Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Pokker, nå er det frem med kortet. Alt for mye snacks her. Litt artig at noen av disse er å finne lokalt i en platebutikk som kun tar 40 kr pr cd.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Holder meg fast i stolen her nå. Kortet ligger i etasjen over......

Slikt frister:
    WAGNER Tristan und Isolde Nanny Larsen-Todsen, Gunnar Graarud, Anny Helm, Rudolf Bockelmann, Chorus & Orchestra of Bayreuth Festival / Karl Elmendorff Rec.1928 Naxos Historical 3cds £8.50

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Eller hva med denne:
    BRAHMS Symphony No. 1, Op. 68 BEETHOVEN Leonore Overture No. 3, Op. 72a R STRAUSS Salome - Dance of the Seven Veils. Concertgebouw Orchestra, Amsterdam / Herbert von Karajan. Rec. 1943. Naxos Historical

Denne er spillt inn mens spenningen i Europa virkelig var på topp.
    Hvordan virker slike "hendelser" inn på det kunstneriske resultat?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Eller hva med denne:
    BRAHMS Symphony No. 1, Op. 68 BEETHOVEN Leonore Overture No. 3, Op. 72a R STRAUSS Salome - Dance of the Seven Veils. Concertgebouw Orchestra, Amsterdam / Herbert von Karajan. Rec. 1943. Naxos Historical

Slik går det når du ikke gjør som Onkel P sier og kjøper hele DGG Original Masters-serien. Karajan "First Recordings" ville ha gitt deg svaret på alt det der, og attpåtil i mye bedre lydkvalitet enn fra Naxos;

Spillelisten finner du under "Track Listings" her; http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

Men den Wagner-cd'en blir nok en for stor fristelse. Ikke minst for en som er totalt betuttet av Wagner, og av Tristan & Isolde ikke minst.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er mdt på oppdeling av pakker mtp tollgrensen? Pundet er lavt nå og, ikke dumt.
    Bream spiller Dowland og Bach frister og. Nei, nå blir det for mye på en gang. :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp Bream! Den er rå!

MDT deler opp iht ordre; dvs du bestemmer selv; om du f.eks legger inn to ordrer på inntil £18 eller så (med dagens kurs, ex frakt og vta selvsagt) så sender de i to separate ordrer, som havner under mva-grensa.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Da er den bestilt, gleder meg. Han og John Williams er to favoritter, men Bream har en litt høyere stjerne, han er litt mindre pop ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Da er den bestilt, gleder meg. Han og John Williams er to favoritter, men Bream har en litt høyere stjerne, han er litt mindre pop  ;)
    Etpar linjer her også;  http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=21027.msg506015#msg506015

Summa summarum så håper jeg du får den til romjulen, for makan til julefred til sinns.. om du allerede har Christmas-platene i Original Masters-serien selvsagt. Og The Singles, som kanskje er blant de største CD-varp ever.

Med det samme du er inne på det; Kim Borg synger Sibelius på DGG, og Susanne Heinrich spiller Abel (Mr. Abels Fine Airs) på Hyperion. Ringer en bjelle? Om ikke; søk de ut dersom du liker Bream; da vil du også elske disse. Lover deg!  :)

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    emotikon skrev:
    Eller hva med denne:

Slik går det når du ikke gjør som Onkel P sier og kjøper hele DGG Original Masters-serien. Karajan "First Recordings" ville ha gitt deg svaret på alt det der, og attpåtil i mye bedre lydkvalitet enn fra Naxos;

Spillelisten finner du under "Track Listings" her; http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

Men den Wagner-cd'en blir nok en for stor fristelse. Ikke minst for en som er totalt betuttet av Wagner, og av Tristan & Isolde ikke minst.

Mvh Vidar P
    Huff ja, VidarP :-[
    Jeg skulle kjøpt den Karajanboksen.
    Men kanskje en dag..... ;)
    Det innlysende problemet med å høre på deg vet du, er at i mitt tilfelle, ville det rasert husholdningen :'(
    Men noen drypp av det du serverer, får jeg realisert :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Disse så spennende ut, masse spennende artistbekjentskaper på spillelistene her ser jeg.

2CD'er til prisen av 1CD (£3.70) skader heller ikke.

Og så måtte jeg jo ha historiens første innspilling av Vivaldis 4 Årstider da, Louis Kaufmans 1947-utgivelse;

Amazingly, Louis Kaufman’s 1947 recording was the first ever to be made of The Four Seasons, winning him the coveted Grand Prix du Disque in 1950; earning a place in the Grammy Hall of Fame in 2002; and almost single-handedly reviving interest in Vivaldi’s music.
    Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gi gjerne en tilbakemelding på Kaufman’s versjon VidarP.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ahh, nå husker jeg Bream-plata. Det andre du er inne på minner da sterkt om alle løp og kjø anbefalingene i BBC MM? Vel, de blir med på neste runde, takk for tips igjen.

Vidar P skrev:
    MaHa skrev:
    Da er den bestilt, gleder meg. Han og John Williams er to favoritter, men Bream har en litt høyere stjerne, han er litt mindre pop ;)
    Etpar linjer her også; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=21027.msg506015#msg506015

Summa summarum så håper jeg du får den til romjulen, for makan til julefred til sinns.. om du allerede har Christmas-platene i Original Masters-serien selvsagt. Og The Singles, som kanskje er blant de største CD-varp ever.

Med det samme du er inne på det; Kim Borg synger Sibelius på DGG, og Susanne Heinrich spiller Abel (Mr. Abels Fine Airs) på Hyperion. Ringer en bjelle? Om ikke; søk de ut dersom du liker Bream; da vil du også elske disse. Lover deg! :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    På juledagen har jeg jaggu fått meg en ny oppvåkning innen fiolinartisteri; Georg Kulenkampff (1898-1948);
    http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Kulenkampff

Dette skal jeg jaggu penetrere langt dypere; selv om pinnekjøttet og akevitten var aldri så godt, så er jeg ikke i tvil om at dette er noe av det aller mest besnærende jeg har hørt av fiolinister, denne gangen via Melodiya (som kjent er dette innspillinger som russerne rappet i '45 og transporterte til fots til Moskva, takket være en framsynt ung russisk offiser som ville ta vare på kulturskatter);

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//MELCD1001109.htm

Innspilt på min bryllupsdag 7/2 attpåtil (dette var med Furtwängler og BPO 1943). De som kan fortelle meg mer om Kulenkampff er hjertelig velkomne til å gjøre så; for dette var en sjelsettende opplevelse. Mon tro om jeg kan si at dette var som å høre fiolinistenes Edward Fischer? Fantastisk!

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av mine Andante-bokser, og deres ypperlige innhold og presentasjon, så har jeg lenge tenkt på å støvsuge markedet for Andante-boksene jeg ikke har, som fortsatt er å skaffe for en anstendig penge.

Kibsgård sa på et tidspunkt at disse boksene har en tendens til å gå OOP relativt fort, og prisene på samlemarkedet skyter til værs. Det er ikke vanskelig å finne OOP Andante-bokser til mange hundre dollar idag, bokser som kostet en drøy hundrelapp for litt siden, så Kibsgård vet hva han snakker om.

Jeg har kun en 10-12 bokser fra selskapet fra før, men ble overrasket over å finne såpass mange på amazon UK som fortsatt fins i noen få eksemplarer til en anstendig penge; dvs mange av disse 3-4CD boksene koster rundt £12.70 og etter VAT-fritak så blir det ca £11 for oss nordmenn, og £1.88 i frakt pr boks. Det betyr at man med dagens pundkurs kan kjøpe mange av disse boksene for rundt nkr.130,- fritt levert i postkassa, delt opp i enkeltordrer slik at man havner under MVA-grensa. Jeg kjøpte like godt alle som var normalpriset jeg.

Skal vi se om label-søkefunksjonen fungerer via link;

http://www.amazon.co.uk/gp/search?s...salesrank&submit-button.x=0&submit-button.y=0

Vær obs på at innspillingene som Andante utgir spenner i tid fra tidlig 1900-tall helt opp til idag, så de driver ikke kun med utgamle innspillinger, selv om fokusen er på edukative og spennende sammensetninger av artisteri hovedsaklig av stor historisk interesse. Dette er bokser som kommer med lærerike bøker, og med de høyeste anbefalinger.

Amazon er litt dårlig på produktinformasjon synes jeg, men man kan google på boksene og finne mye interessant info om hver enkelt.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennende Vidar P.
    Disse boksene har mye musikkhistorie i seg. Skule ønske jeg kunne få tilsendt rubbel og bit av slikt etterhvert som de kommer på markedet. Men en utopisk drøm ville det være :'(

Selv er jeg nå glad for endelig å få hørt igjennom denne ofte omtalte her på HFS, dobbel cden:
    Haydn, Beethoven, Schumann, Faure - Piano Trios - Mstislav Rostropovich, Emil Gilels, Leonid Kogan, Rudolf Barshai

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.143
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P: UK importøren av Andante er gått konk, så tviler på at amazon.co.uk kan skaffe de inntil ny importør er på plass.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Vidar P: UK importøren av Andante er gått konk, så tviler på at amazon.co.uk kan skaffe de inntil ny importør er på plass.
    OK og huff da, men takker for info. Finanskrisen brer om seg også til det musikkhistorisk interesserte miljøet?

11 av 12 bokser jeg bestilte nå ble opplyst å være "in stock", så jeg håper i det lengste. Om ikke annet så ser jeg på det som en bonus om de i det hele tatt kommer; gitt din nye info; og ønsker ny importør av dette glimrende plateselskapet velkommen!

Emotikon; det der er en glimrende samling toppkkvalitets kammermusikk i mitt fattige syn; la oss endelig høre noen kommentarer omkring artister, musikk eller masteringer om du har noen!

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.143
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Spennende Vidar P.
    Disse boksene har mye musikkhistorie i seg. Skule ønske jeg kunne få tilsendt rubbel og bit av slikt etterhvert som de kommer på markedet. Men en utopisk drøm ville det være :'(

Selv er jeg nå glad for endelig å få hørt igjennom denne ofte omtalte her på HFS, dobbel cden:
    Haydn, Beethoven, Schumann, Faure - Piano Trios - Mstislav Rostropovich, Emil Gilels, Leonid Kogan, Rudolf Barshai
    Det er vel nesten overflødig å skryte av musikerne her, men la meg bare nevne at Schumanntrioen her er vel det heftigste jeg har hørt av Schumann kammermusikkspill noensinne.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.143
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    erato skrev:
    OK og huff da, men takker for info. Finanskrisen brer om seg også til det musikkhistorisk interesserte miljøet?

Mvh Vidar P
    Flg labels er pt uten UK distribusjon (dette er de mest kjente, fulle lister finnes på flere nettbutikker)

Ambroisie
    Andante
    Arts
    Aurora
    Avie (!)
    Challenge
    ECM Jazz
    ECM New Series
    Explore
    Grappa
    Montaigne
    Naive (!)
    Opus 111
    Quartz
    Simax
    Telarc

Merk alle de norske her, ECM + en handfull sentrale tidligmusikklabels. Får håpe alle kommer på plass kjapt!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gledelig melding; mens jeg sitter her i sofaen og storkoser meg med Clara Haskils Scarlatti-sonater mm. så tikker meldingene inn på email om at amazon UK har sendt den ene etter den andre av de andante-boksene jeg snakket om over; så for de som måtte ha interesse; det ser ut som om de som er merket "In Stock" faktisk er det hos forhandler, og at de ikke henter de ut fra importør. Følgelig kan det se ut som om lagerførte andante-bokser fortsatt er tilgjengelig i UK, noe som lar seg høre gitt dagens pundkurs.

Forresten en glitrende boks og en fabelaktig artist denne rumenskfødte Clara Haskil (1895-1960).

http://www.deccaclassics.com/music/originalmasters/4757739.html

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Grensen mellom "vanlige" klassisk musikkinnspillinger og historiske innspillinger er noen ganger hårfin, og grensen er elusiv og dynamisk på sitt beste. Det har simpelthen vist seg umulig for meg iallefall så langt å sette noen norm eller regel for hva som er historisk eller ei, som vi også var inne på i første side av denne tråden.

Diepenbrock og Pijper som man kan lese om i "hører-på"-tråden har fått hvile, jeg har hørt begge to ganger nå. Inspirasjonen til å dypdykke i disse Original Masters-boksene har for alvor tatt et grep om en stakkars julesjel; et ensemble jeg kun kjenner sporadisk fra før men som like fullt var et av de mest populære kammerensembler i sin tid fra 1930-tallet og oppover, engelske Griller Quartet!

Startet i 1931 og ble oppløst på tidlig 60-tall (1963 er det offisielle året), de var internasjonalt ettertraktet som få, og flere kjente komponister skrev faktisk verker for de (!), herunder Bloch, Milhaud og Bax.

Jeg har virkelig fått sansen for Ernest Bloch sine strykekvartetter takker være dette gudbenådede ensemble; Bloch (som var født i Geneve) bodde mesteparten av sitt liv i USA, hvor han traff Griller et al i California; her er et eldre bilde av Bloch med sine barn;

Bloch's strykekvartetter (1-4) med Griller Quartet var enormt populære da de ble utgitt av Decca på LP i 1955, men gjør faktisk sin internasjonale cd-debut her i Original Masters-serien!

http://www.deccaclassics.com/music/originalmasters/4756071.html

Det gnistrer og det lever, men samtidig er det akk så typisk engelsk understatement og kontroll, smooth og soul-soothing; dette er en herlig 2CD av verker du aldri har hørt med et slikt ensemble før (med mindre du har de originale LP'ene, som forresten aldri ble gjeutgitt på rimeligere LP'er senere!).

Så finn den frem og nyt. Forresten, dersom det fortsatt er noen som ikke har kjøpt hele Original Masters-serien; skamme seg; det er tidenes mest besnærende serie av historiske utgivelser; den fyller bare en Ikea Benno-hylle med bokser, og er verdt sin vekt i gull!

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Sitat fra hører-på-tråden; men ikke helt tilfeldig; jeg har nettopp bestilt denne, da det gikk opp for meg at MDT har salg på Naxos Historical igjen. Ingen dårlig julegave dette salget, 11 sider med eieverdig musikk.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_NaxosHist/NaxosHist0109/

Mvh Vidar P
    Måtte bestille noen av disse selv :). Utrolig mange skatter her, og Mark Obert-Thorn og Ward Marston er kanskje de fremste på markedet til å remastre slike gamle innspillinger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spennende! Kan si så mye at Kreitzler/Rachmaninov er "a real treat", Heifetz er legendarisk og glitrende og Cortot er noe alle musikkelskere på HFS burde ha hørt. Så du har virkelig noe å glede deg til!

Friedman er jeg ikke kjent med; så ser frem til en liten evaluering når og hvis du får anledning?

MDT har vært treige rundt juletider, mot normalt, så mine nyeste Naxos'er har ikke ankommet ennå (det har derimot 12-15 nydelige Andante-bokser fra amazon uk), men skal komme tilbake med omtaler.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Ser frem til disse, ja! :)

Ignaz Friedman er vel mest kjent som en av de tidlige tiders store Chopin-pianister, og ettersom jeg er en stor Chopin-fantast måtte jeg sample litt av han. Disse Mendelssohn-stykkene, Songs without words, skal han visst også ha fremragende versjoner av. Hans samlede output på CD er vel sånn ca. de 5 CD'ene på Naxos Historical. Kommer tilbake med rapport.

Rettelse: jeg har også nettopp mottatt en Chopin CD med Friedman. Denne siste bestilte jeg mest grunnet Mendelssohn - ikke noe Chopin på den. Evaluering kommer uansett. :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    "Klever Kaff" Ferrier, denne gang i Naxos' tapning: Glimrende mastring.

For dem som har Decca-plata "Blow The Wind Southerly" er de første 21 numrene identiske, men Naxos gir oss 9 numre i tillegg. Får fortsatt frysninger og øyevann et par steder her...

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De der er nydelige Bernt, jeg har de i denne engang så populære blå 7LP Decca-boksen, hvor hun synger med bl.a Phyllis Spurr på piano. Var vel fra '49 og litt utover hun sang inn denne serien med britiske sanger for Decca?

Det fins sopraner, så fins det høye sopraner og så øverst finner vi Mado Robin (1918-1960).

Viden kjent for å ha nådd høyder ingen andre hadde nådd, og ikke bare høyeste sopran på plate men i kjent musikkhistorie! Hun nådde den øverste F'en på Nattens Dronning som en lek, og skal angivelig ha kunnet gå opp til en oktav over den øverste D, hun ble etter sigende målt til å synge en tone 2349 hz ved en anledning.

Uansett, dama kunne ikke bare gå høyt, men gjorde det som en lek, og hun sang som en lerke. Hennes største øyeblikk på plate er vel regnet å være hennes rolle som Lakme i Delibes' opera ved samme navn; som jeg avnyter i øyeblikket;

http://www.deccaclassics.com/music/originalmasters/4756793.html

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4756793.htm

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg lyttet til denne Ignaz Friedman CD'en i en flott remaster av Ward Marston. Det er mitt første møte med Mendelssohn Song Without Words. Vel, jeg hørte utdrag av den ene miniaturen Op. 30/6 (Venetian Gondol Song) i feelgood-filmen Once, og ble inspirert til å sjekke ut dette nærmere. Friedman får dette til å bli små fortellinger med drama og følelser. Kreutzer-sonaten med Huberman er på den energiske siden og den går rett hjem hos meg. Utsøkt fiolinspill fra Huberman - et navn jeg ikke er spesielt kjent med så langt. Liszt Hungarian Rhapsody er også et stykke som er som skapt for Friedman's stil hvor ikke noe blir holdt tilbake, men melodiføringen samtidig er meget tilstedeværende!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den høres spennende ut kibsgard! Tror den må inn i ønskelista.

Selv har jeg trålet meg gjennom Volume 1 i denne serien "Welte-Mignon Piano Rolls" fra samme selskap; og dette er fascinerende greier; tenk å høre f.eks Camille Saint-Saens spille sin egen musikk i Leipzig i 1905 med fullt ut moderne pianolyd..

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8110677.htm

Hemmeligheten er selvsagt disse vidunderlige mekaniske registreringsmaskinene, som registrerte mekaniske tangentbevegelser som et alternativ til den primitive akustiske opptaksteknologien på den tiden; teknikken nådde sitt til da høydepunkt da Welte samarbeidet med Mignon om den første Welte-Mignon-maskinen som ble markedsført i 1905.

http://en.wikipedia.org/wiki/Welte-Mignon

Disse rullene fra over hundre år tilbake ble i 2000 satt i et 1952 Steinway-Welte reproduserende klaver og spilt av, hvorpå lyden fra klaveret ble innspilt på normalt akustisk vis. Så lyden er som på en hvilken som helst god innspilling av idag.

Jeg ser jo muligheten for mekanisk tap i registreringsprosessen, og følgelig at enkelte nyanser ved artistens spill vil være borte, men det samme kan da visserlig sies i minst like stor grad om hvilken som helst akustisk innspilling fra perioden!

Jeg synes det var fascinerende å høre, så jeg har bestilt vol 2 og 3 også, så langt jeg har sett så har jeg ikke funnet flere i denne serien ennå.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Og jeg måtte bestille nedenstående nå :). Fra mdt informasjonen. "Of Friedman’s performance of Chopin’s Nocturne in E flat, Op. 55, No. 2 Harold Schonberg famously wrote that it “may well be the most beautiful, singing, perfectly proportioned performance of a Chopin Nocturne ever put on records”. Så jeg kan ikke motstå! Vol. 3 har jeg allerede (Vol 3-5 skal visstnok være kremen). Han er jo aller mest kjent for sine Chopin-mazurkaer og gikk for å ha en stil som passet best i de korte pianostykkene. Dette er innspillinger fra rundt 1930 i flotte remastere.

Høres spennende ut disse pianorullene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kjenner Marcelle Meyer? Hun er dessverre ny for meg, men denne 17CD EMI-boksen med komplette studioinnspillinger er jo så fristende at det halve kunne vært nok.

http://www.amazon.co.uk/Integrale-Studio-17cd-Marcelle-Meyer/dp/B000KRMWLS/ref=pd_sim_m_h__4

http://www.bach-cantatas.com/Bio/Meyer-Marcelle.htm

Denne har jeg lyst å legge i handleboksen, selv om jeg nesten egentlig har bestemt meg for ikke å kjøpe så mye historiske plater; det er jo så fascinerende at det nesten tar overhånd; så jeg har nesten bestemt meg for å prøve å være mer hifikorrekt og kjøpe en større andel moderne innspillinger... men det er ikke lett :)

http://www.good-music-guide.com/community/index.php/topic,10603.0.html

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Noen som kjenner Marcelle Meyer? Hun er dessverre ny for meg, men denne 17CD EMI-boksen med komplette studioinnspillinger er jo så fristende at det halve kunne vært nok.

http://www.amazon.co.uk/Integrale-Studio-17cd-Marcelle-Meyer/dp/B000KRMWLS/ref=pd_sim_m_h__4

http://www.bach-cantatas.com/Bio/Meyer-Marcelle.htm

Denne har jeg lyst å legge i handleboksen, selv om jeg nesten egentlig har bestemt meg for ikke å kjøpe så mye historiske plater; det er jo så fascinerende at det nesten tar overhånd; så jeg har nesten bestemt meg for å prøve å være mer hifikorrekt og kjøpe en større andel moderne innspillinger... men det er ikke lett :)

http://www.good-music-guide.com/community/index.php/topic,10603.0.html

Mvh Vidar P
    Jeg fikk nettopp kjøpt den der under tollgrense, så da var det ikke mye å lure på. Men har ikke fått hørt på den enda. Hun er jo mest kjent for sin Scarlatti + Rameau, Ravel.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Du får den for £17,50 inkl frakt fra Amazon. Og med pundet på 9,50 nå så koster jo hele herligheten 166 kr ferdig levert i postkassa. Er det noe å tenke på da?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Overhodet ikke noe å tenke på;

Order #:  203-0618598-5064357 
    Delivery Method:  Air Mail 
    Delivery Preference: Group my items into as few deliveries as possible
    Subtotal of Items:    £15.63 
    Postage & Packing:    £1.88 
       ------ 
    Total before VAT:    £17.51 
    VAT:    £0.00 
       ------ 
    Total:    £17.51 
    Promotional Gift Certificates:    -£0.00 
       ------ 
    Total for this order:    £17.51 

Delivery estimate: 27 Jan 2009 - 2 Feb 2009
    Dispatch estimate for these items: 22 Jan 2009   1 "Integrale Studio [17cd]"
    Marcelle Meyer; Audio CD; £15.63

Sold by: Amazon EU S.a.r.L. 
    Denne gleder jeg meg til; det har vært en del aldeles vidunderlige franske artister, noen av de kanskje ikke så omtalt og frembrakt på gode remasteringer som de kanskje burde ha vært. Ginette Neveu er kanskje et eksempel.

Jeg har forresten mottatt denne Musik - Sprache der Welt 10CD boksen fra BRO idag, jeg fant etterhvert ut at det ikke er de platene som har vært tilgjengelige i "løssalg"; lurte litt på dette først, men det er det ikke.

http://www.amazon.co.uk/Musik-Sprac...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1232567832&sr=8-1

------------
    EDIT; her er den andre boksen i serien;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4775494.htm
    ------------

Jeg har jo løssalgs-cd'ene i denne serien, men av disse i denne boksen (den øverste med brunt klistremerke) er det få som er "kjøpbare" løst per idag.. betalte $40 + $20 (frakt) fra BRO, dyr frakt, men boksen er en enormt flott samling av noe av det beste DGG innspilte i sin glansperiode på 50-tallet; og det anbefales å ta en ekstra titt på denne boksen. CD'ene kommer i hvert sitt fulle cover med original coverart.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja og så fikk jeg forresten endelig somlet meg til å handle denne boksen som jeg har hatt i kikkerten lenge;

http://www.amazon.co.uk/Lipatti-The...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1232568355&sr=8-1

Lipatti er jeg virkelig fortjust i, så det er merkelig at jeg ikke har hanket inn denne før. Har noen løse plater fra før, så det blir litt overlapp, men man finner da alltids et bruksområde for de.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Ja og så fikk jeg forresten endelig somlet meg til å handle denne boksen som jeg har hatt i kikkerten lenge;

http://www.amazon.co.uk/Lipatti-The...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1232568355&sr=8-1

Lipatti er jeg virkelig fortjust i, så det er merkelig at jeg ikke har hanket inn denne før. Har noen løse plater fra før, så det blir litt overlapp, men man finner da alltids et bruksområde for de.

Mvh Vidar P
    Den har jeg også i kikkerten. Er litt usikker på hvordan han er i andre saker enn Chopin. Ser frem til lytteinntrykk :).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også noe ypperlig Chopin med ham, bl.a denne med 14 valser og noen andre lekkerbiskener, innspilt i London på siste halvdel av 40-tallet om jeg ikke husker feil;

http://www.amazon.co.uk/Chopin-Pian...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1232572629&sr=8-1

De der er så ypperlig spilt at jeg må sikkert ha hørt den snart 100 ganger (hemmeligheten er at den har snurret i timesvis på "repeat" på kontoret i lang tid mens jeg har drevet med ting), og med den nesten Fischerske nonchalante eleganse som Dinu varter opp med, så har man jo forhåpninger om at han vil mestre mer enn Chopin.

Nå blir jeg stadig mer nysgjerrig på denne "the last recital"-innspillingen hans, som er sagnomsust i visse kretser.

http://www.amazon.co.uk/Dinu-Lipatt...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1232573036&sr=1-1

Hørt denne?

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Nei, jeg har ikke hørt Last Recital, men den er vel i den komplette EMI-boksen. Veldig flott disse boksene uten hull; i motsetning til f.eks. Solomon-boksen hvor det er plukket litt vilkårlig her og der. Av Lipatti har jeg bare den beømte CD'en med valsene. Men det er vel bare et tidsspørsmål før jeg investerer i det der settet :).

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Når det er snakk om de største pianistene gjennom tidene kommer man ikke utenom Rachmaninov. Hvilken skatt det er i det hele tatt å ha innspillinger av dette geniet. Dette er jo et stykke fra audiofil kvalitet, men Ward Marston har som vanlig gjort en god jobb på disse gamle sakene (1919-1935). Hans piano sonate 2 er den beste jeg har hørt av dette flotte stykket. Det skorter ikke akkurat på teknikk her, nei. Det fins jo også en komplett 10CD'ers boks. Og den blir nok bestilt før den forsvinner fra markedet! Den har også blitt reutgitt noe billigere, men visstnok med overfiltrert lyd (og det er en skikkelig uting).

http://www.amazon.co.uk/Rachmaninov...UTF8&coliid=I2Z6EB0176PQJ&colid=2XY6IYD7XGLVK

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.143
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Testament katalogen er nå på salg på www.europadisc.co.uk

Complete catalogue of recordings from Testament now reduced - offer available until 30th March 2009. Testament is an artist-based label, not restricted to any period of recording history, and its releases are selected from the archives of some of the largest record companies and radio stations in the world.

With the permission and cooperation of these companies and stations, Testament releases previously unpublished and deleted recordings from their archives, using their original master tapes and 78rpm metal parts for CD remastering. Testament also has access to their extensive photographic archives and comprehensive research facilities.

http://www.europadisc.co.uk/offer/345/Testament.htm

Mon tro om ikke tiden er inne til å skaffe seg noen av Hollywoodkvartettens sagnomsuste innspillinger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn