Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Historisk i dag, ja. Naxos-historisk.

Etter en rask men utbytterik tur innom HMV i Oxford Street gleder jeg meg til å komme hjem og spille bl.a. denne:

:)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sargent er en av favorittdirigentene mine. "Flash Harry", som han ble kalt, gjør seg særlig godt med engelsk musikk selvsagt, og var jo noe av en folkehelt i forbindelse med BBC, Proms osv. Men disse innspillingene er gode, og gir et innblikk i en moden Schnabel med en yngre Sargent.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nok et tips fra Kr.sund i hus.
    Beethoven; Fidelio- Chor und orchestrer der Wiener Staatsoper - Böhm - Furtwängler
    I to liveversjoner- samme orkester, samme lokale og to markante dirigenter med ni år mellom innspillingene -1944 og 1953.
    Spennede.
    Dette må det finlyttes til etterhvert. Nå i formiddag har det kun vært en ukritisk gjennomkjøring. ;)

Lydmessig ikke allverden å skryte av- høres ofte ut som en feilinnstillt PU på de innerste rillene......
    Men tolking og musikalske prestasjoner er det ingenting å si på. Ei heller prisen på denne nydelige og informative boksen.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, Furtwängler-versjonen låter svært bra her synes jeg. Stemmene er veldig varme og klare. Overraskende at den ikke gjør det der? Böhm-versjonen er jo eldre og ikke så god lydmessig.

Det er forresten to forskjellige lokaler mener jeg å huske. Står noe om det i boka som følger med, noe med krig og elendighet.

Furtwänglers oppsetning er vel noe nær den ultimate Fidelio i mine ører, har aldri hørt makan til nerve og innsikt på samme tid, og solistene er jo fabelaktige!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du har rett- lydkvaliteten er bedre på Furtwänglers oppsetning. Tar den nøyere i kveld.
    Må begynne å lese booklets før jeg hører på musikken ser jeg. To lokaler ja- Vienna Konzerthaus (-44) og Theater an der Wien (-53)
    176 siders "bok" kos å bla i.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Virkelig en no-brainer den der i mine ører iallefall. Det fins jo noen flere virkelig gode Fidelioer også, men denne er liksom så… eh, autentisk med en "er-der" følelse.

Andante-settene er jo forresten virkelig noe for seg selv; som f.eks det settet Minutten viste på forrige side; de er så veldokumenterte og så forseggjorte i alle henseender. Det at de er billige i øyeblikket bør ikke tas som noen indikasjon på at de vil fortsette å være det; disse er jo noen av de flotteste utgivelsene av historiske innspillinger, og de som ikke lengre er i overflod på nettbutikkene koster minst en formue.

Innhanking av de til lavpris mens de enda er tilgjengelige (ingen av de lages lengre!) er en svært god ide for den historisk interesserte; man kan f.eks gjøre en label-search på Andante på alle amazon-butikker (avansert søk).

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da er Furtwängler-versjonen gått igjennom på ordentlig vis.
    Jepp- spesiellt dialogene er som om de står i rommet forran meg og snakker på en gammeldags scene i ett mindre lokale på bøgda.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er akkurat det, en slags nærvær-følelse i klangkvalitetene som nesten bringer oss rett opp der med artistene. Fascinerende synes jeg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ble inspirert av norman til å fiske frem Fricsay-boksen, så den ble med meg og min kjære Meridian F80 på fjellet.

Så nå har jeg brukt formiddagen til å høre fra boksen, først Beethovens 1. (1953) og så en über-nydelig innspilling av  Mendelssohns sommernattsdrøm (1950) med Berlinerne og ingen ringere enn den wienesiske nattergal par excellence Rita Streich. Kontraalt er Diana Eustrasi. Du snakker...

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Fricsay boksen er på vei i posten.

reginald kell
    Begynner med disc 1, Mozart clarinet concerto k.388

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Minutten skrev:
    Vidar P skrev:
    Du kan jo fort ha flaks allikevel da Minutten, dessuten så er boksen vel verdt fortollingsgebyr og mva uansett!
    Er enig i det, tror jeg betalte nesten like mye bare for Tosca som boksen kommer på med toll.
    Litt OT, men fikk boksen i dag.
    Mange klager på posten men jeg synes det vanligvis fungerer OK. Fikk oppringing i dag om jeg ville ha pakken levert eller hente deg selv, mottok kollinr. 5 min senere på sms da jeg ville hente den. Fikk opplyst at det var kr.67 å betale.
    Har posten sluttet med fortollingsgebyr?

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, men det var da hell i uhell allikevel det da. Jeg synes debut-recitalen er så god at jeg ofte ikke kommer videre (CD1), morsomt også å forsøke å danne seg et overblikk over alle komplette operaene i boksen; titlene med komponistnavn i store bokstaver er komplette operaer;

PONCHIELLI: La Gioconda (3 CDs)
    DONIZETTI: Lucia di Lammermoor (2 CDs)
    BELLINI: I puritani (2 CDs)
    MASCAGNI: Cavalleria rusticana (1 CD)
    PUCCINI: Tosca (2 CDs)
    VERDI: La traviata (2 CDs)
    BELLINI: Norma (3 CDs)
    LEONCAVALLO: Pagliacci (1 CD)
    VERDI: La forza del destino (3 CDs)
    ROSSINI: Il turco in Italia (2 CDs)
    Puccini Arias (1 CD)
    Lyric and Coloratura Arias (1 CD)
    Callas at La Scala (1 CD)
    PUCCINI: Madama Butterfly (2 CDs)
    VERDI: Aida (2 CDs)
    VERDI: Rigoletto (2 CDs)
    VERDI: Il trovatore (2 CDs)
    PUCCINI: La bohème (2 CDs)
    VERDI: Un ballo in maschera (2 CDs)
    ROSSINI: Il barbiere di Siviglia (2 CDs)
    BELLINI: La sonnambula (2 CDs)
    PUCCINI: Turandot (2 CDs)
    PUCCINI: Manon Lescaut (2 CDs)
    CHERUBINI: Medea (2 CDs)
    Verdi Arias I (1 CD)
    Mad Scenes (1 CD)
    DONIZETTI: Lucia di Lammermoor (2 CDs)
    PONCHIELLI: La Gioconda (3 CDs)
    BELLINI: Norma (3 CDs)
    Callas à Paris I (1 CD)
    Callas à Paris II (1 CD)
    Mozart, Beethoven & Weber (1 CD)
    Verdi Arias II (1 CD)
    Rossini & Donizetti Arias (1 CD)
    BIZET: Carmen (2 CDs)
    PUCCINI: Tosca (2 CDs)
    Verdi Arias III (1 CD)
    The EMI Rarities (2 CDs)
    CD-ROM containing libretti - Included in Book

Selv er jeg fortsatt på fjellet, og mens speileggene gjør seg klare så er jeg godt i gang med Lipattis EMI Icon-boks. Disse boksene er forøvrig svært anbefalelsesverdige også. Billige er de også.

http://www.emi-icons.com/

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Enn at du ikke tok Oppdal i forrige oppgave i HFS-labyrinten da? Det er vel der du oppholder deg nå?
    jaja - skal man ha masse italiensk opera i gode innspillinger kan man vel vanskelig gjøre et bedre kjøp enn den Callas-boksen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært ute og nytt Oppdalsnaturen istedet for å gjette på den :) Dere skal vel ikke oppover med det første dere vel?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Hadde egentlig tenkt meg oppover til helga, men så har fruen vakt på St. Olav hele helga, så det må skrinlegges.
    Når du nå nevner ICON-serien: Jeg kjøpte nettopp denne:

Dette er musisering av høyeste klasse. Flott lyd også (opptakene er stort sett fra slutten av 50-tallet). Kostet vel ca 14€ på amazon.de

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I helga begynner jo VM, så har fått installert Viasat Fotball via kabel her. Men det bærer vel helst hjem til store plasmaskjermer. Har ikke den Milstein-boksen, men bør vel hanke den inn. Jeg har blitt noe mer fortrolig med ham, men har enda endel å gå på, så tar det som en læring.

Med det samme vi er inne på EMI Icon, så kan jeg jo dra frem de boksene som jeg personlig ville ha kjøpt først og fremst. Selvsagt forbeholdt at jeg ikke hadde store deler av de i andre utgivelser allerede da.

Av de på hjemmesiden så vil jeg iallefall understreke disse(!) som mine første picks, i tilfeldig rekkefølge;

Blir endel pianister her; men dette er personlige valg, og jeg er ikke alltid like begeistret for samlinger med utdrag fra operaer og sangsykluser. Vil helst ha slike verker sånn nogenlunde komplette.

Det er mulig det er kommet flere bokser nå (sjekk f.eks amazon eller mdt), dette er kun hentet fra hjemmesiden.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Dessverre inneholder disse boksene bare musikk man har fra før, og jeg er mer interessert i å høre nye ting enn å høre de gamle tingene igjen (men noen slike bokser blir handlet inn likevel). En del av dem er dog av en slik historisk betydning at man bare må ha dem. Jeg har f.eks. kjøpt Kreisler-boksen, selv om lydkvaliteten til tider er helt forferdelig. Den boksen inneholder f.eks. en innspilling av Mozarts 4. fiolinkonsert som er helt vidunderlig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er jo ting som man har hanket inn forlengst mye av dette. Det var forresten noe av det som var så fint med Original Masters-seriene (Decca, DGG og Philips); det var en hel del ikke-tidligere-utgitt som var verdt boksprisen i seg selv.

Men slike ting som mye av innholdet i f.eks Stokowski-boksen og Lipatti-boksen burde kanskje være nytt for mange.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tok like godt sjansen på å bestille Furtwänglers 1953 RAI-ring fra Gebhardt fra JPC i Tyskland. Det blir en liten thriller om hvorvidt denne 13CD boksen sniker seg over eller under MVA-grensa; etter fradrag av tysk mwst så kommer den på €25.20. Billig eller hva?

Med dagens omregning på toll.no så blir det 25.20x7.94= nkr. 200.88,- Så rimelig close shave :)
    Uansett, det er vel verdt et fortollingsgebyr også, men jeg håper primært å slippe under, sekundært å være like heldig som Minutten med sin Callas-boks. Murphy tilsier vel det tredje alternativet… vi får se.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Furtwängler-ringer; det er jo denne under som anbefales oftest, selv om noen mener at RAI-ringen kan ha vel så mye å fare med. Jeg bestilte jo Milano-ringen for en tid tilbake fra amazon.fr, men den kom aldri da de etterhvert fant ut at de ikke kunne selge den til den lave prisen de hadde annonsert allikevel. Så dersom noen vet om billige steder å kjøpe den, så hadde man vært evig takknemlig.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Roma-ringen er flott den, men kanskje ikke like ... autentisk og spontan som Milano? Milano-ringen er i enkelte seksjoner ganske omtrentlig -- når man er vant til å høre på dagens superperfeksjonister er det vanskelig å unngå en liten reaksjon.

Med din sans for Wagner og Furtwängler tror jeg ikke du skal langt inn på første plate før du glemmer det eventuelle momsgebyret, Vidar P.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker omtrentligheter fra Furtwängler, så da ble jeg med ett optimist til RAI! Takker. Var ikke €25.20 nokså billig tro?

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Omtrentlig er vel den fra Milano, ikke Roma. Milano er live fra La Scala 1952 -- rimelig lenge før man begynte å ta opp alt på separate spor og endre det minste feilskjær i etterkant -- Roma-ringen ble innspilt for italiensk radio. Men €25, er det for Milano-ringen? Under halvparten av det jeg betalte, i tilfelle, og jeg synes det var et realt kupp også da.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Ble mye historisk her nå, så jeg fant frem og tok plasten av denne boksen.
    Jeg kjenner egentlig disse bare fra rock/pop/jazz artister f. eks. Louis Armstrong – Mack The Knife ,Doors- Alabamasong osv.
    Disse innspillingene er stort sett fra 1929-33! og noen få fra 43.
    Er også 4 sanger bla. Kanonensog (Kjent fra bla. Imperiet) med Brass and Winds of Berlin State Opera Orchestra m/ Otto Klemperer.
    Er vel mer jazz dette, men kan vel ikke legge Otto Klemperer på jazz! :)

Kurt Weill :Threepenny Opera (Lotte Lenya)

PS: Noen som kjenner igjen dette bilde av Lotte Lenya? (tenk film)

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    From Russia with love? Hun spilte vel skurken i den første James Bond-filmen?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Tok like godt sjansen på å bestille Furtwänglers 1953 RAI-ring fra Gebhardt fra JPC i Tyskland. Det blir en liten thriller om hvorvidt denne 13CD boksen sniker seg over eller under MVA-grensa; etter fradrag av tysk mwst så kommer den på €25.20. Billig eller hva?

Med dagens omregning på toll.no så blir det 25.20x7.94= nkr. 200.88,- Så rimelig close shave :)
    Uansett, det er vel verdt et fortollingsgebyr også, men jeg håper primært å slippe under, sekundært å være like heldig som Minutten med sin Callas-boks. Murphy tilsier vel det tredje alternativet… vi får se.

Jaggu kom den i postkassa uten noe krav fra våre formyndere. Det var jammen en billig ring, nkr 240,- totalt.

RIPUM!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Klar for første gjennom lytting av denne boksen:
    Starter med karl richter - heinrich schutz - musikalische exequien SWV 279 - 281

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Semb er fryktelig irriterende ja, helt enig. Har wienerne (NRK2) på lyd, og Brasil-Elfenbenskysten på bilde… fikk ikke med meg hvem som spilte, men historisk var det neppe, så man får unnskylde OT  :)

Hva synes du om Casals?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Semb er fryktelig irriterende ja, helt enig. Har wienerne (NRK2) på lyd, og Brasil-Elfenbenskysten på bilde… fikk ikke med meg hvem som spilte, men historisk var det neppe, så man får unnskylde OT :)

Hva synes du om Casals?
    Denne har av en eller annen grunn samlet støv i hylla, men det lille jeg har hørt til nå liker jeg veldig godt.
    Er vel dette som er den første innspillingen av disse? Disse er innspilt 36-39 og lyden oppsiktsvekkende bra!

Må nok plukke frem noen flere av disse Naxos Historical, har Heifetz,Schwarzkopf,Curzon,Rachmaninov,Arrau og Gieseking som også stort sett samler støv.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, den første. Casals var jo den som "oppdaget" disse glemte og forsvunne partiturene, og gjorde de kjente gjennom mange år før dette. Fascinerende historie.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå blir denne postet rett under Vidar P`s innlegg - men det får stå sin prøve.....man mer enn aner hva herren synes om Sir M.
    Håper det hjelper at Der Maestro dirigerer. ;)

Beethoven; Violinkonsert i D-Dur - Menhuin - PO - Furtwängler

Det er noe med Menhuin`s måte å spille på som tiltaler meg i enkelte partier. Og da spesiellt i de eldre innspillingene med ham. Denne er vel fra tiden før han for alvor begynte å smøre på....han var 37 år gammel.
    Denne innspillingen ble forøvrig gjort året før Furtwängler døde. Altså i 1953.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jadda! :)

Tchaikovsky; Pianokonsert nr.1 - Gilels - CSO- Reiner

Orkesteret går helt av hengslene, tydelig inspirert av Gilels. Skulle likt å være flue på veggen- sett blikket til Reiner på nært hold.
    Denne konserten, samt Brahms Pianokonsert nr.2 med samme orkester og dirigent er forøvrig de eneste Gilels gjorde med et amerikansk orkester. 1955.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Schneiderhan og kumpaner spiller Bachkonserter fra denne flotte boksen:

B

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mye referanser i Original Master-boksene. Begge de to dere drar frem over er supergode imo. Jeg er så overlykkelig for at jeg skaffet meg serien (inkl Decca/Philips) mens de var lett tilgjengelige, da de har en slik kvalitet på såvel materialevalg som remasteringer, så vil gjerne anbefale hele serien til enhver.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare røp det dersom du har funnet disse til en fornøyelig penge et sted, skal love å ikke bestille før du ok'er det :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn