Jeg er vant til å høre Beethovensonater, ja jeg har faktisk klunket noen av de selv, men å høre Fischer spille Pathetique i den cd'en er noe helt for seg selv kibsgard; jeg er helt enig med deg i valg av favorittpianist; det hender jeg spiller den sonaten flere ganger etter hverandre. Den er så bra at jeg synes ikke det er et eneste dødsekund i hele sonaten. Faktisk skulle jeg gjerne ha inkludert skiva i "anbefalte plater" Aus der Reihe, men nå hadde jeg jo lovet å styre unna historiske innspillinger.. av hensyn til de som lider av audiofile nevroser
Jeg vil skynde meg å korrigere deg på et punkt dog; denne Pathetique er ikke innspilt før krigen, men i Abbey Road Studio 3 i London i oktober 1952. Jeg er enig med deg i at EMI filtrerer nokså heavy innimellom, og at det tar noe... skal vi si utklinging vekk fra klangauraen. Slik sett er jo slik filtrering et valg mellom to onder, eller to goder og to onder i kombinasjon om du vil. Mindre filtrering gir mer sus men er også mer tro mot klangpalettene på tapen, mer filtrering fjerner distraherende sus, men gir en knappere akustikk og klangpalett.
Det fine med EMI-remasteringene (synes jeg da) er at de tilpasser sin inngripen etter tilstanden til tapene; fine taper gjør de fint lite med og omvendt; de setter ikke på noe standard erkefilter uansett. Bare se på remasteringene i denne 70CD Callas-boksen f.eks... de første 40-talls recitalene er glitrende remasteret imo, jeg var kjempeimponert; de lot det suse litt (som f.eks Andante gjør mye), for å bevare klangen. Selv når de filtrerer unoter fra de originale masterene, som de jo har luksusen av å ha tilgang til, så er resultatet alltid ørevennlig og musikalsk konserverende fra EMI synes jeg, iallefall de siste 10-15 år.
Selv driver jeg og lar meg imponere av Zara Nelsova i denne glimrende 5CD-boksen; nå har jeg hørt Dvorak-konserten i kveld (LSO/J Krips/1951), og spiller i skrivende stund nydelig Rachmaninov cellosonate i g-moll op 19. Artur Balsam (!) spiller piano (Decca Studios West Hampstead 1956, utgitt som LXT 5228). Denne boksen inneholder noe av det mest kjente repertoire for cello, som f.eks Dvorak-konserten, noen Beethoven-sonater og en Bach-suite; men også mye som er langt fra mainstream, så som 12 variasjoner på "See the conquering hero comes" fra Handels Judas Maccabeus; Kodalys sonate for solo cello op.8, Barbers cellokonsert, Regers suite nr 2 for solo cello, Bloch's "From jewish life" (3 stykker for cello og piano), "Voice in the Wilderness" og "Schelomo" og mye mer.
http://www.amazon.co.uk/Zara-Nelsov...=sr_1_4?ie=UTF8&s=music&qid=1234201281&sr=8-4
Noen ganger kunne man ha tenkt seg en mva-grense på 3-400kr. Men atter noen ganger betaler man gladelig.
Mvh Vidar P