Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Antikvariske greier.........står i stil med eieren ække værd mye lenger.
    Du er da ikke helt verdiløs ennå. Ikke helt. Men jeg er en kødd, og tenkte å ødelegge det som måtte være av restverdi i deg ved å lure deg til å prøve streaming også.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Du er da ikke helt verdiløs ennå. Ikke helt. Men jeg er en kødd, og tenkte å ødelegge det som måtte være av restverdi i deg ved å lure deg til å prøve streaming også.

Stiller meg tvilende til det........eneste jeg ønsker meg er musikk i bilen......er jo Burmester anlegg i bilen som jeg kun har hørt på dårlig Dab radio via.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    50 år med Dark side of the moon... ...... mente jeg hadde noen utgaver av den........og joda etter litt graving innover i platebunken dukket det opp 5 utgaver gitt, alt fra quadro utgave til original master recording........så i formiddag er det Pink'ern på menyen med ganske tidsriktig anlegg.

20230122_120107.jpg
    20230122_115942.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Den nederste til venstre tror jeg at jeg kjøpte i 1975 eller i 1976 så den gar hengt med en stund, quatro utgaven fik jeg av Svein Erik Børja i sin tid. Den oppe til høyre var vel en ny utgivelse gitt ut på tidlig 2000 tall om jeg ikke husker helt fullstendig gæli.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Skal monteres i løpet av kort tid..........så spørs det hvor lang tid det er.....litt kryptisk bilde.🙃......min favoritt pickup over alle.

20230122_132014.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Senkveld, da er det DrFeikert oppsett med Metaxaen som effekt og Seas 603 som står for elektronikken og Carroll Kidd som står for musikken på lavt volum for resten av beboerne i huset har tatt kvelden. Pickupen i bruk i kveld er Benz SLR Gullwing.........den trenger og spilles fordi den har vel bare gått 5-6 ,skiver til nå.......men virker og ha bra potensiale.

20230122_221151.jpg

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Det spiller koselig, men mangler oppløsning oppover og gjennomsiktighet i lydbildet, 603ene kunne nok trengt noen oppgraderte delefiltere. Bassen som vanligvis er litt vanskelig på disse høyttalerne sitter som et skudd.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tjuvlåner litt info, lett redigert fra innlegg om SEAS:

Kit 503 ble lansert i 1975, kit 603 er et par år yngre.

Det som skiller '77-byggesettene fra forgjengerne er i hovedsak tre ting:

• Det ble benyttet nyutviklede elementer over hele fjøla (unntatt 223 og Disco-47)
    • Man gikk over til bassreflekskabinetter på samtlige modeller (unntatt 223)
    • De flatpakkede kabinettene fikk et nytt design.
    Det første punktet innebærer at man brukte bass- og mellomtoneelementer med oppheng av skumgummi. Disse elementene spilte svært bra, men tålte dessverre ikke tidens tann like godt. Markedet for selvbygg var heller ikke like stort lenger, og det har derfor blitt slik at den nyeste av disse seriene faktisk er den desidert sjeldneste å finne i dag.

De lærde forteller at selv et universelt Kina-filter med noenlunde riktige delefrekvenser vil være en god oppgradering.

Akkurat nå har jeg ikke kjørevei opp til huset pga gravearbeider, men så fort det er praktisk mulig fyller jeg opp vogna igjen med div ting og tar med ned til deg.
    Så tar jeg samtidig med han gauderen og lar han fikse musikk i bilen din. Ungdommen er flinkere med sånt.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Kan nå konstatere at 603ene spiller best med vinyl som kilde, bassen blir da et hakk lavere noe som igjen fører til litt mindre maskering i mellomtonen hvilket igjen gjør de litt mer "eatable" tror faktisk at de kunne blitt ganske likandes med nye filtere.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Etter og ha vært på Ullevål OG Aker sykehus har jeg i dag offisielt blitt hivi ut av sykehusene med stempel....... "så frisk som en gammal kæll kan bli" ....... overlates herved til fastlegen igjen......... men noen løpe eller treningsøkt blir det ikke med det første medmindre stinga skal hoppe ut....... for et halvt år siden var jeg jo redd for at jeg hadde fått kreft, men heldigvis var det kun godartede svulser........ så med 120 over 86 i blodtrykk var det på hue ut av sykehuset i dag..... happy days :).

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Romsterte i kjelleren på søndag og flyttet på høyttalerne da fordi jeg visste at jeg ikke kan løfte på noe tungt på et par uker........ så i morgen da blir det Seas 63 med Citation slutt trinnet plassert i tv anlegget på full guffe, så får vi se hva og hvordan 603'ene oppfører seg der......... godt og ha noe pg pussle med sier nå jeg.

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    I frustrasjon over at jeg ikke finner armløftern så tok jeg og byttet pickup på den gamle Devon DP59"en fra en tiladerskomnen Ortofon MD20 Supreme til en Zyx R50Bloom III.......og hildrande du for en forskjell.

20230211_190225.jpg
    20230211_190257.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Merker kroppen er i uro enda etter operasjonen og kanskje litt bivirkninger av smertestillende piller.......finner ikke den vanlige roen når jeg holder på med dette.......får kanskje vente noen dager med finjusteringen........men fikk grovjustert MSL pickupen på V12 armen.....og Zyx'en spiller fint på DP59"EN sammen med Primare riaa'en........happy days.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Skulle vært morsomt og visst om det fantes en Zyx Artisan riaa i Norge ?????? Nagatsuka's løsninger skulle jeg svært gjerne hørt.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Stor forskjell i lyd fra den Zyx R50 Bloom jeg testet for 8 år siden og denne mark III utgaven.........vesentlig renere oppover i frekvensområdet enn den gamle.......i anlegget med Seas 603 bruker jeg nå bass tone kontrollen litt da det ble litt spinkelt nederst..... jeg tror faktisk det er første gangen jeg tar i bruk tonekontrollene.......men de er jo der for og brukes........så hvorfor ikke.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Minsta er stor nok til og drive med litt stereo-sjauing så i dag har JBL høyttalerne tatt over plassen til Seas 603 og det er klargjort for at Petre skal komme og hente det utlånte utstyret igjen.

20230217_190847.jpg
    20230217_182703.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Metaxaen og 603'ene er hyggelige bekjentskap og kunne gjerne blitt er på konstant basis. Den fete Pioneer tuneten fikk jeg aldri prøvd fordi jeg ikke hadde riktig kontakt/ledning til trafoen min (120volt).........det er jo ikke mang aktive fm stasjoner lenger uansett her hjemme........men en vakker sak er det.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Så er tiden kommet for valgets kval når det gjelder Primare R35 riaa'en.........selge eller ikke selge.........har ikke bruk for den........men så låter den så jædrans bra........men kan liksom ikke sanle på alt heller........eller ? :cool::cool::cool:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Så er det bare og konstatere at storband musikk ala Harry James og lign låter jædrans bra med Jbl høyttalerne, det er trøkk og dynamikk så det står etter og med en forsterker som Citation 22 så blir bassen veldig kontant og presis også......deilig......skulle gjerne byttet til det store Primare effekttrinnet, men tør ikke flytte på det enda og den er mer enn hva kona og minsta kan flytte på........så her må jeg ha litt tålmodighet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn