Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Karajan – Vollständig!

Interessen skal du ikke føle deg ensom i, Vidar P. Evnen til å finne frem til interessante innspillinger og meningsfulle tanker om disse står det imidlertid dårligere til med her i gården. Inntil videre takker jeg ydmykt for dine bidrag, bestiller ivrig det som nevnes og er på rett spor til mitt prosjekt 2010.

---

I dag har jeg imidlertid fått mail fra LPA, og her var det mye å glede seg over; fullstendig Karajan-diskografi frem til 1978! Har lagt ut PDFen til almen forlystelse. Dette er en stor fil – rett under 20MB. Har lagt ut to versjoner, den første er helt uendret den jeg mottok, og er kanskje den printere krangler minst på. I den andre har jeg snudd sidene så en slipper å rotere disse for å lese på skjerm.

Original:
    http://bit.ly/VollstandigKarajan

Korrekt orienterte sider:
    http://bit.ly/KarajanRotert

Tusen takk for at du deler dette, LPA. Uvurderlig materiale!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og så mange takk fra alle oss andre til den ridderlig uselviske kulturspreder Wright !

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette var saker gutter, stor takk til LPA og Wright!

Selv sitter jeg og sammenlikner diskografien med innholdet på denne 6CD boksen med Polydor-innspillingene fra 1938-43. Det er mange av innspillingene i den perioden i boksen, og det er morsomt å se på de forskjellige detaljeopplysningene i diskografien.

The Polydor recordings from 1938 to 1943: Karajan's fascinating first essays in the classical repertoire from Mozart (Symphony no. 40) to Richard Strauss (Don Juan), with Beethoven (Symphony no. 7) , Tchaikovsky (Pathétique Symphony), Dvorak (New World Symphony) and a beautiful CD of Opera Préludes.
    Jeg kan ta bilder av detaljene fra de forskjellige innspillinger i boksen, dvs den medfølgende booklet'en, og legge ut her dersom det er noen som er interessert; som sagt for en side eller to siden så fins jo boksen tilfeldigvis hos BRO akkurat nå, til godt under MVA-grensa.

LPA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    5
    Takk for teknisk hjelp, Wright.

Og en takk til Vidar P for å holde liv i denne tråden.

Original Masters-serien kan man vel ikke skrive for mye om. Heldigvis kjøpte jeg hele serien komplett.
    Heftene som følger med gir mye nyttig info om mange innspillinger, og fikk meg også til å ta vare på alle
    singelplatene fra DG bl.a. jeg har.

LPA

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Karol Szymanowski, Twenty Mazurkas, opptak fra 1960, remastret og utgitt på vinyl i 1982 på den polske labelen Muza. Barbara Hesse-Bukowska på piano.

Komponisten

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Arkivmusic.com lister denne Furtwängler-boksen som en av årets beste historiske utgivelser
    Edition Wilhelm Furtwangler - The Complete RIAS Recordings

Både arkivmusic.com og amazon.de har bra pris på denne, riktignok ikke under sperregrensa.
    13 CDer med radio-opptak fra Berlin 1947-54, i mono. Selskapet er Audite.

Dette er et spørsmål mer enn en anbefaling. Er dette et riktig kjøp?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne boksen har gått meg hus forbi, tross at jeg har radaren ute på full gain i historisk-artiklene i Gramophone og BBC Music. Bra at andre har radarer med andre frekvenser, man takker!

RIAS (fritt klippet fra wiki) er forkortelse for Rundfunk im amerikanischen Sektor, og var et kringkastingsselskap i Vest-Berlin drevet av amerikanske myndigheter (mesteparten av tiden United States Information Agency) fra 1946 til 1993. RIAS ble startet som motvekt mot den sovjetkontrollerte Berliner Rundfunk, og kalte seg «en fri stemme fra den frie verden». Det spilte en viktig rolle under den kalde krigen, og var også en viktig kulturell institusjon.

Dette er jo live-innspillinger for radiokringkastinger fra '47-'54, og følgelig ikke de samme man finner på studioinnspillinger fra samme tid. De er tydeligvis remasteret fra originale mastertaper med høy lydkvalitet som prioritering, så det virker lovende.

Jeg vet ikke helt i øyeblikket hvor de plasserer seg i diskografien, men skal studere nærmere på det; dersom dette er innspillinger jeg ikke har i bøtter og spann så er vel boksen her om en uke eller to... vi kan jo snuse litt på innholdslista (noen som har en slik?) og sammenholde den med f.eks denne lista

http://www.furtwangler.net/bestchoice.html

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Innholdslisten og info for Furtwängler-boksen fra Audite ligger ute hos arkivmusic.com
    http://www.arkivmusic.com/classical/Drilldown?name_id1=4103&name_role1=3&bcorder=3&label_id=359
    ...A good deal of this material has only been available in cramped, compressed, and/or distorted sound. Now it comes to us with an openness and fullness that we could only dream of, and it makes clear something that the poorer recorded sound did not—Furtwängler’s very keen ear for color.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker begge, det var veldig nyttig! Ser ut som om disse innspillingene muligens er perifer Furtwängler som ikke har vært tilgjengelig i særlig grad eller i særlig kvalitet før?

Med andre ord, hvis det er riktig, så er det kanskje ikke stedet å starte med å gjøre seg kjent med bakgrunnen for Furtwänglers berømmelse (for å svare Jøgga). Men det kan jo like fullt være veldig god musikk, selv om den ikke har vært gjenstand for mange utgivelser og mye oppmerksomhet; og jeg er iallefall på Audites kundeliste som særskilt interessert i Furtwängler.

Her er innholdslista;

http://www.audite.de/en/download/file/195/pdf.html

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.675
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    (RIAS Kammerchor er René Jacobs' faste kor.)

Interessant boks dere diskuterer nå, men jeg kommer nok til å gå for Milano-Ringen først. Tynne slekta og greier, hehe.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du får si ifra dersom du finner denne Gebhardt-utgaven av Milano-ringen til en anstendig pris, den vil jeg gjerne ha.

Ellers er det jo litt epler og pærer dette med Ring eller Rias, man kan like både det ene og det andre selv om de smaker forskjellig, eller en av delene forsåvidt. Det virker som sagt som om Rias-innspillingene er perifer Furtwängler i øyeblikket, siden ingen av innspillingene derfra har nådd stor berømmelse; men det kan jo like godt skyldes tidligere utgivelsers dårlige lydkvalitet, tilgjengelighet eller andre sekundære faktorer ift musiseringen.

De fire DGG-boksene er vel mer av hans kjerneinnspillinger, så Jøgga; om du finner noen av de til en overkommelig pris så er det vel mer sentralt i diskografien hans. Som sagt så sier jeg ikke noe om hvor god Rias-innspillingene er musikalsk sett, det gleder jeg meg til å høre!

Jeg har bestilt Rias fra amazon.de ikveld, kom på ca 39 euro med frakt. Skal bli spennende å høre!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har lyttet til DGs fine utgivelse "Concertos and Encores" med David Oistrach. Dette er for det meste russiske opptak fra årene 1948 til 1953. For en fiolinist! Encores høres kanskje ut som sammenraskede stubber, men dette er gull alt sammen. Lydkvaliteten på enkelte av opptakene vil overraske mange, tror jeg.

DG har også en flott Liszt-cd med Tamás Vásáry. Her er opptakene fra 1958 til 1961, hvorav godt og vel halvparten er mono. Storartet klaverspill i hvert bidige kutt.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Slenger på Cluytens/BPOs flotte syklus med Beethoven-symfonier, for godt mål. Opptakene er gjort av EMI i perioden 1957-1960. I stereo, fra "Grünewaldkirche". Det har blitt mye Beethoven de siste dagene, ikke minst med disse aktørene. Energisk, men ikke tungt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Inspirerende awe! Her nyter jeg en stille aften med Jochum, denne serien "Musik... Sprache der Welt" er verdt sin vekt i gull her; hvilke musikalske gullkorn, og for noen remasteringer! Serien teller bare 20 plater eller så, og er (var?) absolutt mulig å snuse på selv for en komplettist som meg. Nå har jeg da altså forlengst komplett serie i hyllene, og jeg tror ikke det kommer en dag hvor jeg vil tenke... "faen også, hvor dum jeg var".

Serien har jeg jo reklamert for tidligere her, mens den ennå var lett og rimelig tilgjengelig, jeg vet ikke hvordan situasjonen er nå, men deler av den er iallefall også mye interessant musikk for de med en elsk utenfor allfarvei hva repertoire angår. Selv holder jeg meg på den smale sti iallefall for i aften;

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her hører jeg på Edwin Fischer som spiller Mozarts klaverkonsert nr 25:

Gjør seg ikke bort den gode Fischer.

Bernt K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    løp og kjøp.....

"Collectors Edition Relaunch - 30% off
    The critically acclaimed Collectors Edition on the Deutsche Grammophon, Decca, Philips and Archiv Produktion labels offers an ideal way to build a comprehensive library of essential repertoire. With slim-line packaging and detailed, informative booklets, Collectors Edition boxes offer whole repertoire segments in classic, authoritative performances, at highly competitive prices.

The Collectors Edition has been unavailable for a while. It has now been relaunched with some additions and, to celebrate, we are offering Collectors Edition for 30% off their usual price until 24th March 2010."

http://www.prestoclassical.co.uk/collectorsedition.php

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg savnet Jochum/LPO's London-symfonier (Haydn) her, mon tro om ikke den var en av de virkelige rosinene i denne Collectors Edition-pølsa.

Den får man fortsatt under mva-grensa her og der, bl.a amazon. Men her er det et vell av flotte bokser, helt enig med Erato; her er mange argumenter for løp-og-kjøp!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips. Mye fint på listene der, flere jeg har vurdert å kjøpe lenge. Haydn/Jochum er i hus allerede, men Beethoven-sonatene med Kempff og den nye Mahler/Bernstein-samlingen bestilles. Og ennå har jeg ikke kikket gjennom halvparten....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Jøgga skrev:
    .....den nye Mahler/Bernstein-samlingen bestilles.
    Den er herved snart på vei hit.
    Jeg sto og så på en tilsvarende boks i ´butikken min´ her om dagen, Bernstein/Mahler-symfonier komplet på CD fra DG, og jeg tror den kostet over 1500 kr! Butikken vår er sympatisk (vår oase, fortjener stadig skryt) og overpriser ikke boksene, men dette må da være forskjellige innspillinger og kvalitet? Noen som vet?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Collectors Edition-boksen inneholder de kjente DGG-innspillingene fra Bernstein, med flere orkestre (Concertgebouw, Wiener, NYPO). Han spilte inn Mahler før dette, men det var for Columbia (CBS, nå Sony).

Jeg tviler sterkt på at det fins noen bedre remasteringer fra disse DGG-tapene enn de du finner i denne serien, om det er det du spør om.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Collectors Edition-boksen inneholder de kjente DGG-innspillingene fra Bernstein, med flere orkestre (Concertgebouw, Wiener, NYPO). Han spilte inn Mahler før dette, men det var for Columbia (CBS, nå Sony).

Jeg tviler sterkt på at det fins noen bedre remasteringer fra disse DGG-tapene enn de du finner i denne serien, om det er det du spør om.
    Nettopp, det var betryggende.
    Den boksen jeg har ´nesten kjøpt´ lenge inneholder 16 CDer, samme som denne

Koster fremdeles 200$ på amazon.com, 100GBP i uk, og 1600 i butikken her.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som et dårlig kjøp. DGG-innspillingene fra Bernstein bør dukke opp i langt mer prisgunstige utgivelser enn det der. Selv kjøpte jeg LP'ene, og kjøpte cd'ene i en serie på 3 bokser, hver under mva-grensa.

Orkestersangene er vel kanskje ikke det han vil bli husket for; men solister er mye et spørsmål om smak og øret som hører selvsagt; symfoniene er vel allikevel hans sterkeste kort i den boksen, og da kanskje særlig de han ble mest kjent for på den tiden, ie hans versjoner av #1 og #5 var det ikke? Jeg synes jo alle var gode, kanskje med hederlig unntak av #8 (er det egentlig noen som har gjort den veldig bra... ).

Uansett, mine dvelerier til side, den boksen til en haug dollares er innspillingsmessig ekvivalent med denne Collectors Edition; uten at jeg vet det så skulle jeg gjette på at det er samme remasteringer også. Om ikke så er sannsynligvis Collectors Edition remasteringer fra Emil Berliner Studio (som for flere av de virkelig vellydende DGG-seriene som f.eks Original Masters), og dermed nyere og bedre enn de tidlige remasterene (men det må man vel kanskje inn i boksen i levende live for å se).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Høres ut som et dårlig kjøp. DGG-innspillingene fra Bernstein bør dukke opp i langt mer prisgunstige utgivelser enn det der. Selv kjøpte jeg LP'ene, og kjøpte cd'ene i en serie på 3 bokser, hver under mva-grensa.

29 £ på mdt. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det er identiske remasteringer og innspillinger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer nok bra erato, Bernstein spilte vel heller ikke inn disse symfoniene flere ganger for DGG med disse orkestrene, såvidt jeg vet iallefall. Masterene er digitale, og jeg tviler på at de er i behov for særlig remastering eller restaurering, så masterene er nok identiske vil jeg tro.

Boksen er på salget du linket til på Presto også, kanskje billigere boksfrakt der? Den slippes 1.februar iallefall.

http://www.prestoclassical.co.uk/r/DG/4778668

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gode ting, der hos Presto
    Tar med at det er samme -20% på Melodiya også
    http://www.prestoclassical.co.uk/melodiya.php
    Merker meg bl.a. en hel serie med live-opptak av Furtwängler fra tidlig 40-tall.
    The Reich Radio Company (RRG) recorded these Furtwängler concerts using the recently developed magnetic tape recorder (Magnetophon) between February 1942 and January 1945. These tapes vividly captured the peak of Furtwänglers art. In April 1945, after the occupation of Berlin by the Soviet army, these tapes were taken back to the Soviet Union....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Disse Melodiya-utgivelsene er jo de famøse innspillingene fra Berlin under krigen, som vi har pratet mye om også på HFS da de kom. De har jo en usedvanlig interessant historie. Jeg har de fleste av de, og det er ganske interessant å høre, et slags historisk sus over det hele.

Det nye MDT-salget byr på en masse herligheter fra EMI Icon-serien;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_EMI_Icon/EMIicon0210/

Jeg har vel ikke tenkt å være komplettist her, men endel bokser har da funnet frem til Kristiansund allerede. Jeg synes de er veldig gode jevnt over jeg. Nå er jeg spent på Chopin-boksen til Samson Francois, den skal jeg ha når den kommer.

Har ikke snust på fraktpriser og sammenliknet totalpriser vs andre nettbutikker, men MDT er vel endel dyrere enn f.eks amazon i så måte, så kan være verdt å sammenlikne totalpris.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.252
    Sted
    Sunnmøre
    Er ikkje desse Melodiya-platene same innspelingane som DG òg har gjeve ut?

Elles freistar Testament-salet, som vanleg (så hyggeleg at Presto køyrer det i gang tre dagar etter at Europadisc har avslutta sitt Testament "special offer" ;) ). Eg kjenner på meg at Keilberth-ringen kjem til å verta min ein gong.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er noen dubletter ift DGG-boksene ja. Andre remasteringer.

Om du er interessert så kan jeg sjekke hvilke som er dubletter, bare si meg hvilke du evt ville ha vært interessert i fra Melodiya, så kan jeg sjekke boksene fra DGG (om du ikke har de selv da).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har vurdert å skaffe seg en av de noe omtalte Artone-boksene men ennå ikke kreet seg til det? Her er en sjanse for å skaffe en av disse virkelig morsomme 4CD boksene for en latterlig penge, dvs £2.09 for hele herligheten. Med denne karen (under).

Pr akkurat nå (se detaljer for innlegget) så har de to stk igjen på lager til denne prisen; normalpris er £13.99 inkl VAT for de fleste in-prints i denne serien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dimitri_Mitropoulos

Jeg betalte £2.09 fra amazon for min.

http://www.amazon.co.uk/Mitropoulos...r_1_15?ie=UTF8&s=music&qid=1265222754&sr=8-15

Med det samme man bestiller så har de også en Menuhin-boks i samme serien til £4.22 etter VAT-fradrag, for de som liker Menuhin. Jeg vil tro at dette er tidlig Menuhin, så selv jeg kan like det. Bestilte begge jeg iallefall.

Her er det man finner på en label-search (behøver ikke være komplett);

http://www.amazon.co.uk/gp/search/r...um-Submit.x=0&Adv-Srch-Music-Album-Submit.y=0

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja, der var det bare en igjen. Kan man gjette på at et eksemplar er på vei til Leon? Hehe..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .. og der var moroa over. Nå koster de £13.99 igjen. Morsomt når de feilpriser varer altfor lavt og man oppdager det.

Har lekt meg litt med den nye Canon-scanneren min, innkjøpt idag, på iMac27. Det er ekte plug&play; man kobler den til, og dermed er det bare å trykke på knappen. Du snakker...

Slik ser de iallefall ut fra en scanners perspektiv disse Artone-settene; for eksempelets skyld så er det Klemperer-settet under lokket;

Forside;

Bakside;

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.252
    Sted
    Sunnmøre
    Vidar P skrev:
    Det er noen dubletter ift DGG-boksene ja. Andre remasteringer.

Om du er interessert så kan jeg sjekke hvilke som er dubletter, bare si meg hvilke du evt ville ha vært interessert i fra Melodiya, så kan jeg sjekke boksene fra DGG (om du ikke har de selv da).
    Tusen takk. Eg har Vol. 1 av "Live Recordings 1942-44", så eg kan sjekka sjølv (i tillegg til ein av Original Masters-boksane, men der er det vel 1950-talsinnspelingar). Tanken min var vel litt at eg kunne kjøpa ting eg manglar på Melodiya istdf. frå DG.

Eg kan (vil?) ikkje kosta på meg å vera komplettist på slike seriar - til det er eg for oppteken av å sikra meg eit OK utval av standardverk og -innspelingar. Likevel, akkurat desse krigsopptaka er så æh, fulle av sjel og har ei så fascinerande historie at eg føler at eg burde hatt fleire.

Eg drøyer sikkert litt, dette "salet" varar jo ei stund. I går greidde eg ikkje styra meg lenger, og fleska til på Keilberth-ringen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn