Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Varemerket er at han spiller enkelt og nakent. Men det tenker jeg å undersøke selv.....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det har du rett i; det er noe med å tilnærme seg artistene selv, og aller helst på artistenes premisser; lære seg å forstå deres kunst og uttrykk så og si.

Takk for tips om salg; min sedvanlige uflaks tro, så var den nylig kjøpte Solomon nå på salg, den ukjøpte men etterlengtede Victoria de los Angeles ikke det (begge EMI Icon). Men jeg så det var mye fint på EMI Historical-sidene også.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt at småknøtter blir lurere av at de får høre Mozart. Derfor spiller jeg lavere enn vanlig nå, det er ikke noe lystig tanke at knerten skal bli lurere enn sin far så altfor tidlig.

Fischer er en sann fornøyelse, takk igjen kibsgard!

For hifinysgjerrige, så står cd-coveret på en Naim CDS3 headunit, i Fraim, over en NAC552 headunit.
    Man kan visstnok (iallefall kan jeg det her) klikke på bildet for en anelse forstørring.

Mvh Vidar P

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne føyer seg fint inn i rekken av overbevisende argumenter for å høre på Monteux, flere andre har jeg nevnt lengre opp i tråden.

For å gjøre det hele interessant for hifibuffs, så tok jeg av fronttrekket på 207/2. Platene er imidlertid alltid det mest interessante.

Dette er som coveret sa på 50-tallet et "Stereo Must".

Mvh Vidar P

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er litt av en boks! Klikk på bildene for å forstørre de om nødvendig.

Om jeg forstår rett, det var denne po... fransken igjen da, så ble den utgitt som en samleboks november 1968, kun i tusen eksemplarer (i Frankrike?), hvorav min er nr.74. Innspillingene er sikkert tildels eldre, dog alle i stereo såvidt jeg har hørt, og mange av de kvalifiserer vel til deltakelse her i tråden.

Thuner-sonaten er nydelig, og få er vel så flotte som Christian Ferras/Pierre Barbizet sin klassiker. Jo, dette er litt av en boks. Fins det flere i kongeriket?

Mvh Vidar P

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Betalte 225 kr for denne boksen i 1975. Den kom vel opprinnelig ut noe tidligere som en del av DGs Brahms Edition (kanskje i 1972 til 125 års jubileet?, men sier du 68 er det sikkert rett), husker jeg kjøpte 2 stk hvorav en gikk til en kompis av meg. 15 LPer og et kanonkjøp i sin tid, selv om pengene var noe (for å si det mildt) mindre verdt. Det kan tenkes at det jeg kjøpte var en gjenutgivelse, boksen (og bookleten) ser identisk ut, men boksen min er ikke tekstiltrukket.

Få LP-bokser har gitt meg så stor glede (det må være Buschkvartetten i Beethoven da, som jeg har på et EMI Electrola sett). De står fortsatt i LP-hylla i mint condition. De rene strykerverkene finnes nå på Amadeuskvartettens boks utgitt på Original Masters (som jeg også har).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så morsomt da! Jeg likte også å samle på slike "Edition"-serier; bl.a DG's Beethoven-Edition (de røde nummererte vet du), og de blå Philips-boksene Editione Vivaldi, Philips/Colin Davis sin opprinnelige Berlioz-syklus... osv osv.

Jeg synes det står noe om november 1968 på innsiden av boksen (nederste bilde), dechiffreringen fra dette merkelige språket over til et forståelig et er mangelfull i mitt hode, men jeg forsto det slik at boksen er samlet og utgitt 1968?

Kr.225,- var jo ikke småtteri i 1975. Jeg kjøpte den noe senere, på 80-tallet, tror jeg gav rundt 400-500,- for den hos en bruktbokforhandler i Oslo.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Jeg synes det står noe om november 1968 på innsiden av boksen (nederste bilde), dechiffreringen fra dette merkelige språket over til et forståelig et er mangelfull i mitt hode, men jeg forsto det slik at boksen er samlet og utgitt 1968?

Mvh Vidar P
    Liten grunn til å tvile på det, synes bare å huske at DG var god på å gjøre slikt i jubileumsår, Bethoven Edition kom tror jeg ut i 1976 feks. Brahms datoer er 1833 - 1897 feks. Men som sagt, du har sikkert rett.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du får samme plate mye billigere hos cduniverse;

http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=7729113&style=classical

... og enda billigere på MDT;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//MM0292.htm

Så nei, det der hadde ikke jeg satset på :)

Generelt er det å si at alle disse BBC Legends og Medici Masters (samme folk bak, men BBCL er BBC-innspillinger) er innspillinger som hovedsaklig er innspillinger gjort for kringkasting, og ikke så mye kommersielle innspillinger. Sånn sett har de kanskje ikke samme "status" på mange måter, og er ikke nødvendigvis like kjente. Men de kanskje 20 cd'ene jeg har Fra Medici Masters er uansett svært gode, og låter imponerende bra også. En glitrende serie spør du meg... sjekket hylla men har ikke den der. Dessverre.

Rubinstein er kanskje ellers spesielt kjent for sin Chopin.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ukjent på disse sidene; jeg har stor sans for Hermann Scherchen. Som innleggene mine idag på "høre-på"-tråden viser så har jeg attpåtil litt kick på Haydns mellomste symfonier for tiden; ikke minst #49 La Passione; og tror du jaggu ikke det rikholdige audiotek avstedkom en Scherchen-innspilling av dette nydelige verket også.

Enda litt våt i kantene av labelen etter en ekstra grundig tur i vaskemaskinen; jeg hadde helt glemt at jeg fant denne på en låve på Gotland i sommer;

Litt ustø på handa må det lov å være når man knipser i kveldsmørket med laaang lukkertid;

Bildene bør fortsatt la seg beklikke for å forstørres. Scherchen er en deilig artist; sikkert ikke "best" på noe, men jeg har sansen for det litt... hva skal man si; slentrende men presise? Ikke noe overdreven juvenil showoff her; nøkternhet og nononsense levering av musikken... det er i sannhet noe med historiske innspillinger av denne typen; de er så rike uten å briefe; det har muligens med perioder og trender å gjøre. Jeg er dypt fascinert iallefall.

Mvh Vidar P

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare et lite tillegg vedr Scherchen i Haydn; hans innspillinger er utgitt i en 6CD boks på DGG Original Masters (nevnte jeg hvor genial denne serien var?).

Den får man for $56 på Amazon, eller for de mer prisbevisste, nøyaktig samme boks for $29.94 på Berkshire.
    Ikke bare er den da $26 billigere på Berkshire, man slipper også unna minst nkr.150,- eller så i mva og gebyr siden den havner under mva-grensa.

Mvh Vidar P

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Vidar P skrev:
    MaHa skrev:
    Har ikke rukket å spille den mer enn et par ganger så langt. Synes så langt at det er noe av det flotteste jeg har hørt av klassisk, og det er jo tross alt ikke så mye ennå. Det er noe "ekte vare" over disse gamle innspillingene, det er et slags naturlig drama og stemning over det hele, akkurat som utøverne visste mer om hvordan de skulle tolke stykket, det høres bare så riktig ut. Ikke spør meg hvorfor.
    Det er en observasjon jeg også har gjort; og som først fikk meg interessert i historiske innspillinger. Det er mulig at det har med trender eller "moter" å gjøre i artistmiljøene; det vil vel til alle tider være noe i retning av "gjeldende trender" innen musikkfremføring, nok å se i retning av de skiftende trender innen popmusikk f.eks; hvorfor skulle ikke trender innen klassisk musikk være skiftende? Fokus på forskjellige aspekter ved f.eks en fiolinkonsert kan skifte; en tid skal det være en full tone og artisten må dra maksimalt av tone ut av sitt instrument på bekostning av f.eks tempo, en annen skal det være høy teknisk brillians og tempo på bekostning av tone etc etc..

Mvh Vidar P
    Må nesten slenge meg på denne. Nå er jeg ikke noe "klassiskhode", selv om jeg kjøper en god del klassiske plater for tiden, og gir det så absolutt mye spilletid.
    Hovedinteressen er den noe mer obskure siden av det gyldne tiåret 60-tallet. Garage,rock, soul, RnB etc. For meg er det litt "alt låt så mye bedre før", men vil raskt skyte inn at jeg hører mye ny musikk også, så for all del ikke kall meg dinosaur.

Det morsomme er at blant de ca 40 klassiske platene jeg har kjøpt i år, er det de noe eldre jeg liker best. Med en soleklar favoritt i Fürtwangler - Schubert Symph. no9 og R.Strauss - Four Songs med Berliner Philharmoniker av 1942.
    (tar gjerne imot gode tips i samme gate)

Kan ikke sette fingeren på hva det er. Evt. "dårlig" lyd, knitter, støy etc., hører jeg forbi med fokus på musikken. Tror det må være noe med "ektheten" og følelsen i musikken som kanskje har blitt noe borte med tiårene. Om det skyldes tekniske fremskritt (?), nye/andre måter å tenke musikk på, no idea! (nå mener jeg uansett genre)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mozart - Symfoni no 39 K543 - Berliner Phil. - Wilhelm Furtwängler 1942/43 fra denne boksen:

Takk VidarP!
    Her er det mye snadder å fordype seg i, og ikke minst sammenligne med de versjonene en har av de forskjellige verkene fra før.
    Det er dette som er mest gøy med musikk :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Emotikon; takker for inspirasjon, K543 allerede fortært idag, nå er jeg midt i Schumanns førstesymfoni fra CD3 i det der settet. Også ypperlige greier. Finfin boks.

Eros; vet ikke om du er klar over det; men Furtwängler er omtalt med bl.a noen flere bokser her i tråden før, f.eks i noen innlegg her;

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=21027.msg401413#msg401413

Ellers vil jeg gjøre oppmerksom på at det er salg på endel EMI Historical, og her er også Furtwängler godt representert;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_EMIHistorical/EMIhist1008/

Der finner man forresten også denne smått famøse Fischer-plata med den enorme Pathetique-sonaten hans;

Utover det må jeg si at det er gledelig å høre at det er så mange som finner denne musikken og disse innspillingene så fascinerende; det hadde jeg ikke trodd da jeg startet denne tråden i sin tid. Kom igjen med flere fortellinger om hva dere har, spiller og/eller anbefaler av historiske innspillinger!

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .. lite tillegg til denne Furtwängler Anniversary Tribute-boksen Emotikon; om du fortsatt har den tilgjengelig, sett på CD3 spor 7; der finner du 3-satsen fra Brahms 3.symfoni, poco allegretto. Skru opp.

Etter mitt skjønn er dette nær toppen av det typisk Furtwänglerske; det ytterste uttrykk for mesterens kunst; en nydelig sats i utgangspunktet, men Furtwängler drar den et hakk videre inn i musikkhimmelen; de lange buene av melodilinjer, aksentueringen av de vesentlige harmoniene nærmest for å poengtere de, rubatoene som er så perfekt tilmålte at man skulle tro Brahms selv ville ha hatt det slik. Det er helt sjelsettende musikk dette. Satsen kunne ha vart evig for min del.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja Vidar, denne satsen er en perle i det enorme klassiske landskapet.
    Jeg skal høre litt mer på denne versjonen samt Reiners, når jeg kommer fra jobb i kveld.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hører på et hyggelig gjenhør, denne trioen av italienere fra Trieste. Fra Original Masters-serien. I fall jeg har glemt å nevne det, så er det en nokså bra serie plater :)

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

Er kommet meg til CD4 hvor de trakterer Haydn-trioer med lyst og liv. Fascinerende gjeng. Har holdt mer enn 3000 konserter med et tidsspenn på 6 tiår... de kom sammen som barn i 1933 ved at de hadde felles musikklærere. Så de begynner å bli påtakelig samspilte, om man kan si det sånn. Innspillingene her spenner fra 1952-1969.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når en går igjennom artistene og verkene som finnes i DG Orginal Masters, ser en at en egentlig skulle klare seg lenge med det utvalget som finnes der..... :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    O` du Herlige!!!
    Da er denne gjennomgått:

Dette er en meget bra innspilling....også lydmessig...hørte jeg 1957 og 1959.....?

Eneste minuset, er at den har en dragning mot høyre....noe andre som har merket dette?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke merket noe til det. Nå er det jo endel bassinstrumenter på endel av stykkene, de ligger jo gjerne til høyre hos CSO. Men har du prøvd å trykke inn monoknapp e.l.? Hvordan skal man ellers vite hva som står hvor i en 3-spors innspilling? Jeg vet ikke... det kan jo være noe galt med din cd. Jeg har ikke denne cd'en selv, men har hørt den hos venner, og har Classic sin remastering på 200g vinyl; de er spot-on iallefall.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hører på Richard Strauss sin fiolinsonate i E op18 fra denne;

Pianist er Carlo Bussotti. London 1953. Jeg sitter vel egentlig og får bekreftet tidligere oppfatning av Ricci som fiolinist; han misser på skjønnheten, dybden og palettene i denne nydelige sonaten; han er litt for "virtous" etter min smak; en teknisk showoff-type spill som lemner en noe hard, kald og pågående tone synes jeg; han drar på i tide og utide, og jeg er ikke så sikker på at man får den opplevelsen man skal med endel musikk han spiller.

Jeg har pleid å ha en følelse av at han gjør seg best i typiske showcase svisker, av typen Tzigane, Zigeunerweisen, Sarasates Carmen-fantasi etc etc.. ikke så imponerende innsiktsfull i de mer sarte verkene. Så som f.eks R Strauss sin aldeles nydelige sonate op 18.

Velvel, det er bare min smak.

Mvh Vidar P

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ok da, enda en Fürtwangler....
    Bortsett fra at denne gangen er det ikke anti-dirigenten og det intellektuelle ikonet som er target for interessen min,
    men nærmere bestemt Gioconda De Vito.
    Italiensk violinistinne av dimensjoner, med en historikk det er verd å lese seg opp på. Google gjør nytten....

I denne innspillingen av Mendelsssohn violinconcert gjør Fürtwangler en fabelaktig innsats ved å ta tempoet ned for å la klangflatene i de to første satsene få tre frem, rytme i orkesteret blir underordnet klangen fra De Vito.
    En meget spennende løsning, jeg har ikke hørt denne konserten spillt slik før, den er i sin helhet i alle tre satser langsommere enn de fleste både historiske og nyere innspillinger av stykket.
    I tredje satsen med det mest kjente temaet fra stykket, kan det virke som om Fürtwangler skrur tempoet litt opp med orkesteret, trådene samles, men uten at fokuset flyttes fra De Vito. Det italienske publikumets jubel etter finalen gir gåsehud, det er ikke tvil om at dette ble sett på som storslagne saker.
    Og det er det vel fortsatt....på tirsdag 14.okt er det forresten 14 år siden hun døde, men mange flere år siden hun la bort violinen....

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja. Man takker for inspirasjon Gunzi, og DeVitos eneste stereoinnspilling har fått snurret seg en gang.

Skal tro om det er mulig å lese teksten bakpå dersom man klikker på bildet for å forstørre. LP'en min er fra EMI's glimrende Testament 180g serie.

Mvh Vidar P

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Disse er blant de platene i Original Masters-serien som ligger i wishlisten min ennå; de havner alle over MVA-grensa hver for seg, så man får vel bestille de i samlet flokk. Jeg irriterer meg over dette frekke gebyret på 99,- for mva-behandling. Hva i alle dager er det for noe.. et gebyr vi må betale for at de skal finne ut hvor mye mva vi må betale.

I verste fall så risikerer man nå å betale en femtilapp i MVA og en hundrelapp for at de skal finne det ut. Selv for varer til 400,- blir gebyret like høyt som selve mva'en, det er jevnbyrdig med å egentlig betale 50% mva i praksis det. Jeg har ikke noe imot å betale mva og ser at det er viktig for norske forretninger med en mva-grense, men dette gebyret er vel litt drøyt for småpakker vel.

Nuvel, man får se om man får mannet seg opp til å ignorere statlig røveri og bestille en bunke med over-grensa-bokser.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Erich Kleiber, faderen til sønnen, dvs Carlos. Hører på Schlubbert 8 innspilt januar 1935 i Berlin. Fine disse Artone-settene; jeg skaffet meg et antall av de da de kostet nesten ingen penger; alltid spennende å dykke ned i de;

Alle (jeg har) er på 4 CD'er, med en liten bok på ca.20 sider innbundet i de.

I tillegg er de veldig godt remasteret, og (i den grad det betyr noe) levert på såkalt "24bit 96khz HighEnd Mastering". Nuvel, highend lyd er det vel neppe etter dagens standard; men flotte versjoner av historiske innspillinger like fullt! En gullgruve denne Artone-hylla mi!

Erich er en annen type enn sønnen; såpass får man inntrykk av.

Mvh Vidar P

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Karajan-dokumentar på NRK2 akkurat nuh!

Håper at resten av jobbvakta kan tilbringes foran televisionen. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Erketakk! Det var jeg ikke klar over. Logger over til NRK2 for kvelden!

Mvh Vidar P

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Det får en si var en skikkkelig rockestjerne. :eek: :eek: :eek:
    Snakk om å sette seg selv så i fokus, nesten litt fascinert. Var ikke klar over at det ble laget så mye film.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Jeg irriterer meg over dette frekke gebyret på 99,- for mva-behandling. Hva i alle dager er det for noe.. et gebyr vi må betale for at de skal finne ut hvor mye mva vi må betale.
    Gjelder dette fremdeles? Jeg bestilte CDer fra JPC for en stund tilbake (ca. 100€), og når pakken kom fikk jeg en lapp i postkassa om at pakken var kommet. Jeg dro da ned til hovedpostkontoret for å finne ut hvordan jeg skull forholde meg, og der fikk jeg beskjed om at CDene lå på det lokale postkontoret (en MIX-kiosk).
    Jeg dro dit og betalte mva (ca. 200 kr) og fikk pakken utlevert. Ikke noe ekstra gebyr.
    Var jeg heldig, eller har de endret rutinene?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare en uke eller to siden sist jeg måtte betale denne uhyrligheten; nå har jeg minst 3-4 forsendelser på vei som overstiger grensa i øyeblikket, så vi får se. Men jeg er redd du var heldig..

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ja, du var nok bare heldig, otare. Det kommer ofte an på hvor godt disse ungdommene i Post I Butikk følger med. Jeg har opplevd begge deler.

otare skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg irriterer meg over dette frekke gebyret på 99,- for mva-behandling. Hva i alle dager er det for noe.. et gebyr vi må betale for at de skal finne ut hvor mye mva vi må betale.
    Gjelder dette fremdeles? Jeg bestilte CDer fra JPC for en stund tilbake (ca. 100€), og når pakken kom fikk jeg en lapp i postkassa om at pakken var kommet. Jeg dro da ned til hovedpostkontoret for å finne ut hvordan jeg skull forholde meg, og der fikk jeg beskjed om at CDene lå på det lokale postkontoret (en MIX-kiosk).
    Jeg dro dit og betalte mva (ca. 200 kr) og fikk pakken utlevert. Ikke noe ekstra gebyr.
    Var jeg heldig, eller har de endret rutinene?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg også må på postkontoret for å hente noen cd`er.....er spent på hva som venter meg av gebyrer....

Nå er det dette jeg koser meg med på en dag da kroppen ikke ville på jobb:
    Richard Wagner - Das Rheingold - London, Flagstad, Svanholm, Neidlinger - Vienna Philharmonic Orchestra - Georg Solti

Vokalprestasjonene i denne innspillingen fra 1958 er lang fra noe "plug and play"
    Det er spenning fra første til siste rille.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lotte Lehmann synger "Die Schöne Müllerin" fra denne boksen:

Mange av platene (10 stk i boksen) her vitner om gammeldags oppføringspraksis; Lehmann er et positivt unntak og er vel verdt å høre på.

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er litt av et klenodium! 2cd'er fulle av Deutsche Grammophons 45rpm singler fra 50-tallet, i nydelige vellydende remastere i Original Masters-serien.

Mange av innspillingene (90%!) har sin internasjonale cd-debut i denne utgivelsen. Boka som følger med har fullfarge-trykk av alle de originale coverene, og grundig dokumentasjon av innspillingene. Uhyre interessant, og musikk som man ellers ikke finner. Kjente artister i fleng for den som er interessert i historiske innspillinger; så som Shura Cherkassy, Fritz Lehmann, Rita Streich, Andres Segovia, Koeckert Quartet, Irmgard Seefried, Erik Werba, David & Igor Oistrakh, Margot Guilleaume, Helmut Krebs, Fritz Wunderlich, Hans Günther Nöcker, Eugen Jochum, Ferenc Fricsay, Vegh Quartet, Leopold Simoneau, Andor Foldes og flere..

Denne utgivelsen fins fortsatt hos noen få selgere for en anstendig pris, jeg betalte $15 via amazon.com og det er eksemplarer igjen enda ser det ut til;

http://www.amazon.com/Original-Mast...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1224079296&sr=8-1

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn