permorten skrev:
"begynner å mase" ??
Ikke la dette bli et hårsårt kjerringforum
Les hva jeg skriver
Alle skjønner at knowhow er bra og ha, men skal vi komme videre må informasjon deles...
Greia er jo at utvalget av gode 2" drivere er stort og begynner vi med tad4003 /fostex t500 er problemet løst - hvis du ikke ønsker å lage et showoff med kr. Kr.
Så kommer vi til området jeg ønsker å fokusere på , forstår at ikke alle er like interessert i dette og det er helt ok !
Det er ikke slik at om bassen er jævlig bra og mellomtonen likeså - så kan vi glemme området som "gnåler" imellom - bare ved og dempe det ettpar db.
"Les hva jeg skriver"..... det siste du skrev/etterlyste var "hva gør alt bedre på samtlige punkter enn Trio" - og for å besvare det noenlunde ærlig så fikk du en smørbrødliste med ting som setter deg i stand til å finne det du spør om. Men hverken JEG eller andre kan/bør fortelle deg HVA du skal velge, all tid dette er sterkt subjektivt og jeg ikke kjenner dine preferanser, rammebetingelser etc.
Ref dette med 100-800 hz. så tror jeg du misforstår meg litt. Ikke noe område som ikke er interessant, eller MER interessant enn noe annet. Langt i fra. Men det blir litt kjelkete å fokusere på f.eks. 100-800 som spesifikt "target" - ok, du KAN selvsagt gjøre det, da ville jeg begynt med Cogent DS-1428 eller ALE A7550 eller P1260 som driver alternativ. Svir det for mye så kan du trappe ned til TAD TM-1201. Men du kommer allikevel ikke unna at det hele henger sammen, og hvorden en liten del av frekvensområde ender opp med å låte er så utrolig avhengig av det andre rundt uansett. En liten endring i bassen, og mellomtone forandrer karakter. Samme med de andre områdene innbyrdes. Det ER ikke enkelt dette, da hadde langt flere hatt god lyd. Det er ikke så billig heller, selv om det er kostnadseffektivt. Det finnes tusenvis av alternative måter å sette sammen et godt høyttalersystem på, og det er nesten umulig å bare rive av seg et par løsninger basert på andres ønsker. Håper du ser det. Dette er ikke LEGO, og alle har sine subjektive meninger og oppfatninger om hvordan lyden skal være, hvordan ting skal se ut, størrelse, pris osv. osv.
Du nevner at utvalget av 2" drivere er stort, men bare man velger nevnte produkter så er alt på stell. Livsfarlig å tro dette, dersom du ikke har hørt akkurat den kombinasjonen, med en tilhørende nedre mellomtone/bass som matcher, hjemme i din egen stue på det utstyret du forøvrig har tenkt å benytte.
Stort mer informasjon tror jeg ikke jeg evner å dele med deg om dette her, så nå skal jeg ikke mase mer men la deg få gjøre de valg du ønsker.
Et riktig godt nytt år ønskes!