Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    BBC Music Magazine har hatt en spørreundersøkelse der de spurte 100 av dagens ledende konsertpianister om hvilke som var deres favorittpianister (gjennom hele innspillingshistorien). Noen som kan gjette hvem som fikk flest stemmer?

# 20; Claudio Arrau (1903-1991, Chile)
    # 19; Josef Hofmann (1876-1957, Polen)
    # 18; Walter Gieseking (1895-1956, Tyskland)
    ...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Hver av de 100 pianistene fikk gi stemme til 3 pianister, dvs 300 stemmer tilsammen. Serkin fikk 2 stemmer (fra Ronald Brautigam og fra Kovacevich), så nådde ikke opp til topp 20.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer, Rachmaninov vant hands down. Må si jeg skjønner det godt også, for det var litt av en pianist.

V

vredensgnag

Gjest
    Vidar P skrev:
    Stemmer, Rachmaninov vant hands down. Må si jeg skjønner det godt også, for det var litt av en pianist.
    Fjernet navnet, i tilfelle du ønsker å få flere som gjetter. Men velfortjent til ham.
    I mine små flanerier blant konsertpianister har jeg vært forbauset over hvor ofte Rudolf Serkin blir nevnt, så derfor min gjetning.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    17.plass: Glenn Gould (1932-82, Canada)

16.plass: Murray Perahia (f.1947 USA)

15.plass: Wilhelm Kempff (1895-1991, Tyskland)

14.plass: Edwin Fischer (1886-1960, Sveits)

13.plass: Radu Lupu (f.1945, Romania)

12.plass: Ignaz Friedman (1882-1948, Polen)

.. osv osv.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Hands down er vel en grei oppsummering, siden han visstnok hadde noen gigantiske never, med det største spenn noensinne.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hallo! Den har jeg ikke engang hørt om. Men ble giret så det holder nå ja. Dette får du ikke lov til Emotikon!! Ripp den og send meg den umiddelbart for second opinion!!! (..misunnelse stiger…)

Du får gi detaljer om innspillingsdatoer osv da når du får åpnet den, så vi får sjekket med katalogen. Serenaden for strykere vet jeg jaggu ikke om jeg har med tidenes største dirigent..

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Godt at det er andre som har huller i systemet også. Jeg har store mørke hull her og der.
    Kan rippe jeg vet du. Men som sagt, tror ikke det blir Furtwängler i kveld. Har noen nye pop og jazz plater jeg vil gjennom først i kveld.

Denne har du vel?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har noen 8.symfonier, men det hele spørs jo på hvilke fremførelser det er snakk om (datoer). Opplyser de om det? 1944 eller 1949 om jeg kan gjette litt (basert på at det er de eneste to innspillingene av B8 med Berliner som jeg vet om).

Hver av Furtwänglers fremførelser er jo hovedsaklig tilgjengelig på en rekke labeler (pga bortfallet av copyright etter 50 år). Men kvaliteten på utgivelsene er svært sprikende.

Sjekk forresten http://www.furtwangler.net/bestchoice.html for å se etter de beste remasteringene av en gitt innspilling/fremførelse. Den er på ingen måte absolutt, men en fin grovguide. Urania er ikke nevnt med noen utgivelser som jeg kan se. Ufortjent?

En liten kommentar fra Societe;

The best CD’s are those edited by the various Furtwängler societies. The major labels EMI and DG usually produce satisfactory results, but Naxos shall be preferred as they have excellent remastering engineers. Amongst the smaller companies Tahra and Biddulph do an excellent job, whereas the quality is usually disappointing among the editors accustomed to recopying sources that are neither original nor of good quality ((Andromede, Archipel, Arkadia, Nuova, Era, Rodolphe etc.). Music and Arts has produced numerous recordings of Furtwängler.  We were used to find the sound quality mediocre, with an aggressive middle register, typical of US remasterings, resulting from an excess of filtering of low and high notes, however recent efforts of remastering brought good results.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for guiden. Greit å ha en slik for hånden.

Berlin 14.03.1949 står det bak på denne utgaven av 8.symf. Har ikke sprettet denne heller...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da er det vel den '49-innspillingen som Testament har utgitt da;

Skjermbilde av Societe's (noe utdaterte og erklærte subjektive) liste over Bruckner-utgivelser;

Skal bli spennende å høre hva du synes om den, og det hadde vært spennende å høre Urania-utgivelser vs Testament etc.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan jo f.eks rippe og sende… eller vi kan møtes til en hyggelig hifisammenkomst! Siden jeg var i det trønderske ved sist anledning vi møttes så er det vel bare rett og rimelig at jeg ønsker deg velkommen til Møre :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut som noe som lett kan realiseres. Jeg har faktisk for det meste fri i uken som kommer(om det skulle passe Nordmøringen)
    En PM kommer.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ene fører til det andre når man bruker tid på HFS. Tråden om Bach cellosuiter førte meg inn på en søken etter opptak av Pablo Casals sin cello-kollega og samboer Guilhermina Suggia. Den eneste platen jeg finner med henne er denne:

Ikke mye å trøste seg med, den ene platen, men selskapet så litt spennende ut.
    Dutton Laboratories er nytt for meg, og det er interessant.
    Et søk på " Dutton Laboratories" på amazon.co.uk ga meg en lovende liste med historisk materiale.
    Noen som kjenner disse?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner ikke Dutton-labelen Jøgga. Jeg kjenner ikke på langt nær alt av labeler, men det er jo betenkelig at jeg ikke kjenner en label med plenty historiske innspillinger, så mye tid jeg bruker på den hobbyen. Men det behøver ikke bety noe. Det kan meget vel være min egen ignoranse.

Det er imidlertid en hel bråta med selskaper som benytter seg av 50-årsregelen, så vær varsom. Endel av det er elendige remasteringer fra slitne plater, det er slett ikke alle labeler som holder jevnt høyeste kvalitet på remasteringer og kildemateriale! Uten å ha noen mening om Dutton.

Hører selv på Debussy "La Mer" med Roger Desormiere og tsjekkerne, innspilt i Praha oktober 1950. Min er fra Andante-boksen, og en skikkelig god remastering er det! Var det Tor Nado som mente at dette var den beste La Mer tro? Virker å være en god kandidat til tittelen ja.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er litt merkelig at Dutton ikke finnes hos europadisc.co.uk eller mdt.co.uk, men godt representert hos amazon.co.uk. Jeg lurer på om dette sier noe om kvaliteten, men fascineres likevel fremdeles over listen av utgivelser, som her under Historic Classics på deres egen web-side
    http://www.duttonvocalion.co.uk/products.asp?cat=369

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp en og prøv da vel, og gi rapport!!

Noe av det morsomme med Andante-bokser er deres sammenlikninger. Hva gjelder LaMer så bruker de CD2 av Debussy-boksen til å sammenlikne 3 innspillinger;

- Piero Coppola / Orchestre de la Societe des Concerts du Conservatoire, Rameau-salen i Paris, oktober 1932 (Gramophone)
    - A. Toscanini / NBC Symphony Orchestra, juni 1950 (RCA Victor)
    - Roger Desormiere / Czech PO, Praha oktober 1950 (Supraphon)

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jøgga skrev:
    Det er litt merkelig at Dutton ikke finnes hos europadisc.co.uk eller mdt.co.uk, men godt representert hos amazon.co.uk. Jeg lurer på om dette sier noe om kvaliteten, men fascineres likevel fremdeles over listen av utgivelser, som her under Historic Classics på deres egen web-side
    http://www.duttonvocalion.co.uk/products.asp?cat=369
    Dutton Laboratories er blant de som har de beste remasteringene, har noen flotte saker derifra (en del Boult, Beecham og Barbirolli) - kvalitet hele veien! Urania på den annen side er kjent som en pirat-label med tvilsomme kopier. Har ikke hørt noen av de selv, og det kan sikkert være noen CD'er som er ok.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Noen flotte saker derifra:

Men de har en tendens til å bli OOP nokså raskt...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Herlig! Og hvorfor har du ikke delt disse lekkerbiskene med oss før kibsgard, her hungrer man regelrett etter gode labeler, og så sitter du og ruger på de for deg selv :)

Veldig bra å utvide repertoiret på hvilke labeler man kan tildele plass i hyllene.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg prøver meg på noen av Mike Dutton sine re-master.

Bruno Walter i det første opptaket av Mahler 9, konsertopptak fra Musikverein 1938.

Og

visstnok den første innspilling av Vaughan-Williams fantastiske 6. symfoni.
    Lovende.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte noen £2.99-skiver. De trekker visst ikke fra VAT?

--------------------------
    Product ID: 2CDEA5027
    Product Name: Danish State Radio Symphony Orchestra
    75TH ANNIVERSARY
    Quantity: 1
    Unit Price: £2.99
    Product ID: 2CDEA5026
    Product Name: Sir Thomas Beecham
    RPO LEGACY
    VOLUME 5
    Product ID: CDBP9703
    Product Name: Sir Adrian Boult conducts Vaughan Williams
    Product ID: CDBP9713
    Product Name: The Griller Quartet play Bloch & Dvo?ák
    Product ID: CDSJB1024
    Product Name: The Barbirolli Viennese Album
    Product ID: CDBP9741
    Product Name: Gerard Hüsch
    THE SONGS OF YRJÖ KILPINEN
    Order Total : £17.94
    Shipping : £9.00
    Grand Total : £26.94

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Noen som kjenner disse?
    Har stått på maillisten deres lenge, men er hovedsakelig interessert i deres nyere innspillinger. Har anbefalt gjennom tidene diverse innspillinger med musikk av Arnell, Bates og Rubbra på tråder på sentralen.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Herlig! Og hvorfor har du ikke delt disse lekkerbiskene med oss før kibsgard, her hungrer man regelrett etter gode labeler, og så sitter du og ruger på de for deg selv :)

Veldig bra å utvide repertoiret på hvilke labeler man kan tildele plass i hyllene.
    Får prøve å delta litt mer aktivt i historisk-tråden fremover :), selv om Dutton også er kjent for en del interessante nyere innspillinger. Har den Stanley Bate-plata, og Arnell står på wish list. Har tenkt å prøve meg med hans tredje symfoni. Den har vel du i sin tid anbefalt, erato?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den jeg kjenner er 6-eren, men 3-eren kommer høyt anbefalt fra folk jeg stoler på, og den står på innkjøpslista!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg driver og kjøper meg opp på Jochum, spesielt de eldre innspillingene. Den siste som kom dettende i postkassa var

Mozarts Requiem med Eugen Jochum og Wiener Staatsopernchor - Wiener Symphoniker, konsertopptak i mono fra 1955.
    Mangelfullt dokumentert fra et for meg ukjent selskap, http://www.membran.net/ , slurvete orkesterspill og litt vrengt lyd. Jeg lurer på om dette kan være gamle radioopttak, ellers er det kanskje samme innspilling som fantes på DGG.
    Sjarmerende livfullt, intensitet i korpartiene, men ikke blant Jochums store øyeblikk. Trombonesolisten i Tuba Mirum er nesten komisk klønete (obligaten er riktignok særdeles vanskelig) og resten av orkesteret er slurvet og upresist. Kanskje mest for komplettistene denne, og kanskje må jeg lete opp flere Requiem fra den kanten. Jeg nekter å tro at Jochum ikke har levert en bedre versjon enn dette.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Nå trår jeg garantert dypt ned i salaten, men, du har selvfølgelig Jochums juleoratorie, Jøgga ?
    Hvis ikke anbefales den på det mest iherdige.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.937
    Jøgga, din k**d! :) :) :)

Der gikk det en 1000-lapp til Dutton, gitt!

Tusen takk for flott tips!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Nå trår jeg garantert dypt ned i salaten, men, du har selvfølgelig Jochums juleoratorie, Jøgga ?
    Hvis ikke anbefales den på det mest iherdige.
    Nei og nei, du tråkker ikke så dypt, og jeg mangler akk så mye!
    Den du nevner står på ønskelisten men er for tiden vanskelig tilgjengelig. Kan jeg tippe at du sitter smilende or ruger på en smørfin vinyltugave.....

BigSwifty@ 1000 kr hos Dutton er over gjennomsnittet vel anvendte midler, såvidt jeg kan se :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Jeg hadde en juleoratorieraptus i fjor, da ble blant andre Jochum hanket inn og havnet raskt på favorittlisten.

Hmm.. både den elektroniske bukten med endelsen .co.uk og den som slutter på .de har den tilgjengelig.
    Men like stas som å finne den i en butikk er det jo ikke. Men nøden lærer som kjent naken kvinne å spinne, og søkende hjerte å handle på nett.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Van Beinum, Concertgebouw og Debussy er en match made-in-heaven. Nocturnes, La Mer og Images i versjoner som virkelig griper én. Kan disse stykkene fremføres flottere enn dette? Van Beinum får frem de store linjene i verkene med balansert spill som samtidig gjør en oppmerksom på detaljene uten at det blir klinisk (som Boulez av og til kan ligge på grensen til). Et flott sett med Van Beinum dette, med Debussy CD'en som et absolutt høydepunkt. For ikke å glemme spillet til Concertgebouw da! Må satse på en tur til operaen på nyåret, selv om Concertgebouw som de fleste andre orkestere i verden har blitt mer liktlydende.

Deretter Schnabel i Beethoven. Obligatoriske saker dette i de beste remastringer på markedet fra Mark Obert-Thorn.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fint stykke anglofil musikk denne Bax; 3. symfoni - Halle Orch. - Barbirolli Mono innspilling fra 1943
    Altså under 2. verdenskrig og er den første innspilling av symfonien.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Covertemaet så litt... eh, 1943 ut ja.

Hallé og Barbirolli er jo legendarisk kombinasjon, og det var jo nettopp i 1943 at Barbirolli vendte tilbake fra US og reddet Manchester-orkesteret fra oppløsning.
    Antallet musikere var nede i 30 på det verste, mange var i krigen, og ingen hadde tro på at Hallé skulle overleve. Men Barbirolli gjorde i Manchester som Sargent hadde gjort i Liverpool, og han dirigerte orkesteret resten av sitt liv. Ser det er en kobling med BBC SO på cd'en din; det ble jo fire musikere med Barbirolli over til Hallé fra det orkesteret dette året. Så disse 1943-innspillingene med Hallé/Barbirolli er virkelig historiske!

En trist anekdote var at skuespilleren Leslie Howard (kjent fra bl.a Tatt av Vinden mfl) og Barbirolli ved en tilfeldighet byttet fly med hverandre. Howards fly ble skutt ned og alle døde, mens Barbirolli kom trygt hjem til England takket være dette byttet.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hjertelig Vidar P
    Alltid greit å ha noen historier bak når en finner gamle innspillinger og skal lytte til dem. Setter det hele i en større kontekst.
    Disse to historiene forteller at tilfeldigheter skjer - noen til det bedre og noen til det verre (for noen)

Da var også fiolinkonserten lyttet til. Denne innspillingen holder ikke samme kvaliteten, teknisk. Heller ikke fra orkesteret. Men solisten Eda Kersey spiller godt etter hva jeg kan høre. Hørte ikke så detaljert denne første gangen. Prøver alltid å få med meg det store bildet først i musikk jeg ikke kjenner.

Gleder meg til at neste innspilling med Hallè/Barbirolli kommer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn