kibsgard skrev:
Et lekkert knippe CD'er du har anskaffet deg der
. Har du fått hørt noe på Walcha sine Bach orgel-verker (mono-innspillingene)? Det er et sett jeg har på radaren en periode. Men ettersom jeg har stereo-settet burde jeg vel kanskje søke alternative utøvere først og fremst...
Jeg har fått hørt kun litt på Walcha, som ble blind i en alder av 16; senest idag; men synes det er fascinerende å høre disse pulserende rytmedrevne fremførelsene som satte standarden for disse verkene i årtier; de har også en nærmest mysterisk undertone og et historisk sus ved seg, i den forstand at de jo var nokså... eh, insisterende på en ny giv innen bachisme da de kom; nettopp dette med å være tro mot komponistens skrevne instruksjoner. Litt artig er også de forskjellige demonstrasjonene av orgler, med kvinnelig taler/narratør. Litt morsomt er det også at Archivs 3 aller første plateutgivelser, fra 1947, er inkludert.
Hva angår om du bør velge denne Walcha'en, som av noen er sett på som mer ekspressiv og bedre, eller en annen artist (eller ingen flere for den del) skal jeg ikke ha noen mening om. Jeg synes nok også at det virker så langt som om dette Walcha-settet virker mer levende og megetsigende enn de jeg har på (stereo) Archiv-LP'er, mer inspirert så å si. For meg er det tungen på vektskålen for hvorvidt jeg gidder å bruke mye tid på denne orgelmusikken eller ei (noe jeg ikke egentlig klarer å fokusere så lenge på med de senere innspillingene).
Jeg gleder meg iallefall til å bli nærmere kjent med dette monosettet, mer så enn med mine stereo lp'er, så det er nok for meg. Andre kan gjerne ha helt andre oppfatninger av de, og orgel-afficinados vil nok helt sikkert ha begge settene, og mange flere i tillegg!
Mvh Vidar P