kjøperåd kompresjonsdriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    3.277
    permorten skrev:
    slowmotion skrev:
    Kan godt hende man kan få coax BMS4592 til å lyde godt, men
    rent teoretisk vil man jo ikke få hornlading av diskanten med den.
    Jeg får straks tanker om refleksjoner i hornhalsen og annen styggedom.
    Har dog ikke engang sett driveren, bortsett fra på bilder, så ......
    er moderne horn kortere ? = mindre refleksjoner for dennes vedkommende, hvis det låter bra - ER det bra..
    Litt usikker på hva du mener med moderne horn? I forbindelse med BMS4592?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    virker som løsningene som tilbys fra driverprodusentene selv, minner mer om waveguides enn lecleach type horn, ?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det gjelder å se muligheter, ikke hindere
    Bert sitt Orphean-horn er i alle fall ikke noe wave guide, såvidt jeg kan skjønne
    nå kan dere bare lene dere tilbake, mens Grelv og jeg finner ut av dette
    Vega 65 var nettopp innom noen timer for en lengre lytt
    som den hyggelige karen han er, har han lånt meg et par sprell nye Iwata 300 vi kan teste ut med
    men nå kaller drillen for viktigere oppgaver enn å sitte her og slarve
    fortsettelse følger i Trio til Quattro tråden
    to be continued 8)
    mvh
    Leif
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.070
    Antall liker
    2.885
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det blir spennende å følge med på.
    Forøvrig en stor opplevelse å besøke LMC. Ikke så kult å spille musikk hjemme nå.det har det ikke vært før heller. Det er jo derfor jeg holder på med denne hobbyen.Det tar tid å bygge et anstendig system, og undertegnede har ikke kommet lenger enn til forsterkeriet.
    Det blir å brette opp ermer og skjerpe hjernen, kan jo ikke stoppe før jeg matcher dette. Får pusle en stund i mindre skala, samle erfaring og være klar når vi flytter inn i barndomshjemmet om noen år.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    takk for besøk
    kjempehyggelig
    syntes du så overrasket ut når vi spilte ""Daddy cool av Boney M! ::)
    jeg er nå over på Trio til Quattro tråden og etter nok en kaffe og en aldri så liten X/O begynner jeg på venstre kanal
    brrrrr frem med Metaboen! 8)
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Er av natur litt vèl avslappet så dette passer meg veldig bra.. bretter opp skjorteermene og slår på pc`n !
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det har vi fått med oss etter 25 sider nesten uten handling ::)
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    tråden heter - kjøperåd..., ikke - permorten bygger nytt, spørs bare om jeg orker å dokumentere - må finne frem et kamera - uff mye jobb..

    Når det gjelder kompresjonsdriver har jeg handlet, men posten tok affære og svar på klager der tar ifølge posten " lang tid", ( se innlegg over).
    har fortsatt drevet og snust på kompresjonsdrivere, og alternativene for oss som ikke ønsker å gå opp på tad nivå er fler bms 4590 , 4591,osv, radian 850,950, eighteen sound 2060,2080 , jbl 2482 ? interessante.

    Hva som benyttes lenger ned i hz er jo egentlig like interessant, hvis en tenker passiv deling er ag. sine 600 hz ett fint kompromiss, jeg gjorde følgende eksperiment ( brettet opp skjorte ermene), la inn dataene til jmlc-200 i hornresp. med rett lecleach profil og rette mål - forsøkte med en hel mengde enheter.

    Kun en 8" ga godt resultat, men denne så da også ut til å være veldig egnet . Med eighteen sound 8M400 gir jmlc-200 -6 db punkter på ca 130 hz nedover og 600 hz oppover( oppover er nok veldig usikkert) og en LINEÆR RESPONS. Følsomheten ser ut til være omtrent som med andre feks altec 515.

    (altec 515 er tydeligvis også en egnet driver til horn, men har personlige reservasjoner med 15" til 600 hz.)

    Flott iogforseg, men hvis en tenker f.eks jbl 2447 el.l som mellomtone må denne dempes 5-7 db, løsningen burde kansje være to stk 8m400 pr. side - da i ett eget produsert lecleach horn. Da snakker vi nært 110 db til 130 hz..

    Uansett hva som skjer her, må jeg ha et nytt bass system og når bygging starter skal jeg førsøke og dokumentere.

    Flott at det er slik ( lineær ! ) respons på denne tråden, og flott at du lmc er i eksperiment mode, det er nok fler som følger med på dette.

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.700
    Torget vurderinger
    9
    altec 515 er tydeligvis også en egnet driver til horn, men har personlige reservasjoner med 15" til 600 hz
    Hva mener du med det?

    ikke for å være tverr eller vanskelig, men 515g i horn er noe av den beste nedre mellomtone jeg har hørt.

    mvh
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.380
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    slowmotion skrev:
    permorten skrev:
    slowmotion skrev:
    Kan godt hende man kan få coax BMS4592 til å lyde godt, men
    rent teoretisk vil man jo ikke få hornlading av diskanten med den.
    Jeg får straks tanker om refleksjoner i hornhalsen og annen styggedom.
    Har dog ikke engang sett driveren, bortsett fra på bilder, så ......
    er moderne horn kortere ? = mindre refleksjoner for dennes vedkommende, hvis det låter bra - ER det bra..
    Litt usikker på hva du mener med moderne horn? I forbindelse med BMS4592?
    Sånn ser BMS 4594 ut innvendig. (Samme driver som 4592, bare 1,4" exit i stedet for 2").



    Som man ser har mellomtonen litt lengre reisevei enn diskanten, men bortsett fra det burde denne driveren fungere bra. Smart design. Men pga dette er det en del som har slitt med å lage et bra passivt filter til denne driveren. Det blir fort faseproblemer rundt delefrekvensen. Her er det en kar som bruker driveren på en 24" OS waveguide ned til 400 hz. Han har fått til bra målinger, men kjører 0,04 ms delay på diskanten. (Burde det ikke vært på mellomtonen?)

    http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/149085-testing-big-waveguide.html

    Tom Danley bruker også denne driveren i sine JH90 horn, men også han måtte ty til digital delay for å fikse delingen. Jeg har ikke grunnlag for å si at denne driveren er umulig å få til analogt, men jeg bare nevner det.

    http://danleysoundlabs.com/pdf/JH90%20spec%20sheet.pdf
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    3.277
    Takk for det. Driveren er helt anderledes bygd opp enn jeg tenkte meg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Bert D høypasser den med passivt 24db/okt @270 i orphean hornet og har modifisert driveren mekanisk, samt laget et nytt passivt filter i båndpass på 6K3
    jack hos den polske hornfabrikanten som lager JMLC hornene sier at denne driveren kan utmerket vel høypasses så lavt som ihvertfall 300
    han mener at E-JMLC-300 (heretter kalt velta pissoir av kona) er det trolig beste alternativet
    når to så kompetente herrer mener at 300 ikke er noe hokus pokus, har ikke jeg noen forutsetning for å betvile det
    spørsmålet er bare hvordan det faller i smak ifht det jeg har som heller ikke er å kimse av
    time will tell
    vet nok mere ila neste helg eller to
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    bia skrev:
    altec 515 er tydeligvis også en egnet driver til horn, men har personlige reservasjoner med 15" til 600 hz
    Hva mener du med det?

    ikke for å være tverr eller vanskelig, men 515g i horn er noe av den beste nedre mellomtone jeg har hørt.

    mvh
    Her er det fri meningsutveksling, ingen mistanker om tverrhet.

    Dette med 15" til 600 hz; jeg har ikke testet 515g til 600 - det er vel basert tidligere erfaringer med store elementer og som jeg skriver er det en personlig sak. Hvis en ser isolert på dynamikk er vi nok enige om at det er bra og kansje jeg burde gjøre en test.

    mvh
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    JENO skrev:
    slowmotion skrev:
    permorten skrev:
    slowmotion skrev:
    Kan godt hende man kan få coax BMS4592 til å lyde godt, men
    rent teoretisk vil man jo ikke få hornlading av diskanten med den.
    Jeg får straks tanker om refleksjoner i hornhalsen og annen styggedom.
    Har dog ikke engang sett driveren, bortsett fra på bilder, så ......
    er moderne horn kortere ? = mindre refleksjoner for dennes vedkommende, hvis det låter bra - ER det bra..
    Litt usikker på hva du mener med moderne horn? I forbindelse med BMS4592?
    Sånn ser BMS 4594 ut innvendig. (Samme driver som 4592, bare 1,4" exit i stedet for 2").



    Som man ser har mellomtonen litt lengre reisevei enn diskanten, men bortsett fra det burde denne driveren fungere bra. Smart design. Men pga dette er det en del som har slitt med å lage et bra passivt filter til denne driveren. Det blir fort faseproblemer rundt delefrekvensen. Her er det en kar som bruker driveren på en 24" OS waveguide ned til 400 hz. Han har fått til bra målinger, men kjører 0,04 ms delay på diskanten. (Burde det ikke vært på mellomtonen?
    Nei man forsinker vel den enheten med kortest reisevei så det høres helt logisk ut for meg.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.380
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    FredrikC skrev:
    JENO skrev:
    slowmotion skrev:
    permorten skrev:
    slowmotion skrev:
    Kan godt hende man kan få coax BMS4592 til å lyde godt, men
    rent teoretisk vil man jo ikke få hornlading av diskanten med den.
    Jeg får straks tanker om refleksjoner i hornhalsen og annen styggedom.
    Har dog ikke engang sett driveren, bortsett fra på bilder, så ......
    er moderne horn kortere ? = mindre refleksjoner for dennes vedkommende, hvis det låter bra - ER det bra..
    Litt usikker på hva du mener med moderne horn? I forbindelse med BMS4592?
    Sånn ser BMS 4594 ut innvendig. (Samme driver som 4592, bare 1,4" exit i stedet for 2").



    Som man ser har mellomtonen litt lengre reisevei enn diskanten, men bortsett fra det burde denne driveren fungere bra. Smart design. Men pga dette er det en del som har slitt med å lage et bra passivt filter til denne driveren. Det blir fort faseproblemer rundt delefrekvensen. Her er det en kar som bruker driveren på en 24" OS waveguide ned til 400 hz. Han har fått til bra målinger, men kjører 0,04 ms delay på diskanten. (Burde det ikke vært på mellomtonen?
    Nei man forsinker vel den enheten med kortest reisevei så det høres helt logisk ut for meg.
    Selvsagt!! :) Skjønner ikke hva jeg tenkte i sted... ???
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.387
    Antall liker
    11.209
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    permorten skrev:
    bambadoo skrev:
    Vet ikke om det medfører riktighet men jeg kan "innrømme" at radian 2" kompresjonsdriver ikke gjør seg bort i mine HT. Nå er jeg usikker på hvilken modell som sitter der men de er ekstremt "smooth" i spillestilen.
    hva slags horn benytter du ? delehz ?
    Hei, har en coax ( Hemp acoustics co15v) . Den er basert på Radian coax 5215b som har en 2" kompresjonsdriver i midten. Hvilken kompresjonsdriver er usikkert. Radian produserer 2 stk ferrit kompresjons 2" drivere så antar at det er en av disse som benyttes.

     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    bambadoo skrev:
    permorten skrev:
    bambadoo skrev:
    Vet ikke om det medfører riktighet men jeg kan "innrømme" at radian 2" kompresjonsdriver ikke gjør seg bort i mine HT. Nå er jeg usikker på hvilken modell som sitter der men de er ekstremt "smooth" i spillestilen.
    hva slags horn benytter du ? delehz ?
    Hei, har en coax ( Hemp acoustics co15v) . Den er basert på Radian coax 5215b som har en 2" kompresjonsdriver i midten. Hvilken kompresjonsdriver er usikkert. Radian produserer 2 stk ferrit kompresjons 2" drivere så antar at det er en av disse som benyttes.

    Ok ! jeg driver og snoker rundt etter gode kombinasjoner - som du sikkert har registrert.

    antar dette også dreier seg om personlig smak, takk for respons !

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Som jeg beskrev over ; posten knuste mine to første kompresjonsdrivere, fikk dementi idag - de vedtok seg skaden og erstatter med utlagt beløp...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.529
    Antall liker
    106.609
    Torget vurderinger
    23
    Bra! En seier - og så slipper du å gå rundt og gruble, pluss eventuelle senere problemer du IKKE ville kommet noen vei med,
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    grubler gjør jeg uansett - det er dèt som er noe av moroa, og problemer har jeg nok av hva f.eks. med denne ;

    handlet èn gang for junior på sony online service- kjøpte download ps3 spill , betalte med kredittkort. 110,-

    12 åringen tok flere mnd etter på og downloadet spill - uten kort.nr / koder etc. jeg fikk regninga nå ; 4700,-

    kjøper jeg en kinobilett eller en cd blir jeg dirigert til bank for kontroll, mens 12 åringen kan handle vilt ( med far`s hornpenger !) hos sony uten engang kortnr,.!

    Er litt spent på hvordan det går med lmc og hans bms drivere - trioene er jo lagt ut ...

    mvh
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.529
    Antall liker
    106.609
    Torget vurderinger
    23
    Selg guttungen til hvalåte; tenk å naske av hornpengene på den måten :mad: :mad:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er lov å tenke sjæl ::)
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    det er lov å tenke sjæl ::)
    mvh
    Leif
    jada , det er riktig dèt. skal la det ligge jeg - inntil videre !

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    pengesluk skrev:
    Selg guttungen til hvalåte; tenk å naske av hornpengene på den måten :mad: :mad:
    Hvalåte er for snilt - 5 minutter foran cervinvega 1515 med randi hansen i cd spillern, og kroppen vil holde seg unna all elektronikk i årevis.

    mvh
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.529
    Antall liker
    106.609
    Torget vurderinger
    23
    Det hørtes unødvendig SADISTISK ut.. :eek: :eek:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.529
    Antall liker
    106.609
    Torget vurderinger
    23
    Nyttig link - praktisk med en slik oversikt når man sjonglerer med forskjellige drivere og horntyper. Morsomt at de har tatte med en eneste 3" driver, den relativt uvanlige JBL 2490.

    Med ett hederlig unntak så glimrer alle de eksotiske driverne med sitt fravær..
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ja og verdt å merke seg at en 2" driver ikke nødvendigvis er akkurat 2". hvis en skulle forsøke seg på å mekke horn selv eller som du sier, bytter horn /drivere

    ser fler på nett har gode erfaringer med jbl 2490, brukt helt ned mot 200 hz.

    kom nesten som en overraskelse på undertegnede at det egentlig er et så stort utvalg i drivere, enda de dyreste ikke er med . En enkelt ALE . etter hva jeg har skjønt er Ale en videreutvikling og overtaker for GOTO ?

    det mangler bl.a Cogent , Vitavox andre ?

    Faital pro - noen som har erfaringer med deres største modeller ?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ser på LH at JBL 2490 ble designet for å kaste gjengitt tale fra 350-400 til 4K over lange avstander på Stadium etc og at andre drivere egner seg langt bedre til musikk gjengivelse
    stort er ikke alltid bedre
    lå et par strøkne på ebay som ikke oppnådde drøye 300usd stykk som minstepris
    hadde det vært noe hadde de trolig forsvunnet relativt kjapt

    mvh
    Leif
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.983
    Antall liker
    1.056
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    pengesluk skrev:
    Nyttig link - praktisk med en slik oversikt når man sjonglerer med forskjellige drivere og horntyper. Morsomt at de har tatte med en eneste 3" driver, den relativt uvanlige JBL 2490.

    Med ett hederlig unntak så glimrer alle de eksotiske driverne med sitt fravær..
    Kan tenke at det ikke er bryet verd å bruke de dyreste driverne på StereoLab-horn...

    Arne K
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ville jo vært rart/ulogisk om Stereolab selv forespråket den instillingen? ::)
    mvh
    Leif
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.983
    Antall liker
    1.056
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Vel, jeg har prøvd et par forskjellige, 1 & 1,4", og en Altec-driver på dem var "waste"
    8)
    Arne K
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    interessant
    det er vel std traktrix horn
    har sett noen gå veldig billig i Danmark
    2 K for et par med fc140
    men de gikk fort
    hvilke Altec drivere var det? 299?
    de måler fantastisk konsistent over hele spredningsmønsteret i Mantaray 594, så de har lykkes med CD prinsippet
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.529
    Antall liker
    106.609
    Torget vurderinger
    23
    Cobra2 skrev:
    Vel, jeg har prøvd et par forskjellige, 1 & 1,4", og en Altec-driver på dem var "waste"
    8)
    Arne K
    8) 8) 8) Perler for svin..
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.529
    Antall liker
    106.609
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    interessant
    det er vel std traktrix horn
    har sett noen gå veldig billig i Danmark
    2 K for et par med fc140
    men de gikk fort
    hvilke Altec drivere var det? 299?
    de måler fantastisk konsistent over hele spredningsmønsteret i Mantaray 594, så de har lykkes med CD prinsippet
    mvh
    Leif
    LMC - nå også som målenisse..? ;D ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hi-hi
    Grelv og undertegnede driver med "grunnforskning"
    gjelder bare å pøse på med drivere og horn ;D
    alt bekreftes med lytteinntrykk underveis
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    han skriver at det er en nødløsning for doble goto ;D
    men ok han bruker de bare opp til 900 og drivern går til 4K, så det er tydelig at han vil unngå de videre oppover
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn