målinger eller Klippel overflødige.
NeiBlir dere enig i hva som er viktig i kampen for tilnærmet nøytral lyd i et rom. Må det foreligger ekkofrie målinger på høyttalere? Bø det måle flatt i lytterposisjonen, eller holder det at en opplever lyden nøytral i sine egne ører?
Anekoiske målinger og Klippel er basert på et sett med regler eller standarder. Disse standardene gjør målinger sammenliknbare. Derfor kan en måling gjort på én Klippel sammen liknes med en annen Klippel-måling, som kan sammenliknes med en anekoisk måling.Mulig det er litt innforstått fra min side, i så fall beklager jeg det, poenget er at det er helt umulig å gjøre målinger uten å a) ha et teoretisk og teknisk utgangspunkt å måle ut fra (dvs. en idé om hva man skal måle, hvorfor og hvordan), og b) tolke dataene målingen gir.
Både a) og b) forutsetter en haug med ord og argumenter, og det betyr at «måling» i praksis handler veldig mye om andre ting enn en enkelt graf.
For eksempel er det vanlig at kvantitative forskningsartikler (dvs forskningsrapporter fra studier som tar i bruk talldata) inneholder en del der man argumenterer for at studien var verdt å gjøre, en del der man forklarer og argumenterer for å bruke en spesifikk metode, en del der man viser resultatene, og en del der man diskuterer hva resultatene betyr.
Dette kalles IMRaD (Introduction, Methods, Results and Discussion). Merk at bare én av disse handler om tall og grafer, resten er ord og argumenter.
IMRAD – Store medisinske leksikon
IMRAD er et akronym som beskriver oppbygningen av en vitenskapelig artikkel. Bokstavene står for: Innledning Materiale og metode Resultater og (engelsk: And) Diskusjon Den stringente strukturen vokste fram i 1930-årene, fikk stor utbredelse etter andre verdenskrig og ble etter hvert enerådende...sml.snl.no
ASR- og Stereophile-målingene var ikke SÅ forskjellige når man tok hensyn til at en måling er både tall og ord.
Det kommer helt an på hva du skal bruke målingene til, altså den biten jeg kalte «a)» over.
Hvorfor tror du en kabel eller en forsterker må måle helt flatt eller nøytralt? Og hvorfor tror du samme prinsipp om flat eller nøytral er dumt for høyttalere når det er riktig for mikrofoner, kabler og elektronikk?Blir dere enig i hva som er viktig i kampen for tilnærmet nøytral lyd i et rom. Må det foreligger ekkofrie målinger på høyttalere? Bø det måle flatt i lytterposisjonen, eller holder det at en opplever lyden nøytral i sine egne ører?
Er det korrekt på mikrofoner det da? Det er jo veldig store forskjeller på mikrofoner, derfor man ønsker å ha en kalibrert mikrofon for å måle med da man fjerner enda en usikker faktor (rom og høyttalere er to andre faktorer i så måte). Mikrofoner brukt i musikk produksjon har store forskjeller og alt til sitt bruk, av og til bruker man også flere for å kombinere styrken til de forskjellige mikrofonene da den ene har en svakhet der den andre kan ha en styrke.Hvorfor tror du en kabel eller en forsterker må måle helt flatt eller nøytralt? Og hvorfor tror du samme prinsipp om flat eller nøytral er dumt for høyttalere når det er riktig for mikrofoner, kabler og elektronikk?
Ja jeg opplever nøytral og likandes lyd hjemmeHvorfor tror du en kabel eller en forsterker må måle helt flatt eller nøytralt? Og hvorfor tror du samme prinsipp om flat eller nøytral er dumt for høyttalere når det er riktig for mikrofoner, kabler og elektronikk?
Hva tenker du om dette?
Det er selvsagt fint om man liker lyden. Men man trenger ikke rette kabler, elektronikk og høyttalere for å like lyden.
Hvis man ikke bryr seg om nøytralitet, så blir det - slik jeg ser det - galt å bruke uttrykket slik du gjør; det fremstår som pussig å harselere med nøytralitet og samtldig insistere på at man har den. I mine øyne er det bedre å bruke uttrykket «likandes», som i «jeg har likandes lyd».
Som formuleres i ord og argumenter.Anekoiske målinger og Klippel er basert på et sett med regler eller standarder.
Og muligens også med andre målinger, fordi en måling både er data og teori. Vi kan f.eks. måle temperatur, lengde og tid på ulike måter og med ulike skalaer, ut fra hva vi har behov for, men det er fortsatt mulig å sammenligne målingene. Vet du at en pinne er 100 cm lang kan du finne ut av hvor mange tommer, fot eller meter den er om du kjenner teorien bak omregningen. Vet du at noe er 100 grader C kan du regne om til K eller F, så lenge du vet teorien. Det samme gjelder mer komplekse fenomener, men alltid med forbehold om at ulike målemetoder har ulike teoretiske utgangspunkt og dermed ulike forutsetninger for hvilke data som samles inn, og hvordan de tolkes.Derfor kan en måling gjort på én Klippel sammen liknes med en annen Klippel-måling
… og her viser du at det samme også gjelder for høyttalere. Klippel og anekoisk er ikke det samme, og likevel lar de seg sammenligne fordi vi kjenner ordene og argumentene som er en del av begge målemetodene.som kan sammenliknes med en anekoisk måling.