KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

rico

Gjest
    terryboy skrev:
    S står vel rett og slett for Supreme. Den forbedrede (supreme) versjonen av den allerede fantastiske PC-1
    Den trodde jeg ser slik ut...Men de kan jo ha skiftet design for det jeg vet. Det er vel mest naturlig å tro at det er en Supreme som er lånt hjem.

Vedlegg

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Tror Rico har helt riktig her med hensyn til utseende på Supreme versjonen. Jeg var inne i tråden med bruk av mobiltelefon og hadde ikke tid til å vente på at bildene skulle vises før jeg svarte med mitt innlegg, og ser nå at den S som du referer og har bilde av nok må bety noe annet enn Supreme her....

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    rico skrev:
    terryboy skrev:
    S står vel rett og slett for Supreme. Den forbedrede (supreme) versjonen av den allerede fantastiske PC-1
    Den trodde jeg ser slik ut...Men de kan jo ha skiftet design for det jeg vet. Det er vel mest naturlig å tro at det er en Supreme som er lånt hjem.
    Det er ikke en Supreme. Jeg har bestillt og fått en PC-1, men har ikke sett denne merkingen før. Klarer heller ikke finne det ut vha søk. Får sende en mail til Hans (Artsound).
    Låt forøvrig knallbra hos Kjoenik, selv med hurtigmontering.

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    En meget habil PU! Har hatt den på besøk her også. Ikke S utgaven, hva nå den s'en står for. Har du fått somla deg til å fylle silikon i dempetrauene?
    Fyldte dempetrauene i går. Testet først med full demping (horisontal). Det låt ullent/overdempet, dynamikken ble redusert. Testet deretter med kun vertikal demping, full demping. Hørte ingen umiddelbar forskjell. Lot denne derfor stå på full og prøvde med en ørliten anelse horisontal demping. Da synes jeg det låt riktig bra.
    Men her må det prøves frem og tilbake over lengre tid!

Knakende god pu ja!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det gledelige er og at viskositeten endrer seg med romtemperatur, slik at du kan glede deg over overdynamisk lyd på sommeren og treeegt på vinteren(om du har vindu åpent) ;D
    mvh
    Leif

R

rico

Gjest
    SOA skrev:
    rico skrev:
    terryboy skrev:
    Det er ikke en Supreme. Jeg har bestillt og fått en PC-1, men har ikke sett denne merkingen før. Klarer heller ikke finne det ut vha søk. Får sende en mail til Hans (Artsound).
    Låt forøvrig knallbra hos Kjoenik, selv med hurtigmontering.

mvh
    Så det er din som er lånt bort..Har heller ikke sett noe slikt på min, nå har jeg ikke sett etter heller så det må sjekkes når jeg kommer hjem.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    det gledelige er og at viskositeten endrer seg med romtemperatur, slik at du kan glede deg over overdynamisk lyd på sommeren og treeegt på vinteren(om du har vindu åpent) ;D
    mvh
    Leif
    Dæven, nå blir jeg nødt til å bygge kuvøse til platespilleren 8)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Det geniale er jo at med denne armen, kan flottørene (takk Leif) justeres opp og ned, og helt ut av silikonbadet. Slik at man kan kjøre uten demping om vinteren, samt ha en fast sommerinnstilling! Så man trenger ikke å søle rundt med å tappe ut av/fylle på silikon.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Har heldigvis ny elektronisk termostatstyring i kjellerstua :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    kjoenik skrev:
    gut_man skrev:
    En meget habil PU! Har hatt den på besøk her også. Ikke S utgaven, hva nå den s'en står for. Har du fått somla deg til å fylle silikon i dempetrauene?
    Fyldte dempetrauene i går. Testet først med full demping (horisontal). Det låt ullent/overdempet, dynamikken ble redusert. Testet deretter med kun vertikal demping, full demping. Hørte ingen umiddelbar forskjell. Lot denne derfor stå på full og prøvde med en ørliten anelse horisontal demping. Da synes jeg det låt riktig bra.
    Men her må det prøves frem og tilbake over lengre tid!

Knakende god pu ja!
    Enig i at det kan bli for høflig/redusert dynamikk med for mye horisontal demping ja. Interessant observasjon med full demping vertikalt. Tester det selv! Regner med at det er relativt individuelt fra pu til pu, hvor stor grad av demping som låter bra. Corian Lenco med Kuzma imponerer uansett stort! Dette er dritgøy!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Enig, veldig veldig gøy er det!

Skal også prøve med bare én tallerken når delene kommer fra England. Mistenken at dette kan gi enda bedre dynamikk/drive. Ulempen vil kanskje være litt mer støy fra mellomhjul, hvilket ikke er hørbart med to tallerkener.

Nå det gjelder en svak brum som jeg får med titan i når pu kommer inn mot midten var dette nærmest ikke eksisterende med PC-1. Er nok forskjeller i pu-konstruksjon som gjør dette. Ikke prøvd å fjerne jording til lenco-motor enda. Da må jeg løfte spilleren igjen og det gruer jeg meg til ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    compliance er et tall dere bør merke dere vedr. behov for demping av pu
    K:
    hvordan opplevde du forskjell Titan i vs PC-1 ?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.326
    Torget vurderinger
    23
    HVA?? Har du ikke " Earth Control Ground Loop Remote operated switch" på spiller'n?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    god ide:
    sett på en gnd-lift vippebryter bak eller under bak
    jeg har det på nesten alt i anlegget
    mvh
    Leif

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    den ønskede resonans frekvens er en ting, og så er det demping av resonans toppen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    compliance er et tall dere bør merke dere vedr. behov for demping av pu
    K:
    hvordan opplevde du forskjell Titan i vs PC-1 ?
    mvh
    Leif
    Synes PC1 låter litt mer finkornet, spesielt i diskanten, litt mer "forfinet" generelt, og den nyanserer bassen en smule bedre enn titan i. Lyraen på sin side spiller nok med litt mer baller. Klangmessig mener jeg at PC1 er ørlite grann mørkere enn titan i, men jeg er ikke sikker på om SOA var enig på dette siste punktet.

Jeg er godt fornøyd med Titan i og har ingen planer om å bytte, men om jeg skulle velge på nytt tror jeg nok at jeg hadde gått for PC-1.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    rett inn i Messenger pre/riaa?
    mvh
    Leif

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    god ide:
    sett på en gnd-lift vippebryter bak eller under bak
    jeg har det på nesten alt i anlegget
    mvh
    Leif
    Dvs. koble jord til en switch som igjen er koblet til chassis, så enkelt?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en switch som bryter jord-motor forbindelsen..evt en midtpos som legger inn 100R motstand
    mvh
    Leif

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Ok.
    Noe som kan skaffes på Clas Ohlson, eller må jeg lete hos partsconexxion?

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    kjoenik skrev:
    Pickup på besøk 8)

Noen som vet hva "S" (PC1S" står for??

Deilig pickup!
    Fått svar fra Artsound..."S" betyr rett og slett at PU er merket med serienr på toppen av huset. Det var den ikke tidligere.

mvh

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Viser til denne: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,29386.460.html

Lydtilsynet gikk denne gang til kjoenik, og det er faktisk tredje gang vi har tilsyn her (minst).

Tilsynet har bitt seg merke i at oppgraderingsiveren hos kjoenik har tiltatt sterkt de siste årene, og har sågar antatt progressive dimensjoner. I tillegg har ryktene om platespiller-delerium, med til dels innslag av akkustiske effekter av ulike treslag, montert på spillerens nav, vakt bekymring hos tilsynet. Frykten for en selvforsterkende og til slutt en selvutslettende effekt begrunner etter tilsynets syn hyppige inspeksjoner.

De fysiske funn fra inspeksjonen begrunner tilsynets tilsyn:
    Siden forrige tilsyn var forsterkeri, samt cd-spiller uendret. Resten var oppgradert. Det være seg alt fra rack, platespillere, dempere, høyttalere osv og til lydrom og lydrom-holder (også kalt hus/bolig). Graden av oppgradering må sies å være i området "vesentlig" (defcon 1). (normene er her: intet, uvesentlig, noe vesentlig og vesentlig).

Resultat av inspeksjon:
    Verten viste seg å være ved sine fulle 5 og var ikke innom emner som kunne minne om vinylvirussmitte, utenom i korte vendinger på spørsmål fra tilsynet. Videre foretok verten en gjennomgang av oppgraderingen og gav balanserte og gode begrunnelser for de ulike stegene. Tilsynet bifaller i hovedsak tiltakene.

Resultat av sammenhengstest:
    Det ble registrert noe støy fra forsterkere som muligens (ikke testet) ikke er satt opp for såvidt lettdrevne høyttalere som Mezzo. Støyen var imidlertig ikke til sjenanse for opplevelsen, men anbefales likevel å arbeide videre med ved tid og stunder. Plassering av ht tilsa for mindretallet av tilsynsinspektørene (målt etter masse/vekt) en noe stor vinkel, men tilsynet fant likevel enstemmig å kunne godkjenne oppsettet. Spesielt positivt var bredden og luften i rommet, samt komponentenes plassering i forhold til hverandre. Unntaket her var muligens mono-forsterkernes plassering ift ht.

Lydopplevelsen var veldig bra, la det være sagt med en gang. Lyden er klar, detaljert, holografisk/bassfyldig, fast, mot det varme og snill. For å kommentere det siste; denne er ikke en følelse av at lyden kaster seg over deg. Den er stor, men likevel temmet. Lettlyttet, man kan sitte i timesvis uten å bli sliten. Dette er nok også noe av signaturen til Mezzo også, at den heller mot det varme og musikalske. Man blir glad av å lytte til denne høyttaleren.

Spesielt bra var integrasjonen i bassen, noe som var en stor overraskelse for tilsynet. Her har kjoenik kommet langt. Bassen var holografisk, punchy og forbausende fri fra romplager. Det er som regel alltid en "caveat" (eller som "Jens" sier: To steg fram...og ett tilbake). I et par av av demoene fra et klassisk oppsett ble musikk-hallens "romling" framhevet noe mer enn det som er naturlig og var for mindretallet av tilsynsinspektørene (se def. lenger oppe) såvidt ubehagelig at gleden i musikken ble satt i bakgrunnen. Her var verten imidertid raskt frampå og poengerte at effekten kunne fjernes vha en knapp (fjerner de nederste 10 dB på bass). To steg fram og ett tilbake.

Mellomtonen bare fungerte og var sweet/warm. Tilsynet bet seg ikke spesielt merke i noe her.

Diskant var muligens noe tilbaketrukket eller dempet i forhold til forventingene fra mindretallet av tilsynsinspektørene (se definisjon lenger oppe). Dette kan imidlertid bero på forventinger og kan forklares i differansene mellom modellene Mezzo og Trio. Likevel er dette det området som - i en meget overbevisende sammenhengstest - kan henge som et forbedringsområde. Alt og alle kan bli bedre.

Ellers var det underholdende å oppleve verten justere lyden ved "live" å justere på tonearmens mange go viktige skruer således at bassen kom mer fram og diskant ble trukket noe bak. Sannelig må det være noe ved denne vinylen...

Rommet, atmosfæren og varmekablene i gulvet var meget behagelig. Det skadet heller ikke at flertallet av tilsynsinspektørene (se definisjon lenger oppe) fikk servert lyttebrus.

Konklusjon: Tilsynet er beroliget og er glad for å kunne gi karakteren: Tilfredsstillende. (Skala: nada, urk, hmmm, jo, ikke verst, tilfredsstillende)

Tilsynet takker :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    herlig rapport, hsobstad.

hyggelig å høre at kjoenik har mezzoene såpass bra til.

støyen skyldes at audion-blokkene har veldig høy gain, de er nok konstruert for å spille sammen med mer konvensjonelle høyttalere (mellom 90-100db eller deromkring).
    uansett veldig gode forsterkere.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hvis flertallet av tilsynsinspektørene (se definisjonen lenger oppe) skal få fremheve noe, må det være Kjoeniks glød og entusiasme for det han holder på med. Gleden over de små detaljene, justeringene og mulighetene som finnes. Dette kombinert med gode kunnskaper, gjør at det eneste som finnes av bølger i dette lytterommet, er de positive.

mvh Elektron

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Trykkabin-lytterom?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, bra rapport fra Fjellsidens sønner!

Må få komme med en liten rettelse og en liten "klarifisering".
    Først, den lille bryteren bak på høytaleren tar ikke bassen ned 10dB. Den setter avrulling for bassen til 30hz istedenfor 20 (eller 40 om man ønsker det).
    På noen innspillinger er det unaturlig mye informasjon i de aller dypeste frekvenser, som oppfattes som bakgrunnsstøy. Det oppleves som unaturlig høy rom "ambiance". Da er denne bryteren fin å ha.

Det andre som jeg justerte på mens vi spilte plate er det vi vinylentusiaster kaller VTA, altså armens (og dermed stiftens) vinkel ift platen.
    Kuzma armen er genialt konstruert slik at denne kan justeres mens man spiller og forskjellen på vinklingen er er lett hørbar som hsobstad skriver.

Flott at dere likte det dere hørte Helge og Truls. Og bra med konstruktiv tilbakemelding fra deg Helge (Truls er jo alltid fornøyd ;D).
    Og takk for plata Truls! Abbado og Mozart er fine saker.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    kjoenik skrev:
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Trykkabin-lytterom?

Er redd dotter i ørene kunne gjøre det til en bomullsdøll lytteopplevelse...
    Men litt undertrykk, som i operasjonsrommene, kunne vært noe mtp støvproblematikken ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    høypass på sub kan være lurt ja
    mvh
    Leif

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Men litt undertrykk, som i operasjonsrommene, kunne vært noe mtp støvproblematikken ;)
    Kanskje det. ;) Nå mente jeg iofs. bare kontrollert/konstant trykk da, og ikke overtrykk. Isobarisk lytterom, om du vil. For spesielt interesserte. :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Håper du er klar for et møte i Hornalliansen avd. vest neste uke da kjoenik! Reiser opp mandag kveld, så det spørs om jeg ikke må forsøke å få booket meg inn til en lytt hos Fjellsiden lydlaug også denne turen!Har hele tirsdags- og onsdagskvelden disponible. Tror faktisk jeg har bil disponibel også denne gang :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Klabbert!
    Det blir møte med spydspissen i Hornalliansen avd.øst allerede i kveld!

Jobber sent på tirsdager så det må nesten bli på onsdag. Send melding til Fjellsiden så sniker jeg meg kanskje med der jeg også.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for en hyggelig kveld med musikk, vin, kaffe og cognac, kjoenik.
    veldig morsomt å endelig foreta en inspeksjon på hvordan det står til i hornalliansen avd. vest.

og, joda, det står bra til!
    etter at jeg hadde rattet og skrudd litt på subbene, så låt det mistenkelig likt det jeg hadde i stua før.
    (samme amp, samme høyttalere ;D)

det som imidlertid slo knock out på meg, var vinylriggen bestående av lencorian/kuzma/lyra titan i.
    den hadde en spretten og dynamisk gjengivelse som jeg knapt har hørt noen andre steder før, og i alle fall ikke fra min egen avid/sme/dynavector-kombo.

hi-fi korrekthet var satt tilside til fordel for en makeløs spilleglede - og den pumpende mellombassen er akkurat hva doktorn har foreskrevet for avantgarde høyttalere.

imponert!

artig å høre om hvordan diverse folk har vært innom casa kjoenik og rattet vilt med nivå- og frekvensinnstillinger på subbene - det viser bare hvor ulikt vi hører og at det ikke finnes en felles sannhet for alle.

personlig foretrakk jeg litt høyere frekvensdeling på cd-avspilling, og lavere på vinyl (siden vinylriggen moste cd-spilleren når det gjelder nivå og omp i mellombassen).

uansett, hele bassregistret låter renere og kjappere hos deg enn det jeg noengang fikk til med mezzoene i min egen stue, så det er tydelig at de svære helmholtzene hjelper godt på. (og, nei, jeg har ikke plass til sånne :'()

glemte forresten å hilse fra janr, bho og gutty, som jeg chattet med på ha-chatten like før du plukket meg opp.
    gutta var spent på hvorvidt vår mann i vest hadde fått de lekre plasttutene sine til å synge, og jeg kan bekrefte at det har han! 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    interessant
    konklusjonen er vel at Mr.ZINGLe må flytte ut av betong-bunkern ASAP ;)
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.326
    Torget vurderinger
    23
    Da kan han vel fort bli mr. Sing le er jeg redd for.. :eek: :eek:

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Send melding til Fjellsiden så sniker jeg meg kanskje med der jeg også.
    Det er notert! Vi stiller selvsagt opp for hornalliansen. Flertallet i lauget (se definisjon lenger oppe) holder på å sy sammen et opplegg...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    mesut skrev:
    takk for en hyggelig kveld med musikk, vin, kaffe og cognac, kjoenik.
    veldig morsomt å endelig foreta en inspeksjon på hvordan det står til i hornalliansen avd. vest.

og, joda, det står bra til!
    etter at jeg hadde rattet og skrudd litt på subbene, så låt det mistenkelig likt det jeg hadde i stua før.
    (samme amp, samme høyttalere ;D)

det som imidlertid slo knock out på meg, var vinylriggen bestående av lencorian/kuzma/lyra titan i.
    den hadde en spretten og dynamisk gjengivelse som jeg knapt har hørt noen andre steder før, og i alle fall ikke fra min egen avid/sme/dynavector-kombo.

hi-fi korrekthet var satt tilside til fordel for en makeløs spilleglede - og den pumpende mellombassen er akkurat hva doktorn har foreskrevet for avantgarde høyttalere.

imponert!

artig å høre om hvordan diverse folk har vært innom casa kjoenik og rattet vilt med nivå- og frekvensinnstillinger på subbene - det viser bare hvor ulikt vi hører og at det ikke finnes en felles sannhet for alle.

personlig foretrakk jeg litt høyere frekvensdeling på cd-avspilling, og lavere på vinyl (siden vinylriggen moste cd-spilleren når det gjelder nivå og omp i mellombassen).

uansett, hele bassregistret låter renere og kjappere hos deg enn det jeg noengang fikk til med mezzoene i min egen stue, så det er tydelig at de svære helmholtzene hjelper godt på. (og, nei, jeg har ikke plass til sånne :'()

glemte forresten å hilse fra janr, bho og gutty, som jeg chattet med på ha-chatten like før du plukket meg opp.
    gutta var spent på hvorvidt vår mann i vest hadde fått de lekre plasttutene sine til å synge, og jeg kan bekrefte at det har han! 8)
    Takk for besøk ja! Veldig hyggelig!
    Lenge siden jeg har hatt en så lang og aktiv lyttesession. Vi holdt jo faktisk på i seks timer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn