Om man regner på det er jo 17-50mm DX-systemets svar på 24-70mm i FX, så det er kanskje det mest logiske objektivet man kan bruke 90 prosent av tiden. Men vidvinkelzoomene går jo gjerne opp til 24 mm så det gir overlapp hvis 24-85 mm blir for trang og man ikke har noe imot å bære med et ekstra objektiv. Men jeg synes nå uansett at zoomområdet virker litt klønete, vil ha mer vidvinkel på et walkaroundobjektiv som jeg oppfatter dette som. Men nå er jo ikke jeg noen tilhenger av zoomer uansett, jeg liker lav dybdeskarphet og nærhet til motivet. Hvis jeg akkurat nå skulle legge pengene mine i ett toppklasse FX-objektiv hadde det vært en 85mm f/1.4.
D7000 har såpass høy pikseltetthet at de minst skarpe DX-objektivene, slik som 18-200mm, vil bli avslørt. Men Nikkor 16-85mm DX, 35mm 1.8 DX og nevnte Tamron ligger godt innenfor marginene. Det spekuleres forresten i at Sonys flunkende nye 16-50 f/2.8 som selges sammen med de nye 24MP-kameraenee egentlig er en ombygget Tamron.
Vignettering kan jeg ikke si jeg har opplevd som noe problem i praksis, kan vel egentlig ikke si at jeg har lagt merke til det mer enn noen få ganger, og da fordi jeg brukte vidvinkel og ikke blendet ned så mye jeg burde. Og det kan uansett justeres i postprosesseringen.