|
Vil bare minne om at disse innspillingene av disse fire Scarlatti-sonatene som man finner i cd'en fra Naxos (Kk.9, 11, 27 og 96) også finnes i sin helhet i Artone's glimrende 4CD ABM-bokserato skrev:![]()
Hørte denne i går kveld. Kan ikke minnes å ha hørt maken til boblende Scarlattispill før. Fin lyd også til tross for 1941. Denne skal plukkes frem igjen ved første anledning.
OTValentino skrev:Ja. Livstrøtte må de også helst være.
Dette inspirerte til å setja på einaste Brahms-innspelinga eg har med Furtwängler, nr. 2 live med Wiener Philharmoniker 1945-01-28, den legendariske konserten før han flykta til Sveits (frå "Live recordings 1944-53"-boksen).Vidar P skrev:Furtwängler er også min favoritt i Brahms-symfoniene. Jeg kan ikke forestille meg at det skal være mulig å gjøre det noe bedre jeg. Jeg vet at afficinadoene på f.eks www.furtwangler.org graderer hans innspillinger, og det er jo naturligvis en viss variasjon i de, men alt-i-alt så har jeg tilgode å høre noe annet enn en smashing Brahms fra den store mester jeg.
80-talls Karajan er vel en av de som kan gi assosiasjoner til tykk sirup i Brahms. Jeg synes derimot å huske at han har en bra Brahms 1 fra 60-tallet på DG Originals; vel og merke ikke på Fürtwangler-nivå. Men så er jo fremførelsen såpass annerledes at den absolutt forsvarer en plass i samlinga.Vidar P skrev:Furtwängler valser jo nokså bra over sen Karajan i Brahms ja!
Mvh Vidar P
Smaken er nokså ofte sammenfallende, jaVidar P skrev:Den der er fabelaktig bra. Vi har visst ikke helt ulik smak kibsgard. Fin hifi i signaturen din forresten
Mvh Vidar P
En grusom erkjennelse har rammet. Et hull i OM-samlinga som jeg ikke har tettet før nå; denne Kleiber-boksen er jo svinedyr rundtom (de som er billige kan ikke sendes til Norge). Heldigvis fant jeg en på ebay, og kjøpte den. For $40 forresten. Men du kjøpte vel i tide du antakelig?kibsgard skrev:Beethoven's Pastoral + Skjebensymfonien fra dette Erich Kleiber settet. Begge innspillingene er fra 1953 og med Concertgebouw. 5'ern til Erich går jo for å være en av de legendariske innspillingene av denne symfonien, og selv setter jeg den over blant annet over versjonen til hans sønn. Fremførelsen er meget presis, tight og med Concertgebouw i kjempeslag. Erich og Concertgebouw hadde et meget fruktbart samarbeide. For meg er dette en toppversjon av 5'ern sammen med Giulini/LAPO og kanskje Karajan'63. Pastoral'en er også ypperlig.
![]()
Jo, jeg kjøpte denne for 1-2 år siden og da kostet den ikke stort. Men det er nok av eksempler på at jeg har nølt og deretter angret på det. Det er irriterende at mange av disse innspillingene forsvinner ut av katalogen. Og jeg har inntrykk av at populariteten til klassisk musikk ikke øker med tiden, så det blir vel ikke noe bedre med årene.Vidar P skrev:En grusom erkjennelse har rammet. Et hull i OM-samlinga som jeg ikke har tettet før nå; denne Kleiber-boksen er jo svinedyr rundtom (de som er billige kan ikke sendes til Norge). Heldigvis fant jeg en på ebay, og kjøpte den. For $40 forresten. Men du kjøpte vel i tide du antakelig?
Denne er vel i jewelcase den? Har du skjønt hvilke som er det og hvilke som ikke er det, og hvorfor? Kan det være tilfeldigheter? Eller for forskjellige markeder? Er det slik at et og samme sett kan komme enten som jewelcase eller boxset? Hmmm.
Mvh Vidar P
Når man tenker på det, så går det jo knapt en eneste dag forbi uten at det er et eller annet jubileum for en eller annen musikalsk markeringsverdig hendelse; noe som jo sier sitt om hvor omfattende vår musikalske historie egentlig er!R.E.S. skrev:Bare for å ha nevnt det, så er det 156 år siden i dag at La Traviata av Verdi hadde premiere i Venezia.
(herregud som man kan brife om man har vett til å bruke wikipedia ;D )
Roy
Har ikke fått den ennå.Vidar P skrev:Når man tenker på det, så går det jo knapt en eneste dag forbi uten at det er et eller annet jubileum for en eller annen musikalsk markeringsverdig hendelse; noe som jo sier sitt om hvor omfattende vår musikalske historie egentlig er!
Enten det er urfremføring av et verk, en komponists merkedag (fødsel, død ea), en historisk signifikant innspilling etc etc. I kontekst av musikkhistorien gjennom mange hundre år så er jo "nyeste nytt" av innspillinger/musikk et nokså fattig snapshot. Har du fått hørt på en av de mer historiske innspillingene i Aus der Reihe forresten? Schumann/Furtwängler f.eks?
Mvh Vidar P