kjøperåd kompresjonsdriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Doble drivere er meningsløst i hifi-sammenheng, stammer fra PA rigger hvor maksimalt trykk skulle oppnås. Gir all verdens turbulenseproblemer og interferens i forhold til aksial sømløs overgang mellom driver/faseplugg/hornhals. Helt misforstått konsept til high-end bruk, men de selger flere drivere på denne måten selvsagt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har sett noen bilder av syke forgreninger for både 2, 4 og flere drivere
    men på prinsipielt grunnlag skulle det jo gi noen av de samme fordeler som 4 eller 5x15 per side 8)
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    pengesluk skrev:
    Doble drivere er meningsløst i hifi-sammenheng, stammer fra PA rigger hvor maksimalt trykk skulle oppnås. Gir all verdens turbulenseproblemer og interferens i forhold til aksial sømløs overgang mellom driver/faseplugg/hornhals. Helt misforstått konsept til high-end bruk, men de selger flere drivere på denne måten selvsagt.
    Hvis en tenker konvensjonelle enheter i horn, la oss f.eks si 8", mener du at en også her bør unngå 2 stk. ?

    Sammenligner en lytte inntrykk med en og to , uten horn , kan en nok tilogmed da merke en degradering av renhet , men da i bytte med mer dynamikk( areal..) .

    Generelt er det vel enklere jo lengre ned i hz en kommer
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Eksemlet med 2x 8" lavpass 600

    Fordelen med fler måtte være mer areal og høyere følsomhet, koker dette ned til et valg av hz. Området det anvendes i ?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    har sett noen bilder av syke forgreninger for både 2, 4 og flere drivere
    men på prinsipielt grunnlag skulle det jo gi noen av de samme fordeler som 4 eller 5x15 per side 8)
    mvh
    Leif
    Sett i gang og prøv da. HVA ER POENGET?? Prinsipielt er det dessuten en stor forkjell i hvordan høyfrekvente signaler danser rundt under høyt trykk/hastighet ULINEÆRT inne i en tube, og f.eks. 5 x 15" lavfrekvente elementer spiller på lag, rett frem direkte.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    permorten skrev:
    pengesluk skrev:
    Doble drivere er meningsløst i hifi-sammenheng, stammer fra PA rigger hvor maksimalt trykk skulle oppnås. Gir all verdens turbulenseproblemer og interferens i forhold til aksial sømløs overgang mellom driver/faseplugg/hornhals. Helt misforstått konsept til high-end bruk, men de selger flere drivere på denne måten selvsagt.
    Hvis en tenker konvensjonelle enheter i horn, la oss f.eks si 8", mener du at en også her bør unngå 2 stk. ?

    Sammenligner en lytte inntrykk med en og to , uten horn , kan en nok tilogmed da merke en degradering av renhet , men da i bytte med mer dynamikk( areal..) .

    Generelt er det vel enklere jo lengre ned i hz en kommer
    Nei, jeg snakker om KOMPRESJONSDRIVERE i doble/triple konfigurasjoner hvor driverne er montert i en vilkårlig vinkel via en trakt, inn på selve hornet.

    Mellombass i form av eks. 2 stk. 8 -10 -12 eller sågar 15" over/under konfig. er litt annerledes. Ref dette med fler basselementer i en baffel.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg kommer ikke til å prøve nei, men jeg kjenner noen som skal
    er enig i at det ikke har noe for seg utenom for å oppnå syke lydtrykk
    som dessuten i moderne tider sikkert kan oppnås mere effektivt på andre måter
    du, om noen, kjenner mine planer ::) og doble HF drivere inngår ikke
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Greia med 2 kompresjonsdrivere faller vel nesten automatisk ut , da det er her det allerede med 1 at det er høyest følsomhet.

    Tenker en passivt er jo utfordringen og designe ett eller annet som matcher følsomheten til kompr.driver/horn i området Under. Dvs. 600 - 800 hz og nedover. Dette er jo et minst like viktig område .

    Det er vel også i dette området eksemplet var tatt fra. Jbl 2490 vs, doble goto. I artikkelen mente faktisk vedkommende at det var goto driveren som var flaskehalsen i systemet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva med å konse på noe som er realiserbart for deg?
    frontladet 15 i rett horn ala Edgar ..."lett" å bygge, ingen kurver
    roughly:
    runt 3000kvcm munning og en meter med bakkammer
    simuler i hornresp.
    passende midbass 15 tommer
    dekker grovt sett 80-100 mot 7-800
    følsomhet = driver + 4-5 db
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Den GOTO-saken er en misforstått TIDLIG kopiering av de amerikanske systemene, som ofte hadde to drivere (ref. Altec som var ganske vanlig) Det som er viktig å huske påer at dette var systemer for PA, fotballbaner, stdium av diverse slag etc. og ikke myntet på seriøs høykvalitets musikkgjengivelse. GOTO misforsto dette i sin iver etter å lage heftige systemer - jeg tror personlig ikke at de gjorde dette som en slu måte å selge flere drivere på. Deres totale mangel på proff markedsføring tilsier ikke det, akkurat...

    Forøvrig er GOTO drivere som tåler svært lite effekt, typisk 5W (!) eller 10W - dette har sammenheng med konstruksjonen som er svært annerledes i forhold til standard ALTEC, JBL, Gauss etc., som er GENUINE PA-enheter med høy effekttålighet, gjerne 50-150W kombinert med rerlativt robuste membraner med "on-site" utskiftbarhet.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    hva med å konse på noe som er realiserbart for deg?
    frontladet 15 i rett horn ala Edgar ..."lett" å bygge, ingen kurver
    roughly:
    runt 3000kvcm munning og en meter med bakkammer
    simuler i hornresp.
    passende midbass 15 tommer
    dekker grovt sett 80-100 mot 7-800
    følsomhet = driver + 4-5 db
    mvh
    Leif
    Ja jeg har sett den , og det er nok enkleste safeste vei. Men den løsningen innbærer ettpar ting jeg personlig hadde forhåpninger om å unngå. Dvs mye demping av mellomtone og 15" så langt opp i hz.

    Få opp følsomheten kan jo løses med 2 enh. Pr side , og hornresp. gir faktisk samme spl. Med 8" eighteensound som med altec 515. Riktignok med en høyere rolloff i bassen. Uvisst hvor realistisk dette er..

    Et viktig spørsmål/problem er jo lydkvalitet med en kontra to enheter, det gir forskjellig lyd.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg kjører JBL 2226 i 140 liters br opptil 800 der 2446 i 2385 overtar
    spiller glimrende med grelv designet passivt filter
    og som noen har sagt før....femten eller tom doble i mellomtonen er noe av det mere realistiske jeg har hørt
    slutt å ri prinsipper...
    her kreves handling!
    du skulle bare visst alt både Sluket og undertegnede har rukket å både bestille, kjøpe, bygge og teste på den tiden denne tråden har vart ::)
    bygg noen billige FLH 15 i sponplater bare for å se om du liker det da vel
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Jeg må vel en eller annen gang få hørt på noe av dette, får ta kontakt ( en gang ) og be om audiens . Ingen vits i å bygge for å teste hvis det er en blåkopi av ting som står i nærheten. Har registrert at fler her nå har gått noenlunde samme vei, dog med forskjellige enheter, og det har jo vært positive tilbakemeldinger, men jeg er en uhelbredelig hifi nut. Og jeg rir ikke prinsipper har vel erfaringer fra før denne tråden startet jeg også !
    Men vi er jo alle i endring og kansje med nye øyne.. Uansett var det mine opplevelser med trio som vekket min interesse og jeg ville nok måtte oppleve det selv før jeg svelger det med at en 15" spiller på høyde med "bass" hornet i trio.

    Spilte akkurat konsert DVD ; joe satriani ; Starry night , Det rocka , selv med 88 db,!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Tror du vi selger Trio for morro skyld? 8) 8)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
    Å bruke 15" elementer opp til f.eks 800Hz er litt vanesak, tror jeg.
    Nå har jeg ingen problemer med det.
    Men jeg er ingen audiofil.

    ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Audiofile har da ingen peiling, Slow. Det er Illusjonsgjenskaperne (c) Sluket som har sett lyden!

    Vi er få, men rå!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    pengesluk skrev:
    Tror du vi selger Trio for morro skyld? 8) 8)
    Etter å ha blitt nedringt av hundrevis av rasende Trio-eiere la meg kommentere denne kommentaren litt:

    Misforstå meg rett, Trio er en glimrende entry-høyttaler til hornverdenen, og også til dette med å gjenskape illusjoner. MEN, vi må videre, det finnes alltid råere saker, det stopper aldri, og dersom du liker Trio så vil du garantert like de råere sakene enda bedre!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Trio er så høyt du kommer innen "Plug&Play" horn, men har du cash og guts finnes det mere utfordrende veier til Rom ::)
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    At dette er en skrue uten ende er jeg ubetinget enig i, men ofte blir det skritt til siden istedenfor opp og bytte en kvalitet for og få en annen.

    Tror ikke noen selger trio for moro skyld, og at det finnes bedre løsninger er garantert, men hvilke løsninger som garantert udiskutabelt er bedre på allt ? Nå begynner dette å bli interessant ,!!

    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    freee lunches are not found here! ::)
    mvh
    Leif
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Dagens sitat / understatement...? ;D
    pengesluk skrev:
    ---
    Misforstå meg rett, Trio er en glimrende entry-høyttaler til hornverdenen...
    ---
    Arne K
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    he-he
    Trio har gitt og gir meg fortsatt mange fine lytte og modde stunder og for meg er det ubegripelig hva folk er villig til å betale for crap som ikke når Trio til ramma engang! ::)
    vi snakker om serious bucks for rent dritt! imo
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    permorten skrev:
    At dette er en skrue uten ende er jeg ubetinget enig i, men ofte blir det skritt til siden istedenfor opp og bytte en kvalitet for og få en annen.

    Tror ikke noen selger trio for moro skyld, og at det finnes bedre løsninger er garantert, men hvilke løsninger som garantert udiskutabelt er bedre på allt ? Nå begynner dette å bli interessant ,!!

    Mvh
    Det finnes mange løsninger som er bedre på alt. Felles for disse er at de inneholder følgende komponenter:

    - 30-40 års efraring/fartstid hvorav mange år med high-end (sic) og horn spesifikt
    - Relevant kompetanse og lytteerfaring med tilsvarende utstyr
    - Ydmykhet og evne til å ta til seg læring fra mer avanserte stammefrender
    - Evne og vilje til "å tenke utenfor boksen" (les tradisjonelle kassehøyttalere) - thinking outside the box som det så populært heter, hehe...
    - Evne og vilje til å ha en visjon det er nok "løft" i, samtidig som man er realistisk nok til å forstå ytterpunkter og begrensninger
    - Bred kunnskap om forsterkere/kabler og deres relative påvirkning på høyttalere av denne kategori
    - God forståelse for akustiske prinsipper, mtp. horn og rommets innvirkning
    - En god slump penger til uttesting av ting som ikke kan besvares ved annet enn nettopp testing
    - En god slump penger til å kjøpe nødvendige komponenter som skal benyttes i konstruksjonen
    - En god slump penger for å betale andre som trengs for å hjelpe en stakkar til målet (CAD/CAM, tegning, maskinering, måletjenester etc.)
    - En god slump tid, evne og tålmodighet til å gjennomføre det hele
    - En god slump teknisk kunnskap og nevenyttighet som må til for å samle alle tråder og gjennomføre praktiske ting og installasjon

    Kan du krysse av på disse punktene er det bare å sveive i gang!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    he-he
    Trio har gitt og gir meg fortsatt mange fine lytte og modde stunder og for meg er det ubegripelig hva folk er villig til å betale for crap som ikke når Trio til ramma engang! ::)
    vi snakker om serious bucks for rent dritt! imo
    mvh
    Leif
    The Truth, - her presentert i "The LMC Cut - Unmasked Version" Ltd. Edition.... ;D Slik er det.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skjønner ikke at diplomatiet har klart seg uten meg? :eek:

    forresten; har det egentlig det? ;D

    PS tenke i boks bringer en ingen steder....i koffert derimot.....

    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    LMC er nå innlemmet i samtlige lærebøker som Det Kongelige Norske Diplomatkorps benytter.

    Alle eksemplene begynner med "Hvordan du IKKE skal...."

    Så de klarer seg nok ikke uten LMC, nei!


    Det gjør derimot StørGare, Stål-Tennberg og et par andre såpekokere i samme gata..
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Jaså, kjerringa vekket deg fra middagsvilen for å bære ut søpla og tømme bikkja ;D ;D
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    pengesluk skrev:
    permorten skrev:
    At dette er en skrue uten ende er jeg ubetinget enig i, men ofte blir det skritt til siden istedenfor opp og bytte en kvalitet for og få en annen.

    Tror ikke noen selger trio for moro skyld, og at det finnes bedre løsninger er garantert, men hvilke løsninger som garantert udiskutabelt er bedre på allt ? Nå begynner dette å bli interessant ,!!

    Mvh
    Det finnes mange løsninger som er bedre på alt. Felles for disse er at de inneholder følgende komponenter:

    - 30-40 års efraring/fartstid hvorav mange år med high-end (sic) og horn spesifikt
    - Relevant kompetanse og lytteerfaring med tilsvarende utstyr
    - Ydmykhet og evne til å ta til seg læring fra mer avanserte stammefrender
    - Evne og vilje til "å tenke utenfor boksen" (les tradisjonelle kassehøyttalere) - thinking outside the box som det så populært heter, hehe...
    - Evne og vilje til å ha en visjon det er nok "løft" i, samtidig som man er realistisk nok til å forstå ytterpunkter og begrensninger
    - Bred kunnskap om forsterkere/kabler og deres relative påvirkning på høyttalere av denne kategori
    - God forståelse for akustiske prinsipper, mtp. horn og rommets innvirkning
    - En god slump penger til uttesting av ting som ikke kan besvares ved annet enn nettopp testing
    - En god slump penger til å kjøpe nødvendige komponenter som skal benyttes i konstruksjonen
    - En god slump penger for å betale andre som trengs for å hjelpe en stakkar til målet (CAD/CAM, tegning, maskinering, måletjenester etc.)
    - En god slump tid, evne og tålmodighet til å gjennomføre det hele
    - En god slump teknisk kunnskap og nevenyttighet som må til for å samle alle tråder og gjennomføre praktiske ting og installasjon

    Kan du krysse av på disse punktene er det bare å sveive i gang!
    Og jeg som ventet på ei sikle liste ! Hvor jeg var spesielt spent på 100 - 800 området !

    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du må deponere en driver , av Sluket og Leif, godkjent kvalitet og størrelse, for å komme videre i tråden! ;D
    mvh
    Leif
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
    permorten skrev:
    pengesluk skrev:
    permorten skrev:
    At dette er en skrue uten ende er jeg ubetinget enig i, men ofte blir det skritt til siden istedenfor opp og bytte en kvalitet for og få en annen.

    Tror ikke noen selger trio for moro skyld, og at det finnes bedre løsninger er garantert, men hvilke løsninger som garantert udiskutabelt er bedre på allt ? Nå begynner dette å bli interessant ,!!

    Mvh
    Det finnes mange løsninger som er bedre på alt. Felles for disse er at de inneholder følgende komponenter:

    - 30-40 års efraring/fartstid hvorav mange år med high-end (sic) og horn spesifikt
    - Relevant kompetanse og lytteerfaring med tilsvarende utstyr
    - Ydmykhet og evne til å ta til seg læring fra mer avanserte stammefrender
    - Evne og vilje til "å tenke utenfor boksen" (les tradisjonelle kassehøyttalere) - thinking outside the box som det så populært heter, hehe...
    - Evne og vilje til å ha en visjon det er nok "løft" i, samtidig som man er realistisk nok til å forstå ytterpunkter og begrensninger
    - Bred kunnskap om forsterkere/kabler og deres relative påvirkning på høyttalere av denne kategori
    - God forståelse for akustiske prinsipper, mtp. horn og rommets innvirkning
    - En god slump penger til uttesting av ting som ikke kan besvares ved annet enn nettopp testing
    - En god slump penger til å kjøpe nødvendige komponenter som skal benyttes i konstruksjonen
    - En god slump penger for å betale andre som trengs for å hjelpe en stakkar til målet (CAD/CAM, tegning, maskinering, måletjenester etc.)
    - En god slump tid, evne og tålmodighet til å gjennomføre det hele
    - En god slump teknisk kunnskap og nevenyttighet som må til for å samle alle tråder og gjennomføre praktiske ting og installasjon

    Kan du krysse av på disse punktene er det bare å sveive i gang!
    Og jeg som ventet på ei sikle liste ! Hvor jeg var spesielt spent på 100 - 800 området !

    Mvh
    Hmmm, min personlige sikleliste i 100 - 800Hz området er ikke en kompdriver.
    Derimot en 18" fra Korea.
    Det er gratis å drømme.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    18" fra Korea??? Slo turned gay.. :eek: :eek:??
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    permorten skrev:
    pengesluk skrev:
    permorten skrev:
    At dette er en skrue uten ende er jeg ubetinget enig i, men ofte blir det skritt til siden istedenfor opp og bytte en kvalitet for og få en annen.

    Tror ikke noen selger trio for moro skyld, og at det finnes bedre løsninger er garantert, men hvilke løsninger som garantert udiskutabelt er bedre på allt ? Nå begynner dette å bli interessant ,!!

    Mvh
    Det finnes mange løsninger som er bedre på alt. Felles for disse er at de inneholder følgende komponenter:

    - 30-40 års efraring/fartstid hvorav mange år med high-end (sic) og horn spesifikt
    - Relevant kompetanse og lytteerfaring med tilsvarende utstyr
    - Ydmykhet og evne til å ta til seg læring fra mer avanserte stammefrender
    - Evne og vilje til "å tenke utenfor boksen" (les tradisjonelle kassehøyttalere) - thinking outside the box som det så populært heter, hehe...
    - Evne og vilje til å ha en visjon det er nok "løft" i, samtidig som man er realistisk nok til å forstå ytterpunkter og begrensninger
    - Bred kunnskap om forsterkere/kabler og deres relative påvirkning på høyttalere av denne kategori
    - God forståelse for akustiske prinsipper, mtp. horn og rommets innvirkning
    - En god slump penger til uttesting av ting som ikke kan besvares ved annet enn nettopp testing
    - En god slump penger til å kjøpe nødvendige komponenter som skal benyttes i konstruksjonen
    - En god slump penger for å betale andre som trengs for å hjelpe en stakkar til målet (CAD/CAM, tegning, maskinering, måletjenester etc.)
    - En god slump tid, evne og tålmodighet til å gjennomføre det hele
    - En god slump teknisk kunnskap og nevenyttighet som må til for å samle alle tråder og gjennomføre praktiske ting og installasjon

    Kan du krysse av på disse punktene er det bare å sveive i gang!
    Og jeg som ventet på ei sikle liste ! Hvor jeg var spesielt spent på 100 - 800 området !

    Mvh
    Hør nå her; du spurte spesifikt om hva som garantert var bedre på alle punkter, og du fikk lista. Oppskriften på The Holy Grail. Nøkkelen til Nirvana. Free of charge.

    Og så begynner du å mase om 100-800???

    Det er jo som å drømme om å bli verdensmester i maraton, men spesielt god på ti til tyve km..... og da kun på en torsdag!

    Det finnes ikke noe "Best på 100-800". Du kan ikke ta dette ut av en total sammenheng, det er resten av systemet bl.a. som er med og avgjør resultatet i akkurat det område. Visse retningslinjer, ja, men dog.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    "begynner å mase" ??

    Ikke la dette bli et hårsårt kjerringforum

    Les hva jeg skriver

    Alle skjønner at knowhow er bra og ha, men skal vi komme videre må informasjon deles...

    Greia er jo at utvalget av gode 2" drivere er stort og begynner vi med tad4003 /fostex t500 er problemet løst - hvis du ikke ønsker å lage et showoff med kr. Kr.

    Så kommer vi til området jeg ønsker å fokusere på , forstår at ikke alle er like interessert i dette og det er helt ok !

    Det er ikke slik at om bassen er jævlig bra og mellomtonen likeså - så kan vi glemme området som "gnåler" imellom - bare ved og dempe det ettpar db.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
    pengesluk skrev:
    18" fra Korea??? Slo turned gay.. :eek: :eek:??
    Kan godt hende ting hadde reist seg hvis jeg hadde hatt 4 slike 18 tommere i åpen baffel i lytterommet! ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    permorten skrev:
    "begynner å mase" ??

    Ikke la dette bli et hårsårt kjerringforum

    Les hva jeg skriver

    Alle skjønner at knowhow er bra og ha, men skal vi komme videre må informasjon deles...

    Greia er jo at utvalget av gode 2" drivere er stort og begynner vi med tad4003 /fostex t500 er problemet løst - hvis du ikke ønsker å lage et showoff med kr. Kr.

    Så kommer vi til området jeg ønsker å fokusere på , forstår at ikke alle er like interessert i dette og det er helt ok !

    Det er ikke slik at om bassen er jævlig bra og mellomtonen likeså - så kan vi glemme området som "gnåler" imellom - bare ved og dempe det ettpar db.
    "Les hva jeg skriver"..... det siste du skrev/etterlyste var "hva gør alt bedre på samtlige punkter enn Trio" - og for å besvare det noenlunde ærlig så fikk du en smørbrødliste med ting som setter deg i stand til å finne det du spør om. Men hverken JEG eller andre kan/bør fortelle deg HVA du skal velge, all tid dette er sterkt subjektivt og jeg ikke kjenner dine preferanser, rammebetingelser etc.

    Ref dette med 100-800 hz. så tror jeg du misforstår meg litt. Ikke noe område som ikke er interessant, eller MER interessant enn noe annet. Langt i fra. Men det blir litt kjelkete å fokusere på f.eks. 100-800 som spesifikt "target" - ok, du KAN selvsagt gjøre det, da ville jeg begynt med Cogent DS-1428 eller ALE A7550 eller P1260 som driver alternativ. Svir det for mye så kan du trappe ned til TAD TM-1201. Men du kommer allikevel ikke unna at det hele henger sammen, og hvorden en liten del av frekvensområde ender opp med å låte er så utrolig avhengig av det andre rundt uansett. En liten endring i bassen, og mellomtone forandrer karakter. Samme med de andre områdene innbyrdes. Det ER ikke enkelt dette, da hadde langt flere hatt god lyd. Det er ikke så billig heller, selv om det er kostnadseffektivt. Det finnes tusenvis av alternative måter å sette sammen et godt høyttalersystem på, og det er nesten umulig å bare rive av seg et par løsninger basert på andres ønsker. Håper du ser det. Dette er ikke LEGO, og alle har sine subjektive meninger og oppfatninger om hvordan lyden skal være, hvordan ting skal se ut, størrelse, pris osv. osv.

    Du nevner at utvalget av 2" drivere er stort, men bare man velger nevnte produkter så er alt på stell. Livsfarlig å tro dette, dersom du ikke har hørt akkurat den kombinasjonen, med en tilhørende nedre mellomtone/bass som matcher, hjemme i din egen stue på det utstyret du forøvrig har tenkt å benytte.

    Stort mer informasjon tror jeg ikke jeg evner å dele med deg om dette her, så nå skal jeg ikke mase mer men la deg få gjøre de valg du ønsker.

    Et riktig godt nytt år ønskes!
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    permorten skrev:
    Greia er jo at utvalget av gode 2" drivere er stort og begynner vi med tad4003 /fostex t500 er problemet løst
    Ooops den var vel ikke helt heldig. Tad 4003 er 1,5". Du får prøve på nytt.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Takk for innspill i denne tråden, i året som snart har gått..

    henger meg på den;

    Godt nyttår ønskes alle - enten det er kompressjonsdrivere eller annet som er det foretrukne !

    mvh
    per morten
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn