Delay gjennom et digitalt delefilter er minimalt.permorten skrev:ja, jeg ser jo at bruk av digitale filtre medfører noe delay , enten du vil eller ikke( signal går gjennom dsp), passiv deling på linjenivå; begrenser det seg til 6 db filtre ? gode analoge aktive filtre som er tilstrekkelig støysvake, med justerbar deling - og de skulle jo helst vært gratis også ... tips ?
mvh
Hvilken modell fra marchand benytter du, fant ikke noe info om utskiftbare moduler, gjelder det aller modeller kansje ?Milenko skrev:Jeg bruker et aktivt analogt filter fra Marchand, koster litt, men meget enkelt å integrere samt de utskiftbare filtermodulene er rimelige å kjøpe til etterhvert om man har behov.
Har ikke antydning til støy fra delefilteret
Det er jo en ganske kjent sak at kompdrivere og horn måler ganske dårlig.Asbjørn skrev:Blir herrene fornærmet og innesluttede hvis jeg viser denne grafen?
pengesluk skrev:1. For det første, grafene sier ikke så mye
2. Det er enorm forskjell på drivere selvsagt, står ingen ting her om hva som er benyttet
3. Om du har klart å finne en eller annen obskur måling av en obskur driver so be it
4. De værste måle-løkhodene ser ut til å ha en pervers glede av nettopp - MÅLINGER!!
5. Slike målinger sier lite eller ingen ting om lyden som sådan
6. Jeg har Asbjørn mistenkt for å tilhøre kat 4!
greit nok men vi sjekket et sted vi målte 2405 og med 12 db deling på 8 K var det målbar output laangt under de 6k5 den er spekket til, faktisk ned til 2K5pengesluk skrev:LMC, tror du må skifte batterier i kalkulatoren din. Du må ta med endring i følsomheten også i det regnestykket du presenterer der... særlig hvis ikke supertweeteren en gang GÅR ned til 2,5k ;D
grelv skrev:Jeg er ganske overbevist om at symmetriske filterflanker med kompensasjon for forskjeller i løpetidsavstand mellom diskantdriver/supertweeter er veldig viktig. Ellers blir summen av både frekvens- og fasegang feil, og dette er IMO en del av årsaken til at supertweetere så lett oppleves som å "stikke seg ut". En enkel kondensator i serie med supertweeteren er bare i sjeldne tilfelle tilstrekkelig for å kunne gi et fullgodt resultat.
F eks: En enkel 2.2 uF kondis i serie med en JBL 2405 gir altfor flat deling, og det er fortsatt signifikant output ned til i allefall 2,5-3 kHz - selv om 2.2 uF pr. teoriregnestykker (med fulladete kalkulatorbatterier) skulle bety en delefrekvens på 8K. At dette "føkker opp" jobben til mid/diskant-driveren er jeg temmelig sikker på.