svart-hvitt
Hi-Fi freak
Det er vel en del av THD-summen?Hvordan ligger det an med 3. harmoniske?
Det er vel en del av THD-summen?Hvordan ligger det an med 3. harmoniske?
Semmelweis sine motstandere mente astrologi var viktigere enn håndvask. Det er jo interessant i disse tiderHost... Semmelweis..
Hvis det er fordreining i S360A, du lurer på, er denne uttrykt slik i manualen:3. harmoniske killer effektivt grunnharmoniske og i en "god" høyttalerkonstruksjon skal 3. harmoniske ligge godt under 2. harmoniske, spesifikt av samme grunn. Har man ikke kontroll på det kan man måle og mene seg blå uten at det gir mening, det åpner kun for synsing. Foruten fasekontroll på de respektive.
Du har bemerket “klirr” eller ubehag ved pådrag i S360A i mitt rom. Det er interessant og bør diskuteres Også jeg merker noe av det samme (påtrengende), selv om det ble noe bedre med skifte til tykkere tepper. La meg kommentere opplevelsene:Nja, var mer observasjoner av positiv karakter @svart-hvitt .
Vi kan ihvertfall slå fast en gang for alle, at små rom også er tjent med litt membranareal for å skape realistisk bassrespons, så lenge man har et minimum av kontroll.
Jeg er ny på sentralen, men har lest innspillene dine med interesse, både her og på ASR. Jeg har veldig sans for at du trekker inn epistemologibegrepet, fordi det er det som ligger til grunn for den lengstlevende dikotomien i hifi-verdenen: objektivitet vs. subjektivitet. Hvis vi forstår denne dikotomien som parallel med teknikk vs. estetikk, er vi inne på en av de lengstlevende dikotomiene i filosofien som sådan. Dette synes jeg er moro.Toole sier et preferanser avdekker sannheter. I så fall må preferanser være bl.a. universelle og faste.
Et av dagens høydepunkt, ditt innlegg her. TakkJeg er ny på sentralen, men har lest innspillene dine med interesse, både her og på ASR. Jeg har veldig sans for at du trekker inn epistemologibegrepet, fordi det er det som ligger til grunn for den lengstlevende dikotomien i hifi-verdenen: objektivitet vs. subjektivitet. Hvis vi forstår denne dikotomien som parallel med teknikk vs. estetikk, er vi inne på en av de lengstlevende dikotomiene i filosofien som sådan. Dette synes jeg er moro.
Samtidig må jeg innrømme at jeg ikke helt forstår hva som står på spill her. Jf. sitatet over er det jo en legitim posisjon i filosofien (innenfor f.eks. pragmatismen, semiotikken, fenomenologien) å si at det som er sant, er det fordi det er det ut fra reglene og situasjonen. Så er det en del av denne posisjonen å erkjenne at reglene og situasjonen endrer seg, og da vil sannheten endre seg med dem. Istedenfor å avdekke den "endelige sannhet" går vi fra én sannhet til en annen, og gjerne da med en rikere, bedre eller i alle fall annerledes begrunnelse for at det nye er sant istedenfor det gamle.
Om Toole insisterer på at sannheten om hva som utgjør en god høyttaler, er det ingenting som gjør det absolutt nødvendig at denne sannheten vil være nøyaktig den samme til alle tider og til alle steder. Som forsker må han definere rammene for studiene sine, og være forsiktig med å trekke konklusjoner utover det. Dette er et epistemologisk og metodologisk aspekt. Men innrammingen for det epistemologiske og metodologiske er det ontologiske – "i hvilken grad kan vi si at dette forskningsresultatet er et uttrykk for virkeligheten som sådan?". Og dette spørsmålet kan man svare positivt på, uten å samtidig si at vi nærmer oss den evige sannhet.
Jeg ser altså ikke helt at det er gjensidig utelukkende å si f. eks. "sannheten om lyttere er at de stort sett, og ut fra våre målemetoder, foretrekker jevn frekvensgang", og å si at "hva vi kaller 'sannhet' endrer seg litt med tiden, og fra sted til sted".
Som et addendum tror jeg at kontroversen mellom subjektivitet og objektivitet har oppstått fordi vi har bestemt oss for å skille ulike måter å oppfatte verden på, i et slags skille mellom det subjektive og det objektive.
På den ene siden har vi det subjektive: Vi vet at å høre på en høyttaler kan være mer eller mindre behagelig. Dette er det fenomenologiske aspektet, altså hvordan vi har en slags sanselig oppfatning av noe som er i verden. Vi føler at den ene høyttaleren låter fint og den andre mindre fint.
På den andre siden har vi det objektive. Vi har erfart at følelser kan være upålitelige om vi vil si noe som er gyldig for flere enn én person i ett øyeblikk og en situasjon. Vi må organisere våre erfaringer på en annen måte enn følelser for å kunne si noe "fornuftig", og da er tallmessige representasjoner den tilnærmingen vi har valgt.
Problemet oppstår når vi glemmer at denne siste organiseringen også er et uttrykk for hvordan noe føles, og at både følingen og tellingen kontinuerlig må kalibreres opp mot hverandre.
Poenget ditt er godt, men problemet oppstår når folk - f.eks. på ASR - snakker om “audio science” som at det er en naturvitenskap. En del av dem gjør narr av samfunnsvitenskapene mv. Å reise spørsmålet “hva for vitenskap er audio science” gjør en del folk på ASR sure. Å få lov til å definere hva en vitenskap er, hvilke spørsmål som dermed kan reises og hvordan, gir åpenbart makt - ikke sant?Jeg er ny på sentralen, men har lest innspillene dine med interesse, både her og på ASR. Jeg har veldig sans for at du trekker inn epistemologibegrepet, fordi det er det som ligger til grunn for den lengstlevende dikotomien i hifi-verdenen: objektivitet vs. subjektivitet. Hvis vi forstår denne dikotomien som parallel med teknikk vs. estetikk, er vi inne på en av de lengstlevende dikotomiene i filosofien som sådan. Dette synes jeg er moro.
Samtidig må jeg innrømme at jeg ikke helt forstår hva som står på spill her. Jf. sitatet over er det jo en legitim posisjon i filosofien (innenfor f.eks. pragmatismen, semiotikken, fenomenologien) å si at det som er sant, er det fordi det er det ut fra reglene og situasjonen. Så er det en del av denne posisjonen å erkjenne at reglene og situasjonen endrer seg, og da vil sannheten endre seg med dem. Istedenfor å avdekke den "endelige sannhet" går vi fra én sannhet til en annen, og gjerne da med en rikere, bedre eller i alle fall annerledes begrunnelse for at det nye er sant istedenfor det gamle.
Om Toole insisterer på at sannheten om hva som utgjør en god høyttaler, er det ingenting som gjør det absolutt nødvendig at denne sannheten vil være nøyaktig den samme til alle tider og til alle steder. Som forsker må han definere rammene for studiene sine, og være forsiktig med å trekke konklusjoner utover det. Dette er et epistemologisk og metodologisk aspekt. Men innrammingen for det epistemologiske og metodologiske er det ontologiske – "i hvilken grad kan vi si at dette forskningsresultatet er et uttrykk for virkeligheten som sådan?". Og dette spørsmålet kan man svare positivt på, uten å samtidig si at vi nærmer oss den evige sannhet.
Jeg ser altså ikke helt at det er gjensidig utelukkende å si f. eks. "sannheten om lyttere er at de stort sett, og ut fra våre målemetoder, foretrekker jevn frekvensgang", og å si at "hva vi kaller 'sannhet' endrer seg litt med tiden, og fra sted til sted".
Som et addendum tror jeg at kontroversen mellom subjektivitet og objektivitet har oppstått fordi vi har bestemt oss for å skille ulike måter å oppfatte verden på, i et slags skille mellom det subjektive og det objektive.
På den ene siden har vi det subjektive: Vi vet at å høre på en høyttaler kan være mer eller mindre behagelig. Dette er det fenomenologiske aspektet, altså hvordan vi har en slags sanselig oppfatning av noe som er i verden. Vi føler at den ene høyttaleren låter fint og den andre mindre fint.
På den andre siden har vi det objektive. Vi har erfart at følelser kan være upålitelige om vi vil si noe som er gyldig for flere enn én person i ett øyeblikk og en situasjon. Vi må organisere våre erfaringer på en annen måte enn følelser for å kunne si noe "fornuftig", og da er tallmessige representasjoner den tilnærmingen vi har valgt.
Problemet oppstår når vi glemmer at denne siste organiseringen også er et uttrykk for hvordan noe føles, og at både følingen og tellingen kontinuerlig må kalibreres opp mot hverandre.
Takk @MakkinTosken for dine gjennomtenkte refleksjoner. Har dem i bakhodet, skal du vite1. Det jeg jeg kaller klirr er et veldig spesifikt fenomen. Ikke som det mer vage uttrykket skarp lyd, men en tydelig harmonisk bilyd. Etter å ha betraktet din foretrukne kurve tror jeg svaret ligger der. Nivået på lyden i den mest følsomme delen av hørselen. Mitt forslag var en stigning mot 20Hz allerede ved 250Hz.
Du har jo kjøpt deg temmelig direktive høyttalere for å minke rombidraget, men som du nevner sofa er klint opp i vegg. Dermed vil nok bakveggen være din primære kilde til første-refleksjon og vil i stor grad farge lyden. En permanent dempeløsning bak hodene kan være en fordel. I og med at du har såpass kontroll på responsen, trenger ikke dempingen nødvendigvis være så tykk eller stor, men kun en diskret plate som tar seg av refleksjoner fra ca 1kHz og opp. Dine ørers nærhet til refleksjonsfeltet bak hodet vil jeg tro bidrar til en akustisk forsterkning i de høyere frekvenser. Du vil jo ha en konstruktiv effekt ved avstand = halv bølgelenge. Sitter du da med hodet ca 30cm unna vil bølgelengden 15cm være den som forsterkes altså ca 2300Hz og i mindre grad den dobbelte, alltså 4600.
2. Har ingen god innsikt på dette temaet, men registrerer at jeg foretrekker myke domes.
3. Nå var jeg ikke klar over at det var en bok som forteller at 30 grader er det eneste korrekte. At vinkelen man har i forhold til elementene påvirker den tonale balansen er vel temmelig klart om man betrakter polarresponsen til forskjellige høyttaler. Toe in er noe jeg tar på øret og det dreier seg ikke om kun den direkte tonale balansen, men også to andre faktorer. Jeg tar øvelsen inntauing i tre steg med.
- Den første og for meg viktigste faktoren er omsluttingen, imaging, 3d opplevelsen - hva enn man måtte kalle det. Ved å taue de for langt inn kollapser det opplevde rommet til en viss grad, for langt ut og scenen foran deg og mellom høyttalerne oppleves som mer diffus. Jeg har et temmelig stort slingringsmon her, så høyttaler behøver ikke taues inn på millimeteren
- Den andre og litt vanskeligere delen er blandingen av direkte og reflektert. For i mitt rom kan jeg ikke på noen tilfredsstillende måte dempe første-refleksjon fra sidevegger. Derfor vil min toe ikke bare påvirke den direkte opplevde responsen, men også den reflekterte. Så innenfor slingringsmonnet forsøker jeg å finne det beste kompromisset. Har også her et visst slingringsmonn
- Siste og minst prioriterte er med hensyn til sideplassene. Jeg har etter timer med eksperimentering funnet område for punkt to, så da bruker jeg noen minutter på sideplassene. Her har jeg få cm å gå på så det orker jeg ikke ofre så alt for mye tid på, da forskjellene er små.
Speaker Off Axis: Understanding the effect of Speaker Toe-In
Speaker toe-in has a significant effect on the sound – in terms of soundstaging, imaging and tonal balance – and we think it is important to understand some of the facts and data behind why the sound changes when you alter speaker toe. Altering toe-in fundamentally changes the relationship of...www.acousticfrontiers.com
Dette er bildet jeg tok i Munchen 2018 og et eksempel på ekstrem toe in, (45 grader) som visstnok både skal være gunstig for sosial lytting og refleksjoner fra side veggene.
Vis vedlegget 639234
4. Jeg har også her for liten innsikt i temaet til å uttale meg spesifikt, men jeg har vanskelig for å se sammenhengen mellom forvrengning i de laveste oktaver og opplevelsen av diskanten. Tror det i større grad dreier seg om tilgang på etterlengtet korrekt bassnivå, som medfører at man ikke trenger så høyt volum og følgelig energi fra diskant. Jeg har også snappet opp at forvrengning i 700-7000 området bør være minimalt og at vi på begge sider av dette området i minkende grad er følsom for harmoniske unoter.
Min personlige oppfatning er at frekvensresponsen må man uansett jobbe mye med for å få til en jevn respons i lytteposisjonen hvor det faktisk betyr noe. Impulsresponsen får man ikke gjort så mye med når man først har valgt høyttalerteknologi.
Interessant innspill!Å måle størrelsen på et lydbilde blir vanskelig, tror jeg. Stereoopplevelsen er jo på sett og vis "virtuell".
Men jeg ser at det er ingen som prater om høyttalerelementers impulsrespons opp i all denne, til tider fornøyelige, diskusjonen. Siden musikk består av transienter er det de som mener at impulsresponsen er viktigere enn frekvensresponsen.
Min personlige oppfatning er at frekvensresponsen må man uansett jobbe mye med for å få til en jevn respons i lytteposisjonen hvor det faktisk betyr noe. Impulsresponsen får man ikke gjort så mye med når man først har valgt høyttalerteknologi.
Vi Audiolensebrukere forkuserer ofte på StepResponsen. En faktor som jeg synes man for sjelden ser diskutert utenfor DSP diskusjoner er hvilken gating på impulsresponsen som er den mest matnyttige for evaluering av høyttalere. Det kommer nok i forskningen om et tiår eller to.Ja, jeg er klar over at IR utgjør den grunnleggende målingen og at frekvensrespons, harmonisk forvrengning, gruppeforsinkelse etc. fås gratis fra denne (bruker jo selv REW). Mitt poeng var at det ikke fokuseres tilstrekkelig på IR. FR og HD får all oppmerksomheten.
sjelden ser diskutert utenfor DSP diskusjoner er hvilken gating på impulsresponsen
Som alle de andre visningene vi bruker.Stepresponsen er vel bare integralet av impulsresponsen? To metoder for å analysere samme data.
Snarere arealet...Rett og slett en summering av alle frekvensers impulsrespons.... tror jeg
Jepp, det var den andre tingen jeg prøvde å forklare den gode @svart-hvitt Svært nyttig med disse transformene for å danne seg et mer helhetlig bilde av hva som skjer. Og selv om fft sier deg mye, som trådstarter forholder seg til, sier den langt fra alt. Men regner med at finnene vet hva de gjør, så gutten slipper å tenke alt for mye.Som alle de andre visningene vi bruker.
Ut frå rein nyfikne, kor nøye vurderte du andre produsentar som kunne levera tilsvarande "integrerte" (aktive, DSP-styrte) oppsett før du valde Genelec? B&O og Linn (med Exakt og Katalyst) tilbyr vel mykje av av same tenkinga rundt system (med høgre pris og penare design. neidå. jaudå).Finn en leverandør/produsent du kan ha tillit til basert på leverandørens ønske om å ville vel, samtidig som leverandøren/produsenten er kompetent, ærlig og har integritet.
I samband med det aller siste tykkjer eg det er interessant at både den dyre RIAA-en til Linn (Urika 2) og den billigare (og langt meir fleksible?) Parks Audio Puffin (som får lovord av fleire, ser eg) gjer RIAA digitalt, og difor også tilbyr digitalt signal ut.Skulle gjerne hatt platespiller. En Technics, tenker jeg. Men har ikke plater. Gikk over til kassett da jeg var liten og hadde aldri plater liggende. Å begynne med plater i 2020 smaker veldig hipster. Og så er det den økonomiske siden, samt dette med innstillinger.
Det er ikke Schröder, det er soppen Foley!Vil bare minne om Schrøder.
Jeg har lært å kjenne Genelec bedre underveis. Man kan mistenke at jeg dermed har lett etter ting å like ved selskapet, og presenterer det jeg har funnet på en fanboy-aktig måte. Det kan jeg leve godt medUt frå rein nyfikne, kor nøye vurderte du andre produsentar som kunne levera tilsvarande "integrerte" (aktive, DSP-styrte) oppsett før du valde Genelec? B&O og Linn (med Exakt og Katalyst) tilbyr vel mykje av av same tenkinga rundt system (med høgre pris og penare design. neidå. jaudå).
Digital RIAA høres smart ut, men dette kan jeg for lite om til å si noe vettugt om. Det som er spesielt med RIAA, er at det elektriske signalet - slik jeg har forstått det - skal forsterkes ekstremt mye, og i denne forsterkningsprosessen virker det som om alt fra elektromagnetisk til radiofrekvent støy kan ha noe å si for sluttresultatet. Jeg er nok blant dem som kan minst om RIAA på HFS...I samband med det aller siste tykkjer eg det er interessant at både den dyre RIAA-en til Linn (Urika 2) og den billigare (og langt meir fleksible?) Parks Audio Puffin (som får lovord av fleire, ser eg) gjer RIAA digitalt, og difor også tilbyr digitalt signal ut.
Om det ikkje er tydeleg: Eg elskar denne tråden.