Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Aiai. Den har jeg i hylla, men har ikke dypdykket i den ennå, ble inspirert nå! Noen betraktninger å dele?
    Hørte igjennom de 4 første cdene i dag, jeg har ikke noen erfaringer med Evelyn
    Lear & Thomas Stewart fra før. Rett og slett nytt for meg, men veldig spennende!
    Etter første gangs lytting er det cd 4 med Bach St John Passion, Handel Samson og
    Otto Nicolai Te deum som har gitt mest inntrykk.
    Fantastisk lyd er gjennom gående.
    Morsomt med disse orginal masters utgivelsene, har ikke skuffet til nå :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Aiai. Den har jeg i hylla, men har ikke dypdykket i den ennå, ble inspirert nå! Noen betraktninger å dele?
    Hørte igjennom de 4 første cdene i dag, jeg har ikke noen erfaringer med Evelyn
    Lear & Thomas Stewart fra før. Rett og slett nytt for meg, men veldig spennende!
    Etter første gangs lytting er det cd 4 med Bach St John Passion, Handel Samson og
    Otto Nicolai Te deum som har gitt mest inntrykk.
    Fantastisk lyd er gjennom gående.
    Morsomt med disse orginal masters utgivelsene, har ikke skuffet til nå :)
    Cd 5
    Der fliegende hollander
    For en stemme på Evelyn Lear!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fantastic! Avslutningen er jo nok til å blåse av taket. Konserten er i anledning Hitlers bursdag i 1942 forresten.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er 25% på Naxos på Europadisc frem til midnatt idag. De koster dermed £3.48, som gjør at vi får 5-6 stk under mva-grensa, og frakt for 5 stk er £3 til Norge. Det gir en totalpris på £20.40 eller ca NOK 35,- pr cd.

For å finne frem så bruker man linken under, som gir muligheten til å skrive inn Naxos Historical i label-rubrikken. Da finner man drøye 500 treff. Jeg har mange av disse så om noen lurer på eller vil ha noe info som ikke står på nettsidene, så spør ivei. Kanskje jeg kan svare, kanskje ikke.

http://www.europadisc.co.uk/search/europadisc_search.htm

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det har rast inn med titler fra Naxos Historical i det senere. Som samler så har man vel gjerne et visst komplettistisk syn på sine handleaktiviteter, men når det gjelder denne serien så er det for det første ganske håpløst da den er så stor, og en god del av utgivelsene fins også i parallelle serier fra andre leverandører, ikke minst fra de mest kjente opphavsselskapene.

Talich/CPO sin berømte 1954-innspilling av Ma Vlast var enorm. For en dirigent og for et orkester!
    Som en ekstra bonus; jeg tror denne er tatt fra tape'er fra Supraphon-arkivene; den låt iallefall som om den var fra tape og ikke disk. Riktig bra låter den; Tully Potter berømmer Supraphon-teknikerne for sin suverene jobb, og sier at de har fanget hallakustikken så godt at det er omtrent som å lytte til stereo. Tanken slo meg også faktisk, det er veldig godt sagt og jeg skjønner akkurat hva som menes ja.

Akkurat nå er det Piatigorsky som trakterer celloen i Schumann -konserten, under Barbirolli i 1934.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må benytte anledningen til å oppfordre d'herrer om å bekjentgjøre seg i størst mulig grad med Vaclav Talich. Det skulle ikke forbause meg om Kibsgaard har dypdykket i disse herlighetene mer enn meg, det hadde vært likt ham i så fall å være meg godt i forkjøpet med historiske helter og storheter som er nesten bortglemt, og i så fall tar man gjerne imot tips til andre plateinnspillinger også. Otare har vel en viss tilknytning til åstedet for disse innspillingene også, så her er ordet fritt!

Nå er det litt Suk og Dvorak, selv om jeg innbiller meg at det var hans Smetana som kanskje var glansnummerene.

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vidar - vil du forsøke deg på en liten beskrivelse på forskjellene mellom Talich og Ancerl sine versjoner av Ma Vlast?
    Det skiller vel 9 år mellom disse to innspillingene...hva har endret seg, arbeider Ancerl i en helt annen retning enn Talich?
    Begge har jo arbeidet med Czech Philharmonic Orchestra, og i ettertid får vel Ancerl mye av æren for orkesterets internasjonale anerkjennelse.
    Spørsmålet er kanskje hva Kubelik ville gjort med orkesteret hadde han blitt i landet...

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du får gi meg litt tid med denne Gunzi; jeg har ikke hørt Ancerl på mange år. Har den imidlertid på LP så det kommer.

Jeg la umiddelbart merke til de ekstravagante rytmene og den dynamiske suggesjonen hos Talich, men har ikke dobbeltsjekket noe ennå. Det slo meg allikevel at dette er en Ma Vlast som er berømt med god grunn.

A

asvaberg

Gjest
    Kan på det varmeste anbefale denne:

Kjell Hillveg gjorde meg oppmerksom på denne utgivelsen og den står høyt på lista over samlingen min av e-moll konsertutgivelser.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Talich har nok et større navn i Tsjekkia enn Ancerl. Hele Ancerl-serien har de forresten for 149 CZK (45 NOK) pr CD i Praha. De prissetter Talich høyere - de CDene koster 249 CZK pr CD :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt tidligere så er det alltids et eller annet salg på Naxos. Nå er det Presto som har salg; platene blir noen kroner dyrere pr stk enn på det forrige salget på Europadisc, men fortsatt ingenting å si på prisen som er £4.64.

Klikk på logoen;

Koser meg fælt med disse om dagen, og registrerer med glede at det utkommer stadig nye titler.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Fy deg Vidar - linken har allerede rukket å bli en uforutsett utgift på selveste 17 mai.....
    10 cd'er på vei, måtte bare stoppe før det hele løp løpsk.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tør rett og slett ikke åpne den linken ang Naxos.....

Her har det den siste uken gått i en del repetisjoner fra denne boksen:
    Tchaikovsky: The Great Ballets
    Steike for en fin jobb de har gjort med disse gamle opptakene, Vi snakker her 1956-1959
    Ansermet gjorde etter hva jeg kan høre en bra jobb med orkesteret her- som forøvrig fremstår som meget habilt med teknisk dyktige musikere over hele linjen. Intonasjon og klang er nærmest upåklagelig. Litt smårusk her og der. Som foreks i treblåserpartiet ca 4:30 ut i "Rose Adagio" fra "Sleeping Beauty"
    Og hva i all verden skjedde med "mastertapen?" på slutten av "Dance hongroise" fra "Swan Lake"?
    For de som ikke har denne boksen og liker ballettmusikk, anbefales den på det varmeste.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Står det noe om hvem som har gjort remasteringene Emotikon? Er det Decca sine egne? De analoge tapene, som jeg har pressinger fra bl.a Speakers Corner fra, er jo utrolig vellydende. Iallefall om SC-pressingene er noe å dømme ut ifra.

Music & Arts har ramlet inn i store mengder hos BRO nå, fristet til å hanke inn en bunke av disse ypperlige remasteringene av ofte viktige historiske innspillinger. Til siste nytt hos Berkshire;

Klikk på ikonet for å komme på selskapets hjemmeside. Menyen litt bortgjemt til venstre under Google-linja, men der fins anseelige mengder lesestoff om historiske artister, og plenty samples.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    Det er hovedsaklig Classic, Speakers Corner og slikt? Må huske å hanke med deg noen Everest-innspillinger om du samler på slike plater, det er en liten med veldig morsom katalog de har på bl.a Classic.
    Ja, svært fornøyd med Speakers Corner, flotte utgivelser.  Everest-innspillinger
    kjenner jeg ikke, link ?
    Everest startet å gi ut LP'er med klassisk musikk i 1958. Hadde en morsom katalog noen år, og de var veldig langt fremme med sin innspillingsteknologi, og følgelig låter masterne ofte veldig bra. En rekke svært interessante artister herunder bl.a Stokowski. Bør vel nevne Goossens og Sargent også, og en lang rekke andre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Everest_Records

The Everest masters were located in a California vault in 1993 by Seymour Solomon, president of Omega Records and founder of Vanguard Classics. In recent years, some of Everest's audiophile recordings of the Belock/Whyte era have been reissued on compact disc by Collectables Records, DCC Compact Classics, Omega, and Vanguard Classics and on CD, DVD-Audio and LP by Classic Records.

Classic sin hjemmeside;

http://www.classicrecords.com/search.cfm?search_by=everest&search_in=label&returnall=1&search=Search

Acousticsounds;

http://store.acousticsounds.com/ind...abel&searchtext=everest&search.x=0&search.y=0

DCC og Classic sine er er jo ekstraordinært attraktive utgivelser.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Oj,oj,oj... Her var det mye å sitte seg inn i!
    Takk skal du ha Vidar P. :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Står det noe om hvem som har gjort remasteringene Emotikon? Er det Decca sine egne?
    Det jeg finner i boksen er:
    Opptakstidspkt, sted, Produser: James Walker, Recording engineer: Roy Wallace, Licensed from Decca.

Det er mange teknikere der ute som bør gå i skammekroken og med disse produksjonene fastlimt på øret.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er de som gjorde den opprinnelige innspillingen. At rettighetene er lisensert fra Decca, uten at det er gjort noen bemerkninger på remasteringer, vil vel bety at de bruker Deccas opprinnelige digitale remastere. Noe annet ville forresten vært rart; hvorfor skulle Brilliant gjøre egne digitale remastere av dette materialet til en billigutgivelse, når Decca sine egne er evig gode nok for Deccas langt dyrere utgivelser, som de var ment for.

Å lage egne digitale remastere vil i praksis si at de må ha tilgang til de analoge mastertapene eller kopi av disse. Dette er slik Speakers Corner gjør sine analoge remasteringer fra Decca-katalogen; de originale analoge tapene blir flydd til Tyskland og remasteret der. Det var iallefall slik de gjorde det den første tiden. Tids- og ressursmessig krevende, og blir dyrt som du skjønner.

Da er vel dette kopier av Deccas egne digitale remastere vil jeg tro, men sannsynligvis av de eldste digitale remasterene. Der de har gjort nye remastere vil de vel helst markedsføre de selv.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Regnet med at de navnene der er de gutta som stod for orginalopptaket ja.
    I såfall enda mer mening i den siste setningen min i forrige innlegg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt sikkert; lydteknikk i pakt med akustikken som opphøyd knowhow synes blekt idag vs tidligere tider.
    Man kan jo f.eks forsøke å ta opp et orkester med en eneste mikrofon, og allikevel få med seg hele orkesteret i perfekt balanse, og akustikken i hallen attpåtil. Jeg tror ikke det er mange som uten videre kan gjøre det idag. Det samme kan vel sies om stereoopptak direkte til bånd med 2 eller 3 mikrofoner til 3-spors bånd.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spilte faktisk en god del historiske innspillinger, både mono og stereo, når jeg skulle gjøre en omtale av Sennheiser HD800. Spillelista er gjengitt nederst i artikkelen, men det må tilføyes at dette er kun det som ble spilt i sin helhet, det var en god del flere plater også.

http://www.audiophile.no/omtaler/hodetelefoner/item/523-sennheiser-hd-800

Det er faktisk temmelig megetsigende å spille slike innspillinger når man skal gjøre seg opp en mening om utstyr har jeg liksom funnet ut.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig Arve; og det er så morsomt når utstyret klaffer og det er gode remasteringer av store fremførelser man besitter.

Da gir slike innspillinger et unikt  innblikk i en annen tid, lydtypene og de lydmessige kvalitetene som er typisk for sine perioder gir oftest hele opplevelsen en ekstra dimensjon, et historisk sus om du vil, heller enn å frarøve musikken en dimensjon imo.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I en uforutsett timelang bilkø idag var jeg veldig glad for å ha med meg denne

Det var ikke så enkelt for HMV i 1943-44, hverken med folk, lokaler, utstyr eller råmaterialer. Det kan vi høre på lydkvaliteten, men legenden Solomon sammen med Sir Adrian er en stor glede å lytte til likevel. Andresatsen i Beethovens tredje ble spilt flere ganger idag, denne versjonen er et gyllent øyeblikk. Noen mener at Solomons Beethoven-tolkninger bare matches av Artur Schnabel fra tiåret før. Der er det litt å ta av på Naxos Historical, og jeg er glad for å ha noe å samle på.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Måtte bare høre på denne:

Beethoven Symphony No. 3 Eroica E flat Maj. Op 55 1944
    I Allegro con Brio 15:45
    II Marcia Funebre: Adagio Assai 17:45
    III Scherzo: Allegro Vivace 6:40
    Finale: Allegro Molto 12:46

Wilhelm Furtwangler
    Vienna Philharmonic
    19-20 December 1944, Musikvereinsaal, Vienna

etter å ha sett denne filmen

http://www.haro-online.com/movies/taking_sides.html

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm Tor Nado.
    Spennende med en slik film. Må kanskje sees.
    Men et viktig spørsmål for meg: Er det mange dirigerings-scener i filmen?

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Nei, ikke mange dirigentscener, men en stor film. Regissøren vet jo selv hvordan det er å leve i et diktatur og den begrensede frihet det gir til kunsten.
    Siste scene i filmen er likevel klimaks - en dokumentarisk scene med Furtwangler. Sier ikke mer....vil jo ikke ta bort poenget ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk G :)
    Da kan jeg trygt se filmen- i og med at det er få slike scener.
    Noe av det værste jeg vet med "musikkfilmer" er skuespillernes prestasjoner med instrument eller dirigerings-miming.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som kompensasjon for at jeg satt på 4. rad inne i Telenor Arena i går kveld, setter jeg på skikkelig musikk i heimen i dag

Kødda

Men skikkelig musikk settes på her etter en helg med flere fine konserter og et sosialt liv.
    På tide å begynne på denne boksen etter anbefalinger fra bla. Vidar og Steinar.
    Blir vel ikke ferdig med det første, men noe skal man ha å se frem til i årene som kommer.
    Måtte bare starte med Leoncavallo: Pagliacci - Coro e Orchestra del Teatro alla Scala, Milano - Maria Callas - Tullio Serafin fra 1954.
    Grunnen til at jeg startet med denne, er minner fra min ungdom da jeg var solist med en av Pavarotti`s yndlingsarier- "Vesti la gubba"
    Dette ble raskt et favorittnummer hos publikum -som jeg måtte spille på konserter i flere år....
    Her blir den vakkert sunget av en nøktern Guiseppe Di Stefano.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp- min boks kom på totalt €32.90. Takk for linken her om dagen. Tok tre (3) døgn, så var det å hente den på postkontoret.
    Latterlig billig for så mye bra musikk. Gleder meg til å droppe innom denne boksen i ny og ne.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Dårlig timeing.
    La inn en bestilling, men med neste ukes euro kurs så bikker den 200. (25.08 x 8.13= 203,90)

EUR EURO 31.05.2010 06.06.2010 1 8,130
    EUR EURO 24.05.2010 30.05.2010 1 7,730

Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo fort ha flaks allikevel da Minutten, dessuten så er boksen vel verdt fortollingsgebyr og mva uansett!

Har snust litt rundt på dette Presto-salget, plater fra Prima Voce-serien "kjøp en og få en gratis". Jeg har ingen av disse remasterene, skal bli spennende å høre etpar.

Denne er nærliggende;

http://www.wyastone.co.uk/nrl/pv_intro.html

Her er platene på salget, de forskjellige seriene velges i menyen øverst;

http://www.prestoclassical.co.uk/nimbus.php

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Du kan jo fort ha flaks allikevel da Minutten, dessuten så er boksen vel verdt fortollingsgebyr og mva uansett!
    Er enig i det, tror jeg betalte nesten like mye bare for Tosca som boksen kommer på med toll.

Ellers går det nå i Haydn og Mozart fra denne. (CD2)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn