KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    15.471
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    Jeg ber om lov til å få være uenig ;)

I 2020 tror jeg du kommer veldig langt med følgende oppskrift:

(1) Bestem deg for frekensresponsen du har behov for, f.eks. fra 40 Hz til 20 kHz.
    (2) Bestem deg for lydvolumet du trenger i lytteposisjon, inkludert såkalt headroom, f.eks. 110 dB.
    (3) Finn en leverandør/produsent du kan ha tillit til basert på leverandørens ønske om å ville vel, samtidig som leverandøren/produsenten er kompetent, ærlig og har integritet.
    (4) Bruk DSP til å lage ulike moduser som passer til ulik musikk og lyd. Stor forskjell på jazz og film.
    (5) Kjøp noe som som er «aktivt», dvs. at DAC, ADC og DSP følger med i pakka slik at selv faren din kan skru på anlegget.

Noe jeg glemte i farta?

:)
    Fra ditt ståsted er dette enkelt kanskje ja. Fra mitt ståsted, umulig å implementere. En ting er manglende tid og lyst til å nerde rundt TALL, men fokus mer på inntrykk og opplevelse. Dernest en sterk mistillit til DSP, da DSP fullfrekvent aldri har gitt meg en troverdig gjengivelse. Leverandører er, stort sett, til å stole på. Så naiv VELGER jeg å være. Lyden av Topping D90 manifesterte at slik lyd var ikke noe jeg liker. Jeg kan bli imponert, på spl og bass osv. Men det funker ikke... For mye av for lite.. I mine ører. Så nei, jeg ser poenget ditt, og nok en gang, innser jeg at det ikke er lett. Setter pris på uøik tilnærming dog.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.675
    Fra ditt ståsted er dette enkelt kanskje ja. Fra mitt ståsted, umulig å implementere. En ting er manglende tid og lyst til å nerde rundt TALL, men fokus mer på inntrykk og opplevelse. Dernest en sterk mistillit til DSP, da DSP fullfrekvent aldri har gitt meg en troverdig gjengivelse. Leverandører er, stort sett, til å stole på. Så naiv VELGER jeg å være. Lyden av Topping D90 manifesterte at slik lyd var ikke noe jeg liker. Jeg kan bli imponert, på spl og bass osv. Men det funker ikke... For mye av for lite.. I mine ører. Så nei, jeg ser poenget ditt, og nok en gang, innser jeg at det ikke er lett. Setter pris på uøik tilnærming dog.
    Kanskje forskjellen i tilnærming er at jeg slår meg til ro med at jeg ikke får det helt perfekt?

Mye er skrevet av meget intelligente folk om å jage det helt perfekte. Bringer det oss til himmelen eller helvete? 😱 😉

Sist redigert:

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.714
    Sted
    BygdaMellomByene
    Njæ. Enig og uenig med deg. Jeg klarer ikke å holde fingene fra fatet hvis jeg aner en fask profet. Spesielt ikke når jeg ser at folk bruker egne sparepenger på slike råd. Bedre å tenke sjæl, men innser at det tar litt tid å komme dit hen at man kan «tenke sjæl». Snakker av egen erfaring.

Vet dette høres litt selvhøytidelig ut, men det får være. Å tenke er helt gratis, er det ikke?

Og i forlengelsen: Mye kan sies om HFS med alle sine sider og rare medlemmer inkl. meg, men dette stedets medlemmer er ganske tolerante, er de ikke?
    Satt og skrev mange forskjellige tilsvar på dette tøvet, men hvorfor gidde. Jeg driter i ASR, Genelec, Amir, Tool og alle din klassevinnende kurver.

I'm out!

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.049
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig i KISS på følgende måter:

- Bruke gode råvarer - alltid.
    - Forhold til deg fysikkens regler - for å få god lyd er det noen prinsipper du ikke kommer det bort ifra.
    - Disse to reglene er vanskelig å følge.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    15.471
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    Kanskje forskjellen i tilnærming er at jeg slår meg til ro med at jeg ikke får det helt perfekt?

Mye er skrevet av andre om å jage det helt perfekte. Bringer det oss til himmelen eller helvete? 😱 😉
    Jeg har forlengst slått meg til ro ved mangel på perfeksjon. Rom og opptak trumfer det meste uansett.

Jeg synes at god lyd er enkelt. Mye er annerledes, men øret hører forbi det. Feks vinyl-knitring.

Toleransen er variabel her inne. Når en ikke vil høre på en boks, fordi den måler mangelfullt, da er feilen større hos lytter enn det som evt ikke er perfekt i boksen tenker jeg.

Det vil alltid være anlegg som har mer, av noe. Noen mindre. Poenget er å finne sin egen ss for hva som gir mest glede. Jeg gikk den lange knotete veien med over 45 høyttalere kjøpt. Men det lærte meg noe om meg og hva jeg foretrekker. Andre er smartere, og gjør bedre valg. Og det er jeg glad for, å forsøker å lære av.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.675
    Jeg har forlengst slått meg til ro ved mangel på perfeksjon. Rom og opptak trumfer det meste uansett.

Jeg synes at god lyd er enkelt. Mye er annerledes, men øret hører forbi det. Feks vinyl-knitring.

Toleransen er variabel her inne. Når en ikke vil høre på en boks, fordi den måler mangelfullt, da er feilen større hos lytter enn det som evt ikke er perfekt i boksen tenker jeg.

Det vil alltid være anlegg som har mer, av noe. Noen mindre. Poenget er å finne sin egen ss for hva som gir mest glede. Jeg gikk den lange knotete veien med over 45 høyttalere kjøpt. Men det lærte meg noe om meg og hva jeg foretrekker. Andre er smartere, og gjør bedre valg. Og det er jeg glad for, å forsøker å lære av.
    Godt sagt!

Litt av poenget mitt med KISS-tråden er å dokumentere at god (faktisk svært god, verdensledende endog) lyd fra høyttalere ikke trenger å koste millionen. For omtrent 100.000 kroner for en hel pakke får man en lyd som er helt oppe i elitedivisjonen. 100k kan høres mye ut, men jeg har gått gjennom flere høyttalere (se her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/page-3#post-3087089) som viser at det som koster en million og mer er objektivt sett dårligere enn det som koster en brøkdel (men fortsatt rundt 100k, som den enkelte får vurdere om er mye eller lite i en hobby hvor mange jakter på “high-end”).

Jeg ber ikke folk om å være enig i argumentene mine, men jeg håper ikke det skader å høre dem. Noe av det morsomme med HFS er å høre hvor mange innfallsvinkler folk har til noe som i utgangspunktet høres enkelt og trivielt ut. Men så lever vi i et i-land og trenger kanskje å skape problemer der det ikke var noen...

• Like
    Reaksjoner: HCS

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    7.028
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    2
    Snakker du nå om utblåsingene fra moderator Thomas Savage på ASR som jeg viste til ovenfor i innlegg #140? Jeg tror ikke moderatoren på ASR vet alt, men synes han har mange gode poenger i utblåsingene sine.

Hva synes du om ASR-moderatorens poenger?
    Det jeg skreiv.
    Trengs ikke diskuteres mer.

Fins der dokumentasjon fra Genelec på driverne dem benytter? Kassevolum? Tuningfrekvens?
    Hvordan er DSP som du benytter implementert?

• Like
    Reaksjoner: VVV

The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    4.442
    Sted
    Langesund
    Det var en musiker som ikke for så lenge siden sa at anlegget mitt stilte i en utenforkategori eller hors catégori. Her kan det tolkes alle veier. :)
    Et av100k anleggene jeg synes har mye å melde, er steinost sitt. Men du spurte jo ikke meg

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.714
    Sted
    BygdaMellomByene
    Det var en musiker som ikke for så lenge siden sa at anlegget mitt stilte i en utenforkategori eller hors catégori. Her kan det tolkes alle veier. :)
    Et av100k anleggene jeg synes har mye å melde, er steinost sitt. Men du spurte jo ikke meg
    Ja, det er det nok også. Men vi er jo alle forskjellige og i min verden må et anlegg kunne levere mer enn lyd.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.675
    Sånn, god natts søvn på nytt soverom.

Hvilket anlegg til rundt 100k tenker du stiller i den noe vage elitedivisjonen?
    Her er fire valg:

Genelec 8361A: https://www.genelec.com/8361a
    Genelec S360A:https://www.genelec.com/s360a
    Genelec 1238A: https://www.genelec.com/1238a
    Genelec 1237A: https://www.genelec.com/1237a

Et par av dem tipper 100k.

Det er kanskje 1238A jeg har mest i tankene for en klassisk høyttaler med fremragende målinger. Med en 15 tommers woofer i bånn og Genelecs egenutviklede mellomtone (inngår i både 1238 og 1237)* får du kontrollert respons i rommet fra 30 Hz til 20 kHz og en SPL-kapasitet på mer enn 120 dB.

Dette er klassisk Genelec, med moderne DSP, som måler bedre enn samtlige av de millionhøyttalerne jeg viste til tidligere i innlegg #75: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/page-3#post-3087089

Plugnplay rett ut av esken.

Test av 1238 på tysk her (riktignok med subwoofer 7380A):

*Genelec utviklet i sin tid en egen mellomtone for et system med enorm lydkapasitet (https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...of_High_Power_Active_Control_Room_Monitor.pdf). Den gang skrev de:

«Since the only driver type capable of producing the required SPL falls short in bandwidth, and the driver with sufficient bandwidth cannot handle the
    power, a new type of cone midrange had to be developed.

Small diaphgram is necessary to avoid breakups at passband and non- uniform directivity at higher frequencies. Because of high SPL, the moving system must also be able to handle acceleration forces up to 200 N without mechanical breakdown. High temperature voice coil materials are needed to allow sufficient power handling. Lightweight motor and diaphragm are necessary for maximum sensitivity and for reduced need of mechanical damping for breakup modes.
    A smaller diameter voice coil offers better high frequency behaviour and, due to less thermal expansion, can work with tighter air gap tolerances than larger diameter coils with equivalent conductor volume. Thus the heat conductivity can be kept high [6]. In fact, the short peak power input is limited by the coil mass, not the diameter. The extreme input limit is the fusing current of the wire.

The designed driver is a 130 mm cone transducer operating in a 0,40 I sealed enclosure which forms the unit's chassis (see fig 3.2). The chassis works also as an effective heat conductor for the voice coil power dissipation. The laminated hard Kevlar cone is integrated with a self centering and field replaceable assembly. The one-layer voice coil diameter is 40 mm and it is wound from aluminium ribbon wire on a Kapton former and
    supported by a lightweight and stiff spider. A center phase plug is used. The other data is shown in table 3-2.

51B0506B-63E7-4890-AC11-25D283AC79EA.jpeg
    »

B5E9D7E1-B313-48FD-9D72-F722C0C092EF.jpeg

1DD31EF3-6596-492F-8D5F-90089E27892A.jpeg

Sist redigert:

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.714
    Sted
    BygdaMellomByene
    Du har flaks @svart-hvitt ! Du liker designet til Genelec, tar deg til takke med streaming og ettpunkts nærfelt prestasjon. For oss som ønsker litt annet design, andre kilder og et mer allmengledelig oppsett er Genelecs dører stengt.

Vi som har samme ambisjoner med anlegget som med resten av husets møblement er ikke svaret like enkelt nemlig. I tillegg til å være god å sitte i ønsker vi sofaer som tar seg ut. Klart den smarte drar på IKEA, vi dumme drar på Tannum, Slettvoll etc. Persiske salt og pepper nomadetepper, igjen den smarte drar på IKEA, den dumme oppsøker den lokale eksperten. Platereol : Kallax 1000-lappen, ABC Quadrant 50k.

Nei, Genelecs tekniske specs alene gir dem ikke automatisk innpass i elitesegmentet imo.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.675
    Du har flaks @svart-hvitt ! Du liker designet til Genelec, tar deg til takke med streaming og ettpunkts nærfelt prestasjon. For oss som ønsker litt annet design, andre kilder og et mer allmengledelig oppsett er Genelecs dører stengt.

Vi som har samme ambisjoner med anlegget som med resten av husets møblement er ikke svaret like enkelt nemlig. I tillegg til å være god å sitte i ønsker vi sofaer som tar seg ut. Klart den smarte drar på IKEA, vi dumme drar på Tannum, Slettvoll etc. Persiske salt og pepper nomadetepper, igjen den smarte drar på IKEA, den dumme oppsøker den lokale eksperten. Platereol : Kallax 1000-lappen, ABC Quadrant 50k.

Nei, Genelecs tekniske specs alene gir dem ikke automatisk innpass i elitesegmentet imo.
    Nei, ingen merker er for alle. Men poenget mitt var å illustrere at for rundt 100k får du lyd til en million eller to.

Da har man mer penger igjen til Walter Knoll, Fritz Hansen, Dux, tepper fra Iran og slikt. Se til Opeth/ @Dire Wolf, han er flink til å få utemmede «beist» til å integrere fint inn i et miljø👍🏻

• Like
    Reaksjoner: HCS

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.714
    Sted
    BygdaMellomByene
    Men poenget mitt var å illustrere at for rundt 100k får du lyd til en million eller to
    Det er rett og slett ikke sant! Gi meg 2 mill og jeg tar utfordringen. Skal love deg at jeg kan sette sammen et anlegg for 2 mill som både ser bedre ut, er mer fleksibelt og blåser et 100k anlegg fra Genelec ut av solsystemet.:cool:

TrompeteN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    1.446
    Det er rett og slett ikke sant! Gi meg 2 mill og jeg tar utfordringen. Skal love deg at jeg kan sette sammen et anlegg for 2 mill som både ser bedre ut, er mer fleksibelt og blåser et 100k anlegg fra Genelec ut av solsystemet.:cool:
    Oisann. Riktignok synes jeg trådstarter glemmer bassområdet når han setter taket på 100K, men det anlegget som blåser et Genelec ut av solsystemet vil jeg gjerne se. 😊

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.675
    Snakker ikke til deg, egentlig. Se på rommet ditt; du er høykompetent og har din egen stil👍🏻

Kudos!

Tenker mer på oss andre som lot seg imponere av prisen på høyttalere til nesten 2 millioner, som de på denne listen:

En del av disse høyttalerne vil beviselig høres...annerledes ut.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.675
    Oisann. Riktignok synes jeg trådstarter glemmer bassområdet når han setter taket på 100K, men det anlegget som blåser et Genelec ut av solsystemet vil jeg gjerne se. 😊
    Enig i bassbemerkningen. Legg til en 7380A eller 7382A så er du helt der nede (15 Hz).

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Gratulerer med egen tråd, det var på tide👍
    Flott system du har, og jeg vet at jeg burde vært ute hos deg å fått en oppvisning. Men jeg vet ikke om jeg gidder etter at du har drevet å harselert med alle inne på forumet, og spesielt med mine kjære tvillingdamer i sort høyglans her (800d3) 😁
    Vel! jeg er ikke så hårsår. Jeg er heller ikke så sikker på at frekvensrespons alene i lyd døde rom er avgjørende for de valgene som gjøres i de tusen hjem.
    Men siden det åpenbart er viktig for deg så kanskje du tar deg tid til å lese denne.

Så har jeg i hvertfall jeg gjort mitt for å forsvare den latterlige investeringen min:cool:

Edit:
    Kan jo lime inn konklusjonen her hvis det er for mye å drodle gjennom.

The B&W 800 D3 returned a flatter, more extended frequency response than any other non-DSP corrected loudspeaker Newport Test Labs has ever measured, and did so whilst maintaining high efficiency. It’s a design that B&W’s engineers are no doubt very proud of… and if I were on B&W’s design team, I would be very proud too.

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.675
    Gratulerer med egen tråd, det var på tide👍
    Flott system du har, og jeg vet at jeg burde vært ute hos deg å fått en oppvisning. Men jeg vet ikke om jeg gidder etter at du har drevet å harselert med alle inne på forumet, og spesielt med mine kjære tvillingdamer i sort høyglans her (800d3) 😁
    Vel! jeg er ikke så hårsår. Jeg er heller ikke så sikker på at frekvensrespons alene i lyd døde rom er avgjørende for de valgene som gjøres i de tusen hjem.
    Men siden det åpenbart er viktig for deg så kanskje du tar deg tid til å lese denne.

Så har jeg i hvertfall jeg gjort mitt for å forsvare den latterlige investeringen min:cool:
    😱

Du bruker vel en Trinnov for å få responsen i systemet ditt til bli «korrekt»? Da fungerer jo BWene som råvare, mens det er Trinnoven som leverer det ferdige produktet? Sånn sett er Trinnoven virkelig en smart, hendig boks👍🏻

Det låter jo bra hos deg, og det er vel syretesten 😀

EDIT: Ser at den målingen som BW leverte til WhatHifi (se øverste figur nedenfor, en måling som er merket Newport Test Labs) viser en flatere respons enn de måleresultatene som Stereoplay kom frem til (se de to neste figurene nedenfor). Det er litt rart. For referansens skyld limte jeg inn Stereophiles målinger (https://www.stereophile.com/content/bampw-800-diamond-loudspeaker-measurements) også (se helt nederst). Hva forskjellene skyldes, er ikke så lett å si, men ASRs høyttalermålinger avdekket nylig et viktig problem i all måleaktivitet: MAN MÅ BLI ENIGE OM EN REFERANSE, ET UTGANGSPUNKT FOR MÅLINGEN! Denne referansen er i dette tilfellet høyttalerens akustiske akse. Nesten ingen høyttalerprodusenter oppgir hva som er høyttalerens akustiske akse. Dermed kan målinger komme i skade for å måle “off axis” i den tro at målingen er ”on axis”. Høyttalerprodusentene er i så fall selv skyld i at uavhengige kommer frem til resultater de ikke liker; produsentene kunne jo bare ha opplyst om hva som er on axis og gitt klarere rettledning om korrekt lytteposisjon osv.

83716EBA-D093-40D8-8CE4-2863AB7B96A2.jpeg

4F173812-FBF8-4AF9-8F9F-ED4EF722A753.jpeg

Sist redigert:

Janpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    290
    Nei, ingen merker er for alle. Men poenget mitt var å illustrere at for rundt 100k får du lyd til en million eller to.
    Dette er bare tull. Hvilket belegg har du for å hevde dette? Har du stor erfaring med ett anlegg til en million eller to? Det er flott at du er fornøyd (tydeligvis) med Genelec, for all del.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.675
    Så du mener det er nok til å tyde om en driver er god eller ikke?
    Jeg er ikke ute etter Genelec, produktene virker ålreite dem.
    Men du tramper rundt som om du har fasiten og glemmer en hel haug med aspekter rundt ting!
    Du gjør meg nysgjerrig. Hva glemmer jeg?

Et annet interessant poeng: Er det ikke viktigere å vurdere en høyttalers samlede egenskaper enn driverne isolert sett?

I åpningsinnlegget skrev jeg bl.a. følgende:

«Men jeg har ikke til intensjon å tråkke noen på bena for provokasjonens skyld alene. Hensikten med mine ord er primært å dele noen erfaringer, samt redegjøre for mine valg. Og kanskje blir det noen gode diskusjoner, hvor vi som prinsipp tar høyttalerne og ikke mannen».

Jeg sitter ikke med fasiten. Hvem gjør det? Men jeg redegjør for mine valg og bruker målinger for å bygge opp et argument.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.675
    Da ryker 100k budsjettet. :ROFLMAO:
    Jeg skrev fra 30 Hz til 20 kHz vel vitende om at den siste oktaven krever plass og penger hvis den skal spilles rent med kapasitet 😉

Det må understrekes at anekoiske målinger lavt i frekvens er usikre, men etter det jeg ser, er det lite målt respons i millionhøyttalerne i Stereoplay under 30 Hz: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/page-3#post-3087089

Til sammenlikning er det kun én høyttaler fra Genelec som spiller under 20 Hz i ekkofritt rom, og den har to 18-tommere i bånn: https://www.genelec.com/1236a

Å få til 20 Hz i hovedhøyttaleren I ekkofritt rom, uten fordreining og med kapasitet, er vrient uten å gå opp i størrelse.

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    8
    Jeg skjønner ikke hvorfor overskriften er KISS. Dette oppsettet er langt fra enkelt, verken å oppdrive eller ha råd til. Er de i det hele tatt laget for hjemmebruk i stua? Vi snakker her om svært store og avanserte høyttaleroppsett for helt spesielt interesserte... De låter også spesielt, slik det blir beskrevet av trådstarter. Det er sikkert super lydkvalitet, men "simple" er ikke ordet jeg tenker først på her.

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    7.028
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    2
    Du gjør meg nysgjerrig. Hva glemmer jeg?

Et annet interessant poeng: Er det ikke viktigere å vurdere en høyttalers samlede egenskaper enn driverne isolert sett?

I åpningsinnlegget skrev jeg bl.a. følgende:

«Men jeg har ikke til intensjon å tråkke noen på bena for provokasjonens skyld alene. Hensikten med mine ord er primært å dele noen erfaringer, samt redegjøre for mine valg. Og kanskje blir det noen gode diskusjoner, hvor vi som prinsipp tar høyttalerne og ikke mannen».

Jeg sitter ikke med fasiten. Hvem gjør det? Men jeg redegjør for mine valg og bruker målinger for å bygge opp et argument.
    Du har vel egentlig akkurat avslørt at du har ikke snøre peiling på noe såpass basic som t/s parametre for eksempel?
    Likevel føler du deg sterk nok til å stå imot Toole?

Du får begynne å lese da. Greit sted å begynne:

OBS, beklager at det er JBL dokumenter!

Direktivitet og jevn frekvensrespons er greit det, ja det er ønsket. Men det sier alt for lite å bare smøre utover målinger.
    Det er vesentlig mer som ligger til grunn i en god høyttalerkonstruksjon ja.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.675
    CETERIS PARIBUS & GENELEC

Først et lite oppslag i fremmedordboka. Ceteris paribus er oversatt til “under ellers like forhold” på Store norske leksikon, SNL. Uttrykket er viktig å forholde seg til når man undersøker og analyserer ting. Det er ikke uten grunn at vitenskapen har et bevisst forhold til uttrykket. For hvis du ikke klarer å kontrollere testmiljøet ditt, klarer du ikke å bli helt klok på årsak-virkning. Derfor ønsker en forsker å se på én ting av gangen; hva skjer hvis jeg endrer variabel a, men holder de andre variablene konstante? Hvis du ikke lykkes med ceteris paribus, som når du endrer variabel a, mens du ikke har kontroll på variable b, c, d...osv., er det umulig å være helt sikker på om det er endringen i a som ga utfallet du observerer. Ceteris paribus er derfor en sentral del av en testmetode for å forstå det man studerer.

En av årsakene til at jeg bruker Genelec som eksempel hele tiden, er ikke minst ceteris paribus-perspektivet. Det er nøyaktig samme prinsipper, forskning, teori og erfaringsbase som ligger til grunn for alle høyttalerne. Genelec sitter ikke på en hemmelig superformel, og de baserer seg ikke på føringene fra en guru som tilfører produktene magi. Derfor er det interessant å reise spørsmålet hvorfor Genelec har en høyttaler som veier 1,5 kg og en som veier nesten 200 kg?

Den minste, 8010A (https://www.genelec.com/8010a#section-technical-specifications), spiller flatt +/- 2,5 dB fra 74 Hz til 20 kHz, med et kortsiktig maksvolum på mer enn 105 dB. Det holder for mange, men dekker ikke alles behov.

Den største, 1236A (https://www.genelec.com/1236a#section-technical-specifications), spiller flatt +/- 2 dB fra 21 Hz til 20 kHz, med et kortsiktig maksvolum på mer enn 136 dB. Det holder for de fleste, men passer ikke for mange mht. fotavtrykket på 200 kg i en stor boks.

Mellom de to, 8010A og 1236A, finnes 20-30 modeller som dekker behov mellom ytterpunktene. Noen modeller er i tillegg optimalisert mht. presisjon (se f.eks The Ones: https://www.genelec.com/theones), og de har blitt konstruert for å måle omtrent like godt horisontalt som vertikalt, en egenskap som gjør sweet spot robust og øker kvaliteten på reflektert lyd.

Poenget mitt er at man kan - som nybegynner og interessert i lyd - lære en hel del bare ved å studere produktsortimentet hos en produsent som Genelec fordi det ligger nøyaktig samme oppskrift bak alle høyttalerne, fra den på 1,5 kg og opp til den på 200 kg. Det eneste som skiller høyttalerne, er primært størrelse, omfanget i frekvensrespons, kapasitet, og spredningskarakteristika. Ved å forsøke å forstå hvorfor Genelec har valgt å lage en høyttaler slik og en annen sånn, lærer man en del om de forskningsbaserte prinsippene som en høyttalerdesigner må ta hensyn til. Slike innsikter stopper ikke ved Genelec, men kan overføres til andre selskaper også. Og basert på disse innsiktene kan man av og til på enkelt vis avkle en drøy påstand like etter at den er uttalt. Det kommer jeg tilbake til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn