Klasse A forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Så er også Accuphase en av de som gjør dette ordentlig, janly!!
    Hehe... spiller tilfeldigvis på bl.a. 2 stk. Accuphase A50V selv... men akkurat den modellen er vel ikke stueren den da. :cool:
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    @HULDRA57: AVANTGARDE HAR FANKLUBB, JA...INGEN FARE..Men de der blir for store for meg...la meg da heller få et sett Solo...Mht basselementer: ALDRI større enn 8" PER SIDE her...og da skal de være kontrollerte som et stempel!!!!!!
    Hei igjen Auditor!takker for skryt av Diva. Micro utopia har jeg hatt, og begge er veldig god match med Klasse A amper. Spesielt Microene, som ikke går særlig lavt i impedanse..

    Har ellers mange ti tommer Seas i bruk, og en tolvtommers sub. Kvaliteten på 12 tommere har kommet seg veldig siste åra. Ser at LMC anbefaler 15 " , og han er nok en mann med høye kvalitetskrav.

    Balder skulle jeg btw låne, men Morten var tom for den og Thor. Klasse A er noe helt spesielt.... Så måtte bare ha den Bladeliusen

    mvh Huldra
    Med fare for å fremstå som besserwisser'sk; en av styrkene til kl. A forsterkere er faktisk evnen til å håndtere vanskelige laster med lave impedanser, da genuine kl. A konstruksjoner dobler effekten for hver halvering av impedansen.... 200W 8 ohm, 400W 4 ohm, 800W 2 ohm f.eks.
    Om jeg har tatt feil er jo dette bare å beklage. Men alt jeg har lest og hørt av klasse A konstruktører sier det motsatte.

    At en 60 watt klasse A i åtte Ohm, gir 30 watt klasse A i fire og 15 watt i 2 ohm. Klasse A altså.


    At klasse A amper er gode til å drive også lavimpedante høyttalere er jeg enig i. Men ut i fra jeg vet skyldes dette klasse A konstruksjonen, og de store stømforsyningene m overdimensjonerte trafoer.

    dette stemmer ellers godt med de resultat jeg og bekjente har oppnådd.

    en annen ting er at mange , f.eks Pass Labs, oppgir en xa 30.5 til å være en ren klasse A amp på 30 Watt, mens den i virkeligheten yter 130 watt i åtte ohm, knappe 200 i fire ohm, og en god del over det i to Ohm. (Dette gjelder klasse B)
    Målinger av Stereophile viste dette for flere år siden.

    For å få den ekte, gromme klasse A lyden, skal det dermed være smart m høyimpedant ht. Et eksempel er Dynabel 2S, som aldri går under seks Ohm.

    mvh Huldra57
    Hmm, min klasse A amp (Accuphase A-60) gir 60W i 8 ohm, 120W i 4 ohm, 240W i 2 ohm og 480W i 1 ohm. Ren klasse A - ikke noe AB.
    http://www.accuphase.com/cat/a-60_e.pdf
    Hei Janly!

    ja på papiret ser den ganske slik ut, som du beskriver. Har aldri hørt den, men vet den går for å være noe av det grommeste...

    Pass Labs tror jeg reklamerer på samme måten. XA30.5 oppgies til å være en pure klass A, som dobler med impedansen. På fronten er det et meter , som slår ut når den går over i klasse B.

    Nå skal ikke jeg uttale meg om din amp, kjenner den for dårlig til det. Ser det er Mosfet , som Pass Lab.

    Ellers er det jo vanlig at klasse A amper bare blir oppgitt i 8 Ohm...

    Skrev derfor tidligere at jeg gjerne skulle sett målinger av den Bladeliusen min...Svenskene skryter jo av at den driver Thiel sin sværing, som går ned på 1 tallet i impedanse.

    Har også fått opplyst av NAT at Bladeliusen halverer klasse Awatt ved halvering av impedanse. Og har forstått det slikt at det gjelder alle klasse A amper.

    Det jeg begynner å lure på er om det finnes noe slikt som ren klasse A .? Kanskje er dine forsterkere unntaket ?

    mvh Huldra
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    [h=1]XA30.5 / Specifications[/h]Gain (db)26Power Output /ch (8 ohm)30
    Power Output /ch (4 ohm)60
    Input Impedance,(Kohms)30 / 20
    Leaves Class A @ pk Watts60

    Alltid oppfattet ordentlige forsterkere som at de dobler watt ved halvering av ohm.

    Må dog innrømme at Pass'n står med viseren et par cm til høyre når man blåser pussen av veggene..
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Hmm, min klasse A amp (Accuphase A-60) gir 60W i 8 ohm, 120W i 4 ohm, 240W i 2 ohm og 480W i 1 ohm. Ren klasse A - ikke noe AB.
    http://www.accuphase.com/cat/a-60_e.pdf
    Det står nok opplysninger der til å se at disse tallene i klasse A ikke stemmer.
    Hint: Les hva hver MOS-FET avgir i varme, gang dette med 10 par og ta i betraktning virkningsgraden til en klasse A forsterker..
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Pure class A ?

    Hei igjen.


    Jeg fant målinger for forrige modell av monoblokkene XA160

    De når ikke oppgitt antall watt i 8 Ohm . 118 mot oppgitt 160. Den halverer nøyaktig til 59 watt i 4 Ohm, men har ingen problem med å drive Puppy/Watt , 4 Ohms ht.
    Den halverer igjen til 29, var det vel, watt i to Ohm.

    Som det står er det en feil at den ikke når 160 watt, som loves rettet på.

    Mvh Huldra, på søkern


    Den nyere testen av omtalte Xa 30.5 oppgir ikke klasse A målinger annet enn i åtte Ohm. Hmm
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    XA serien er basert på ALEPH, = single-ended klasse A. Disse vil ikke øke effekten ved lavere last.
    (-men kan justeres til max effekt ved ønsket belastning. Over/under, vil effekten falle. XA er tydligvis ikke optimert, det har med bias/varme-utvkling/størrelse på kjølefinner å gjøre...(sammenliknet med Aleph))
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Har også fått opplyst av NAT at Bladeliusen halverer klasse Awatt ved halvering av impedanse. Og har forstått det slikt at det gjelder alle klasse A amper.
    Om effekten dobles eller ikke ved halvering av last har i utgangspunktet ikke noe med klasse å gjøre. Lav utgangsimpedans (i teorien 0 ohm) og en strømforsyning som greier å levere er det som må til for å doble.

    Det jeg begynner å lure på er om det finnes noe slikt som ren klasse A .?
    Singel ended forsterkere er klasse A til de klipper, da går de over til noe som minner om klasse C.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Single Ended Transistor fantasten fremfor noen, Nelson Pass og hans Firstwatt kreasjoner, som er noe av det enkleste og mest nakne som finnes av denne type konstruksjoner. Her er tabellen som viser forhold mellom effekt og impedanser.

    FIRST WATT PRODUCTS - Windows Internet Explorer_2013-01-24_18-17-59.jpg


    Ingen automatikk i at kl.A øker/dobler effekten ved halvering av impedanser; men legg merke til at alle push pull variantene her ØKER effekten ved lavere impedanse. Av single-ended variantene er det KUN F2J som gjør dette.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Har også fått opplyst av NAT at Bladeliusen halverer klasse Awatt ved halvering av impedanse. Og har forstått det slikt at det gjelder alle klasse A amper.
    Om effekten dobles eller ikke ved halvering av last har i utgangspunktet ikke noe med klasse å gjøre. Lav utgangsimpedans (i teorien 0 ohm) og en strømforsyning som greier å levere er det som må til for å doble.

    Det jeg begynner å lure på er om det finnes noe slikt som ren klasse A .?
    Singel ended forsterkere er klasse A til de klipper, da går de over til noe som minner om klasse C.
    ja ja, så lærte jeg noe i dag og. Mulig feil at Bladelius halverer også da. Den har ihvertfall større strømforsyning enn A -60.

    de norske klasse a sakene halverer m impedansen, i følge konstruktøren. Men hvem vet....

    takk for svar Jane!

    mvh Huldra
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    @HULDRA57: AVANTGARDE HAR FANKLUBB, JA...INGEN FARE..Men de der blir for store for meg...la meg da heller få et sett Solo...Mht basselementer: ALDRI større enn 8" PER SIDE her...og da skal de være kontrollerte som et stempel!!!!!!
    For meg er det 18" som gjelder når man snakker om bass. Anyway: Jeg spiller fortsatt på min EAR-Yoshino 861 kl.A 32wpc. Ikke magisk og imponerende, men muligens vanedannende - since 2006.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Her i huset holder det med 12" som spiller ned til 57hz, drevet av 2x8w klasse A set rør. Dypbass er for småjenter, moroa ligger i midbassen...;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @RojohII: Liker forsterkeren din, jeg! OG HÅPER DU FÅR MASSE MORO UTAV DEN.. Litt mindre ekstreme høyttalere, og jeg hadde klart å dra magien ut av den...
    @ Crusty: Morsom løsning, det der...hehe... Jeg har bstandig sagt det samme om midbass..Og du skal ha for å være uortodoks..Hvilken amp har du?
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    @Auditor: Har en Trafomatic Audio Experience Two, som driver et par Klipsch Heresy III. Fine greier.:)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    @RojohII: Liker forsterkeren din, jeg! OG HÅPER DU FÅR MASSE MORO UTAV DEN.. Litt mindre ekstreme høyttalere, og jeg hadde klart å dra magien ut av den...
    Hmm, den er vel egentlig utviklet for Quad ESL-57 - TdPs favoritthøyttaler. Jeg jukser med Tannoy Coaxer. Skikkelig bass er en annen greie. Her er det Ole Brum og aktiv deling.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tannoy er tøffe! Sku gjerne hørt de 2x32 watta dine på Autograph Mini...DET tror jeg hadde bltt kult! MEN for å vekke fex Glenair, kan du prøve å få hørt det på Conrad Johnson ET3/ET250R...GLIIS!!!!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @Crusty: Serbisk??? Morsomt..men altså litt liten...Vurdert å gjøre som RojohII, og kjøre EAR?? Eller kanskje CJ?
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    @Crusty: Serbisk Morsomt..men altså litt liten...Vurdert å gjøre som RojohII, og kjøre EAR?? Eller kanskje CJ?
    Nå kjøpte jeg Trafomaticen for et par uker siden, så den blir nok en stund, får være grenser til bytting av komponenter!;)
    Ikke så mange watt, men strømreserver så det holder.

    Fra Serbia ja, gutta bygger alt for hånd, vikler til og med sine egne trafoer (derav navnet Trafomatic). Nydelig forsterker, gedigen kvalitetsfølelse!
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Serbisk Rolls Royce/Maybach, intigrert SE 50w+2 ,805 rør
    hi end i en box
    http://www.nataudio.com/
    Ps .har hørt på dei største M blokker og den største 2delte Pre i flere oppsett , og det låter å låter å låter
    Ringer det fra Hamar ...Blir det NAT.:D

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Crusty: Kjenner den godt...har ei DeZorel strømskinne selv! Den er kul!! Og la meg få gratulere!!
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    ^ Stilig, merkelig at det kommer så mye kult fra Serbia av alle steder:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Var jo Serbia som var Titos- og Slobodans- industrivugge, da...selv om kroatene ikke var langt unna...Men jeg liker definitivt IKKE at Novak Joke-o-vic er verdensener i tennis...den tittelen tilhører Sveits!!!!
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Josip Broz Tito var kroat.

    Roar
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Josip Broz Tito var kroat.

    Roar
    Hei Roar!

    Bra du lærer de folka litt historie ;)

    Det er jo bransjetråd dette her, også. Kan du fortelle litt om klasse A, i forhold til impedanse ?

    og så venter jeg på en PM fra deg.

    Mvh Arild
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    image.jpg
    Dette er Hifipuristen , som er Roar sin talsmann på MI Tråden , sitt svar på hva som skjer når man skrur ned tomgangsstrøm fra 60 watt kl A på en MI 9. Se hva han skriver om impedanse, jmf. Med diskusjon foran.


    edit. Dette er fra debatten før, kan jo bare ligge da det omhandler vår lidenskap, Klasse A
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Veit det, Roar...men han styrte alt fra Beograd, Serbia!
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Forvirrende...
    Beklager Crusty. Du må lese debatten foran. Jeg er forvirret selv....

    Har forstått på Roar og Nat, at klasse A, push pull er det vel, halverer effekten ved halve impedansen. I klasse A. Går de over til klasse B da.
    Hva betyr Ren klasse A?

    Hifipuristen bekrefter at lav impedanse er et problem for klasse A, hvis ht har lav impedanse.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Det blir litt meningsløst å snakke om klasse A uten å ta med lasten i samme setning. Nesten enhver klasse AB forsterker kan oppføre seg som ren klasse A ved gitte lastbetingelser.

    Når det gjelder det tekniske ved klasse A finnes det haugevis med info der ute, ingen grunn til å anta eller tro egne ting. Her, for eksempel, er en grei teknisk introduksjon til klasse A: Klasse A Forsterkere
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Ja jeg kom på hva sjefen på OHC sa seint på nittitallet. " gå over til tre veis lettdrevet m titommer i bassen, de er åtte ohm og din gode kl a,b forsterker vil spille i klasse A det meste av tida".
    jeg har jo selv målt at en Stello AI 500, mosfet, trekker ca dobbelt så mye fra nettet, på tomgang, som en norsk 25 W klA ( eg. Ab, da den gir 60 w i klasse B) edit.

    Nå tenkte jeg RM kunne bidra litt m sin kunnskap, da han jo konstruerer klasse A amper, siden han meldte seg her på tråden.

    Takk for linken, fin lesing, men ser ikke noe svar på hva som skjer m Klasse A watt v halvering av impedansen.

    Roar er jo god til å skrive, så håpte på et svar fra ham.

    Ellers skrev du vel foran at strømforsyningen var viktig ang dobbling av kl A watt i4 ohm. Trettiwatteren fra Pass , har dobbelt så stor trafo som A-60, og MI9 har 250 Va mindre trafo enn sistnevnte. Den er og oppgitt til 60 watt kl A.

    Jeg lurer på, som sagt dette m watt i klasse A ved halvering av impedansen. Lurer også på om alle de nevnte amper er kl A. B m høy klasse A drift i åtte Ohm ?

    ang max uteffekt så har vel antall transistorer også noe å si ?

    Ps. Tenkte å slippe lese masse om dette , da vi har en konstruktør av kl A på tråden.

    mvh Huldra, i det nyskjerrige hjørnet. og bare så det er sagt, jeg liker veeldig godt lyden av klasse A.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Værstingen, single-ended kl. A monotrinnet Firstwatt SIT-1, suger til seg 200W kontinuerlig, mesteparten er bias strøm, i bytte mot maks. 10W effekt ut.... men lyden er himmelsk og ikke sammenliknbar med noe annet jeg noensine har hørt av kl.A forsterkere.

    En typisk kl. AB forsterker ville sett nesten omvendt ut, med et effektforbruk på tomgang ned mot 10W, og 200W output. Litt forenklet selvsagt.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg kom på hva sjefen på OHC sa seint på nittitallet. " gå over til tre veis lettdrevet m titommer i bassen, de er åtte ohm og din gode kl a,b forsterker vil spille i klasse A det meste av tida".
    jeg har jo selv målt at en Stello AI 500, mosfet, trekker ca dobbelt så mye fra nettet, på tomgang, som en norsk 25 W klA ( eg. Ab, da den gir 60 w i klasse A)

    Nå tenkte jeg RM kunne bidra litt m sin kunnskap, da han jo konstruerer klasse A amper, siden han meldte seg her på tråden.

    Takk for linken, fin lesing, men ser ikke noe svar på hva som skjer m Klasse A watt v halvering av impedansen.

    Roar er jo god til å skrive, så håpte på et svar fra ham.

    Ellers skrev du vel foran at strømforsyningen var viktig ang dobbling av kl A watt i4 ohm. Trettiwatteren fra Pass , har dobbelt så stor trafo som A-60, og MI9 har 250 Va mindre trafo enn sistnevnte. Den er og oppgitt til 60 watt kl A.

    Jeg lurer på, som sagt dette m watt i klasse A ved halvering av impedansen. Lurer også på om alle de nevnte amper er kl A. B m høy klasse A drift i åtte Ohm ?

    ang max uteffekt så har vel antall transistorer også noe å si ?

    Ps. Tenkte å slippe lese masse om dette , da vi har en konstruktør av kl A på tråden.

    mvh Huldra, i det nyskjerrige hjørnet. og bare så det er sagt, jeg liker veeldig godt lyden av klasse A.
    Skulle ikkje forundre meg om Jane er like god å forklare prinsipper rundt forsterkere,både transe og kanskje spesiellt rørutstyr.

    Uansett,(som sjefen på ohc nevner)har du høgtalere med jevn impedanse og følsomhet litt oppå nittitallet,burde det holde med forst som leverer første 20watt i klasse a.

    Pass xa30 skulle vert artig å testa ut.

    Artig å lese allt du Huldra tester ut,det kunne eg og tenkt meg:)

    Mvh.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Ja jeg kom på hva sjefen på OHC sa seint på nittitallet. " gå over til tre veis lettdrevet m titommer i bassen, de er åtte ohm og din gode kl a,b forsterker vil spille i klasse A det meste av tida".
    jeg har jo selv målt at en Stello AI 500, mosfet, trekker ca dobbelt så mye fra nettet, på tomgang, som en norsk 25 W klA ( eg. Ab, da den gir 60 w i klasse A)

    Nå tenkte jeg RM kunne bidra litt m sin kunnskap, da han jo konstruerer klasse A amper, siden han meldte seg her på tråden.

    Takk for linken, fin lesing, men ser ikke noe svar på hva som skjer m Klasse A watt v halvering av impedansen.

    Roar er jo god til å skrive, så håpte på et svar fra ham.

    Ellers skrev du vel foran at strømforsyningen var viktig ang dobbling av kl A watt i4 ohm. Trettiwatteren fra Pass , har dobbelt så stor trafo som A-60, og MI9 har 250 Va mindre trafo enn sistnevnte. Den er og oppgitt til 60 watt kl A.

    Jeg lurer på, som sagt dette m watt i klasse A ved halvering av impedansen. Lurer også på om alle de nevnte amper er kl A. B m høy klasse A drift i åtte Ohm ?

    ang max uteffekt så har vel antall transistorer også noe å si ?

    Ps. Tenkte å slippe lese masse om dette , da vi har en konstruktør av kl A på tråden.

    mvh Huldra, i det nyskjerrige hjørnet. og bare så det er sagt, jeg liker veeldig godt lyden av klasse A.
    Skulle ikkje forundre meg om Jane er like god å forklare prinsipper rundt forsterkere,både transe og kanskje spesiellt rørutstyr.

    Uansett,(som sjefen på ohc nevner)har du høgtalere med jevn impedanse og følsomhet litt oppå nittitallet,burde det holde med forst som leverer første 20watt i klasse a.

    Pass xa30 skulle vert artig å testa ut.

    Artig å lese allt du Huldra tester ut,det kunne eg og tenkt meg:)

    Mvh.
    Ja du vet.. Vi Rarilder har jo snakka litt på telefon ;)

    Ps. vet ikke hven Jane er, men jeg diskuterer , som vanlig, for å lære noe nytt.

    Mvh ArildB
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Værstingen, single-ended kl. A monotrinnet Firstwatt SIT-1, suger til seg 200W kontinuerlig, mesteparten er bias strøm, i bytte mot maks. 10W effekt ut.... men lyden er himmelsk og ikke sammenliknbar med noe annet jeg noensine har hørt av kl.A forsterkere.

    En typisk kl. AB forsterker ville sett nesten omvendt ut, med et effektforbruk på tomgang ned mot 10W, og 200W output. Litt forenklet selvsagt.

    En Stello Ai500 målte jeg til ca 150 w på tomgang, en standard MI 10.1Se 50 w ved påslag, etter noen minutter var den oppe på noen og søtti.

    Skulle tyde på at kl A..B , stello, gir 50 watt klA ?


    Cobra2, takker for link!
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Etter en Hfs fri kveld, ser jeg at Roar har meldt at han vil komme med et innlegg i løpet av søndagen.
    Spennende....

    Han vil forsøke å skrive enklest mulig, slik at flest mulig kan henge med.

    så kan jeg tilføye ang. Innlegget mitt over, at Bladeliusen min, oppgitt til ren klasse A, 35 watt. Bare målte noen få watt mer enn 25 watteren på tomgang.
    den store overraskelsen var at Stello AI500, som ikke markesdføres som klasse A, dro ca dobbelt så mye, som 25 watt klasse A på tomgang.
    Måleapparatet var billig, og kanskje ikke helt nøyaktig (?), men forhold mellom ampene bør stemme sånn noenlunde.

    En rørfrelst kar uttalte da også at Stello ampen var det nærmeste en rørforsterker han hadde hørt av transe amper.
    Så har Stelloen også fått ikke mindre enn to strålende tester i Fidelity! (Norgesrekord?) og veldig god omtale også internasjonalt.
    Tror jeg må bla frem noen av de testene igjen . Skap klasse A ? ;)

    Mvh Huldra, i natten.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    [/QUOTE]

    Skulle ikkje forundre meg om Jane er like god å forklare prinsipper rundt forsterkere,både transe og kanskje spesiellt rørutstyr.

    Uansett,(som sjefen på ohc nevner)har du høgtalere med jevn impedanse og følsomhet litt oppå nittitallet,burde det holde med forst som leverer første 20watt i klasse a.

    Pass xa30 skulle vert artig å testa ut.

    Artig å lese allt du Huldra tester ut,det kunne eg og tenkt meg:)

    Mvh.[/QUOTE]


    Jeg kan skrive under på at xa 30.5 er en fantastisk kreasjon. Bortsett fra bekymring om temperatur i stua til sommeren er den for meg perfekt.
    Huldra fant ikke bassen 100% etter sin smak, men liker mann litt kjøtt på beinet der nede så faller den nok i smak for mange.

    Skulle du befinne deg i Akershus engang er det bare å sende pm for pass lytt. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn