KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.631
    Antall liker
    27.959
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hver gang jeg setter på denne plata ender det med at jeg hører hele konserten. Svinger bra med JBL og trommene kjennes i mellomgulvet. Men messingblåserne kan bli litt vel røffe for ørene når man drar på.

    Vis vedlegget 963391

    Har merket dette på endel andre innspillinger også.
    Kan det tenkes at 180 rørwatt er litt knapt, eller er dette en utfordring med høytalerne? Ligger et par Rogue M180 på finn, kanskje biampe...
    Kan ikke si at jeg savner noe i de nedre frekvensene, selv om jeg en sjelden gang i blant noterer at det mangler noe ved 20Hz. Men det hadde jeg ikke tenkt på om jeg ikke allerede visste at det var noe der nede...

    Vis vedlegget 963393

    Ellers vil jeg anbefale å se denne videoen for alle som digger italo-techno/disco med italo-anglo jibberish vokal. Koreografien er steintøff!

    Re biamping:

    Vær obs på evt gainforskjeller på forsterkerne. Har selv gått i den fellen.

    Mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Monoblokkene er identiske med de jeg har. Så lenge jeg bruker samme rørtype skulle vel gain bli lik.

    Ang. Adriano Celentano.
    Her er link til originalen (som ikke avspilles baklengs😜)

     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei,
    Med relativt lettdrevne høyttalere (8 Ohm og 93dB) og ganske kraftige forsterkere av god kvalitet - så synes jeg det er rart om det er her problemet ligger.

    Du har jo noen potmeter på diskanten/mellomtone på baksiden - har du prøve å justere ned et knepp eller to?

    Det er jo til og med mulig å måle responsen i rommet (!!) og se hvordan det ser ut - > er den fin så kan man jo prøve andre ting. Men da hadde jeg heller valgt en Vera eller lignende med gainjustering til bassen og behold Rouge til toppen.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Psykologen har vært her med måleutstyr for en tid tilbake. Skal finne frem målingene og se om det var noe som stakk seg ut i øvre mellomtone/diskant.
    Kjenner vi noen med en Vera her i bergensområdet?
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    Psykologen har vært her med måleutstyr for en tid tilbake. Skal finne frem målingene og se om det var noe som stakk seg ut i øvre mellomtone/diskant.
    Kjenner vi noen med en Vera her i bergensområdet?
    ...men stol nå mest på ørene (og det som er imellom)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Eg trudde Vera var i Bergensområdet? Rett nok kan det vera at eg blandar med niesa mi på Nesttun …

    Edit; altså, dei lånar vel ut?
    Ser at det er lyd og akustikk som forhandler. Da kan det vel kanskje være mulighet for hjemlån ja.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har forresten en slik Purifi sak om du vil låne for å teste.
    Den er basert på Purify 1ET400A effektmoduler, ca 300W 4 Ohm < 0,0002 % THD

    Jeg ville nok brukt den i toppen og ikke i bunn.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har forresten en slik Purifi sak om du vil låne for å teste.
    Den er basert på Purify 1ET400A effektmoduler, ca 300W 4 Ohm < 0,0002 % THD

    Jeg ville nok brukt den i toppen og ikke i bunn.
    Det kunne vært interessant ja!
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Droppet fredagstaco`en i dag...

    IMG_2664.jpeg


    God kraft til fremtidig sjømatsuppe.

    IMG_2668.jpeg


    Nå går det i klassisk, plukker fra Chandos-boksen. Ble kjøpt endel av disse boksene for 12-14 år siden. Var en periode det kom mange slike bokser fra forskjellige plateselskaper, til veldig gunstige priser. Glad for at jeg skaffet meg mange av disse boksene. Mye ligger vel sikkert på Spotify, men jeg synes det er vanskelig/rotete å navigere i klassisk musikk der.
    Tchaikovsky´s 5.symfoni er sweet.

    IMG_2669.jpeg


    Cd-spilleren her er forøvrig den komponenten som har vært med meg lengst. Ikke på noe tidspunkt har jeg følt behov for oppgradering på den fronten.
    Produsert i Italia, men har fungert uten en eneste feil siden jeg kjøpte den for, ja det må vel være omtrent 17 år siden tror jeg.

    IMG_2672.jpeg


    Og så har jeg hatt siste kjøretur med sommerdekk i år.
    I morgen legges det om til vinterdekk.

    IMG_2589.jpeg


    Var ikke mange gangene jeg våget meg ut av garasjen i fjor vinter. Blir tungvint når man føler at det er nødvendig å foreta saltinnholdsanalyser på veiestøvet på hele strekningen som skal kjøres. For ikke å snakke om etterfølgende vask og puss. Men vinterdekkene skal på.
    Hatt bilen i to sesonger nå. Superfornøyd! 2012 mod, 991.1 C2. Basismodell, med fullskinn interiør i Yachting Blau. Smak og behag, men jeg synes det er lekkert.
    IMG_0691.jpeg


    991.1 er siste modell med selvpustende motor. Må opp i 3000 omdreininger før det begynner å skje noe, og trives best mellom 4000-7500. Bedre lyd, IMO, enn noen av de etterfølgende turbo-modellene. På norsk landevei savner jeg ikke mer krefter, men det fordrer høye turtall.
    Da låter det også best! Som musikk i ørene faktisk:cool:

    Har til og med blitt motivert til å pusse opp garasjen.

    IMG_2243.jpeg


    Satser på at dere tåler litt bilinnhold, kommer nok noen flere dryss fremover. Og sikkert andre ikke hifi-relaterte saker også.
    Jeg synes det er veldig kjekt å se denslags, og annet slags, i disse anleggstrådene. Mat, vin, musikk, møbler, klokker, hunder, fitter, modellfly, oppussing, blandet med hifi-komponenter. Kjør på sier jeg:D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    IMG_2687.jpeg


    Tre timers løpetur på Osterøy i dag med fruen og bikkja. Nydelig vær og føre. Barfrost er en velsignelse for oss på Vestlandet. Gjørme og drit som vi vanligvis vasser i til lang opp på leggene er pluselig forvandlet til fast underlag med superfriksjon.

    IMG_2692.jpeg


    I kveld har jeg holdt litt på med frügerhornene.
    Varianter av dette, plasseringsmessig, er det som er forsøkt så langt.

    IMG_2695.jpeg


    Men så vinklet jeg høytalerne så de spiller diagonalt i rommet.
    Det ble fryktelig mye bedre, på alle måter.

    IMG_2698.jpeg


    Burde jo egentlig prøve dette med JBL også...Men hjelpe meg for et en flyttesjau det blir. Og det herper jo hjemmekinoen.
    Vi får se...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Dette bandet tror jeg nok kan ha gått under radaren for mange. Jeg ble først oppmerksom på dem da Tor på Apollon (bra platebutikk i Bergen), som etter hvert har blitt veldig treffsikker i sine anbefalinger når jeg spør om tips, anbefalte denne platen.
    Vanskelig å kategorisere, men med underfundige, hverdagslige, og artige tekster, og gode melodier.
    Start gjerne med "En invasiv art".

    IMG_2725.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Og fra de finsk-svenske skoger er det over til Amerika igjen, helt ned mot Mexico grensen.
    Calexico produserer den beste musikken jeg vet om i Americana genren. Og absolutt noe av det feteste innefor cover-art!

    IMG_2726.jpeg


    Det første albumet jeg hørte var dette, Feast of Wire. Fortsatt en av mine favoritter.

    IMG_2727.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Joda, Alison Moyet. Noe av det bedre fra fra 80-tallet. Og når man ser litt nøkternt på det så var det vel egentlig ganske mye som var bra på 80-tallet (Transmission er vel oppe i over 200 episoder...), og alle de andre 10-årene. Noe tåler tidens tann, annet ikke. Men Allison Moyet sin stemme er unik.
    Akkurat dette albumet er litt spesielt for meg.
    En eller annen gang på 80-tallet kom CD spilleren. Og mine foreldre kjøpte et nytt stereo rack, Sanyo, med CD-spiller.
    Sammen med anlegget hadde de kjøpt fem-seks CD´er. Et av dem var nettopp dette albumet med Allison Moyet. Låter selvfølgelig bedre på vinyl...
    Og det er absolutt et bra album!
    IMG_2733.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Nick Kershaw er en annen artist fra 80-tallet som gir meg sterke assosiasjoner til gutterom, bøker som ble lest på den tiden, forelskelser, osv (jeg er 75-modell).
    The Riddle er etter min mening et svært sterkt album. Den godeste Kershaw fadet ut i de flestes oppmerksomhet etter en kort visitt på hitlistene. Men i kulissene har han hatt suksess som produsent.
    Om du ikke kjenner låtene fra før vil jeg anbefale å starte med "Roses" fra The Riddle albumet.

    IMG_2735.jpeg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.631
    Antall liker
    27.959
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Joda, Alison Moyet. Noe av det bedre fra fra 80-tallet. Og når man ser litt nøkternt på det så var det vel egentlig ganske mye som var bra på 80-tallet (Transmission er vel oppe i over 200 episoder...), og alle de andre 10-årene. Noe tåler tidens tann, annet ikke. Men Allison Moyet sin stemme er unik.
    Akkurat dette albumet er litt spesielt for meg.
    En eller annen gang på 80-tallet kom CD spilleren. Og mine foreldre kjøpte et nytt stereo rack, Sanyo, med CD-spiller.
    Sammen med anlegget hadde de kjøpt fem-seks CD´er. Et av dem var nettopp dette albumet med Allison Moyet. Låter selvfølgelig bedre på vinyl...
    Og det er absolutt et bra album!
    Vis vedlegget 967229
    IMO er Alison Moyet ufortjent kommet i glemmeboken. En svært talentert og dyktig vokalist! :)

    Mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Joda, Alison Moyet. Noe av det bedre fra fra 80-tallet. Og når man ser litt nøkternt på det så var det vel egentlig ganske mye som var bra på 80-tallet (Transmission er vel oppe i over 200 episoder...), og alle de andre 10-årene. Noe tåler tidens tann, annet ikke. Men Allison Moyet sin stemme er unik.
    Akkurat dette albumet er litt spesielt for meg.
    En eller annen gang på 80-tallet kom CD spilleren. Og mine foreldre kjøpte et nytt stereo rack, Sanyo, med CD-spiller.
    Sammen med anlegget hadde de kjøpt fem-seks CD´er. Et av dem var nettopp dette albumet med Allison Moyet. Låter selvfølgelig bedre på vinyl...
    Og det er absolutt et bra album!
    Vis vedlegget 967229
    Det er snart 40år siden, men husker enda kjøpet av Alison Moyet albumet "Alf" der låtene All cried out, og Honey for the bees ble spilt så mange ganger at de enda surrer rundt i bakhue....:)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Flytter litt fremover i tid. Genial kvinne! Sjekk også ut hennes produksjon med broren, under bandnavnet The Knife!

    IMG_2739.jpeg


    Jeg har har ellerede pløyd gjennom side A og B og er i gang med Travelling Wilburys.
    Igjen et album som gir minner.
    Påskeferie i 1989, på besøk hos min fars kollega sin hytte i Narvik, nær Riksgrensen. Hjertelegen, Øyvind, som senere skulle bli professor i kardiologi i Tromsø, var super musikkinteressert og forsynte meg helt til voksen alder med mikstaper (kassett), bl.a dette albumet fra Travelling Wilburys.
    Jeg var 13-14 år, og selvfølgelig var det noe romantikk involvert, datteren til en kamerat av min fars kamerat...
    Det er slike opplevelser som gjør at noe musikk er spikret inn i hukommelsen.

    IMG_2740.jpeg
     

    Vedlegg

    M

    musicus

    Gjest
    Og fra de finsk-svenske skoger er det over til Amerika igjen, helt ned mot Mexico grensen.
    Calexico produserer den beste musikken jeg vet om i Americana genren. Og absolutt noe av det feteste innefor cover-art!

    Vis vedlegget 967207

    Det første albumet jeg hørte var dette, Feast of Wire. Fortsatt en av mine favoritter.

    Vis vedlegget 967210
    Ikke lenge siden jeg hadde en gjennom spilling av de 5-6 albumene jeg har på vinyl, fra det glimrende til ordinert, veldig variasjon i musikalsk nytelse for min del :cool:

    Mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Og der var den på plass.

    IMG_2788.jpeg


    Når man ser på innholdet virker ikke prisen så drøy, 3000,-
    Inneholder fem album, til sammen 12 plater, booklet, og flere flotte litografier

    IMG_2789.jpeg


    Har ikke kommet gjennom alle albumene enda men det er gode pressinger og gode remastere, lydkvaliteten er god👌
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Søren heller, burde sett at tapen var en giveaway...Spendor ja!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    På tide å prøve noe nytt (og veldig annerledes).
    JBL har vært gøy. Aldri hatt det trykket i mellombassen i kjellerstua tidligere. Men britisk varme i mellomtonen har de ikke. Og jeg har savnet det.
    Koblet opp Spendor i går kveld og hørte fort at dette var noe jeg kunne leve med (en stund).

    Skal prøve meg på noen beskrivelser av lyden etter hvert. Har allerede funnet en brukbar plassering på høytalerne, men har også endt opp i stol foran sofaen.


    IMG_2787.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn