Klasse A forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    audiosan

    Gjest
    Jeg elsker klasse-A

    Har bakover i tiden hatt litt av hvert, AB, rør, klasse D og flere klasse A (flere First Watt samt en Sugden).

    La meg si det slik på bakrunn av noe av min erfaring. Her bruker jeg ordet skarp om at lyden er mer forvrengt, mindre oppløst osv:
    Sugden er dobbelt så skarp som First Watt.
    McIntosh AB transistor er dobbelt så skarp som Sugden.
    Electrocompaniet er dobbelt så skarp som Sugden.
    Og veldig mange moderne AB forsterkere er dobbelt så skarpe som Electrocompaniet.

    En high end klasse a er ekstremt mer oppløst og uanstrengt i klangen all verdens AB forsterkere.

    Subjektivt sett fra min side da :)
    jeg kan også på det sterkeste anbefale FirstWatt. men som nevnt tidligere så er de håpløst vanskelig å få kjøpt. men på den annen side. de er veldig lette å bygge:) her er min F5 på steroider. leverer 45W klasse A.
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Tror jeg har valgt en pure Class A forsterker hvis jeg skulle valgt idag. Har en Stax pure Class A til hodetelefonene. Det er den mest nøytrale og naturlig klingene forsterkeren jeg har hatt til nå.Mellom 70 og 80 tallet var det noen virkelig gode forsterkere forsterkere fra både Stax og Pioneer. Kan nevne Pioneer M-22 som en en ren class A Twin Mono forsterker byggd på et felles sjassi av presstøpt aluminium:). Denne forsterkeren er på 2 x 30w rms og er anbefalt for høyttalere med impedans på 4 -16ohm. Skal passe til gamle LS35a. Disse M-22 forsterkeren er å få på brukten utenlands. Men trenger en overhaling for å vare de neste 30 år:cool:. Tror nok denne forsterkeren får fram gliset på flere her på sentralen. Er en veldig bra video på youtube med en kvalifiseert teknikker som gjør målinger på denne som nylig er overhalt. mvh Guit

    Vis vedlegget 150179
    litt historikk er alltid kjærkomment , ser veldig fin ut
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    2x20 watt 845 style fra icon audio, mk ll signatur

    MB845II-Meter-covers-off.jpg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    da har jeg egentlig bestemt meg for hvilken klasse a jeg skal gå for, mer eller mindre

    Belles sa-30 i sort utførelse frister veldig og blir muligens bestillt denne uken
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    trondb

    Fersking
    Ble medlem
    01.04.2011
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Har etpar Quad 57 med 2xmono PassLabs A40, forsterkerene begynner å bli 30 år gamle, så hvis noen skal bygge DIY FirstWatt så er jeg interessert i et sett.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    A40 forsterkeren er mer enn god nok! Tviholder på en monster-utgave av A40 selv... ;-)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    2x20 watt 845 style fra icon audio, mk ll signatur

    Vis vedlegget 150200

    Er dette 845 i single ended konfigurasjon? Ser at det er stort sett to varianter over dette røret; enten single-ended med forholdsvis få Watt, 15-20. Og en del mer kraftige varianter, formodentlig push-pull, eller noe sånt? Noen som kan si noe om lydsignatur, pros & cons over 845-røret i forskjellige varianter? Har aldri hatt rørforsterker sjøl, men virker som 845-røret gir både i pose og sekk; både kraft og flyt, stofflighet og 'rør-lyd'.

    Er det forresten folk på forumet som har rørforsterkere fra Icon Audio? Disse ser jo ut til å gi mye for pengene, utviklet i England og produsert i Kina som de er. De store 845 monoblokkene fikk veldig god omtale i Hifi World nå nylig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vintage A? Hva med Marantz MA24 monoblokker og SC22 pre?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Har hatt ma24, ma22?, sc22. De spilte pent med typisk marantzsignatur, festkul i bunn. Fine forsterkere hvis det passer.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Karan KA I-180? Link til anmeldelser:
    SonicFlare - Hi-Fi reviews, audio events, show coverage, photos and more Karen KA I-180 Integrated Amp Review by Sean Fowler
    Karan Acoustics KA I-180 mkII (Hi-Fi+ 77) | AVguide

    Disse anmeldelsene er to forskjellige versjoner vel og merke. MKI og MKII
    Den blir solgt hos Audiosearch.no i Skien ihvertfall og blir skrytt opp i skyene :) Sikkert andre her inne som har vært mer borti den enn meg. Den er også fantastisk liten, lett og lekker til å være såpass kraftig.
    det er allså klasse A effekt jeg kikker etter, men takk for link til en god test av ett ukjent merke for meg :)
    Det er klasse A.

    Mvh.KW
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Plinius er hakket mer detaljert enn de store PassLabs (X250.5/350.5/..)
    Og har mulighet for å switche AB/klasse-A, og i sistnevnte mode blir den varm ;-))))

    Arne K

    Da kan jeg ikke dy meg. Kan for første, og sikkert siste, gang korrigere Cobra to på noe teknisk ;)

    Pass Lab sin XA 30.5, oppgitt til 30 watt ren klasse A, yter 130 watt i kl B . Det står et svært meter på fronten. Når pila peker rett opp og står stille, spiller den i klasse A. Når den vipperr til høyre spiller den i klasse B. En ganske morsom underholdning m gulvstående, som dipper ned under Tre Ohm i bassen.
    Den har ellers en 2KVA trafo, mot 1.2 til 1.4 på min BLADELIUS KLASS A. kåret til årets forsterker 2012 av Sven Bilen. Med skråstrek over e en.
    Bladelius, oppgitt til 35 watt, ren klasse A, driver omtrent hva som helst. Skulle likt å se en måling på den.

    mvh Huldra, mot natt


    EDIT . feil sitat, se korrigering innlegg 95, få cm ned.... To innlegg nedenfor
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    A40 er det gamle propellen med kjøle tunnell?
    mvh
    Leif
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    ALT av Pass Labs går i klasse A, mengden varierer på de større X- modellene, fra 40-50W eller mer, resten i AB
    XA-serien er visst full klasse-A-drift

    Arne K

    BEKLAGER ARNE K. Tok feil sitat, her er det :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MA24/SC22...en knallmatch til eldre Klipschhorn og vinyl if memory serves---sku gjerne hørt hva SC22 kunne fått ut av Avantgarde Solo, jeg...
    De har jo innebygde effektdeler...Hørte mye på MA24 i begynnelsen av min "karriere"..et kjempepar, det! Bare så synd de er så sjeldne nå...
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    image.jpg


    Og siden den ikke er norsk, håper jeg det er greit at butikken, som har finansiert utviklingen, står på bildet...

    Ps. Jeg har blitt fortalt av forhandler at klasse A vil bli forbudt i EU. EØS avtalen, bruker å binde oss. Er det noen som vet noe om dette ?

    mvh Huldra57
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Håper vi slipper å bindes av akkurat den klausulen...men den der er et godt eksempel, Huldra....hehe...jeg har to nyere selv, om du ikke har skjønt det..
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    image.jpg


    Hei igjen. I helga var jeg på et besøk, hos en gradios vinyl kar, og hørte disse forsterkerne. Air Tight 211 på lignende horn. Avant Garde Duo Mezzo Omega G2. Kanskje er det de vi ser her ?

    siden har jeg våkna hver mårra med et bredt glis :)

    Kun ett rør i hver monoblokk, og da klasse A forstår jeg. 21 watt. ( dog 500inni ht til to stk tolv tommere)

    kan anbefales alle med solid konto....

    jeg bare spør. Finnes det en venne, eller drømme, klubb.

    mvh Huldra
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    A40 er det gamle propellen med kjøle tunnell?
    mvh
    Leif
    Ja, prototypen til Mr. Nelson - lagde den i 77. Har artikkelen enda - og forsterkeren! :cool:
    Liker den godt og bruker den på noen Lowtherhorn nå - i nr 2 anlegget.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @HULDRA57: AVANTGARDE HAR FANKLUBB, JA...INGEN FARE..Men de der blir for store for meg...la meg da heller få et sett Solo...Mht basselementer: ALDRI større enn 8" PER SIDE her...og da skal de være kontrollerte som et stempel!!!!!!
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    @HULDRA57: AVANTGARDE HAR FANKLUBB, JA...INGEN FARE..Men de der blir for store for meg...la meg da heller få et sett Solo...Mht basselementer: ALDRI større enn 8" PER SIDE her...og da skal de være kontrollerte som et stempel!!!!!!
    Hei Auditor!

    ser ut til at vi kan danne vår egen klubb. ÅTTE TOMmers klubben ;), Eller; Vi som nøyer oss med 8" ....

    Før Waf tok kontrollen, var jo svært mange to veis ht m 8" .

    Mine Divaer har jo to åttetommer pr side. Har hatt en del besøk, og ingen har klaget på bassen.... Svulmende
    , oppblåste eller slekke basser høre hjemme andre steder enn her !
    Med Eximus mk 1 blei det litt forvoldsomt, men med mk2 har jeg fått perfekt lyd. De forsterkerne har jeg btw lyst å søke om medlemskap i klasse A klubben til ;) lyder mer klasse A enn mange klasse A amper.....

    ps Hva er det du har to nyere av. Klasse A amper? Og hvilke?

    mvh Huldra, m Klasse A signatur i ryggmargen
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har pr dato Bladelius Balder og Idun- klasse AB- men har eid klasse A -amper fra EC før! Og bruker Bladelius på Sonus Faber, med Rega kilder, og Tarakabler! Kun seksere i bass hos meg, men skal jeg foreslå noe større, blir det ALDRI mer enn 8"- ikke ofte iallefall..og da kun unntaksvis- som sub! Noe kun REL gjør ordentlig! Aldri større enn titommere der! ALLE ANDRE TIERE, SAMT TOLVTOMS OG OPP ER BANNLYST!!!!! OG DE FOCALENE DINE ER KNALLTØFFE!!!! Mine favoritter utenom SF er Micro Utopia BE og siste modell...DE er det fineste Focal har laga noensinne...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    ;) Ikke større enn 8"??? Ca. det dummeste jeg har lest idag! Ut i fra de grunnene dere beskriver. Det er selvsagt ingen ting i veien med åttetommere, men det er heller ingen ting i veien med hverken 10, 12 eller sågar 15" (!!) når de er konstruert riktig og ikke minst implementert riktig. Men for all del, vi velger fritt våre våpen..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Velg fritt du...og lykke til med å løse de akustiske problemer som følger med!! For å implementere noe større riktig, må man ha ei stue større enn de aller fleste her tillands..eller en utrolig tålmodig ektefelle/samboer...Mine oversettere skremmer ingen...før jeg setter dem på...da treffer haka fort parketten, ser du...
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Så f.eks. tre åtte tommere er greit, men en tolv tommer er fyfy? Merkelig i tilfelle synes nå jeg :)

    mvh
    jan
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Heisann !

    ja det er jo alltids noen som blir fort sluk-øra.

    jeg har vel bare beskrevet hvike ht. Som står i hovedoppsettet mitt. Og hvordan jeg liker bassen.

    skulle til å legge til min lidenskap for Seas sine ti tommere, som jeg har mange av. Og min 12" sub , MA Gsw 12, som er kanon på såvel musikk, og kino. Med DSP.

    nå var jo ellers dette bare en liten digresjon. Tråden handler om Klasse A forsterkere.

    så beskrev jeg kort mitt besøk m AG m to 12" per side. I Forbindelse m Air Tight singel ended blokker.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    @HULDRA57: AVANTGARDE HAR FANKLUBB, JA...INGEN FARE..Men de der blir for store for meg...la meg da heller få et sett Solo...Mht basselementer: ALDRI større enn 8" PER SIDE her...og da skal de være kontrollerte som et stempel!!!!!!
    Ja, fo SOLO har jo kun 12" :rolleyes: Men nok om det, kl.A er uansett tingen, rør eller transistor. Definitivt hva transistor angår.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    @HULDRA57: AVANTGARDE HAR FANKLUBB, JA...INGEN FARE..Men de der blir for store for meg...la meg da heller få et sett Solo...Mht basselementer: ALDRI større enn 8" PER SIDE her...og da skal de være kontrollerte som et stempel!!!!!!
    Hei igjen Auditor!takker for skryt av Diva. Micro utopia har jeg hatt, og begge er veldig god match med Klasse A amper. Spesielt Microene, som ikke går særlig lavt i impedanse..

    Har ellers mange ti tommer Seas i bruk, og en tolvtommers sub. Kvaliteten på 12 tommere har kommet seg veldig siste åra. Ser at LMC anbefaler 15 " , og han er nok en mann med høye kvalitetskrav.

    Balder skulle jeg btw låne, men Morten var tom for den og Thor. Klasse A er noe helt spesielt.... Så måtte bare ha den Bladeliusen

    mvh Huldra
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Forstår det, Huldra...jeg selger ikke mine heller, før jeg har råd til en Ask! Sammen med Saga og Embla- evt Embla med pre- er den det nærmeste jeg kommer et miljømessig alibi for hobbyen min..utrolig kul, den! Som også Balder!
    @ SLUKET: JEG SA UNNTAKSVIS, og har du fått med deg min generelle holdning til horn? Poenget er at Solo faktisk låter greit, den, sammen med Klipschs modeller...MEN DET ER ET UNNTAK ,MED STORE FEITE TYPER!!!!!!!! Får si som Valborg (Olsenbanden ) sa: Har du OPPFATTA det nå?????
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    @HULDRA57: AVANTGARDE HAR FANKLUBB, JA...INGEN FARE..Men de der blir for store for meg...la meg da heller få et sett Solo...Mht basselementer: ALDRI større enn 8" PER SIDE her...og da skal de være kontrollerte som et stempel!!!!!!
    Hei igjen Auditor!takker for skryt av Diva. Micro utopia har jeg hatt, og begge er veldig god match med Klasse A amper. Spesielt Microene, som ikke går særlig lavt i impedanse..

    Har ellers mange ti tommer Seas i bruk, og en tolvtommers sub. Kvaliteten på 12 tommere har kommet seg veldig siste åra. Ser at LMC anbefaler 15 " , og han er nok en mann med høye kvalitetskrav.

    Balder skulle jeg btw låne, men Morten var tom for den og Thor. Klasse A er noe helt spesielt.... Så måtte bare ha den Bladeliusen

    mvh Huldra
    Med fare for å fremstå som besserwisser'sk; en av styrkene til kl. A forsterkere er faktisk evnen til å håndtere vanskelige laster med lave impedanser, da genuine kl. A konstruksjoner dobler effekten for hver halvering av impedansen.... 200W 8 ohm, 400W 4 ohm, 800W 2 ohm f.eks.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde 3 stk Zeiss-Ikon 20" basser med AlNiCo magneter for noen år siden. En uhyggelig kvikk og definert bass som en skjelden eller aldri hører - men kona, kona...:D !?!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Forstår det, Huldra...jeg selger ikke mine heller, før jeg har råd til en Ask! Sammen med Saga og Embla- evt Embla med pre- er den det nærmeste jeg kommer et miljømessig alibi for hobbyen min..utrolig kul, den! Som også Balder!
    @ SLUKET: JEG SA UNNTAKSVIS, og har du fått med deg min generelle holdning til horn? Poenget er at Solo faktisk låter greit, den, sammen med Klipschs modeller...MEN DET ER ET UNNTAK ,MED STORE FEITE TYPER!!!!!!!! Får si som Valborg (Olsenbanden ) sa: Har du OPPFATTA det nå??
    Hissig i dag??

    1. Jeg har da ikke trukket horn inn i kommentaren?? Trodde vi snakket om 8" kontra større saker.
    2. I ditt innlegg # 101, sm jeg henviste til vedr. SOLO så står det vitterligen ingen ting om unntaksvis?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    @HULDRA57: AVANTGARDE HAR FANKLUBB, JA...INGEN FARE..Men de der blir for store for meg...la meg da heller få et sett Solo...Mht basselementer: ALDRI større enn 8" PER SIDE her...og da skal de være kontrollerte som et stempel!!!!!!
    Hei igjen Auditor!takker for skryt av Diva. Micro utopia har jeg hatt, og begge er veldig god match med Klasse A amper. Spesielt Microene, som ikke går særlig lavt i impedanse..

    Har ellers mange ti tommer Seas i bruk, og en tolvtommers sub. Kvaliteten på 12 tommere har kommet seg veldig siste åra. Ser at LMC anbefaler 15 " , og han er nok en mann med høye kvalitetskrav.

    Balder skulle jeg btw låne, men Morten var tom for den og Thor. Klasse A er noe helt spesielt.... Så måtte bare ha den Bladeliusen

    mvh Huldra
    Med fare for å fremstå som besserwisser'sk; en av styrkene til kl. A forsterkere er faktisk evnen til å håndtere vanskelige laster med lave impedanser, da genuine kl. A konstruksjoner dobler effekten for hver halvering av impedansen.... 200W 8 ohm, 400W 4 ohm, 800W 2 ohm f.eks.
    ....samt at du slipper forvrengning som oppstår i PSU når forsterkeren jobber med kraftige musikksignaler. En kl A forsterker leverer maks strøm hele tiden (ca) uansett musikksignal....
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    @HULDRA57: AVANTGARDE HAR FANKLUBB, JA...INGEN FARE..Men de der blir for store for meg...la meg da heller få et sett Solo...Mht basselementer: ALDRI større enn 8" PER SIDE her...og da skal de være kontrollerte som et stempel!!!!!!
    Hei igjen Auditor!takker for skryt av Diva. Micro utopia har jeg hatt, og begge er veldig god match med Klasse A amper. Spesielt Microene, som ikke går særlig lavt i impedanse..

    Har ellers mange ti tommer Seas i bruk, og en tolvtommers sub. Kvaliteten på 12 tommere har kommet seg veldig siste åra. Ser at LMC anbefaler 15 " , og han er nok en mann med høye kvalitetskrav.

    Balder skulle jeg btw låne, men Morten var tom for den og Thor. Klasse A er noe helt spesielt.... Så måtte bare ha den Bladeliusen

    mvh Huldra
    Med fare for å fremstå som besserwisser'sk; en av styrkene til kl. A forsterkere er faktisk evnen til å håndtere vanskelige laster med lave impedanser, da genuine kl. A konstruksjoner dobler effekten for hver halvering av impedansen.... 200W 8 ohm, 400W 4 ohm, 800W 2 ohm f.eks.
    Om jeg har tatt feil er jo dette bare å beklage. Men alt jeg har lest og hørt av klasse A konstruktører sier det motsatte.

    At en 60 watt klasse A i åtte Ohm, gir 30 watt klasse A i fire og 15 watt i 2 ohm. Klasse A altså.


    At klasse A amper er gode til å drive også lavimpedante høyttalere er jeg enig i. Men ut i fra jeg vet skyldes dette klasse A konstruksjonen, og de store stømforsyningene m overdimensjonerte trafoer.

    dette stemmer ellers godt med de resultat jeg og bekjente har oppnådd.

    en annen ting er at mange , f.eks Pass Labs, oppgir en xa 30.5 til å være en ren klasse A amp på 30 Watt, mens den i virkeligheten yter 130 watt i åtte ohm, knappe 200 i fire ohm, og en god del over det i to Ohm. (Dette gjelder klasse B)
    Målinger av Stereophile viste dette for flere år siden.

    For å få den ekte, gromme klasse A lyden, skal det dermed være smart m høyimpedant ht. Et eksempel er Dynabel 2S, som aldri går under seks Ohm.

    mvh Huldra57
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    8 tommer er ikke et våpen, det er en lompe!
    jeg har enkle krav:
    så bra det er mulig....:D

    mvh
    Leif
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @ Sluket: Du har visst ikke det...Det var i en annen tråd, der spørsmålet var "HORN ELLER IKKE??" Huldra spurte i herværende tråd om AG- som tross alt er horn- og som våkner med klasse A...derfor regna jeg med du hadde lest den forrige...der jeg blant annet diskuterer dette med Impulse (hornfrik!!) Der sa jeg at jeg ikke lever godt med horn..de eneste som har levert noenlunde overbevisende i mine ører, er AG Solo og Klipsch...beklager manglende presisering...Men jeg står på påstanden om at alt over 8" er unødvendig i en normal stue...gjerne drevet med SOLID klasse A..hehe..så Huldra- du har skjønt det hele!!! SMÅ ELEMENTER OG STEMPELKONTROLL!
    Unntaket er om du mot formodning trenger sub, og da går jeg ALDRI over WALISISKE tiere! Vi får starte den tråden, Huldra!!
     
    Sist redigert:

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    @HULDRA57: AVANTGARDE HAR FANKLUBB, JA...INGEN FARE..Men de der blir for store for meg...la meg da heller få et sett Solo...Mht basselementer: ALDRI større enn 8" PER SIDE her...og da skal de være kontrollerte som et stempel!!!!!!
    Hei igjen Auditor!takker for skryt av Diva. Micro utopia har jeg hatt, og begge er veldig god match med Klasse A amper. Spesielt Microene, som ikke går særlig lavt i impedanse..

    Har ellers mange ti tommer Seas i bruk, og en tolvtommers sub. Kvaliteten på 12 tommere har kommet seg veldig siste åra. Ser at LMC anbefaler 15 " , og han er nok en mann med høye kvalitetskrav.

    Balder skulle jeg btw låne, men Morten var tom for den og Thor. Klasse A er noe helt spesielt.... Så måtte bare ha den Bladeliusen

    mvh Huldra
    Med fare for å fremstå som besserwisser'sk; en av styrkene til kl. A forsterkere er faktisk evnen til å håndtere vanskelige laster med lave impedanser, da genuine kl. A konstruksjoner dobler effekten for hver halvering av impedansen.... 200W 8 ohm, 400W 4 ohm, 800W 2 ohm f.eks.
    Om jeg har tatt feil er jo dette bare å beklage. Men alt jeg har lest og hørt av klasse A konstruktører sier det motsatte.

    At en 60 watt klasse A i åtte Ohm, gir 30 watt klasse A i fire og 15 watt i 2 ohm. Klasse A altså.


    At klasse A amper er gode til å drive også lavimpedante høyttalere er jeg enig i. Men ut i fra jeg vet skyldes dette klasse A konstruksjonen, og de store stømforsyningene m overdimensjonerte trafoer.

    dette stemmer ellers godt med de resultat jeg og bekjente har oppnådd.

    en annen ting er at mange , f.eks Pass Labs, oppgir en xa 30.5 til å være en ren klasse A amp på 30 Watt, mens den i virkeligheten yter 130 watt i åtte ohm, knappe 200 i fire ohm, og en god del over det i to Ohm. (Dette gjelder klasse B)
    Målinger av Stereophile viste dette for flere år siden.

    For å få den ekte, gromme klasse A lyden, skal det dermed være smart m høyimpedant ht. Et eksempel er Dynabel 2S, som aldri går under seks Ohm.

    mvh Huldra57
    Hmm, min klasse A amp (Accuphase A-60) gir 60W i 8 ohm, 120W i 4 ohm, 240W i 2 ohm og 480W i 1 ohm. Ren klasse A - ikke noe AB.
    http://www.accuphase.com/cat/a-60_e.pdf
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Så er også Accuphase en av de som gjør dette ordentlig, janly!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn