Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    Se der ja, der var det bare en igjen. Kan man gjette på at et eksemplar er på vei til Leon? Hehe..
    E det mulig ?  Riktig :)
    Innebygd radar for slikt vettu :)  Du var ute i grevens tid ser jeg, du fikk den vel for £2.09 du også?

Her er en liste over utgivelser fra Artone, hentet fra inni Klemperer-boksen. Det kan godt være flere som kom til i ettertid etter at denne boksen ble utgitt. Som et lite tilleggstips så har de nedsatt pris på noen av settene på amazon.de nå, rundt €10.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt utrolig. La oss håpe den er bra, jeg har ikke hørt den, bestilte den jo selv nå. Men sitter i inspirasjon og koser meg med andre Artone-sett i kveld, det er svært så hyggelig.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Helt utrolig. La oss håpe den er bra, jeg har ikke hørt den, bestilte den jo selv nå. Men sitter i inspirasjon og koser meg med andre Artone-sett i kveld, det er svært så hyggelig.
    Ja, det er ganske utrolig.
    Svært fornøyd med disse tipsene :)
    Har også kjøpt noen DG orginal masters som du har tipset.
    Det er noe med å holde disse boksene i hendene som er fascinererende :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Du får si ifra dersom du finner denne Gebhardt-utgaven av Milano-ringen til en anstendig pris, den vil jeg gjerne ha...

Så var den bestilt hos amazon.fr (ser du erato, jeg kan snuble meg gjennom på fransk allikevel :) )

Pris var €43 og drøye €7 i frakt, så ikke noe å si på det. Den er også tilgjengelig på tysk amazon til €60 minus mwst.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å tilføye; jeg har lenge sett at denne Gebhardt-utgivelsen, som sies å være den best lydende, har vært svinedyr på internasjonale nettbutikker. Det er derfor jeg har siklet på den uten å kjøpe. Dette at noen få plutselig har den rimelig vet jeg ikke hva skyldes, kanskje er den tilgjengelig fra produsent en periode igjen?

Men at den komplette 1950 Milano-ringen fra Furtwängler på Gebhardt koster rundt 400-500,- (pluss frakt og mva/gebyr) fra flere nettbutikker har ikke vært hverdagskost. Noen som vet hvorfor?

Her er det i øyeblikket gamle travere på iMac'en, via SD-kortene som jeg ellers pleier å dra med meg på ferie for å spille på BeoSound-radioen. Sibeliuskonserten med Heifetz (1935-innspillingen) i EMI-remastering fra 2006.

Skader ikke å varme opp med den på iMac 27's innebygde høyttalere (faktisk overraskende bra!) før kveldens videre strabaser oppe på erkehifien på stua.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg så det der, tipper det er uker de mener å si? Sendes vanligvis ut innen 3-4 uker? Helt greit tenkte jeg, da jeg så at den var enda billigere enn på tysk amazon. Har ingen hast og hylla full som det er.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    awe skrev:
    Mercury deltok også i den kulturelle utvekslingsavtalen mellom USA og Sovjet rundt 1960, BTS. Kondrashin gjorde innspillinger med Byron Janis som er legendariske, der Rachmaninovs første og Prokofievs tredje vel topper listen. Lydmessig like spennende som Living Stereo fra RCA.
    Tar denne her jeg hvis det er greit for deg awe, siden det er av litt innspillingshistorisk interesse.
    Våren 1962 kjørte Mercury faktisk sin egen innspillings-truck over til Moskva for å spille inn russiske artister, denne trucken inneholdt flere tonn av det nyeste nytt av vestlig innspillingsutstyr. Så det er helt rett at dette er state-of-the-art på den tiden, i likhet med RCA's bestrebelser.

Dette var jo omtrent midt under høydepunktet av den kalde krigen, så det var rimelig spesielt på den tiden. Noen års tautrekking frem og tilbake lå følgelig til grunn for tillatelsen fra sovjetiske myndigheter.

Dette resulterte i 5 LP'er (såvidt jeg vet), og disse kan faktisk kjøpes nye i en boks fra Speakers Corner nå til dags.

http://store.acousticsounds.com/d/3...ng_Presence_Russian_Recordings-Vinyl_Box_Sets

Morsom historie, her er mer i pdf-format;

http://www.deccaclassics.com/music/mercurylivingpresence/pdfs/mlp_goes_to_russia.pdf

B

BTS

Gjest
    Vidar P skrev:
    awe skrev:
    Mercury deltok også i den kulturelle utvekslingsavtalen mellom USA og Sovjet rundt 1960, BTS. Kondrashin gjorde innspillinger med Byron Janis som er legendariske, der Rachmaninovs første og Prokofievs tredje vel topper listen. Lydmessig like spennende som Living Stereo fra RCA.
    Tar denne her jeg hvis det er greit for deg awe, siden det er av litt innspillingshistorisk interesse.
    Våren 1962 kjørte Mercury faktisk sin egen innspillings-truck over til Moskva for å spille inn russiske artister, denne trucken inneholdt flere tonn av det nyeste nytt av vestlig innspillingsutstyr. Så det er helt rett at dette er state-of-the-art på den tiden, i likhet med RCA's bestrebelser.

Dette var jo omtrent midt under høydepunktet av den kalde krigen, så det var rimelig spesielt på den tiden. Noen års tautrekking frem og tilbake lå følgelig til grunn for tillatelsen fra sovjetiske myndigheter.

https://www.elusivedisc.com/images/euros2.jpg

Dette resulterte i 5 LP'er (såvidt jeg vet), og disse kan faktisk kjøpes nye i en boks fra Speakers Corner nå til dags.

http://store.acousticsounds.com/d/3...ng_Presence_Russian_Recordings-Vinyl_Box_Sets

Morsom historie, her er mer i pdf-format;

http://www.deccaclassics.com/music/mercurylivingpresence/pdfs/mlp_goes_to_russia.pdf
    Takk för utfyllande info Vidar P. Den stora frågan är om detta material finns på CD?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt. Rett som det er. I remasteringer gjort under supervisjon fra selveste Wilma. Den som leter den finner; du vil antakelig finne de på din nettbutikk før eller senere. Selv den mer obskure (men veldig morsomme) "Balalaika Favorites" fins tilgjengelig. Men her er det vel LP'ene som har mest historisk sus, bokstavelig talt?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var da voldsomt så kravstor da.... du har vel ikke solgt platespilleren vel? :)

B

BTS

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det var da voldsomt så kravstor da.... du har vel ikke solgt platespilleren vel? :)
    Min Sota Star Saphire mkIII är förlorad i tidens dimmor och CD har härskat i huset många år nu.... :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da har du et problem hva angår komplett boks med Mercury Russian Recordings ja kanskje. Jeg har ikke lett, men krysser fingre for at du finner noe slikt. Gi oss beskjed i så fall da!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takk for inspirert svar, Vidar P. Slik entusiasme må en sette stor pris på, og da kan tråden hete hva den vil. Det er her, i denne fine tråden, den hører hjemme.

"Mercury Living Presence"-opptakene lyder best på vinyl i de utgivelsene jeg har hatt anledning til å sammenligne. Jeg tror likevel det har mer med eierglede å gjøre enn den musikalske opplevelsen per se. Cozarts arv lever godt videre i den remaster-serien som kom for få år siden, med SACD i to eller tre kanaler - eller vanlig CD.

Brahms' 1. klaverkonsert har vært flittig omtalt i dag. Curzons heftige versjon med Szell/LSO (der dirigent og orkester virkelig slår gnister!) fra -62 fortjener all den oppmerksomhet den kan få. Den finnes nå i den lille, men utmerkede "Heritage Masters"-serien til Decca - koblet med Curzon/Knappertsbusch/VPO i nr.2, i mono fra -58. Ikke akkurat klein, den heller. Decca har en annen nr.2 fra Wien som er vintage, nemlig Backhaus/Bøhm fra -67. Den også har adskillige musikalske kvaliteter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    awe skrev:
    Cozarts arv lever godt videre i den remaster-serien som kom for få år siden, med SACD i to eller tre kanaler - eller vanlig CD.
    På disse hybridene som kom for noen år siden så var faktisk det tospors cd-sporet på platene fra akkurat de samme digitale remasterene som Cozart selv bidro til å lage først på 90-tallet. Så selv om SACD-overføringene er relativt nye, så er de digitale cd-remasterene på platene snart 20 år gamle. Men gode er de ingen tvil!

Og de lar sus være sus uten å forsøke å filtrere det bort for mye; det setter vi audiofile pris på, da sus i denne sammenhengen også betyr at klangrikdom er inkludert heller enn filtrert.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Joda, gode, gamle Wilma forestod overføring til CD-mediet med kanalmiks og det hele. Klangkarakteristikken og -balansen er godt ivaretatt i de tilfellene jeg har sammenlignet original LP med CD, og resultatet er befordrende for musikken.

Mye Brahms for tiden, og i kveld inkluderte jeg nevnte Backhaus/Böhm/VPO av 2. klaverkonsert, fra Deccas "Legends"-serie. Bedre hver gang jeg hører den. Snakk om historisk sus. Backhaus var 83 da han gjorde denne innspillingen i -67 (sammen med den rent ungdommelige 73-åringen Böhm), han hadde hilst på komponisten og hørt ham dirigere begge klaverkonsertene som 11-åring. Solisten var den ikke ukjente Eugen d'Albert (ingen sinke, med seks koner og tre statsborgerskap), som også var Backhaus' klaverlærer - og som selv hadde vært elev av Liszt.

Ingen må tro at dette er gammelmodig, tregt og tungt. Klaverspillet er sånt stoff som drømmer lages av, og Böhm/VPO er simpelthen i toppform! Det kan være at andres hjerter - som mitt - hopper over et slag eller to.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Noen som har vurdert å skaffe seg en av de noe omtalte Artone-boksene men ennå ikke kreet seg til det? Her er en sjanse for å skaffe en av disse virkelig morsomme 4CD boksene for en latterlig penge, dvs £2.09 for hele herligheten. Med denne karen (under).

Pr akkurat nå (se detaljer for innlegget) så har de to stk igjen på lager til denne prisen; normalpris er £13.99 inkl VAT for de fleste in-prints i denne serien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dimitri_Mitropoulos

Jeg betalte £2.09 fra amazon for min.

http://www.amazon.co.uk/Mitropoulos...r_1_15?ie=UTF8&s=music&qid=1265222754&sr=8-15

Med det samme man bestiller så har de også en Menuhin-boks i samme serien til £4.22 etter VAT-fradrag, for de som liker Menuhin. Jeg vil tro at dette er tidlig Menuhin, så selv jeg kan like det. Bestilte begge jeg iallefall.

Her er det man finner på en label-search (behøver ikke være komplett);

http://www.amazon.co.uk/gp/search/r...um-Submit.x=0&Adv-Srch-Music-Album-Submit.y=0
    Mitropoulos-boksen virker veldig lovende så langt, en dirigent (og pianist forsåvidt) jeg ikke er mye kjent med pga et usedvanlig lavt antall plater fra ham i hylla, så dette var et hyggelig bekjentskap.

CD'en går trådløst fra MacBook via Time Capsule til Airport Express, som igjen går inn i stereoen. I fall noen var under det feilaktige inntrykk at jeg gikk baklengs inn i fremtida :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fikk den også igår, har ikke fått hørt den da jeg selvsagt satte på Mitropoulos- og Fischer-boksene først (fikk alle tre igår), er jo ikke akkurat noen Menuhin-entusiast. Men har hørt gode ting fra den yngre Menuhin, så har et visst håp. Kan scanne innhold så det er leselig om du er interessert?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Fikk den også igår, har ikke fått hørt den da jeg selvsagt satte på Mitropoulos- og Fischer-boksene først (fikk alle tre igår), er jo ikke akkurat noen Menuhin-entusiast. Men har hørt gode ting fra den yngre Menuhin, så har et visst håp. Kan scanne innhold så det er leselig om du er interessert?
    Det hadde vært fint. Best. den jeg, kom på ca. kr 60.-

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du liker Artone-boksene, så vil jeg råde deg til en label-search på www.amazon.de innimellom; av og til er det enkelte svinebillige bokser der også. Veldig fine bokser mange av de synes jeg; iallefall for et historisk øre... dette blir en slags "Best Of.." for de artistene boksen er dedikert til, med en del nyanseringer da, avhengig av rettigheter osv.

Men la oss f.eks ta Menuhin da; hans opprinnelige Elgar-konsert er jo der, med Elgar som dirigent og greier... den erkelegendariske urinnspillingen og platepremieren av verket; ikke verst på en 4CD boks med ypperlige lydremasteringer til 60,- inkl alt..

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Hvis du liker Artone-boksene, så vil jeg råde deg til en label-search på www.amazon.de innimellom; av og til er det enkelte svinebillige bokser der også. Veldig fine bokser mange av de synes jeg; iallefall for et historisk øre... dette blir en slags "Best Of.." for de artistene boksen er dedikert til, med en del nyanseringer da, avhengig av rettigheter osv.

Men la oss f.eks ta Menuhin da; hans opprinnelige Elgar-konsert er jo der, med Elgar som dirigent og greier... den erkelegendariske urinnspillingen og platepremieren av verket; ikke verst på en 4CD boks med ypperlige lydremasteringer til 60,- inkl alt..
    Takker for tips, amazon.de er notert.
    Da var Menuhin boksen tilbake til normal pris GBP 13,99 :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    Det hadde vært fint. Best. den jeg, kom på ca. kr 60.-
    Scannet forsiden og innholdslista inni. Fikk ikke med tidene for cd 3 og 4, da det er bredere enn A4 men artistene og årstall er med.

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Se der ja, Elgar som dirigent på cd 3.
    Carl Nielsen og Bela Bartok blir nytt for meg, spennende!
    Takk for hjelpen Vidar.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Se der ja, Elgar som dirigent på cd 3...
    Det er jo ikke hvilken som helst innspilling heller, det er HMV-premieren av Elgars fiolinkonsert fra '32, den legendariske innspillingen med Elgar selv som dirigent ja.

Fritt fra minnet så var det vel Albert Sammons som spilte inn den første komplette noen år før, 1929 tror jeg. HMV ville spille inn konserten med Fritz Kreisler som solist, men Kreisler avslo da han (av grunner som viste seg ikke å ha substans) trodde at Elgar var en for dårlig dirigent for et bra resultat. Dermed gikk tilbudet til den unge Menuhin, og denne innspillingen er altså her i boksen.

Forresten, man har jo Wiki også;

http://en.wikipedia.org/wiki/Violin_Concerto_(Elgar)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ganske billig med Naxos Historical i dette "Multibuy"-salget på Europadisc nå og frem til 25/2. Bestilte 5 plater i første omgang nå, de kom på £17.02 (eksl VAT) + £3 i frakt.

Liker veldig godt remasterene fra Naxos, især synes jeg de er verdt å kjøpe i de tilfellene hvor originale lydbånd ikke eksisterer, og man er nødt til å overføre fra 78-plater o.l., der er Naxos utrolig gode.

Jeg tror jammen jeg skal kjøre en runde eller to til; det er over 4000 titler der, hvorav endel av de er Naxos Historical.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tips. Det er jo en kjent symfoni-syklus i dette settet; jeg har komplett bare Maxim S sin på Supraphon fra før; men det er jo 16 cd'er utover det også, bl.a det meste av kammermusikken, så dette er jo virkelig en lovende boks.

Fant et eksemplar hos tysk tredjepart på amazon.de til €19.95 (Akzente-Buch), så da havner den solid under mva-grensa også, så jeg kjøpte den selvsagt, siden man hadde flaks med prisen. Vet ikke om de har flere der
    .

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er den ignorante eier av 0 utgivelser fra Archipel. Jeg har "alltid" hørt om labelen, og den dukker opp rett som det er på de store nettbutikkene. Nå er det f.eks et veldig prisgunstig salg hos europadisc;

http://www.europadisc.co.uk/category/SpecialOffers/

(det gikk ikke å linke direkte til Archipel-salget idag, men man finner det da nedover i linken)

Jeg legger jo merke til at en del av utgivelsene er tilgjengelige fra andre selskaper, og gjerne også fra de opprinnelige selskapene. Noen som kan fortelle bittelitt om Archipel; hva de gjør og hvordan remasterene deres låter?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hørte Schneiderhan med Bamberger/Leitner i en sats fra Bruchs G-mollkonsert på radioen igår, så fikk det for meg at jeg skal sammenlikne flere av innspillingene. Fin konsert dette.

Schneiderhan-innspillingen er fra 1952, fås nå på Hänsler, men er jo i Original Masters-boksen. Jeg plukket frem også Kreisler sin 1924-innspilling med Royal Albert Hall Orch/Goossens, og Grumiaux sin uhyre elegante 1973-innspilling med New Philharmonia og Wallberg.

Det er vel trygt å si at Schneiderhan ikke tilhører de mest teknisk brilliante, men han har en helt egen evne til å få smektende toner ut av fiolinen sin i litt mindre krevende passasjer. Kreisler er jo Kreisler. Men Grumiaux er kanskje den beste her? Han er iallefall noe for seg selv, med kombinasjoner av eminent teknikk, grasiøs tone og en høytidsstemning gjennom konserten. Orkesteret (New Philharmonia) er også utrolig gode.

Skal høre flere historiske innspillinger av denne etterhvert; jeg har jo selvsagt Heifetz, men det er hans stereoinnspilling for RCA Living Stereo på LP fra Classic Records.

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror Heifetz stikker av med kaka i denne sammenhengen Vidar, ihvertfall i de musikalske olympiader i det Gunziske hjem. Hans finalesats i Bruch Concerto No.1 overgår, etter min mening, de fleste i dynamikk og evnen til å poengtere kraft og virilitet. Vår egen Arve Tellefsen kommer helt i den andre enden av skalaen når det gjelder tolking av dette verket.
    Grumiaux er jo en gentleman til fingerspissene, alltid en fryd å høre på hans sonore tolkninger. Din beskrivelse av hans fremføring er absolutt dekkende.
    Schneiderhan ligger ellers klar i spilleren med disse innspillingene, må vel også sies å kunne plasseres i trådens nedslagsfelt.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gunzi skrev:
    Jeg tror Heifetz stikker av med kaka i denne sammenhengen Vidar..
    Det tror jeg også, jeg er jo ellers en Heifetz-entusiast på min hals så skulle bare mangle. Dessverre er min Classic-skive uspillbar, da dens profil likner mye et flak av Maarud potetgull. Jeg skal prøve å rette den ut ved hjelp av lett temperaturøkning og press, så får vi se om det går. Ikke noe å tape iallefall.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trøste og bære. Dette er bare så bra! De Sabatas erkelegendariske Mozart-requiem. En av de største platesuksessene i sin tid, til tross for at det var midt i tragediene av WW2. Innspilt i anledning den italienske stats markering av 150 år siden Mozarts død, begge de to store radiosymfoniorkestrene spiller sammen (Roma og Torino).

Remasteringen er helt utrolig god for å være en så gammel innspilling, men så var det jo ikke noen hvem-som-helst på den tiden som spilte inn sin tids superartister så innspillingen er nok god for sin tid i utgangspunktet. Veldig italiensk Requiem dette, langt fra de fargeløse rutineopptakene man ofte hører; og som sagt var salget av denne innspillingen helt sensasjonelt høyt under krigen. Etter krigen ble den overført til LP straks det formatet ble tilgjengelig, og det storartede salget fortsatte til langt utpå 60-tallet.

Jeg kan ikke få lovprist Naxos nok for sin Historical-serie suverene transfere av plater fra før lydbåndets tid, håper de aldri slutter å bringe oss slike skatter fra innspillingshistorien i så vellydende og flotte utgaver.

Som en ekstra bonus er det spesielt morsomt å høre slike skiver på Sennheiser HD 800 som jeg gjør nå. Bra låter det!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Satt og leste en strålende omtale om Rachmaninov's egen innspilling av konsertene i siste Grammophone, eller det var egentlig den andre konserten som var tema. Denne 1929-innspillingen fins i en usedvanlig varmtlydende og klar remastering fra Mark Obert-Thorn den også. Det gjør forresten alle fire konsertene; Rachmaninov spiller selv, og hhv Stokowski og Ormandy dirigerer. Jeg synes de er gullskatter fra en svunnen tid disse skivene.

Det er også noe helt spesielt å høre komponisten fremføre egne verker, det pleier jeg ofte synes gir noe helt spesielt. Noe autentisk og genuint kanskje? Eller er det bare det at komponisten vet hva han vil ha frem fra orkester/instrument fordi han selv har skrevet stykket? Spesielt stas er det iallefall å høre Rachmaninov spille i disse konsertene. Håper jeg rekker meg ferdig før PopQuiz.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Satt og leste en strålende omtale om Rachmaninov's egen innspilling av konsertene i siste Grammophone..
    Må beklage og komme med en liten rettelse; det var i mars-utgaven av BBC Music jeg leste om denne skiva, i den faste "Building a Library" på side 56/57. Er straks kommet til veis ende i 3.konserten også nå, så jeg rekker PopQuiz ser det ut til.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.170
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Merk dere et Sony salg på mdt som løper ut på mandag. Dette inkluderer også RCA og DHM titler.

Mange godbiter med Szell, Walter, Ormandy, Bernstein, Reiner, Rubinstein, Mitropolous og andre på denne listen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn