Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje Ringen med Keilberth endelig blir handlet inn... Pluss Hollywoodkvartetten.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sjekket akkurat Ringen med Keilberth jeg også... to sjeler, en tanke :)

Har siklet på denne Ringen en tid; det hadde jo vært moro å finne den til en anstendig pris et sted hvor de har lett for å glemme verdideklarering. Men så skjødesløse er vel neppe Europadisc?

Den kom på ca £77 med frakt til Norge der så jeg. Det er jo håpløst å kjøpe slike bokser fra MDT.. har prøvd å kjøpe noen Brilliant-bokser, men steiler av frakta, og sletter handlekurva fort som fy! De bør snarest revurdere sin fraktpolicy til Norge; jeg har sendt de mail om det, og opppfordrer alle til å gjøre det samme!

Av Hollywood-kvartetten (som jeg ble kjent med på tidlig 90-tall først, da en med-naimist introduserte meg for de lenge og vel), så har jeg fra Testament kun denne;

.. hvor de har med Victor Aller på piano. Det må jo sies at disse gutta har krutt i buene sine :)

Mvh Vidar P

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.312
    Sted
    Sunnmøre
    kibsgard skrev:
    Vidar P skrev:
    Noen som kjenner Marcelle Meyer? Hun er dessverre ny for meg, men denne 17CD EMI-boksen med komplette studioinnspillinger er jo så fristende at det halve kunne vært nok.

Jeg fikk nettopp kjøpt den der under tollgrense, så da var det ikke mye å lure på.
    Korleis er det eigentleg når eg amazon.co.uk seier at denne boksen er "Temporary out of stock"? Eg la inn tinginga (på GBP 17) for ei veke sidan, men det er framleis tomt i hyllene. Samtidig ser eg at andre nettbutikkar, der boksen er "in stock" (amazon.{de,fr}, jpc.de o.a) opererer med ei listepris på EUR 40-50.

Spørsmålet er: meiner amazon.co.uk at denne boksen kjem att til GBP 17, eller kjem til å seia at dei ikkje får tak i han, oppretta eit nytt produkt til dobbel pris og kansellera ordren min? Har nokon erfaringar med kva som skjer i slike tilfelle?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det lurer jeg litt på også, siden jeg "kjøpte" denne 10CD feilprisede Testament-boksen for omlag £10 totalt; den er out-of-stock, men de hevder at de skal sende den når den kommer inn igjen;

http://www.amazon.co.uk/Record-of-S...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1233931326&sr=8-1

Uansett; når man har gjort en avtale om kjøp til en avtalt pris, også hos amazon, så vil de ikke sende den og trekke deg for mer enn avtalt. Så da vil de vel kanskje være forpliktet til å sende den til avtalt pris dersom de får den inn igjen da? Håper det... ;)

Mvh Vidar P

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.312
    Sted
    Sunnmøre
    Ser at Testament-boksen ikkje står med nokon lagerstatus (ingen Amazon-pris, men "Available from these sellers" frå GBP 22 og oppover), ulikt Meyer-boksen som er merkt med "temporary out of stock". Veit ikkje om det betyr noko.

Dersom Amazon ikkje har tenkt å ta inn fleire eks, er det jo ein dårleg forretningsidé å la folk liggja med ventande ordre. Då vil dei jo teoretisk sett venta i staden for å bruka pengane sine på andre ting. Og Amazon kan nok dette med å tena pengar, iallfall.

Eg er ganske urøynd på dette med netthandel, og har nett oppdaga at desse tredjeparts-forhandlarane til Amazon. Fascinerande. No er eg òg spent på korleis leveringstida er på ein boks med Brahms-symfoniar eg tinga (ny) frå tredjepart i USA til GPB 2-3 mindre enn det Amazon tilbyr.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Husk at amazon UK's (ikke tredjepartenes) veil priser er inkl VAT! De trekker den fra ved utsjekk. Og at de oftest er veldig mye billigere på frakt enn fra US.

Testament-boksen sto som lagervare da jeg kjøpte den forresten. Vi får se :)

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Uansett; når man har gjort en avtale om kjøp til en avtalt pris, også hos amazon, så vil de ikke sende den og trekke deg for mer enn avtalt. Så da vil de vel kanskje være forpliktet til å sende den til avtalt pris dersom de får den inn igjen da? Håper det... ;)

Mvh Vidar P
    Hvis de skjønner at de har feilpriset pleier de å heve kjøpet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. "... bean-counters.."  :)

Mye taler for at jeg bør hanke inn etpar av de andre titlene i Testaments HSQ-serie.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Testament katalogen er nå på salg på www.europadisc.co.uk..
    Det har kriblet i de keilberthwagnerske nerveender i dagesvis; fristelsen ble for stor til slutt. Selv om Elusive har salg på LP'ene (19 stk i tallet) så kommer de på minst 4.000,- inkl mva. CD'ene kommer på en tusenlapp, og kan lettere bringes med på ferie. Dessuten har jeg mange Wagner-ringer på LP fra før... vel, CD ble det.

http://www.europadisc.co.uk/classical/55178/Wagner_-_Der_Ring_des_Nibelungen_(Bayreuth,_1955).htm

£77 inkl frakt. Billig vil jeg si. Så tar man gjerne imot PM med ideer til hva man bør nevne i en mail til Europadisc ang forsendelsen. For å få den hurtigst og tryggest mulig mener jeg.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Spesielt "Pathetique" og "Apassionata" faller skikkelig i smak her. Edwin spiller med enda større innlevelse i denne "Pathetique" fra før krigen enn den senere på Music & Arts. Emperor er også meget god, men EMI er ikke alltid best i klassen når det gjelder å få maks ut av opptakene. Det er noe filtrert og da klinger ikke tonene helt ut. Synes det er mest merkbart på konserten. Men dog, det er helt kurant lydmessig (bare vet at mange gjør dette bedre enn EMI).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er vant til å høre Beethovensonater, ja jeg har faktisk klunket noen av de selv, men å høre Fischer spille Pathetique i den cd'en er noe helt for seg selv kibsgard; jeg er helt enig med deg i valg av favorittpianist; det hender jeg spiller den sonaten flere ganger etter hverandre. Den er så bra at jeg synes ikke det er et eneste dødsekund i hele sonaten. Faktisk skulle jeg gjerne ha inkludert skiva i "anbefalte plater" Aus der Reihe, men nå hadde jeg jo lovet å styre unna historiske innspillinger.. av hensyn til de som lider av audiofile nevroser  :)

Jeg vil skynde meg å korrigere deg på et punkt dog; denne Pathetique er ikke innspilt før krigen, men i Abbey Road Studio 3 i London i oktober 1952. Jeg er enig med deg i at EMI filtrerer nokså heavy innimellom, og at det tar noe... skal vi si utklinging vekk fra klangauraen. Slik sett er jo slik filtrering et valg mellom to onder, eller to goder og to onder i kombinasjon om du vil. Mindre filtrering gir mer sus men er også mer tro mot klangpalettene på tapen, mer filtrering fjerner distraherende sus, men gir en knappere akustikk og klangpalett.

Det fine med EMI-remasteringene (synes jeg da) er at de tilpasser sin inngripen etter tilstanden til tapene; fine taper gjør de fint lite med og omvendt; de setter ikke på noe standard erkefilter uansett. Bare se på remasteringene i denne 70CD Callas-boksen f.eks... de første 40-talls recitalene er glitrende remasteret imo, jeg var kjempeimponert; de lot det suse litt (som f.eks Andante gjør mye), for å bevare klangen. Selv når de filtrerer unoter fra de originale masterene, som de jo har luksusen av å ha tilgang til, så er resultatet alltid ørevennlig og musikalsk konserverende fra EMI synes jeg, iallefall de siste 10-15 år.

Selv driver jeg og lar meg imponere av Zara Nelsova i denne glimrende 5CD-boksen; nå har jeg hørt Dvorak-konserten i kveld (LSO/J Krips/1951), og spiller i skrivende stund nydelig Rachmaninov cellosonate i g-moll op 19. Artur Balsam (!) spiller piano (Decca Studios West Hampstead 1956, utgitt som LXT 5228). Denne boksen inneholder noe av det mest kjente repertoire for cello, som f.eks Dvorak-konserten, noen Beethoven-sonater og en Bach-suite; men også mye som er langt fra mainstream, så som 12 variasjoner på "See the conquering hero comes" fra Handels Judas Maccabeus; Kodalys sonate for solo cello op.8, Barbers cellokonsert, Regers suite nr 2 for solo cello, Bloch's  "From jewish life" (3 stykker for cello og piano), "Voice in the Wilderness" og "Schelomo" og mye mer.

http://www.amazon.co.uk/Zara-Nelsov...=sr_1_4?ie=UTF8&s=music&qid=1234201281&sr=8-4

Noen ganger kunne man ha tenkt seg en mva-grense på 3-400kr. Men atter noen ganger betaler man gladelig.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Oops, her blandet jeg visst sammen noe. Jeg ser "Pathetique" bare er spilt inn ca. 1 måned før samme sonate på Music & Arts.

Jeg synes EMI har en tendens til å filtrere litt for mye; spesielt sammenlignet med Pearl som slipper gjennom absolutt alt av sus samt utklinging. Som regel foretrekker jeg Pearl, men det kan bli litt for mye av det gode på enkelte innspillinger. Det er først og fremst avhengig av hvem som skrur på knappene og Seth Winner for Pearl er et sikkerstikk (som også har gjort noen remastere for EMI; bl.a. Beethoven strykerkvartett settet til Busch Qt). Sammen med Seth, synes jeg Ward Marston og Mark Obert-Thorn er best i klassen. De to siste finner en gylden middelvei mellom Pearl og EMI som er ganske så tiltalende. De har operert på selskaper som Naxos Historical, Biddulph, Music & Arts++. Testament er også et selskap man nesten kan stole blindt på.

Det finnes mange gode transfere på EMI, men eldgamle piano-opptak er ofte bedre på nevnte selskap (dersom tilgjengelig); så som Alfred Cortot' Chopin og Schnabel's ulike innspillinger. En annen sak er at EMI-innspillingene har kommet i ulike remasteringer med ganske store kvalitetsforskjeller. Men det gjelder jo også andre selskap.

Vidar P skrev:
    Faktisk skulle jeg gjerne ha inkludert skiva i "anbefalte plater" Aus der Reihe, men nå hadde jeg jo lovet å styre unna historiske innspillinger.. av hensyn til de som lider av audiofile nevroser :)

Mvh Vidar P
    Det er nok sikkert det mest fornuftige, da audiofile nevroser er nokså utbredt på et hifi-forum :). Og det er klart - det finnes jo gode "moderne" opptak også.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Percy Grainger
    A selection of his early recordings.

Skal si det suser i sivet her, men mannen var en habil pianist høres det ut som ;)

Her er verker av ham selv samt Grieg, Chopin, Brahms, Tchaikovsky, Debussy og Liszt.
    Innspillinger fra 1914-1922.
    Mono må vite.
    Hans egen "Gum-Suckers March" er jo rene dixie/jazz låta 8)

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Den er i mono, så da er den vel historisk?

Etter anbefaling fra VidarP, selvfølgelig. Litt av en symfoni den Schumann-saken. Det går unna i svingene, tempoet varierer og det virker som en veldig stor, men likevel, kort symfoni. Første gang jeg hører på den, fikk cd'en i dag. førsteinntrykket er utelukkende positivt. Gleder meg til å bli bedre kjent med den. Nå Haydn fra samme cd'n, mycket brä høres det ut som.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Klavermusikk står i høysetet om dagen (må koble av med annet inn i mellom)

Dagen ble startet med denne:

Enrique Granados - Granados Plays Granados

Denne plata inneholder:

Spanish Waltzes
    Spanish Dance No.1
    Spanish Dance No.2
    Spanish Dance No.5
    Spanish Dance No.7
    Spanish Dance No.10
    Prelude from 'Maria Del Carmen'
    In the Style of Scarlatti
    Improvisation
    Reverie
    Goyescas 1. Compliments
    Goyescas 2. Love Duet
    Goyescas 3. Fandango by Candle light
    Goyescas 4. The Lover and the Nightingale

Samtlige verker av Granados.
    Granados døde i 1916 i et torpedoangrep på vei til USA for å spille for den amerikanske presidenten i Det Hvite Hus.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så ble det:
    Dinu Lipatti - Chopin

Sonate no3
    Barcarolle- Mazurka
    Nocturne no8

Innspilling 1947-1948

Eminent teknikk han har Lipatti.
    Tonene formelig triller mot en som lytter. Vakkert.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Måtte nesten ta et bilde av innholdet i denne generøse 9CD boksen dedikert til DFD i Original Masters-serien. HVer av platene har original coverart. Lekkert. Hører på Hans Werner Henze sine "Fünf neapolitanische Lieder" (1956), sanger for baryton og kammerorkester (medlemmer av Berlinerne spiller), og tekster fra anonyme 1600-talls diktere.

Du får heller klikke på bildet for å forstørre opp detaljer om det er noe av interesse du ikke ser;

Det har blitt mye sang i det senere, jeg tror denne famøse sublime Kim Borg-utgivelsen (Sibelius) katalyserte noe, en reinteresse i sang som kanskje var litt glemt muligens?

Mvh Vidar P

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.170
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Romansesang er særdeles undervurdert generelt sett - et skattkammer å ta av. Heldigvis finnes det drøssevis av oppgående romansesangere på markedet i dag og man er ikke avhengig av historiske innspillinger for å finne referanser på mye av det, Goerne, Fink, Quasthof, Pregardien, Geheber, Findlay, lista er utrolig lang. Selv om tidligere generasjoner har hatt Fi-Di, Hotter, Grummer etc etc er vi ikke mye verre stilt i dag.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato:
    ta gjerne med Dimitri Hvostovsky også når det gjelder romanser imo.

Bla. etyder innspillt for leeenge siden (rundt 1925)
    Wilhelm Backhaus

To av kuttene er Handels "The Harmonious Blacksmith" og Rachmaninovs " Prelude no2 op3", begge innspillt i 1908.
    Gammelt nok det, for å legges inn her....? ;)
    Og nei, jeg har desverre ikke orginalpressingen på de to.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.170
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Hørte denne i går kveld. Kan ikke minnes å ha hørt maken til boblende Scarlattispill før. Fin lyd også til tross for 1941. Denne skal plukkes frem igjen ved første anledning.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For USD 6.99 til min computer i glorious mp3 320kbps. Fristende.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.170
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For opptak fra 40-tallet holder vel 160 kbps?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke helt. Disse codecene er jo laget for å lure øret for naturlige lyder. Endrel forvrengningsartifakter på slike gamle opptak er ikke det, så lav bitrate kan sause sammen musikk og forvrengning met enn nødvendig. Tenker jeg, uten å ha testet så alt for mye. Artifaktene fra 320kbps synes ikke å plage meg når jeg hører livemusikk radio iallefall, og da er det vel mer enn godt nok.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Mange av disse gamle opptakene er jo godt under 200kbs i lossless, så da er det vel ikke noen vits i ytterligere komprimering.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så da blir filene mindre når Naxos konverterer til FLAC. Nuff said.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Og £3.70 for en CD. http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8111351.htm

Selv har jeg noen rare meninger om dette med lyttbarhet av historiske innspillinger; det virker på meg som om virkelig gode moderne innspillinger er veldig lyttbare nær sagt uansett oppløsning og kvalitet, og nær sagt uansett nivå på avspillingsutstyr; mens kompromitterte historiske opptak har gjerne lavere toleranse for kompromittert avspilling, en hårfin linje for når de ikke lengre gir lyttetilfredsstillelse.

I lys av det kan man jo kanskje forstå hvorfor jeg gjerne bruker en CDS3 til sekssifrede beløp for å høre på (mest) historiske innspillinger. Det hadde jo lite med kbps å gjøre da.. men kanskje en analog?

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egon Petri - Bach-Busoni - 4 transkripsjoner, Toccata and Fuge i d-moll, Toccata, Adagio og Fuge i C-dur, Prelude og Fuge i E-dur, Prelude og Fuge i D-dur

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Valentino skrev:
    Og £3.70 for en CD. http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8111351.htm

Selv har jeg noen rare meninger om dette med lyttbarhet av historiske innspillinger; det virker på meg som om virkelig gode moderne innspillinger er veldig lyttbare nær sagt uansett oppløsning og kvalitet, og nær sagt uansett nivå på avspillingsutstyr; mens kompromitterte historiske opptak har gjerne lavere toleranse for kompromittert avspilling, en hårfin linje for når de ikke lengre gir lyttetilfredsstillelse.

I lys av det kan man jo kanskje forstå hvorfor jeg gjerne bruker en CDS3 til sekssifrede beløp for å høre på (mest) historiske innspillinger. Det hadde jo lite med kbps å gjøre da.. men kanskje en analog?

Mvh Vidar P
    Jeg synes gamle opptak har minst like godt av ordentlig avspillingsutstyr som nye. Enig.
    Det blir nok tidlig-ABM på sølvskive, men kanskje ikke fra MDT? Frakten derfra er jo ikke akkurat blitt kjøpsutløsende billig i det siste.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fyren (ABM altså) hadde iallefall en flott bart på det bildet, det skal ingen ta ifra ham! Nesten så man skulle lagt ut bilde for anskuelse for dandyene down in the sewer :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Seweroperatøren selv kjøper det vi sier er bra han. Enkel å ha med å gjøre slik.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    ABM er ganske enkelt en av de mest fotogene artistene gjennom tidene. Med enkelte andre kan man jo lure på hvorfor i huleste ansiktet deres er på coveret, enkelte klassiske cder er det nesten flaut å kjøpe over disk. Petri-platen over er et eksempel.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dårlig dag på jobben idag? :)

Synes Petri tar seg godt ut jeg.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Ferrier f.eks. så da langt bedre ut.
    Petri er vel slik vår herre hadde ment ham; som de fleste andre av oss; men det er jo klart at han nok har lagt sjelen sin ekstra mye i skaperverket av enkelte ja :)

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nåja, Petri ser jo ikke så ille ut, han ser ut som en gammel mann. Edwin Fischer litt lenger oppe ser nærmest senil og pleietrengende ut. Ikke egentlig meningen å kritisere disse folkene, men derimot designerene som mener det er en god idé å putte en olding på et platecover.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Bach_Man skrev:
    Nåja, Petri ser jo ikke så ille ut, han ser ut som en gammel mann. Edwin Fischer litt lenger oppe ser nærmest senil og pleietrengende ut. Ikke egentlig meningen å kritisere disse folkene, men derimot designerene som mener det er en god idé å putte en olding på et platecover.
    Ja, dette må være et av de styggeste coverne ever. Designeren må vel ha fått sparken for lengst? Eller er virkelig Fischer så lite fotogen?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn