KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med nye høyttalere. Spendor er jo kule saker. Men vær litt forsiktig med dem. Jeg ser at den ene JBL'en skuler olmt på nykommeren og ser ut til å ville ta ett jafs av den når du snur ryggen til :)
    Takker! Derfor Frügelhornet er plassert ved siden av, som en slags offeranode...😋

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.943
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med Spendor!
    De passet jo godt inn hos deg! :D

(Skal passe godt på JBL´ene)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med Spendor!
    De passet jo godt inn hos deg! :D

(Skal passe godt på JBL´ene)
    Passer godt i kjellerstua ja, står fint til de gamle panelene på veggene. JBL er en god match med musikksmaken din, og min forsåvidt. Tror du vil blir fornøyd, men det kan nok hende du havner på forsterkerjakt...😉

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan matcher rørblokkene?
    Veldig bra! Mer en nok kraft, men også raffinement. Er lett å la seg lokke til å finne frem audiofile klassikere. Får håpe det gir seg...😆
    Du får ta deg en tur igjen. Skal få slippe å ta med måleutstyr denne gangen så vi kan fokusere mer på musikken😉

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    726
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer med herlige høyttalere! Jeg har et par av den eldre varianten sp100, og er veldig glad i de. De har blitt degradert til bakhøyttalerne i musikk-kinoen, men levde lenge med de som hovedhøyttalere.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med herlige høyttalere! Jeg har et par av den eldre varianten sp100, og er veldig glad i de. De har blitt degradert til bakhøyttalerne i musikk-kinoen, men levde lenge med de som hovedhøyttalere.
    Takk Stian! Tror ikke det er mange som ikke vil like lyden av disse høytalerne, men det er ikke høytalere for alle. Men hva er vel det...
    Det har skjedd ganske store endringer i den nye versjonen av Classic, endrede elementer og delefiltre, går betydelig dypere i bassen nå. Men lydsignaturen er nok gjenkjennelig.

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.436
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med nye Spendor , den kjeller stuen din er fylt med herlig utstyr av klasse. Blir spennende å høre ditt inntrykk etter de har fått noen timer på seg.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.443
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er torsdag så jeg ser deg kanskje i kveld og får gratulert…….hvis ikke, slitan 😊

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.960
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med flotte høyttalere!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med flotte høyttalere!
    Takk for det! Og takk for mye god og variert underholdning i din egen tråd. Bilinnholdet er et svært velkomment innslag IMO.
    Var ute på avduking av GT3 RS for noen dager siden, men fant noe mye mer interessant i kjelleren på PCB.
    Her er snap som min datter sendte til sin mor...:LOL:

IMG_2773.png

IMG_2711.jpeg

89´ 3,2 Carrera. MINT! Kjente umiddelbart at jeg strengt tatt ikke trenger mer en én nyre...

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    På tide å prøve noe nytt (og veldig annerledes).
    JBL har vært gøy. Aldri hatt det trykket i mellombassen i kjellerstua tidligere. Men britisk varme i mellomtonen har de ikke. Og jeg har savnet det.
    Koblet opp Spendor i går kveld og hørte fort at dette var noe jeg kunne leve med (en stund).

Skal prøve meg på noen beskrivelser av lyden etter hvert. Har allerede funnet en brukbar plassering på høytalerne, men har også endt opp i stol foran sofaen.

Vis vedlegget 968151
    Gratulerer med nye engelskmenn i stua🇬🇧

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.960
    Torget vurderinger
    24
    Takk for det! Og takk for mye god og variert underholdning i din egen tråd. Bilinnholdet er et svært velkomment innslag IMO.
    Var ute på avduking av GT3 RS for noen dager siden, men fant noe mye mer interessant i kjelleren på PCB.
    Her er snap som min datter sendte til sin mor...:LOL:

89´ 3,2 Carrera. MINT! Kjente umiddelbart at jeg strengt tatt ikke trenger mer en én nyre...
    Takk i like måte!
    Den er det bare å slå til på. Angrer du så er det bare å selge. Ser jo helt fantastisk ut!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.691
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Nick Kershaw er en annen artist fra 80-tallet som gir meg sterke assosiasjoner til gutterom, bøker som ble lest på den tiden, forelskelser, osv (jeg er 75-modell).
    The Riddle er etter min mening et svært sterkt album. Den godeste Kershaw fadet ut i de flestes oppmerksomhet etter en kort visitt på hitlistene. Men i kulissene har han hatt suksess som produsent.
    Om du ikke kjenner låtene fra før vil jeg anbefale å starte med "Roses" fra The Riddle albumet.

Vis vedlegget 967240
    Minner!
    Jeg kjøpte min første CD-spiller i 1986, en Pioneer, av min svigerfar in spe, som drev musikkforretning i Halden.
    (for ordens skyld; min svigerfar in spe ble aldri oppgradet til de facto svigerfar)

Men jeg kjøpte med mine to første CD'er også, Prince - Parade, og Nik Kershaw - The Riddle. (De står seff i hylla ennå) ,
    og de får ennå spilletid, to glimrende album!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Godværet fortsetter på Vestlandet. Løpetur over "Mini Besseggen" med venner.

IMG_2803.jpeg

IMG_2806.jpeg

JBL´ene ble nettopp hentet, og nå snurrer farsdagspresangen på spilleren. Purpur-farget vinyl fra Stein Torleif Bjella. Fine greier, bra album👍

IMG_2813.jpeg

IMG_2816.jpeg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Nytt live album fra Iron and Wine. Nydelig musikk, nydelig live arrangement, og nydelig lyd.

IMG_2846.jpeg

IMG_2845.jpeg

Farget vinyl er aldri feil

IMG_2847.jpeg

IMG_2848.jpeg

Skal du ha førstepressing er det bare å bestille (akkurat hvor begrenset opplaget er aner jeg ikke...)

IMG_2844.jpeg

Sist redigert:

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Det er definitivt en ny giv ift musikk og hifi her nede i kjellerstuen for tiden. Skal prøve å knote ned noen ord om lyden i det nye oppsettet.

På tallerkenen, All them witches - Dying surfer meets his maker, veldig bra album!

IMG_2878.jpeg

IMG_2877.jpeg

JBL 4365 har spilt her nede i 3 års tid, og i starten fikk jeg ikke ordentlig liv i dem. Men med Rogue M180 falt mye på plass. 180 rør-watt får dem til å sparke godt fra seg. Har ikke hørt noen høytalere som gir samme live-følelsen. De gjorde mye riktig, og noen ting utrolig bra, men kunne også være litt krass i toppen når man dro på litt, på noen innspillinger. Og å dra på blir man jo fristet til hele tiden med slike høytalere.
    Dermed begynte det etter hvert å surre litt tanker om andre høytalere. Noe som spiller litt mer "allround", og gjerne mer mellomtone fokusert, og med en litt snillere øvre mellomtone/diskant. Kikket og leste om mange forskjellige høytalere. Kikket mange ganger på noen bruktannonser på Living Voice som jeg har hatt før. Men var ikke helt klar for å slutte sirkelen enda. Da måtte jeg har skiftet kraftverk også, til Kondo...
    Men en dag lå det en bytteannonse på torget, Spendor Classic 100 byttes mot JBL, vintage eller nyere. Jeg har hørt Harbeth 40.(1 eller 2) hos ivarlo flere ganger tidligere, så jeg mente at jeg hadde en viss ide om hvordan Classic 100 ville låte.
    Spissøy leverte høytalere på døra og kom er par uker senere tilbake for å plukke opp JBL.

Spendor Classic 100 er flotte høytalere med nydelig finish.

IMG_2880.jpeg

IMG_2872.jpeg

Filosofien bak kabinettet er ikke ulikt Living Voice. Det er tunet. Når man bruker knoken på kabinettet er det helt dødt på frontbaffel og bak, noe mer resonans på sidene, og midt på toppen er det veldig resonant. Engelskmennene kan dette og vet hvordan de får kabinettet til å spille med musikken.

For å starte nederst, der finner man et 12-tommers basselement. Høytaleren er spesifisert ned til 25hz. I mitt rom ville jeg tippet at de spiller med god energi ned til 30hz, for deretter å droppe i dB. Men det er mye energi bassen og bassen er veldig nyansert og kjapp. En delikat bass, men med skyv. Jeg tror disse høytalerne integrerer bedre med rommet enn JBL. Bassen til Avantgarde Duo Mezzo var også veldig bra i dette rommet. Men der kunne man gjøre justeringer i bassen for å tilpasse til rommet. Duo Mezzo spilte uanstrengt til 20Hz og sikkert lavere også. Men bassen med Classic 100 er kjappere og mer nyansert.

IMG_2864.jpeg

Og så mellomtonen da...oh salige, dette har jeg savnet! Det er en så fantastisk herlig glød, energi, og nerve i mellomtonen, loaded med mikrodynamikk. Akustiske instrumenter, plukking av strenger, det er et detaljenivå som virkelig får en til å sette seg opp i stolen og spisse ører.
    Makrodynamikken er bra også, men her er Living Voice (OBX-R2) bedre. De eneste høytalerne jeg har hørt som er mer dynamiske enn Living Voice er store hornhøytalere.

IMG_2865.jpeg

Og diskanten...det er ikke så mye å si om den, annet en at den gjengir utrolige mengder av detaljer, uten at den på noe tidspunkt får det til å ringe i ørene. Det er så detaljert, og så smooth. Igjen, veldig likt Living Voice.

Når det kommer til lydbildet så er dette ulikt det jeg har har hatt tidligere. Jeg har plassert høytalerne slik Spendor anbefaler, likesidet trekant med diskantene vendt direkte mot ørene. Jeg har testet mange forskjellige plasseringer og vinklinger, men har endt opp med å konkludere at produsenten vet hva de snakker om.
    Avstand fra baffel til bakvegg er 1,8m og omtrent 1,5 til sidevegg. Avstand fra hode til baffel er 2,8, samme mellom HT. Dette er tettere på enn i de andre oppsettene jeg har hatt.
    Living Voice har aldri vært satt opp i dette rommet. Duo Mezzo kastet et enormt stort lydbilde. De fylte absolutt hele bakveggen med lyd, og tilsynelatende utenfor rommets grenser også. JBL 4365 gav også et stort lydbilde, men noe mindre dybde enn Duo Mezzo. Begge plasserte vokalistene et stykke bak i lydbildet.
    Classic 100 gir et veldig annerledes lydbilde. Vokalistene er plassert i nivå mellom høytalerne. Dette er likt på alle innspillingene jeg har hørt så langt, Being for the benefit of mister kite, as we speak...

IMG_2882.jpeg

På innspillinger hvor det er romlyd kommer dette frem, ikke like ekspansivt som jeg har vært vant med tidligere. Men artister og instrumenter har god separasjon, mellom høytalerne. Lyden strekker seg ikke utenfor høytalernes plassing i bredden. Dette også noe uvant ift tidligere oppsett, men egentlig ikke noe som er noe stort savn.

Og så har jeg nok vært heldig med synergi ift forsterkere og høytalere. Her er det helt åpenbart at komponentene matcher. Rogue M180 er knakende gode forsterkere. Både kraft og finesse.
    Det ligger et sett på bruktbørsen nå, til gi-bort pris. Vi hi-fi folk er jo av natur skeptisk til merker vi ikke kjenner så godt, og som ikke er hauset av presse og i diverse fora, men dette er en knallgod forsterker til bruktprisen og jeg vil påstå at den absolutt også forsvarer ny-pris. Synes jeg har sett bilder av et sett hos hi-fi og vinyl også...!?

IMG_2868.jpeg

IMG_2869.jpeg

Anyway, det spiller kanonbra i kjellerstua for tiden. Det handles igjen vinyl med begge hender. Jeg tilbringer knapt noen tid med familien. Og jeg har til og med fått bekreftelse (viktig!) fra både SOA og Nido som har vært på besøk og gitt entusiastiske tilbakemeldinger.
    Nå er det viktig at dere også gir mye bekreftelse i form av likes og varme tilbakemeldinger, slik at jeg føler meg sett og ikke synker inn i et hull av angst og usikkerhet ift egne opplevelser.

God kveld!

IMG_2876.jpeg

IMG_2875.jpeg

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.943
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Hyggelig lesning og jeg kan bekrefte at det låter fantastisk bra hos deg med Spendor! (y):D
    Mellomtonen har en skikkelig «wow» faktor!
    Du er heldig som har et så stort og flott rom!

PS: Min bærehjelp aka kamerat sa etterpå at det kanskje var noe av det beste han hadde hørt, det sier litt! :geek:

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Hyggelig lesning og jeg kan bekrefte at det låter fantastisk bra hos deg med Spendor! (y):D
    Mellomtonen har en skikkelig «wow» faktor!
    Du er heldig som har et så stort og flott rom!

PS: Min bærehjelp aka kamerat sa etterpå at det kanskje var noe av det beste han hadde hørt, det sier litt! :geek:
    Takk for det! Ja det er artig hvordan noen ting skjer uventet, og gøy at det klaffet så bra med byttet! Er sikker på at du kommer til å bli fornøyd også, spesielt etter hvert som du forer JBL med bedre (større) og bedre (større) forsterkere. Tror jeg bare såvidt har snust på potensialet...

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.943
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Takk for det! Ja det er artig hvordan noen ting skjer uventet, og gøy at det klaffet så bra med byttet! Er sikker på at du kommer til å bli fornøyd også, spesielt etter hvert som du forer JBL med bedre (større) og bedre (større) forsterkere. Tror jeg bare såvidt har snust på potensialet...
    Ja er rart med det! Veldig gøy at det funket så bra hos deg!
    Jeg er allerede super fornøyd bare ved å se på JBL´ene! :cool:
    Norma får lyd i dem, nok til at jeg hører digger musikk, og da er jeg kommet langt.. Så får vi se hva effekt som kommer, må bare klare slutte med vinyl shoppingen så jeg kan spare litt :rolleyes:

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.979
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Og så har jeg nok vært heldig med synergi ift forsterkere og høytalere. Her er det helt åpenbart at komponentene matcher. Rogue M180 er knakende gode forsterkere. Både kraft og finesse.
    Det ligger et sett på bruktbørsen nå, til gi-bort pris. Vi hi-fi folk er jo av natur skeptisk til merker vi ikke kjenner så godt, og som ikke er hauset av presse og i diverse fora, men dette er en knallgod forsterker til bruktprisen og jeg vil påstå at den absolutt også forsvarer ny-pris. Synes jeg har sett bilder av et sett hos hi-fi og vinyl også...!?
    ]
    M-180 istemmes som en knallgod amp (eller to). Jeg hadde de for en del år siden og selv om jeg angrer fortsatt på at jeg solgte EAR509 for å kjøpe disse, så spilte det fantastisk!

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.513
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Dette ser ser veldig bra ut og spiller sikkert helt topp også (y) :) En liten kommentar til din erfaring med JBL 4365.

(JBL 4365 har spilt her nede i 3 års tid, og i starten fikk jeg ikke ordentlig liv i dem. Men med Rogue M180 falt mye på plass. 180 rør-watt får dem til å sparke godt fra seg. Har ikke hørt noen høytalere som gir samme live-følelsen. De gjorde mye riktig, og noen ting utrolig bra, men kunne også være litt krass i toppen når man dro på litt, på noen innspillinger. Og å dra på blir man jo fristet til hele tiden med slike høytalere.
    Dermed begynte det etter hvert å surre litt tanker om andre høytalere. Noe som spiller litt mer "allround", og gjerne mer mellomtone fokusert, og med en litt snillere øvre mellomtone/diskant)

Som du skriver kan dem sikkert være litt krasse oppover i/under forskjellige arbeidsforhold. Jeg har ikke opplevd det med mine og det kommer nok av rommet dem spiller i her i dedikert rom og en del akustikk tiltak ikke noe problem hade jeg derimot satt opp dem i stua ville dem sikkert blitt vanskeligere oppover.
    Spiller allt fra Jazz-Punk lavt og Høyt:D

God Helg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.443
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bedre enn knoting! Takk for interessant lesing om de nye Spendorene dine. Håper du produserer like høy kvalitet i byen litt senere i dag 😁

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Bedre enn knoting! Takk for interessant lesing om de nye Spendorene dine. Håper du produserer like høy kvalitet i byen litt senere i dag 😁
    Jeg burde sjekket det høye antallet likes på innlegget før jeg gikk i ilden i dag. Da hadde jeg kanskje fått litt bedre selvtillit for å prestere…🤪 Blir fokus på det sosiale for min del…Du får ha lykke til, om det ikke allerede er for sent😂 Vi sees

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Dette ser ser veldig bra ut og spiller sikkert helt topp også (y) :) En liten kommentar til din erfaring med JBL 4365.

(JBL 4365 har spilt her nede i 3 års tid, og i starten fikk jeg ikke ordentlig liv i dem. Men med Rogue M180 falt mye på plass. 180 rør-watt får dem til å sparke godt fra seg. Har ikke hørt noen høytalere som gir samme live-følelsen. De gjorde mye riktig, og noen ting utrolig bra, men kunne også være litt krass i toppen når man dro på litt, på noen innspillinger. Og å dra på blir man jo fristet til hele tiden med slike høytalere.
    Dermed begynte det etter hvert å surre litt tanker om andre høytalere. Noe som spiller litt mer "allround", og gjerne mer mellomtone fokusert, og med en litt snillere øvre mellomtone/diskant)

Som du skriver kan dem sikkert være litt krasse oppover i/under forskjellige arbeidsforhold. Jeg har ikke opplevd det med mine og det kommer nok av rommet dem spiller i her i dedikert rom og en del akustikk tiltak ikke noe problem hade jeg derimot satt opp dem i stua ville dem sikkert blitt vanskeligere oppover.
    Spiller allt fra Jazz-Punk lavt og Høyt:D

God Helg
    Er nok rom-avhengig ja. Kjellerstua er dedikert for lyd og godt dempet, men rom-noder ( er det ikke det det heter) forekommer. Det har vi sett på målinger. Mine ører er nok kanskje litt hypersensitive i dette området. Det er også dette frekvensområdet som har vært en utfordring med høytalerne som var innom mellom Duo Mezzo og JBL.
    De andre hifi-nut’sene som har vært innom har ikke kommentert dette med JBL, så det kanskje jeg som er litt sær😙
    Men ja, jeg tror det hovedsakelig handler om høytalernes integrering med rommet. Mye kan korrigeres med plassering og akustiske tiltak, men kanskje ikke alt🙂

Lazarus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Antall liker
    1.248
    Sted
    Sømna
    Flott reportasje om et hærlig hi-fi rom med spennende hardware. Ingen grunner avdekket for å krype ned i et mørkt hull, tvert imot, og med en 911 i vinterdvale som allerede bærer bud om vår og nytt liv vil jeg si at man har et fullverdig liv selv uten familiekontakt 😅😍😎👍

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Flott reportasje om et hærlig hi-fi rom med spennende hardware. Ingen grunner avdekket for å krype ned i et mørkt hull, tvert imot, og med en 911 i vinterdvale som allerede bærer bud om vår og nytt liv vil jeg si at man har et fullverdig liv selv uten familiekontakt 😅😍😎👍
    Du har nok et poeng der ja...Jeg koser meg jo glugg ihjel med lyden her nede. Og når vinterveiene er noenlunde klar av salt skal jeg lufte kjerra, vinterdekkene er montert. Så absolutt ingen grunn til å å sture. Annonsert usikkerhet er noe nok til tilgjort...jeg er relativt trygg på egne opplevelser. Men jeg vil gjerne åpne huset for besøkende fremover, så det er bare å melde interesse. Ellers kommer det nok også en formell invitasjon til Bergen Lydlaug snart.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Har endelig skaffet meg denne på vinyl. Kostet litt mer enn jeg hadde forventet og er kanskje en spesialutgivelse, ikke vet jeg. Lydkvaliteten er veldig bra!

IMG_2855.jpeg

IMG_2853.jpeg

IMG_2854.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn