KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Det jobbes utenfor

    F9E97EA7-841B-4C9D-A4A6-7BDD952B0606.jpeg

    39D00CAD-D01D-46E2-B2FD-C8F1AEC2E254.jpeg

    Snart kommet rundt. Liker belegningsstein. Holder biomassene på avstand.
    EC681273-4B31-4F59-ADBA-23DAE47E4056.jpeg

    Skal holde lunken i huset neste vinter
    EB5DAAE7-7640-4A1C-A54A-8D37D85230C0.jpeg

    Og når arbeidskaren kommer inn får han en velfortjent kos fra yngstefrøkna🐶🥰
    267241C9-A368-420C-ADF5-47DDB1A49EE7.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Strøkent! Likte den løsningen med veden!
    Utearealer er best når de er overdekket :giggle:
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Hardt manuelt arbeid i helgen.

    AD49B5D2-4240-47FF-9E4F-D369912B42E4.jpeg


    Djevelen er i detaljene

    F2820865-EC66-4410-AD98-EBBAAA9626AE.jpeg


    Og Lykke, med kennelnavnet Waterstreams Rainbow Eyes, har fått sine turer, under regnbuen.

    6E3C84C5-20A8-4DFE-9461-26EA11A395A4.jpeg


    Og mens man sysler med slikt rekker man å fundere en hel del over neste trekk i kjellerstua. Beslutning er nå tatt, og det er bare litt logistiske utfordringer som gjenstår.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Dette spiller jammen musikk! Veldig kjekt at man kan få så mye godlyd ut av så billige hjemmebygg høytalere.
    3D9E55E1-BA5A-4D6F-9E02-18ADC363D9C9.jpeg

    Men må være litt selektiv i musikkvalget...

    Er det sånn at man bare kan montere hva som helst av fulltoneelemter i disse kassene og se hva man liker best, eller er kassene designet for et spesifikt element?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Godt med litt frisk luft etter vakt. Lokale entusiaster har laget et imponerende edderkoppnett av stier i alle vanskelighetsgrader i Munkebotn.
    1E12E06F-4E67-4B5F-A864-935E8D40C825.jpeg

    D1ECD7C2-A412-4C5C-86A1-4117D271AE7D.jpeg
    Første tur på to hjul etter at fjorårets sesong sluttet litt prematurt...
    6A9421E7-B15B-4466-83F2-056CC62F35D6.jpeg

    D76FB34D-1363-4172-BF6E-BC594A87679B.png


    Noe nervøs start i dag, men etter hvert kjente jeg at den middelaldrendes ungdommelige overmot kom sigende😏

    I stua har en nyoverhalt Marantz PM7200 (Ken Ishiwata signature edition) fått jobben med å drive Snell J3.
    C537E342-7538-4384-A5CE-0750A41D6B0D.jpeg

    CC8BD8A2-0F91-47F5-A106-081E6F52DD76.jpeg
    0AB7B0CF-7775-4FC1-BE45-14326B9CAADB.jpeg


    Det klarer den med bravur. Killer budsjettanlegg!
    Har spilt gjennom et par av albumene til Dominique Fils-Aimé, etter tips i tråden til Ou812rh. Anbefales!

    E2F55B47-C26E-41A8-98C7-75F64127FE8F.png
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Var ikke meningen å bare legge ut hagebilder. Ble avbrutt ...
    Men nå kan jeg jo like gjerne legge ut resultatet.
    En miks av materialer som var til overs, men ganske sjarmerende imho😋

    tempImage2sfVeR.jpg


    I kjellerstua har det også skjedd ting.

    Ny kraftkilde, 500w sparker liv i JBL!

    tempImagemarShj.jpg
    tempImagepbLcey.jpg


    Dette er en integrert forsterker, men jeg bruker kun effektdelen.

    Som forforsterker bruker jeg MBL C51, en integrert forsterker med en veldig god forforsterker. Effektdelen kan kobles ut og det har jeg gjort.
    To integrert forsterkere altså...

    tempImageC6YBtt.jpg
    tempImagefUhZtj.jpg
    tempImageW54s3S.jpg


    Og utenfor går solen ned

    tempImagei0Q1du.jpg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har etter hvert innsett at jeg trenger en dedikert, god, forforsterker.
    Til deg som som for mindre enn et år siden siden kjøpte min Messenger, en av verden beste forforsterkere, uten tvil, for 43000, den koster i dag 375000 ny, ja jeg kan bare si gratulerer, og til meg selv kan jeg si både det ene og det andre. Men hifivandrerens veier er uransakelig. Kanskje er det det nødvendig med en "katharsis" en gang i blant, starte på nytt.
    Etter at AG Duo mezzo, Audion Golden Dream, og Messenger var borte kom Buchardt Audio aktive høytalere inn. Etter det har mye audioutstyr kommet og gått. Mye komponenter har gitt fin lyd, men uten at det "klikker". Jeg skal ikke legge skjul på at det har vært mye frustrasjon, grensende til resignasjon.

    JBL 4365 høytalerne var første indikasjon på at noe var riktig. Mcintosh MA252 hadde fin klang men fikk ikke gang i 15" på høytalerne. Deretter ble det en kombo med to integrerte forsterkere. MBL C51 og April Music Stello Ai700. Mer punch men fortsatt ikke følelsen av at det "løsnet".

    Så, da ble det til å kikke etter forforsterker. Jeg ville gi Stello Ai700 en sjanse med annen forforsterker. Men jeg, som nok var skeptisk til klasse-D i utgangspunktet, hadde nok noe klasse A, eller A-B, i tankene der fremme.

    Så dukket en ModWright LS36.5 DM opp på finn. Det var ikke mye informasjon å finne på norsk. Men omtalene fra brukere i utlandet var svært gode. Den bruker noen av de de samme rørene som Messenger, 6h30i, og har lav utgangsimpedanse (100ohm) og kan dermed drive 7 meter interconnects som jeg har til effektforsterker. Sepatat strømforsyning til pre er også en god ting.

    Så etter jobb på fredag satte jeg kursen sørover.

    tempImagechbq3N.jpg


    I Hafrsfjord møtte jeg en hifi entusiast som ikke er på sentralen. Han har kun kontakt med hifi-miljøet i Hong Kong. Han hadde et lytterom i overetasjen i huset som var svært velegnet. Og han hadde mye fett utstyr. Svære Marten høytalere og topp-notch Krell forsterkere. I tillegg var det mye annet snacks. Jeg var på nippet til å begynne å by på en Conrad Johnsen MV55. Dette var forsterkeren som gav meg min første hifi-åpenbaring i 2005. Jeg hadde den integrerte versjonen, CAV 50.

    tempImageSQXIrN.jpg


    tempImageuvr4uW.jpg


    tempImageL61Nty.jpg


    tempImageMMJHdb.jpg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Lydmessig har introduksjonen av ModWright gitt en total forvandling av lyden. Mer av alt. Spesielt i de dypere frekvensene. Bassen fra JBL 4565 har endelig sluppet ut av boksen, lydbildet er større, mer gjennomsiktig, mer av alt rett og slett. Samme opplevelse som da jeg første gang koblet til Messenger, men mer voldsomt nå siden jeg nok var nærmere målet sist. Så, for første gang siden jeg solgte sjelen min er jeg ganske fornøyd med lyden, og da med en klasse D effekt forsterker...🤭
    Forforsterker har stor betydning for lyden. Tror jeg vil driste meg til å si at det er den viktigste komponenten, sammen med høytalerne.

     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    ^ Fortell mer om denne
    Dette er en liten boks som skal kverke jordsløyfer i et anlegg. Da jeg introduserte ModWright pre oppstod det samtidig en brum. Denne lot seg kupere ved å fysisk ta på terminalen til pre-ut og på chassis til PSU. Da forsvant det, nesten helt.
    Koblet inn denne lille boksen mellom jordingsuttak på linje og til effektforsterker. Flikket litt med bryterne, på måfå (orket ikke lese bruksanvisningen), og plutselig forsvant all brum. Nå er det null støy!

    Sjekk video av eureka-opplevelsen her😋

    https://youtu.be/5tUBxDlc7D4
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Hadde ikke forventet at alt skal falle så til de grader på plass med introduksjon av ModWright. Deilig, deilig!

    <iframe width="921" height="518" src="
    " title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dette er en liten boks som skal kverke jordsløyfer i et anlegg. Da jeg introduserte ModWright pre oppstod det samtidig en brum. Denne lot seg kupere ved å fysisk ta på terminalen til pre-ut og på chassis til PSU. Da forsvant det, nesten helt.
    Koblet inn denne lille boksen mellom jordingsuttak på linje og til effektforsterker. Flikket litt med bryterne, på måfå (orket ikke lese bruksanvisningen), og plutselig forsvant all brum. Nå er det null støy!

    Sjekk video av eureka-opplevelsen her😋

    https://youtu.be/5tUBxDlc7D4
    Interessant! Takker
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Lydmessig har introduksjonen av ModWright gitt en total forvandling av lyden. Mer av alt. Spesielt i de dypere frekvensene. Bassen fra JBL 4565 har endelig sluppet ut av boksen, lydbildet er større, mer gjennomsiktig, mer av alt rett og slett. Samme opplevelse som da jeg første gang koblet til Messenger, men mer voldsomt nå siden jeg nok var nærmere målet sist. Så, for første gang siden jeg solgte sjelen min er jeg ganske fornøyd med lyden, og da med en klasse D effekt forsterker...🤭
    Forforsterker har stor betydning for lyden. Tror jeg vil driste meg til å si at det er den viktigste komponenten, sammen med høytalerne.

    Det er min erfaring også. Preampen er utrolig viktig for god lyd, og dessverre i mange tilfeller der folk bruker minst penger. Kan også se ut til at de er vanskelig å få gode da det finnes få virkelig gode preamper, men hauevis av gode effektforsterkere.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Det er min erfaring også. Preampen er utrolig viktig for god lyd, og dessverre i mange tilfeller der folk bruker minst penger. Kan også se ut til at de er vanskelig å få gode da det finnes få virkelig gode preamper, men hauevis av gode effektforsterkere.
    Ser også at ModWright bruker rør i strømforsyningen, noe jeg har god erfaring med i ARC sine produkter. Der har alle de mest vellydene komponentene rør i strømforsyningen.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Ja, skal teste litt forskjellig rør etter hvert. NOS 6h30 koster skjorta men er gode og har lang levetid. Likeretterne i strømforsyningen kan man få relativt rimelig, også som NOS.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Og så er det på tide med et hamskifte for Garrarden. Testplinthet som jeg laget for over 10 år siden skal ut.

    tempImagenhm57k.jpg


    Inn kommer flere lag med klarlakk.

    3341A1CA-B5B4-4CE8-B014-B2E3D35DA07E.jpeg


    Das Plinth, kommer med flere forskjellige armbord og tar to armer.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Lenco`en er for tiden ikke koblet opp. Gruer meg til å løfte den inn i racket igjen. Veier tett på 50kg.
    Dessuten tenker jeg at dette er en god anledning til å gjøre en omrokkering på armene. Prioritere Garrarden.

    IMG_8664.jpeg


    Har også en NOS SME arm som jeg kan putte inn i miksen. Noen som har en mening ift hvor god denne armen er?

    IMG_8660.jpeg


    IMG_8661.jpeg
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Ja, skal teste litt forskjellig rør etter hvert. NOS 6h30 koster skjorta men er gode og har lang levetid. Likeretterne i strømforsyningen kan man få relativt rimelig, også som NOS.
    Vær forsiktig med de såkalte NOS 6H30 som har betegnelsen DR. Det er nesten ikke ubrukte rør igjen på markedet, og det er mye svindel ute å går. Prisene er blitt astronomiske. Det er mulig å se forskjell på innmat på DR og standard rør, men er ikke så lett å finne ut om de er brukt eller ikke. Jeg var så heldig for mange år siden å få tak i noen DR rør direkte fra Russland, men dessverre trodde jeg disse ikke var ekte, så kjøpte ikke flere. Ved senere inspeksjon så viste det seg at dette var ekte rør. Har brukt disse noen år nå, men det er snart slutt. Med 15 stk. 6H30 i bruk går det ikke å bruke DR...
    EH 6H30Pi Gold Pins har svært god kvalitet og fungerer godt, men uten levetiden til DR. Prisen er derimot grei. I ARC komponentene har disse en levetid på ca. 3000t i linjedel, og 1500t i strømforsyning.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Vær forsiktig med de såkalte NOS 6H30 som har betegnelsen DR. Det er nesten ikke ubrukte rør igjen på markedet, og det er mye svindel ute å går. Prisene er blitt astronomiske. Det er mulig å se forskjell på innmat på DR og standard rør, men er ikke så lett å finne ut om de er brukt eller ikke. Jeg var så heldig for mange år siden å få tak i noen DR rør direkte fra Russland, men dessverre trodde jeg disse ikke var ekte, så kjøpte ikke flere. Ved senere inspeksjon så viste det seg at dette var ekte rør. Har brukt disse noen år nå, men det er snart slutt. Med 15 stk. 6H30 i bruk går det ikke å bruke DR...
    EH 6H30Pi Gold Pins har svært god kvalitet og fungerer godt, men uten levetiden til DR. Prisen er derimot grei. I ARC komponentene har disse en levetid på ca. 3000t i linjedel, og 1500t i strømforsyning.
    God info Jack, mange takk!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Omrokkeringer i racket og lett komprimering. Blir en ekstra hylle på toppen.
    6E5FA267-BF3A-4724-8744-DABD6E6C3A41.jpeg


    BCEAFFF3-9A3E-4CA2-8A06-347046AFD6F4.jpeg

    Med ModWright har det blitt reneste blue light district

    479439DC-1BF8-4F0F-AF2C-BF17D98A670B.jpeg

    Og endelig en platespiller på plass.
    4D6D79C9-B304-4B88-934D-3025CEA257F1.jpeg


    9C581F8A-5CA4-4804-8A72-50F462F53C5C.jpeg

    FF633C3A-1AD9-49E4-9660-A4A56B928BFC.jpeg

    4-point får stå der den står. Ellers måtte jeg begynt å bore i det nye plinthet til Garrarden. Får heller finne en fin 12-tommer til den. Kikker mye på Groovemaster III om dagen. Da ryker jeg vel på en SPU også…
    Et annet alternativ er å sende PU7 armen tilbake til Audio Origami i UK for skifte til 12 tommers armrør.
    Uansett blir det nå fire armer og bare tre innganger på riia. Hva fanden gjør man med det da…
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.393
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Omrokkeringer i racket og lett komprimering. Blir en ekstra hylle på toppen.
    Vis vedlegget 752924

    Vis vedlegget 752919
    Med ModWright har det blitt reneste blue light district

    Vis vedlegget 752920
    Og endelig en platespiller på plass.
    Vis vedlegget 752921

    Vis vedlegget 752922
    Vis vedlegget 752923
    4-point får stå der den står. Ellers måtte jeg begynt å bore i det nye plinthet til Garrarden. Får heller finne en fin 12-tommer til den. Kikker mye på Groovemaster III om dagen. Da ryker jeg vel på en SPU også…
    Et annet alternativ er å sende PU7 armen tilbake til Audio Origami i UK for skifte til 12 tommers armrør.
    Uansett blir det nå fire armer og bare tre innganger på riia. Hva fanden gjør man med det da…
    Kjøper ny riaa😂
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Hadde håpet noen skulle skrive noe mer i retning «du trenger bare en spiller og maks to armer»…😝
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    4-point får stå der den står. Ellers måtte jeg begynt å bore i det nye plinthet til Garrarden. Får heller finne en fin 12-tommer til den. Kikker mye på Groovemaster III om dagen. Da ryker jeg vel på en SPU også…
    Et annet alternativ er å sende PU7 armen tilbake til Audio Origami i UK for skifte til 12 tommers armrør.
    Uansett blir det nå fire armer og bare tre innganger på riia. Hva fanden gjør man med det da…
    Mener jeg hadde et slikt dilemma en gang, men fant en elegant løsning...

    Har du forresten vurdert denne armen?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Du trenger bare to platespillere og maks tre armer, eventuelt overskytende kan settes på innbytterbenk/lager. og brukes ved lyst. :cool:
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kjoenik !

    Siden vi har samme høyttalere og at de også står på samme underlag vil jeg sterkt anbefale myk avkobling mot gulvet istedenfor de originale spikes-lignende føttene. Jeg bruker noen gummiklosser fra Biltema, som er beregnet til å ha mellom fjærene på bil. Når jeg måler vibrasjonene i selve høyttaleren så er det en halvering sammenlignet mot original føttene. Det kjennes også lett ved å legge hånden på forskjellige plasser på høyttaleren, når en spiller noe med mye bass.

    Senest i dag gjorde jeg en sammenligning mellom Biltema gummien og vekt tilpassede SD puter, og Biltema gummien målte ørlite bedre, men forskjellen er sikkert for liten til å kunne høres, men uansett er lyden nå betraktelige bedre. Stereoperspektiv og ikke minst bassen som er bedre definert uten å miste dynamikk.

    Skal få tatt ett bilde så du ser hva jeg snakker om.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes jo også snurrer med plass til tre armer, og RIAAer med tre innganger. Overskuddsmateriell kommer på reservebenken. :)

    vh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn