Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja det bildet er jo så bra at de likegodt bruker det to ganger. De grelle fargene tyder på at designeren er fargeblind. Pubene hadde nok åpnet da han laget dette coveret. Hit the road, Jack!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne innspillingen er ikke i den historiske kategori, men ordet dandy kan vel brukes om coveret.
    Mannen har jo stil i alle fall

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:

Hørte denne i går kveld. Kan ikke minnes å ha hørt maken til boblende Scarlattispill før. Fin lyd også til tross for 1941. Denne skal plukkes frem igjen ved første anledning.
    Vil bare minne om at disse innspillingene av disse fire Scarlatti-sonatene som man finner i cd'en fra Naxos (Kk.9, 11, 27 og 96) også finnes i sin helhet i Artone's glimrende 4CD ABM-boks

http://www.amazon.co.uk/Arturo-Bene...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1235154942&sr=8-1

Artone sine remasteringer har jeg virkelig sansen for, de står sjelden tilbake for noen synes jeg. Jeg hygger meg med å samle på disse 4CD-boksene selv, har vel rundt 30 av de så langt. De er virkelig forseggjorte. Her er en liste over hva amazon UK har for øyeblikket av de;

http://www.amazon.co.uk/gp/search/r...um-Submit.x=0&Adv-Srch-Music-Album-Submit.y=0

Ja sitter faktisk og hører på Scarlattiene nå, i inspirasjon fra tråden. Flere som er begeistret for Artone?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Klarer ikke helt å se hvorfor det er så dumt? Det er iallefall ikke noe problem for meg. Lettere å lese heftene som følger med også, og større bilder i de. Alle cd'ene tilgjengelige uten å bla. Plass til detaljert innspillingsinformasjon på trykket under hver cd. Nei, jeg klarer ikke å se noe problem jeg.

Dessuten er det jo plenty andre essensielle utgivelser på longbox, så de vil jo finne godt selskap blant andre tilsvarende; longbox'er med Mamas & Papas (Anthology), Burt Bacharach (Rhino-boksen), Hank Williams (Unreleased) osv osv... man kan ramse opp i fleng utgivelser som alle bør ha, og som er i longbox :)

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nei det er vel individuelt, og du har jo et system der du sorterer etter serie. Selv synes jeg det er et uhamslig format som ikke passer inn i standard cdhyller.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man må jo prøve å se lyst på livet innimellom. Ikke alt fra alle er nødvendigvis alltid galt og feil :)

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo ikke noe jeg tenker så mye på, men jeg er overbevist over at de som oppfant longboxen er onde :).

Er det forresten ikke slik at alle som kommenterer klassisk musikk må være surpomper?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Valentino skrev:
    Ja. Livstrøtte må de også helst være.
    OT:eek:n

Der skjønte jeg endelig hvorfor jeg driver med klassisk. Til tross for min rimelige unge alder tror jeg at jeg er på god vei til å bli bitter og livstrøtt. Godt å vite at jeg er på riktig spor, da. ;D

OT:eek:ff

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Merkelig kjent navn på forfatteren der. ;) Du kommer med farlig mange gode anbefalinger, Vidar P! Dette må definitivt handles inn.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.312
    Sted
    Sunnmøre

vagstol skrev:
    Korleis er det eigentleg når eg amazon.co.uk seier at denne boksen er "Temporary out of stock"?
    OK, no ser det lysare ut. Framleis "Temporary out of stock", men iallfall "dispatching soon". "dispatched on 23 Feb 2009".

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Beethoven's Pastoral + Skjebensymfonien fra dette Erich Kleiber settet. Begge innspillingene er fra 1953 og med Concertgebouw. 5'ern til Erich går jo for å være en av de legendariske innspillingene av denne symfonien, og selv setter jeg den over blant annet over versjonen til hans sønn. Fremførelsen er meget presis, tight og med Concertgebouw i kjempeslag. Erich og Concertgebouw hadde et meget fruktbart samarbeide. For meg er dette en toppversjon av 5'ern sammen med Giulini/LAPO og kanskje Karajan'63. Pastoral'en er også ypperlig.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Disse kvartettene innspilt i 1936-38. Langt i fra noen Schlubbert innen kammermusikken Schubert :). Det sitter faktisk bedre for meg enn mesteparten av Beethoven's kvartetter. Men jeg vil generelt heller ha piano-trioer enn rent strengespill. Det er vel bare Sjostakovitsj og HIP Haydn (fremført av Festetics) som sitter som et skudd (innen kvartett-sjangeren).

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Brahms første symfoni med Fürtwangler/NDRSO (live 27/10-1951). Jeg kan vanskelig se at denne symfonien har blitt fremført bedre enn dette her. Der enkelte dirigenter får Bramhs til å høre ut som tykk sirup får Fürtwangler frem det meste av drama, detaljer i frasering og energi. Og når man ikke kan tro det kan bli bedre så avsluttes CD'en med (bare) finalen fra samme symfoni med BPO (23/1-1945).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Furtwängler er også min favoritt i Brahms-symfoniene. Jeg kan ikke forestille meg at det skal være mulig å gjøre det noe bedre jeg. Jeg vet at afficinadoene på f.eks www.furtwangler.org graderer hans innspillinger, og det er jo naturligvis en viss variasjon i de, men alt-i-alt så har jeg tilgode å høre noe annet enn en smashing Brahms fra den store mester jeg.

Mvh Vidar P

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.312
    Sted
    Sunnmøre
    Vidar P skrev:
    Furtwängler er også min favoritt i Brahms-symfoniene. Jeg kan ikke forestille meg at det skal være mulig å gjøre det noe bedre jeg. Jeg vet at afficinadoene på f.eks www.furtwangler.org graderer hans innspillinger, og det er jo naturligvis en viss variasjon i de, men alt-i-alt så har jeg tilgode å høre noe annet enn en smashing Brahms fra den store mester jeg.
    Dette inspirerte til å setja på einaste Brahms-innspelinga eg har med Furtwängler, nr. 2 live med Wiener Philharmoniker 1945-01-28, den legendariske konserten før han flykta til Sveits (frå "Live recordings 1944-53"-boksen).

Eg manglar særleg samanlikningsgrunnlag (ventar på ein Andante-boks, http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00009PJQP, og liker ikkje det settet eg har med Karajan frå 1980-åra).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Furtwängler valser jo nokså bra over sen Karajan i Brahms ja! :)

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Furtwängler valser jo nokså bra over sen Karajan i Brahms ja! :)

Mvh Vidar P
    80-talls Karajan er vel en av de som kan gi assosiasjoner til tykk sirup i Brahms. Jeg synes derimot å huske at han har en bra Brahms 1 fra 60-tallet på DG Originals; vel og merke ikke på Fürtwangler-nivå. Men så er jo fremførelsen såpass annerledes at den absolutt forsvarer en plass i samlinga.

Nå er jeg i 2. satsen av symfoni nr. 4 med Fürtwangler/BPO (1943). Her spilles det med hjertet utenpå skjora; noe som kjennetegner innspillingene med F fra krigens dager. Umulig å ikke bli revet med av dette!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Starter dagen med Brahms pianokonsert nr. 2 (8/11-1942) traktert av Edwin Fischer og Fürtwangler/BPO fra samme sett. Meget god denne fremførelsen; spesielt den rolige satsen er meget vakker. Noe førstevalg blir det dog ikke, da lyden er under pari spesielt i førstesatsen. Music & Arts har vel gjort så godt de har kunnet med råmateriale.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Schubert's Fantasia for fiolin & piano D. 934 (1931) og Piano Trio nr. 2 (1935) med Rudolf Serkin og Busch. Spesielt piano trioen er fantastico! Enda et flott sett fra Andante.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der er fabelaktig bra. Vi har visst ikke helt ulik smak kibsgard. Fin hifi i signaturen din forresten :)

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Den der er fabelaktig bra. Vi har visst ikke helt ulik smak kibsgard. Fin hifi i signaturen din forresten :)

Mvh Vidar P
    Smaken er nokså ofte sammenfallende, ja :). Ikke verst hi-fi i singaturen din heller! Hadde ikke hatt noe imot å høre det anlegget, men er vel så å si aldri på de traktene. Har inntrykk av at du kan sette opp et Naim-anlegg (og LP12), så det er sikkert en del innspillinger som viser seg fra en annen og enda bedre side. Selv har jeg ingen planer om oppgraderinger så fremt jeg ikke bytter leilighet. Rommet er en begrensning i en bygård i Oslo. Men jeg hadde sikkert fått problemer med å motstå hvis en brukt 552 hadde vært til salgs for en ok pris.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    Beethoven's Pastoral + Skjebensymfonien fra dette Erich Kleiber settet. Begge innspillingene er fra 1953 og med Concertgebouw. 5'ern til Erich går jo for å være en av de legendariske innspillingene av denne symfonien, og selv setter jeg den over blant annet over versjonen til hans sønn. Fremførelsen er meget presis, tight og med Concertgebouw i kjempeslag. Erich og Concertgebouw hadde et meget fruktbart samarbeide. For meg er dette en toppversjon av 5'ern sammen med Giulini/LAPO og kanskje Karajan'63. Pastoral'en er også ypperlig.

En grusom erkjennelse har rammet. Et hull i OM-samlinga som jeg ikke har tettet før nå; denne Kleiber-boksen er jo svinedyr rundtom (de som er billige kan ikke sendes til Norge). Heldigvis fant jeg en på ebay, og kjøpte den. For $40 forresten. Men du kjøpte vel i tide du antakelig?

Denne er vel i jewelcase den? Har du skjønt hvilke som er det og hvilke som ikke er det, og hvorfor? Kan det være tilfeldigheter? Eller for forskjellige markeder? Er det slik at et og samme sett kan komme enten som jewelcase eller boxset? Hmmm.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    En grusom erkjennelse har rammet. Et hull i OM-samlinga som jeg ikke har tettet før nå; denne Kleiber-boksen er jo svinedyr rundtom (de som er billige kan ikke sendes til Norge). Heldigvis fant jeg en på ebay, og kjøpte den. For $40 forresten. Men du kjøpte vel i tide du antakelig?

Denne er vel i jewelcase den? Har du skjønt hvilke som er det og hvilke som ikke er det, og hvorfor? Kan det være tilfeldigheter? Eller for forskjellige markeder? Er det slik at et og samme sett kan komme enten som jewelcase eller boxset? Hmmm.

Mvh Vidar P
    Jo, jeg kjøpte denne for 1-2 år siden og da kostet den ikke stort. Men det er nok av eksempler på at jeg har nølt og deretter angret på det. Det er irriterende at mange av disse innspillingene forsvinner ut av katalogen. Og jeg har inntrykk av at populariteten til klassisk musikk ikke øker med tiden, så det blir vel ikke noe bedre med årene.

Jeg har den i jewelcase, dessverre. Foretrekker definitivt slimcase. Jeg har OM sett fra Schuricht, Van Beinum, Kleiber og Szell i jewelcase, mens f.eks. det tidlige settet til Van Beinum er i slimcase. Vil anta at de har gått over til slimcase etter hvert??

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg foretrekker også helt klart slimcase (nytt ord for meg). Det er også så lekkert trykk på de, men hovedsaken er at de er enklere å bruke synes jeg. Og enklere å lese i hylla.

Hos meg er flg Decca/Philips-OM'er i jewelcase;

- Van Beinum vol.2
    - Carl Schuricht
    - Mario Del Monaco
    - Stokowski Vol.2
    - Zara Nelsova
    - George Szell
    - Moura Lympany (2CD)
    - Griller SQ (2CD)
    - Mado Robin (2CD)
    - Strauss/Salome (2CD) [har en ekstra uåpnet om noen er interessert]

Resten er slimcase. Hos DGG OM så er Oistrakh i utbrettboks (3CD), 2CD'ene i jewelcase, resten i slimcase.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Det er noen av disse OM-utgivelsene jeg fremdeles skulle ha plukket opp. Øverst på listen står utgivelsene med Haskil og Stokowski.

Men nå Weingartner i Brahms' tredje (LPO) og fjerde symfoni (LSO) + Academic Festival Overture (1938-1940). Weingartner uttalte gjentatte gang at det fantes et bare et tempo - det riktige! Og det vil i dette tilfelle si litt hurtigere enn Fürtwangler og en del av de nyere syklusene. Synes det passer veldig godt til 3'ern og 4'ern, mens det for meg ble noe for hurtig i symfoni nr. 1 og nr. 2. Weingartner forsøker å la musikken tale for seg selv og det funker meget godt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stokowski-boksene er fine, det er i grunnen alle synes jeg. Ble veldig betuttet av Janet Baker-boksen også; det var virkelig en innertier hos meg. Jo, de er fine alle sammen. Men jeg kan dy meg for fiolinisten Ricci.. litt mye over-the-top og for lite fintfølende etter min smak. Vil også absolutt anbefale deg Stokowski's innspilling av Gurrelieder på Andante om du liker ham; de er virkelig noe helt for seg selv! Kanskje en forløsning hva lieder angår?

http://www.amazon.co.uk/Leopold-Sto...=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1235924418&sr=8-2

Hører pt på Josef Krips sin boks, den er kjempefin, med plenty sentrale symfonier i glitrende utførelser. Jeg er personlig litt ekstra glad i LSO jeg skjønner du, deres klangrike dynamikk og artikulasjon kombinert med det typisk engelske "understatement" gir en sound som er levende og eksplosiv, men samtidig følsom og langt fra overdrevent (som jeg ofte synes kan bli et problem). De er i mine ører til tider helt i en klasse for seg selv hva bounce og rytmisk fremdrift angår.

Bare hør på f.eks Brahms 1. klaverkonsert under Szell, eller Mendelssohn-symfoniene under Abbado.. og en umasse andre superinnspillinger.. man kan ikke annet enn å la seg imponere. Det skader heller ikke at Kenneth Wilkinson & co på Decca sto for mange av innspillingene; en nydelig sound fra et ypperlig orkester. De har liksom vært mitt favorittorkester på mange måter i mange år. Nå spiller VPO Haydns "Surprise" på minneverdig vis under Krips.

http://www.deccaclassics.com/music/originalmasters/473121.html

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Janet Baker er jo en sanger jeg liker godt i Mahler, ja :). Jeg kunne tenke meg å høre noe mer av henne. Hvilke andre komponister passer hennes stemme godt? Gurrelieder har jeg ennå ikke fått hørt, men jeg har sansen for en del Schönberg så det er muligheter for at det kan passe meg. Jeg sliter kanskje litt mer med de klassiske komponistene i lieder.

Når du sier det kan det være at LSO er bra på bounce og rytme, selv om dirigenten også har en del innvirkning. Jeg får prøve å være litt mer oppmerksom i forhold til de parametrene når jeg lytter til LSO neste gang (f.eks. Curzon/Szell konserten). Synes du dette gjelder generelt eller tenker du på bestemte tidsepoker/dirigenter? For egen del er Czech PO det orkesteret jeg oftest kjøper CD'er med pga orkesteret. Jeg liker veldig godt deres/Supraphons varme, organiske lyd og deres fenomenale treblåser-rekke. Dette gjelder jo mest på 50-70 tallet.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gurre- Lieder er nok mer en kantate/ oratorium, og ikke en samling Lieder.. (men dette visste man jo). Slektskapet til Mahler er etter min mening tydelig. Kipsgard har des Knaben Wunderhorn, ja? Szell, Schwarzkopf, FiDi... . Strålende!

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bernt; ingen som protesterer på denne syntesen av stilarter i Schönbergs nær-oratorium til tekst av Jens Peter Jacobsen; men lieder-tradisjonen er videreført med all ønskelig tydelighet imo; og veldig effektivt; og jeg tror det kan være en forløsning hva lieder angår, for mange. I kraft av verkets oppbygning som lieder i en oratorisk sammenheng mener jeg.

Forøvrig enig i koblinger med Mahler; de er der om enn så subtile; skulle jeg ha nevnt en ennå mer åpenbar innflytelse så er vel Wagner veldig åpenbar i musikken! Ikke fullt så historisk, og i en rekke av andre gode versjoner; men siden det er svært så gode priser på Brilliant så vil jeg nevne Inbals innspilling som en god en med hifi lydkvalitet. Selv om jeg personlig holder Stokowski's innspilling for nær utilnærmelig totalt sett (nevnte Andante-sett).

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8156.htm

Mvh Vidar P

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Arturo Benedetti Michelangeli in Warsaw (55) : Bach/Brahms (Ep?)

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Brahms' første symfoni (1952), Haydn-variasjoner og noen flotte ungarske danser (1949) med Fürtwangler/WP. Den første symfonien gikk for å være den Fürt hadde det næreste forholdet til. Og hva skal man si? Dette kan knapt gjøres særlig i forhold til mine preferanser. Det må være hans egen innspilling fra 1951 med NDRSO som nok er på samme nivå. Stor kunst.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.371
    Torget vurderinger
    34
    Bare for å ha nevnt det, så er det 156 år siden i dag at La Traviata av Verdi hadde premiere i Venezia.

(herregud som man kan brife om man har vett til å bruke wikipedia ;D )

Roy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    R.E.S. skrev:
    Bare for å ha nevnt det, så er det 156 år siden i dag at La Traviata av Verdi hadde premiere i Venezia.

(herregud som man kan brife om man har vett til å bruke wikipedia  ;D )

Roy
    Når man tenker på det, så går det jo knapt en eneste dag forbi uten at det er et eller annet jubileum for en eller annen musikalsk markeringsverdig hendelse; noe som jo sier sitt om hvor omfattende vår musikalske historie egentlig er!

Enten det er urfremføring av et verk, en komponists merkedag (fødsel, død ea), en historisk signifikant innspilling etc etc. I kontekst av musikkhistorien gjennom mange hundre år så er jo "nyeste nytt" av innspillinger/musikk et nokså fattig snapshot. Har du fått hørt på en av de mer historiske innspillingene i Aus der Reihe forresten? Schumann/Furtwängler f.eks?

Mvh Vidar P

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.371
    Torget vurderinger
    34
    Vidar P skrev:
    Når man tenker på det, så går det jo knapt en eneste dag forbi uten at det er et eller annet jubileum for en eller annen musikalsk markeringsverdig hendelse; noe som jo sier sitt om hvor omfattende vår musikalske historie egentlig er!

Enten det er urfremføring av et verk, en komponists merkedag (fødsel, død ea), en historisk signifikant innspilling etc etc. I kontekst av musikkhistorien gjennom mange hundre år så er jo "nyeste nytt" av innspillinger/musikk et nokså fattig snapshot. Har du fått hørt på en av de mer historiske innspillingene i Aus der Reihe forresten? Schumann/Furtwängler f.eks?

Mvh Vidar P
    Har ikke fått den ennå.

Roy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du vil garantert like den! Virkelig godt! Noen mennesker "har det bare"; jeg husker slik du hørte Elgar #2/Sargent/BBC hjemme hos meg; du logget jo på og tok musikken inni all lyden (pro og kontra, mest kontra i det tilfellet) på kornet, så mao tipper jeg at du vil ha stor glede av å høre det historiske suset fra Furtwängler & co... for det er virkelig et historisk sus. Kan glede deg med at denne Schumann'en (og Haydn #88 for den del) låter betydelig bedre (fra et audiofilt ståsted) enn hva Sargent/BBC gjør på tape fra denne live Elgar-innspillingen i 1964.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn