Det er definitivt en ny giv ift musikk og hifi her nede i kjellerstuen for tiden. Skal prøve å knote ned noen ord om lyden i det nye oppsettet.
På tallerkenen, All them witches - Dying surfer meets his maker, veldig bra album!
en.wikipedia.org
JBL 4365 har spilt her nede i 3 års tid, og i starten fikk jeg ikke ordentlig liv i dem. Men med Rogue M180 falt mye på plass. 180 rør-watt får dem til å sparke godt fra seg. Har ikke hørt noen høytalere som gir samme live-følelsen. De gjorde mye riktig, og noen ting utrolig bra, men kunne også være litt krass i toppen når man dro på litt, på noen innspillinger. Og å dra på blir man jo fristet til hele tiden med slike høytalere.
Dermed begynte det etter hvert å surre litt tanker om andre høytalere. Noe som spiller litt mer "allround", og gjerne mer mellomtone fokusert, og med en litt snillere øvre mellomtone/diskant. Kikket og leste om mange forskjellige høytalere. Kikket mange ganger på noen bruktannonser på Living Voice som jeg har hatt før. Men var ikke helt klar for å slutte sirkelen enda. Da måtte jeg har skiftet kraftverk også, til Kondo...
Men en dag lå det en bytteannonse på torget, Spendor Classic 100 byttes mot JBL, vintage eller nyere. Jeg har hørt Harbeth 40.(1 eller 2) hos ivarlo flere ganger tidligere, så jeg mente at jeg hadde en viss ide om hvordan Classic 100 ville låte.
Spissøy leverte høytalere på døra og kom er par uker senere tilbake for å plukke opp JBL.
Spendor Classic 100 er flotte høytalere med nydelig finish.
Filosofien bak kabinettet er ikke ulikt Living Voice. Det er tunet. Når man bruker knoken på kabinettet er det helt dødt på frontbaffel og bak, noe mer resonans på sidene, og midt på toppen er det veldig resonant. Engelskmennene kan dette og vet hvordan de får kabinettet til å spille
med musikken.
For å starte nederst, der finner man et 12-tommers basselement. Høytaleren er spesifisert ned til 25hz. I mitt rom ville jeg tippet at de spiller med god energi ned til 30hz, for deretter å droppe i dB. Men det er mye energi bassen og bassen er veldig nyansert og kjapp. En delikat bass, men med skyv. Jeg tror disse høytalerne integrerer bedre med rommet enn JBL. Bassen til Avantgarde Duo Mezzo var også veldig bra i dette rommet. Men der kunne man gjøre justeringer i bassen for å tilpasse til rommet. Duo Mezzo spilte uanstrengt til 20Hz og sikkert lavere også. Men bassen med Classic 100 er kjappere og mer nyansert.
Og så mellomtonen da...oh salige, dette har jeg savnet! Det er en så fantastisk herlig glød, energi, og nerve i mellomtonen, loaded med mikrodynamikk. Akustiske instrumenter, plukking av strenger, det er et detaljenivå som virkelig får en til å sette seg opp i stolen og spisse ører.
Makrodynamikken er bra også, men her er Living Voice (OBX-R2) bedre. De eneste høytalerne jeg har hørt som er mer dynamiske enn Living Voice er store hornhøytalere.
Og diskanten...det er ikke så mye å si om den, annet en at den gjengir utrolige mengder av detaljer, uten at den på
noe tidspunkt får det til å ringe i ørene. Det er så detaljert, og så smooth. Igjen, veldig likt Living Voice.
Når det kommer til lydbildet så er dette ulikt det jeg har har hatt tidligere. Jeg har plassert høytalerne slik Spendor anbefaler, likesidet trekant med diskantene vendt direkte mot ørene. Jeg har testet mange forskjellige plasseringer og vinklinger, men har endt opp med å konkludere at produsenten vet hva de snakker om.
Avstand fra baffel til bakvegg er 1,8m og omtrent 1,5 til sidevegg. Avstand fra hode til baffel er 2,8, samme mellom HT. Dette er tettere på enn i de andre oppsettene jeg har hatt.
Living Voice har aldri vært satt opp i dette rommet. Duo Mezzo kastet et enormt stort lydbilde. De fylte absolutt hele bakveggen med lyd, og tilsynelatende utenfor rommets grenser også. JBL 4365 gav også et stort lydbilde, men noe mindre dybde enn Duo Mezzo. Begge plasserte vokalistene et stykke bak i lydbildet.
Classic 100 gir et veldig annerledes lydbilde. Vokalistene er plassert i nivå mellom høytalerne. Dette er likt på alle innspillingene jeg har hørt så langt, Being for the benefit of mister kite, as we speak...
På innspillinger hvor det er romlyd kommer dette frem, ikke like ekspansivt som jeg har vært vant med tidligere. Men artister og instrumenter har god separasjon, mellom høytalerne. Lyden strekker seg ikke utenfor høytalernes plassing i bredden. Dette også noe uvant ift tidligere oppsett, men egentlig ikke noe som er noe stort savn.
Og så har jeg nok vært heldig med synergi ift forsterkere og høytalere. Her er det helt åpenbart at komponentene matcher. Rogue M180 er knakende gode forsterkere. Både kraft og finesse.
Det ligger et sett på bruktbørsen nå, til gi-bort pris. Vi hi-fi folk er jo av natur skeptisk til merker vi ikke kjenner så godt, og som ikke er hauset av presse og i diverse fora, men dette er en knallgod forsterker til bruktprisen og jeg vil påstå at den absolutt også forsvarer ny-pris. Synes jeg har sett bilder av et sett hos hi-fi og vinyl også...!?
Anyway, det spiller kanonbra i kjellerstua for tiden. Det handles igjen vinyl med begge hender. Jeg tilbringer knapt noen tid med familien. Og jeg har til og med fått bekreftelse (viktig!) fra både SOA og Nido som har vært på besøk og gitt entusiastiske tilbakemeldinger.
Nå er det viktig at dere også gir mye bekreftelse i form av likes og varme tilbakemeldinger, slik at jeg føler meg sett og ikke synker inn i et hull av angst og usikkerhet ift egne opplevelser.
God kveld!